Valves Proton heeft meer dan 6500 Windows-games werkend gekregen op Linux

Bijna twee jaar na zijn verschijning heeft de Proton-tool in Steam Play meer dan 6500 games voor Windows speelbaar gemaakt op Linux. Grand Theft Auto V is de populairste game die spelers zo draaien en die goed werkt.

In totaal zijn 6502 Windows-games op Steam via Proton werkend op Linux, meldt ProtonDB, dat niet gelieerd is aan Steam of Valve. De site houdt statistieken bij hoe goed de games draaien, op basis van feedback van gebruikers.

Van de top tien populairste games zou zestig procent prima draaien, al dan niet na enkele tweaks. Counter-Strike: Global Offensive en DOTA 2 zijn het populairst op Steam Play en die draaien standaard op Linux. PlayerUnknowns Battlegrounds is daarna het populairst maar die kent veel problemen op Linux. Ook Tom Clancy's Rainbow Six Siege is vooralsnog niet werkend te krijgen. De populaire game Grand Theft Auto V draait volgens de ProtonDB-statistieken wel goed via Proton.

Valve heeft Proton samen met Codeweavers ontwikkeld en in 2018 uitgebracht. De tool is een aangepaste versie van Wine. De implementaties van DirectX 11 en 12 zijn gebaseerd op Vulkan, waarbij respectievelijk DXVK en vkd3d compatibiliteit bieden met Direct3D 11 en 12. Valve werkt actief aan de tool. Vorige week verscheen Proton 5.0-6.

ProtonDB stats TechSpot
Bron: TechSpot

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-04-2020 • 10:02

124

Reacties (124)

124
122
76
8
0
38
Wijzig sortering
Ik ben echt heel erg blij met Proton / Play on Linux. Dit heeft mij geholpen om sinds 2018 100% om te schakelen naar Linux en heb nu totaal geen Windows meer in huis. Heel veel games ondersteunen zelf al Linux maar de rest draait voor mij prima via Proton. _/-\o_
(Ook voor mijn werk kan ik nu alles op/vanaf/via Linux. Powershell werkt, Remminia voor RDP, Teams client en Office in de browser.)

[Reactie gewijzigd door Room42 op 23 juli 2024 06:14]

Onwijs jammer dat Adobe zo achterblijft. Ik heb een videoproductie bedrijf en zou maar wat graag ook op Linux overgaan. Ik gebruik het zelf al sinds 1999 maar voor onze professionele toepassing gaat het vooralsnog niet. En Mac is qua hardware te duur ;) En Hackintosh hebben we geprobeerd (zelfs 2 jaar lang volgehouden) maar geeft teveel issues. Linux zou top zijn.
Herkenning. Ik ben in 2012 gestopt met videoproductie (en gebruik nu volledig Linux). Dat kwam een klein jaar nadat Adobe de abonnementen invoerde. Een collega van me is twee jaar geleden overgestapt van OSX naar Linux en gebruikt de commerciële versie van DaVinci Resolve en Fusion op Linux.

Ik gebruik voor kleine opdrachten en voor de hobby afentoe KdenLive. Zit best netjes in elkaar voor een gratis pakket. Maar voor grotere professionele toepassingen is het echt de moeite waard om eens te kijken naar de (betaalde) Linux versies van DaVinci producten, of misschien Lightworks.

Wat voor mij persoonlijk het grootste gemis was en is, is een vervanger voor Photoshop. Nee, ik weiger alleen daarvoor te booten in Windows en er nog geld voor te betalen ook. Ik heb wel de Windows-licenties gekocht voor Affinity Photo en Affinity Designer meteen toen ze uitkwamen, in de hoop dat ze (op den duur) op Wine werkten, maar nee.

Helaas heeft Affinity geen zin in een Linuxversie, ondanks dat er veel vraag naar is. Ik zou de licenties zo opnieuw kopen, als ze de eerste professionele foto- en vector editor native voor Linux zouden aanbieden.
Ik gebruik voor kleine opdrachten en voor de hobby afentoe KdenLive. Zit best netjes in elkaar voor een gratis pakket.
Moet ik onthouden voor als ik straks een cam met video heb.
Wat voor mij persoonlijk het grootste gemis was en is, is een vervanger voor Photoshop. Nee, ik weiger alleen daarvoor te booten in Windows en er nog geld voor te betalen ook. Ik heb wel de Windows-licenties gekocht voor Affinity Photo en Affinity Designer meteen toen ze uitkwamen, in de hoop dat ze (op den duur) op Wine werkten, maar nee.
Wat gebruik je dan wel nu? Rawtherapee? Darktable?
Misschien kun je LightZone met Wine aan de praat krijgen, dat is wat ouder en is ook gratis.
Wat gebruik je dan wel nu? Rawtherapee? Darktable?
Dat zijn geen vervangers voor Photoshop, maar voor Lightroom - het ontwikkelen van raw foto's. Daarvoor gebruik ik (de betaalde versie van) Exposure onder WINE. Rawtherapee is ook wel fijn voor een gratis pakket. Darktable schijnt ook goed te zijn, maar een beetje veel opties. Je kan ze alle drie proberen. Allemaal hebben ze weer hun eigen cameramodellen. Open gewoon eens een selectie van 10 foto's, en de genen die ze niet meteen goed (default) weergeven vallen af.

Voor Photoshop is er geen alternatief zonder in te boeten op gemak/bekendheid. Ik gebruik Gimp voor het simpele werk, en Krita om te tekenen.
Dat zijn geen vervangers voor Photoshop, maar voor Lightroom - het ontwikkelen van raw foto's.
Rawtherapee is inderdaad vooral voor het ontwikkelen van raw foto's maar ondersteunt ook bewerkingen.
Bij Adobe is dat vooral AdobeRAW.

De functie van Lightroom is echter vooral Digital Asset Management en workflow.
Darktable heeft een DAM-component maar is ook een editor.
Ook Apple's Aperture was een DAM-tool en daarnaast een editor.
Als pure editor zijn Photoshop, Krita, Gimp en Gimpshop veelzijdiger, maar daar ontbreekt de DAM-component.
En DAM gaat echt wel wat verder als een foto-browser of de meeste van de software genoemd in https://en.wikipedia.org/...#Notable_image_organizers. Enkele daarvan gaan dan weer veel verder de andere kant op, zoals dbgallery, als je op digital asset management zoekt vind je echter vooral tools om beelden zoals logo's, video's, presentaties en andere documenten te delen binnen en buiten de organisatie, vb voor marketing, rechten te bewaken en er voor te zorgen dat niemand verouderde versies gebruikt
Daarvoor gebruik ik (de betaalde versie van) Exposure onder WINE. Rawtherapee is ook wel fijn voor een gratis pakket. Darktable schijnt ook goed te zijn, maar een beetje veel opties. Je kan ze alle drie proberen. Allemaal hebben ze weer hun eigen cameramodellen. Open gewoon eens een selectie van 10 foto's, en de genen die ze niet meteen goed (default) weergeven vallen af.
Ik wil zeker Exposure niet afkraken, maar ook dat heeft - bij mijn weten - geen DAM component
De enige software die ik ken die echt bedoeld is voor workflow in een fotografie-omgeving (individuele fotograaf, klein team) is
- Apple Aperture (discontinued)
- Light Crafts LightZone (discontinued)
- Phase One Media Pro (discontinued)
- Adobe Lightroom CC
- Phase One Capture One
- DarkTable
De functie van Lightroom is echter vooral Digital Asset Management en workflow.
Naar mijn mening is de functie vooral het ontwikkelen van foto's. De DAM is, voor mij althans, bijzaak.

Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je het op grote schaal gebruikt, andere eisen stelt. Persoonlijk gebruikte ik jaren Lightroom, en nu dus Exposure, ook professioneel, maar op kleine schaal. Daarbij vind ik het erg fijn, fijner dan bij Lightroom, dat het niet je binaries 'importeert'. Ik doe mijn eigen DAM. Als je lang Linux gebruikt, dan krijg je een soort voorkeur om dat op je eigen manier te regelen.

Overigens is Exposure volgens sommigen ook gewoon een DAM. Bij Exposure selecteer ik eerst de map van een fotoshoot, en dan ga ik ratings geven, en daarna bekijk ik de foto's met een bepaalde rating en ga ik ze ontwikkelen. Geen kopie van foto's in een library. It's a feature, not a bug. :)

Zie ook: Exposure X5 DAM

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 06:14]

Overigens is Exposure volgens sommigen ook gewoon een DAM. Bij Exposure selecteer ik eerst de map van een fotoshoot, en dan ga ik ratings geven, en daarna bekijk ik de foto's met een bepaalde rating en ga ik ze ontwikkelen. Geen kopie van foto's in een library. It's a feature, not a bug. :)

Zie ook: Exposure X5 DAM
Ze noemen het in ieder geval zelf een DAM. Dan staat die vanaf nu bij mij in dat lijstje.

Bij mij is het zo dat Pentax standaard alle foto's gemaakt op een dag in een mapje zet, ook als dat er dus maar eentje is. Zo heb ik honderden mapjes met steeds één, twee of een paar foto's, erg onhandig, je zoekt je een breuk en overzicht is weg. Eenvoudige fotobrowsers (ik gebruik al jaren XNview en Irfanview) verhelpen dat ook niet.

Een heleboel systemen waaronder Adobe kopiëren ook alles naar hun eigen map of database wat extra opslagruimte kost. Adobe, vooral de consumentenversies, nemen ook heel je systeem over zodat het bijkans onmogelijk wordt om nog andere tools te gebruiken die niet met Adobe integreren als plug-in. Met de cloud-versies is dat dus nog erger.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 juli 2024 06:14]

Het is nog een beetje onhandig afhankelijk van je codec, maar Blender is een prima tool om mee video te bewerken en is rock solid op Linux!

Sinds de VFX pipeline updates in 2011 is de VSE hard vooruit gegaan. Alle Blender open movies zijn er in ge-edit en ik zie het steeds meer verschijnen bij kleine film studio's, game developers en zelfs youtube editors.
Ik gebruik zo nu en dan Krita, komt voor mijn gevoel qua GUI het dichtste bij Photoshop in de buurt (al helemaal de layer effects, blending, enz). Qua functionaliteit (en de kwaliteit van de functies die er wel zijn) loopt het helaas ernstig achter.

[Reactie gewijzigd door Noxious op 23 juli 2024 06:14]

Wat voor voordeel zou Linux dan moeten geven voor je videoproducties?
Dit is een veel voorkomende vraag, die denk ik voorkomt uit het niet helemaal doorhebben hoe het is om al 10 jaar (of in het geval van @BezurK zelfs 20 jaar) voor al je overige en private zaken in Linux te werken.

Als je op de oprit twee auto's hebt staan. Eén zonder radio-ontvangst, maar met je favoriete muziek op SD-kaart, airconditioning, gevulde koffiebeker, navigatie, bluetoothverbinding om te bellen, een volle lunchtrommel en een volle tank benzine.

De ander heeft een radio die 3FM ontvangt, een lege tank, en zachte banden.

Nu wil je graag een keer 3FM luisteren (foto of video bewerken op Windows) als je van Amsterdam naar Nijmegen rijdt. Ga je echt die moeite doen? Tanken (bezig met installeren update 1 van 45), Banden oppompen (alles staat in clouds waar je opnieuw met 2FA moet inloggen), en al je favoriete features en lunch (software en configuraties) zitten in de andere auto.

Naja dat is een beetje hoe het voor mij werkt. @BezurK zal zijn systemen wat meer uptodate hebben daar hij het professioneel gebruikt, maar het is gewoon fijn om in één auto te rijden als je veel rijdt.

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 06:14]

Samenvatting: Linux heeft geen voordeel voor die videoproducties, maar het is handig om hetzelfde OS te gebruiken als je gewend bent voor je prive PC of andere PCs.

Dat snap ik, maar ik kreeg de indruk dat BezurK dacht dat het een voordeel voor die videoproducties zou zijn.
Juist voor een specifieke taak als dat zit je 99% van de tijd in die applicatie en doe je verder niets op die machine. Dan is het weinig boeiend welk OS er onder zit.

(Ga er vanuit dat je je professionele videoproductie machine niet gaat gebruiken voor prive zaken)
Als je professioneel Photoshop gebruikt, betekent dat vaak dat je privé ook Photoshop gebruikt. Het privégebruik is vaak het leerzame onderdeel, en het zakelijke gebruik is het productiewerk.
Maar dat heeft met deze discussie helemaal niets te maken.
Geen enkele, voor de producties an sich. Maar voor onze workflows en eenheid daarin zou het wel handig zijn te werken op 1 onafhankelijk platform. We hebben Windows in die zin ook helemaal niet nodig, maar we zijn ervan afhankelijk omdat Adobe daarop draait. Ik zou liever zien dat dat Linux is.

Maar je hebt geheel gelijk. Het gaat onze montages niet beter maken.
Ik ben nog niet zover, maar nu we door corona thuis moeten werken heb ik mijn linux laptop af moeten staan aan mijn vrouw - Die heeft niet eens meer in de gaten dat ze op een linux desktop werkt. MS Office en Teams werken feilloos en andere programmas die ze nodig heeft ook te krijgen - vaak niet exact hetzelfde maar qua functionaliteit wel. Was even puzzelen om de usb3 port-replicator aan de gang te krijgen maar dat werkt nu ook gewoon zonder problemen.. Ik vind remmina wel traag overigens. Soms moet ze op de terminalserver van haar school (ze is docent) inloggen en dat is werkelijk niet voorruit te fikken terwijl via de windows mstsc client er niet zo veel aan de hand is.

[Reactie gewijzigd door shades op 23 juli 2024 06:14]

Gelukkig is Remmina niet het enige RDP-programma op Linux.
Anoniem: 414757 @TheVivaldi22 april 2020 14:07
Is dat niet het grootste euvel van Linux :+
Er zijn van elk programma wel meerdere alternatieven/uitvoeringen/forks te vinden.
Op Windows zijn er ook tig browsers, klembordbeheerders, etc.
Welke connectiemanagers hebben we nog meer :) ?

Ik kom niet verder dan remmina en nog iets anders die enigzins op remoteng lijkt maar het ook net niet is.
ReanVNC of als je open-source wil gaan TigerVNC misschien?
Dat zijn de remote control protocollen, deze kun je ook met remmina gebruiken.

Voor RDP kom je uit op freerdp of rdesktop die ook weer te beheren zijn met remmina. :)

Maar als je een RDS server wil of moet benaderen voor je werkplek ontkom je niet aan RDP of Citrix. VNC of een van die derivaten is daar niet geschikt voor.
Voor mij hetzelfde. KDE Neon op m'n privé (gaming-)desktop, en Ubuntu met KDE op m'n Dell Precision 3450 voor werk.
Ik heb vrijwel nergens meer een Windows of Mac machine meer voor nodig.
Firefox/Chromium, KRDC, Krusader, Terminator, SublimeText/Visual Studio Code… I love it ! :D
Ja dan heb je het dus niet meer thuis, maar je werkt nog wel gewoon op Windows machines in de cloud of op het werk. Dat is hetzelfde als overgaan op ChromeOS en zeggen dat je geen Windows meer in huis hebt, terwijl je gewoon een remote desktop opstart
Dat rdp ging meer over dat die de pc op het werk kan bedienen denk ik.
Dus had hij een Windows laptop dan moest hij alsnog rdp gebruiken want pc op het werk?
Hij zegt niet dat hij uitsluitend op Windows werkt in de cloud of op het werk en dat zou ik ten zeerste betwijfelen. Windows verschijnt (of verdwijnt?) steeds meer in de cloud, omdat dat de enige plaats is waar het nog heen kan gaan. Het is ook echt niet moeilijk om een applicatie cross-platform te schrijven, alleen nemen veel bedrijven daar niet de moeite voor en blijven hangen bij Windows.
Wat is je punt? Ik heb privé dus geen Windows meer. Ook niet in de cloud. Dat ik voor mijn werk wel Windows-servers beheer (naast Linux en Unix) doet daar niks aan af. Sterker nog, ik geef ook aan dat ik Powershell-taken zelfs vanaf Linux doe. Dus ik snap niet helemaal waar je naar toe wilt met deze reactie.
Ik snap nog steeds niet wat je nou wilt zeggen. Maak jij privé geen andere keuzes dan je werkgever maakt? Dat staat toch volledig los van elkaar? :?
Wat een negatieve aannames doe je daar. Niks haat. Ik schrijf dagelijks regels code Powershell (Desired State Configuration) voor Windows, hartstikke leuk! Maar ik geniet net zoveel van het scripten en werken op Linux. Bij die laatste ligt wel mijn hart maar haat richting Windows is er zeker niet. En het is mijn werk!

En ja, het verandert wel degelijk iets. Ik heb thuis geen Windows meer nodig. Dat is nogal een verschil! En voor de duidelijkheid: Ja, ik ben wel heel blij dat ik van de Windows Desktop af ben. Dat vind ik echt een gedrocht!

[Reactie gewijzigd door Room42 op 23 juli 2024 06:14]

Afgezien van je voorkeur voor Windows of Linux, er staat je niets tegen om Windows server/Azure tennant compleet vanaf een Unix machine te beheren.

Alle benodigde tools hiervoor van Microsoft zijn beschikbaar op Linux.
Het enigste wat mij tegenhoudt om volledig te kunnen overschakelen als helpdesk medewerker is het ontbreken van een goede tool om gebruikers te beheren in een Windows omgeving adhv Active Directory Users & Computers. Hier heb ik nog steeds geen gelijkwaardig alternatief voor gevonden. Misschien heb jij een idee?
Het enigste wat mij tegenhoudt om volledig te kunnen overschakelen als helpdesk medewerker is het ontbreken van een goede tool om gebruikers te beheren in een Windows omgeving adhv Active Directory Users & Computers. Hier heb ik nog steeds geen gelijkwaardig alternatief voor gevonden. Misschien heb jij een idee?
Kon dat niet heel goed met Apache directory studio?
Hoe zit het met multiplayers? Ik heb bijvoorbeeld met BFV gehoord dat er mensen verbannen zijn.
Valve heeft extreem veel betekend voor Linux en hun bijdrage is niet te overschatten. Ik kan me nog herinneren dat Linux een zeer beperkt systeempje was waar met WINE slechts een paar oude DirectX 9 games in te spelen zijn. Toen kwam Steam voor Linux uit, wat al veel dingen beter maakte. WINE development stond uiteraard niet stil, maar was lange tijd nog niet zo heel veel soeps. Op een gegeven moment kon ie wel vrijwel alle DirectX 9 games draaien, maar moderne games zat er nog steeds niet bij.

Maar toen bleek ineens dat Valve stilzwijgend enorm veel geld in de ontwikkeling van WINE had gestoken, samen met bedrijven als CodeWeavers (de makers van CrossOver, wat gebaseerd is op WINE). Ook dook op een gegeven moment DXVK op, en momenteel maakt DirectX versie helemaal niet meer uit wat betreft de werking van een spel op Linux. De maker van DXVK was ermee begonnen als hobbyproject, maar toen het bij Valve op de radar kwam bood Valve aan om hem te betalen zodat hij er full-time aan kon werken, wat de ontwikkelaar uiteraard accepteerde.

Al met al was het effect dat Linux gaming in een absolute stroomversnelling is geraakt sinds Valve ermee bezig ging. Uiteraard heeft Valve zijn eigen plannen, en de bedoeling is altijd geweest om er op de lange duur winst mee te maken, maar de manier en zorgvuldigheid waarmee Valve met WINE en met de Linux community is omgegaan verdient absoluut hulde.
Met dank aan Gabe Newell, en deels gedreven door het succes van Half-Life eind jaren 90 waardoor Valve groot is geworden en ze dit soort activiteiten konden ondernemen.
En wat voor impact heeft dit dan op de userbase, statistisch?
0.87%
https://store.steampowered.com/hwsurvey

Inderdaad nog niet erg indrukwekkend. Windows heeft 95% van de gebruikers en daar lijkt weinig verschuiving in te zitten. Mac heeft 3.8%, dus de Linux markt is ongeveer 1/4 van de grootte als die van Mac OS X.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 juli 2024 06:14]

Ik wil daar wel even aan toevoegen dat Steam een groeiend user base heeft, vooral vanuit China. De Linux gaming community houdt dat percentage heel goed in de gaten en merkt altijd op als het omlaag gaat dat er het percentage aan Chinese spelers serieus is gestegen. Als een groot deel van de Chinese gaming community naar Linux krijgen zullen we wel een shift kunnen zien :P .
Ow, zeker. Als je het houdt naast monopolist Microsoft, dan is het inderdaad niets. Als jij je echter bedenkt dat gamen op Linux ongeveer 1/4 van de Mac markt is, dan is dat opeens een stuk indrukwekkender.

En in absolute aantallen groeit het inderdaad hard. Je ziet ook dat er meer en meer geld beschikbaar komt om dingen te bouwen voor het Linux ecosysteem. Organisaties over de hele linie, van GNOME, tot Blender, tot Lutris, krijgen meer en meer geld voor het ontwikkelen van hun software.
Maar hoe interessant is de Chinese markt voor ons als gamers? Hoe meer focus de devs op China leggen, hoe minder ze hier aandacht gaan besteden. Het is leuk voor de sales, maar daar koop je weinig voor.

Ik denk inderdaad dat het er vooral om draait dat ze Chinese gamers een mogelijkheid willen geven te blijven gamen, want ik neem aan dat niet iedereen Windows op zijn systeem heeft lopen.
Alleen krijgt niet iedereen met Steam die survey (ik heb hem 1 keer gehad jaren geleden), dus het is niet echt een duidelijke weerspiegeling. Eerder een indicatie, zoals een peiling van Maurice de Hond.

Bovendien neemt het aantal gamers op Linux toe dankzij de groei van Deepin in China.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 06:14]

Ik heb die survey nu een keer of 3, 4 gehad op mijn Linux bakkie, maar ik zou graag zien dat het een soort opt-in wordt. i.e. eenmalig opgeven dat je mee wilt doen, en dat je dan maandelijks de survey krijgt o.i.d.
Volgens mij is het telkens als je inlogt met een andere samenstelling. Ik heb laatst een nieuw moederbord in mn PC gezet, en hij kwam weer. Als ik inlog bij een nieuwe laptop, krijg je hetzelfde.

Als je niks veranderd, hoeven ze ook niet te vragen om het door te sturen, de data blijft dan gewoon gelijk.
Ik heb diverse malen andere hardware gehad in de afgelopen jaren, dus dan had ik hem al diverse malen moeten krijgen.
Wat zijn de grote verschillen tussen Wine en Proton? Proton is een fork van Wine, maar port Valve sommige dingen ook weer terug naar Wine?
Proton is een gepatchte versie van WINE in combinatie met een aantal andere tools. Proton is gefocust op het draaien van games, WINE wil een general compatibiliteit layer zijn. Patches die specifiek games beter laten draaien kunnen een negatief effect hebben op de compatibiliteit van andere Windows programma's, dus het is niet altijd een optie om een game-specific patch naar het WINE project te sturen.

Dus Valve heeft WINE geforked en deze patches die games beter laten draaien in hun build van WINE gezet. Daarnaast hebben ze ook tools toegevoegd zoals DXVK dat DirectX 9/10//11 vertaald naar Vulkan, een graphics API die Linux systemen wel ondersteund.
En hoe staat het dan met de performance van de games? Hoeveel scheelt het met een normale windows install?
Kan beide kanten op.
Sommige spellen hebben aardig performance verlies.
Andere nauwelijks (paar fps)
Andere spellen draaien beter onder Linux dan onder Windows.
Heb je bronnen voor de onderste regel voor games die via proton draaien? Lijkt me nogal sterk als je door een extra layer met meer performance eindigt, windows is niet meer de ramp die het was.
De grootste performance hit is de vertaling van DirectX naar OpenGL/Vulcan.
Als het spel zelf al vulcan ondersteund valt dat weg. De vertaling van windows-calls naar Linux-calls is ongeveer native speed en is verwaarloosbaar.
En dan gaat de belasting van Linux vs Windows tellen en wint Linux.

Echter als de boel vertaald moet worden is er een performance hit. Hoeveel verschilt per spel en van je hardware of je het überhaupt merkt.
Bijvoorbeeld als je 85 fps ipv 95 krijgt en je scherm is 60Hz merk je dat compleet niet.

@Martinspire
Verschilt per spel

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 23 juli 2024 06:14]

We're seeing the open source graphics community at Valve, Red Hat, Google and elsewhere make serious strides. Linux has less overhead to begin with, and that advantage is primarily seen in productivity and compute workloads. So as the Vulkan drivers improve, Linux gaming improves.
Paar benchmarks:
https://www.forbes.com/si...performance/#3f95e01c5e74

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 23 juli 2024 06:14]

Nice! Bedankt voor de link. :)
Niet helemaal waar je naar vraagt, maar bijvoorbeeld RollerCoaster Tycoon (1) krijg ik op Windows niet meer aan de praat. Met Proton is het redelijk makkelijk werkend te krijgen.
Is dat over de hele linie of is die eerste categorie vooral AAA games? Of hele nieuwe? Of juist oude?

Maar een paar FPS is een knappe prestatie.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 06:14]

In de meeste gevallen hebben we het over een 5% performance loss als de game via DXVK draait.

In sommige gevallen door bugs kan het oplopen tot een 90% performance loss of meer maar dat is iets dat dan moet worden gepatched in de GPU drivers of DXVK, deze problemen zijn meestal makkelijk op te lossen.

En er zijn ook gevallen waar de game veel beter draait. Op Linux kunnen bepaalde grafische effecten niet werken bijvoorbeeld waardoor de game beter draait. Of het kan zijn dat de game onder Windows zelf last heeft van bugs die de prestaties hinderen.

Als een game zelf gebruik maakt van Vulkan hebben we het vaak over een kleine prestatie winste van 5%.

De resultaten die je krijgt kunnen heel erg verschillen per game. En de hardware/software configuratie van het systeem kan hier ook een enorme rol in spelen.

[Reactie gewijzigd door Omega op 23 juli 2024 06:14]

Het variëert across the board, maar over het algemeen draaien Windows spellen, of eigenlijk nieuwe technieken/engines, sneller op Windows, maar na een jaar, als de verschillende teams er naar hebben gekeken, juist sneller onder WINE, mits ze goed geconfigureerd zijn.

Zie bijvoorbeeld deze benchmarks:Dat was overigens lang voor Proton ook al zo, voor de (veel kleinere) groep games die men aan de praat kreeg met bijvoorbeeld PlayOnLinux, CodeWeavers Crossover of plain old WINE.

Dat herinner ik me althans van Unreal (1998). Het was vooral vroeger wel echt moeilijk om je hardware aan de praat te krijgen, en per spel had je weer allerlei hacks nodig om de juiste dll-mappings te installeren. Canonical (met Ubiquity) en Steam (met Proton) hebben dit echt enorm toegankelijker gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 06:14]

Ik had van ID Software ook niet anders verwacht eigenlijk :P
Vroeger eind jaren 90 in CS betere FPS in Wine dan in Windows. Met exact dezelfde config, op exact dezelfde HDD. Het was ook stabieler, want Windows 9x was instabiel, maar dat argument is inmiddels niet meer van toepassing.
Sommige dingen zoals bv multi player bij games als ETS en ATS werken niet met Linux. Daar heb je nog steeds Windows voor nodig.
Over het terugporten: jazeker. zie ook: https://www.phoronix.com/...ton-Work-Back-In-Wine-4.2

[Reactie gewijzigd door 12_0_13 op 23 juli 2024 06:14]

Ik heb dat hele Proton volledig gemist! Ik was een tijdje geleden aan het prutsen geweest met een vrij oude laptop, maar helaas waren er voor de grafische chip (ATI Radeon HD 3450) geen goede drivers beschikbaar dus was het vrij kansloos.
De HD 3450 draait gewoon op de Radeon driver die in de Linux kernel zit. He probleem met de Radeon driver is dat het Vulkan niet ondersteund, Proton maakt bij default gebruik van DXVK dat DirectX 9/10/11 vertaald naar Vulkan. Voor Vulkan support op AMD heb je de AMDGPU driver nodig die alleen word ondersteund op GCN1 kaarten en nieuwer, deze driver zit ook gewoon in de Linux kernel.

Naast de display driver heb je ook MESA nodig, MESA word gelukkig met vrijwel elke distributie meegeleverd. MESA zijn open source libraries voor OpenGL, OpenCL en Vulkan.

Je kan wel overschakelen op de WINE OpenGL renderer maar de prestaties en game compatibiliteit zullen daar enorm onder leiden.

[Reactie gewijzigd door Omega op 23 juli 2024 06:14]

Ja,ik heb het idee dat er toch iets niet helemaal lekker werkt. Onder Windows werkt het best aardig, het is een wat oudere laptop dus het is nooit fantastisch geweest... Onder Linux blijf ik toch brakke prestaties houden: zwarte strepen, flikkerend beeld en meer van dat. Ik heb nog eens wat van de AMD site geprobeerd en toen ging alles op zwart... Ach ja, het is niet echt boeiend of zo, ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden om te gamen op Linux.
Xorg ging dood, toen heb ik het opgegeven. Nu draait hij kaal Lubuntu en doet niets grafisch meer.
Ik ben zelf overgegaan naar Linux ongeveer een jaar voor dat Proton werd released. In het begin ging gaming wel goed al dan soms moeizaam. Ik ben bijlange na geen WINE expert en ik moest met moeite sommige Windows games draaiend maken. Maar met de native games redde ik mijzelf wel.

Toen kwam Proton, in het begin was het nog een buggy mess dat niet veel beter was dan WINE. Ja de prestaties waren vele malen beter maar Proton had last van verschillende bugs die WINE + DXVK niet hadden. DXVK was ook maar matig, veel missende grafische effecten en andere bugs, vaak slechte prestaties.

Maar over het daar opvolgende jaar werd alles langzaam maar beter steeds beter. Elke release van Proton fixte een nieuwe lading bugs, elke release van DXVK maakte een nieuwe tiental/honderdtal games speelbaar. Elke release was net als kerstmis.

We zijn nu op het punt dat Proton zo danig stabiel en goed is dat ik denk dat meeste mensen zonder alt teveel moeite exclusief Linux kunnen draaien op hun gaming machine. Er zijn nog wel problemen, voornamelijk anti-cheat een intrusieve DRM gooit vaak roet in het eten. Games zoals Rainbow Six Siege en PUBG werkt niet door hun anti-cheat. Daarnaast zijn er andere games zoals de nieuwe DOOM Eternal die beter draaien op Linux under Proton dan op Windows.
Nu noem je al 2 hele populaire games die niet draaien? Hoe zit het met games op Origin, Epic launcher, Uplay, Riot en Battlenet? Waar momenteel het grootste game publiek zit?
Origin werkt. Maar het lijkt dat ze Linux spelers van Battlefield lopen te bannen voor "cheaten".

De Epic Launcher werkt ook. Epic Games heeft zelfs 25.000 dollar gegeven aan het Lutris project als een onderdeel van het Epic Megagrand initialtief. Lutris is een game launcher dat games en WINE automatisch configureert met scripts gemaakt door de community. Het was Lutris gelukt om de Epic Launcer werkend te krijgen onder Proton. Sommige games op de Epic Launcher zoals Fortnite werken niet door de anti-cheat die het gebruikt.

Battlenet, Overwatch etc.. kan je gewoon installeren via Lutris. Het werkt zonder enige problemen. Ik heb recent zelf nog Overwatch en StarCraft 2 gespeeld met behulp van Lutris.

Laatste dat ik hoorde werkte League Of Legends ook prima.

Uplay werkt ook prima. Ubisoft games however vaak weer niet omdat Ubisoft enorme hoeveelheden aan DRM en anti-cheat in hun games drukt om te voorkomen dat mensen in hun live service troep gaan lopen cheaten. je wil natuurlijk niet dat spelers een item gratis krijgen of er niet 500 uur voor hebben gegrind. /rant Maar hier komt langzaam verbetering in, de meeste Assassin's Creed games werken nu bijvoorbeeld, Ghost Recon Wildlands lijkt nu ook te werken.

In de meeste gevallen kan Proton de games wel draaien maar willen de games zelf niet draaien. De DRM ziet dat het niet op Windows draait of het krijgt niet het antwoord van een check dat het verwacht en het forceerd de game on te sluiten. De games die ik noemde als voorbeeld doen het prima, maar de anti cheat wil niet meewerken dus de multiplayer werkt niet. Dit is iets dat de game developers of de anti cheat developers moeten fixen het is niet het probleem van Proton/WINE.

[Reactie gewijzigd door Omega op 23 juli 2024 06:14]

Grootst zit op steam?
Proton betekend twee dingen:
- Er is opeens een ingebouwde manier om veel Steam games op Linux te draaien. Er is heldere documentatie en er is een eenvoudige manier om compatibiliteit te checken. Het is nu mogelijk om 2/3 van alle Steam games te spelen zonder koppijn.
- Er komt veel meer geld beschikbaar om Wine te verbeteren. Wine is daardoor in het afgelopen jaar erg hard verbeterd. Veel patches van Proton komen ook weer in Wine terecht, wat op deze manier een symbiotische relatie creeert waar de eindgebruiker de vruchten van plukt.

Al met al dus een goede ontwikkeling. In sommige gevallen is het gebruik van wine nog steeds handiger dan Proton, maar daar is door middel van Q4Wine ook weer een mouw aan te passen.
Counter-Strike: Global Offensive is de populairste game die spelers zo draaien.

Counter-Strike: Global Offensive en DOTA 2 draaien bijvoorbeeld standaard vrijwel probleemloos
Wait, maar die twee draaien toch (ook) native onder Linux ?
Zijn er (performance) problemen met de native versie die zich niet voordoen bij het draaien onder Proton ?
Laatste keer dat ik checkte was bij CS een anti-cheat spul dat niet werkend te krijgen was onder Linux dus iedereen die op gewone servers speelde werd er uit gegooid na enkele minuten.
Dat zal dan al een lange tijd terug zijn. Competitive is volledig ondersteund op Linux. Custom anti-cheat, zoals FaceIt, is echter Windows-only. Gelukkig ben ik niet zo goed, dus FaceIt is voor mij niet belangrijk :P
Thanks voor de update!
Ik denk dat de schrijver het grafiekje van protonDB heeft overgenomen, en die rekenen ook gewoon native mee in hun rankings, alleen als je er dan op klikt staat er "native" bij..
Mijn gok is dat ze toch een andere onderlaag hebben en het voor Valve interessant is om die eruit te halen en de Proton-versie alleen te laten ondersteunen. Omdat ze ook alle code voor die game beschikbaar hebben, is omzetten ook makkelijker en het is een demo voor anderen.
Goede ontwikkeling, het zou prachtig zijn als Linux een gaming platform zou worden, dan zouden games beter te optimaliseren zijn.
Anoniem: 100047 @EMR7722 april 2020 10:15
Niet zozeer zou Linux ervoor zorgen dat games beter te optimaliseren zijn, het is eerder dat OpenGL weer wat meer op de voorgrond zou moeten komen. Dat zou ervoor zorgen dat een game wat makkelijker op meerdere platformen uit te brengen is.
Dat gebeurt al enigzins maar dan met Vulkan, de open standaard die door dezelfde partij wordt beheerd als OpenGL en daar in feite een opvolging van is.
Anoniem: 100047 @Creesch22 april 2020 10:42
Ja, klopt. Maar driverondersteuning is op dit moment nog redelijk in de beginschoenen. Vooral AMD loopt bij Linux een beetje achter de feiten aan.
Dat was een tijd zo, maar nu is AMD goed bezig met open source drivers. Volgens mij is het juist Nvidia die enkel nog propriety drivers voor Linux maakt. Als AMD GPU gebruiker op Linux, kan ik zeggen dat het als een zonnetje loopt op Ubuntu, driver zit al in de kernel after all..
Anoniem: 100047 @BigBrotha22 april 2020 11:06
Hmm... een paar mensen zijn niet blij met mijn antwoord :) Ik draai zelf op Ubuntu, de 2D support is meer dan prima. De 3D support is nog niet echt jofel, ook na de laatste update. Zie URL voor alle volledige ondersteunende AMD GPU's voor Ubuntu, dat zijn bij lange na niet alle. Ook de mijne wordt nog steeds niet ondersteund. https://git.kernel.org/pu...-firmware.git/tree/amdgpu
AMDGPU word inderdaad alleen ondersteund op GCN 1 en nieuwe, dat is dus de HD7000 series en nieuwer.

De AMD R3/R5/R9 300 series en ouder hebben wel experimentele ondersteuning voor AMDGPU maar draaien standaard op Radeon.

Moderne AMD hardware draait zeer goed op AMDGPU + MESA. Ik snap niet helemaal waarom u loopt te klagen dat u 8+ jaar oude laptop geen ondersteuning heeft voor moderne drivers en APIs, het is zeer onrealistisch dat u dit verwacht. En dit zegt niks over de staat van de AMD drivers op relevante/ondersteunde hardware.

AMDGPU zal nooit hardware ondersteunen ouder dan GCN. Sterker nog AMD developers will zelfs de support voor vroege GCN hardware laten vallen omdat het toch experimenteel is en niet meer actief word ontwikkeld.
Ik snap wel een beetje waarom hij klaagt om oudere hardware. Je wil toch een beetje hardware support die een paar jaar duurt. Anders mag je om de haverklap een nieuwe videokaart kopen.

Zelfs redelijk recentelijke AMD hardware draait games maar matig. Alleen de meest recentelijke hardware werkt echt goed. Terwijl het probleem zuiver in de drivers ligt.

AMD doet het tegenwoordig erg goed, maar dat is een zeer recentelijke ontwikkeling. Als je een AMD videokaart op Linux gebruikt wil je een zeer recentelijke kaart, waar je bij Nvidia met een veel oudere kaart nog prima uit de voeten kan. Maar ik verwacht wel dat de huidige AMD kaarten redelijk lang ondersteund zullen blijven, aangezien AMD nu eindelijk hun drivers redelijk op orde heeft.
Na mijn ervaring heeft De HD 7000 series en hoger prima Linux support. Deze GPUs zijn al 8 jaar oud.

Ik heb recent ook zelf een tijdje oudere hardware gedraaid, een HD 5970. En ik heb geen klachten over deze 11 jaar oude GPU. Ik kon prima moderne OpenGL games spelen zoals Stellaris. Zelfs op een zeer hoge resolutie (3440x1440@30).

AMD is overgegaan van de oude Radeon kernel driver op AMDGPU, vandaar dat oudere kaarten niet meer op de moderne drivers draaien. Op Windows heeft AMD ondersteunen voor deze hardware er ook al lang uit gegooid.

[Reactie gewijzigd door Omega op 23 juli 2024 06:14]

Anoniem: 100047 @Omega22 april 2020 11:36
Je hebt helemaal gelijk... alleen is mijn APU geen 8 jaar oud, hoe je daar op komt is mij een raadsel.
Als het een refresh is van een 10 jaar oude architectuur valt het ook onder deze categorie. AMD heeft Bulldozer flink lopen refreshen tussen 2013-2018 als Excavator, Piledriver, Steamroller etc.. Deze processors zijn dan gewoon de zelfde oude troep maar dan op een een nieuwere process node gemaakt en met een klein aantal tweaks.
Anoniem: 100047 @Omega22 april 2020 11:59
Dat klopt inderdaad, maar daar is AMD niet de enige in. Daaraan tegen moet het wel behandelt worden als een nieuwe. Als de AMD ondersteuning zich alleen richt op het ondersteunen van nieuwe architecturen in Linux dan slaan ze de plank finaal mis. Veel Linux systemen zijn of oude systemen of low-budget die eigenlijk te licht bevonden zijn voor Windows. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Linux prachtig en ik werk er dagelijks op, maar door lak aan ondersteuning krijg je dit OS nooit echt van de grond.
Ik heb zelf ook een paar desktops met nog oudere AM2 processoren en onboard graphics. Ik heb wel een tijdje de onboard Radeon Xpress 1250 gebruikt, maar vorig jaar kwam ik een aantal nieuwere videokaarten tegen (Radeon HD6450, Quadro NVS 310 en zelfs een GTX 950) en die worden wel een stuk beter ondersteund.

Het is ook voor mij niet meer de moeite waard om tijd te gaan steken in een oude driver voor oude onboard graphics op een enkel moederbord dat het op ieder moment kan begeven. Dan kun je maar beter een iets modernere videokaart aanschaffen die wel nog ondersteuning geniet. Het zou anders zijn, als je het onderhouden van een driver als leerproces of interessante hobby ziet, want dan maakt het niet zoveel uit hoeveel tijd je erin steekt :)
Een snelle google van enkele van die codenams leert me dat er zeker support voor (sommige) chips tot in 2014 aanwezig is. Ik betwijfel dat AMD (noch nvidia) nog veel werk in de support daarvoor zal steken. Op Windows werd actieve support voor die kaarten vanaf 2017 ook stopgezet.

Beide ondersteunen op Windows Vulkan (ik weet niet in welke mate) voor kaarten vanaf 2012. GTX 600 serie danwel de HD7000 serie.

Hoe oud is je kaart?
Anoniem: 100047 @Arrigi22 april 2020 12:00
Op de dag af 691 dagen :) In mijn notebookje die ik hier met een AMD APU gebruik zit een AMD A6-9225.
Mja, een budgetlaptopchip die geïntroduceerd is ná de nieuwe designs, maar nog voortborduurde op de oude architectuur, met een grafische chip uit 2016 die gebaseerd is op een GPU uit 2013.
Te vergelijken met een Nvidia GT910M, zowel qua leeftijd, performance als ontwikkeling.

Op Windows krijgt ie nog de nieuwste updates, dat wel. Maar veel zou ik er inderdaad niet meer van verwachten... Nvidia is een jaar terug al gestopt met Windows-updates voor de gelijkaardige chip.
Een beetje pech gehad met die aankoop misschien.
Anoniem: 100047 @Arrigi22 april 2020 12:24
Dat snap ik wel en het is ook een budget type. Daarom zeg ik ook dat AMD de plank finaal mis slaat als dit soort chips alleen onder Windows volledig ondersteund worden.
Tja, misslaat. Daarom haal ik nvidia er ook bij. Om en om maken ze dezelfde beslissingen, afhankelijk van de specifieke chip en je specifieke situatie heb je gewoon pech. Ik lees elders dat nvidia-drivers onder linux slechtere support ook slecht kunnen zijn. Tja.
Anoniem: 100047 @Arrigi22 april 2020 13:22
Ik snap de business gedachte wel, waarom ondersteuning bieden voor el-cheapo terwijl er veel meer te verdienen valt aan mainstream en high-end. Behalve dat ik (persoonlijk) vind dat je een verplichting naar de klant hebt om drivers te bouwen en te onderhouden voor een x-tijd, is zoals ik eerder zei Linux vooral voorbehouden aan klanten met oude of de goedkopere hardware. Begrijp me niet verkeerd, AMD verzorgt prima de driverupdates met betrekking tot Windows, maar er ligt een behoeftestelling open die niet vervuld wordt. Voor de rest kan ik prima overweg in Linux met deze APU, 2D gaat als een speer, echter is het aanspreken van de GPU dramatisch.
Zoals ook al aangegeven door @Omega, alles vanaf GCN 1 heeft prima drivers in Mesa, AMD stopt inderdaad geen tijd in oudere generaties. Helaas voor mensen die nog een pre-GCN kaart draaien, maar naar mate de tijd vordert zal dat aantal steeds verder afnemen (en dat zal voor AMD ook de reden zijn).

Ik ben persoonlijk ( n=1 ) zeer tevreden met mijn Radeon R9 Nano i.c.m. de Padoka Stable repository (zorgt voor een nieuwere versie van de Mesa drivers op Ubuntu 18.04 / Neon)
Onder linux zie je openGL juist verdwijnen, en vulkan het steeds meer overnemen (al is dat natuurlijk ook cross platform), het verschil in performance is vaak gigantisch.

Alleen moeten ontwikkelaars het nog een beetje onder de knie krijgen aangezien het vrij nieuw is.
Waarom OpenGL als we Vulkan hebben?
Mede dankzij proton is het echt een stuk makkelijker geworden, en verbazingwekkend genoeg heb je vrij regelmatig triple A titels die gewoon bij de launch al perfect of vrijwel perfect draaien.
De grootste probleemgevallen zijn anti-cheat oplossingen die geen proton ondersteuning bieden (ze controleren OA vaak op aangepaste windows DLL's en tjah.. :+ )

En kopieerbeveiligingen en launchers willen nog wel eens vervelend doen, maar zolang het spel niet direct afhankelijk is van de launcher is daar vaak makkelijk omheen te werken.

Al met al denk ik dat zo'n 60-70% van mn windows games prima draait onder linux, en nog een 10-15% prima draait met wat tweaks die je meestal op protondb kan vinden.
Toch is het gemis van anti-cheat wel een groot nadeel, want multiplayers doen is dan vrijwel onmogelijk (tenzij een game zijn online-deel helemaal open heeft liggen, maar dan is er waarschijnlijk geen hol aan)
Klopt, helaas ligt dat niet bij proton, maar bij de makers van de anti-cheat oplossingen.
Ik heb met World of Warships ook op een gegeven moment gedonder gehad omdat ik een "illegale mod" gebruikte.
Hoewel wargaming eerst even de boot afhield (pun intended), hebben ze uiteindelijk hun algoritme toch aangepast zodat we met proton (voor nu in ieder geval) gewoon door kunnen spelen.
Misschien wordt het in de toekomst wel nog eens een probleem, maar ik denk dat we intussen alweer 1 of 2 jaar verder zijn, en ik heb er geen problemen meer mee gehad.
Het is een keuze die de ontwikkelaars, en hun leveranciers van anti-cheat oplossingen zullen moeten maken.
Ik hoop dat ze gewoon 1 of 2 keer per jaar een officiele proton release/build nemen, en die whitelisten, want ik kan me voorstellen dat elke paar weken een build moeten testen met je anti-cheat systeem en het daarop aanpassen een financieel oninteressant iets is zolang linux nog niet enorm groot is voor games.
Ik game al bijna 2 jaar op Linux (sinds de eerste LTT video). Proton is echt geweldig, daarvoor was het met wine en lutris proberen de Windows games werkend te krijgen. Ik heb nog een Windows partitie voor school en die paar games dat niet werken. Vooral Apex Legends en de multiplayer van Halo zijn de games die ik nog onder Windows moet spelen.
Als iemand een goede en eenvoudige guide geven om de grafische kaart door te geven naar een Windows VM (VFIO) dan zou ik dat ook eens kunnen proberen.
Ik draai Ubuntu 18.04 op mijn desktop en ik zit nu te wachten voor de upgrade naar 20.04.
Werkt zeker goed. Helaas met wat meer Niche inputapparaten zoals TrackIR is het nog steeds makkelijker om Windows te draaien maar juist als 'daily driver' vind ik Ubuntu prettiger dan Windows.
Dat is wel een nadeel, omdat Linux niet zo heel veel gebruikt wordt is de hardware ondersteuning ook minder. Niche producten zoals TrackIR worden meestal niet door de fabrikant ondersteund, dan is de enige hoop op Linux nog dat iemand het reverse engineerd.
Daarom dat het belangrijk is dat (voor ons) dat de Linux community groeit en er meer vraag komt naar compatibiliteit met hardware dat je kan kopen.
VR is ook bijvoorbeeld nog niet op punt op Linux, meeste games ondersteunen geen Linux en proton is meestal een te zware performance hit. Half-Life: Alyx is zelfs released zonder native Linux support, komt wel nog.
Het is al een hele poos geleden dat ik VFIO heb gebruikt, maar ik herinner me dat vooral in het begin guides razendsnel outdated raken, en dat het later wel meeviel en best makkelijk werd. Ik was er zelf vanaf het eerste uur bij, maar nadat mijn tweede videokaart overleed en ik daarop besloot een kleinere computer te bouwen heb ik het niet meer gebruikt. Toen kwamen Proton en DXVK uit, en vond ik VFIO al helemaal niet meer nodig. Dat is ondertussen toch een aantal jaartjes geleden. Ik weet dus niet goed hoe de huidige staat van VFIO is. Er is een VFIO subreddit trouwens. https://www.reddit.com/r/VFIO/

In mijn ervaring wil je een systeem met fatsoenlijke PCIe scheiding (ook wel bekend als ACS of als IOMMU support). Hardware die dat niet heeft gooit alle PCIe apparaten in 1 groep, en je kan alleen een gehele groep doorgeven aan je VM. Als je twee videokaarten hebt is dat enorm vervelend. Er is wel een "ACS override patch", daarmee kan je Linux laten denken dat er ACS support is, en kan je delen van groepen gebruiken. Maar dat kan in theorie stabiliteit en security issues geven. Daarnaast moet je je kernel patches, wat ook best een gedoe is. Soms is de patch outdated en moet je met de hand patchen (heb ik vaak gedaan, zelf code toevoegen met de hand en dan compileren, maar blijft irritant). Vooral als je een Nvidia kaart in je host OS hebt is het vervelend, want de driver daarvan doet soms erg naar tegen custom kernels.

Als je maar 1 videokaart hebt, een x4 PCIe poort die op de PCH zit in plaats van de CPU, of als je hardware met fatsoenlijke ACS hebt, dan hoef je die hele patch niet te gebruiken. Bij 1 videokaart heb je alleen die kaart in je IOMMU groep, dus heb je geen scheiding nodig. Sommige moederborden hebben nog hun eigen x4 lane, dat gaat buiten je CPU om, dus hardware die daarin wordt geplaatst komt ook in een eigen groep. Maar verder heb je ook hardware die gewoon standaard elke videokaart in een eigen groep stopt. Bij Intel zijn het alleen de HEDT CPU's en de duurdere Xeons die dit hebben dat kost dus een goede bak geld. Ik meen dat de meeste Ryzen CPU's ook deze functie hebben, maar bij Ryzen zit het zelfs al in veel van hun low end hardware. Niet elke Ryzen heeft dit, maar ik meen wel de meeste CPU's.

Dat is eigenlijk een heel lang stuk om tot de conclusie te komen dat AMD eigenlijk gewoon beter is dan Intel. En ik zeg dat als iemand die slechts 2x in zijn leven een AMD CPU in handen heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 juli 2024 06:14]

Ik heb al 10 jaar een Codeweavers crossover licentie, afgelopen jaren heb ik daar vooral bepaalde Windows games onder Linux mee kunnen spelen. Maar het afgelopen jaar heb ik die eigenlijk geen eens meer nodig gehad omdat alle games die ik speel via Proton/Play on Linux werken. Voorheen installeerde ik Steam client in een crossover bottle, en daar installeerde ik dan de games die ik via Steam client wilde spelen. Ik heb twee jaar geleden ook nog een life time licentie genomen voor crossover bij Codeweavers omdat ik hun werk erg waardeer en er veel gebruik van maak. Ze helpen ook nog met de ontwikkeling van wine dus ik ben erg blij dat Codeweavers en Steam samen zo'n succes van Proton/Play on Linux hebben kunnen maken.
Ik vraag me een beetje af of CodeWeavers zichzelf niet uit de markt hebben gewerkt. Ik had ook een licentie bij ze, maar of ik het ooit ga vernieuwen is maar de vraag. CodeWeavers heeft echter wel bijgedragen aan Proton en aan WINE, Valve heeft met ze samengewerkt.

De DXVK developer krijgt trouwens zijn loonstrookjes ook van Valve. Het begon als een hobbyproject, maar toen het bij Valve op de radar kwam waren ze er als de kippen bij om hem een loon aan te bieden zodat hij er full-time aan kan werken.
Ja dat zou zomaar kunnen, mocht dat het geval zijn dan lijkt mij dat ze daar wel iets op verzinnen. Gezien de samenwerken tussen Steam en Codeweavers zou het zo maar kunnen zijn dat Steam Codeweavers over koopt en dat het misschien dan wel als een aparte afdeling onderdeel van Steam word. Er zitten bij Codeweavers genoeg slimme programmeurs die kunnen blijven toevoegen aan het gamen onder Linux! Dat DXVK is een geschenk uit de hemel!! Ik heb een Life time licentie bij Codeweavers genomen omdat ik vind dat ze goed werk doen om gaming meer toegankelijk te maken onder Linux. Daarbij geven ze zelf ook om opensource en helpen ze zelf ook mee met het wine project. Ik betaal juist graag voor software van dit soort bedrijven zodat de ontwikkelingen die ze doen kunnen blijven door gaan.
Ja, ik heb een paar keer een licentie gekocht omdat ik te arm was voor een lifetime licentie. Ik ben CodeWeavers en Valve absoluut dankbaar ze hebben echt extreem veel betekend voor Linux gaming. En DXVK is al helemaal geweldig. Dat maakte de stap naar games voor latere DirectX versies. Tot dan was het eigenlijk uitsluitend DirectX 9 games die werkten. En moet je nu kijken. Ik maak me nauwelijks nog druk of een game wel zal werken op Linux. Grote kans dat die werkt. Ik kijk eventjes op de protondb.com, en installeer het spel. Wat wil je nu meer? Nou, werkende spellen wil je nog meer. Maar er zijn al enorm veel die gewoon goed werken.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 juli 2024 06:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.