Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Tijdens het Dota 2-evenement The International in Seattle werd donderdagnacht Nederlandse tijd de 10-tegen-10-modus voor de moba aangekondigd. Dit gebeurde tijdens een livestream door Kaci Aitchison. De modus gaat 'volgende week' live met Dota 2 Reborn.

De game zal zelfs 12 tegen 12 ondersteunen, maar deze modus komt alleen beschikbaar voor aangepaste battles, melden verschillende bronnen. De lokaal in Seattle beroemde Kaci Aitchison mocht de mededeling doen. Onderstussen waren de spelers van Team N0tail en team ChauN, en spelers uit het publiek bezig met het opzetten van een 'zeer luide, zeer vreemde All Star Match' van 10 tegen 10 op het The International-evenement.

De custom-gamemodi in Dota 2 Reborn zullen tot 24 spelers ondersteun, terwijl nu maximaal 10 spelers tegelijk de arena kunnen betreden. Dota 2 Reborn verkeert nog in de bètafase, maar wordt snel na het eind van The International uitgebracht. Het evenement met een prijzenpot van 18 miljoen dollar duurt nog tot en met 8 augustus. Valve houdt via een speciale pagina spelers op de hoogte van de vorderingen in de bèta.

Kaci Aitchison dota 2 internationalKaci Aitchison kondigt de 10-tegen-10-modus aan tijdens The International. Bron: Tweaktown

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Heel erg gaaf! Puristen zullen het waarschijnlijk niets vinden en dat 5v5 the way is. Maar ik houd hier wel van :D lekker veel actie!

Ik vond dingen zoals Ultra Rapid Fire in LOL ook erg leuk. Maar ik speel dat sort games ook alleen maar Casual.

Ik wil die 10v10 en 12v12 gamemodes wel eens proberen. DOTA2 heb ik tot nu toe niet veel gedaan. Vooral DOTA in WC3 LOL en Hero's of the Storm. (speel nu alleen nog maar HotS vind ik veel leuker dan LOL)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 7 augustus 2015 09:47]

Persoonlijk lijkt mij de 5 vs 5 ook wel fijner dan de 10 vs 10 modus hoor, met de volgende beredenering:

* Meer kans op disconnects.
* Meer last van vertragingen.
* Area-effects helden krijgen ( nog meer ) overwicht . Een goede Earthshaker, Zeus, Void , enigma, Deathprophet of omni kan erg fataal worden in 10 vs 10 teamfights.

Ben ook wel nieuwsgierig naar die 10 vs 10 modus en het kan best leuk zijn voor afwisseling, maar traditioneel 5 vs 5 lijkt me in ieder geval een stuk minder chaotisch worden.

HOTS was inderdaad erg vermakelijk , met veel kortere potjes dan Dota2 in de regel. De verschillende spellevels maken het ook wel leuk. Echter Dota2 is beter uit gebouwd. De werking van de diverse items, het goed uitzoeken van character vs character.
Na een paar weken HOTS gespeeld te hebben, ging ik toch liever terug naar Dota2.
Het hielp ook niet mee dat ze bij HOTS mijn favo heldje brightwing helemaal gecastreerd hebben. ( althans zo zie ik het ) :(
AOE schrijf ik hieronder een stukje over. Dat is zeker op te lossen. De andere dingen moeten geen probleem zijn als de servers goed zijn en jij zelf een goede pc hebt. Geen van die dingen hoeft imo een probleem te zijn.

Tja dat is jou mening/ervaring. Character vs Character speelt zeker wel een rol. Maar in mijn ogen is het allemaal veel beter gebalanceerd dan bij LOL. Ik vind het juist beter uitgewerkt dan de meeste MOBA's.
Ik ben juist blij dat ze geen items hebben. in het begin was het leuk maar uiteindelijk voegt het weinig extra toe. Je hebt toch je specifieke games. Het skill menu van HotS spreekt mij veel meer aan. Je kan nog steeds alle kanten op met verschillende "builds".

En zoals ik al eerder zij ik heb het gevoel dat HotS goed in balans is. Brightwing wordt nog steeds gebruikt dat betekend dat hij niet te zwak is. Anders zie je die hero's namelijk amper.

Maar goed ieder heeft zo z'n voorkeur. Anders zouden er geen verschillende MOBA's bestaan en is er maar slechts een. DOTA2 en LOL bestaan al lang naast elkaar en HotS komt daar bij. Ik denk dat alle games meer dan voldoende spelers zullen hebben en houden. De games hebben allemaal hun sterke/zwakke punten.
"Maar goed ieder heeft zo z'n voorkeur. Anders zouden er geen verschillende MOBA's bestaan en is er maar slechts een. "

Ow zeker. De hele discussies over LoL > Dota of omgekeerd ed zijn ook totaal niet interessant. Iemand speelt wat hij/zij leuk vind, klaar.

Wat betreft mijn opmerkingen, sorry maar die zijn weldegelijk van toepassing. Je kan nog zo'n goede pc en server hebben, maar het kunnen spelen van een online spel is altijd afhankelijk van de zwakste schakel. Hoe meer spelers je hebt, hoe groter de kans dat er zwakke schakels inzitten.
Bij 5 vs 5 onder Dota2 heb je al regelmatig dat er mensen wegvallen, spellen op pauze gezet worden ,etc ,etc. Het helpt ook niet om alleen je server op West Europa te zetten omdat er heel wat Russen/ Oost Europeanen vrolijk op West Europese servers zitten te spelen. Hoe minder schakels je hebt, des te kleiner de kans dat je spel verziekt wordt.

Daarnaast heeft lang niet iedereen een high end pc. Dota2 zou ook op redelijk oude hardware moeten kunnen draaien. Er zijn dus weldegelijk mensen die wel last hebben van vertraging en bij 10 vs 10 is de kans op vertraging op oudere hardware aanzienlijk groter. Ik heb toevallig de mazzel dat ik wel een fatsoenlijke machine heb, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo geldt.

Wat betreft de builds en characters (counter ) picks van HOTS, ja natuurlijk die zijn er, maar er zitten toch echt wel meer variabelen in Dota2 dan in HOTS.
Overigens behoeft dit helemaal niet bezwaarlijk te zijn. HOTS speelt makkelijker weg dan DOTA2 en de leercurve is lager. Ik vond HOTS in de regel een stuk minder "gestressed" spelen dan Dota2. Je kon bij HOTS eigenlijk na 1 of 2 potjes een heldje al redelijk beheersen ( al is en blijft dat betrekkelijk toegegeven ) ipv eerst zoals bij Dota een aantal botfights te moeten doorstaan om vertrouwd te geraken met de abilities.
Desondanks heeft vanuit strategisch/tactisch oogpunt Dota2 bij mij de voorkeur boven HOTS.

Enfin, dit is alles blijft mijn persoonlijke overtuiging. Mocht jij er een ander beeld van hebben prima.

Naast alle genoemde factoren maakt het ook uit wat je kameraden spelen. Dota 2 speel ik met een ( kleine ) groep bekenden en dan weet je wat je aan elkaar hebt. Bij HOTS was het meestal maar met 1 vriend van me. Ik moet zeggen dat dat de spelervaring ook zeer ernstig beÔnvloed.
Kom ook eens kijken in [PC / MAC / Linux] Dota 2 - Deel 2 ;). Ik ga proberen om op vrijdagen wat newbie avonden te houden. (Deze vrijdag even een uitzondering ivm TI.)

[Reactie gewijzigd door Feralio op 7 augustus 2015 09:54]

Puristen zullen het waarschijnlijk niets vinden en dat 5v5 the way is.

Alle Moba's zijn 5vs5 omdat de originele Dota daar ooit mee begon. Zelfde als de maps, men wijkt maar mondjesmaat af van het hele concept. Dat wil niet zeggen dat dat de heilige graal is, het is gewoon even wennen. Je wilt niet dat het genre vastroest in een enkel patroon, dat beperkte de houdbaarheid.

Gelukkig wijkt HotS wel af, en ook Smite doet het op zijn eigen manier, en dat kan ik alleen toejuichen. Net zoals dit, 10 vs 10, is natuurlijk een beste veldslag. Wellicht ga ik dan toch eens Dota2 proberen.
Inderdaad. Daarom ben ik ook volledig over naar HotS daar hebben ze leuke nieuwe dingen in zitten. En heel veel verschillende maps.
Vooral de meerdere maps (en het feit dat er nog meer toegevoegd gaan worden) was voor mij een reden om over te stappen op HotS. Ik heb jaren LoL gespeeld, maar sinds de closed beta, speel ik fulltime HotS.

HotS is dan ook niet echt een moba, maar een team brawler zoals ze zelf zeggen. Dingen zoals gold, items, last hitten zitten namelijk zitten niet in het spel, er is veel mee nadruk op teamwerk (je hebt ook geen K/D/A stats, maar gewoon takedown, wat betekend dat als je geholpen hebt aan een kill, een punt krijgt) en objective control.

Wel moet ik eerlijk toegeven dat deze 10v10 modus (ondanks dat ik niet de grootste DotA2 fan ben) er wel heerlijk fun uitziet, al was het om de chaos factor.

Ik denk dat het inderdaad goed is om te experimenteren en variŽren met de hoofd formule, inderdaad om te voorkomen dat je vastgeroest raakt en verveeld.
Toch maar eens HotS proberen. Dat last hitten vind ik maar niks ;p
En die 5v5 van DotA is alleen omdat WC3 maps maar 12 spelers ondersteunden. Er waren 2 'spelers' nodig voor summonen van de creeps aan elke zijde en bleven er dus 10 spelers over wat 5v5 werd.
Meer dan 5v5 is juist vreselijk, al die mensen die je cs (of hoe het dan ook mag heten in dota 2) stelen!
Leuke toevoeging, al vraag ik me af hoe het met 10v10 allemaal gebalanceerd gaat worden. De game (map/hero abilities) zijn speciaal gemaakt voor 5 tegen 5.
Een klein voorbeeld: de ulti van Zeus wordt een stuk sterker omdat het nu twee keer zoveel enemy heroes raakt.
Ik denk dat het meer een leuke extra is. De tournooien zullen vooral of zo goed als alleen maar 5v5 blijven. Dit is meer voor de normale spelers om lol te hebben.

Balance is wel een ding AOE wordt wat effectiever. Je zou wel met een max damage voor de ability kunnen werken zodat die damage verdeelt wordt over de spelers die geraakt wordt met een maximum per player als maar 1 of 2 mensen geraakt worden. Op die manier kan je er voor zorgen dat de damage bij 5v5 gelijk blijft en bij 10v10 in het geval dat je 10 spelers raakt de helft is.
Lich met Scepter anyone? Als er 10 bij elkaar staan in een teamfight zal dat aardig wat bounces opleveren. Zelfde voor Witchdoctor met scepter (3 bounces).
Die ult van zeus valt opzich nog wel mee, dat is een vaste waarde. Het wordt pas echt eng met heroes zoals Silencer en Pudge, deze krijgen namelijk stats permanent erbij wanneer een hero in een gebied rondom de hero dood gaat.
Opzich heb ik niet zoveel met spellen als DotA en LoL ( MOBA's ). Maar dit klinkt toch wel grappig. Een stuk massaler. Alleen word het dan ook niet ( te ) chaotisch?

Ik heb de LoL championships ( is geen DotA weet ik :9 ) wel eens gezien, en zelfs een 5v5 op 1 lane kan soms al redelijk verwarrend ogen.

Nogmaals, nooit gespeeld, maar toch benieuwd wat men ervan denkt.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door ..Kevin.. op 7 augustus 2015 09:42]

Het zal in het begin zeker wennen zijn.
Maar als je dingen zoals SC2 gewend bent is het denk ik geen problem. Grote gevechten waar alle spelers bij betrokken zijn zullen denk ik wel heel explosief zijn dat is met 5v5 al. Maar dit lijkt me juist wel leuk.
He klinkt inderdaad interessant. Maar zal het niet TE explosief worden. Je moet met een bepaalde class bijv. altijd uitkijken voor je counterpick ( zo heet dat geloof ik ).

Met een 10v10 of 12v12 heb je nog meer champions om je oog op te houden. 1 counterpick kan je wel op letten, maar 2 of zelfs meerdere.. Dat creŽert toch juist verwarring en weerhoudt je van een engage, er zijn er meer die jou zo uit het spel blazen :9 ?

Anderszijds.. echt een fed champ zal een mindere waarde hebben in een 10v10 dan in een 5v5. ( stuns, CC, focus ). Dat maakt het wel weer uitdagender.

Nougoed we gaan we zien :)
Omdat er zo veel meer spelers in een team zitten heb je minder last van counterpick's aangezien je team dan sneller divers is heb je eigenlijk alles wel in huis.

Maar we gaan het zien :)
10v10 en 12v12..

Geinig maar ik denk niet dat pro matches gespeeld gaan worden, ik denk dat het eerder voor de fun gaat zijn :P

[Reactie gewijzigd door CykkVii op 7 augustus 2015 10:12]

er komen 10 extra spelers op de map en in bepaalde game modes 14 extra :) Rampage is leuk!
Ik vond URF ook echt geweldig! LOL heft ook heel kort 6v6 gehad als een speciale game mode. (als ik me niet vergis)
Ik kan me niet voorstellen dat deze mode een blijvertje is op lange termijn, de balans in dit soort games is gebaseerd op 5 vs 5 op een map. Als je opeens 10 vs 10 zal de balans verstoord worden. Mooi voorbeeld hiervan is Dominion in LoL, nieuwe mode geintroduceerd, maar veel champions waren OP/imbalanced vanwege andere mechanics..
Het is niet het idee om dit als 'serieuze, tournament' mode te gaan ondersteunen. Het is een custom game. En meer dan dat, het gaat om de aankonding dat custom games vanaf, over 2 weken, 24 man gaat ondersteunen.
Dat is gigantisch, waar het max. aantal nu 10 is. Het gaat dus helemaal niet om deze mode specifiek. Valve heeft ook een custom game genaamd 'Overthrow' uitgebracht. Als je dat met 24 man kan doen ipv 10 man, holy shit :D Gasten op het forum en ikzelf hadden toen een potje overthrow gedaan .. als we dan kunnen herhalen met 24 man... wow :D
Game changer dit. Ben benieuwd hoe het nou echt uitpakt :+ Want dit waren natuurlijk profs met wat lui die waarschijnlijk ook ervaring hebben.

Verder ziet het er wel erg tof uit
Tja, en ondertussen weigert Riot om een sandbox/testmode toe te voegen aan LoL omdat het "toxicity zou veroorzaken".
Innoveren, veranderen en nieuwe dingen toe voegen. Ik kan alleen maar zeggen, goedzo! Het is iets wat ik een tijdje gemist heb in de MOBA wereld. :)
Geen HOTS gespeeld? Totaal anders dan de conventionele moba en op zijn eigen manier heel divers.

Ik raad het aan ;)
OH Ik heb zeker wel HOTS gespeeld! (*flext met Hero League rank 7*)
Dit is tof.
In plaats van met 9 vrienden 5 v 5 te spelen (waardoor je vrienden kwijtraakt :P) kan je gewoon met z'n 10en tegen een andere groep!
Idd lijkt me leuk, gelijk een potje proberen als t uit is met die hero die die electrische circel doet hehe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True