Prijzengeld Dota 2-toernooi The International overstijgt dertig miljoen dollar

De totale pot voor het prijzengeld voor het grote, jaarlijkse Dota 2-toernooi The International bevat momenteel meer dan dertig miljoen dollar. Daarmee is The International wat het in totaal te winnen prijzengeld betreft, 's werelds grootste e-sportstoernooi van dit jaar.

De officiële Dota 2 Prize Pool Tracker geeft aan dat het prijzengeld op het moment van schrijven, 75 dagen na de start van deze crowdfundingsactie, op 30,2 miljoen dollar zit, omgerekend ongeveer 26,9 miljoen euro. Daarvan heeft Valve 1,6 miljoen dollar ter beschikking gesteld; de rest bestaat geheel uit bijdragen van Dota 2-spelers. Volgens Valve is met de huidige stand van 30,2 miljoen dollar al 8,4 miljoen dollar meer opgehaald dan op hetzelfde moment vorig jaar en de teller loopt nog 34 dagen. The International begint op 20 augustus en vindt dit jaar plaats in Sjanghai.

Het totale bedrag dat jaarlijks voor het grote The International-toernooi beschikbaar is, stijgt bij elke editie, al is het verschil tussen dit jaar en 2018 nu al behoorlijk groot. Vorig jaar bleef de teller uiteindelijk op 25,5 miljoen dollar steken en in 2017 kwam hij op ongeveer 24,8 miljoen dollar uit. Het winnende team steekt overigens niet dat hele bedrag in zijn zak; Team Liquid won in 2017 en ging met 10,8 miljoen dollar naar huis.

De bijdragen van spelers gaan via de Battle Pass. Dota 2-spelers kunnen deze 'gevechtspas' aanschaffen om bijzondere cosmetische items te verdienen en toegang te krijgen tot speciale evenementen. De gevechtspas is er dit jaar in drie verschillende niveaus en kost 10, 29 of 45 dollar. Van die bedragen gaat 25 procent rechtstreeks naar de prijzenpot voor The International.

Met een totale prijzenpot van meer dan 30 miljoen dollar weet Valve zich ervan verzekerd dat The International, uitgaande van het prijzengeld, dit jaar het grootste e-sportstoernooi ter wereld is. Daarmee verslaat het bedrijf Epic Games, de maker van Fortnite. Eind juli houdt Epic Games de finales van de Fortnite World Cup, waarvoor precies 30 miljoen dollar beschikbaar is. Epic Games liet eerder al weten dat het in totaal 100 miljoen dollar uittrekt voor het eerste jaar van de competitie van Fortnite.

Dota 2 Battle Pass 2019 opbrengst

Door Joris Jansen

Redacteur

22-07-2019 • 16:58

32

Reacties (32)

32
29
19
4
1
1
Wijzig sortering
Mag een artificiële intelligentie meedoen? :9

Maar even serieus, hoe gaat zoiets in het werk? Moet een speler zijn eigen ticket naar Sjanghai verdienen of zelf betalen?

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 23 juli 2024 05:27]

Nee, iets uitgebreider.

Je kan je inschrijven en dan moet je een lange winnende weg door:

Open Qualifier = hier kun je voor inschrijven. Je moet een hele serie matches door waar je niet mag verliezen. Dit is per regio; Dus EU, US, etc. Hier gaan er 6 van door. Dus van meer dan 1000 teams gaan er 6 door binnen de EU.
Closed Qualifier = De 6 team komen dan in een qualifier van 8 teams, waarvan er dus 2 uitgenodigd worden.
Group stage = Elke regio gaat er 1 team door naar de group stage. Daarna worden er 12 teams uitgenodigd. Hier wordt lower en upper bracket bepaald. Je gaat in ieder geval naar TI en je krijgt geld.
Main stage = Hier moet je een serie van matches door om uiteindelijk bij de miljoenen te komen. Main stage is op locatie en je staat vol in de schijnwerpers.
Open Qualifers - July 3rd - July 6th, 2019
Single-elimination bracket for Regional Qualifiers

Regional Qualifiers - July 7th - July 14th, 2019
Bo1 round-robin Group Stage to advance to Playoffs
Double-elimination Playoffs, winner qualifies to TI

Group Stage - August 15th - August 18th, 2019
Main Event - August 20th - August 25th, 2019

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 23 juli 2024 05:27]

Dit is een teamgame, 5v5. Dus de winst dien je met je team te verdelen.
Aan the international mag (nog ;) )geen AI team meedoen, maar AI leeft wel heel erg in de Dota 2 wereld.
Zo is er openai, een AI team die eerder dit jaar de winnaars van een eerdere international heeft verslagen (OG).
Voor meer leesvoer: https://openai.com/five/
Dat is een serieus bedrag, maar geeft ook aan hoeveel mensen geld in deze game stoppen.
30 miljoen / 2,5 euro (25% van 10 euro) = 12 miljoen spelers
30 miljoen / 7,25 euro (25% van 29 euro) = 4,137 miljoen spelers
30 miljoen / 11,25 euro (25% van 45 euro) = 2,666 miljoen spelers
Zo werkt het niet, die 3 opties zijn een basis pakket die je levels geeft. Uit mijn hoofd 10, 50 en 120 levels. Vervolgens kun je nog extra lvls kopen voor 10 dollar per 24 lvls. Plus de compendium collectors cache die gekocht kan worden draagt ook weer bij aan de prijzenpot. Je bent dus zo (als je beiden collector caches koopt plus hoogste bundel) 100 euro kwijt. Klinkt veel (en dat is het ook zeker :p )maar voor een spel waar ik afgelopen 6 jaar duizenden uren im heb gestoken is 100 eur per jaar een schijntje.
Dota heeft ongeveer 1.1 miljoen unieke spelers per maand laatste keer dat ik het zag.

[Reactie gewijzigd door Santoryu op 23 juli 2024 05:27]

En vergeet de volwassenen niet die rustig duizenden euro's in zo'n spel stoppen. Hoogste voorbeeld wat ik uit de 1e hand ken is een vriend die nu bijna 7.000,- Dollar in een simpel klein spel als Happy wars heeft, bij een groot spel als Dota-2 moeten er mensen zijn die rustig over de 10K erin hebben zitten.
Sorry, maar 7000 dollar... dat zijn toch mensen met een probleem, of niet?

Het is bekend dat game developers heel wat taktieken toepassen die men ook toepast bij het ontwerp van gokspellen. Sommige gamedevelopers hebben ook gedragspsychologen in dienst om hun game zo verslavend mogelijk te maken, en om mensen toch maar te overtuigen om wat geld uit te geven aan een free-to-play game.

Er is op zich niets mis met een aantal euro's / dollars te spenderen aan een "gratis" spel, maar als het over een cijfer met 3 nullen gaat, dan heb je toch een verslaving / probleem lijkt me? Het is tenslotte een digitaal / niet-materieel iets.

Tenzij je echt zo rijk bent dat 7000 euro / dollar zakgeld is, maar dat is het voor de meesten onder ons niet!

Het argument van "ik steek zoveel uren in het spel, dus het valt wel mee" gaat volgens mij niet op. Stel je heb 1000 uur in een spel zitten (wat al erorm veel is), en je hebt 5000 eur eraan uitgegeven, dat is dan 5 euro per uur? En dat vindt men dan een goede deal? Kom op zeg.

Ik heb ook ondertussen 300 uur in Battlefield V zitten, en ik voel me niet geroepen om ook maar 1 extra cent uit tegeven bovenop de 60 EUR die ze al van me hebben. Is ook helemaal niet nodig, omdat het spel niet ontworpen is om je als een verslaafde geld af te troggelen.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 23 juli 2024 05:27]

Waarom een probleem? Die mensen spelen niet veel verschillende spelen die bijten zich vast in een game en kunnen dat jarenlang blijven doen, en ze spelen met een vaste groep, komen er nieuwe mods e.d. dan willen ze daar gewoon mee spelen i.p.v. er steeds voor te grinden. En waarom zou dat argument niet op gaan? Per uur nog steeds een stuk goedkoper dan naar de bioscoop gaan. En ja hij werkt en brengt zijn centen niet naar de kroeg, en wat is 7.000,- nu over 5 jaar voor iemand met een normale baan en geen behoefte aan een relatie. En mensen die 5K in een game stoppen hebben er meestal veel meer dan 1.000 uur in zitten. Meer dan genoeg mensen die meer kwijt zijn aan hun hobby, vriend van mij doet motorcross als hobby en dat is op zowel de lange termijn als per uur veel duurder.

PS: 300 uur in een game mag voor jou veel zijn, en jij mag vinden dat 1000 al heel erg veel is, voor heel veel anderen is dat echt niets. Ik ga nu naar de 3.000 uur in Destiny 2 waar anderen al tegen de 6.000 aanlopen. En in mijn vorige game was 300 uur niet eens genoeg om max level te halen, wij gaan liever voor maximaal in 1 game dan in veel spelen steeds maar een beetje onderaan de ladder te bungelen. Nu kun je daar alleen je geld uitgeven aan customisation, maar wat zal het mij boeien over zo'n speeltijd of een game mij 200,- of 1.000,- kost. En straks komt Borderlands 3, daar zal over de jaren ook wel duizenden uren in gaan zitten, en als die dingen voor geld aanbieden die mijn plezier verhogen dan krijgen ze inderdaad meer van mijn geld.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 juli 2024 05:27]

Waarom een probleem?
Mee eens. Nog een reden waarom 7k geen probleem hoeft te zijn: Sommige mensen hebben gewoon iets meer geld beschikbaar, dan voelt 7k ook niet als iets extreems.
ik heb vorig jaar een item verkocht aan een arabier voor rond de 900,- (en had makkelijk 1200 kunnen zijn).
dus ja er gaat zeker geld in om
Yep, en dan nog de TV en stream rechten voor dit soort evenementen, ook dat loopt hard op.
Ik speel dit spel niet dus ik weet het niet zeker maar ik kan me voorstellen dat je ook meerdere keren kan 'meedoen', dus dan zou het aantal waarschijnlijk een stukje lager liggen.
De Battle Pass koop je als speler een keer.
Blijf de gamingscene, eSports en normale sport maar een rare wereldje vinden. Iemand verzint iets leuks om te spelen. Mensen pakken het op, plotseling kan je er geld mee verdienen en het is booming.

Vind het toch apart dat biologie hier ook een rol in speelt. Eten en gegeten worden. Als je ergens geld mee kan verdienen en dus eten / onderdak / kleding kan kopen dan gaan een groepje mensen er massaal op in spelen.

Als het nou omgekeerd was bv ziektes bestrijden en daarmee de normale mens geld mee kan verdienen enzovoort zou de wereld in eens een heel andere plek zijn. Dan is die Sliders aflevering over sport en intelligentie toch een mooi voorbeeld.
Iemand verzint iets leuks om te spelen. Mensen pakken het op, plotseling kan je er geld mee verdienen en het is booming.
Dat is natuurlijk onzin, het idee van games (door Valve) is dat de maker daarvan geld verdient aan het spel, dat doen ze ook. Dat dit wordt doorgetrokken naar 'e-sports' is natuurlijk niet heel vreemd als je realiseert hoeveel tijd mensen steken in DOTA2 om erg goed te worden en te blijven, dat is voor een aantal meer dan alleen werk (qua tijd/inzet). Mensen moeten natuurlijk ook kunnen leven naast het spelen van spelletjes en daarvoor is geld nodig, voor niets gaat de zon op. Hoe meer mensen er naar kijken en in 'geinvesteerd' zijn, hoe meer geld ermee gemoeid gaat. Of dat nu (half) naakte modellen zijn, voetballers of DOTA2 spelers...

Persoonlijk gaat het mij veel te ver, hetzelfde als bij voetbal, misschien dat ik er ooit eens naar kijk, maar veel meer dan dat niet. Echter hoe Valve het organiseert vind ik super top, als dat zo ook bij andere 'sporten' zo zou gaan dan vermoed ik dat er veel minder gejammer zou zijn...

@Znorkus We hebben het over DOTA2 en zonder WC3 had ook nooit DOTA1 bestaan, allemaal gebaseerd op for profit spellen. We doen allemaal wel eens 'vrijwilligers' werk, maar bij de meeste zal het op een gegeven moment ophouden, helemaal als het 'werk' wordt en mensen eisen gaan stellen voor nop.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 05:27]

voor niets gaat de zon op.
Dota is gemaakt en voor niets onderhouden door vrijwilligers. Eul heeft nooit een cent gezien, evenmin als de andere war3 en SC map makers, 15-20 jaar geleden. Voor niets gaat zeker de zon op.
Als het nou omgekeerd was bv ziektes bestrijden en daarmee de normale mens geld mee kan verdienen enzovoort zou de wereld in eens een heel andere plek zijn.
Want daar verdienen mensen nu geen geld mee? Er gaat anders een heel stuk meer geld om dan die 30 miljoen in de farmaceutische industrie ;). En elke 'gewone' mens kan daar ook gewoon in gaan werken. Zolang je maar een opleiding doet en ergens aangenomen wordt :)
Wat dragen mensen die (e)sporten nu eigenlijk bij? Ze produceren niets van waarde. Bovendien is het moreel zeer discutabel of je mensen die een genetisch voordeel hebben bij spelen van bepaalde spelletjes wel op een voetstuk moet zetten. Alle (e)sport competities komen op hetzelfde neer: we laten mensen die allemaal een vergelijkbaar genetisch profiel hebben het tegen elkaar opnemen. Daarvan zetten er een paar een marginaal betere prestatie neer als de anderen en worden vervolgens toegejuicht alsof ze iets bijzonders gedaan hebben. Wat voor les is dat voor kinderen? Als je geluk hebt met je genetisch profiel dan regent het geld kennelijk? Zo niet dan heb je pech en mag je een plaatsvervangende held aanhangen.

Het supporten van sporters is ook al zo'n onzinnig iets. Het geeft mensen een excuus om zich te verliezen in haat en nijd, alsof het ook maar enig belang heeft of team X wint van Y of dat Piet 0.2 seconden sneller een rondje schaatst dan Klaas. Doordat de media nog altijd disproportioneel veel aandacht aan sport geeft denkt de halve wereldbevolking dat het iets is waar je aan mee moet doen. Het is een soort van massahysterie om mensen zich als schapen oppervlakkig te laten vermaken. Als we hetzelfde zouden doen met wetenschap dan kan dat pas echt impact maken. Als we in plaats van eindeloos beelden van balspelletjes te tonen, nu eens eindeloos wetenschapsonderwijs zouden uitzenden?

Of we zouden geldprijzen aan wetenschappers kunnen geven voor het verder brengen van onze kennis zodat we eindelijk ziekten (waaronder veroudering) kunnen uitbannen. Dit zijn dingen die er echt toe doen in ieders leven. We krijgen immers allemaal te maken met de gevolgen van ouderdom en de ziekten en ongemakken die daarmee komen.
Denk je dat als ik jouw bankafschriften van een maand bekijk dat ik er niks uit kan halen wat beter elders besteed zou kunnen worden? Laat mensen lekker zelf bepalen waar ze hun geld aan uit geven.

[Reactie gewijzigd door Xipotec op 23 juli 2024 05:27]

Bovendien is het moreel zeer discutabel of je mensen die een genetisch voordeel hebben bij spelen van bepaalde spelletjes wel op een voetstuk moet zetten.
Alleen al het aandragen van deze stelling getuigd al dat jij nooit echt een sport bedreven hebt of kennis hebt in die richting.
Sport en zeker topsport is hard werken. Discipline. Motivatie. Tijdsinvestering. Leren omgaan met tegenslagen, jezelf weer terugvechten. Communiceren met het team of de omgeving. En nog zoveel andere dingen.
Of dit nu esport is of niet dat maakt niet uit. Je kan al het talent hebben van de wereld, als je er niet voor werkt gebeurd er ook niks.

Wat voor doel heeft het? Het leren van de bovenstaande kwaliteiten, want die zijn heel handig in het leven! Moet je dan topsporter worden? Nee, maar het is wel een voorbeeld waar je tegenop kan kijken.
Elk jaar met de Tour de Frans is het weer raak. Hordes mannen die weer eens de fiets opspringen.
Perfect! Want dat is hard nodig met de zittende Nederlander. Je kan alle wetenschappelijke belangrijke informatie uitzenden, maar gaat dat de mens nu echt motiveren om wat te doen? Je kan Mosely dagenlang iets over pijn laten vertellen, gaat dat mensen veranderen? Als je dat denkt ben je ongelooflijk blind. Het is ronduit bekend dat roken slecht voor je is, is iedereen al gestopt? Zeker niet.

Ik hoop dat de halve wereld er iets mee gaat doen. Want als je nou echt naar de wetenschap kijkt naar wat zinvol is. Lichamelijke activiteit!
Wat is nog meer zinvol, prefrontale cortex stimuleren door bijv. spelletjes. Of een nieuwe taal leren op je 60ste.

Je vergist je behoorlijk wat voor een effect de wetenschap kan hebben. Roken is slecht. Langdurig stilzitten is slecht. Veel suikers eten is slecht. Meer dan 3 glazen koffie is slecht. Frituur is slecht. Laatst in het nieuws geweest over die pakjes met plakken vlees(überhaupt veel vlees). Verhoogde kans op kanker. Aangebrand voedsel. Te lange blootstelling aan de zon. Alcohol (nee in geen enkele vorm is het ook maar goed voor je)
Veel van deze dingen zijn algemeen bekend. Doet de mens er nu echt wat mee?
Nee.

Mensen roken maar door met een biertje in de hand al de gehele dag zittend in de zon met een patatje naast hun.

Mensen worden steeds ouder omdat we door de wetenschap behoorlijk goed kunnen lijmen. Maar de kern moet anders. Mensen moeten leren wat gezondheid is. Dus zeker is voorlichting van belang. Maar mensen hebben een voorbeeld nodig. En dan niet Willem Alexander of Rutte of Bill Gates of Steve Jobs. Dat zet geen zoden aan de dijk. Als Lionel Messi zegt dat hij geen cola drinkt want daardoor is hij gezonder en kan hij beter voetballen spreekt hij een hele grote doelgroep aan. (Helaas is geld belangrijker dus speelt hij in een Lays reclame).

Er zijn tal van dingen die anders moeten om de gezondheid en welzijn van de mens te verbeteren. En meer kennis zorgt zeker voor de mogelijkheid nog gezonder te leven. Alleen als je ziet wat er nu gebeurd met de kennis die we hebben dan is dat diep triest.

PS: zeker mee eens dat er in bepaalde takken van sport uitzinnig veel geld rond in gaat.
Dat doen we ook.
Zaken als de Nobel Prijs, literatuurprijzen, etc.
Gaat wellicht wat minder geld mee gemoeid en trekt veel minder publiek, maar is in essentie hetzelfde.
Aard van het beestje zeker?
Vermaak? Romeinse keizers wisten vroeger al hoe je het gepeupel achter je kon krijgen met Spelen en gladiatoren. Mensen geven geld uit om vermaakt te worden..
Wat ze bijdragen... Tja dankzij hen kan er een evenement worden opgetuigd wat vele manuren werk oplevert en waar miljoenen met plezier naar kijken terwijl ook de staatskas lekker gespekt word.

Met jouw redenatie kunnen we wel weer in grotten gaan leven.
Leuk dat je Sliders erbij pakt. Echt zo'n beetje mijn favoriete serie uit die tijd. Maar die aflevering die je noemt zegt me niets. Enig idee welke aflevering dat was?
Ah, natuurlijk :)! Thnx. Die ga ik vanavond nog weer kijken. Nice.
na de start van deze crowdfundingsactie
Crowdfunding? Voor zover ik lees wordt gewoon een deel van de opbrengsten uit verkoop als prijzengeld gereserveerd, een model wat al decennia gebruikt wordt, en in mijn ogen niks met crowdfunding te maken heeft.
Net zoals je een artiest die "te veel met muziek bezig is" sponsort als je naar een concert gaat.
Bovendien krijg je zelf allemaal leuke extra's als je de battlepass koopt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.