Lenovo rust all-in-one, laptop en desktop voor gamers uit met GTX 1080

Lenovo heeft een laptop, een aio en een desktop onthuld die bedoeld zijn voor gamers. Alle drie de systemen hebben maximaal een Intel Core i7 van de Skylake-generatie aan boord alsmede een Nvidia GeForce GTX 1080.

Lenovo onthult de laptop en de twee desktops bewust tegelijk met de Gamescom-beurs in Keulen, die op 18 augustus voor bezoekers de deuren opent. Het bedrijf benadrukt dat systemen geschikt zijn voor virtual reality. Alle drie de systemen hebben dezelfde zwart-rode, sciencefiction-achtige ontwerpaccenten.

De Lenovo IdeaPad Y910-laptop wordt uitgerust met maximaal een Core i7-6820HK-processor, die een turbofrequentie van 3,6GHz heeft. De quadcore-cpu heeft de beschikking over maximaal 64GB aan ddr4-geheugen. Daarnaast heeft de gamingnotebook maximaal een laptopvariant van de GTX 1080 met 8GB gddr5x-geheugen aan boord. Aan opslag is er maximaal een 1TB-hdd en twee 512GB-ssd's in raid-0. Het scherm heeft een diagonaal van 17,3" en een resolutie van 1920x1080 pixels.

Het gewicht van de laptop is 4,6 kilogram en het toetsenbord is voorzien van achtergrondverlichting. Verder zijn er onder andere twee usb 3.0-poorten, twee usb 2.0-poorten, een usb-type-c-poort en hdmi-out. Lenovo brengt de gaminglaptop in november uit. Prijzen beginnen bij 2799 euro voor een uitvoering met GTX 1070.

Lenovo IdeaPad Y910Lenovo IdeaPad Y910Lenovo IdeaPad Y910

De desktop krijgt van Lenovo de naam IdeaCentre Y710 Cube mee. De behuizing weegt 7,4 kilogram, heeft een ingebouwd handvat voor transport en is 393,3 bij 252,3 bij 314,5mm groot. Aan de binnenkant zit maximaal een Intel Core i7-processor van de Skylake-generatie, maar Lenovo maakt hier op dit moment niet bekend wat de opties hier zijn. Verder draait de pc maximaal op een Nvidia GeForce GTX 1080, 32GB ddr4-werkgeheugen en maximaal een 2TB-hdd en een 256GB-ssd. Daarnaast is er onboard-wifi, gaat video-output via vga en hdmi en heeft het systeem in totaal vier usb-poorten, waarvan drie usb 3.0 zijn.

De adviesprijs van de Y710 Cube begint bij 899 euro en is deze maand verkrijgbaar, maar het is op dit moment niet bekend welke specificaties gebruikers daar precies voor krijgen. De Y710 Cube met een GeForce GTX 1070 kost al 1699 euro.

Lenovo IdeaCentre Y710 Cube (resized)Lenovo IdeaCentre Y710 Cube (resized)Lenovo IdeaCentre Y710 Cube (resized)

De compactere van de twee desktops, de IdeaCentre AIO Y910, heeft een 27"-scherm met bijna geen rand eromheen en een resolutie van 2560 bij 1440 pixels. Aan de buitenkant treft men verder een 720p-webcam aan en geïntegreerde 7.1-speakers. Verder zitten er drie usb 3.0-poorten aan de zijkant. De all-in-one is 237,6 bij 615,8 bij 490,25mm groot.

Daarnaast zit ook hier maximaal een Skylake-i7 in en een GeForce GTX 1080 met 8GB vram, vermoedelijk het model dat ook in laptops wordt gebruikt. De baseclock hiervan is lager dan die van het desktopmodel, maar het verschil is niet groot: 1556MHz tegenover 1607MHz. De boostclock is met 1733MHz weer hetzelfde. Dit zijn echter wel de snelheden van referentiemodellen van Nvidia en het is niet zeker of Lenovo deze zelf ook gebruikt. Ook deze aio heeft 32GB ddr4-werkgeheugen, maximaal een 2TB-hdd of een 256GB-ssd en ingebouwde wifi.

Vanaf september is de AIO Y910 beschikbaar, voor een adviesprijs vanaf 1799 euro. Onbekend is welke gpu er bij dat model zit. De uitvoering met een GTX 1070 heeft een adviesprijs van 2199 euro en is vanaf oktober verkrijgbaar. Geen van de drie modellen is op het moment van schrijven nog te vinden op de website van Lenovo.

Lenovo IdeaCentre AIO Y910Lenovo IdeaCentre AIO Y910Lenovo IdeaCentre AIO Y910

Door Mark Hendrikman

Redacteur

16-08-2016 • 17:58

41

Lees meer

Reacties (41)

41
41
32
0
0
5
Wijzig sortering
Wat een prijzen allemaal. Godzijdank dat ik zelf pc's kan en wil bouwen!
Helemaal mee eens, los van de prijzen, waarom maken ze altijd van die kermisbakken als het om een game pc/laptop gaat. Dan vond ik de Razr game laptop nog het mooiste.
'Gamer' producten zijn eigenlijk altijd smakeloos en kermisachtig. Voor die bedragen mag je toch wel wat stijlvollers verwachten.

Edit: wellicht is de doelgroep van gamerproducten de gemiddelde 15/16-jarige. Net zoals hun scooter moet de PC zo schreeuwerig mogelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 25 juli 2024 08:25]

Tja, sommige houden van 'toeters en bellen' en de ander houden van 'simpel en strak', dus ieder een smaak. Hierbij in de prijs zit meestal ook mechanische toetsenborden en andere accessoires in verwerkt wat soms meer kost door de kleine ruimte dan in traditionele desktop.
Toeters en bellen hoeft niet altijd zwart glimmend met scherpe hoeken en rood licht te zijn. Ik heb zelf een de zwarte inwin 805 met witte verlichting die subtiel "ademt" wel opvallend en toeters en bellen, maar imho niet zo belachelijk schreeuwerig
Je hebt de ASUS ROG game lijn laptops, die vind ik strak en met één kleur toetsenbord verlichting absoluut geen kermis. Zou het alleen geen laptops willen noemen maar (mobiele) desktop replacements. Dat gewicht en warmte zet je niet op je schoot tijdens het gamen.
Die doelgroep lijkt me persoonlijk wat jong voor de bedragen waar het hier om gaat.
Omdat hun denken dat het mooi is.

Geen idee, er zijn mensen die zoiets kopen omdat het opvalt, maar net als met grote smartphones zijn het gewoon de producenten die ons willen wijs maken dat wij dit willen.

Ik kan een mooie simpel zwarte kast wel waarderen, paar fans met leds kan wel, eventueel met een window aan de zijkant, maar graag subtiel en inderdaad schreeuwen de meeste van dit soort "kant en klare" producten het gewoon uit en dat maakt ze naar mijn mening goedkoop qua design.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 25 juli 2024 08:25]

De meeste mensen die ik ken die veel gamen, zijn mannen van 30+ en stuk voor stuk hebben ze allemaal strakke kasten. Misschien dat de jongeren zoiets willen, maar die hebben vaak het geld weer niet.

En net wat je zegt, strakke kast, misschien window met paar leds. In ieder geval de kabels strak weg gewerkt (zeker met een window) maar niet die rare vormen en disco verlichting.
Precies, ik zou het zelf op maximaal 2 fans met leds houden en that's it, of een subtiele verlichting maar dan geen fans met leds.

Maar vooral inderdaad de kabels weg, ik zou daar zo schijtziek van worden, en daarnaast is het beter voor de airflow.
Is het niet ook zo dat een deel van die invloed wordt bepaald door Azie en wellicht de VS? Dat zijn toch de drijvende economieen achter deze business. En ik weet wel dat Aziaten dit wel waarderen.
Om die reden koop ik al jaren een dell xps laptop. Ook vanwege de goede ervaringen mbt garantie.
Kan je ook laptops zelf bouwen? :P

Maar er is altijd wel een markt voor dit, niet groot maar er zullen altijd wel mensen zijn die zoiets willen kopen. En ik denk ook dat een deel van die prijs te maken heeft met de kleine productie-aantallen.
Maar als je zelf 1 zo'n toestel laat bouwen bij een gewone webwinkel voor particulieren kom je toch veel goedkoper uit? Ik denk dat een deel van de marginale winst compensatie is voor de vaste kosten zoals ontwerp en reclame, en het grootste deel gewoon lekker geld verdienen.
Ja, dat jij en de gemiddelde Tweaker het zo doet wil alleen niet zeggen dat iedereen het zo doet.
Natuurlijk, maar wat ik wilde zeggen is dat ik niet denk dat het zo duur hoeft te zijn alleen maar door de kleine oplage, omdat het immers ook goedkoop kan bij Azerty.
ok,,, en dan een 1080 kaart erin hangen?? dat drijft de prijs toch aardig op. 899, ofzo. en dan 32gb kit,,, 320. en dan een i7 699, het is geen goedkope meuk in de eerste plaats. en de technologie gaat zo snel dat je nu wel een oudere laptop kopt met een 750m kaart voor 499, maar dat is toch niet te vergelijken met een 1080, en de behuizing zelf kost ook nog knaken... dus laten we zeggen dat het aan onderdelen 1900 euro heeft (retail dat wel)
en daar een marge van 800 bovenop heeft zitten. maarja een merc of bmw, verliest sneller zijn waarde dan een pc. maar toch is een pc toch wel een van de producten die snel waarde verliest door vooruitgang.
samen met telefoons. alhoewel,,, een note 4 van 2 jaar oud is nog steeds rond de 480 euro. het ligt er maar aan wat je er voor over hebt dus.
€ 680 - GTX 1080
€ 115 - 32 GB DDR4 2400 MHz
€ 345 - i7-6700K
€ 100 - moederbord
€ 70 - voeding
€ 50 - harde schijf 1 TB
€ 70 - SSD 250 GB
€ 50 - kast
€ 30 - montage (dat kost het een particulier; in de fabriek is dat eerder € 5)
------------------------------------------------------------------------------------------------------- +
€ 1510 - Totaal

Dus de winst per verkocht toestel zal wel fors zijn. De versie met een GTX 1070 en i5 zal nog een stuk minder kosten... kortom, kun je dit niet beter bij b.v. Azerty bestellen en door hen in elkaar laten zetten?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 juli 2024 08:25]

Als je zoals jij zegt bij Azerty deze spullen koopt ben je veel meer dan 680 euro kwijt voor een gtx 1080. Goedkoopste is daar €729,00
https://azerty.nl/8-6867-940212/kfa2-geforce-gtx-1080.html

Goedkoopste geheugen is € 137,00 https://azerty.nl/8-6128-...ballistix-sport-ddr4.html

Processor en moederbord klopt ongeveer.

Hardeschijf, goedkoopste is €52,90 voor 1tb https://azerty.nl/8-857-4...barracuda-vaste-schi.html

En ik heb al geen zin meer op de rest op te zoeken. Het totaal is in ieder geval niet gebaseerd op prijzen van azerty.

Het is minstens 74 euro duurder dan wat je aangeeft, en een ssd van 250gb is helaas ook niet voor die 70 euro te krijgen, dit komt waarschijnlijk omdat je de prijs van 240gb ssd's heb gebruikt, die wel rond die prijs komen.

Sorry voor het zeuren, maar overdrijf niet.
Azerty was maar een voorbeeld. Ik heb gewoon de goedkoopste prijzen uit de prijswatch genomen. Je kunt het ook bij de winkel om de hoek laten monteren. Maar dan nog, zelfs als je Azerty als willekeurige webwinkel uit zou kiezen, ben je dus misschien € 80 duurder uit, dus b.v. € 1590. Dat is nog steeds veel minder dan € 1900.

En als alles het bij dezelfde winkel bestelt heb je minder verzendkosten dan in mijn berekening.

En jouw prijs was trouwens zonder montage, dus er zou weer € 30 af moeten.

Ik zie wel goedkopere SSD's: https://tweakers.net/cate...AHQyNzECiDX0NTYDCxQW1sLAA

En ik denk dat Lenovo veel minder voor die onderdelen betaalt doordat ze groot inkopen en tussenpersonen overslaan.

Vanwege al die dingen denk ik dus dat hun winst echt wel groot zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 juli 2024 08:25]

Inderdaad en die Cube is vanaf 2199.- dus dan heb je waars nog geen i7 en 1080 GTX maar een i5 en 1070 GTX ben ik bang.. :/
Mee eens. Ik moet weer denken aan de tijd toen ik zelf mijn 386 moest kopen. Hele zomervakantie voor gewerkt en toen zat ik pas op de helft.

Nu krijg je natuurlijk veel meer (herrie) voor je geld. Maar qua prijs (voor de jeugd) ben je eigenlijk weer terug bij af.

Natuurlijk zijn de PC's steeds meer Niche producten nu gamers ook een redelijk performende XBox of Playstation kunnen kopen. Ik vermoed dat de markt nog wel wat klappen gaat krijgen. Dat zal de prijs geen goed doen.
Inflatie technisch gezien zijn de prijzen niet raar, ik herinner me nog dat ik in 1995 2800 gulden betaalde voor een 80 Mhz 486 met double speed cd-rom. In die tijd is de euro natuurlijk minder waard geworden dan de gulden toen was.

De vraag is wel wie het ervoor over heeft. Ik denk dat een losse console met een budget PC/laptop ernaast voor de meeste mensen veel interessanter is. In dat geval geen gezeik met drivers, anti-virus, malware e.d en gewoon direct spelen. En voor 80% wordt de PC gebruikt voor Excel en internet (tweakers.net kijken), hier heb je geen i7 en GTX1080 voor nodig.
Als die AIO nou een 120hz+ scherm heeft best interesting voor de mensen die wel eens naar een LAN gaan.
De laptop ziet er best OK uit, de all-in-one ziet er ook best OK uit.

Maar die desktop... ieeeuw wat een gedrocht.

De prijzen zijn natuurlijk hoger dan zelf bouwen, is altijd zo maar ik vind de prijzen voor de laptop en de all-in-one astronomisch hoog, die van de desktop is gewoon hoog.

Mensen klagen dat Alienware duur is, maar even €2799 neersmijten voor een Lenovo is een ver van mijn huis verhaal, ik blijf hun consumenten lijn vooral als "budget" zien.
Ze zullen er wel onderzoek naar hebben gedaan maar ik vraag me altijd af of (vooral de laptops) niet beter zouden verkopen als ze niet zo "luidruchtig" vormgegeven waren.
Het is sonde dat er geen displayport op zit bij de desktop terwijl deze GPU's uitermate geschikt zijn voor 144hz gaming.
tuurlijk is er onderzoek naar gedaan, de generatie gamers van vroeger zijn nu volwassen, en volwassen mensen hebben iets meer te besteden dan studenten. dus niet echt een laptop voor kids dit. maar meer voor 30+ zoals ik (lui om zelf te kloten) dan is die paar euro extra ook wat waard.
Gelukkig dat ik geen laptops hoef vanwege die prijzen. Een desktop pc voor het gamen en videobewerking, smartphone om mee te chatten en videobellen plus foto's en filmpjes maken en een tablet om online mee te kunnen surfen op het web en films mee kijken en 2d games mee spelen.
Zit ook te kijken naar iets nieuws. Zowel mijn desktop als laptop moeten vervangen worden, maar dat kan prima door 1 snelle laptop. De prijs is natuurlijk een adviesprijs, maar blijft fors. Een vergelijkbare pc zet je voor ruim 1000 euro minder in elkaar. Even afwachten waar Asus mee komt.
Als er in die AIO nou eens een fatsoenlijk IPS paneel komt zouden ze misschien voor wat concurrentie met de iMac gaan betekenen (hardwarematig dan).
Holy .... Ben ik de enige die dergelijke 'game' designs maar niets vind? Waarom is een stijlvolle, strakke laptop, desktop of all-in-one niet mogelijk? Design by lian li of jonsbo of zelfs Apple.

Nu eventjes mijn eigen gedacht, dus mijn gedacht:
Dat een bedrijf dat zo fier is op zijn fameuze en geweldige thinkpad lijn durft komen met zulke redicule 'gaming' producten.. Dit trekt toch nergens op. Zijn er nu effectief mensen die dit leuk vinden?

[Reactie gewijzigd door AriGold op 25 juli 2024 08:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.