Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: Dionos

HTC zet een fonds van omgerekend 89 miljoen euro op om ontwikkelaars te stimuleren met virtual reality aan de slag te gaan. Het bedrijf gaat ze ondersteunen met zaken als investeringen, training, advies en technische ondersteuning in ruil voor een aandeel in de deelnemende bedrijven.

Cher Wang, HTC-ceo met ViveDe pilot van het programma, genaamd Vive X, begint in mei in Beijing, waar Aziatische ontwikkelaars zich dan kunnen aanmelden. In de toekomst breidt het programma zich uit naar de Taiwanese stad Taipei en San Fransisco. Daarnaast zegt HTC dat meer locaties in de toekomst volgen, maar welke dat zijn en of Europa daar onderdeel van wordt, is op dit moment niet bekend.

Het bedrijf zet met het fonds in op de verwachte toekomstige populariteit van virtual reality. Deze kan naast de bekende toepassingen op het gebied van games ook gebruikt worden door het bedrijfsleven. Recentelijk bleek bijvoorbeeld dat Ikea toepassingen ziet voor virtual reality. HTC zelf is ook onlangs een partnerschap aangegaan met het Franse Dassault Systèmes om enterprise-toepassingen voor vr te ontwikkelen. Vive X staat dan ook open voor virtualreality-ontwikkelaars, of die zich nu op games willen beleggen of juist op andere toepassingen voor de nieuwe technologie. De virtualreality-headset van het bedrijf, de HTC Vive, is deze maand uitgekomen en kost 899 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Ik heb beide oculus dk's en ben voor consumer versie nu voor de Vive gegaan. Waarom? Valve, motion controllers al meteen erbij en room scale VR. Oculus was de koning, maar HTC heeft het bij de consumenten release gewoon beter gedaan naar mijn mening.

Daarnaast toen ik die mark zuckenberg demo's zag van die lame soort van ga met je facebook vrienden naar parijs. Sorry no just no! alleen al de launch line up laat ontzettend zien dat ze heel erg gaan voor de mainstream entertainment en veel minder op de echte game ervaringen, waar HTC en Valve wel op zitten.

Tijd zal erop wijzen of ik de juiste keuze heb gemaakt, maar dit soort berichten geven in ieder geval goede hoop van dat HTC er in ieder geval bovenop zit. Gogogogo HTC!!

Edit: en helemaal vergeten de camera op de vive was ook zeker nog een reden dat ik daarvoor ben gegaan..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 27 april 2016 17:15]

Ik denk dat momenteel de beste games voor VR, vooral racing games enzo zijn. Games waar je als persoon stil zit maar de omgeving rond je veranderd.

Elite Dangerous vind ik een mooi voorbeeld. Enkel andere kan je hier vinden

[Reactie gewijzigd door GuardMoony op 27 april 2016 15:23]

Probeer vooral zelf eens VR met goede motion controls uit. Spellen die op een normale monitor maar saai zijn blijken ineens heel intens. Een normaal scherm kan het gewoon niet overbrengen.
wacht nog steeds op een officieele patch voor Alien Isolation ;)
Als Alien Isolation VR goed gaat ondersteunen op de Vive dan ga ik gelijk beginnen met sparen, games als die lijken mij perfect voor VR.

Had al footage gezien en vond het erg gaaf dan de motion control in de headset je automatisch deed bukken en om hoekjes mee kon kijken, da's nog eens immersie.
Yep... Blijf maar mooi stil zitten... en hou je racegames trouwens ook maar....
Ik heb men Vive morgen binnen en ga de hele dag Audioshield spelen..

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn hoe ik er morgen bijzit :o :
https://www.youtube.com/watch?v=HbeJKDY6fwU
Deze vind ik erg hilarisch om naar te kijken. https://www.youtube.com/watch?v=fQ0JTkBZdyw
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring :) ikzelf wil ook een vr hebben alleen ja.. Welke wordt het
Dat dacht ik ook tot ik de Vive probeerde, en om de machines die ik bouwde heen liep, onder robots door kroop, inkomende schoten ontweek door daadwerkelijk weg te duiken, enzovoort. VR is zoveel interessanter, realistischer en intuÔtiever als het zich niet beperkt tot enkel head-tracking met standaardcontrollers.
Ik -heb- een Vive, consumenten versie. En er zitten echt wel leuke spellen tussen die langdurig leuk zijn om te spelen. Zelfs de zeer 'cartoony' games zijn leuk. En de hoofd reden daarvoor is: room scale.

Ik sta hier midden in de kamer te schieten, wegduiken achter een schild en laser schoten te ontwijken. Zo'n immersie gaat met de Oculus vooralsnog niet.

Kort daarna zat ik achter mijn bureau, met de Vive op mn hoofd, om een game te spelen met joystick en tobo, Elite dangerous. Dat kan ook gewoon en werkt ook uitstekend.

Met de Vive kan je nķ al beiden. Met de oculus straks -misschien-.

In slaap vallen.. ha, je beweegt je helemaal suf. Wel belangrijk om de goede games te kiezen, want zoals altijd zijn er gewoon pareltjes en slechte games.

Ik ervaar tot dusver geen stutter.

Op dit moment is het kiezen tussen zitten (Oculus), en zitten en kunnen lopen, duiken, kruipen, springen, rollen, vallen :X , en liggen (Vive). Met werkelijk perfecte tracking op je handen, dat is zo bizar om te ervaren.

[Reactie gewijzigd door Tasma op 27 april 2016 17:37]

Totdat Oculus touch uitkomt natuurlijk. Die controllers zijn echt veel beter dan de joekels van HTC, en samen met het veel betere comfort van de Rift zal de Rift de grote winnaar zijn. Ik wacht heel graag die paar extra maandjes op Touch. Ondertussen zal ik me prima vermaken met race sims icm mijn T500RS en Elite met HOTAS.
Touch 'echt veel beter'? Beide controllers focussen zich op andere dingen. Touch is beter in het emuleren van een neutrale houding van je hand, Vive controllers zijn beter bij toepassingen waarbij je een voorwerp beetpakt. De balans van de Vive is zeer goed en ik kan niet zeggen dat het formaat een beperking is. De tracking van de Vive controllers is perfect in 360 graden en door een hele kamer. Bij Touch is het nog maar afwachten wat het bereik gaat zijn.
Ja dat zijn ook mijn ervaringen, heb een zombie spel gespeeld met mijn familie en vrienden, en dan hij je een pistool vast in het donker en komen er allerlei soorten zombies naar je toe, en moet je neer schieten met je pistool, en in je andere hand heb je een lamp, en het is net echt of je een pistool in je hand heb,
heel erg mooi gedaan, je houd de controllers vast als een pistool, en als je je hand draai draait ook je pistool mee, je hebt je pistool gewoon in je hand, en als je de controllers neer gelegd heb en je doe je bril op en iemand geeft jou de controllers, dan zie je ze naar je toe zweven in de spel en kan je ze zo van iemand aan pakken, heel erg bijzonder.

En dat soort ervaring krijg je niet met die van Oculus controllers, want je hou ze niet als een pistool vast.
Toch wel, aldus reviews van mensen die ze beide gebruikt hebben. De Vive controllers zijn snel snel uitgebracht dus het is niet raar dat Touch veel beter gaat zijn.
Voor wat betreft de headset zelf geven mensen die een tijdje de Rift hebben gebruikt het ook erg lastig is terug te gaan naar de Vive door de slechtere lenzen en het slechtere comfort.
Ook al brengt oculus de touch controllers uit ze hebben nog steeds geen room scale VR. Je blijft die ene sensor houden die je op je desk moet neer zetten. Zodra je uit het zicht bent, bijvoorbeeld door 180 graden om te draaien verlies je gewoon de positional tracking..

Dus zelfs met touch controllers ben je nog steeds niet zo vrij als bij de HTC Vive
Precies. Probeer een spel als Audioshield uit te leggen met woorden en het klinkt ontzettend saai en beperkt. Probeer het daadwerkelijk uit en je bent zo een uurtje verder. Wel een serieus nadeel bij sommige spellen: zweet en hygiŽne. Helaas duurt het nog even tot mijn VR Cover wordt verzonden.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 27 april 2016 18:13]

Het artikel gaat dan ook over het feit dat ze ontwikkelaars gaan ondersteunen en helpen om meer te kunnen doen.

Sowieso goede investering! Ik kijk alvast uit naar een Europese release :-)
Ja Time Machine VR, en CDF Starfighter VR, en Hover Junkers, en Vanishing Realms™, en Space Pirate Trainer, en Audioshield, en The Gallery - Episode 1: Call of the Starseed, en nog veel meer.
Meer dan genoeg. Audioshield, Space Pirate Trainer, Job Simulator, Minecraft, Final Approach en Zombie Training Simulator zijn de spellen waar ik me de afgelopen dagen al erg mee heb vermaakt. En er zijn er nog aardig wat waar ik me nog niet eens aan heb gewaagd maar nog wel flink wat van verwacht.
Ik was eerst sceptisch over de Vive. Waarom? Omdat ik vond dat Valve teveel hooi op haar vork nam (ze waren ook al met de SteamBox bezig) en omdat ik weinig vertrouwen had in HTC waar het om game content gaat.

Ik heb ook de DK2 en ik moet zeggen dat ik toch wel anders over de Vive ben gaan denken. In hoeverre room scale echt zo belangrijk is durf ik niet te zeggen (de positional tracking van de DK2 werkt toch ook heel behoorlijk), maar launchen met een XBone controller was wat mij betreft geen slimme zet. Er had meteen motion control moeten zijn. Aan de andere kant overtreft Vive mijn verwachtingen. De reviews zijn echt lovend.

Dat de Vive duurder is zie ik niet echt als een nadeel. Eerder het tegenovergestelde. Het is VR mensen. Ja, dat is duur. Allicht! 10 jaar geleden konden we hier alleen over dromen, dus het zou ook wel raar zijn als de eerste consumer VR devices meteen goedkoop zouden zijn. VR, ťchte VR, is moeilijk om goed te doen. Dus laat ze dat eerst proberen en niet meteen proberen kosten te sparen. Dit doet HTC volgens mij heel goed.

Dus ja, ik ben inmiddels ook serieus aan het twijfelen. Ik kijk nog even de kat uit de boom i.i.g.
Wat ik op reddit lees draait de rift veel soepeler dan de Vive, ze hebben dezelfde minimum systeem eisen, maar Oculus heeft het veel beter voor elkaar met ATW Asynchroon TimeWarp.

Als je pc een frame net niet op tijd af heeft wordt de vorige frame verschoven naar de nieuwe locatie. Bij HTC heb je toch meer stutter en schakelt hij over naar halve frame rate die hij dan omzet naar nieuwe frames.

Lijkt me iets om ook in gedachten te houden bij je aankoop, geen idee of HTC dit nog kan fixen met toekomstige driver updates.

Zie ook:

https://www.reddit.com/r/...y_cv1_for_a_vive_for_one/
Tja, ik zou minder reddit lezen en er gewoon eentje opzetten.

Motion controls zijn echt wel een game changer.

Ik heb er 1.
Doordat er geen abstractie niveau aan de controls is toegevoegd, zoals dat wel met een controller gebeurd, zijn de Games veeeel toegankelijk er voor non gamers.
Ik heb hier al meerdere mensen die al reeds gepensioneerd zijn audioshield laten spelen.
Ik hoefde bijna niks uit te leggen.

Ik heb elite dangerous talloze uren met mijn dk2 gespeeld. Echter is het nog niet bij me opgekomen om achter een bureau te gaan zitten, omdat ik roomscale gewoon leuker vind.
Alle made for VR games die ik nu heb geprobeerd draaien zonder problemen op mijn R290 en 3570K@4GHz. Asynchronous timewarp zal zeker voordelen hebben, maar dat zullen voornamelijk de titels zijn waar VR achteraf is toegevoegd. Overigens is het ontbreken van ATW een bewuste keuze van Valve omdat het minder voordelen zou hebben voor een roomscale situatie.
Ik heb dit filmpje gekeken, een gebalanceerd verhaal. Tevens vele comparisons op reddit, de Vive komt er qua beeld niet goed uit. Headset sweetspot is slecht te vinden (tevens kleiner), dan heb je een cursus nodig "hoe je hem op moet zetten", beeld is minder scherp en er zit een delay in tov de Rift. Dat de controllers iets toevoegen moge duidelijk zijn, maakt dat later dit jaar nog uit ? ATW werkt overigens fantastisch.
Dan is er weer dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=EBieKwa2ID0 waarin inderdaad wordt gezegd dat de Rift op enkele punten beter is. Maar die verschillen zijn lang niet zo groot dat ze opwegen tegen het ontbreken van motion controllers bij de Rift. En dat de Rift op enkele vlakken beter is wil niet zeggen dat de Vive slecht is.

Natuurlijk komt Touch waarschijnlijk eind dit jaar op de markt, maar dat moet zich nog maar bewijzen en het is ook onbekend wat de prijs daarvan gaat doen. Zelf heb ik gekozen voor de Vive vanwege de focus op room scale en bewezen motion controllers. De snellere levering en het gedrag van Oculus en Palmer zijn redenen waardoor ik blijer ben met mijn keuze.
Op basis van het filmpje zeg ik toch ook weer dat de Oculus Rift beter is.

Oke je mist de touch, maar daar betaal je ook meer voor voor de Vive en die is uitgesteld naar de 2e helft van 2016 om nu te zeggen waarschijnlijk eind dit jaar maak je het negatiever dan het is.

Maar ook gezien je reactie over Oculus en Palmer ben je niet echt objectief.

Wat heeft Palmer je ooit aangedaan? Vind je z'n slippers niet leuk? :P of ben je iemand die nog zo boos is omdat ze nu van Facebook zijn?

Ik hou het bij m'n DK2 tot de volgende generatie er is, maar als ik er nu wel een zou kopen zou het toch de Rift zijn.

Overigens als je een PS Move hebt kan je ze ook als motion controllers gebruiken, ga dat binnenkort eens uitproberen.

Meer info om de move als motion controller te gebruiken kan je hier vinden:
https://www.reddit.com/r/...controller_wiimotepsmove/
De levertijd voor de Rift is in veel gevallen al maanden uitgesteld. Ik zou hoogst verbaasd zijn als Touch dit jaar nog goed verkrijgbaar gaat zijn. Ook de prijs is nog een onbekende factor evenals hoe goed Touch zich gaat houden in de praktijk. Al met al te veel onzekerheden waardoor ik niet wilde gokken op Touch. VR zonder motion controls is toch maar een halve ervaring.

Palmers uitspraken blijken keer op keer niet te vertrouwen en hij komt de laatste tijd wel erg chagrijnig over met zijn sarcastische comments op Reddit. En de praktijken van Oculus qua exclusives staan me gewoon niet aan. En wat dacht je van twee weken wachten met het vertellen over de vertraagde levering. Dacht je echt dat ze dat niet wisten toen ze de verzendkosten ineens niet meer rekenden? De facebook overname zag ik indertijd overigens als positief aangezien het fijn is dat er wat serieus kapitaal achter een nieuw hardwarebedrijf staat.

Edit: het is overigens niet zo dat HTC er geen potje van heeft gemaakt met de levering, maar de communicatie is wel beter geweest en de levering is inmiddels goed op gang gekomen.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 27 april 2016 17:24]

Wat heeft Palmer je ooit aangedaan? Vind je z'n slippers niet leuk? :P of ben je iemand die nog zo boos is omdat ze nu van Facebook zijn?

Haha, kom je wel eens Reddit of lees je wel eens VR nieuws?
Palmer heeft het niet makkelijk de laatste tijd.
Hij wordt afgemaakt wanneer hij post op /oculus door mensen over het niet halen van deadlines, totaal gebrek aan communicatie (shipping-gate), eerder schepen naar winkels dan pre-orders en allerlei andere opmerkingen: http://i.imgur.com/OWstNEV.jpg

Zelfs CNN schrijft erover:
http://money.cnn.com/2016...-palmer-luckey/index.html

Hij maakt het hemzelf ook lastig. Hij beloofd van alles en iedere keer komt het niet uit. Daarnaast drukt hij zich kritisch uit op Reddit door mensen fanboys te noemen (van zijn eigen product nota bene).
Maar ik zou ook erg pissed worden wanneer ik een pre-order zou hebben die plots 2 maanden naar achter wordt gedrukt.

In het begin dacht ik: haha. Nu heb ik alleen maar medelijden met de "rifters". Iedere week een nieuw drama. Dit is niet goed voor VR in het algemeen....
Ik denk ook zeker niet dat de Vive slecht is, maar denk wel dat het aan een paar punten ontbreekt, je spreekt over roomscale, maar scale an-sich is ook een ding, scaling bij de vive schijnt ook niet helemaal goed te gaan, alles lijkt kleiner (?). Comfort/gewicht, geen hoofdtelefoon lijkt mij vervelender (ben het gewend van de DK2, het is een dingetje om even VR in te gaan)

Roomscale, ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in dat een studio daar z'n geld op zal zetten. Het zullen meer staande/zittende games worden omdat de afzetmarkt anders te klein zal zijn.

Ik zit nog op de fence, ben blij dat ik de DK2 nog kan gebruiken totdat de markt wat rustiger word qua leveringen, al neig ik soms de koop knop voor de Vive ook in te drukken, want het lijkt me wel ontzettend vet om met die controllers aan de slag te gaan, ik snap je keuze dan ook zeker.
Het blijkt dat je de meegeleverde oordopjes redelijk kan 'integreren' in de straps om je hoofd. Het komt natuurlijk niet in de buurt van de afwerking van de Rift, maar ik heb er bij gebruik geen last van en je kan ze samen met de headset in ťťn keer verwijderen. De kwaliteit van die dingen vind ik helemaal prima, al kan ik wel verklappen dat ik geen audiofiel ben. Als je erop staat een losse koptelefoon te gebruiken is het inderdaad wel iets extra waar je op moet letten. De langste sessie tot nu toe zal iets van twee uur zijn geweest en comfort is daarbij geen issue geweest.

De schaling is mij totaal niet opgevallen. Ik zal er eens op proberen te letten. Wellicht is dit ook afhankelijk van het spel wat je speelt. Ik kan wel vertellen dat de weergave van de controllers spot on is. Er valt genoeg op de beeldkwaliteit (resolutie, SDE) aan te merken, maar dat vergeet ik direct weer als ik een spel start.

Roomscale is inderdaad maar afwachten, maar de Vive kan het aan zonder extra dingen aan te schaffen. Sowieso is roomscale een onduidelijke marketingterm. Ik bedoel er zelf mee: 360 graden (hand) tracking en de mogelijkheid om in een fysieke ruimte rond te lopen en interactie te hebben met virtuele objecten. Het chaperone systeem, de frontcamera en de lighthouse tracking zijn sterke punten aan de Vive voor roomscale.
scaling bij de vive schijnt ook niet helemaal goed te gaan, alles lijkt kleiner (?).
Klinkt precies als een argument dat iemand op reddit verzint om z'n "hoe verantwoord ik mijn aankoop van de Rift voor mijzelf" lijstje aan te dikken. :) Vaag, subjectief, en onmogelijk te controleren tenzij je hetzelfde spel op beide systemen naast elkaar hebt draaien.

Dat iedereen die de Vive op heeft gehad kan zien dat het ook nog eens onzin is laat ik nog in het midden. ;)
Denk dat dat wel meevalt gezien deze persoon beide headsets heeft, dan kun je vergelijken. Als je tijd over hebt: https://youtu.be/agrc2OmAEYg?t=1515
ATW is alleen nodig wanneer je computer "het niet aankan". Dus nuttig voor mensen die onder de aanbevolen specs zware games draaien.

Ik denk dat de meeste VR gebruikers wel een PC hebben met aanbevolen specs heeft dus zo nuttig is dat dan ook niet...

Wat het overige betreft:
Het hele sweetspot gebeuren is persoonlijk. Dat de een een goede sweetspot heeft en de ander niet zegt niets over de HMD. Hetzelfde gedoe is er om de FOV. Die zou veel beter zijn bij de Vive, maar denk je dat je daar nog enigszins op let wanneer je hem 10 minuten op hebt? Daarnaast iedereen heeft een ander hoofd dus iedereen zal een andere ervaring hebben...

Iedereen maakt zich helemaal druk over specs en vergelijkingen van procenten of wie nu wat zegt.....
Persoonlijk denk ik dat het allemaal geen fluit uitmaakt.
Je moet gewoon zelf de HMD proberen en dan een keuze maken.

Ow, en persoonlijk heb ik alleen de DK2 getest. Die zat voor mij prima. Zowel de rift en de Vive zouden beter zitten dan de DK2.

[Reactie gewijzigd door dycell op 27 april 2016 20:51]

Nee hoor, 10 jaar geleden kon je ook al gewoon VR HMD's kopen, en in 1995 waren de 1ste consumenten HMD's er al.. Het is er alleen nu beter op geworden..
Zelf heb ik de VFX-1, CyberMaxx, VR920 en de DK2.. Maar ik wacht ook rustig af voor ik een CV1 of Vive koop, immers kan ik nog rustig gebruik maken van de DK2 (alhoewel ik daar wel wat last heb van motion sickness, wat ik op de oudere HMD's dus totaal niet heb).
Zodra de Touch controllers uit zijn dan zal het speelveld er weer heel anders uitzien.

En dan heb je, en een comfortabele HMD met audio, en een leuke roomscale ervaring.
Waarbij je meer 180 graden draait en niet de levensduur van je hdmi/usb kabel periodiek aantast.

Ik heb al foto's gezien waarbij sommige kabels in de knel zitten in de kabel zelf. Het is wachten op een kabelbreuk.

Ik zie deze 89 miljoen dan meer een investering in VR :)

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 27 april 2016 14:59]

Ik heb er nu 25 uur op zitten en nog geen kabelelende gehad. Na een paar uur spelen zit hij wat gedraaid en dat was het wel. Totaal geen gedoe gehad, en breken gaat echt niet gebeuren die kabel is stevig.

Deze HMD (VIVE) die ik heb, heb ik nu -net- 3,5 uur continu opgehad zonder problemen.
Het verhaal over audio snap ik echt geen kont van, ik gebruik mijn -eigen- headset van sennheiser, en dat werkt prima. Heb de kabel gewoon vastgemaakt aan de al bestaande kabels, en ik zet de HMD op en dan de headset. Alles blijft probleemloos en comfortabel zitten.

Het verbaast mij dat zovelen oordelen zonder enige ervaring. Ik heb zowel de Oculus (DK1&2) gebruikt, en nu de Vive, en op dit moment is de Vive echt de absolute winnaar. En niet omdat ik hem heb, maar omdat hij gebouwd is met roomscale in gedachten. De tracking is ook zo belachelijk goed, niet normaal.

Een klein luikje zien in een muur, op je knieen gaan en je hoofd door het luik steken wow. En met je handen perfect sychroom staand schieten op doelen die op je af komen, hurken om kogels te ontwijken en achter een muurtje schuilen voor dit ene robot die je anders ziet..

Oculus heeft wat goed te maken. Seated is nu heel heel heel erg mager.
Aan de Rift hangt evengoed een kabel. :)
Facebook heeft VR mede door de aankoop van Oculus toch een enorme boost gegeven. Ik weet niet of Oculus het zonder geld van een derde partij het had gered en dan was maar de vraag geweest of Sony en HTC ook in de markt zouden zijn gestapt.

Ja, de reden voor Facebook om Oculus te kopen is 'lame' maar gezien het resultaat ben ik er niet rouwig om.
Kunnen ze niet een virtualrealityfonds van 89 miljoen bij Valve deponeren zodat ze Half-Life3 maken voor de Vive? Game, set and match. Dat zou de Mario64 voor VR betekenen.

Ik wil graag een Vive maar vind er nog niet een echte full fledged titel tussenzitten, 1 or 2 will do. Oculus ook niet trouwens, sowieso, spelen met een Xboxcontroller in VR is vloeken in de kerk.
Half Life 3 als launch titel voor VR zou enorm zijn.

Als ze dat aankondigen, dan ontploft het internet.
ik zie het niet gebeuren maar het zou inderdaad een enorme hit zijn. Gooi Portal in VR erbij en ik eet men sok op. Valve hangt nu lekker achterover en de indie community maakt de leuke games wel. Alleen al de games in "the lab" zouden voor Valve al een hit zijn.
Hoe ga je space/flight sims spelen zonder controller. Hetzelfde met racegames je wil toch nog steeds een stuur , pedalen en versnellingspoke
Ik denk nu niet dat budget hetgeen is dat HL3 ontbreekt. Geld hebben ze daar zat bij Valve.
HTC zet een fonds van omgerekend 89 miljoen euro op om ontwikkelaars te stimuleren met virtual reality aan de slag te gaan. Het bedrijf gaat ze ondersteunen met zaken als investeringen, training, advies en technische ondersteuning in ruil voor een aandeel in de deelnemende bedrijven..
Het is geen liefdadigheid; het is marketing en investering...

[Reactie gewijzigd door onetime op 29 april 2016 11:30]

Met veel interesse heb ik de ontwikkeling van de HTC-Vive gevolgd. Ik had ook geen problemen met de hoge prijs en het feit dat ik daarbij ook mijn videokaart zou moeten vervangen. Je eigen holodeck mag wat kosten.

Als ik echter in de store van Steam kijk welke games beschikbaar zijn voor de Vive, valt me dat helaas nogal tegen. Er zijn er best wel veel geschikt voor de Vive, alleen het niveau van de spellen is niet bijzonder hoog (ik heb alle in-game video's bekeken).

Als er games beschikbaar zijn als HL3, TF3 en Portal3, zou ik zeggen: "shut up and take my money!".
Idem, maar hetzelfde geldt voor de Oculus eigenlijk wel. Ik wil de eerste ervaring met VR niet verloren laten gaan door demo's te spelen en daarna een draught te krijgen, moet gelijk the whole package zijn en diverse keuze.

Hoe zit het trouwens met het overzetten van spelen zoals The Witcher 3? Kunnen ze dat niet doen? Dan heb je al in ieder geval een goede back catalogue.
Games omzetten naar VR werkt gewoon niet. Je moet vanaf het begin ontwikkelen hiervoor anders krijg je de immersie niet en veel mensen worden er misselijk van. Je merkt het heel erg aan de loopsnelheid. In een normale game "loop" je bijna zo hard als een auto. Dit kan heel raar aanvoelen in VR (balans problemen).

Daarom hebben veel mensen ook problemen op de Rift. Hier loop je met een Xbox controller. Met de Vive loop je zelf rond waardoor (men zegt) dat je minder snel misselijk wordt...

Maar goed, als je een sterke maag hebt dan kun je gewoon VorpX installeren:
http://www.vorpx.com/
Bijna alle grote FPS games worden ondersteund:
http://www.vorpx.com/supported-games/
Het probleem met de games die jij noemt is dat deze jouw enorme motion sickness zullen geven. VR moet helaas heel anders benaderd worden dan je standaard shooter.
Als ik het woord fonds zie, dan denk ik meer aan een meer altruÔstisch iets dan wat ik hier zie: HTC zet geld opzij voor meerdere doeleinden, maar vraagt daar wel een aandeel in het bedrijf in.
Dat lijkt me gewoon meer als een investering.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fonds

Het woord altruÔsme komt hierin niet voor. Investeringen wel....
My bad. Ik zat gewoon verkeerd te denken. Wel hoop ik dat mensen HTC niet zien als de verlosser van Facebook achter oculus. Ik denk dat ze net zo min "te vertrouwen" zijn.
HTC MDA, HTC Desire, HTC Vive... ze zijn wel vooruitstrevend in legendarische producten! Ode!
"Ode!" ??? wat is dat? Bedoel je: "Hulde!" ?
Nee Ode aan de mensen van HTC :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True