Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Nvidia heeft tijdens zijn eigen GPU Technology Conference zijn krachtigste grafische kaart voor mobiele workstations aangekondigd. De Quadro M5500 is gebaseerd op de Maxwell-architectuur en het is de professionele variant van de GTX 980 voor laptops.

De Nvidia Quadro M5500 is een MXM die door laptopbouwers ingebouwd kan worden in mobiele workstations. Net als de GTX 980-module die Nvidia in september vorig jaar beschikbaar maakte voor gaminglaptops, heeft de Quadro M5500 een volledige GM204-gpu waarvan alle 2048 streamprocessors actief zijn.

De kloksnelheid van de chip is afhankelijk van de keuze van de laptopfabrikant. Volgens Anandtech zou de boostclock ongeveer 1140MHz zijn. Er is 8GB gddr5-geheugen aanwezig dat werkt op 6,6GHz en communiceert over een 256bits brede bus, voor een bandbreedte van 211GB/s. De tdp is 150 watt.

Nvidia zegt dat de chip geschikt is voor het ontwikkelen van virtualrealitygames en -toepassingen. De huidige Quadro M5000M is niet krachtig genoeg om aan de systeemeisen van bijvoorbeeld de Oculus Rift en HTC Vive te voldoen.

Nvidia Quadro M5500Nvidia Quadro M5500Nvidia Quadro M5500

  Quadro M5500 Quadro M5000M Quadro M4000M Quadro M3000M Quadro M2000M Quadro M1000M Quadro M600M
Gpu-model GM204 GM204 GM204 GM204 GM107 GM107 GM107
Streamprocessors 2048 1536 1280 1024 640 512 384
Geheugengrootte 8192MB gddr5 8192MB gddr5 4096MB gddr5 4096MB gddr5 4096MB gddr5 2048MB gddr5 2048MB gddr5
Geheugeninterface 256bit 256bit 256bit 256bit 128bit 128bit 128bit
Geheugensnelheid 211GB/s 160GB/s 160GB/s 160GB/s 80GB/s 80GB/s 80GB/s
Verbruik 150W 100W 100W 75W 55W 40W 30W

De nieuwe Quadro M5500 vergeleken met de rest van de Quadro-line-up

Samen met de M5500 introduceert de gpu-fabrikant een VR Ready-certificaat voor workstations. Nvidia zegt samen te werken met computerbouwers als HP, Dell en Lenovo, die allen met gecertificeerde workstations zullen komen. MSI heeft met de WT72 ook de eerste laptop aangekondigd die van de Quadro M5500 gebruik zal maken.

Dinsdagavond 18.00 uur Nederlandse tijd geeft Nvidia-ceo Jen-Hsun Huang zijn keynote tijdens GTC 2016. De verwachting is dat de topman tijdens de presentatie, die live te volgen zal zijn, meer informatie over de komende Pascal-gpu's naar buiten brengt. De Pascal-architectuur zal de basis vormen voor de nieuwe generatie videokaarten van Nvidia, die later dit jaar uit moeten komen.

Nvidia VR Ready WorkstationsNvidia VR Ready Workstations

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

In me huidige laptop zit een gtx 980m en die is nog niet eens vr ready met een tdp van 122 watt. Ik denk dat het nog wel een generatie of 2 duurt voordat de laptop gpu's desktop grade performance kunnen leveren met een tdp van <150. Maar dat is een speculatie ( overclock veel met laptop kaarten en cpu's )
Als oculus, sony en htc, meer tijd hadden gestopt in eye tracking waren de huidige video kaarten al lang snel genoeg. Nog erger in VR zou de resolutie inclusief 3D hoger zijn dan op een gewoon mono scherm met de gelijke GPU load. Zie uitleg de FOVE http://www.roadtovr.com/f...eadset-hands-on-ces-2015/. AMD en Nvidia zijn dit aan het inbouwen, Foveated rendering. Kan zo ongeveer 5 x de snelheid schelen.

Mag alleen hopen dat dit niet te patenteren valt.. al geeft de naam een ander gevoel.. had beter focus adapted rendering genoemd kunnen worden.

Dus denk dat ik nog ff wacht op v2 van oculus, sony en htc. Zal leuk zijn voor die gasten die nu een sony VR bril hebben gekocht en deze dan ook nog een extra ps4.5 uitbereiding hebben aanschaft te horen krijgen dat v2 beter en sneller loopt op een standaard ps4. Voel je je toch wel minder.
Maar je kan wel zeggen dat je 1 van de eerste was met da ding. Daarvoor doen de vele het al....
Denk dat ze maar ffe een ritje langs de ggnet moeten gaan :+

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 5 april 2016 16:29]

Focus Adapted Rendering Technology is niet gekozen omdat het zo'n bescheten afkorting heeft :)
Ik vindt dat Nvidia het heel erg goed doet met PCB layout design. T voegt eigenlijk niks toe maar ik word wel blij van dit soort mooie volgepropte PCBs

[Reactie gewijzigd door Felix3301 op 5 april 2016 13:57]

Ik snap precies wat je bedoelt... Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af waarom een 'desktop kaart' zo groot is, het kan blijkbaar heel 'simpel'?
Omdat het goedkoper is. De PCB van deze kaart zal significant meer lagen nodig hebben om alle traces te accomoderen. Met meer ruimte kun je voor minder lagen gaan. Daarnaast is het wenselijk om de hitte uit te spreiden en je heb op dit bordje geen ATX power connector, display connectors.
Cool, daar ga ik morgen hopelijk zeker naar kijken, vooral om de Pascal gpu's.
Voor velen.

Deze 'mobiele' variant lijkt me een noodzaak om op papier alles te leveren, alleen vraag ik me wel hoe groot de vraag zal zijn. Met een krachtigere en zuinigere varianten in het vooruitzicht lijkt me dit geen logische keus.

Maar eerst even afwachten wat de specs morgen zullen zeggen. Als er modellen onder de 100W goed genoeg zijn voor VR zie ik Nvidia wel 'desktop'-chips in notebooks stoppen.
in de huidige trent krijgen alle gaming range notebooks nu VR supported hardware
VR support, is dat een nieuwe marketing term ofzo? Iedere laptop werkt met VR, misschien niet allemaal even snel maar het is niet dat het niet werkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True