×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Team Liquid wint meer dan 9 miljoen euro bij Dota 2-toernooi The International

Door , 104 reacties, submitter: M_K_

Team Liquid, dat zijn hoofdkwartier in Nederland heeft, heeft een bedrag van 10,8 miljoen dollar gewonnen tijdens het jaarlijkse Dota 2-toernooi The International 2017. Het won met een score van 3-0 tegen het Chinese team Newbee.

Het is de eerste keer dat Team Liquid het TI-toernooi wint, dat sinds 2011 wordt gehouden. De spelers KuroKy, MATUMBAMAN, MinD_ContRoL, Miracle- en GH komen uit Europa en het Midden-Oosten. De derde plek op het toernooi werd opgeëist door het Chinese team LGD.Forever Young. Dit team haalde een bedrag van ongeveer 2,6 miljoen dollar binnen en de tweede plaats ging met bijna 4 miljoen dollar naar huis.

De wedstrijden werden gespeeld in de Key Arena in het Amerikaanse Seattle. De finale had een 'best of five'-format, waarbij het eerste team met drie overwinningen aan het langste eind trekt. Het eerste potje tussen Team Liquid en Newbee was vrij snel afgelopen en duurde 27 minuten. In de twee daaropvolgende wedstrijden kon Team Liquid het Chinese team eveneens verslaan. Het langste potje tijdens het toernooi duurde meer dan 100 minuten.

De totale prijzenpot van het toernooi kwam neer op ongeveer 24,8 miljoen dollar, waarvan het overgrote deel wordt opgebracht door middel van in-game-aankopen door spelers. De eerste 1,6 miljoen dollar werd door Valve ter beschikking gesteld. Volgens Polygon is het de grootste e-sportsprijzenpot tot nu toe. De finalewedstrijd is onder meer terug te kijken via Twitch. Ook dit jaar was er weer een stream met meer uitleg voor nieuwe spelers.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

14-08-2017 • 13:15

104 Linkedin Google+

Submitter: M_K_

Reacties (104)

Wijzig sortering
Gefeliciteerd Team Liquid!

Misschien is dit een uitgesproken moment om een interview te kunnen scoren met de teameigenaar Victor "Liquid.Nazgul"Goossens beste Tweakers redactie.

Ik denk dat hij enorm veel input kan geven wat betreft eSports en haar historie. De opkomst van Team Liquid is eigenlijk ook wel een mooi verhaal om te volgen. Team Liquid was van origine een clan en (de) community website voor StarCraft Brood War.

Met de komst van StarCraft 2 groeiden ze uit tot een (zeer succesvol) Pro team, waarna ze dankzij hun groei (en druk van sponsoren) uitgebreid zijn naar andere games zoals CS:GO, LoL, DotA 2 en Super Smash Bros. Melee
vind dat er wel erg gemakkelijk "NL team" in sommige media word genoemd, er is ongeveer niets nederlands aan dit dota team. En op teamliquid.net is ook bijna niets te vinden over dota.
Het is vaak ook alleen het hoofdkantoor wat genoemd wordt bij de media die niet veel van de e-sports scene kennen. Veel teams worden gefinancierd vanuit een ander land. Zo zijn bijvoorbeeld Fnatic (zweeds) en Gambit (russisch/kazachstan) ook brits geregistreerde teams, ook al oefenen ze in hun eigen land. De fans van e-sports gebruiken dan ook het land waar de spelers in zitten in plaats van de organisatie.

TeamLiquid.net is trouwens voor de clan zelf. Je moet naar TeamLiquidPro.com voor de esports teams.
Leuk idee. Goossens gaat al zo lang mee als gamer en heeft ook de hoogtijdagen van (online)poker meegemaakt. Genoeg voer voor een interview zou je zeggen.
Wat een prijzen he, kan iemand snel uitleggen wat het speel verschil is tussen LoL en Dota?
Het ziet er het zelfde uit maar als ik een stream bekijk kan ik het verschil niet echt zien, ik speel zelf LoL.
Grafisch alleen al is het heel anders. Je kunt vast ergens een lijst vinden met alle verschillen, maar een aantal belangrijke:

- Je kunt je eigen gebouwen/monsters lasthitten, zodat de vijand geen goud krijgt
- Alle heroes zijn unlocked, ipv geforceerd zijn met tijdelijke heroes te spelen, eindeloos grinden, of micro-transacties om ze allemaal te krijgen.
- Je verliest goud wanneer je KO raakt
- Je kunt items naar je toe laten vliegen
- Je kunt dmv items teleporteren
- Auto-attacks en mana management spelen een veel grotere rol
- Salty Russen op elke server

Verder is de core gelijk, 3 lanes, base die kapot moet, torentjes er omheen etc.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 14 augustus 2017 13:49]

Nog een aantal zeer belangrijke verschillen wat het wat mij betreft ook veel leuker maakt om naar te kijken:

- Meer mechanismen wat het spel complexer maakt, zowel qua strategie als micro-management
(zoals: turn rate (omdraaien kost tijd), het pullen/stacken van jungle camps (verdubbelen, of naar je lane toe trekken van jungle camps), opsplitsing goud wat je kwijt raakt en behoud bij doodgaan ((un)reliable gold), een blink dagger die maximaal iets van 2000 range om te teleporteren heeft, maar als je net te ver, buiten berijk clickt wordt het ineens 1800). Iets van 20 unieke jungle creeps met elk eigen skills die je ook kunt controleren met bepaalde items/skills.

- Elke hero en bijbehorende +- 5 skills zijn wezenlijk uniek in de game. Elke skill en item heeft zijn eigen animatie, effecten EN geluid. Waardoor wat er precies gebeurt achter al het geweld aan effecten beter te volgen is (toegegeven, ik heb maar beperkt LoL gespeeld). Vooral het geluid is zo goed gedaan in het spel, en iedereen die het een beetje speelt weet precies adhv het geluid welke skills gebruikt wordt.

- De 'meta' (zover die er is) is zo dat er ENORM veel diversiteit is. In team-samenstellingen, waar wie laned, maar ook dat je maar tot beperkte hoogte vaste rollen bij heroes zelf hebt. Vrij veel heroes kunnen zowel als carry als support gespeeld worden, zowel offlane als safe-lane of jungle (hoe effectief het is verschilt per meta, oftewel de ene keer is een hero effectiever als support dan carry, maar er zijn natuurlijk ook heroes die puur carry zijn).
Hierdoor krijg je hele unieke strategieŽn en zie je elke patch wel weer teams grappige/nare maar toch effectieve strategieeen toepassen. Tot teams dit door krijgen en erop kunnen anticiperen natuurlijk.

Om een identificatie van de diversiteit te geven: Tijdens 'the summit' (een meer ontspannen toernooi, maar wel waar echt top teams aan mee speelden) heeft een team het voor elkaar te zijn zů goed te spelen door elke wedstrijd in het toernooi heroes te kiezen die ze in de ronden daarvoor niet gekozen hebben. Dus elke match, 5 compleet nieuwe heroes (uit een pool van 120 oid) Pas in de allerlaatste match (die ze wonnen), toen er nog maar iets van 15 overbleven en het team waartegen ze speelden ook nog eens expres heroes uit de overgebleven pool gingen bannen, kozen ze er voor om toch serieus te picken en voor de winst te gaan. Dat redt je niet met LoL.

- Monetization: 0 maar dan ook 0 pay to win. (soms zelfs pay to lose :P). Het spel ziet er prachtig uit, en is volledig speelbaar zonder ook maar 1 euro erin te stoppen. Maar er zijn genoeg mensen die geld uitgeven aan bijvoorbeeld skins om de heroes op te fleuren, of voor nieuwe sound packs (rick and morty announcer pack!), nieuwe map layouts etc. Het zit erg goed in elkaar. Hoewel de hoeveelheid particles en effecten die met nieuwe items/spells komen me nu wel wat lichtelijk begint te irriteren.

//Edit:
agz ik vrij bias-ed ben, een aantal nadelen

- (nog) minder toegankelijk voor nieuwe spelers dan LoL
- Een vrij toxic community (en veel russen op westerse servers, daar russen op scandinavische servers moeten spelen)
- Echt ontspannen is het spel niet altijd. Je komt soms chagrijnig achter je pc weg na een potje als je het zonder vrienden speelt.

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 14 augustus 2017 21:29]

En niet te vergeten wat voor mij echt een groot verschil maakt turn rate. Waar in LoL je poppetje meteen omdraait als je klikt draai je in Dota langzamer om. Is wel lastig wennen als je vanuit League komt vond ik!
:offtopic:

Online gamen is een drama, het is dat ik dat soort lui prima versta maar de kwaliteit van hun mics etc is gewoon echt bagger, vaak de halve familie achter de pc lijkt het wel.
Maar inderdaad geen communicatie niks. Bij cs:go is het een drama als je solo speelt.
Haha, dat inderdaad. Ze spelen altijd in de woonkamer ofzo.
CS:GO solo is bijna niet te doen, het zou Valve sieren als ze een russian-only matchmaking queue zouden maken. Volgens mij vinden de Russen zelf dat ook een stuk leuker, aangezien iedereen hun taal spreekt dan.
Dat zou een droom zijn die uitkomt :p
Zou wel vet zijn als er een tweaker. NL cs go team komt sponsors en al xD dat zou pas vet zijn.
Dat maakt geen drol uit. Dota heeft west Europa. Oost Europa en Rusland als servers. Maar maakt niet uit waar je speelt. Altijd minimaal 2 russen in je team.

Ben al lang en breed gestopt. Ben er een blijer persoon van geworden zonder die moba's.
Er is een tool, "MM server picker", die de Russische servers blokkeert. Je krijgt dan geen "Accept" knop te zien en moet jezelf opnieuw in de que plaatsen maar je komt daarna op de servers die je zelf wilt gebruiken. Niet 100% rus-vrij maar waar ik bijna altijd op Russische servers terecht kom, god knows why, gebeurt dat met deze tool nooit meer.
Deze tool werkt niet meer
Hier ben ik het echt totaal niet mee eens.

80% van de russen waarmee/tegen ik heb gespeeld in welk online spel dan ook zijn vaak:

- Juist kapot goed (ze doen vaak niets anders dan dat spel spelen)
- Praten zeker wel Engels, alleen matig, maarja geen native language
- ja samenwerken is soms lastig vanwege de taalbarierre..
Je moet EVE Online eens proberen ;) daar zijn verschillende Russische alliances en een aantal hele grote.
Ik weet niet hoe het op dit moment is, maar in het verleden hebben ze flinke gebieden in handen gehad.

Hier vind je altijd actuele maps: http://evenews24.com/verite-renditions-sov-map/
Speel zelf Dota dus mijn mening is misschien bias. Heb wel ook lol gespeeld maar vond de graphics minder. Er waren niet zo veel dingetjes om te ontdekken zoals kleine mechanics die de hele game kunnen omdraaien. Verder is inderdaad het verschil tussen casual players en pro players enorm groot wat veel ruimte biedt voor het oefenen en leren van skills. Het belangrijkste voor mij is dat lol geld kost om de champions te unlocken. Dota heeft een heel mooi systeem van monetisation waar je alleen voor cosmetics kan betalen. Het is helemaal aan je eigen smaak. Andere game in hetzelfde genre niet perse beter dan de ander.
Ikzelf vind de graphics van League of Legends juist een stuk beter dan bij DOTA 2. Daarbij wel gezegd dat het spel er grafisch gigantisch op vooruit is gegaan de laatste 2-3 jaar. Daarnaast blijft het mooi vinden van graphics natuurlijk een mening, dus daar kan je van beide kanten geen waarde aan hangen.

Het systeem van LoL qua champions is wel een stuk beter geworden de laatste tijd. Goede prestaties en vriendelijk gedrag wordt actief beloond met champions, skins etc. Dat je ze niet allemaal direct kan spelen, tja enigszins kan dat wel als een nadeel gezien worden maar aan de andere kant zorgt het er ook voor dat je niet alleen voor hogere ranking speelt.

Zelf heb ik amper DOTA gespeeld, enkel vrienden die het spelen. Maar mijn conclusie is altijd geweest dat beide spellen zo hun charmes hebben. En voor de community hoef je ook niet te kiezen, die is bij beide spellen toch helemaal ruk.
Het systeem van LoL qua champions is wel een stuk beter geworden de laatste tijd. Goede prestaties en vriendelijk gedrag wordt actief beloond met champions, skins etc. Dat je ze niet allemaal direct kan spelen, tja enigszins kan dat wel als een nadeel gezien worden maar aan de andere kant zorgt het er ook voor dat je niet alleen voor hogere ranking speelt.
Het is feitelijk belachelijk dat er betaald moet worden voor deze diversiteit, bovenop eventuele skins. Heb het spel jaren gespeeld, maar nooit alle champions kunnen unlocken, en een zooitje met echt geld unlocked. Een periode van 3 jaar moet wat mij betreft genoeg zijn, maar dat is het dus niet. Dus we hebben het niet over "direct", we hebben het over "helemaal nooit zonder 100-200 euro erin steken"

Verder staat het los van ranking, want met ranked verdien je ook langzaam de punten waarmee je champions kan vrijspelen. Je zorgt er alleen maar voor dat mensen een one-trick pony blijven kiezen, omdat hun halve pool gebanned is en ze maar een handjevol dingen kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 14 augustus 2017 22:33]

Zoals ik al zei, met het honor-systeem gaat het verkrijgen van champions al een stuk sneller. Maar ik moet je inderdaad groot gelijk geven dat het te lang duurt om iedereen te unlocken. Ik ben ook al ruim twee jaar bezig.

Echter hebben ze wel een bron van inkomsten nodig. Ikzelf heb meerdere keren skins gekocht puur omdat ik ze wil supporten. Ze investeren het geld in constant nieuwe content, goede support en een proffesionele e-sport competitie. Ik ken genoeg game developers die nog wat kunnen leren van Riot games.

En over het one-trick-pony stukje: deels mee eens. Echter vind ik het irritanter als mensen ranked gaan spelen met voor hun totaal onbekende champions en enkel feeden. Door het huidige systeem forceer je de spelers na te denken over hun aankoop waardoor ze sneller geneigd zijn meer tijd te steken in het leren van een specifieke champion. Maar nogmaals, het mag inderdaad ook wel iets sneller.
Geld of tijd. Kan ook zonder geld. Net zoals Hearthstone.
Precies. Je kunt elke champion unlocken dmv spelen en dan hoeft t niks te kosten. Skins kosten daarentegen wel altijd geld.
Laning in dota2 is anders omdat je creeps kunt deny-en en daar krijg je een bak xp voor. Individuele laningskill voor een corespeler wordt meer beloond dan in lol. Daarnaast heeft lol de neiging om overpowered abilities in te dammen, waar dota2 ervoor kiest om de rest juist op te krikken. Als ik het goed heb onthouden tenminste. In weze hetzelfde spel met andere spelregels en een ander idee over gamebalance.

[Reactie gewijzigd door govie op 14 augustus 2017 13:26]

De reden waarom ik bij beginnen met een moba voor dota gekozen heb is omdat bij LoL hero's vrij moet spelen terwijl bij dota alles voor iedereen beschikbaar is.
LoL en DotA zijn op papier vrijwel exact het zelfde, maar door de verschillende ontwerpfilosofieŽn zijn ze radicaal anders om te spelen.

Zie het verschil tussen voetbal en hockey. Allebei de sporten hebben spelers op een veld met als doel om een bal in een doel te krijgen. Door het toevoegen van een stok verandert het spel gigantisch.

Het is jaren geleden dat ik League of Legends heb gespeeld, maar wat mij aanspreekt bij DotA is de filosofie "Everything is overpowered, so nothing is overpowered." Dit maakt dat zelfs de supports sterk en onmisbaar voelen en de kans op een spectaculaire comeback groter.
In dota is er lane creep deny. In het geval dat je eigen creeps last hit krijg je 30% van de XP.
Wat ook anders is dat het relatief vaker voorkomt dat een speler het spel domineert en alle tegenstanders verslaat. Daarnaast zijn de meeste abilities relatief gezien OP 2-5 sec stuns 8 sec silences invis helden ect. Er zijn ook meerdere helden die creeps kunnen controllen en helden die zelf uit meerdere eenheden bestaan. Volgensmij heb je veel meer invloed in dota zo had ik in 99% van de games die ik verloor het gevoel dat zelfs als ik goed speelde de winst zelf ergens had laten liggen.

Kort samengevat een lol speler zal snel zeggen dat heel veel dingen in dota OP zijn en er is te veel te doen. Lol heeft een veel grotere player base en is toegankelijker dan dota.
Je krijgt geen exp als je een creep denied, alleen tegenstanders in exp range krijgen 30% minder.

I stand corrected, krijg je er van als je een tijd niet speelt.

[Reactie gewijzigd door True op 14 augustus 2017 19:46]

Sinds patch 7.06 wel dus: https://dota2.gamepedia.com/Denying

Denying lane creeps now grants the denying team 30% of the experience bounty.
LoL is een stuk makkelijker (vind ik)
Ik zou zeggen probeer dota2 gewoon eens. Dan kun je zelf uitvinden wat het verschil is. Het is gratis! ;)
In LoL is Team Liquid geen ruk waard :p
De spelers individueel zijn een fortuin waard, echter op het speelveld is de waarde inderdaad een stuk minder :+
Zelf volg ik de NA LCS goed, en TL is er enkel voor de memes. :) Fatsoenlijk samenspelen hebben ze al maanden niet meer gedaan.
Dota is voor pro's, LoL is voor noobs.

Maar grappen daargelaten, heeft Dota een hoger skill ceiling volgens mij met meer strategische mogelijkheden dan LoL.
Speel dota al sinds 2002-2003 ofzo, dota2 ook sinds beta, LoL ook sinds beta. Vind LoL nog steeds een grotere skillgap hebben dan dota. In DotA redelijk rap aan de top geraakt (ook dota1, team belgium, finale verloren van rusland @ ClanBase national cup), in LoL zijn er veel verschillende niveau's tussen zelfs de top en de supertop, in dota niet. Op vele vlakken is DotA basic mechanics, basic manier van strats vormen.
Jawel hoor. Als 1 game complexer is dan de andere, is de andere daarmee per definitie eenvoudiger.

Haha binnen 1 minuut op -1 :D Hey man als wat ik zeg geen waarheid bevat, dan is HotS net zo strategisch als Dota 2 en LoL. 3 lanes, verchillende heroes, torens en een nexus, maar 'gewoon wat minder opties' maakt het niet eenvoudiger. Right?

[Reactie gewijzigd door Boxman op 14 augustus 2017 13:40]

De -1 komt niet van mij hoor, ieder zijn mening ;-)

Als we uit gaan van een bepaald maximum aan mentale capaciteit, dan kan men die richten op de 10 elementen in een League game of de 20 elementen in een Dota game, maar uiteindelijk vereisten beide games de volledige belasting van alle hersenfuncties. (Dit nog los-staand van het feit dat LoL misschien wel net zo veel elementen heeft als DotA, maar ik ben niet bekend genoeg met DotA om die analyse te kunnen maken.)

Dit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Quake, of misschien ook wel HotS... Omdat daar minder beroep word gedaan op je strategisch denkvermorgen.
Die vergelijking gaat mijns inziens mank. Stel dat je in Quake twee elementen hebt: enerzijds zelf in leven blijven en anderzijds al het andere afknallen. Dan zou je volgens bovenstaande redenatie kunnen stellen dat je volledige hersenfuncties gebruikt worden voor die twee elementen. Het is echter lastiger om met meerdere elementen rekening te houden, zo ook voor de stap van 10 naar 20.
Ik heb het gevoel dat ik me nu moet schamen dat ik dota 2 nog nooit heb gespeeld of Łberhaupt gezien heb.

Anyways mooie prestatie voor dit team. Gaat inmiddels echt immens veel geld om in de e-sport.

Ik vraag me wel af in hoeverre de spelers nou meedelen in deze winst? Of blijft dit geld binnen het team?

[Reactie gewijzigd door Clifdon op 14 augustus 2017 13:20]

Je bent niet de enige, heb ik wel eens het idee dat er toch aardig wat langs mee heen gaat de afgelopen jaren op dit vlak. Vooral Twitch en dit soort games is iets wat ik totaal niet begrijp / volg / snap. Volgens mij moet je daar vooral enorm veel vrije tijd voor (over) hebben.

Knappe prestatie overigens!.
Je moet inderdaad erg verveeld zijn om iedere dag op Twitch rond te hangen.
Dat idee heb ik ook. Ik game best actief (~10 uur / week), geen behoefte om die tijd te steken in het kijken van videostreams of games waar je duizenden uren in kunt steken. Werk en sociaal leven staan dan toch in de weg ;).
Ik ken best veel mensen die de TV aanzetten voor achtergrond geluid. Ik gebruik Twitch daarvoor. Ik begrijp dat niet iedereen zich hierin kan vinden, maar vind het persoonlijk wel fijn om een game toernooitje op de achtergrond te hebben en soms een blik te werken.
Exact.
Ik kijk soms e-sport (LoL) wedstrijden via Twitch, dit is echter alleen als ik zelf een spelletje aan het spelen ben. Dan staat het namelijk aan op mijn tweede monitor. (Voelen de respawn timers direct niet meer zo lang aan O-) )

Echter heb je meer dan genoeg mensen die uren per dag Naar streams kijken of simpelweg content op Youtube. In mijn ogen toch erg zonde van je vrije tijd. Maar ach, iedere generatie heeft zo zijn rare gewoontes.
Hoofdzakelijk in het team, ze krijgen wel delen ervan, maar zij zijn gewoon in dienst en zo'n beetje alles wordt betaald (onderdak, vervoer, gear).
De spelers van Team Liquid mogen 90% van het prijzengeld houden.
Weet je dat zeker? Ik dacht ook altijd dat het zo werkte, maar tegenwoordig gaat het grootste gedeelte naar de spelers.

[Reactie gewijzigd door rnenator op 14 augustus 2017 15:48]

Zover ik weet zijn de maker van de mod DotA (Defense of the Ancients) voor Warcraft III uit elkaar gegaan. De 1 is Riotgames begonnen (League of Legends gemaakt) en de andere is bij Valve gaan werken (DotA als game gaan maken).

Het geld gaat voor circa 90% naar de spelers.
Lekker bedrag, ben benieuwd hoeveel de spelers zelf eraan overhouden.
Valve maakt het prijzengeld over op de bankrekening van de spelers. Maar het ligt aan het contract dat ze met de organisatie hebben. Het is gebruikelijk om 10% aan de organisatie af te dragen.
Het is gebruikelijk om 10% aan de organisatie af te dragen.
Is dat zo, dat lijkt me eerlijk gezegd erg weinig als ze de rest van het jaar gewoon een salaris uitbetalen of voorzien in het levensonderhoud.
Je vergeet dat ze sponsoren hebben die veelal juist de salarissen en dergelijke kosten betalen.
ik dacht dat ze zelf 10% mochten houden.
Dat is nog steeds §180.000 per teamlid. Bovenop het levensonderhoud door het bedrijf achter het team.
Maar als je de documentaires kijkt hebben ze totaal geen jeugd. Leuk geld op de bank maar ik zou voor geen miljarden mijn jeugd opofferen. Wat is 180k nou op een mensen leven.
een huis. of de kost van een kind
dat kan iedereen betalen die een beetje meedoet in de maatschappij.
Ja, dat is ook weer waar. Er zijn heel wat sporters en artiesten redelijk verknipt/wereldvreemd geraakt doordat ze vanaf hun jeugd dag in dag uit werden geleefd.
Ik denk dat een hele boel van de pro's als ze er geen geld mee verdienden het in plaats van 10 uur, misschien alsnog 5 uur per dag zouden spelen. Je stapt er niet in voor het geld, maar het stelt je in staat om het te blijven doen. En sinds een paar jaar: er ook nog eens voor zorgen dat als je hoogtepunt voorbij is niet als straatveger aan de gang hoeft (niets tegen straatvegers!)

Het is maar net waar je voor gaat in het leven. En is ook maar net met welke ogen de maatschappij er naar kijkt of het 'ziek' of 'geweldig' is. Maar wat extra sport of zon zal de meeste e-sporters wel goed doen. Wellicht dat er nog eens life coaches komen die ze tussendoor laat sporten en goed laat eten om zo betere prestaties te leveren.
Stukje interview van schaak-legende bobby fischer: https://youtu.be/MPlXC3M8hbg?t=4m10s
Vergeet de blauwe envelop niet (als nederlander in ieder geval).
Dan nog is het een goeie bonus. Het is zelfs een zeer hoog inkomen als niet alles voor je wordt betaald door het bedrijf achter je team. Ik ken iig niemand die 180k per jaar verdient.

p.s. die blauwe envelop betekent ook dat er straatlantaarns en politieagenten zijn.
je bedoelt, het is gebruikelijk dat ze 10% houden..
Kan iemand me uitleggen waarom Valve al jarenlang zoveel geld steekt in DOTA2/TI en actief geld ophaalt hiervoor. Maar dit niet/nauwelijks doet voor Counter-Strike? Blijf dat een merkwaardige gewaarwording vinden :S
Ik weet niet precies hoeveel geld Valve stopt in Dota en CSGO. Maar het overgrote deel van deze prijzenpot komt van de community. In Dota kan je een battlepas kopen waarvan 25% van de opbrengsten direct naar dit toernooi gaat. Volgens mij was het prijzengeld van Valve zelf maar 1.6 miljoen ofzo.
Leuke rekensom leert:
Prijzenpot 24.8 miljoen
Door community bij elkaar gebracht 23.2 miljoen.
Die 23.2 is slechts 25%, dus valve houdt 69.6 - 1.6 = 68 miljoen in de zak. Hiervan kunnen ze prima een megagroot toernooi opzetten ;)
Je bedragen kloppen niet helemaal, maar dat is wel exact wat ik bedoel... Waarom doen ze dat wťl voor DOTA en maar zeer mager voor CSGO :\
Omdat Dota moet concurreren met LoL in de moba-esports scene terwijl er qua first-person-shooters geen andere game is die op esports gebied ook maar in de buurt komt van csgo. Ik vind het ook wel jammer, zou graag een TI-achtig toernooi in CS zien, maar zal zakelijk gezien wel niet zo voordelig zijn voor Valve.
Vind dat een beetje zwak argument eigenlijk want het trekt een krom beeld. CS is al bijna 20 jaar de meest vooraanstaande shooter ter wereld en de absolute grondlegger van eSports. Maar hierdoor lijkt CS ongeschikt aan DOTA, ook in prioriteit voor Valve en dŠt vind ik raar..
DOTA en LOL zijn door dezelfde persoon gemaakt. Kyle Sommer is begonnen met het maken van het idee voor DOTA. Meian en Ragn0r hebben uitendelijke DOTA op Warcraft III gemaakt. Dit heeft Steve Feak aka Guinsoo overgenomen. Later heeft heeft IceFrog overgenomen van hem toen Guinsoo een standalone versie mocht maken van zijn echte visie op de game wat later League of legends werd. Daarna heeft Icefrog van Valve weer de optie gekregen om Dota 2 te maken. Dus beide hebben gewerkt aan de orginele DOTA (WCIII)

Begin toegevoegd van de echte makers.

[Reactie gewijzigd door Ruudvz op 14 augustus 2017 15:03]

Je vergeet Eul. Eul heeft DotA gemaakt in WC3, maar wilde een nieuwe mod maken voor The Frozen Throne expansion. Terwijl Eul met Thirst for Gamma bezig was begonnen er een miljoen nieuwe DotA games te verschijnen voor The Frozen Throne, waarvan Guinsoo's DotA Allstars uiteindelijk een hele zooi heroes van verschillende DotA-clones bij elkaar gooide incl. Eul's originele DotA cast en als de "winnaar" van the TFT Dota versies uit de bus kwam.

De originele game, map en heroes komen van Eul, later aangevuld door Guinsoo, later aangevuld door IceFrog.
Kyle sommer = Eul

"The first version of Defense of the Ancients was released in 2002 by Kyle Sommer who goes by the alias Eul."

[Reactie gewijzigd door Ruudvz op 15 augustus 2017 10:07]

Ik denk dat je een vergissing maakt.
Dota is begonnen door Eul
Die hield er mee op dus ging Steve (guinsoo) ermee verder.
Later hield Steve er ook mee op en die liet het over aan IceFrog.
Steve is gaan werken voor RiotGames en IceFrog is doorgegaan met Valve.
Misschien leuk om de complete stream van de finales toe te voegen:
https://www.youtube.com/watch?v=KQnir78NEd8

Rond 8:42 zie je ze winnen ;)

Je merkt echt aan alles dat het een enorme business is!

[Reactie gewijzigd door Ask! op 14 augustus 2017 13:30]

Iemand een linkje naar de stream met uitleg voor nieuwe spelers?
https://www.twitch.tv/videos/166432902

Finale match begint op 05:46:30 ongeveer.
Heel erg genoten van The International 2017! Ondanks dat Team Liquid niet het team is waar ik oorspronkelijk voor juich, heb ik toch tijdens het invullen van de compendium hun als winnaar opgegeven. Kuroky blijft toch zeker ťťn van de beste spelers op het gebied van strategie en het kiezen van de juiste Heroes. Oorspronkelijk was ik al wel een fan van heb, aangezien hij ook als speler speelde bij het team waar ik voor ben, namelijk Na'Vi (Natus Vincere). Helaas speelt Na'Vi de laatste jaren niet zo heel erg goed meer nadat ze eigenlijk enkele goede spelers hebben verloren.

Een iconisch gevecht was ook tussen Team Liquid en Team Secret, waarbij Kuroky tegen de aanvoerder (Puppey) moest spelen waarmee hij samen in Na'Vi in speelde. Kuroky heeft trouwens ook nog een korte periode voor Team Secret gespeeld.

Waar ik dit jaar, en eigenlijk elke International van geniet is toch het hele "gedoe" erom heen. Alles wordt goed ingepakt van het komen op de stage tot aan het aankondigen van de teams, in 1 word: prachtig. Ook hebben ze dit jaar (zoals in een ander bericht te zien op Tweakers) is dat ze spelers hebben laten spelen tegen een AI-bot. Hiervoor hebben ze een pro speler op stage laten komen, namelijk Dendi (wat mijn favoriete speler is) van team Na'Vi.

Grote droom is nog om naar Seattle te gaan en om daar The International bij te wonen, dus wellicht gaat dit nog wel komen :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*