Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Het Amerikaanse team Evil Geniuses heeft het Dota 2-toernooi The International 2015 gewonnen. De winnaars krijgen in totaal 6,6 miljoen dollar, omgerekend momenteel rond 6 miljoen euro. De prijzenpot bedroeg in totaal rond 18 miljoen dollar.

Evil Geniuses kwamen als winnaar uit de bus in het toernooi met in totaal achttien deelnemers, meldt het Dota 2-twitteraccount. Het team kwam in de finale uit tegen het Chinese team CDEC en won de 'best of five' met 3-1.

De winnaar van vorig jaar, Newbee, ging er als eerste uit deze keer, waardoor al snel duidelijk was dat The International in 2015 een nieuwe winnaar zou krijgen. De prijzenpot, de grootste tot nu toe, is grotendeels bijeen gebracht door de Dota-community, terwijl uitgever Valve zelf 1,6 miljoen dollar in de pot stopte. The International werd uitgevochten in de Key Arena in Seattle, een zaal met ruimte voor 17.000 toeschouwers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Op Nu.nl staat ook een video van het beslissende moment en de prijsuitreiking:

http://www.nu.nl/games/41...-dollar-gametoernooi.html

Opvallend is de gelaten houding van de EG teamleden. Ze hebben zojuist de grootste esports prijzenpot gewonnen maar lijken niet echt in een feeststemming.
Oh my god. Ik dacht dat de quake matches van vroeger slecht te volgen was. Als je de game niet speelt begrijp je er weinig van.

Racing simuaties zijn zovele mate beter geschikt voor esports. Het is ook nog te modden zodat sponsors ingame te zien zijn. En toch zijn die nergens te bekennen! Ja iracing, maar een prijs van 10k om de beste zijn is ook waardeloos.

Heeft iemand enig idee waarom? Is de drempel of de learning curve te hoog bij race sims? Is er ook ergens een historie te lezen van esports toernooien?
Er was ook een livestream voor beginnende spelers waarin veel werd uitgelegd met tussen de wedstrijden door erg handige uitleg filmpjes over het spel. Ik had tot gisteren dit spel nog nooit gezien en het was voor mij op deze manier toch goed te volgen.

edit: misschien nog wel handig om een link naar de stream erbij te zetten :) Eerste uitleg filmpje over het spel op 12:20 min

[Reactie gewijzigd door flippiej op 9 augustus 2015 17:46]

Dit is omdat eSports teert op sponsors. Bepaalde spellen worden gezien als 'echte' esports titels vanwege de in-game ondersteuning voor vb streaming of leagues.

Pak een 10 a 15 jaar terug waren het voornamelijk shooters die de groten prijzen haalden, Quake en Counter-Strike. Toen kwam dit eerder vanwege de grote playerbase, het groot aantal LAN toernooien met prijzengeld en websites zoals ESL en ClanBase die online competitie mogelijk maakten. De games zelf lieten toen nog toe om 'regels' en aanpassingen te maken om het spel te reglementeren en competitiever te maken.
Toen al bepaalde de prijzenpotten en playerbase voornamelijk welke spellen als eSports titels beschouwd werden.

De huidige eSports titels zijn echter zo succevol omdat ze bijvoorbeeld makkelijker toegankelijk zijn via een free-to-play systeem en ook omdat de ontwikkelaars al een 'league' of ladder systeem ingebouwd hebben in hun game waar je vroeger eerst nog moest kennis maken met websites als Clanbase of ESL om met het competitief gedeelte kennis te maken.

DOTA2 en LoL zijn hierdoor zo immens populair geworden, door de makkelijke instap drempel hebben deze spellen een serieus grote player-base wat de competitie ook doet stijgen naar hogere niveau's. Daarnaast organiseren de developers/uitgevers nog eens hun eigen groot 'slot' toernooi waar zij zelfs nog eens een pak geld in doneren om uit te geven als prijzengeld. Zo'n toernooi brengt veel aandacht en trekt ook mogelijke sponsors met zich mee waardoor de prijzen en grootte van het toernooi nog eens groter kan worden.

Een documentaire die ik kan aanraden is GAMER, deze is ondertussen al redelijk oud maar bespreekt een heel aantal aspecten van de competitieve community rondom Quake 3. Hoewel de eSports ondertussen al volledig anders is krijg je er wel een goed idee van hoe het komt dat bepaalde games succesvoller zijn als eSports game dan anderen.

Ik ben zelf nog van de oude stempel en zie liever nog eens wat toernooien in de grote shooters. De tijd van Quake 3 en Call of Duty 2 zijn echter al lang voorbij en nu moeten we het doen met de MOBA's ... ik ben wel benieuwd hoe eSports verder gaat groeien in de komende jaren, welke game genre het terug zal overnemen van de MOBA's en hoe de media er mee zal om gaan (uitzendingen op TV?)

[Reactie gewijzigd door Kneth87 op 10 augustus 2015 10:11]

ik heb denk ik wel een idee , de fan base is te klein. Als heel veel mensen 1 bepaald spel spelen vinden die mensen het leuk om naar de echte profs te kijken op dat gebied, om er misschien zelf nog wat van op te steken. Kijk zelf ook altijd liever naar de sporten die ik zelf ook speel.

Verder zijn er voor race sims al een veel gekeken alternatief , en dat zijn echter Race's . Ook leent een race sim zich minder voor een tactische aanpak en om in team verband te werken.

Zelf vind ik Dota achtige spellen maar niks, maar goed dat komt omdat ik het niet speel en er dus weinig van begrijp. Zelf zou ik liever game's als Arma 3 als Esport zien verschijnen, maar ook dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren, omdat die game zich daar simpel gezegd gewoon niet voor gemaakt is. Hou echter wel rainbow six siege in de gaten.

Verder denk ik dat Dota 2 een hoger learning curve heeft dan een race sim, ondanks dat die erg lastig zijn, maar daar moeten de Dota spelers maar over oordelen :)
Racing sims hebben een hogere instapsdrempel. Daar moet je veel kennis en skills opdoen voordat je uberhaupt kan spelen. Zodra je die hebt is het echter vooral verscherpen en verbeteren van die skills, niet zozeer het aanleren van nieuwe dingen.

MOBAs zoals DotA 2 zijn heel erg makkelijk op te pakken. Je hebt maar kennis van een paar toetsen (muisknoppen, Q, W, E, R) nodig en je kan al winnen van vergelijkbare 'noobs' en bot-games spelen. Maar wil je het op ook maar een matig niveau gaan spelen dan moet je leren over de tientallen heroes en honderden abilities, de ontelbare items, ward-posities, enz. De learning curve is dus veel hoger dan in een race-sim, al gaat die curve in een MOBA vrijwel geheel om kennis en niet zozeer 'skills'.

De reden waarom racing sims niet populair zijn als esport? Mja het is al aangehaald... mensen die het willen kijken zullen liever een echte race zien en je hebt kijkers nodig om sponsors aan te trekken en een esport te worden. Daarnaast is het genre niet bijzonder populair dus er is ook geen interne scene van gamers die het wel zou willen kijken.

DotA 2, LoL en CS:GO zijn groot als esports puur en alleen omdat ze heel veel spelers hebben. Het zijn veruit de meest populaire multiplayer games, waardoor deze games enorm veel potentiele kijkers hebben. Daarnaast zijn deze games heel erg makkelijk op te pakken, waardoor de scene constant enorm groeit... en dus ook het aantal kijkers.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 9 augustus 2015 14:38]

"al gaat die curve in een MOBA vrijwel geheel om kennis en niet zozeer 'skills'."

Niet geheel correct. Hoewel je kennis moet hebben om te weten welke items voor welke helden geschikt zijn en welke items geschikt zijn op welke momenten zijn er ook skills nodig.
Het is meer dan eenvoudigweg knopjes drukken op een toetsenbord en/of muis.
Je stuns op de juiste moment timen, je plaatsing op de map tov tegenstanders ( stuk ervaring/kennis combinatie ) Je vaardigheden op de juiste manier gebruiken.

"DotA 2, LoL en CS:GO zijn groot als esports puur en alleen omdat ze heel veel spelers hebben. Het zijn veruit de meest populaire multiplayer games, waardoor deze games enorm veel potentiele kijkers hebben. Daarnaast zijn deze games heel erg makkelijk op te pakken, waardoor de scene constant enorm groeit... en dus ook het aantal kijkers"

Ik mis nog een belangrijk aspect: Dota is een goede TEAM E-sport. Interactie van alle spelers is ( relatief ) interessant om te zien. Dit ontbreekt bij veel andere e-spellen. Een gemiddelde tennis of voetbal game is ( in mijn ogen ) minder boeiend om te volgen.
Ik zeg ook niet dat er geen skills nodig zijn - alleen dat de learning curve daar vrijwel niet op gebaseerd is. De voorbeelden die je noemt zijn inderdaad van skills, maar het zijn relatief simpele zaken waar de meeste pro spelers niet eens specifiek op trainen. Sterker nog, je hebt die vaardigheden niet nodig om tot bovengemiddelde regionen te stijgen. Je kan gerust Gold league halen in LoL bijvoorbeeld zonder die vaardigheden goed onder de knie te hebben, als je de kennis maar opdoet en goed gebruikt. Dan zit je al op een niveau boven bijna 70% van alle ranked spelers. De vaardigheden die je noemt worden pas (een beetje) belangrijk als je richting de top 10% gaat. Het gaat dus in mijn opzicht meer om mastery dan learning curve bij zaken als stun-timing en positionering.

Wat het team-gebeuren betreft: vrijwel alle eSports zijn team-based en doen in dit opzicht weinig onder voor DotA 2. Zelfs games als Guild Wars 2 sPvP en Call of Duty zijn redelijk vergelijkbaar qua team-interactie en even boeiend om te zien (GW2 dan, CoD eh....). Voetbal is trouwens ook een teamsport.

Let wel dat games als Quake en StarCraft 2 relatief enorm veel niet-spelers aantrekken als kijkers, waar een DotA 2 en CS:GO dat niet doen. Die games moeten het toch echt van hun eigen spelerbasissen hebben, maar die zijn enorm dus dat is geen probleem.

Overigens ben ik het wel met je eens dat zo'n game interessanter is dan een tenniswedstrijd, maar er zullen genoeg tennisfans zijn die het daar niet mee eens zijn ;)
Overigens ben ik het wel met je eens dat zo'n game interessanter is dan een tenniswedstrijd, maar er zullen genoeg tennisfans zijn die het daar niet mee eens zijn ;)

--- > Even kleine correctie: ik stelde Tennis of voetbal GAMES, niet te verwarren met de echte sport. Ik ( maar dat is persoonlijke voorkeur ) kijk nog altijd liever naar een tenniswedstrijd dan een een dota wedstrijd.
Een digitale tennismatch lijkt me nu weer totaal niet boeiend .
hm heb je enig idee hoe gecompliceerd moba's eigenlijk zijn? Als je kijkt naar pickingphase, de itembuild, de strategies. Deze 3 dingen zijn haast oneindig in te vullen en te veranderen. En ook grotendeels bepalend. Een ander groot aspect is de reactietijd. Alles draait ook om timing en teamplay. Het is dus een zeer team-intensief spel. Alles staat of valt met je team. Moba's hebben in mijn ogen juist een vrij hoge learning curve. Kijk naar een game als HoN, als je daar noobs meebrengt die geen moba-ervaring hebben dan wordt je volledig weggeflamed. Het heeft gewoon met playerbase te maken waarom een game een echte eSport wordt. Dota2 wordt gewoon heel veel gespeeld, kijk naar de Steam chart. Ongeveer 4 x zoveel mensen spelen Dota2 dan CS: Global Offensive. Terwijl CS altijd de grote naam van Steam was...Zegt wel wat volgens mij. Daarnaast is het uitstekend geschikt om te kijken/spectaten. 5v5 op een relatief kleine map, veel actie. En elk potje is totaal anders, daardoor blijft het interessant en spannend.
Ik zeg ook juist dat MOBAs een hogere learning curve hebben. Het staat er letterlijk, woord voor woord. Zie: "Maar wil je het op ook maar een matig niveau gaan spelen dan moet je leren over de tientallen heroes en honderden abilities, de ontelbare items, ward-posities, enz. De learning curve is dus veel hoger dan in een race-sim, ...."

Het populariteitsargument is ook iets dat ik al aangedragen had, dus ja... eh... agreed?
En bij racen hoef je alleen maar 2 pedalen in te drukken, stuurtje draaien en flappy padels te gebruiken.

Maar ff serieus. Ik speel sinds heel kort iracing en ik heb wat dota2 gespeeld en bij dota moet je echt wel meer ingelezen hebben dan bij racen. Bij racen de code of conduct en wat race basics. Bij dota moet je echt wel meer weten over hero types, interface, team setups, items en de map.
Waarschijnlijk omdat er ook zoiets bestaat als 'echt' racen. Dat is dan toch weer leuker om te zien dan gesimuleerd racen.
Nadeel is dat de instap voor racers om in het echt te gaan racen groot is, bij virtueel racen is dat niet het geval waardoor het competatieve beter uit de verf komt.
Dat vind ik dus niet je simuleert geen g krachten die je bij normaal races wel hebt dus beetje appels en peren

Je kan dit soort spellen beter vergelijken met schaken of dammen
Ik kan me het voorstellen. Zelf kon ik alles perfect volgen, maar ondertussen speel ik ook al een tijdje Dota. Zet me een andere MOBA voor mijn neus, en ik kan het nog steeds niet volgen zelfs niet als het op een veel lager niveau wordt gespeeld. League of Legends lijkt voor mij een grote chaos.
Dat komt ook doordat League of Legends veel drukker is. Iedereen heeft alleen maar actieve skills en ze zijn allemaal ook nog eens veel 'spectaculairder'. Dan wordt het snel lastig te volgen als je niet weet wat elke skill doet en hoe die er dan uit ziet.
Ik denk eerder dat mensen in plaats van een racing sim liever een echte race gaan kijken, dat is denk ik wat het tegenhoud.
?? Omdat je de game zelf niet speelt/begrijpt moet het maar niet geschikt zijn voor esports, ok. Raad eens, race- en simgames doen mij helemaal niets en ookal vind ik de MotoGP of Grand Prix leuk om eens in de zoveel tijd te zien, ik volg er ook niet veel van en vraag me al helemaal niet hoe iemand voor zijn doen gepresteerd heeft. Dus voor mij is dat weer niet "geschikt". Zie je dat het relatief is? Ik kan ook zeggen dat ik wielrennen niet geschikt vind omdat ik het enorm stom vind, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede sport is.

Sowieso snap ik niet hoe je kan zeggen dat een game niet geschikt is als eSport als er zo'n enorme fanbase is, er miljoenen mensen zijn die het interessant vinden en/of het spelen en waarbij er zulke prestaties en prijzenpotten zijn. Dat zijn al genoeg indicatoren dat het werkt en daardoor geschikt is. Als je het echt wil zien dan verdiep je je erin zodat je het wel snapt en kan volgen, en zoniet dan doe je het niet. Net als dat je niet naar elk mogelijk sportevenement op TV hoeft te kijken hoef je ook niet op internet te volgen wat je niks vindt..
Wellicht heeft het te maken met het feit dat racen geen esport hoeft te zijn omdat het al een echte sport is? Waarom zou je 5 of 7 uur naar een race-simulatie gaan zitten kijken als je die tijd ook kan gebruiken om de F1 te volgen?

Ik heb nog nooit een live action versie gezien van bv. league of legends, dota of starcraft, wellicht dat deze daardoor meer tot de fantasie spreken en populairder zijn...
Mensen vinden dit soort games blijkbaar leuker. ;)

Daarom meer belangstelling = grotere pot.
Of dat is de adrenaline of een koele houding (Kijk maar eens naar raikonen in de F1)
Of wat RocketKoen zegt, pillen
Op Twitch kun je de hele finale terug kijken.
Rond 5:20 begint EG vs CDEC.

http://www.twitch.tv/dota2ti/v/10160454

[Reactie gewijzigd door mek op 9 augustus 2015 11:39]

Er valt nu een gigantische last van ze af en ze zijn waarschijnlijk ook helemaal kapot. Ze hebben ervoor nog de halve finale gespeeld en zijn daardoor iets van 8 uur lang super geconcentreerd en met veel stress bezig geweest. Zo'n huldiging valt altijd wat tegen bij zulke toernamenten :P
misschien omdat ze bijna 2 weken dota hebben gespeeld en die dag eerst een best of 3 hadden en een uur daarna best of 5 voor de finale. De coach zei dat ze bekaf waren en eigenlijk niet eens zozeer uitkeken naar een afterparty maar meer naar hun bed.
Denk dat ze vooral erg verlegen zijn, haha. Ik stereotypeer hier even, maar denk dat het redelijk introverte mensen zijn, die liever thuis achter hun eigen PC aan het gamen zijn dan in een arena met 15000 schreeuwende fans. Lijkt er op dat ze vooral niet weten hoe ze zich moeten gedragen en bezig zijn met allerhande andere dingen dan feestvieren, zeker als je die ene jongen ziet vlak voordat ze de schaal pakken, die bezig is met het team op de juiste plek te zetten, haha.
Als je de foto hierboven al bekijkt is er al 1 zo van "O god wat nu"
Bij die grote starcraft toernooien is het vaak nog erger, dan staan ze ook nog in hun eentje en meestal spreken ze geen engels (want koreaans), want interviews ook heel awkward maakt
Opvallend is de gelaten houding van de EG teamleden. Ze hebben zojuist de grootste esports prijzenpot gewonnen maar lijken niet echt in een feeststemming.
Dat viel mij ook als eerste op. Ik bedoel, ze hebben een enorm groot bedrag gewonnen en ze staan erbij alsof het een dagelijkse iets is. Ik zou persoonlijk super vrolijk/blij zijn, maar zelfs dat stralen ze niet echt uitt, of zit hier een reden achter?

Oftopic:

Gaat Tweakers ooit zo'n soort gaming tournament organiseren? Natuurlijk niet met zulke belachelijk hoge geldbedragen.
Waarom zou tweakers dat doen? Om nog meer konsole casual gericht te worden dan helaas dat nu al het geval is?
Waarom zou tweakers dat doen? Om nog meer konsole casual gericht te worden dan helaas dat nu al het geval is?
Sorry maar ik doelde meer op een tournament voor de pc, en niet op een console.
"konsole casual"

Want DOTA 2 is nu echt een casual console game???
Right.
Dota2 is geen casual game nee, waar las je dat?
Als jij reageert met "Waarom zou tweakers dat doen? Om nog meer konsole casual gericht te worden dan helaas dat nu al het geval is? "
op een opmerking als " Gaat Tweakers ooit zo'n soort gaming tournament organiseren?"
...

Dan gaat men zo maar denken dat er iets niet helemaal in orde is met die beredenering...
Waarom zou tweakers nu weer casual console gaming gericht worden als het een soortgelijk gaming tournament zou organiseren??
Hoe kom je tot zulke conclusies?
Ik weet natuurlijk niet wat de afspraken zijn met hun team. Als ik mijn eigen esport ervaringen deel (van 10 jaar terug) kunnen de contracten soms oplopen van 60% team 40% speler.
Je bedoelt het wombo-combo "IT'S A DISAAAAAAAAAAAASTER"-moment?

Ik viel letterlijk van mijn stoel toen het gebeurde...
Dit is een vrij normaal voor esports. Veel van de jongens die winnen voelen zich ogenschijnlijk ongemakkelijk op zo'n podium, aangezien ze dan opeens niet meer een scherm tussen zichzelf en het publiek hebben.

Klinkt gemeen maar zo bedoel ik het niet. Sommigen weten zich beter uit te leven, zoals Fnatic toen ze het lente-seizoen van League of Legends wonnen.

EDIT: Overigens is Febiven Nederlands beste hoop op een wereldkampioen League of Legends.

[Reactie gewijzigd door rjbruin op 10 augustus 2015 15:40]

EDIT: Overigens is Febiven Nederlands beste hoop op een wereldkampioen League of Legends.

Ik geef hem toch iets minder dan 0,01% tegen Faker maar het is iets ;)

Als je bij SKTelecom T1 hun weaknesses kijkt is dit 1 van de punten:
Faker can't play five positions simultaneously

Dat hun gaan winnen is weer vrij duidelijk! (maarja ik ben er wel bij in Brussel)
Volgens mij ligt het aan hun persoonlijkheid. Gamers zijn toch vaak introverte mensen en juichen op het podium voor > 10000 mensen ligt niet in hun aard.
Ik vraag mij af hoe je bij deze redenering komt. Heb je vrienden die zelf zo zijn? Want ik heb zo nu en dan wel vaker tournaments gezien en de meeste winnaars juichen of tonen iig een vorm van emotie.

Introverte mensen........ leg eens uit... Kan ook zomaar zijn dat ze gewoon moe zijn.
Blijkbaar nemen de meeste mensen hier introvert zijn op als een belediging. Dat is toch wel jammer, want introverte mensen zijn de tofste mensen.

Niet alle gamers zijn natuurlijk introverte mensen, maar de topgamers zoals hier waarschijnlijk wel. Ze doen aan topsport en zitten >12 uur aan hun monitor gekluisterd. Ik denk niet dat veel extraverte mensen dat kunnen.
Denk niet dat ze introvert zijn. Maar vermoed dat na zo veel gamen je verbale uitlaatklep niet veel meer doet dan: GG
Introvert? En vaak? Ik denk niet dat jij veel gamers kent...
Volgens mij staan multiplayer games en toernooien juist haaks op een introvert karakter. Maar helaas denken veel mensen nog dat introvert gelijk staat aan verlegen en dat klopt niet.
Ik vroeg me af hoeveel van die 6 miljoen de spelers krijgen en hoeveel gaat er naar het team? Ik neem aan dat ze het moeten met z'n 5 moeten delen dus dan blijft er voor iedereen 1 mil + over maar toch benieuwd hoeveel er naar de managers/teams gaat.
al zou je 500.000 over houden.. toch lekker meegenomen :9
Daarmee kan je al een leuke game pc kopen.
Nog maar afgezien van het feit dat ook deze mensen belasting moeten betalen...

Denk dat als er 3 tot 4 ton over blijft per speler dat het dan veel is.
Lijkt nog steeds een hoop geld, maar op dit niveau meespelen doe je niet erg lang.
Een van de spelers is pas 16 jaar (Suma1L), toch niet verkeerd om dan al 1 miljoen te innen :) Helaas begon de finale pas om 12 uur 's nachts onze tijd, heb de eerste game gekeken maar daarna kon ik toch mijn ogen niet meer open houden :(

[Reactie gewijzigd door IceBlackz op 9 augustus 2015 10:47]

http://www.twitch.tv/dota2ti/v/10160454

gelukkig is er twitch. kan je het lekker rustig na kijken.
Kippenvel moment! Ik had toch stiekemen gehoopt op Cloud9 of Team Secret. Die lagen er al sneller uit dan verwacht. :D

Damn, wat een prijzenpot!
Wat ook erg goed gedaan was, al die stukjes over individuele spelers. Xiao8 van LGD, Suma1l van EG, Marsh van MVP, etc. Ze hadden zelfs een vertaler voor de Chinezen wat de interviews in ieder geval mogelijk maakte na een awkward moment met rotk van EHOME. Je kreeg meer gevoel bij de spelers en teams.
In de laatste pot voel het me wel op dat CDEC of erg wanhopig werd, of de concentratie niet meer had. Zo gingen ze bijvoorbeeld de rosh pit in op een erg voorspelbaar moment. EG zag ze er heen gaan, maar zelfs als ze het niet hadden gezien zou ik verwachten dat ze het zouden hebben geraden. En laat EG nu net heroes als Earthshaker en Ancient Apparition hebben. Zelfs ik, met mijn zoveel lagere MMR, weet dat dat gewoon een domme zet was. Dat was gewoon een throw.

Maar die pot daarvoor... Man, wat een pot. Dat was andere koek. Een uur lang wist geen van beide teams de overhand te krijgen. Elke kleine actie, elk detail, telde mee. Goed spannend.
Tja, ik vermoed dat de vorige match daar veel mee te maken had. Vrijwel gelijk met EG voor een volledig uur, heel eventjes niet opgelet, caught in een onbelangrijke plek in de jungle en GG in 30 seconden. Als dat niet demotiverend was.
de spelers zijn werknemers, ze zullen dus wel een bonus krijgen, maar het merendeel van het geld blijft in het team
En ze moeten ook belastingen betalen op dit prijzengeld omdat dit beschouwd wordt als inkomen (net zoals bv. de loterij in Amerika).
Die belastingen moeten overigens niet onderdoen voor Belgische. Ze mogen blij zijn als ze er elk zo'n 400K van overhouden (na belastingen, kosten, etc.). Dat is nog steeds erg veel natuurlijk, maar staar je niet blind op de totale prijzenpot.
De VS kent een belastingstelsel met meerdere schalen zoals in Nederland, echter ligt de belasting een stuk lager. Op 1 miljoen zal het effectief op zo'n 33-35% belasting neerkomen. En kosten zijn natuurlijk af te trekken van de verschuldigde belasting, als ze hun zaken tenminste goed geregeld hebben.

Maar grofweg: 6.6 miljoen - 10% (naar het team) / 5 - 33% = 780 duizend

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 augustus 2015 23:22]

Oh, ik dacht dat ze met 6 waren. Niet goed opgelet.
Dan zal het idd rond de 780K liggen.
Voor zover ik weet neemt EG 10%, de rest gaat naar de spelers.
Hangt compleet af van de organisatie en de deals die de spelers hebben gesloten. Vaak is het juist zo dat de organisatie vooral verdient op sponsorinkomsten en dat de spelers en staff het grootste deel van de inkomsten krijgen. Contracten in e-sports zitten heel anders in elkaar dan in traditionele sporten omdat de hele e-sports cultuur nog zo jong is.
Verschilt per team.

Bij EG krijgen de spelers het grote deel van het geld.
Team Secret (de favoriet) hebben geen management, oftewel alles gaat letterlijk naar de spelers.
De winnaar van vorig jaar, Newbee, ging er als eerste uit deze keer, waardoor al snel duidelijk was dat The International in 2015 een nieuwe winnaar zou krijgen.
Zoveel logica, daar kan ik niet tegenop!
ze gingen er zelfs uit tegen de wildcard

mind blown
Wat wellicht nog wel interessanter is dan dit allemaal, is dat Valve er zelf ook nog een behoorlijke hoeveelheid geld aan over lijkt te houden!

Op de site staat het volgende:
$18,416,970
CURRENT PRIZE POOL


Be a part of the biggest Dota tournament of the year.
Earn rewards by completing challenges, making predictions and following the event.
25% of all Compendium sales go to The International overall prize pool.
Wat dus wil zeggen, als ik het goed begrijp, dat Valve dus drie keer dit bedrag zelf opgestreken heeft. Oftewel een slordige: 18.416.970 x 3 = $55.250.910,-.
Wat er op neer komt dat er in totaal door de community: $55.250.910 + $18.416.970 = $73.667.880,- is uitgegeven aan DotA-2! :o (Voor The International 2015.)

Overigens moet ik Valve nageven dat ze dit bijzonder slim aangepakt hebben. Een combinatie tussen unlocks en skins voor een geldbedrag, waarschijnlijk ook nog slechts tijdelijk beschikbaar.
Allereerst moet je een 'compendium' kopen (à $9.99,-) om überhaupt e.e.a. vrij te kunnen spelen. Heb je dit gekocht dan heb je al de nodige unlocks en skins, maar je kan méér krijgen.
Hoe? Je compendium levelen. Tot level 250 waarbij je bij elke zoveel levels weer iets vrij speelt. En laat er dan ook nog de optie zijn om levels te kopen. Je snapt het al. Dit is een gigantische melkkoe :D.
Compendium kopen: $9,99.
Compendium kopen met direct level 50: $26,99;
5 levels: $2,49;
11 levels: $4,99;
24 levels: $9,99.

Wat betekent dat je voor $111,90 direct level 250 kan bereiken en je alles unlocked hebt. (Zonder zelf ook maar één level zelf vrij te spelen).
(Compendium met direct level 50 + 8x 24 levels + 1x 11 levels= level 253.
$26,99 + 8x $9,99 + $4,99 = $111,90.
Edit:
Na lang zoeken eindelijk gevonden (valt me tegen hoeveel moeite ik er voor heb moeten doen), maar op de site van 'Esportsearnings' is een overzicht te zien van het bedrag dat de verschillende teams mee naar huis nemen. Van het team dat eerste is geworden (EG) tot en met het team dat als 16e geëindigd is (Newbee). Totale bedrag volgens Esportsearnings: Prize Pool: $18,377,817.00. (Site van DotA 2 zal wellicht hoger zijn door ondertussen nog gedane verkopen en een live tracker die blijft updaten).
1st - Evil Geniuses
$6.616.014,12 - (36% van het totale bedrag)
$1.323.202,824 per speler.

2nd - CDEC Gaming
$2.848.561,64 - (15,5% van het totale bedrag)
$569.712,328 per speler.

3rd - LGD Gaming
$2.205.338,04 - (12% van het totale bedrag)
$441.067,608 per speler.

4th - Vici Gaming
$1.562.114,45 - (8,5% van het totale bedrag)
$312.422,89 per speler.

5th-6th:
EHOME & Virtus.pro
$1.194.558,11 per team - (6,5% van het totale bedrag per team)
$238.911,622

7th-8th:
MVP Phoenix & Team Secret
$827.001,77 per team - (4,5% van het totale bedrag per team)
$165.400,354

9th-12th:
Cloud9 & compLexity & Invictus Gaming & Team Empire
$220.533,80 per team - (1,2% van het totale bedrag per team)
$44.106,76 per speler.

13th-16th:
fnatic & MVP HOT6ix & Natus Vincere & Newbee
$55.133,45 per team - (0,3% van het totale bedrag per team)
$11.026,69 per speler.
Bron: The International 2015: Dota 2 Championships

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 10 augustus 2015 12:15]

Skins en unlocks zijn de enige manier om het spel in stand te houden volgens free to play. Het free to play principe is dat je niet door te betalen een voordeel kan behalen tov andere spelers.

Ze hebben een team van 20+ ontwikkelaars en zijn een commerciele organisatie. Dat is niet gratis en ze doen het ook niet voor gratis. Er moet nog steeds geld verdient worden. Echter niet door het spel te verkopen of een voordeel in het spel te verkopen maar juist het tegenovergestelde.
Ik moet toch maar eens meer tijd in stoppen met gamen. Misschien ooit win ik ook 6 miljoen door een spelletje te doen ;)
Dat is precies een van de redenen waarom Valve zo veel geld in de pot gooit.
Alleen komt het grote deel van het geld niet van Valve, maar van de gamers zelf :P
Valve had zelf 'maar' $1,6 miljoen ingesteld als prijzengeld, waar er nog 25% van alle verkochte compendiums (http://www.dota2.com/international/compendium/) bovenop kwam.
Dit wordt massaal gekocht vanwege de digitale goederen, op de volgende pagina kun je goed zien hoe dat zo snel is gestegen en verlopen:http://dota2.prizetrac.kr/international2015
Dus komt het geld alsnog van Valve, of snap je zelf de logica niet. Dat ze openheid bieden in hoeverre de pot gevuld word wilt nog niet zeggen dat het van de spelers zelf komt. Dat is pas ten spraken als er een rekeningnummer is waarbij iedereen vrijwillig geld kan storten.. Dan komt het van de spelers.
25% van de compendium sales (en enkele andere items) ging naar de prijzenpot. De spelers hebben letterlijk ~74M+ gegeven, het komt echt wel van de spelers zelf. Of het geld nu eerst naar Valve gaat en dat ze dan 25% in de pot steken maakt geen bal uit.
Nou heb ik helemaal geen verstand van dit soort spellen, maar als ik het goed begrijp betalen de spelers 75 miljoen aan Valve om verder te komen in het spel. Valve doet de toezegging om hier 25% van in de prijzenpot te stoppen.

Volgens mij is Valve hier dan toch de grote sponsor (en tevens de grote winnaar). Als je nu redeneert dat de gamers het prijzengeld ophoesten kun je dit ook doortrekken naar gewone sporten. Het sponsorgeld wordt uiteindelijk ook opgehoest door de eindafnemers (consumenten) aangezien wij allemaal sportkleding van Niek en Adidas kopen. Uiteraard is de relatie minder direct en minder open, maar uiteindelijk sponsort Valve gewoon volledig het toernooi. Het enige is dat de prijzenpot variabel is en afhankelijk is van de uitgaven van de community aan de sponsor.

Overigens vind ik dit wel een mooie transparante manier van sponsoren!
Dat je iets leest, en helemaal in de marketingtrain zit van een bedrijf wilt nog niet zeggen dat het klopt. Dat een bedrijf een vast percentage van een onderdeel van zijn verkoop, dus puur zijn eigen winst weggeeft... maakt het domweg nog niet dat spelers zelf geld in de pot stoppen..

Voor elk spel, komt de prijzenpot van de gamemaker zelf, maar nee Dota 2 daar komt het van de spelers. Wat denk je nu, dat elk ander spel drugs verkoopt om te zorgen dat de prijzenpot niet van de spelers komt? Natuurlijk komt het geld VIA de spelers, maar nooit VAN de spelers.
Ik snap uw punt, maar het verschil is dat Valve letterlijk zegt "koop spullen dan gaat er 25% naar de pot".

Neen, waarschijnlijk gaan die 25% niet meteen naar een speciale rekening waar de prijzenpot wordt gehouden, maar Ja, de community heeft gekozen om ~70M te spenderen om de pot te verhogen. Het is onnozel om te zeggen dat de prijzenpot niet van de community komt, zeker als de startpot amper 10% van de eindpot is.
Goed punt, dat had ik anders moeten verwoorden, het geld komt inderdaad via de spelers. Het enige verschil is dus dat er een tussenpersoon is.
Staan allemaal nog strak van de energy drank :+
Juist niet. Daar wordt je ontzettend hyper van.
Het schijnt dat top-gamers massaal aan de Adderall zitten. Een medicijn voor ADHD dat je helpt te concentreren.
Ach, gelukkig gaan ze daar een stokje voor steken in de nabije toekomst: http://www.engadget.com/2...orts-league-drug-testing/
Het bedrijf waar het hier om gaat (ESL) richt zich maar op een select aantal spellen, voornamelijk de spellen CSGO, League of Legends en Starcraft II, dit betekent dus dat er bij een toernooi als The International nog geen tests plaatvinden op Adderall terwijl hier letterlijk miljoenen op het spel staan.
Ze doen allemaal aan Adderall als het mag, dus in principe is het geen probleem.
Ik vind het wel goed dat ESL zich daarop gaat richten want het is natuurlijk niet echt eerlijk als sommige teams dit gebruiken wanneer andere teams dat niet doen.
Dat vind ik een beetje krom. We zijn toch ook allemaal zo onthutst als wielrenners doping nemen? Of je verplicht het (maar laten we dat maar niet doen lol), of je gaat zo streng testen dat je met zekerheid kan zeggen dat het een eerlijke competitie is.
Gaat je niet lukken deze war on drugs.

In de grootste sport (voetbal) is het ook taboe om daar maar over te spreken. In een sport waar miljarden in omgaat, waar je de hoogste prestige kan winnen... Iedereen maar denken dat het dopingsvrij is omdat bijna niemand gepakt wordt.

Doping is meer uitzondering dan regel, in elke topsport.

Het feit dat heel het team van Juventus gepakt is op doping en dat het zo makkelijk in de doofpot is gegooid is ongelooflijk. Zegt al iets over dopingcultuur en de voetbalorganisatie.

Kort samengevat, war on drugs ga je nooit winnen.
je bedoeld meer regel dan uitzondering neem ik aan :)
Of iedereen of niks, dat is in het algemeen het eerlijkst. Zelf ben ik wel tegen het gebruik van stimulerende middelen in dit soort gevallen.
Ik ben dus niet huis in de e-sports wereld maar het verbaasde me dat daar zelfs een vorm van dopig gebruikt werd. Maar ja als je zo veel geld kan winnen wordt alles uit de kast getrokken.
Ze doen wel wat meer spellen dan dat hoor :) Greep uit de Pro tab van de website:
  • StarCraft 2
  • League of Legends
  • Dota 2
  • CS:GO
  • Battlefield 4
  • Mortal Kombat X
  • S.K.I.L.L
  • HearthStone
  • World of Tanks
Dit zijn games waar ze in ieder geval Offline toernooien voor (helpen) organiseren, dus je mag er van uit gaan dat in ieder geval voor die games en toernooien een dopingcontrole gaat gelden. Als je dan nagaat hoe groot ESL tegenwoordig is zie ik het voor me dat doping gebruik in onafhankelijke toernooien met de tijd ook aan banden wordt gelegd, of gewoon minder wordt omdat een van de grootste organizers er actief op controleert.

Bron: http://play.eslgaming.com/
Het probleem is dat dit veelal hun eigen evenementen zijn. Bij een spel als LoL is het grootste evenement het World Championship van Riot Games. Hier heeft ESL niks mee te maken en wordt er dus ook niet op Adderall gecontroleerd. Dit is waarschijnlijk voor The International precies hetzelfde. Dus de écht grote evenementen hebben nog geen controle op Adderall.

Al ben ik wel van mening dat het goed is dat ESL is begonnen met controleren aangezien ze wel een groot aandeel hebben in de e-sport markt.
Overigens zit Dota wel tussen de selecte lijstje spellen. Ik weet alleen niet hoeveel aandacht ESL eraan spendeert vergeleken met de drie die jij noemt.
Tsja op die manier kan ik het ook wel, ( niet op hun niveau xD )

Lijkt me overigens een vrij licht middel, verbaasd me dat een medicijn later verboden word?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True