Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: _David_

Dota 2 Reborn bčta is nog geen week na de aankondiging te installeren. De game draait op Valves Source 2-engine. Deze engine moet beter renderen dan zijn voorganger, mooiere beelden op het scherm toveren en zorgen voor 'rijkere, meer dynamische games'.

Eerder ging Tweakers al in op de veranderingen binnen Dota 2 Reborn zelf ten opzichte van Dota 2. Op zijn site legt Valve uit wat de verbeteringen zijn waar de Source 2-engine voor zorgt en hoe de game te installeren is. Dat laatste kunnen spelers doen vanuit het huidige Dota 2 door in de game naar de Play-tab te gaan en daar Dota 2 Reborn Beta te kiezen. Na het installeren vraagt het spel elke keer voor het opstarten welke versie van de game de gebruiker wil starten. Er moet geen verschil zitten tussen de speelgeschiedenis, items, rang en vrienden tussen beide versies. Wel waarschuwt de ontwikkelaar dat nog niet alle nieuwe functies volledig functioneel zijn en dat de komende tijd regelmatig updates binnen zullen komen.

De Source 2-engine belooft betere prestaties op meer verschillende hardware, van desktops met de nieuwste hardware tot oudere laptops. De engine kan gebruik maken van alle cores die een cpu te bieden heeft en ondersteunt Direct3D 11, Vulkan en verschillende virtualreality-opties. Naast het grafisch systeem, is ook de audio-verwerking aangepakt die nu gebruik maakt van een simd-berekeningsmodel. Gebruikers zouden zo onder andere minder last moeten hebben van latency bij chats.

Het systeem is multiplatform en heeft native ondersteuning voor OpenGL waardoor er geen wrappers meer nodig zijn. Aan de Mac- en Linux-clients wordt nog de laatste hand gelegd en die zullen in de komende weken beschikbaar gemaakt worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Wel even een puntje, als je via steam zelf de Reborn client start krijg je de 32 bit versie. Wil je 64 bit dan moet je even naar steamapps\common\dota 2 beta\game\bin\win64 gaan. :)
Vind dat wel een vreemde keuze. Je mag toch onderhand wel verwachten dat 64 bit de standaard is. Gewoon de default setting op 64 bit zetten dan kunnen mensen die perse op 32 bit willen spelen dat handmatig even veranderen.
Dan heb je hetzelfde effect, maar dan omgekeerd.. ;) Geen idee wat daar precies het probleem van is, de meeste games zijn toch echt nog enkel 32 bits, leuk dat de Steam userbase grotendeels 64 bits (Windows 7 x64 of Windows 8.1 x64) is*, maar als de game het niet is... ;)

Mooiste is als Steam dat zelf uitzoekt, want niet bij elke pc word een 64 bits os geleverd, terwijl de hardware wel 64 bits kan. Laat Steam dan dus de architecture uitvogelen en de bijbehorende binary starten, mits beschikbaar, anders uitwijken naar alternatief.

* Voor verdere specificaties over OS gebruik binnen de Steam userbase, even klikken op OS Version.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 19 juni 2015 10:48]

PC's worden ondertussen al bijna tien jaar uitsluitend met 64 bit CPU's verkocht. Zeker voor gamingpc's is het verdorie tijd dat we stoppen met default 32-bit versies mee te leveren, enkel om die antieke systemen met 3.4 GB RAM limitatie te plezieren.

Dat je nog legacy 32-bit wil supporteren, prima, maar maak het NIET de default.
Zeker voor gamingpc's is het verdorie tijd...
Ik denk niet dat gaming PC's veel voordeel daar uit halen. Ik heb een paar games, die een 64 bits binary hebben (weet even niet uit mijn hoofd welke precies), maar ik merk 0,0 meer performance. Ik kan wel andere toepassingen bedenken, waarbij 64 bits instructies beter tot hun recht komen dan in gaming PCs.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 19 juni 2015 10:56]

> Ik denk niet dat gaming PC's veel voordeel daar uit halen.

ramgebruik is nochtans een HEEL grote...
Dat meer RAM aanspreekbaar is, betekend niet dat het ook gebruikt wordt of nodig is, laat staan dat het betere prestaties geeft. Niet alle games zijn immers goed geoptimaliseerd (en RAM gebruik bijvoorbeeld geminimaliseerd), nog meer geheugen tegenaan gooien is een oplossing, maar het werkelijke probleem is dan toch echt de brakke optimalisatie van het programma / de game.
Probleem is juist dat een hoop spellen nog 32 bit is. Dan zit je nog steeds tegen dat lage ram limiet aan te hikken wat regelmatig een probleem kan opleveren.

64 bit zou gewoon standaard moeten zijn dan heb je dat ram probleem niet meer en kunnen ze eindelijk stoppen met 32 bit windows.
Probleem is juist dat een hoop spellen nog 32 bit is. Dan zit je nog steeds tegen dat lage ram limiet aan te hikken wat regelmatig een probleem kan opleveren.

64 bit zou gewoon standaard moeten zijn dan heb je dat ram probleem niet meer en kunnen ze eindelijk stoppen met 32 bit windows.
Windows is er natuurlijk niet alleen voor gamers. Zijn nog genoeg bedrijven die hun applicaties ook enkel in 32 bits uitbrengen...

Het is niet een "probleem" wat enkel speelt binnen de gaming industrie.
Samengevoegd met hierboven.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 18 juni 2015 14:06]

Merk je verschil tussen de versies dan?
In theorie wel, in de praktijk nauwelijks. Enige echte voordeel is hogere limieten ivm meer adressen voor bijvoorbeeld het RAM.
Dacht ik al. Maar de manier waarom mensen hier altijd een probleem over maken, doet me altijd denken dat er toch nog iets anders achter zit. Maar goed...
Er zit ook meer achter. 64 bit is meer dan een grotere adresseringsruimte, je hebt ook toegang tot meer cpu registers en bijkomende instructies. Vooral die laatste twee kunnen er voor zorgen dat de performance van 64bit toch net wat beter is dan 32 bit.
Waar zou ik hierover kunnen leren? Op hoog niveau iig? Ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen.
Moet de applicatie die instructies ook maar benutten...
Om even een voorbeeld te noemen met minecraft maak 64 bit een gigantisch verschil.

Met mods is het zelfs zo dat het vaak gewoon niet werkt op 32 bit.
Wat mij nog niet duidelijk is uit de nieuwsberichten; Zie je nu ook een behoorlijke verbetering in de graphics? Ik speel zelf geen DOTA dus ik kan de nieuwe beelden niet beoordelen.
Dat denk ik niet en dat is eigenlijk ook niet nodig. Op de kijk afstand van games als Dota 2, heeft Dota 2 het meeste er wel uit gehaald. Wellicht kunnen enkele individuele models verbeterd worden, maar verder verwacht ik geen verbetering van grafische pracht en praal.
Hier een kleine vergelijking tussen Source 1 en Source 2: http://imgur.com/a/IJ0NH
Er zijn wat verbeteringen, het water bijvoorbeeld, maar dit is minimaal. Ook een aantal aanpassingen in de map waardoor het er een stuk beter uit ziet.

Door de nieuwe engine kan je wel op oudere/langzame hardware dota 2 spelen.
Aanvullend hierop kan met de nieuwe engine meer datail weergegeven worden, ook in de custom maps. De GUI is trouwens ook gemoderniseerd, ziet er een stuk mooier uit en Dota zag er al goed uit.
Niet echt want de huidige Dota 2 assets worden geladen of zijn overgebracht naar Source 2.
Naar ik begrijp wordt het niet zozeer mooier, maar vooral efficiënter. Je kan nu ook redelijk Dota spelen op een aardappel.
Is dota 2 reborn beschikbaar voor iedereen die het spel al had of moet je het kopen?
Op dit moment beschikbaar voor iedereen die Dota 2 heeft geďnstalleerd, Dota 2 is Free to play.
Dus beschikbaar voor iedereen.
Ah oké, ik had dota via valve pack dus ik heb er nooit bij stil gestaan dat het FTP is. Bedankt!
Dota 2 is gratis! Ik gok dat nadat je de introducties hebt gedaan gewoon Dota 2 reborn kunt gaan spelen.
Ik ben benieuwd nu er een spel met de source 2 engine uit is, die vulkan ondersteunt.
Hoe lang zal het nog duren voor er vulkan drivers zijn?
Ziet er heel mooi uit, maar.moet eerlijk zeggen dat ik ook vooral benieuwd ben naar die vulkan drivers in combinatie met source 2

En de steamos versie ben ik benieuwd naar, gebruik mijn game pc steeds meer om te streamen naar mijn cheap woonkamer pc'tje om het als game console te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door 2green op 18 juni 2015 10:13]

Aangezien de Steam Machines die in oktober uitkomen Vulkan ondersteuning vereisen, kun je denk ik veilig aannemen dat de drivers tegen die tijd (grotendeels) af zijn.
Even een stream bekeken gisteren, de Custom Games sectie zien er geweldig uit. Het is niet moeilijk te geloven dat er enorm veel nieuwe spelers gaan zijn exclusief voor deze custom games. Super nostalgia-gevoel voor WC3 veterans.
Even een klein vraagje, want ik heb dota 2 al een paar jaar niet meer gedaan:
Zijn er nu ook al custom games net zoals wc3 die had, of zijn er maar een paar extra modes zoals OMG mode e.d.?
Ik heb 't niet geprobeerd, maar de mogelijkheid zit blijkbaar in de game ingebakken door middel van workshop tools. Je kunt dus door gebruikers zelf gemaakte games spelen.
Ik heb echter geen ervaring er mee. Maar hier zie je bijv. wat screenshots.

http://dota2customgames.net/

Ik heb dit vorige week aangezet, maar verder niet meer naar gekeken omdat ik de client moest herstarten.

Als dit tenminste is wat je bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Gopher op 18 juni 2015 10:17]

Dat bedoel ik!

Ziet er gaaf uit :)

[edit]Pudge wars 8-)

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 18 juni 2015 10:22]

Footmen Frenzy, Hero defense modes, Tower defence modes, ... Als het in WC3 kon, kan het nu in dota2 _/-\o_
Serieus? Dan word het binnenkort tijd om me toch is te wagen aan DOTA2. Speelde vroeger de custom games van WC3 helemaal grijs maar vond DOTA zelf niet zo heel boeiend. Maar TD, Risk, LOAP, Sheeptag en vooral nog meer TD's :9~ . Dit is naar mijn mening een zeer waardevolle toevoeging aan de game.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 18 juni 2015 11:45]

Alles kan, je kan je eigen custom game bouwen via workshop tools.
Wordt ook aan een dota2 port van ElementsTD gewerkt. Hopelijk gaat zich ook iemand wagen aan GemTD, mijn alltime favoriet.
Ik kan het niet eens installeren op mijn Linux bak. :X :?
Aan de Mac- en Linux-clients wordt nog de laatste hand gelegd en die zullen in de komende weken beschikbaar gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 19 juni 2015 00:55]

Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaan performen en wat het met zich mee gaat brengen in de toekomst zoals de custom games. Binnenkort dus maar even proberen.

Hopelijk ook een voorbode van HL2 Episode 3 ;)
Laat die Episode 3 maar hangen, te laat. Laat ze nu maar eens komen met HL3 (of beide natuurlijk :Y) )

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 18 juni 2015 10:33]

De engine kan gebruik maken van alle cores die een cpu te bieden heeft en ondersteunt Direct3D 11, Vulkan en verschillende virtualreality-opties
Dit. Een ontwikkeling die ik ten zeerste steun! Misschien heb je het met een 5960X niet per se nodig dat een game alle cores ondersteunt (omdat een enkele core snel en krachtig genoeg is). Maar het simpele feit dat men begint met het laten werken met meerdere cores is een aangename vooruitgang! Naar mijn mening heeft dit alleen maar positieve kanten!
Ik ga er ook vanuit dat verschillende AMD CPU's dit erg fijn vinden. AMD heeft namelijk best wat CPU's met 8-cores waarvan er eerder bijv. maar 4 gebruikt worden. Veel Intel CPU's hebben namelijk 4 cores (buiten hyperthreading) met meer kracht per core.
Ziet er tof uit! Hopelijk doen ze dit binnenkort ook voor CS:GO, dan kan ik mijn verslaving daaraan weer voor een paar honderd uur voeden :'(
Nou heb het toch meteen maar even geďnstalleerd zodat ik straks meteen kan spelen. Het is 7.1GB groot. Kijk er wel naar uit, die custom dingen waren altijd leuk in WC3.