Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Ikea heeft op Steam een app uitgebracht die is bedoeld om met de HTC Vive-headset keukens te bekijken in virtualreality. De software is ontwikkeld door het Franse bedrijf Allegorithmic en maakt gebruik van Unreal Engine 4.

De virtuele Ikea-ervaring is gratis te downloaden op Steam en bevat drie keukenopstellingen. Het is mogelijk om de kleuren van de kastjes te veranderen en de keukens kunnen vanuit verschillende perspectieven bekeken worden. Bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van een kind van een meter lang of vanuit het blikveld van een volwassene met lengte van twee meter.

Om virtueel keukens te kunnen bekijken is flinke hardware nodig. Volgens Ikea zijn de minimale systeemeisen een Intel Core i7-4790K met 16GB ram en een GeForce GTX 980 of vergelijkbare gpu. Ook is een HTC Vive-headset nodig met de bijbehorende controllers.

Het gaat volgens Ikea om een test en de verwachting is dat gebruikers na zo'n vijf minuten wel zijn uitgekeken in de virtuele keuken. De test wordt tot augustus 2016 ondersteund. Het doel van het Zweedse bedrijf is om feedback te verzamelen om wellicht in de toekomst meer met vr te gaan doen.

Ikea VR

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Lachen :) Keukens zijn altijd het voorbeeld dat ik in mijn VR presentaties aanhaal:

Naar een afgelegen industrie terrein met een showroom vol keukens die je niet wil: ja dat greepje van die opstelling, dat kraantje van die opstelling verder op etcetc. Liever voor hetzelfde (of zelfs minder) geld een kleiner pand huren/kopen op een veel mooiere locatie met enkel wat 'monsters' aan de muur (dat je even in het echt op het graniet kan tikken met je knokkels, de hoogglans afwerking kan ervaren), om vervolgens in VR de keuken naar wens te configuren. 3D modellen van kraantjes en greepjes zijn allemaal al voorhanden bij de toeleverancier.

Leuk om te zien dat het langzaam werkelijkheid wordt: op naar de auto-, caravan dealers etc etc 8-)

[Reactie gewijzigd door BaT op 5 april 2016 19:25]

Zelf zie ik dit ook als de oplossing voor fysieke winkels die in de problemen komen omdat men graag liever online koopt. Je hebt altijd mensen die toch graag zien wat ze kopen, een kleine demonstratie zien of even kunnen vasthouden. Als de winkel zelf meer een showroom wordt waar je je spullen kan bestellen in plaats van een winkel, dan is daar zeker wel een markt voor.

Voor niet alle soorten winkels zal dat werken, maar in ieder geval bij huisinrichtingen is dat perfect. Daar werkt dan vervolgens VR ook perfect bij. Als je dan in die showruimte ook nog een kamertje voor VR hebt voor als je zelf geen VR thuis hebt. Met een binnenhuisadviseur als VR assistent zodat er direct inrichting tips gegeven kan worden. Ik denk dat er dan best wel wat mensen maar al te graag via je fysieke 'winkel' komen kopen. Mij trekt zo een soort winkelformaat in ieder geval!
Ik zie vooral winkels met grote een showroom baat hebben bij een dergelijke manier van VR:

Bij een caravan dealer bv staan nou eenmaal veel caravans omdat die dingen verschillende uitvoeringen hebben. Ik zeg: zet er een casco caravan neer (leeg van binnen) en voorzie dat ding van een lighthouse opstelling en gaan met die banaan: kan je de caravan wel in het echt zien (van buiten) en er ook nog eens echt binnen lopen (zonder je te stoten aan de kastjes haha).

Dealer kan niet alleen met een kleinere ruimte af (dus minder inventaris/showroommodellen inkopen=kosten besparing), maar kan een dergelijke VR caravan bv ook neer zetten op een kleinere beurstand (wederom kosten besparing). Uiteindelijk kan een dealer die op die manier te werk gaat ook scherper het spul aanbieden (in een kleiner pand zitten betekent: minder huur, onderhoud en personeel): disruptive technology zeg ik!

Over je VR assistent: wanneer je bovenstaande toepast kan je deze configureer module tzt (wanneer er genoeg draagvlak is, maw er genoeg consumenten zijn die een dergelijke bril thuis hebben) ook online aanbieden: met een druk op de knop kan de verkoper worden opgeroept en geeft ie je thuis advies (zoals nu al aardig wat webshops in zo'n online webchat functie hebben ingebouwd - maar dan dus met een virtuele avatar): hoef je niet eens meer de deur uit. Dus meer mensen zullen in die zin in contact komen met je verkoop team (die vanuit huis uit zelfs kunnen werken=minder woon/werkverkeer reiskostenvergoedingen=nog meer kostenbesparingen - als verkopend personeel hou je meer vrije tijd over), wat als het goed is moet leiden naar een (nog) hogere omzet.

Edit: mooie business case al zeg ik het zelf :)

[Reactie gewijzigd door BaT op 6 april 2016 09:18]

Het op afstand uitgebreid kunnen communiceren in VR is zeker interessant.
Zo een adviseur hoeft inderdaad niet eens op de zelfde fysieke locatie te bevinden.
Hoogstwaarschijnlijk krijg je zelfs in de toekomst VR 'callcenters'. Al lijkt het me persoonlijk niks om zo vaak voor mijn werk in VR te bevinden :P

Grote winkels hebben er zeker meer baat bij dan de kleine. Ook hebben die genoeg budget om zo een stap te maken. Maar een kleine winkel kan ook proberen te groeien op deze manier. Een kleine winkel kan zonder een groter pand nodig te hebben een veel groter assortiment kunnen nemen.
Dit is precies hoe ik de keukenindustrie zie tegen de tijd dat ik mijn keuken in ga richten.

CreŽert ook veel banen in het modelleren van de 3D-objecten.
Dat vraag ik me af, omdat prototyes e.d. van dat soort producten meestal in een cad achtig programma's worden gemaakt. Dus eigenlijk zijn ze al direct voor handen zijn wanneer het in productie gaat.
Het is mijn hoop dat er veel meer modellen bij komen voor allerlei zaken, vanwege de 3d print technieken die erbij komen. Voor een simpel plastic onderdeel kun je nu al goed 10.000-20.000 dollar moeten betalen voor een stalen matrijs.
Nu dat allemaal veel goedkoper lijkt te gaan worden komt er ook meer vraag naar allerlei objecten
Wauw, geen idee hoe ik dat heb gemist. Nu ik het lees, nogal logisch.
Hmm, leuk concept maar ik heb toch mijn twijfels dat mensen die een keuken bij Ikea kopen thuis een pc hebben staan met een i7 en een GTX 980. Zeker niet slecht bedoeld maar een keuken in Ikea kopen doe je meestal om goedkoop te zijn. Het kan natuurlijk ook dat al je geld op is na het kopen van dergelijke pc dat je noodgedwongen je keuken bij Ikea moet kopen :P.
Dit is natuurlijk puur een proof of concept. Het laat zien hoe VR ook voor serieuze toepassingen gebruikt kan worden en de hardware wordt de komende jaren natuurlijk goedkoper. Over 10 jaar weten we niet beter dan dat we op deze manier de opties voor een grote aankoop bepalen.
zal natuurlijk ook gewoon in de winkel beschikbaar komen. Waardoor je bij Ikea zelf VR kan beleven.

En later zal er een wat lichtere toepassing voor thuis beschikbaar gemaakt worden.
Een concept gebruikt wel vaker hoge systeemeisen om vooral niet het concept ten onder te laten gaan aan een haperende of lage kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door nachtnet op 5 april 2016 18:21]

Of je ziet een keuken als iets puur functioneels. Voor de volgende eigenaar hoef je hem niet te kopen, want het is toch niet zijn/haar smaak(of het moet wel een heel standaard ding zijn).

Ik ben een Tweaker, geen chef-kok :)

Maar ik wil natuurlijk wel iets wat in mijn smaak valt, dus dit lijkt mij een mooie oplossing! Denk dat je zo veel sneller knopen door kan hakken of iets nou wel of niet in je smaak valt. Dat werkt in 2d en zeker op een scherm veel minder.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 5 april 2016 18:49]

Haha, wat grappig dat je dit zo zeg, want ik zelf ben voor een nieuw huis aan het kijken, ben in het bezit van een gtx 980 TI en ben bij de ikea naar keukens aan het kijken.
Dit vond ik persoonlijk dus erg interresant
Ik heb geen keuken van Ikea, maar ik weet wel dat IKEA sinds enige tijd (2 jaar ofzo) een aardig wat hogere kwaliteit keukens levert dan voorheen. Alleen qua apparatuur vind ik Ikea altijd wat jammer: je kunt alleen kiezen uit een paar vage merken die ze zelf leveren, maar niet uit Siemens, Bosch, Miele en Liebherr om maar wat te noemen. Toch zou ik liever een Ikea-keuken hebben dan iets van *kuch* Brugman Keukens :r

Maar dan nog: ik ken menig starter die geen bal uitgeeft aan een keuken, maar wel een flinke game-pc heeft. Je bent niet kookgek en gamer of magnetronverslaafd en onbekend met gaming... ;) Ach, en Ikea geeft hier gewoon het goede voorbeeld. Andere keukenfabrikanten, maar ook architecten, autofabrikanten, etc zullen snel volgen met VR-toepassingen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 5 april 2016 22:15]

IKEA apratuur komt van Whirlpool of Electrolux, niet echt vaag dus ze worden slechts speciaal voor IKEA gemaakt en ontworpen, al vermoed ik dat de inside vergelijkbaar zijn met de rest van hun ranges :) Op zich weinig problemen met de apratuur en vooral met de keukens valt het mij mee de overstep van Faktum wat eigenlijk gewoon een kleding kast was op keukenkast formaat naar een echt keuken systeem heeft veel goed gedaan en recent nog een groot deel van de apratuur ververst.

Op het HTC Vive verhaal het is echt een beetje kijken wat werkt, keukens plannen blijft een van de langst duurende en lastige processen die er zijn bij IKEA. kleding kasten ed is allemaal eenvoudig genoeg maar bij keukens komt er net even wat meer bij kijken. Als we met een VR omgeving de tijd die nodig is terug kunnen dringen al was het maar met 25% dan is het zeker de investering waard.

Zal de baas eens vragen of ze mij geen Vive willen geven kan ik het ook even proberen :P
Een mooie iPhone 6 of 6 plus die veel mensen tegenwoordig hebben of een vergelijkbare telefoon + Simpele karntonnen VR bril van een tientje kan ook al genoeg zijn hoor :)
Zijn wel belachelijk hoge systeemeisen voor zo iets simpels...
Maar voorlopig zullen de meeste VR kopen om te gamen, dus zullen ze pas VR kopen als ze inderdaad hoge specs hebben. Ik heb een GTX970, 1 stapje lager en net genoeg voor VR in de meeste gevallen. Ook heb ik het geld voor VR en hele grote kans dat ik de Vive nog ga bestellen. Toch heb ik redelijk wat meubelen gekocht bij de Ikea. Ikea heeft soms gewoon erg mooi spul die je nergens anders vind en vaak voor mooie prijzen. Alleen moet je het vaak zelf in elkaar zetten, al kan je dat natuurlijk ook laten doen. Maar als je PC zulke specs heeft, dan heb je die waarschijnlijk ook wel zelf in elkaar gezet.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 6 april 2016 10:10]

Ah wel, ik ben juist een ikea keuken aan het kopen en toevallig heb ik ook een PC staan met precies de genoemde specs... Ten eerste: de keuken interesseert me gewoon minder, ten tweede blijf ik niet heel lang meer in dit huis wonen dus 20.000 investeren in een keuken is dan ook zonde.

De PC is gekocht voor VR, helaas heb ik geen Vive maar een Oculus. Zo te zien supporten ze nu alleen room-scale, dus: rondlopen in je virtuele keuken. Dat gaat natuurlijk niet met de Oculus, het zou leuk zijn geweest als ze ook een "seated" of "standing" play hadden gemaakt en daarmee de Oculus ook supporten. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Het wordt wat gevoelliger voor motion sickness als je iemand met een controller laat rondlopen maar ik had het graag ervaren...
Toen ik een huis ging kopen hadden ze het hele huis in VR gebouwd en kon je er zo doorheen lopen, vloeren, kleuren en zelfs indelingen veranderen. Dat was echt gaaf en heeft ons wel over de streep getrokken om met die bouwer te gaan kopen!
Oftopic, Mag ik weten welke bouwer dat was?

Ontopic, Vind de systeemeisen behoorlijk hoog, als ik kijk naar polygon count, texture size en weinig post effects zou het ook op stuk mindere systemen moeten draaien. (ik draai mijn visualisaties met 4k textures en best hoge polycounts ongeveer 1.5 miljoen toch op 30 fps (zonder Vive) op een laptop met nvidia quadro 4000m, i7 en 12gb ram.
Vergeet niet dat je 90 fps moet halen om het echt soepel te maken en er voor te zorgen dat je niet misselijk wordt.
De beelden moeten ook in 3d worden worden gedenderd = 2 verschillende beelden maken die tegelijkertijd moeten worden getoond.
Waarschijnlijk VolkerWessels, maar inmiddels voor alle bouwers beschikbaar in het Wooniversum. (Zeer grote kans dat dat woningmodel langs mijn vingers is gekomen.)
Ben ik mee eens. 'Platte' plaatjes geven lang niet zo'n ruimtelijke impressie als wat VR kan bieden. Ik denk dat VR vooral bij makelaars wel aan zou kunnen gaan slaan de komende jaren.
Hoef je in ieder geval niet elk huis af maar gewoon een afspraak met de makelaar en daar dan een selectie bekijken.
Als je dan iets leuk vindt kan je alsnog beslissen om er langs te gaan en zelf te gaan kijken.
Bespaart je weer een hoop reizen.
Ook handig voor nieuwbouw projecten die nog van de grond moeten komen.

Voor de ikea is het helemaal handig. Ik loop altijd uren te knutselen in de 3D tools en als je met VR gewoon een stap in je nieuwe pre rendered keuken kan nemen is toch een stuk makkelijker.
Ik denk dat ze beginnen met wat presets waar je wat kastjes kan verplaatsen? Bedoel als je ongeveer 5 minuten nodig hebt is het wel zo handig als je on the fly met bv een remote een kastje een andere positie kan geven.
Ook bij nieuwbouw is niet alleen het potentiŽle resultaat, maar ook hoe de bouw zal verlopen. Hoe de muren en verdiepingen tot stand komen enz. d.m.v. animaties.

Ik zou als consument zoiets wel gaaf vinden hoor, een design opdracht geven, en op voorhand zien hoe het opgebouwd zal gaan worden.
Ik heb mij mateloos geŽrgerd aan iedereen die twijfelde aan het nut van VR. De impact van VR op de maatschappij zal enorm zijn. De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan het behandelen van trauma's of fobieŽn (medisch).
Ik heb mij mateloos geŽrgerd aan iedereen die twijfelde aan het nut van VR. De impact van VR op de maatschappij zal enorm zijn.
Ik vind juist dat het enorm gehyped wordt en dat eigenlijk keer op keer. 3D printen is daar ook een mooi voorbeeld van, daar zijn een stel geniale toepassingen voor bedacht ook medisch, maar ik zie zo'n ding nog niet in huis komen 'omdat ik hem nodig heb'. Als ik zoiets koop, dan is het voor de fun, naast de quad copter/drone en bijvoorbeeld deze VR bril.

Begrijp me niet verkeerd, de techniek hoeft echt niet stil te gaan staan. Maar ik ga niet naar de winkel rennen en mijn PC upgraden en een dure VR set kopen om mijn keuken in 'reality' te zien.
En de reden is eigenlijk ook vrij simpel. De kosten voor het maken van een 3D model incl. animatie zijn gewoon hoog, dus zonder goede (betaalde) content blijft het bij de incidentele marketing gimmick. Voor een militaire training of andere 'kostbare' toepassing zijn die kosten wel te behappen, maar voor heel veel normale commerciŽle toepassingen niet.
3D scanners zijn ook geen oplossing, omdat je juist de details wilt zien, zoals bij een auto de instap, of de kofferbak ruimte. Of de interactie, hoe werkt de navigatie bijvoorbeeld. Dat kost gewoon bakken met geld.

Er blijft een gapend gat zitten tussen de hype/game/'fun' aan de ene kant en de professionele implementaties aan de andere kant. Ik, als gewone consument, zie weinig waarde in een VR bril.
En over de professionele markt? Dat is een discussie die je voert met professionals. Ik ga met mijn moeder ook geen discussie houden over low-k vs. high-k transistoren.
Maar vele objecten worden al volledig in 3d ontworpen. Die modellen zijn eerder van te hoge dan te lage kwaliteit. En bij het beoordelen van het ontwerp(of de verschillende ontwerpen) zal VR ook steeds meer gebruikt worden op design afdelingen, dus zullen de extra kosten volgens mij juist meevallen. Als je specifiek voor de consument moet gaan modelleren dan is het inderdaad verstandig af te wegen hoeveel je eraan denkt te verdienen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 5 april 2016 20:03]

Maar vele objecten worden al volledig in 3d ontworpen. Die modellen zijn eerder van te hoge dan te lage kwaliteit.
Objecten worden al heel lang in 3d ontworpen, maar dat betekent niet dat zo'n model ook direct geschikt is voor VR om het product te promoten.
Bij schermen (helemaal achter een glasplaat) en bedrukking/knoppen e.d. is de technische maatvoering wel correct, maar hoe het eruit gaat zien in werkelijkheid totaal anders.
Vergelijk maar eens een goedkope iPhone render met de renders die Apple gebruikt voor hun product presentatie.
En bij het beoordelen van het ontwerp(of de verschillende ontwerpen) zal VR ook steeds meer gebruikt worden op design afdelingen, dus zullen de extra kosten volgens mij juist meevallen.
Ik verwacht juist daar veel meer 3d printen. Het is heel eenvoudig om 2 modellen naast elkaar te houden en ook daadwerkelijk vast te houden. In VR is het bijzonder lastig om ook echt het formaat te bepalen. Veel discussies over de iPhone gaan juist over formaat!

Los daarvan, de iPhone heeft niet echt een bijzonder spannend design. Het is redelijk wat je verwacht van een smartphone. Het gaat juist om de software. En dat geldt bij steeds meer producten. Met VR ga ik niet kunnen kiezen tussen een iPhone of Samsung Galaxy.
Ik zag laatst een video voorbij komen die mensen via VR helpt hun hoogtevrees te overwinnen. Het waren Chinese mensen en ik weet niet van wie of wat het filmpje afkwam (via Facebook, maar zag niks van een naam erbij staan).

Waar ik me toen wel over bedacht is, nu stel je voor dat je valt (terwijl je gewoon op een platte grond staat) dan kun je toch behoorlijk in paniek raken omdat je ogen iets anders waarnemen dan je evenwicht.
Eigenlijk een erg logische stap van IKEA, als je bedenkt dat een heel groot deel van hun catalogus al als 3D model beschikbaar is. Ik ben wel benieuwd waarom ze voor de Vive hebben gekozen, en of het ook goed gaat werken op andere VR platformen.
Zolang die voldoen aan de systeemeis 'tracked motion controllers' op de Steampagina...
Ze hebben Vive gekozen omdat je dan letterlijk kan rond lopen in de vr keuken?
Met de oculos rift moet lopen met de gamepad.
Hopelijk kun je straks virtueel door Ikea winkels van je keus "lopen". Dat scheelt weer lange files op feestdagen. Helemaal mooi zou zijn als je een artikel kunt "oppakken", draaien en bekijken m.b.v. een bluetooth controller. Zo kun je shoppen wanneer je wil, ook als winkels gesloten zijn.
Dit alles is theoretisch mogelijk met de HTC Vive. Alleen moet je wel even ervoor zorgen dat Ikea er wat ontwikkelaars op zet.
Dan mis je wel het 1 euro ontbijt
daar mis je niet zoveel aan haha, kun je beter t 2 euro ontbijt bij de hema nemen.
Nee dank je. Als er wel iets deprimerends bestaat, is het wel het § 2,- ontbijt van de Hema waarvoor de lokale paupers en bejaarden al een half uur voor openingstijd voor de deuren staan te verzamelen. Dan bak ik toch liever zelf wat broodjes ...
mensen willen er uit op feestdagen en omdat men geen inspiratie heeft gaat iedereen naar de ikea!
Wellicht kan dit met Google's VR oplossing gecombineerd worden om zelf thuis je keuken (Of andere kamer) te scannen en dan meubulair in te voegen. Dat zou mij echt ideaal lijken; het ziet er naar uit dat de rolmaat langzaam overbodig begint te raken voor zulke huis, tuin en keuken toepassingen.
Kun je dan ook afmetingen van je eigen huis en keuken opgeven, zodat je vanuit je eigen situatie er tegen aan kunt kijken. Anders kan ik net zo goed de ikea catalogus pakken en het bekijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True