Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Asus kondigt de ROG GX800VH-laptop voor gamers aan. Het topmodel is de opvolger van de GX700 en heeft net als die laptop een externe waterkoeler. Om de twee GTX 1080-gpu's in sli te voeden, worden twee powerbricks van ieder 330W gebruikt.

Asus toonde de GX800 al op de Computex-beurs eind mei, maar omdat Nvidia de mobiele GTX 10-serie destijds nog niet had aangekondigd, mocht de fabrikant nog niet verklappen welke gpu's er in de laptop zaten. Wel was al duidelijk dat het om een sli-opstelling ging, nu weten we dat het twee GTX 1080's zijn.

Net als de GX700 beschikt de GX800 over een waterkoelingdock, dat losgekoppeld kan worden. Om de laptop op volle kracht te gebruiken, dient het accessoire aangesloten te worden. Ook moeten er twee voedingsadapters gebruikt worden om de GTX 1080-gpu's in sli te kunnen gebruiken.

De processor is een Intel Core i7-6820HK, een quadcore met acht threads, die overgeklokt kan worden. Het 18,4"-scherm heeft een resolutie van 3840x2160 pixels met een verversingssnelheid van 60Hz. Het is een ips-paneel met ondersteuning voor Nvidia G-Sync. De laptop weegt 5,7KG, exclusief de waterkoelingmodule die zelf 4,7KG weegt. Nieuw ten opzichte van de GX700 is het mechanische toetsenbord met kleurenachtergrondverlichting.

Wanneer de laptop op de markt komt en tegen welke prijs is nog niet bekendgemaakt. Asus Benelux demonstreert de ROG GX800-laptop aan boord van de Tweakers Express, die op zaterdag 20 augustus naar de Gamescom in Keulen rijdt.

Asus ROG GX800Asus ROG GX800Asus ROG GX800Asus ROG GX800Asus ROG GX800

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Zoiets is toch niet erg makkelijk vervoerbaar? Je kan al bijna beter een gewone PC in elkaar steken.
het is de bedoeling ook dat je de laptop gewoon meeneemt maar thuis kan je de volle kracht gebruiken.
het is de bedoeling ook dat je de laptop gewoon meeneemt maar thuis kan je de volle kracht gebruiken.
Is dat echt de bedoeling? Lijkt me van niet. Als je zoiets koopt is het echt als min-of-meer-mobiel gaming station en dan wil je alle capaciteit ook benutten. In een rugzakje meenemen is sowieso al bijna niet te doen dus dan ga je toch all the way inclusief de waterkoeling.

Maar als je toch met een auto gaat zou ik ook liever een desktop meenemen.
zelfs op luchtkoeling is dit ding meer dan capabel om een potje counterstrike te spelen op 60fps hoor...
Je krijgt een koffer meegeleverd waarin alles past. Zit gewoon bij het apparaat. Koffer is ook erg stevig. Moet ook wel. Maar met die koffer zou je dus naar andere landen op reis kunnen met de laptop. Bijvoorbeeld.
Ah ok, die 1080's werken ook zonder de waterkoeling (alleen dan lager geklokt)? Ik dacht dat het zonder dat blok gewoon een dikke laptop was. 8)7
Ik neem aan dat zonder de waterkoeling 1 1080 uitgeschakeld word en de ander lager geklokt word als nodig. Lijkt me energie zuiniger dan beide laten loeien op lage klok.
In zijn totaliteit vereist dit inderdaad een vrij grote koffer om in te steken. Niet praktisch, tenzij je veel op verplaatsing gaat gamen.
Je krijgt een koffer waarin alles past gratis erbij.
Damm dan krijg ik hem nog niet in de koffer van mijn ferrari ook :-)
Komt doordat een Ferrari geen koffer heeft maar een auto is om mee te rijden, dus dan begrijp ik wel dat die niet erin past, simpelweg omdat een Ferrari geen koffer heeft. Wel een ''kleine'' kofferbak, althans de Ferrari's waar ik in gezeten heb.

Anyway, wel zeer gruwelijke specs, ook mooi dat ze laten zien waar ze toe in staat zijn.
Gewoon 2x een 1080 verwerken in zo'n relatief klein ding, ja de prestaties zullen zonder dat giga blok erachter wel omlaag gaan wegens het gebrek aan de ''dikke'' koeling, maar wow ej...
Dit zal jou of mij niet lukken om na te maken haha.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 16 augustus 2016 18:09]

Ja precies, vandaar dat ik zeg dat het knap is om zoiets in een ''relatief'' klein ding (laptop) te verwerken.
je ziet het punt niet , het is makkelijk vervoerbaar ,, en eenmaal thuis heb je een desktop power notebook.

dat is het punt die je zou moeten zien :+
dat ding is ietjes dikker dan een andere notebook ,, maar net zo draagbaar.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 16 augustus 2016 17:38]

Maar is 5,7 kg 'makkelijk vervoerbaar'? Ik heb een Dell Inspiron 7559 van 2,5 kg en heb er al erg veel klachten over gehoord dat hij te zwaar is.
Waar heb je uw Dell Inspiron 7559 gekocht? Wil deze laptop ook enorm graag maar ben van Belgie. En vind hem enkel aan 950 - 1000 euro + Terwijl hij voor 779 dollar te koop staat in Amerika ....
BTW verhaaltje, kosten zijn ongeveer gelijk.
Heb hem voor 900 gekocht op de belgische Dell website. Hij staat daar als 1000, maar er zijn maandelijks promoties van 50-150. Ben er erg tevreden mee! :)
Want jou notebook heeft een desktop gpu, uberhoud als dat ding zonder blok draait kom jij natuurlijk in de buurt van de prestaties van deze ? En weet niet wat jij vergelijkt, maar ik vergelijk me desktop, denk niet dat me desktop ~5kilo weegd.

plus komt daar het feit dat ze een rug zak ervoor hebben.

want zo als je aangeeft, sleep jij liever je pc mee (oeps onee notebook wat niet het zelfde presteert want je hebt heb gekocht om te gamen )

en iets wat ik ook niet begrijp, moeite heeft met 4,7 kilo ,, wat doe je dat jij je je notebook langer dan 2 min in je handen hebt om te dragen , sorry zie het echt niet.

inpakken , naar de auto , neer leggen , rijden uitstappen, uithalen, naar kantoor of wat dan ook, neerleggen :/ ,, zou je niet eerder kijken wat je dan zelf fout doet?

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 16 augustus 2016 18:14]

Ik hoorde mensen ook klagen vroeger op school dat hun laptops zwaar zijn, en dan hadden ze allemaal een ultrabook.

Kwam ik aan met een normale laptop van 3kg, zo zwaar is het niet, boeken wegen meer naar school tegenwoordig :P
Ik kan op deze plaatjes niet goed zien hoe ze dan de warmte van de 2 gpu's doorvoeren naar die externe waterkoeling. Of zitten de 1080's in dat waterblok verwerkt ?

edit:
Ok, ik heb op de asus site gekeken en de externe waterkoeling is alleen maar een koeling inderdaad. Er is dus een ROG-proprietary vloeistof koppeling tussen de laptop en de waterkoeling. Benieuwd hoe lang dat meegaat...

[Reactie gewijzigd door TTLCrazy op 16 augustus 2016 17:33]

er zitten speciale koppelstukken die de leidingen verbinden als je de laptop erin klikt.

zie deze foto:
http://www.extremetech.co...ads/2015/09/GX700-WC1.jpg
Moet je dan ook om de zoveel tijd het water bijvullen? Dat lijkt me vrij lekgevoelig.
Quick disconnects worden al vrij veel gebruikt, ook in medische apparatuur en is ruim voldoende betrouwbaar, afhankelijk welke kwaliteit Asus hier heeft ingekocht.
Ja ik ken dit soort aansluitingen van flowcytometrie op het ziekenhuis, maar die lekken wel een beetje. Ik neem aan dat dit een tandje beter is gezien de electriciteit! ;)
Net zoals bij de vorige generatie (GX700) zitten er 2 aansluitingen aan de achterkant van de laptop waar het koelvloeistofcircuit van de externe koeling op aangesloten kan worden.
Maar wat is het voordeel hiervan? Zet dan gewoon een goede gamebak thuis en speel onderweg met een 'simpele' GTX1060 of GTX1070 in je laptop.
Het voordeel is dat je geen twee systemen hoeft te kopen en toch een optimale grafische ervaring kan beleven.
Het voordeel is dat je geen twee systemen hoeft te kopen en toch een optimale grafische ervaring kan beleven.
Waarschijnlijk gaat dit systeem 3000-4000 kosten. Daarvoor kan je een erg nette laptop en een flinke gamebak kopen. De laptop geeft je een betere ervaring vanwege stuk lager gewicht.
Correctie, een nette laptop, een flinke gamebak en een auto. :+

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 17 augustus 2016 11:45]

Echt een verschrikkelijk ontwerp. Ik dacht mijn Dell XPS 17 al een stoeptegel onder de laptops was, maar dit slaat alles.
Je snapt dat dat ding achterop een dock is die je laat op de plek waar je performance nodig hebt?
Het hele idee van een laptop is toch dat je overal de zelfde 'purfurmunce' hebt? Dus als je de helft van de prestaties moet laten liggen bij zo'n dure laptop is het gewoon zonde.
Ik neem wel aan dat het geheel gewoon mee te nemen valt, je hebt alleen een wat grotere rugzak nodig :+
Dat is niet haalbaar omdat een laptop nooit dezelfde koeling en voeding kan hebben als een desktop. Al is er van de nieuwe 10XX series geen M variant meer, ook die klokken naar beneden als er niet genoeg gekoeld wordt. An sich wel een mooie (nee niet qua design) oplossing. Gamen zou prima moeten lukken op de laptop zelf. Sluit je hem aan op bv een 4k scherm, gebruik je de dock erbij.
Huh? Dat bedoelde ik niet met mijn commentaar. Ik maakte geen vergelijking met een desktop.
Nee snap ik, die vergelijking maakte ik zelf. Het is ook niet zozeer dat je de helft van de prestaties laat liggen als laptop, je verdubbelt hem alleen als je hem gebruikt als docked laptop ;)
Maar als je een docking station nodig hebt om alles uit je laptop te halen, dan druist dat toch tegen het hele principe van een laptop in? Dat was m'n punt. Voor jou is met docking station verdubbelen. Voor mij zijn de prestaties zonder docking station ''de normaal'' en zonder dat krijg je maar de helft. (om het even zo te zeggen).

Voor mij een vreemd idee.
Vrijwel bijna elke laptop is default ingesteld dat als die aan de stroom hangt op 100% draait en op accu maar op een 60%. Zegmaar (wat ingewikkelder, maar toch).

Dus nee dit is echt niet uniek bij laptops als deze.
Het gaat helemaal niet over het wel of niet aan het stroom netwerk hangen. Het gaat over de docking station. 8)7
Om een laptop aan het stroom netwerk te hangen is hopelijk geen docking station nodig.

Zo moeilijk is dit toch niet? :?

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 17 augustus 2016 13:41]

Persoonlijk vind ik dit het hele idee achter 'mobility' van het 'laptop' concept wegnemen. Als je zulke power nodig hebt, neem je gewoon een desktop, kan ook in relatief klein formaat. Leuk dat dit kan, maar ik zie er de meerwaarde niet van in.
Je hoeft die blok ook niet aan te sluiten tenzij je de volle kracht van de GPU wil gaan benutten, anders is dit niets anders dan een normale 18,4" laptop.
Gewoon omdat het kan..

Als je al perse een laptop wil om te gamen, neem er dan een met een 1080p scherm (meer dan genoeg pixels voor 17-18") en een enkele GTX 1060 (of 1070 voor iets meer futureproof) aan boord.. Is tenminste echt mobiel en veeeeel goedkoper.. Maar als geld dus geen enkel probleem is en dus gewoon omdat het kan, zie deze Asus..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 16 augustus 2016 17:32]

En waarom heeft iets geen bestaansrecht omdat het duur is? een Ferrari is ook vele malen duurder als een fiat panda. Maar toch zijn er genoeg van verkocht. Er zijn nog steeds genoeg mensen die gamen leuk vinden en er ook makkelijk het geld voor kunnen betalen. En waarom zou je beknibbelen op je ervaring als je makkelijk 10k bv kan missen.

Tuurlijk is het een niche product. Maar dat wil niet zeggen dat het een product is gewoon omdat het kan. Dan hadden ze er 4 GPU's in moeten verwerken waarbij je maar 2 tegelijk kan gebruiken. Dan kan je zeggen gewoon omdat het kan. Maar dat is nu absoluut niet het geval.
Zeer dure niche producten zijn per definitie 'gewoon omdat het kan' producten.. Niemand heeft dit soort laptops (of een Ferrari) echt nodig.. Daarmee zeg ik dus niet dat ze geen bestaansrecht hebben.. Het zijn sowieso leuke zaken om je aan het vergapen en te laten zien wat mogelijk is..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 16 augustus 2016 17:46]

De prijs zal inderdaad wel vergelijkbaar zijn met een Ferrari,..
Maar dan is deze laptop ook de ferrari van de laptops.. Oftewel precies wat loko504 zegt..
Oh, ik kan er zeker kwijlend naar kijken. Maar ik zou toch wel een jaarinkomen op het niveau van Bill Gates moeten hebben voordat ik het uberhaupt zou overwegen. Zelfs zonder de prijs te weten weet ik al dat de prijs/prestatieverhouding dermate dramatisch is dat ik meer waarde uit mijn geld zou halen als ik bankbiljetten als wcpapier zou gebruiken ;)
Haha ja naar de specs wel dat is natuurlijk giga, maar het uiterlijk (persoonlijk) vind ik dan wederom totaal niks.
Ik begrijp dat zo'n laptop een stuk dikker moet zijn dan hun ''zakelijke'' lijn, maar waarom al die space dingen (om het zo maar te noemen)? Het is vrijwel standaard als je een game laptop wilt, nu vond ik dat vroeger ook leuk al die lampjes en uitsteeksels aan de kast, maar dat vind ik nu totaal niet meer mooi om te zien.

Geloof me, bankbiljetten als WC papier gebruiken is echt niet relaxt.. WC papier is van veel beter kwaliteit.
Het ziet er inderdaad niet uit (smaken verschillen natuurlijk). Ik vind dat waterblok achter al helemaal lelijk en totaal niet handig lijkt me. Heb voorheen jaren op een laptop gegamed en als je een beetje een fatsoenlijke haalt en een ssdtje er in zet kom je met de standaard lucht koeling een heel eind. Nu mikken ze natuurlijk op de 4k markt wat eigenlijk weinig zin heeft op een laptop van dat formaat. (Al zullen de meningen daar over verdeeld zijn, net zoals het veel mensen niet uit te leggen is dat je op 4,5" schermen geen verschil kan zien met fhd of 4k behalve de batterijduur).

De specs daarintegen zijn veelbelovend voor een laptop en denk dat het voor het gros spellen overkill is (meest gespeelde online spel is bijv. League of Legends, ik draai het met 2xgtx770 op 1080p met 450fps wat natuurlijk al dikke overkill is voor een 60hz schermpje).
Een Ferrari is toch wel iets mooier. Dit is eerder een vrachtwagen.
De vrachtwagen van de busjes dan ook goed xd

Maar goed ik vraag me ook af waarom het altijd als 1 of ander space ding uit moet zien. Wil je een dikke game laptop kom je al snel met al die fratsen erop.. Scheelt dat ik geen laptop nodig heb om te gamen en je bij desktops volop keuzes hebt om gewoon een strakke zwarte kast neer te zetten. Anders zou het toch wel balen zijn dat je al snel op een apparaat als dit uitkomt wat er zo uitziet.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 16 augustus 2016 17:53]

Het probleem is echter wel dat een vandaag een ferrari kopen over 10 jaar nog steeds supersnel is. Deze laptop vandaag kopen betekende 2 jaar later achter de blijven bij laptops die 1/4 van de prijs zijn.
Over 10 jaar krijg je een Ferrari voor hetzelfde geld die het op elk vlak beter doet. Ferrari's van 10 jaar geleden doen over het algemeen ook onder aan de Ferrari's van nu.
Ik begrijp wel wat je zegt puur kijkend naar de snelheid van het apparaat. Ik begon ook niet over de vergelijking met een Ferrari maar volgens mij Loki :D
Nee, op een laptop zit geen BPM.
wat gaat ie kosten?
Kijkend naar het vorige deel en daarop extrapoleer, dan zo'n 4500/5000.
Waarom je voor dat bedrag dan niet gewoon een dikke mooie laptop EN een dikke mooie workstation koopt is echt beyond me, maargoed....
als je het moet vragen kan je het niet betalen ;)
FHD is in meeste gevallen inderdaad zat, maar aangezien hier 2 GTX 1080's in zitten is de resolutie niet eens een groot probleem.

Of dit draagbaar is? Nee, dit is voor gamers die vaak reizen naar LAN parties en voor patsers die geld hebben.

Ik zou dit nooit kopen, liever een dikke PC bak en eventueel een leuke laptop met een GTX 960/1060.
Ben erg nieuwsgierig hoe die presteert. Zal dat vast wel zien hier na Gamescom.
Niet echt handig voor op je schoot (zonder de watercooling dock wel natuurlijk) maar
voor mensen met ruimte gebrek misschien een oplossing.
Die koeling is al een redelijk groot blok. Interessanter is een kleine pc zelf samenstellen.
Prijs nog niet bekend.

Dat zullen wel zo ongeveer twee drie High-End (1070) Desktops zijn.

(1080 is namelijk enthousiast)
Ik heb jaren terug ooit de fout gemaakt om een laptop met 20,1 " scherm te kopen en in de praktijk bleken termen als mobiliteit en draagbaarheid al snel loze begrippen.
Dat ding woog zonder draagtas al meer dan 8 kg exclusief stroomadapter (+ ca. 1 kg) om het toestel van stroom te kunnen voorzien.
Hoewel met oplaadbare batterij vrat het ding zoveel stroom dat werken zonder stekker in het stopcontact eigenlijk geen optie was.
Allemaal leuk om n enkele keer mee te nemen maar daarna laat je zo'n ding gewoon thuis staan.
Dus nee, ik zou me aan toestellen zoals dit nooit meer wagen.
Ik snap niet waarom die gaming laptops altijd zo lelijk moeten zijn. Het is alsof je naar een audioset kijkt uit, wat is het, eind jaren 90?
http://i.marktplaats.com/...YJ0AAOSwIgNXnICb/$_84.JPG

[Reactie gewijzigd door Erwines op 17 augustus 2016 01:54]