Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Valve gaat het mogelijk maken om Dota 2-gevechten te bekijken in virtual reality. Op een website waarop het bedrijf verschillende mogelijkheden van de HTC Vive toont, staat ook een korte clip waarin een gebruiker kijkt naar livewedstrijden van de game.

Met de update wordt het bijvoorbeeld mogelijk om e-sportwedstrijden te bekijken in virtual reality. De toeschouwer ziet het spel op een groot scherm, maar kan aan zijn linker- en rechterkant ook de personages bekijken die worden gespeeld. Vlak 'voor de voeten' van de gebruiker ligt een 3d-kaart van het speelveld, waarop dingen aangewezen kunnen worden om details uit te lichten.

Het is op het moment al mogelijk om wedstrijden te bekijken vanuit de Dota 2-client. Wanneer Valve de vr-variant gaat toevoegen is nog niet bekend. Zeker is dat de toeschouwersmodus gaat werken met de HTC Vive, maar het is nog onbekend of dit ook het geval zal zijn voor de Oculus Rift. De Vive is namelijk deels gemaakt in samenwerking met Valve en de modus zou als een exclusieve feature kunnen worden behandeld. Wel gaf Valve tijdens de Game Developer Conference aan om niet aan exclusives te willen gaan doen. Of die uitspraak alleen geldt voor games of ook voor features is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Valve heeft al aangegeven niet aan exclusives voor de Vive te doen. Aangezien SteamVR de Rift ook ondersteunt, zie ik geen reden waarom het daarmee niet gaat werken.
Ik wil VR tribunes voor naast de RocketLeague velden! :) :9~
Dat voegt wel iets toe. Dat is anders dan bij deze implementatie. Als je nou door de battelfield kon rennen dan was het nog leuk maar dit?
Precies, de manier waarop het nu ge´mplementeerd word voegt het niets toe. Je zit effectief naar een groter plat scherm te kijken dan normaal gesproken.

Maar als er echt moeite wordt gedaan om je in de wereld erbij te plaatsen, dan kan het zeker een toegevoegde waarde zijn. Ik zie het ook makkelijk bij FIFA en dat soort titels gebeuren. VR sideline Spectator mode. Klinkt niet verkeerd, en moet goed te doen zijn volgens mij softwarematig.
Ben het helemaal met je mee eens. Zou geweldig zijn als je door het landschap zou kunnen lopen. Of door de battlefield. Maar zou dat op een gegeven moment niet te demanding worden voor de server waarop je meekijkt? Om alle spectators van genoeg code's te voorzien dat ze in 360 kunnen meekijken? 'k ben beetje een leek wat dat betrerft so 4give me 8)7
Mocht performance een issue zijn, dan kan data altijd nog met vertraging verstuurd worden. Als je niet actief meespeelt, dan heeft dat weinig tot geen invloed, sterker nog, ik kan me voorstellen dat dit zelfs expres gedaan wordt, zodat je het niet kan gebruiken om data door te spelen aan spelers die bepaalde zaken niet kunnen zien.

Maar buitenom dat, vanaf welk perspectief je het bekijkt (topdown birds-eye-view, of third/first person) moet voor de server performance totaal geen invloed hebben. Alleen de client (jij als spectator) moet er mee over weg kunnen, en aangezien de graphics juist gemaakt zijn voor een top-down view, zal first/third person zelfs een beetje lelijk kunnen ogen, maar moet in ieder geval prima kunnen.
of je nou in vr zit of niet, de hoeveelheid data dat verstuurd wordt van de server is hetzelfde, namelijk de posities en de acties van de spelers.
Maar het is natuurlijk mogelijk dat ze bij vr meer info vragen van de server, maar dat hoeft dan ook weer niet.
Ja exact, al zou ik wel verwachten dat dit soort extra data via een aparte API gaat, zodat je niet voor extra latency binnen de game zit te zorgen omdat een paar spectators meer data vragen dan de spelers :P
dat kan, maar van wat ik heb gezien is het ook gewoon lokaal te doen. De metadata van zo een match kan ook gewoon op de pc berekend worden.
Ja precies, als je de data hebt van de loadouts van de spelers, hun huidige positie/actie, dan heb je in principe genoeg om gewoon de game tekenen, maar ook een minimap, een toplijstje wie er voorop staat, een character viewer die de loadout kan tonen etc
Ik denk dat het niet veel meer demanding zou moeten zijn dan de normale Spectators die nu ook al in de game mee kunnen kijken.
Zou geweldig zijn als je door het landschap zou kunnen lopen. Of door de battlefield.
Het zou geweldig zijn als je dan een koevoet in je handen zou hebben... ;)
Er zijn inderdaad genoeg mogelijkheden. Dit zou ook ingezet kunnen worden bij bijvoorbeeld E-sport events voor FiFa (zijn die er?)
Er zijn inderdaad eSport events voor Fifa. De meesten vinden dan wel plaats in Frankrijk als ik mij niet vergis.

Ik zou het zeker zien zitten om CSGO matches te kunnen bekijken met een VR bril of zoals hierboven vermeld door @Bullettooth: Rocket League! Dat zou echt de max zijn.
Dat ziet er even goed uit zeg! Het biedt echt meerwaarde zo.
Nonoffensieve vraag, maar wat zijn nou echt de meerwaarde? Ik heb het gevoel dat als je ergens anders naar kijkt om iets aan te "klikken" oid je misschien wel het een en ander mist... Desondanks ziet het er wel echt heel mooi uit. Maar of het nu voor herhaling vatbaar is.
Er zijn heel veel mensen die op streaming sites naar games kijken. Wat je vaak ziet is dat er heel veel overlays gebruikt worden om alle relevante data te presenteren op een klein scherm. Denk aan beelden van het spel zelf, De minimap, De spelers en gekozen heroes, items, cooldowns van skills, Scores (k/d, gold, etc), graphs om dingen inzichtelijker te maken.

Naar mijn mening is deze informatie belangrijk maar door de grote hoeveelheid die in een schermpje gevangen moet worden kan je bijna het ' spel' niet meer zien. Ook ben je afhankelijk van de productie crew van de stream om op het juiste moment de juiste informatie in beeld te brengen.

Wat valve nu neerzet is een digitale omgeving waar al deze gegevens hun eigen plekje krijgen. Ook hoeft er geen productie crew in te schatten wanneer welke graph handig is. Voorheen kon je wel zelf met bepaalde hotkeys verschillende dingen oproepen maar het is best handig om gewoon je hoofd te draaien om even iets te bekijken en dan weer terug te draaien.

Tevens is dit pas een eerste versie. Het zal zich de komende jaren nog flink ontwikkelen.
Een soort youtube maar dan voor VR content zou wel leuk zijn :d


Ik weet niet of dit praktisch mogelijk is maar ik kijk zoals je zegt veel naar games via stream websites. In dat opzicht heb je dan geen krachtige VR bril nodig imo?
Ik hoop zo dat een bedrijf een nieuwe Dungeon Keeper gaat maken speciaal voor de Rift of de Vive. :D
Dat lijkt mij echt gaaf, zelf je monstertjes oppakken en droppen, dat is pas echt een godgame. _/-\o_
Dungeon Keeper is in 2015 herezen na een succesvolle kickstarter campagne onder een andere naam: War for the Overworld EA heeft de orginele titel opgekocht en er een mobile game van gemaakt met (hoe kan het ook anders) in-app-purchases. Later heeft de orginele developer besloten de orginele game te laten herrijzen. Ik moet zeggen, de game ziet er best goed uit. De orginele 'stem' zit zelfs in de game. Maar ik denk niet dat VR op het lijstje van de developers staat, al zou het wel heel gaaf zijn.
Dat klinkt spectaculair! Ik hoop dat een dergelijke VR-toeschouwersmodus voor meer spellen ingevoerd zal worden!
En nu de LCS live met VR zien zoals Deadmau5 in Gumball 3000 live streamde in 360░ (3 GoPro's sinds de 360 camera nog niet op de markt was in dergelijke kwaliteit)
Dat is een best goed idee. Dit wordt de nieuwe manier om Esports te bekijken als toeschouwer _/-\o_
Leuk dat ze erop in springen, maar de uitwerking zoals ze in het filmpje laten zien, voegt werkelijk waar niets toe.
Ziet er naar mijn idee uit als een erg complex en bloated idee om informate weer te geven die je op een enkel scherm ook kan zien. Ik heb niet het idee dat het nu echt iets toevoegt.
Wat een zuurpruimen weer hier. Ga alsjeblieft een Rift/Vive kopen en verrijk je leven! _/-\o_
Hoezo zuurpruimen? Ik geloof echt in het potentieel van VR (eigenlijk nog meer van AR maar goed), maar dit is toch echt geen mooie toepassing. Als ik erover nadenk, als dit de weg is die VR opgaat ("we zetten een scherm om in een 3D omgeving die je dan door je VR bril kan bekijken), dan is VR een doodgeboren kind. Een gezonde mens telt hiervoor toch nooit 700 of meer euro neer.

Je kijkt nog altijd "naar een scherm" (weliswaar ergens tegen een virtuele muur geprojecteerd, maar het blijft een scherm). En de rest zijn een paar minimale gimmicks. Ik zou op z'n minst hopen dat je "in het speelveld" kunt gaan hangen als een soort drone camera, maar dit...

Ik koop wel een Rift/Vive als ik onder de indruk ben van de meerwaarde :)
VR is nu een hype en de mogelijkheden zijn dus qua marketing eindeloos.

Ik zie vooralsnog veel te veel hindernissen om het echt meerwaarde te laten hebben en al zijn inherente nadelen te kunnen 'vergeten'. Nog altijd is VR per definitie een manier van afsluiten van de buitenwereld die ik zeer onwenselijk vind, je hebt een zwaar ding op je kop, het is minder prettig voor je ogen (inb4 de eerste studie die dit serieus onderzoekt en moet concluderen dat het niet bevorderlijk is) en langdurig gebruik is simpelweg niet te doen. Lange game sessies met zo'n apparaat op je kop? Nee bedankt... En daarmee is het al heel snel een heel erg duur apparaat met heel hoge gimmick waarde. Voor het bedrijfsleven zie ik er wel wat in (demo's, etcetera) maar voor de consument, zonde geld.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 april 2016 14:57]

Heb je het geprobeerd? Eerlijk gezegd dacht ik exact hetzelfde totdat ik het ding in mijn zweterige handjes kreeg geduwd. Maar goed ik weet het, het is nu een hype en het moet zichzelf nog bewijzen op de lange termijn. Tot nu toe vermaak ik me echter kostelijk. :P
Oh maar dat het leuk is, dat begrijp ik best en dat het een 'wow' ervaring geeft ook.

Maar ik kijk vooral naar langdurig gebruik, als vervanger van het huidige 'gaming' en daarvoor voldoet het op geen enkele manier. Competitief spelen is nog mijlenver van ons verwijderd bijvoorbeeld, en het type games en applicaties dat er redelijk op draait is van de orde smartphone game of 'on rails' interactieve film. Daarvoor vind ik het een veel te prijzig apparaat.
Klopt, het heeft nog een hoog gimmick-gehalte, maar de meeste problemen die mensen hier aankaarten zijn, in mijn ogen, makkelijk te verhelpen. Het heeft alleen nog wat meer tijd nodig. Persoonlijk heb ik niet het idee dat ik in een gimmick getuimeld ben, maar wellicht komt dat ook omdat ik graag films kijk, en dat is in de VR-Cinema rete-overtuigend. Thank God for OLED.
Of gewoon verstoppertje spelen in VR:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True