Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Er zijn afbeeldingen en broncode verschenen die tonen welke specificaties benodigd zijn voor het gebruik van Microsofts HoloLens. Deze specificaties bestaan onder andere uit een quadcoreprocessor en 4GB aan werkgeheugen.

Voor het gebruik van Windows 10 in combinatie met een vr-headset moet een gebruiker over 1,5x2m aan open ruimte beschikken en een computer hebben met een quadcoreprocessor, 4GB ram, usb 3.0-poorten, een DX12-gpu en 1GB vrije opslagruimte. Dit schrijft de website Thurrott, die over de afbeeldingen beschikt.

Met het Holographic Platform kan een gebruiker in een virtuele ruimte werken. Er kunnen vensters in de lucht of op virtuele muren geplaatst worden, waar de gebruiker met behulp van een afstandsbediening mee kan werken.

In augustus toonde Microsoft hoe het platform kan werken op een Intel NUC. Dat apparaatje heeft uitvoeringen die voldoen aan de genoemde specificaties. Sommige dualcore-processors die Intel voor desktops maakt, presteren beter dan de zuinige quadcorechips die in mini-pc's en laptops voorkomen. Vermoedelijk zal het platform ook op dergelijke desktopsystemen kunnen draaien. De afbeeldingen tonen dat een computer die aan alle specificaties behalve het vereiste voor usb 3.0 voldoet, alsnog met de meeste functies van het platform kan werken.

Microsoft toonde in oktober dat verschillende fabrikanten aan vr-brillen werken die ondersteuning bieden voor het Holographic Platform. De brillen zullen vanaf 299 dollar te koop zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Is het HoloLens platform dus ook geschikt voor VR (zoals te zien in de video)? Ik dacht dat de HoloLens voor AR was namelijk.
HoloLens is idd AR, maar Windows 10 Holographic is zowel voor VR, AR en MR
Eigenlijk gewoon AR alleen heeft dat met de jaren niet echt een goeie naam gekregen, dus dan maar MR. Al is mij het verschil tussen AR en MR niet echt duidelijk.

Aangezien Pokťmon GO een AR app schijnt te zijn maar ik hoor ook vaak genoeg een MR app.
Het verchil tussen AR en MR is best simpel.

AR: Een virtuele laag over de echte wereld die geen interactie met de echte wereld aan kan gaan.

MR: Een virtuele laag over de echte wereld die wel interactie met de echte wereld aan kan gaan.

Voorbeeld: Je kan in AR geen bal laten stuiteren op de grond, dit kan in MR wel.

Pokemon Go is AR omdat het weliswaar objecten (pokemon) in de echte wereld plaatst, maar geen MR omdat deze objecten geen interactie met de echte wereld aan kunnen gaan.

Wat je ook ziet als iemand de Hololens gebruikt is dat deze in een (nieuwe) omgeving eerst in een soort scanmodus gaat om de ruimte in kaart te brengen en hier een mesh van te genereren.
De hololens scant realtime, dus hoeft niet een nieuwe ruimte te leren. Hij bouwt wel een mesh op en kan ook hierdoor ruimtes herkennen wanneer je er weer binnenstapt. Games doen echter wel een sync, om hier de inhoud van de levels e.d. op af te kunnen stemmen.
Ah, dank voor de aanvulling. Ik heb het tot nu toe alleen icm Unity gezien dus dat vandaar dat ik de scan/sync modus alleen ken :)
Het is te simpel zoals jij dat stelt. Met AR kan je ook prima zaken laten stuiteren, al weet je niet waarop. En AR heeft in zekere zin ook interactie met de echte wereld, nl oriŽntatie en objecten op locatie, al is dat natuurlijk indirect. Zo zal je mcdonalds prima kunnen vinden met AR. Die scanmodus kan ook prima met een telefoon, zonder diepte sensoren. Dus is helemaal niet nieuw en exclusief voor de HoloLens.

Hier trouwens een voorbeeld van pokemon MR.
"Met AR kan je ook prima zaken laten stuiteren, al weet je niet waarop."
Het hele idee met MR is dus dat je wel weet waarop het is, dat is dus het grote verschil tussen AR en MR, in MR kan je iets daadwerkelijk op de grond laten stuiteren, met AR niet.

"En AR heeft in zekere zin ook interactie met de echte wereld, nl oriŽntatie en objecten op locatie, al is dat natuurlijk indirect." true enough, hoewel ik dat niet echt interactie wil noemen in de trant dat je dat moet zien met MR, dat is namelijk gericht op directe interactie.

"Die scanmodus kan ook prima met een telefoon, zonder diepte sensoren. Dus is helemaal niet nieuw en exclusief voor de HoloLens."
Ik heb het iig nog niet gezien, net zoals ik nog geen telefoon heb gezien met de kracht van een hololens. De interactie zoals die het doet vraagt namelijk wel iets meer van de hardware dan de simpele AR die we tot nu toe voornamelijk zien.

"Hier trouwens een voorbeeld van pokemon MR."
Leuk hobby project :D En zoals je ziet rolt de bal daar ook echt van het bureau af ;)
Je kan met AR prima zaken op de grond stuiteren. Plak een TAG op de grond en het werkt met AR. Andere techniek, komt op hetzelfde neer. Zie bv deze chess app

Ook met een eenvoudig aangepaste telefoon of simpele camera kan je omgevingen scannen. Google en Microsoft hebben dat al aangetoond. Is gewoon zelfde techniek, als je de verschillende voorbeelden ziet, dan is het helemaal niet zo speciaal meer.

Je focust je teveel op HoloLens, maar als je verder kijkt is er al meer mogelijk dan je denkt. Zelfs Microsoft zelf heeft dit al meerdere keren aangetoond met hun eigen research projecten.

MR is leuk bedacht maar is eigenlijk gewoon AR+

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 21 november 2016 20:45]

Met AR kun je ook physics toepassen en een bal op een getrackede oppervlakte laten stuiteren.
Het verchil tussen AR en MR is best simpel.
Ik denk dat die hele classificatie gewoon vervaagt. Vroeger met bepaalde gelimiteerde resources en vanuit bepaald technieken had deze classificatie nog een doel, maar nu niet meer. AR kan dingen uit MR en omgekeerd. VR zal ook AR / MR combineren. Omgekeerd bestaat al: alles in AR/MR is in principe VR ('niet werkelijk').
Waarom zou je je houden aan zulke labels ;)
Net als RISC en CISC: die bestaan al lang niet meer in pure vorm.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 november 2016 14:50]

De HoloLens versie is MR. Dit gezien, zullen we het maar niet meer hebben over de telefoonvariant?
'Windows Holographic| One platform for VR, AR and MR', wat Microsoft dus probeert te doen is een platform voor alles te houden, net zoals met Windows 10 gaande is... Wat me software-technisch ook wel het handigst lijkt (mits goed uitgevoerd) :+
HoloLens is MR, maar het HoloGraphic Platform is niet device specifiek. Het is dus niet alleen voor de HoloLens.
In de afgelopen persconferentie heeft Microsoft de ondersteuning van VR headsets aangekondigd. Deze komen beschikbaar vanaf $299 zijn daarmee veel toegankelijker dan de Hololens en AR devices. Ik denk dat dit dus ook de aanleiding is geweest om deze keuze te maken.
Snap ik nou niet.. De hololens heeft zoveel meer potentie dan "je mail bekijken".
Daar werkt een scherm prima voor. De toepassingen zoals een torso of hart bekijken hebben meerwaarde. Mail of een vlucht boeken totaal niet.
Gebruikt Microsoft dit als promotiemateriaal. Gemiste kans.
Toch tover je zo elke stoel om in een super workspace, grote schermen in de ruimte om je heen met dashboards of social media terwijl je ook je word files op hebt. Het is een andere toepassing dan de direct logische torso of engineering content... en dit doen meer mensen de hele dag ;)
Ik zie er ook wel brood in om er mee te XBox streamen, op de bank terwijl de kinderen een tekenfilm kijken...
Vrijwel iedereen gebruikt mail en bijna geen hond is geÔnteresseerd in een torso of hart te bekijken. Daarnaast: waarom zou je eens scherm kopen ..... zie jij in de clip een scherm?
Ik denk zelf dat de toepasing om mail of een vlucht boeken totaal geen toegevoegde waarde is/heeft. In het Format zoals het nu is gepresenteerd. Microsoft heeft al eens meer filmpjes gemaakt met toepassingen..

https://www.youtube.com/watch?v=ozLaklIFWUI mooi voorbeeld.

Microsoft zal en blijft dit soort filmpjes uitbrengen om te meten wat mensen in de toekomst kunnen verwachten.

Maar zoals in het filmpje hier.. Ik zie mij niet 8 uur perdag met zo'n VR bril werken.. Leuk om bij het vakantie boeken je plaatst te kunnen bekijken of stukje geschiedenis. Misschien het beter leren kennen van een bepaald onderdeel waar mee je kan interacteren. lijkt mij functioneel toepasselijker.
Mij lijkt het wel wat. Geen hardware meer nodig en alle schermen beschikbaar.
Maar het is wel leuk dat zonder dat je je VR of HoloLens af hoeft te doen ook je mail kan bekijken of een vlucht kan boeken.
Wat mij betreft heb je gelijk: Dit heeft veel meer potentie dan simpele mail en apps. Maar ik denk dat dit onderdeel van de strategie is. Als veel mensen hier nu mee werken wennen ze eraan wordt het meer gemeengoed. Dat bereik je het snelst door alle apps op deze brillen te laten werken.
Ze gebruiken nu juist simpele apps zodat het niet te "pro" gaat lijken. En gezien de prijs moet het voor iedereen worden.
Bonus punten voor de eerlijkheid en correct verwachtingspatroon. Het zal niet voor het eerst zijn dat we lekker gemaakt worden met valse belofte.
En die interactie met een pointer werkt echt niet zo fijn en ook niet snel, ze moeten maar snel wat handtracking toevoegen ofzo
inderdaad, ik denk dat dit over tien jaar zo oud en dom gaat lijken. Zo van "toen dachten ze nog over AR in platte interfaces en knopjes 8)7 "

[Reactie gewijzigd door FlyOn op 21 november 2016 20:12]

Inderdaad een slechte demo. Het lijkt me een absolute hel om met een dikke bril op naar een virtueel scherm te kijken en dan heel precies in 3D te moeten richten om een knopje in te drukken. Zelfs in de demo ziet het er traag en foutgevoelig uit.
Het idee is best vet, maar het ziet er echt uit als een slechte 90's videoclip qua hoe het in deze video oogt :+
helemaal met je eens. Ik heb een aantal dagen mogen spelen met een Hololens en was serieus onder de indruk, zelfs van de graphics. Dat terwijl er volgens mij een atom-processor draait in de Hololens.

bijvoorbeeld Fragments, wat ook prima zou werken in VR.
Ik ben benieuwd of hier nog killer-apps uit voorkomen. Ik zelf zie het even niet, maar dat zegt helemaal niets natuurlijk.

Ik heb een idee! Waarom maken ze niet een hololens met elektronisch glas waarmee je de transparantie kan regelen. Dan kan je omschakelen tussen AR en VR.

Ik ben wel weer bang dat mensen weer met reclame apps komen, waarbij je een 'relevante advertentie' krijgt als je naar iets kijkt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 21 november 2016 17:01]

Google is al bezig met een soort van eyetracking te ontwikkelen. Dan weten ze bij Google straks beter wat er in jouw onderbewustzijn speelt dan jij zelf. Zodoende jou dingen te kunnen aanbieden waar jij je nu nog niet bewust van bent dat jij ze straks wilt.
Het platform in deze verschijning gebruikt een VR ruimte om de holographische AR in te projecteren. Het duurste element van de hololens zijn de kunstof glaasjes waardoor de hologrammen worden geprojecteerd. Maar de functionele toepassing is ook erg nuttig als je dezelfde apps in een VR ruimte plaatst. En dat is wat deze brillen dus moeten doen, een goedkope variant zijn maar dan zonder AR.
" Er zijn afbeeldingen en broncode verschenen die tonen welke specificaties benodigd zijn voor het gebruik van Microsofts HoloLens. "

Deze zin klopt niet, het is niet de hololens, maar Windows Holographic die naar w10 + vr komt. Volgens mij wordt hier dus Microsoft Holographic platform bedoeld.

ontopic:

Dit is een van de stappen die Microsoft doet in het net zo toegankelijk maken van 3D als 2D nu is. Ik verwacht dat ze dit ook doen om straks meer 3D Apps op een consumer grade hololens of andere mobiele holographic device te hebben. Zoals hierboven ook al wordt genoemd is de projectie bij de hololens op dit moment het duurste onderdeel(dus de panelen plus gestabiliseerde projectie). Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de headsets en hoe dit gaat werken met de computer. Als het een echte werkplek moet kunnen gaan worden, ben ik toch wel benieuwd naar de specs van de headsets. De oculus/gear vond ik toch allemaal wel wat wazig/onscherp en mis daar nog de scherpte van een echt scherm.
Het is natuurlijk een promo filmpje, dus is het maar afwachten hoe goed het daadwerkelijk is, maar het lijkt me wel handig. Ik kom altijd ruimte te kort op mijn monitor! Het zou mooi zijn als de instapbril van 299,- goed genoeg is voor VR (of MR) gaming. Ik heb nu een PSVR tot grote tevredenheid, en hoe meer spelers hoe beter voor de VR ontwikkeling.
Nou poe ik loop er al warm voor... skype en mail. Wauw. :X
*zucht* ... 80% van die clip laat dingen zien waar je niks aan hebt in AR. Waarom zou ik mijn kalender in 3D willen zien ? Wat is dat nou voor onzin.
Oei... Ik moet zeggen dat ik de demo er destijds een stuk appetijtelijker uitzag. Het huidige filmpje zou me niet over de streep kunnen trekken, de relatief lage prijs vanaf 299,- USD daarentegen weer wel.
Dat was een Hololens demo. Dit niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True