Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Intel werkt onder de naam Project Alloy aan een draadloze vr-headset, die zonder smartphone gebruikt kan worden. Het apparaat bevat een soc, sensoren, scherm en accu en is voorzien van RealSense-camera's. Fabrikanten kunnen vanaf volgend jaar hun eigen Alloy-apparaten maken.

Intel-ceo Brian Krzanich kondigde Project Alloy aan tijdens de keynote van het Intel Developer Forum. De Alloy-headset zou een compleet systeem voor vr zijn, waarbij een losse pc niet meer nodig is: in de headset zit een Skylake-processor uit de i5- of i7-serie. Welke schermen en resolutie gebruikt wordt is niet bekend, maar het is aannemelijk dat deze worden aangestuurd door een Iris Pro-gpu.

Project Alloy

Aan de buitenkant zitten Intel RealSense-camera's, die ook augmented reality-toepassingen mogelijk moeten maken. Daarbij kan de drager van de Alloy-bril de echte wereld bekijken op het scherm, met daar overheen virtuele objecten geprojecteerd. De camera's kunnen de omgeving in kaart brengen, zodat de drager van de bril nergens tegenaan loopt. Bovendien worden handen herkend en digitaal in beeld gebracht, zodat deze als 'controllers' gebruikt kunnen worden. Iedere vinger wordt individueel in kaart gebracht en het moet mogelijk zijn om interactie te hebben met objecten uit de vr-wereld, of juist echte objecten te gebruiken in de virtuele omgeving. De hardware kan samenwerken met het Microsoft Holographic-platform, dat Microsoft begin juni openstelde voor ontwikkelaars.

Het prototype dat Krzanich op het podium liet zien, heeft twee RealSense-camera's en tal van andere sensors aan boord, maar welke soc er gebruikt wordt en welke resolutie het scherm heeft is nog niet bekend. Project Alloy moet in de tweede helft van 2017 beschikbaar komen als open ontwikkelplatform. Fabrikanten kunnen vervolgens hun eigen vr-headsets op de markt brengen met de techniek.

Project AlloyProject AlloyProject Alloy

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Ik snap nu waarom ze de Hololens als MR (mixed reality) aanmerken en niet meer als AR. Zat me al een tijd af te vragen hoe dat zat en kon er niet echt een verklaring voor vinden. Maar dat is nu in 1x duidelijk.

VR = volledig gesloten van de buitenwereld
AR = zicht op de buitenwereld via camera's, maar je bekijkt de buitenwereld op een scherm en niet door het scherm. Het scherm bevat dus beeld van de camera + virtuele objecten. Zoals bij Pokemon Go gebeurd bij het vangen van een Pokemon.
MR = je kijkt door een bril/doorzichtig scherm, waarbij je de echte wereld dus niet via een scherm ziet. In die echte wereld worden virtuele objecten geprojecteerd door (op dit moment nog) het doorzichtig scherm.

Zijn de realsense camera's een beetje te vergelijken met Kinect camera's? Ze lijken het mappen van lichaamsdelen aardig te snappen.

Versplintering lijkt mee te vallen, gezien ze met de Microsoft sdk werken.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 16 augustus 2016 19:45]

Letterlijk betekent Augmented Reality dat je iets toevoegt aan de echte reality. Uiteindelijk is het een definitiekwestie natuurlijk, dus als dit de splitsing is dan zij het zo.
Ik deed legerdienst in de luchtmacht in 1986 en toen was men al druk met extra geprojecteerde info in de helmen (hud). Waarom VR succes zou hebben heb ik nooit gesnapt, alle Alexander Klöpping 's ten spijt :)
Omdat bij sommige ervaringen je de echte wereld niet hoeft/wilt zien?
Omdat klopping praat wat ze in de dwdd willen horen gezien hun beperkte kennis en dus mag hij zelfs reclame voor zijn eigen producten maken en mathijs zegt dat het goed is (zolang de teleprompt niet crashed)
Nog meer versplintering... jippie! 8)7
Oh nee, meer concurentie, dat heeft nog nooit tot iets goeds geleid. |:(

on-topic: waarom word dit vergeleken met een Gear VR en niet met Rift of Vive?

[Reactie gewijzigd door Wilin op 16 augustus 2016 19:12]

Ik zou het eerder vergelijken met de Sulon Q van AMD zie:https://www.youtube.com/watch?v=XOXTc3gz5Cc
on-topic: waarom word dit vergeleken met een Gear VR en niet met Rift of Vive?
Omdat dit een mobiele oplossing is (standalone, zonder computers, zonder kabels), en er een grote kans bestaat dat je qua performance eerder in de buurt van een high-end smartphone zit dan een high-end desktop.
vesplintering,,, dit is juist aan te moedigen. of is het product al zover ontwikkeld dat er geen verbeteringen aan toe te voegen zijn. met de realsense camera's is toch volgens mij veel betere interactie toe te passen dan bij een gear vr, of een google cardbox. neej dit is 1 van de grootste fabrikanten van socs die mee speelt in het spelletje van facebook( ocullus rift dus). dus ja ik ben zeer te spreken over verschillende standaarden net zoals vroeger met vhs vs video 2000. dus laat de beste maar winnen

[Reactie gewijzigd door sprikkel25 op 16 augustus 2016 19:13]

net zoals vroeger met vhs vs video 2000. dus laat de beste maar winnen
je bent je er hopelijk van bewust dat bij het voorbeeld dat je aanhaalt niet de beste gewonnen heeft, maar het systeem dat de porno industrie massaal heeft omarmd.
Ja en?

Verschil indertijd was niet eens zo groot, bij VR is die vandaag de dag ongelooflijk groot.

Daarbij heeft porno wederom een flinke stuk van de taart. Techniek krijgt door die sector een stroomversnelling waarbij het resultaat te zien is op een google cardboard! Materiaal, (film)trucjes, montage word daar al stevig op de proef gesteld.

Oculus en Vive zijn twee oplossingen die kwalitatief waarschijnlijk boven de rest uitsteekt, maar je betaalt er een ongelooflijke prijs voor waarbij je jezelf de vraag moet stellen of het wel het grote publiek zal bereiken.
Als je ff googled op pron en 3d (second live en oculus support) dan zie echt hoe big de business is al

Nu nog de mainstream markt in en daar zitten de gouden eieren
Gezien de dat de foto in de presentatie anders is dan het model op het podium doet me vermoeden dat het model op het podium net weekje af is en PR nog geen tijd heeft gehad om goede foto's te maken ;)
alleen als ze het betaalbaar op de markt kunnen zetten, want hoe interessant het ook allemaal is ik de avrerage joe zal het waarschijnlijk niet kunnen bekostigen.
VR op een Iris pro? Dan kan je toch net zo goed een ARM soc met Mali GPU inbouwen of zie ik dat verkeerd? Daarnaast, als dit een i7 zal huizen en draadloos moet zijn dan moet er een hele flinke batterij in zitten gok ik. Ik ben benieuwd naar de oplossingen van Intel.
Waarom zou Intel chips van andere partijen gebruiken voor een potentieel stokpaardje als dit.
Dit lijkt me nu eens een werkbare variant voor de massa: geen waanzinnige gamebox, met struikeldraad aan je VR bril (voor zover je al niet over de schemerlamp was gestruikeld). De performance gaat natuurlijk zeker in de eerste modellen, niet in de buurt komen van een Rift of Valve, dus de puristen zullen daarvoor gaan. Maar raad eens? Er worden heel wat meer spelletjes gespeeld op een smartphone als op een gamePC met dubbele grafische kaart en een verbruik van 600-700W.
Dit zou virtual groot kunnen maken, hoop dat Intel er nog wat schepjes bovenop weet te gooien op het grafische vlak...
Dit wordt interessant als je dit als 3D terminal kan gebruiken op je steam machine...
Met meerdere mensen samen in dezelfde environment.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True