Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Valve stelt dat games als Dota 2 en Counter-Strike: Global Offensive sneller laden op Linux dankzij verbeteringen die door de uitgever gesponsorde developers in de OpenGL Mesa-libraries hebben aangebracht. De optimalisaties betreffen het inladen van shader-bestanden.

Ontwikkelaar Chia-I Wu heeft tal van patches ingebracht op de Mesa-code, waardoor de zogenaamde GLSL-shaders sneller worden ingeladen en verwerkt. De versnelling is mogelijk doordat de code meerdere threads gebruikt om de shaders te verwerken, zo stelt Phoronix.

De optimalisaties zorgen er voor dat games die gebruikmaken van OpenGL binnen het Linux-besturingssysteem sneller laden als er grote shader-bestanden verwerkt moeten worden. Zo zou de game Dota 2 tientallen seconden sneller ingeladen zijn. Ook Valves Counter-Strike: Global Offensive is sneller speelklaar.

Valve heeft de code openbaar gemaakt. De spelontwikkelaar annex uitgever hoopt dat andere ontwikkelaars de code hergebruiken om games ook voor Linux beschikbaar te maken. Valve wil met SteamOS, dat op Debian is gebaseerd, een voor pc-games geoptimaliseerd besturingssysteem neerzetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Zo zou de game Dota 2 tientallen seconden sneller ingeladen
Hoe lang moet die game überhaupt nu laden dan? 'Tientallen' heb ik op de PC al erg lange tijd niet meer gezien, zeker niet bij de 'minder grafische grote games'.
De OpenGL shader compilatietijden waren met de opensource-drivers (Intel GPU's dus) heel slecht. Met deze patch werd er op de Gigabyte Brix Pro consistent 20 seconden van de laadtijd afgeknipt [bron].
Jij hebt het zeker over het laden op windows? Dat is dan ook geen openGL, maar directX, waar de laadtijden dus heel anders voor kunnen zijn.
Hoeft niet perse, OpenGL games draaien ook op windows, verder kun je als het goed is DOTA2 forceren op openGL te draaien door in steam bij de commandline properties -opengl neer te zetten
Haha, probeer eens modded minecraft.
Daar praat je over minuten laadtijd ;).

Mooi trouwens dat ze de laadtijd versnellen.
Hoeveel % sneller zouden games nu moeten laden? En hoe staat deze versnelling in vergelijking tot de concurrenten?
Valve is goed bezig en ook netjes dat ze de code openbaar maken.
Dit is natuurlijk ook weer in hun eigen belang, zodat er meer games voor Linux komen en SteamOS aantrekkelijker word.
Dit is niet Valve zijn eigen code. Het is gemaakt door LunarG, Valve sponsort deze patch alleen maar.
Nu nog fatsoenlijke framerates op AMD kaarten -.-
de opensource drivers komen goed op gang en zitten nu op zo'n 80% van de performance van de catalyst drivers (voor de hd5 en 6 series) en de laatste paar catalysts zijn ook goed ontvangen.

sterker nog de performance tussen windows en linux is in de meeste gevallen gelijk

http://www.phoronix.com/s...m=radeon_1404_win81&num=2

dus ja.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 mei 2014 15:35]

Dat wou ik dus ook laten zien, die tests van Phoronix.

Ik draai zelf Linux Mint 16 en gebruik de open source drivers voor mijn Radeon HD 6850 en kan daar best een aardig potje op gamen. Ik heb het zelf niet gemeten, maar volgens de tests van Phoronix zit ik daarmee dus waarschijnlijk min of meer op 80% van wat ik onder Windows zou kunnen halen. Dat lijkt me toch zeker niet slecht en voor simpelere spellen is het meer dan voldoende. :)
Heeft AMD uberhaupt tegenwoordig dan drivers die goed werken op linux, dit vergeleken met Nvidia...
Laat me raden, dit baseer je op een slechte ervaring van 6 jaar geleden? Ik draai een R9 290x icm Ubuntu, de laatse drivers (te downloaden vanaf de site van AMD) en de games welke ik speel draaien even vloeiend als onder windows. Dit baseer ik op een instalaltie van Diablo III en LFD2, de laatste is door Valve naar Linux geport.
Voor mij 2 jaar geleden op een HD 6670 was dit ook zo. Abysmale performantie als het al werkte.
Mijn ervaringen met van een klein jaar geleden (weliswaar met een oude HD4870) waren ook niet echt denderend.
Voor de nieuwe serie heeft AMD de bedoeling aardig op orde, maar de generaties daarvoor waren heel triest als je ze met de Windows performance vergeleek.
hoe oud heb je het dan over? want in ieder geval vanaf de HD 5830 ligt de performance tussen linux and windows meestal gelijk.

http://www.phoronix.com/s...m=radeon_1404_win81&num=2

en het is duidelijk te zien dat de openSource drivers grote stappen maken. alleen bij de laatste Rx 2xx kaarten loopt de performance nog echt ver achter.
Ik heb nog een HD 4770 die voor geen meter presteerd onder Linux.
Alles lager dan de 5000 serie is dan ook legacy....
als je nu de catalyst drivers heb kan je de laatste mesa (de open source drivers) proberen, er word actief ontwikkeld voor alle VLIW4/5 kaarten (onder de noemer r600g in de changelog, de release van vandaag/gister (10.1.2) had de r600g 9 keer in de release notes staan)

sinds AMD de specs van hun kaarten heeft vrijgegeven zijn de open source drivers beduidend sneller geworden.

[Reactie gewijzigd door Countess op 6 mei 2014 02:08]

Ik heb tot December vorig jaar een 4850 (en een Core2Duo) gedraaid en eigenlijk weinig tot geen klachten. LFD (wine), WoW, Diablo III werkten allemaal naar behoren. Natuurlijk niet met een killer FPS, maar zeker speelbaar.
Heeft AMD uberhaupt tegenwoordig dan drivers die goed werken op linux,...
Ik ben ze nog niet tegen gekomen.
en de laatste keer dat je er een geprobeerd heb was...? 5+ jaar geleden?

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 mei 2014 15:36]

Dat is het grootste deel van het probleem.
Cool! Ik ben blij dat Valve actief eraan werkt om gamen op Linux plezierig te maken.

Dat gezegd te hebben, mij halen ze niet zo makkelijk over. Ik draai Windows 8.1 voor het draaien van games en het ontwikkelen van AI voor Unreal Tournament 3. Daarnaast draai ik Fedora voor het serieuze werk (het ontwikkelen van software).

Ik heb gewoonweg een slechte experience met gamen op Linux omdat ik nog een oude Intel HD-GPU heb (Intel HD P6100). Daardoor gaat gamen niet vloeiend op Linux. Zou leuk zijn als ik later wel een mooie experience krijg op oude laptops.

[Reactie gewijzigd door System76 op 5 mei 2014 12:38]

Ik begrijp het niet goed: op een dergelijke iGPU kan je toch nergens goed gamen?

Vroeger rebootte ik mijn laptop voor te gamen naar Windows, maar tegenwoordig speel ik de meeste van mijn games gewoon op Linux met Steam. Ik speel er niet de zwaarste titels op - het is een laptop met een iGPU - maar de minder zware games zoals strategy games werken best goed.
Ik game ook regelmatig op een iGPU, en helaas heeft vooral Intel een absurd slechte ondersteuning van Linux. Onder Windows krijg ik er vaak veel meer frames per seconde uitgeperst, maar Linux loopt er wat achteraan. Gelukkig zit er de afgelopen tijd ietsje verbetering in, maar veel is het niet. AMD doet het wat dat betreft veel beter, zowel qua pure hardwarepower als qua drivers.
Intel slechte ondersteuning voor Linux? Intel heeft net de beste drivers voor Linux!
Ik kan wel niets zeggen over prestaties want ik game niet, maar als je stabiele drivers wilt die out-of-the-box werken dan moet je bij Intel zijn. Nvidia heeft ook geen slechte drivers maar deze zijn niet open source en werken dus niet out-of-the-box. AMD loopt altijd achter op kernel versies en de stabiliteit is niet altijd geweest wat het moet zijn.
tjah je hebt geen fatsoendelijke graka in je machine zitten. daar zal gamen nooit goed op gaan werken.
Waarom is dit ongewenst? Volgens mij heeft hij zij gewoon gelijk. Je kunt optimalisaties doorvoeren om prestaties iets te verbeteren maar een brakke kaart ineens goede prestaties laten neerzetten is redelijk onmogelijk. Het enige wat ik uit de post niet opmaak is of hij op Win 8.1 wel goede prestaties heeft met die kaart, gezien de specs van die kaart lijkt me dat al lastig.

[Reactie gewijzigd door Cartman! op 5 mei 2014 13:04]

Zij ;) ik ben een vrouw
I stand corrected :)
Heel goed nieuws van dit soort toevoegingen aan OpenGL, maar ik vind de titel wat misleidend.
"Beloofd?" wat ik begreep is dat er gewoon updates zijn doorgevoerd die dat tot gevolg hebben.
zoals Phoronix aangeeft. maar er is nergens een uitlating van Valve te vinden toch?

Daarbij begrijp ik dat dit gaat om Mesa, dus tenzij Nouveau of Radeon open source drivers het een beetje rap op pakken, veranderd er voor de meeste users nog niet veel, omdat deze waarschijnlijk al nVidia en Ati stock drivers hebben, die mischien al lang fatsoenlijke shader compile code hadden in hun drivers.

[Reactie gewijzigd door DannyCLD op 5 mei 2014 13:24]

Denk dat ze bedoelen dat Valve met deze patch een performance winst "beloofd'.

Mesa wordt voorzover mij bekend inderdaad alleen door de opensource drivers gebruikt, Maar dat betekend dat Nouveau of Radeon ze automatisch ook gebruiken als je deze Mesa versie op je systeem hebt staan.

De gesloten drivers van Nvidia en ATI hebben vermoedelijk dit probleem niet, aangezien ze hun eigen openGL implementatie hebben.
Dit is inderdaad vooral interessant voor de OSS drivers (met name die van ATI en Intel)
Goed nieuws . elke optimalisatie van een bestaand programma is er weer een.
"Wij van WC-eend...."

Ik vind het heel goed dat Valve aan een concurrent werkt voor DirectX, maar dan wil ik wel echt resultaten zien. Nvidea kon de beloftes ook niet waar maken met de nieuwe drivers.
Dit is alleen een beetje ongelukkig verwoord door Tweakers. De patch voor de Mesa driver is al beschikbaar en kan dus al door technisch aangelegden worden gebruikt.

Deze post geeft een wat uitgebreidere view op de patches.


Over wat voor beloften van Nvidia praat je? Nvidia's performance op Linux is up-to-par met Windows.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 5 mei 2014 13:25]

De patch is inderdaad al beschikbaar, maar er is vrijwel geen technische kennis nodig hoor :)

1 regel tekst in je terminal plakken en je computer herstarten. Appeltje eitje. En hij is uiteraard al standaard aanwezig in SteamOS Beta.
Voor sommigen is een terminal al heel technisch ;) .
Dat komt doordat men gewend is aan klikkie-klakkie en sleep-n-pleur. Men wil dat de computer voor de mens denkt en zaken onthoudt die de persoon niet perse wilt hoeven houden ... en dat is volkomen terecht. De terminal is leuk voor servers, daar komt deze goed tot zijn recht, op een gemiddelde homecomputer hoort deze niet thuis. Ja vroeger in het DOS tijdperk.
Dat ben ik met je eens. Vandaar ook dat ik in mijn eerdere opmerking aangaf dat het voor "technisch aangelegden" geen probleem is.
Je hoeft niet technisch aangelegd te zijn om een regel tekst uit een webbrowser over te plakken in een terminal.

Beiden kun je openen met je muis en copieeren en plakken werkt ook met de muis. Maakt niet uit ze wel of niet eerder een terminal hebben gewerkt. In totaal drie stappen, die ook nog eens uitgelegd staan.
Een digibeet zie ik dat echter nog niet doen.
Een digibeet zie ik dat echter nog niet doen.
Iemand zonder noemenswaardige technische vaardigheden is niet gelijk een digibeet hoor.

Verder vermoed ik dat een digibeet dat een videogame kan installeren, best een regeltje tekst kan overnemen.
Je zou het niet echt als een concurrent kunnen vergelijken omdat directX niet voor linux is, en daardoor games niet native op linux zouden kunnen draaien als ze daar gebruik van zouden maken.

Je moet het meer zien als een stap dichter bij onafhankelijkheid van windows in de game wereld, maar er is nog veel meer te doen voordat deze systemen gelijk aan elkaar presteren.

Mesa is trouwens een open-source videodriver als ik het me goed herinner.
Ik vind het heel goed dat Valve aan een concurrent werkt voor DirectX
Valve werkt niet aan een concurrent voor DirectX. OpenGL bestaat al langer dan DirectX, het is alleen door de marketing van Microsoft nooit echt van de grond gekomen voor games onder Windows. Alle games die op Linux draaien, draaien allemaal op OpenGL, omdat je simpelweg geen DirectX hebt onder alles wat niet van MS komt.

Het enige dat Valve nu doet is OpenGL verbeteren, iets dat mogelijk is doordat het open source is. De enige die DirectX kan verbeteren is MS, dus Valve kan hier nooit iets aan bijdragen.
Wel een puntje erbij dat DirectX dit al lang ondersteunde..
Proprietaire drivers op Linux ook al. Alleen Intel GPU's gebruiken op Linux de opensource Mesa drivers, die dat nog niet deden.
DirectX doet dit sowieso anders: je kunt de shaders van te voren compilen en in binaire vorm meeleveren. De driver moet ze dan nog wel vertalen van bytecode naar native code, maar dit is al een stuk sneller dan de OpenGL-manier, die alles alleen van source code kan compileren.

nVidia heeft dit opgelost door gecompileerde shaders te cachen op de harde schijf. Bij het opstarten van een game wordt dus eerst gekeken of de shaders al eens gecompileerd waren, en zo ja, dan worden ze uit de cache gevist.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 5 mei 2014 13:53]

hebben game engines dit niet vaak ook ingebouwd?
Met OpenGL kan dat niet. Er is geen API om gecompileerde shaders in te laden (een probleem waar ontwikkelaars al jaren over zeuren, maar helaas is er nooit iets gestandaardiseerd).

Met Direct3D is het wel mogelijk om shaders in source-code met de game mee te leveren, die vervolgens te compileren bij het eerste gebruik, en dan zelf een cache bij te houden.
Er staat me inderdaad iets van bij dat sommige games dit doen. Het voordeel hiervan kan zijn dat je de shaders compileert met de compiler die op het systeem aanwezig is. Deze is mogelijk nieuwer en beter dan de compiler die gebruikt werd toen de game werd ontwikkeld.
Mogelijk sinds OpenGL 4.1 met glGetProgramBinary en glProgramBinary.
Da's waar, maar dat werkt hooguit voor lokale caching.
Je kunt het niet gebruiken om pre-compiled shaders mee te leveren met een game, omdat het implementatie-specifiek is: afhankelijk van hardware en gebruikte driver.
Is dus niet hetzelfde als wat D3D doet.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 6 mei 2014 00:26]

Is misschien niet hetzelfde, maar heeft uiteindelijk wel hetzelfde effect. Tijdens de installatie compileer je de shaders 1 keer, en daarna laad je ze snel in elke keer dat het spel start.
Beetje laat wellicht, maar een dude van Nvidia denkt niet dat het veel scheelt: https://www.youtube.com/watch?v=-bCeNzgiJ8I&index=22&list=PLckFgM6dUP2hc4iy-IdKFtqR9TeZWMPjm. Vanaf 47.46
Hoe gaat het met games die je gekocht hebt voor op Windows? Zo heb ik L4D2 op Windows, heb ik de game dan ook voor op Linux? Of moet ik L4D2 opnieuw kopen voor Linux? Zoals dat nu ook is op consoles. Het enige verschil is, ik heb het bij Steam gekocht. Maakt het dan universeel?
Er staat in Valve's database dat je een spel hebt gekocht, dus je kunt het spel vervolgens op ieder apparaat, waar je steam kunt draaien, installeren.

Kortom, je hoeft het spel niet opnieuw te kopen.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 5 mei 2014 13:50]

Dat is goed om te horen. Het maakt de barrière om over te stappen kleiner.
Bij steam zijn de games universeel
Nu nog een Linux gaming platform dat onafhankelijk is van Steam.
Gewoon Ubuntu installeren? In principe moet elke Debian-based distro zonder veel moeite werkend te krijgen zijn.
En hoe speel je daar games op zonder Steam dan?

Ja, er was al wel wat aanbod maar juist Steam zorgt ervoor dat er veel games naar Linux komen de laatste tijd.
GoG.com gaat dit jaar ook games uitbrengen voor Linux. Dat zijn echter wel oudere games, maar veel moderne AAA titels zijn op de PC alleen nog maar via Steam te verkrijgen (dus ook op Windows).
Klopt. Da's sowieso al jammer. Een online distributieplatform is allemaal heel leuk en aardig maar waarom het een integraal en verplicht onderdeel van de games moet zijn is mij niet duidelijk.

Waarom moet ik als ik een game in de winkel koop alsnog verplicht een Steam-account aanmaken? Alleen maar om te zorgen dat ik het spel niet meer door kan verkopen, zo schijnt het mij toe.
Dat komt doordat er Steamworks gebruikt voor zaken als matchmaking, achievements, anti-cheat, etc. En daarvoor heb je nu eenmaal een Steam-account nodig.
Ik denk dat een ontwikkelaar Steamworks wel zo kan implementeren dat de gebruiker geen account moet aanmaken als hij/zij geen online zaken wilt uitvoeren, maar dat ligt volledig bij de ontwikkelaar.
Dat aanbod is er nog steeds. Door SteamOS zal het zelfs alleen nog maar groeien.

Je hebt helemaal geen Steam nodig om te gamen onder linux. Daarnaast heb je voor iedere populaire game wel een wrapper
WINE misschien? is zolang ik linux ken al de uitkomst voor gaming...
Support zal altijd nog wel matig zijn maar goed, we mogen blij zijn met de verbeteringen die Steam brengt, nu schiet het tenminste op met support en drivers.
Gewoon, (in het geval van UT2004) de installatie CD in de Linux machine doen en installeren. UT2004 had namelijk zowel Windows als Linux support.
Dat zeg ik toch ook. Er was wel wát aanbod. UT2003, UT2004, Doom3, Neverwinter Nights en nog wel een paar, maar het aanbod was altijd wel aardig beperkt. Met behulp van Wine en veel geduld kan je dit wat uitbreiden met een bepaalde selectie games (wat gelukkig nog steeds groeit) maar ideaal is dat ook niet.

Juist sinds Valve met Steam bezig is op Linux komen er snel veel meer games voor Linux beschikbaar. Echter, voor deze games heb je Steam nodig om het te spelen, en zit je dus aan Steam vast.
Maar ik ben het nog steeds met de anderen eens dat Steam leuk is als distributieplatform, maar dat het geen integraal deel moet worden van games, zoals wat nu vaak gebeurd. Dan hang je net zo aan Valve vast als voor sommige dingen aan Google of EA. Ligt Steam plat, kun je je offline spel niet meer spelen.
Hoezo? Steam heeft ook een offline mode. Gewoon lekker in het vliegtuig gamen kan gewoon.
Steam zorgt er toch ook voor dat je Steam op Windows nodig hebt voor een hoop games? Wat maakt het nou voor verschil of ze Steam vereisen op Windows, of Steam vereisen op Linux? Je kunt klagen op Steam wat je wilt, maar als je iets geeft om Linux moet je juist blij zijn dat ze zo veel games naar Linux brengen tegenwoordig. Ik heb nog niet eerder zo'n grootschalige poging gezien. Icculus van vroeger was er niks bij.
Nee, inderdaad. Beide even rottig, Steam op WIndows of Steam op Linux.

Distributieplatoform, prima. Maar:
* als ik een spel in de winkel koop om offline te spelen wil ik niet verplicht zijn ditr aan een online account te koppelen
* als ik een game koop en het dan toch niet zo leuk vind wil ik het kunnen doorgeven / verkopen aan iemand anders
* als ik online een spel koop wil ik niet verplicht zijn om mijn adres en telefoonnummer op te geven. Laat mij maar lekker anoniem betalen

Neemt niet weg dat ik zeker wel blij ben met de ontwikkeling dat er steeds meer games voor Linux beschikbaar komen. Maar daardor ben ik nog geen fan van Steam.
Laat Steam / Steam OS maar zorgen voor een gedreven Linux support op HW en de cross platform ontwikkeling van games!
Graag zelfs, dan verhuist Adobe misschien ook nog is. en is het privé eindelijk bye bye Windows voor mij

[Reactie gewijzigd door Canule op 30 mei 2014 12:07]