Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Windows 10 Creators Update komt in april uit'

Door , 220 reacties, submitter: nickurt

Een anonieme bron heeft gesteld dat de Windows 10 Creators Update, die ook bekendstaat onder de naam 'Redstone 2', versienummer 1704 zal dragen. Dit is een indicatie dat de update vanaf april beschikbaar zal zijn.

De bron heeft zijn info gegeven aan MSPoweruser. De website had al eerder geruchten gedeeld dat de update versienummer 1703 zou krijgen, maar blijkbaar heeft die een maand vertraging opgelopen. De bron heeft verder verteld dat de volgende grote update voor het einde van 2017 af moet zijn, maar daarvan is nog geen exacte datum bekend.

Grote Windows 10-updates worden gebruikelijk vernoemd naar de maand dat ze beschikbaar komen, waarbij de eerste twee getallen voor het jaar en de laatste getallen voor de maand staan, zoals 1511 voor de update in november 2015 en 1607 voor de update van juli 2016.

Microsoft kondigde de update in oktober aan. Nog niet alle nieuwe functies van de update zijn bekend, maar het bedrijf heeft al een nieuwe versie van Paint aangekondigd, die ondersteuning heeft voor 3d-objecten. Ook brengt de update waarschijnlijk een ingebouwde blauwlichtfilter met zich mee.

Een andere functie die met de update wordt geïntroduceerd, is ondersteuning voor Windows Holographic Platform. Dit maakt het mogelijk om een virtuele desktopomgeving in virtual reality te creëren. Verschillende fabrikanten hebben er al headsets voor aangekondigd. Dinsdag onthulde Lenovo een exemplaar dat twee schermen met een 1440x1440-pixelresolutie heeft.

Reacties (220)

Wijzig sortering
Naast de in het artikel genoemde Paint update & VR/3D ondersteuning + de 3D parties die hier hardware voor bouwen en het kleuren filter worden ook de volgende zaken verwacht:
  • (verbeterder?) 4K ondersteuning
  • Eigen 3D community platform: remix3d.com. Objecten worden ook printbaar (https://pinshape.com en https://www.thingiverse.com krijgen concurrentie). Verder is er directe SketchUp integratie aangekondigd met dit platform.
  • Notifications center (Action Center) krijgt een update (vooral UI) en brightness en volume zal daar te regelen zijn.
  • Thema's uit de Windows store + je kunt nu je eigen taskbar en andere kleuren van de UI instellen.
  • Een people widget (SMS/Mail/ Skype (en dus straks ook LinkedIn) in één messanger app.
  • Een losse Groove Music Maker app
  • Volwaardige surface pen ondersteuning voor Word
  • Edge krijgt tabs & Holagram (3D/VR/AR) ondersteuning
  • Windows Defender krijgt een update (universal app ipv win32)
  • Game streaming geïntegreerd
Meer in deze 9 min video.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 3 januari 2017 13:03]

Je vergeet de 3d capturing app waarmee je met je mobieltje een object in 3d kon scannen voor import in de nieuwe paint app.
Hoe ze dat doen kan je hier zien in een microsoft research paper.
Laat die dame in dat filmpje nu uitgerekend een HP X3 phone gebruiken. En laat HP nu al een heel poosje de HP Sprout in hun assortiment hebben: http://www.hp-sprout.nl

Microsoft verdient credits maar HP bepaald niet minder toch?
Er zijn nu al apps die dit kunnen, zullen we die dan ook credits geven? Het gaat hier om microsoft en hun windows update. Dus credits zijn voor microsoft en hun research.
Bedoel je met je eerste punt fatsoenlijke DPI-schaling?

Hoe Apple en MS desktop schaling aanpakken is een wereld van verschil en ik verbaas me regelmatig hoe waardeloos dat is geregeld bij windows. Zo kan dit anno 2017 nog steeds niet dynamisch en werken full-screen applicaties zoals games vaak niet op andere DPI-setting dan 100%

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 3 januari 2017 14:58]

Bij Apple is het beperkter en geforceerd door het OS.
Bij Microsoft is het krachtiger, flexibeler, maar heb je inderdaad gevallen waar de applicatie/game de schaling niet goed doet. Kan je trouwens ook in-applicatie doen.
En Windows heeft natuurlijk veel meer applicaties en games.
Volgens mij sla je de plank mis. Niemand doet het ooit goed met updates in ogen van gebruikers. Zodra er iets verandert ontploft het internet, zodra er niets verandert ook. Mensen zijn oerconservatief, tweaker-types al helemaal, maar denken dat ze nieuwe dingen willen. Feit is dat Microsoft altijd jaren en jaren en jaren support heeft geleverd op Windows. En iedereen mopperde dat het niet snel genoeg ging. En ze maakten natuurlijk ook fouten (Vista, IE6/7/8/9), sommige zaken gingen langzaam, maar voor veel mensen en bedrijven was het fijn dat alles min of meer hetzelfde bleef.

Dat bleek vooral toen Windows 8 mét een duidelijke visie gelanceerd werd en 8.1 en 10 er achteraan. Het was en is natuurlijk niet af, maar de vooruitgang is enorm, het systeem is stabieler dan ooit, sneller dan ooit, begrijpelijker dan ooit en dat het werkt op mobiel, tablets én pc's/laptops met én zonder touch screens, met een ongeëvenaarde reeks hardware, maar het mag niet baten. In het algemeen is iedereen dolblij met W10 (nou ja, niet mobiel), ook al is er duidelijk veel ruimte voor verbetering. De peperdure Surface apparatuur verkoopt alsof het appels zijn. They nailed it. Maar kritiek blijft niet van de lucht, want niet alles en iedereen is blij. Soms met redenen. Vaak met klachten die te reduceren zijn tot 'het is anders en ik wil niet met de tijd mee, want mijn truukje was altijd dit of dat'. Touchscreen haters, tegelhaters, convergence haters, startmenu haters...

Microsoft is niet uniek en doet het relatief goed. Duidelijkst is dit in de linux-community waar elke UI verandering leidt tot een fork en een publiek gevecht. Deze forks zijn bijna altijd conservatief. Mate wil terug naar oude Gnome, Linux Mint wil alles ondersteunen wat gebruikers willen, zolang de oude desktop metafoor maar leidend blijft, innovaties zoals Ubuntu's Unity ontvangen bootladingen kritiek. Er zijn ook altijd veel fans, maar de kritische gebruikers zijn altijd disproportioneel luid.

De enige die het in ogen van gebruikers redelijk goed doet is Apple, al worden die juist door niet-gebruikers hard bekritiseerd. Maar wat doet Apple? Ze koesteren een innovatief imago, maar ondertussen kijken ze mooi uit! Hun laptops zijn conceptueel al jaren en jaren hetzelfde. Hun OS ook, never change a winning team, op desktop houden ze vast aan hetzelfde concept uit begin van de eeuw of zelfs vorige eeuw. Op mobiel en tablet idem, het is doorborduren op hetzelfde concept als waarmee men aanving. Het werkt(e), want het is een goed concept, maar vooral: voorspelbaar. Maar de kloof tussen grandioos imago en gebrek aan visie op de toekomst wordt steeds zichtbaarder. Mac Pro's en Tablet Pro's steken schraal af bij MS's Surface lijn. De iphones hebben geweldige processoren, maar geen koptelefoons meer (want 'courage') en ze blijven achter bij Android. Ze innoveren daar aansluitingen en dongles.

Microsoft is misschien te agressief met hun updatebeleid geweest. Maar dat was dan 'lef', de boel vooruit willen trekken, leiden, mensen meenemen in hun visie. Misschien doen ze dat niet goed - ik kan zelf genoeg verbeterpunten verzinnen, maar ze lijken wel de enige die het succesvol doet. Google zou het kunnen met de integratie van Android en ChromeOS, maar vooralsnog lijkt dat alleen een Google-feestje. En laten we hopen dat het toch wat wordt, anders gaan we terug naar een situatie waarin MS lui monopolie-gedrag kan vertonen zoals het vorig decennium veel te lang gedaan heeft.
'Maar de kloof tussen grandioos imago en gebrek aan visie op de toekomst wordt steeds zichtbaarder.' vind ik een nogal boude stelling.

Gisteren reageerde ik reeds op iemand die vond dat Continuum van Microsoft zo innovatief was. Maar is dat werkelijk zo? Een deelverzameling van de API's van elke Windows 10 variant gebruiken om universele apps te maken die op geen van de verschillende OS-en optimaal draait. Wat zet Apple daar tegenover? Bitcode, waarvoor developers weliswaar een beetje autonomie inleveren, maar wat het wel mogelijk maakt op elke OS van Apple de volledige betreffende API te gebruiken.

Lijkt mij dat Apple daarmee bepaald goed bezig is, niet slechts behoudend op wat was c.q. is maar niet minder wat komt.

Daarnaast kan ik me eerlijk gezegd niet 1-2-3 een programmeertaal herinneren die zo succesvol is in zon korte tijd als Swift.

Het lijkt een beetje mode te worden om Microsoft als innovatief neer te zetten i.t.t. o.a. Apple. Een beetje nuancering lijkt mij geen kwaad te kunnen. Van HP hoor ik bijvoorbeeld ook niets in dat opzicht. Terwijl HP met hun Sprout PC bepaald innovatief waren en un hun labs bepaald geen slecht onderzoek doen.
Innovatief is één vraag, succesvol een andere. Als Apple dit jaar weer met iets nieuws komt trek ik mijn drol terug. Continuum van MS lijkt overigens nog niet bijzonder aan te slaan, want mobiel. Maar hun benadering van ultrabooks/tablets daarentegen wel.

Of MS bijzonder innovatief is? Ze hebben althans het roer omgegooid. Niet alleen met hun (succesvolle) hardware en duidelijke visie op hun OS, ook met de rij aan apps voor Android (en iOS). Allicht uit noodzaak geboren gooien ze de deur open.

De reden dat ze daarmee innovatief lijken is met name irl tot Apple, die met een touch bar komt die minstens zoveel nadelen als voordelen heeft en door velen wordt gezien als gimmick. De MacBook Pro is niet langer Pro volgens de reviews. Was Apple met de Surface Studio gekomen ipv een 'Pro' tablet met mislukt toetsenbord (2015 alweer), dan stond iedereen weer te juichen.

Innovatie is vooral innovatie die succesvol is.
Lijkt mij dat die bitcode van Apple derhalve een succesvolle innovatie genoemd mag worden. Apple kan daardoor van hardware switchen zonder dat apps opnieuw ontwikkeld dienen te worden door developers. Nee, het is niet zichtbaar voor gewone consumenten gelijk die touchbar maar daarom niet minder van belang.
Microsoft is misschien te agressief met hun updatebeleid geweest. Maar dat was dan 'lef', de boel vooruit willen trekken, leiden, mensen meenemen in hun visie. Misschien doen ze dat niet goed - ik kan zelf genoeg verbeterpunten verzinnen, maar ze lijken wel de enige die het succesvol doet.
Tja, als jij success meet in termen van gedwongen updates naar een nieuw OS dan zijn ze successvol. Maar het enige dat ze daarmee duidelijk maken is dat de gebruikers (of in ieder geval een deel daarvan) ondergeschikt zijn aan hun slappe plannen om ook nog mee te doen in het mobiele segment en de hunkering naar een eigen winkel op de computers van hun gebruikers.

Microsoft heeft zich de afgelopen jaren echt heel raar gedragen. Ze stapten veel te laat in de mobiele markt, kochten een falend telecombedrijf en misbruikten hun windows userbase om hun 'winkel in je huis' platform te maken. En vervolgens liepen ze te koop met 'Ooh, kijk, zoveel nieuwe win10 installaties! Wat zijn we goed, he!'

Als ze echt lef hadden dan hadden ze hun gebruikers niet voor de gek hoeven te houden met allerlei dwangmethodes voor upgrades en hadden gewoon toegegeven dat hun strategie gefaald was en dat ze eigenlijk veel te laat begonnen zijn (door gebrek aan visie binnen het bedrijf).
Mobiel, social media, de rij gemiste kansen van MS is lang en verbazingwekkend, vooral gezien hun financieel vermogen en investeringen. Wat hebben ze aan 'toegeven dat je strategie gefaald heeft'? Wat ook nog eens niet waar is, want het gaat prima met het aandeel MSFT en ze verkopen vanalles, alleen geen mobieltjes.

En wat betreft 'winkel in je huis'-platform. Noem eens een platform dat dit niet is? Android, iOS, MacOS, zelfs Linux-distro's hebben of werken aan app-stores.

Je moppert, maar waarop? Ik snap MS wel, gebruikers hebben gewoon niet altijd gelijk en weten helemaal niet altijd onmiddellijk wat ze willen. MS zelf ook niet, daarom proberen ze wat, uiteindelijk best succesvol. Ik zie de massa nog niet overlopen, dus ik geef ze geen ongelijk. Zeker niet wat betreft gedwongen updates, als het systeem achterblijft doordat de userbase niet meegaat en nieuwe randapparatuur niet meer ondersteund wordt, concurrentie vooruit loopt terwijl MS gehackt wordt zijn de rapen ook gaar. Ik zou zeggen niet zeuren maar slikken die updates.
Ik zou zeggen niet zeuren maar slikken die updates.
Hahaha. Wat is dat nou voor een uitspraak? Ik slik niks als ik het niet lust. Dat is volgens mij ook in essentie wat een tweaker is, niet? :*)
Maar laten we even stilstaan bij het feit dat MS ongeveer het meest hardware compatible OS is dat er is. Driverondersteuning kan je inderdaad niet heel hard neerleggen bij MS. Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de hardware producent om de hardware te laten werken op nieuwere versies van OS-en.

Verder kun je inderdaad vraagtekens stellen bij de new-found pusherigheid van MS update, maar welk stukje software doet nou niet agressief pushen van updates? En hoe vaak hoor je niet dat er lekken zijn, die redelijk kritiek zijn, die niet gedicht worden omdat mensen niet updaten? Misschien wel eens goed om een iets meer gepushte update te krijgen ;)
Verder kun je inderdaad vraagtekens stellen bij de new-found pusherigheid van MS update
Die new found update ethiek van Microsoft vind ik niet zo'n probleem, ware het niet dat het dus blijkbaar ook inhoud dat ze updates minder goed door de molen halen voordat ze het gewoon publishen.
Er zijn al iets van 4 of 5 updates geweest die concreet iets om zeep hielpen, groot en klein, en dat vind ik gewoon niet cool. Dat geintje van de laatste "oeps" dat opeens je netwerk aan gort is is zo'n ding. Daar heb ik gewoon concreet werk aan binnen en buiten de context van mijn baan als ICT'er.
Met dergelijk geouwehoer ben je wel vrij snel klaar met die updates van ze... dit ben ik over het algemeen ook niet gewend van Microsoft. Dat komt de betrouwbaarheid van dat OS ook niet ten goede.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 3 januari 2017 12:25]

Gelukkig kun je vanaf de volgende update updates (tot max 35 uur?) uitstellen heb ik ergens gelezen
Kan nu ook al met Windows 10 PRO en Enterprise:
Windows 10 Home users will receive updates from Windows Update automatically when it's available. Windows 10 Pro and Windows 10 Enterprise users will have the ability to postpone updates. The amount of time that Windows 10 Pro users can postpone updates is limited.
https://www.microsoft.com...windows-10-specifications
Ik hoef niet persé updates uit te stellen, vroeger toen ik dat nog met WSUS deed keurde is ook alles goed zonder ECHT te kijken (i.i.g. security en reguliere updates) maar Microsoft moet gewoon weer terugvallen naar hoe ze "vroeger" updates testten want dat ging klaarblijkelijk stukken beter.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 3 januari 2017 18:24]

Dat is waarschijnlijk hoe de meeste mensen het deden (maar dan vaak veel te laat). Daarom pushen ze waarschijnlijk nu dus ook de updates. Testen kan inderdaad wel weer beter.
Sorry maar uit mijn ervaring blijkt dat ik altijd gedoe heb met drivers onder Windows, usb sticks die minuten lang moeten installeren, oude scanners die niet meer werken, of printers die speciale, extreem bloated drivers nodig hebben van de fabrikant. Bij Linux is het altijd daadwerkelijk "plug and play" en werkt het direct zodra ik het inplug met de generieke drivers.
Usb sticks die moeten installeren? Wanneer voor het laatst Windows gebruikt? De vorige eeuw?

Claimen dat Linux beter plug en play is ... _O-
Bij Windows 7 regelmatig gehad, dat de USB stick eerst geïnstalleerd moest worden. Nieuw apparaat gevonden staat er dan rechts onderin als popup. Is bij Windows 10 geloof ik beter geworden. Automatisch drivers installeren is onder Windows 10 ook beter geworden. Apparaten worden bijna net zo goed herkend als onder Linux tegenwoordig..
Ik herken het deels wel. Wat ik bij een Win7 zag was dat als je in een normale omgeving met meerdere programma's open, verkenner, outlook, words etc en je stak er een nieuwe USB stick in. Het "bezig met installeren" best lang duurde of soms gewoon niet werkte.

Sloot je alle programma's eerst / kale start en deed je het dan was het in mum van tijd "geïnstalleerd".

Ik had dat toen ook met een Canon camera die niet wilde installeren. Bleek dat als ik Photoshop sloot en hem opnieuw er aanhing install prima lukte. Photoshop opnieuw starten en het werkte prima.

Anyway met W10 heb ik het nog niet gehad.
Ik gebruik beiden dagelijks, en heb toch ook meer problemen met drivers onder Windows. Zeker als het systeem niet online kan... Terwijl bij Linux offline alles vrij goed werkt.
Echter als iets niet werkt en je wil het werkende krijgen, dan is het bij linux soms moeilijker dan bij Windows (waar je het kan oplossen met een bloated softwarpakket)
dat overkwam mij vorig jaar toen ik een presentatie moest geven, voor de rest gebruik ik nooit windows computers
Wellicht dat die laatste zin meer zegt ;)
Als iets PnP is, met heel veel devices en accessoires, dan is het Windows wel.
Of gebruikte je nog een Windows 95 computer :X
En ja, ik gebruik naast Windows ook af en toe Linux.
>Of gebruikte je nog een Windows 95 computer :X

waarlijk de domste opmerking van de week

ik snap niet waarom het meteen mijn fout is als het mijn ervaring is dat een besturingsysteem niet PnP is, dat ik geen tot weinig windows gebruikt maakt mij niet meteen incompetent
Probeer eens een wifi stik aan de praat te krijgen in Linux. Een grote ramp.
nog nooit problemen mee gehad, werkt altijd OOTB mits je een redelijk ondersteunde chip erin hebt zitten.
Driverondersteuning kan je inderdaad niet heel hard neerleggen bij MS. Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de hardware producent om de hardware te laten werken op nieuwere versies van OS-en.
Het is toch echt microsoft die bij elke gelegenheid hun driver framework op de schop gooit waardoor er hele classes apparaten volledig nieuwe drivers nodig hebben. Daarnaast dwingen ze met een zachte hand hun oude gebruikers naar die nieuwe platformen. Er is dus best wel veel schuld neer te leggen bij microsoft hoor.
Dat blijf ik onzin vinden, Windows 7 / 8.1 wordt ook nog voldoende geupdate met beveiligingsupdates. Niet elke computer wordt qua drivers bijgehouden door fabrikanten, dat kan Microsoft ook niet verwachten van andere fabrikanten. Daarom vind ik het ook onzin dat ze een update er door heen drukken, en dat je daarna niet meer terug kan als je niet oplettend genoeg bent (wat helaas genoeg gebruikers niet zijn). Nu zitten er meerdere mensen met een slecht werkende computer/laptop.

Ik vind dat die optie om terug te gaan er altijd had moeten blijven, en je geen installatie partitie gaat overschrijven.
Als elke fabrikant nou fatsoenlijke support zou bieden zou er geen probleem zijn.
Natuurlijk moet MS niet drammerig updaten, maar Windows 10 is de meest stabiele windows ooit. Heb zelden problemen, en als er een probleem ontstaat ligt het aan hardware.
Maar Windows 10 is de meest stabiele windows ooit.
Ten eerste dat is een mening en ten tweede ben ik meer problemen tegengekomen in Windows 10 dan in Windows 7.

Wat mij zoal opvalt is de ondersteuning in games, naar mijn mening zijn ze vloeiender en draaien ze stabieler onder Windows 7 dan Windows 10. AC Unity draait (heb ik het idee) bijvoorbeeld beter onder Windows 7 dan Windows 10. Natuurlijk is dat een zwaar spel wat slecht geoptimaliseerd is maar toch het werkt.

Wat ook in Windows 10 meer voorkomt (heb ik het idee) is "update loops" wat inhoudt dat je bij het afsluiten vaak 100% ziet en dat dat uren zo door kan gaan. Als dan de PC weer opnieuw opgestart wordt blijft de PC leuk door gaan met 100%. Heb daardoor al meerdere keren een reinstall moeten doen via de Windows 10 installation media iso.

[Reactie gewijzigd door fedele op 3 januari 2017 12:49]

Bij mij is Windows 10 de meest stabiele versie ooit. Dit is een ervaring wat ik heb met installs op meerdere pcs. Dat is in ieder geval een feit. Misschien dat bepaalde spellen beter lopen op windows 7 dan windows 10, maar dat zegt niets over een windows versie maar meer over de programmering van het spel zelf, (zoals je zelf ook al een beetje aangeeft).

De update problemen zijn voor mij nog niet zo herkenbaar, hoewel ik de updates soms wel lang vindt duren, qua installatie, maar een reinstall heb ik nog nooit hoeven doen sinds de komst van windows 10.
Volgens mij werken meeste Windows 8 drivers ook onder Windows 10. Zelfs sommige Windows 7 drivers.

Enige wat bij mij vaak niet out of the box werkt is Wifi en Lan. Probleem is dat leveranciers bij oude producten niet vertellen welke driver wel werkt.

Driverbooster or DRP (DriverPack) bieden dan de oplossing.
Of Snappy Driver Installer! Zeker een aanrader.
Ik heb net het meest problemen gehad met XP. Maar met Vista had ik net veel minder problemen dan anderen. XP was eigenlijk mijn Vista, raar
genoeg.

rest is eigenlijk bedoeld voor Mic2000

Wat ik raar vind is dat OP (of zijn kennissen) Windows 10 op een veel te oude pc gaan installeren... Ik kan me niet inbeelden welke hardware je hebt dat die geen drivers heeft voor Windows 10. Een oudere GPU misschien, en randapparatuur, maar daarvoor hoef je totaal geen nieuwe pc te kopen (op zich al raar dat je als "tweaker" mensen nieuwe pc laat kopen ipv even een oude Windows voor hun te installeren...
Laptops zijn een lichtjes ander verhaal, maar dan enkel vanwege BT en wifi drivers, en dan nog mag het al heel oud of heel exotisch gaan zijn.
Nu ben ik wel benieuwd over welke hardware het gaat (leeftijd, soort).


Even terzijde, hebben ze Win7/8 drivers geprobeerd? Ik had in Win8 een probleem met mijn usb Wifi kaartje (met de win8 drivers), met de win7 drivers was dit meteen opgelost, dus met wat geluk kan een oudere driver ook goed werken (nu is een wifi dongle niet echt een complex stuk hardware).
Ik weet niet of dit voor de pc versie van windows 10 beschikbaar is, maar is de device recovery tool niet een optie?
Als jouw machine met windows 7/8/8.1 kwam wel ja. Maar sinds Windows 10 is er geen recovery partitie meer zoals ik het begrepen heb. Zodra je je Windows 10 installatie gaat herstellen wordt de System32 folder herstelt naar de staat toen die was in de oorspronkelijke situatie. Het systeem weet welke bestanden hij moet behouden en welke niet. Ook wordt het register opgeschoond.

Het voordeel is hiervan dat je dus geen recovery partitie hebt en daardoor op apparaten met kleine hardeschijven dus meer ruimte overhoudt. Zeker voor de apparaten die met 32/64/128 GB schijven komen.

Hierom heb ik de SSD van mijn Surface Pro2 compleet geformatteerd en met een USB windows 10 erop gezet. Nu heeft hij geen recovery parititie meer en heb ik meer ruimte voor andere zaken. Alleen kan ik nooit meer terug naar 8.1 op mijn SP2

edit. typo
Ik geloof dat je met de upgrade naar Windows 10 zes maanden of zo de tijd had om terug te gaan naar je vorige Windows.
Mensen die er te laat mee waren, hebben ook te laat aan de bel getrokken voor hulp.
Je hebt een maand lang de tijd om terug te draaien indien nodig. Bij mijn vader was dit het geval en ondertussen was ik er nog een weekje tussenuit geweest. Meer dan een maand deze data op te slaan vind ik, zeker bij laptops, zeer zonde.
MS-DOS had ook voldoende updates in de vorm van minor versies.
Soms met bugfixes en soms met nieuwe features.
Het verschil is dat je de bijgewerkte versie niet even via het internet binnentrok :).
Dat was sarcasme; dus ga er dan ook vooral niet serieus in want de letterlijke betekenis was niet de boodschap..
Dit fenomeen komt doordat Linux een generieke USB driver gebruikt voor de muis en toetsenbord en Windows een fabrikant specifieke driver download en installeert voor de muis zodat het gebruik van die muis ook daadwerkelijk zo is zoals de fabrikant het heeft bedoelt. Je kunt dit uiteraard ook uitzetten, zodat Windows voor alle muizen en toetsenborden een generieke driver gebruikt.

Vanaf Windows 8, trouwens, wordt de driver gewoon hergebruikt en kun je ook instant weer door met werken. Bij Windows 7 kon je nog wel eens 10 seconden wachten op juiste werking van de muis, maar of dat nu zo spannend is?
Hij doelt waarschijnlijk nog op het inmiddels klassieke Windows XP, waar een poortwissel voor opstarten resulteerde in een onresponsief systeem voor pakweg een minuut. Maar inderdaad is dat uit den ouden doosch.

Maar ja, wat een toestand, even moeten wachten. Een seconde te lang wachten en mensen beginnen hun haren uit te trekken. Wat een maatschappij :+
Helemaal leuk was het als je vroeger..[...]...
Nee, leuk. Laten we even alle ouwe koeien uit de sloot halen. Niet meer van toepassing nu, dus niet meer relevant.
Zojuist de muistest gedaan! Ik kan gelijk verdergaan met mijn muis?!?
Ik heb eigenlijk ook nog nooit hoeven te wachten op een muisdriver die geïnstalleerd werd? Ook mijn Logitech MX Master werkt gelijk als ik de muis aan zet en hem koppel via bluetooth.
Vooral hun smerige Windows 10 update policy, waar vele in mijn kring last van hebben gehad en dus een nieuwe computer moesten kopen omdat hun drivers niet voor Windows 10 beschikbaar zijn en te laat zijn om terug te gaan naar de vorige Windows versie.
Mooi makkelijk om de fout van je vrienden bij Microsoft neer te leggen. Dat de drivers niet geschikt waren kan Microsoft weinig aan doen. Dat je vrienden liever een nieuwe pc kopen dan W7 / W8(.1) herinstalleren is hun eigen keuze geweest.
Niet alleen jij, maar meerdere reageerders hier lijken zich niet te beseffen dat er niet alleen computer savy mensen zijn, maar ook mensen zoals mijn pa en ma. Die kunnen net met een pc omgaan.

Dan het fenomeen upgrade. In het verleden (haal geen oude koeien uit de sloot) was het noodzakelijk om alles te upgraden om enigsinds veilig te zijn (XP tijd vnml). Dus heb ik het er bij mijn ouders ingestampt om, zodra Windows zeurt om een upgrade dit gelijk uit te voeren, hetzelfde geldt voor antivirus ed.

Combineer deze 2 en je hebt een persoon die een pop up ziet komen waaruit hij of zij denkt dat het belangrijk is om up te graden en dus doet.

Nu heb ik zelf geen upgrade process doorlopen, maar het lijkt me dat het mogelijk moet zijn om, voordat de upgrade wordt uitgevoerd de hardware te testen voor drivers software. Dit kan tenslotte ook als Windows 10 is geinstalleerd (geen drivers beschikbaar), dus zou dit van te voren ook moeten kunnen volgens mij.

Als Mirosoft een product aggresief pushed, dan moet het ervoor zorgen dat het goed werkt met alles (ondanks dat hardware makers hier verantwoordelijk voor zijn - Microsoft pushed tenslotte de update).
Ik ben het met je eens dat de update iets te geforceerd is uitgerold. Maar ik reageer specifiek op het stuk: "dus een nieuwe computer moesten kopen".

Het is gewoon kul dat je door een update gelijk een nieuwe computer moet kopen, sommige apparaten werkte niet gelijk na het upgraden. Dit kan je alleen niet Microsoft kwalijk nemen, de gebruikers kregen 30 dagen lang de keuze om hun upgrade terug te draaien mét behoud van data. Had je langer de tijd nodig en je wilde daarna terug, dan moest je wel op zoek naar IT'er want dan moest je je oude W7/W8 zelf opnieuw installeren.
natuurlijk is de eindgebruiker verantwoordelijk voor zijn systeem. Maar als de garage zegt dat ik winterbanden nodig heb, dan laat ik dat doen. Als dan blijkt bij controle dat het zomerbanden zijn, dan ben ik eindverantwoordelijk, maar neem ik het de garage kwalijk.
[Off-topic]Als jij winterbanden koopt bij een garage, en achteraf blijkt het dat je zomerbanden hebt gekocht. Hoop ik niet voor je dat je gelijk een nieuwe auto koopt, maar dat je teruggaat naar de garage.[/Off-topic]
hehe, ja, maar als ze dan zeggen dat ik niet meer terug kan naar andere banden, had ik maar binnen een dag terug moeten komen...

Denk dat de garage ook iets makkelijker te bereiken is dan Microsoft. Maar heb nog nooit contact gezocht met Microsoft. Heb trouwens ook geen winterbanden, rij gewoon op all seasons (ofzo, geen verstand van).
Inderdaad, sommige tweakers hebben de empathie van een baksteen.

Mijn schoonouders zijn ook behoorlijk digibeet, en eentje klaagde dat wat randapparatuur niet meer werkte. Bij aankomst blijken ze ineens Windows 10 ongevraagd te hebben. En vergeet dit niet: ze weten niet eens dat ze ineens op Windows 10 zitten. Ja, die mensen bestaan. Hele legers, als je een keer buiten komt.

Feit is dat ze een goed werkend systeem hebben, wat ze gedwongen ontnomen wordt. En wie kan dat weer gaan oplossen? Juist. Maar als ik hier de redenering volg dan is dat ofwel de schuld van mijn schoonouders (ja duh! hadden ze maar windows.old moeten terugzetten...enig idee hoe belachelijk dat klinkt?), ofwel mijn schuld, maar nooit de schuld van Microsoft.
Tuurlijk niet, weet je hoeveel keer ik al bij mensen een installatie partitie kwijt ben dankzij de Windows 10 update? Ik spreek vooral over leken die niet dat ze binnen 30 dagen actie moeten ondernemen.
Je hoeft helemaal niet binnen de 30 dagen actie te ondernemen. Binnen 30 dagen kan je je installatie terug draaien, na de 30 dagen kan je je oude OS nog steeds installeren.

Als mensen hun oude partitie kwijt zijn, hebben ze daar zelf voor gekozen. En ligt de fout niet bij Microsoft maar bij de gebruiker. In mijn vrienden kring is het ook enkele keren fout gegaan, maar daardoor ga ik niet de schuld naar Microsoft schuiven.
Tuurlijk niet, waarom moet je binnen 30 dagen de windows.old map verwijderen? Daarnaast heb ik al drie voorbeelden waarvan niemand snapt dat het gaat om een installatie paritite die ook overschreven wordt, dat is abracadabra. Ze kopen een computer en verwachten dat die goed werkt, niet dat een Microsoft een update er doorheen basht en daarna in de handen kan klappen van alle nieuwe computer die verkocht gaan worden.
Nogmaals aangegeven hierboven. Ze kiezen voor de update naar windows 10.

En MS verdient bijna geen rode cent aan die computers die extra verkocht worden. En aangezien de computer verkopen al jaren dalen is dit totaal geen vetpot.
De fabrikanten zorgen ervoor dat de drivers niet meer worden bijgewerkt. En daar zit het probleem.

Maar je zult wel gelijk hebben. Je herhaald alleen maar wat je zegt, zonder de goed onderbouwde mening van anderen te geloven.

Ik zeg: NEXT
"Tuurlijk niet, weet je hoeveel keer ik al bij mensen een installatie partitie kwijt ben dankzij de Windows 10 update?"

Mic2000, hoeveel keer wil je die fout nog aangaan totdat je begrijpt dat je niet begrijpt hoe je Windows moet updaten? 8)7

Tuurlijk wel, weet je hoeveel keer ik al bij mensen een update heb uitgevoerd zonder enig probleem?

Zelfs van een Windows Vista, wat vroeger een Windows XP was. Moest wel even de drivers handmatig installeren.
Ja dat is leuk bedacht, maar bij de computers waar ik aankom en mensen klagen over hun nieuwe Windows 10 installatie is helemaal geen drivers te vinden voor Windows 10. Probeer dan wel Windows 8.1 drivers te installeren maar niet alle werken of werken niet goed.
Dat weer houdt jouw niet om terug te gaan naar een vorige installatie. Mits je bij het installatie hebt aangegeven om de partitie weg te gooien.
Euhm dit klopt niet! Daar kiezen mensen zelf voor!
Je kan niet zomaar een partitie kwijt raken!
En die 30 dagen is ook flauwe kul.......ik denk oprecht dat je niet weet waar over je praat!
Je loopt gewoon onzin te verkondigen. Er zijn twee manieren om Windows 10 te installeren:

Eerste met een clean install waarbij je inderdaad de partitie overschrijft en alleen terug kan via een nieuwe clean install van een ander OS. Dit is een bewuste keuze en niet één die door de 'leken' zelf wordt uitgevoerd.

Tweede optie is de veel gebruikte update vanuit een oudere versie van Windows en de makkelijkste optie voor 'leken'. Deze overschrijft geen partitie maar zet de vorige versie in de Windows.old folder. Binnen 30 dagen kun je eenvoudig de vorige versie van windows weer terug zetten en dat is ruim voldoende om Windows 10 te testen en bepalen of er geen driver issues of andere problemen optreden.
Tweede optie is de veel gebruikte update vanuit een oudere versie van Windows en de makkelijkste optie voor 'leken'. Deze overschrijft geen partitie maar zet de vorige versie in de Windows.old folder. Binnen 30 dagen kun je eenvoudig de vorige versie van windows weer terug zetten en dat is ruim voldoende om Windows 10 te testen en bepalen of er geen driver issues of andere problemen optreden.
Deze optie creëert juist vaak problemen doordat bepaalde geinstalleerde software niet goed gemigreerd wordt. Ook Microsoft's eigen software, zoals oudere versies van de MSVC++ redistributables...
Lees eens aandachtig wat Fealine hierboven schrijft!

Wat ik al zei, je hebt er geen kaas van gegeten.....dus probeer aub je gelijk niet te halen!
Waarom zou je een nieuwe computer moeten kopen als je drivers niet voor Windows 10 geschikt zijn? Na 30 dagen kun je inderdaad niet meer eenvoudig de update terugdraaien, echter je kunt natuurlijk wel nog een herinstallatie uitvoeren met je vorige OS.

En als je pas na 30 dagen besluit om actie te nemen, dan is het vast geen kritieke driver geweest.
Omdat de installatie van het oude OS op een partitie stond dat overschreven is door windows 10 of dat ze er geen cd's meer van hebben. Niet iedereen in mijn kring is handig met computers en juist die mensen zijn nu de dupe. Dat vind ik slecht, zorg dat je update ook vriendelijk is voor de digibeten.

Daarnaast de driver is idd niet kritiek, maar af en toe een wifi chip die er mee stopt is voor mensen niet dringend genoeg om binnen 30 dagen bij de juiste persoon aan de bel te trekken omdat ze niet weten dat ze dat binnen 30 dagen moeten doen.
Ik heb dit probleem ook gehad met WiFi drivers. Waar de plug en play driver die bij het OS zit geweldig werkt komt er via Windows update steeds een specifieke driver van de chipfabrikant binnen die voor connectie issues zorgde. Na handmatig een driver gezocht te hebben was het probleem verdwenen. Iets waar ik jou ook intelligent genoeg voor acht.

De standaard plug en play drivers zijn voor "digibeten" meer dan goed genoeg! Je hebt niet de nieuwste hardware specifieke audio driver nodig om een goed werkend geluid te krijgen (even als voorbeeld)

Buiten dat heb ik een beetje de indruk gekregen dat die driver issues verleden tijd zijn ondertussen, buiten het geklaag van een groep anti-microsoft mensen hier op Tweakers die blijven teren op hun eerste Windows 10 ervaring of zelfs nooit Windows 10 gebruiken (die laatste groep is altijd heel mondig over hun Linux installatie)
He, laat ons er even buiten... :)

Je hebt trouwens wel gelijk dat windows het steeds beter doet qua driver ondersteuning. de laatste keer dat ik uitgebreid heb moeten zoeken naar een driver kan ik me niet herinneren. Desondanks blijf ik mijn linux box fijner vinden werken..
Ik vind ook dat Windows op een aantal vlakken steeds beter wordt (de out of the box ervaring is een stuk beter dan die van 7, waar je nog voor veel drivers manueel moet gaan installeren). En op een aantal andere vlakken dan weer erger (dubbele settings in 2 verschillende plaatsen (metro settings en control panel), aantal dingen worden verborgen tov vorige versies (in win8 bv was het een stukje lastiger om je draadloze netwerken lijst waar je al een wachtwoord ingevoerd had te vinden, en netwerk prioriteit was in een of andere versie ook verdwenen of veranderd van plaats).

Mijn desktop pc is een game pc, dus Windows 10, en de fijnste versie tot nog toe om mee te werken IMO (heb wel een Enterprise LTSB versie, dus dat scheelt al een beetje, maar zelfs de Pro was in orde). De rest van mijn machines zijn Linux, omdat dat mij op lange termijn veel minder miserie oplevert (herinstallaties, migraties, rollbacks, ...), en omdat ik er geen Windows op nodig heb voor iets wat niet in Linux gaat (gebruik geen Office privé, en Gimp is goed genoeg voor die paar keer dat ik iets moet gaan "editen" aan een image).
Herinstallaties is een fenomeen die ik bij Windows 10 nog niet heb meegemaakt, maar als het zou moeten is het door digibeten te regelen aangezien het een klik op de knop is sinds Windows 10.

Gebruikersvriendelijkheid van Windows is nog nooit zo hoog geweest voor "normale" consumenten en ik zie dat enkel verbeteren nog.

Gezien Windows 10 de laatste versie is die uitkomt (volgens Microsoft) zijn we over een jaar of 5 van al deze probleempjes af aangezien alle oems al een tijd alleen nog Windows 10 verkopen
Ik (her)installeer Windows zo nu en dan wel eens, meestal als ik een andere hdd/ssd wil gebruiken, of een volledig nieuwe pc installeer. Wat ik eerder op doelde is dat het mij veel minder werk kost om mijn Linux machines geconfigureerd te krijgen hoe ik het wil (daar bijna alle configuratie die ik nodig heb gewoon files cp'n is), dan een Windows machine. Het installeren van software alleen al scheelt veel, al zijn voor sommige software ook wel tools in Windows om die makkelijk te installeren (kan op de naam niet komen maar het is een populaire tool die een aantal applicaties aanbied om in (zo goed als?) 1 keer te kunnen installeren).

Verder heb je gelijk hoor, ik vind dat Windows er ook steeds gebruiksvriendelijker op wordt, wanneer we het over digibeten hebben. Voor de zogenaamde power users is het soms minder vriendelijk geworden (imo).
Waarom zou je een installatie dvd weg gooien?
Heb 2 laptops van 8 en 10 jaar oud, draaien beide op W10. Helemaal geen issues met drivers! Ik begrijp dat mensen issues hebben met drivers maar dat ligt aan de fabrikant! Trouwens ff verder kijken dan je neus lang is......drivers kun je 99.99% gewoon online vinden!
Mia, maar het kan wel heel vervelend zijn.
Mijn logitech harmony kan ik niet meer configureren onder win10. Laat duidelijk zijn dat het een logitech gebrek is, maar ik snap best dat mensen balen dat hun retedure afstandsbediening niet werkt met de nieuwe tv. Die mensen draaien alleen oorzaak en gevolg om. Software werkt wel onder win7 en niet onder 10. Dus win10 is de schuldige. Die hebben niet door dat logitech de schuldige is omdat die het verdommen een software update te maken. Die verkopen je liever een nieuwe van 300 euro. Maar M$ krijgt de schuld.
Klopt wat je zegt, zo denken mensen nou eenmaal.
Maarja die focussen zich maar op 1 richting terwijl er meerdere wegen naar Rome zijn :P
Mijn Logitech Harmony One kan ik prima configureren onder W10 geen enkel probleem. (Logitech Remote Software 7.7.0)
Zowel 7.7.0 als 7.7.1 loopt hier tijdens het installeren vast op zowel 2 pc,s als de laptop.
VM met win7 installeerd ie prima alleen herkend ie dan de AB weer niet |:( |:( |:(
Omdat de installatie van het oude OS op een partitie stond dat overschreven is door windows 10 of dat ze er geen cd's meer van hebben. Niet iedereen in mijn kring is handig met computers en juist die mensen zijn nu de dupe. Dat vind ik slecht, zorg dat je update ook vriendelijk is voor de digibeten.
Tja, waarom is het niet slecht dan, om de CD's / DVD's weg te gooien met daarop de installatie van Windows die wel goed valt? :? Voor werk neem je toch ook niet eerst ontslag alvorens te gaan zoeken naar een nieuwe baan? Niet geheel de strekking, maar je begrijpt wat ik bedoel. ;)
Daarnaast de driver is idd niet kritiek, maar af en toe een wifi chip die er mee stopt is voor mensen niet dringend genoeg om binnen 30 dagen bij de juiste persoon aan de bel te trekken omdat ze niet weten dat ze dat binnen 30 dagen moeten doen.
Tja, wellicht is de update later alsnog gekomen? Vaak zijn bij de fabrikant sowieso drivers te downloaden. Vaak kun je ook de Windows 8 driver 'gewoon' gebruiklen. Windows zelf laten zoeken betekend niet dat er geen bruikbare driver beschikbaar is.

Het is dus een beetje goedkoop / kort door de bocht om te zeggen dat Windows 10 slecht is, want de driver support is niet opperbest. Als je Windows zelf laat zoeken, zoekt hij bij wat voor Windows bekend is, aangevuld met Windows Update, als daar de driver niet staat, betekend niet dat er geen driver is, dan moet je zelf gaan zoeken en daar zijn vaak dergelijke mensen dan te lui voor.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 januari 2017 11:12]

Dan regel je toch een media kit, de meeste fabrikanten kunnen voor een paar euro een media kit leveren tenzij je echt over machines uit de "steentijd" praat. Media kits van andere machines van het zelfde merk werken trouwens ook regelmatig.

Om dat nu als reden op te geven om een nieuwe pc te moeten kopen en dan ook nog eens Windows 10 de schuld te geven gaat wel erg ver, zeker als ze ook nog eens zelf de recovery media kwijt gemaakt hebben.

In de basis is het Windows 10 update mechanisme met standaard instellingen juist vriendelijk voor digibeten, want alles wordt automatisch geupdate. Dat drivers soms niet werken is natuurlijk lastig, maar hoeft ook niet de schuld van MS te zijn, het gros van de drivers wordt door fabrikanten zelf gepubliceerd op Windows update. Het kan dus ook gewoon de fabrikant zijn die een niet werkende driver per ongeluk voor het verkeerde model hardware gepushed heeft.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 3 januari 2017 11:27]

Daarnaast de driver is idd niet kritiek, maar af en toe een wifi chip die er mee stopt is voor mensen niet dringend genoeg om binnen 30 dagen bij de juiste persoon aan de bel te trekken omdat ze niet weten dat ze dat binnen 30 dagen moeten doen.
Dit is een ander probleem en als je kennis hebt kan je dit verhelpen.
Als je pc zo oud is dat deze niet meer met Windows 10 werkt dan is het gewoon tijd voor een nieuwe. Hoe oud moet je pc wel niet zijn dan...Heb je al geprobeerd de drivers handmatig te installeren?

Deze update policy is veel beter omdat er veel minder security gaten vallen.
Bepaalde switchable graphics-configuraties in laptops uit 2010/2011 leveren, vanwege ontbrekende geschikte drivers, behoorlijke problemen op in combinatie met Windows 10. Zo vreselijk oud hoeft een computer dus niet te zijn.
2010/2011, is inmiddels 6-7 jaar oud. Ter vergelijking, Apple laptops en PC uit 2010 krijgen ook geen support meer.
Dat neemt niet weg dat het vervelend is :). Een oude Asus laptop van me met core i7, SSD, 8GB RAM en een Radeon GPU kon hierom niet geupdated worden, wat enorm zonde is want de prestaties liggen ver boven de minimum systeemeisen voor Windows 10.

Ik snap wel dat mensen dit zonde vinden of hier kwaad over worden (ook al functioneert het allemaal perfect onder Windows 8 ), het verplicht uitfaseren van goede (danwel dure) hardware is natuurlijk niet tof en onnodig.

[Reactie gewijzigd door oef! op 3 januari 2017 13:06]

Windows 7 (her)installeren is anders wel een goedkope oplossing, wat kost zo'n licentie tov een nieuwe pc...
Voor meeste mensen, en al zeker mensen die niet goed met computers overweg kunnen, is er weinig tot absoluut geen reden om Windows 10 te gaan installeren. Het is je eigen keuze (wel... als je net genoeg met een computer kunt omgaan om "nee" of "cancel" te klikken), en ook eigen risico. Dus waarom iemand die er niet genoeg van kent ervoor zou kiezen om het dan toch te gaan doen, goed wetende dat ze helemaal niks kunnen doen wanneer het fout loopt.

Dit is ook geen verplicht uitfaseren van hardware. Wil jij die hardware blijven gebruiken dan kan dat perfect. Gebruik gewoon een ander OS of OS versie waar het wel lukt, simpel.
Heb je een licentie betaald maar kan je die niet gebruiken omdat er geen drivers zijn voor je hardware dan vind ik wel dat je toch op een of andere manier je geld moet terug kunnen krijgen (en de licentie terug afgeven uiteraard), maar Windows 10 heeft een 90 dagen evaluatie voor de Enterprise editie (als die werkt zal de gewone Pro ook werken), dus je kon het mooi getest hebben voor je erbij bleef (dualboot, andere hdd/ssd), en voordat je er geld aan verspilde. Deze trial bestaat al sinds juli/augustus 2015 (gebaseerd op CNet artikel, exacte datum heb ik niet opgezocht dus het kan wel wat langer zijn). Blijkt deze niet te werken voor jou vanwege drivers of whatever, dan kies je er gewoon voor om niet te upgraden en je geld te sparen (de trial was ook beschikbaar tijdens de gratis upgrade periode, dus je hoefde niet te upgraden om te kunnen testen).
En blind upgraden doe je zowiezo best nooit... al ben ik daar ook geregeld schuldig aan.
Als je pc zo oud is dat deze niet meer met Windows 10 werkt dan is het gewoon tijd voor een nieuwe.
Hahaha, grapjas.
Als iets werkt, waarom zou je het dan willen vervangen? Omdat een bedrijf jou nieuwe software will pushen?
Als jij een hamer hebt, en iemand vindt een nieuwe super-ultra-deluxe hamer uit die ook kan schroeven, zagen en frituren, zou jij die dan ook kopen als je alleen maar soms even een spijker moet inslaan?
wel als het inslaan van een spijker daar dan een stuk sneller van gaat, het een plezier wordt waardoor ik misschien wel wat vaker een spijker ga inslaan.
Ja, maar kan jij voor mij bepalen wat ik prettig vind dan? Het handvat is namelijk ook erg veranderd en het ding is voor mij niet meer ideaal voor spijkers inslaan (maar kan dus wel schroeven, zagen en frituren...)
Nee dat kan ik niet, en gelukkig hoef ik dat ook niet te doen. Heb namelijk thuis zowel een windows 10 PC als windows 8. Ik heb niet hoeven updaten maar wilde dit wel.
Alleen moet je er nu even bij bedenken dat die nieuwe hamer betere security heeft waardoor je niet iemands hoofd kan inslaan. Omwille van veligheid worden na verloop van tijd oude hammers uitgefaseerd.

Zelfs als je het zelf prima zou vinden om al die security risico's te lopen wil je zo'n situatie dus eigenlijk niet.

Heel vervelend dat snap ik maar beter dan een gatenkaas. Dat de fabrikant van jouw pc geen goede drivers meer maakt is ook erg kwalijk maar daar kan je weinig tegen beginnen aangezien het over een 7 jaar oude pc gaat.
Security vind ik prima. Maar dat is dus niet het enige dat er veranderde.
Heel vervelend dat snap ik maar beter dan een gatenkaas. Dat de fabrikant van jouw pc geen goede drivers meer maakt is ook erg kwalijk maar daar kan je weinig tegen beginnen aangezien het over een 7 jaar oude pc gaat.
Maar als die 7 jaar oude pc nog prima zn werk doet, en een gedwongen update zorgt dat het niet meer werkt, dan kan ik uberhaupt moeilijk de hardwarefabrikant de schuld geven. Die dwingt mij niet om te upgraden.
Maar die heeft niet de drivers up to date gehouden terwijl de rest van de wereld wel verder gaat.
Grappig dat dat zinkende schip het beter doet dan de voorgaande 2 Windows versies bij elkaar dan. Verder moet ik de eerste applicatie of stukje hardware dat níet op W10 werkt en dat wél deed op W7 nog tegenkomen.

Ja, er worden wat keuzes gemaakt in W10 waar je vraagtekens bij kan zetten, maar het effect van die keuzes in de praktijk is nog altijd vrijwel volledig weg te poetsen door zelf wat met je instellingen te rommelen. Het update beleid... dat heeft voors en tegens maar het eindresultaat van dat beleid is wel dat een W10 PC, altijd op een zelfde manier draait, en dat is voor de software die erop loopt bijzonder gunstig, en ook voor security is het eerder een voor- dan een nadeel.

Verder, de Windows 10 Apps... daar geef ik je 100% gelijk. Dat is rampzalig in al zijn versimpeling, want het ís niet simpeler, maar wel lomp, overduidelijk gemaakt voor touch en misschien zelfs ook voor apen die een kunstje hebben geleerd. Maar het staat je vrij die niet te gebruiken, sowieso zijn apps verleden tijd, je doet je zaken in een goede browser en niet in Apps. 2012 waren we bezig met apps, in 2016 liepen de websites altijd al voor qua gebruiksgemak, ruimte op je schijven en snelheid van je hardware. Er is niets dat apps meerwaarde geeft boven een website.

Vergelijk voor de grap nu Skype met een service als Discord en je ziet precies waarom apps niet meer van deze tijd zijn. Een mobiel bankieren app heeft nog bestaansrecht, een Maps is nuttig, en verder kan ik echt niets bedenken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 januari 2017 12:19]

Dat Windows 10 meer geinstalleerd is (of "het beter doet") is natuurlijk ook omdat je een jaar lang een gratis update mededeling werd gepushed. Uiteindelijk ging je wel updaten om er vanaf te zijn.
Doet je aan iets herinneren? Yep, menig ander (mobiel) OS deed en doet dat al.
Non argument.
Windows was hiervoor niet gratis, dus het is wel degelijk een verschil.
Sorry hoor maar jij bent het die met een nonargument komt.
Omdat anderen het doen moet je het maar slikken? Haha. Toon eens wat ruggegraat.
Gezien de Windows XP ervaring van het verleden is die keuze ook goed te verdedigen. Er zitten ook nadelen aan, maar er zijn ook veel nadelen aan niet updaten verbonden...
dat heeft voors en tegens maar het eindresultaat van dat beleid is wel dat een W10 PC, altijd op een zelfde manier draait, en dat is voor de software die erop loopt bijzonder gunstig,
Moah, dat valt wel mee hoor. Mijn win10 is redelijk getuned (veel services en tasks uitgezet) en ik moet nog een applicatie tegenkomen die niet draait. Het zijn met name microsoft (en daaraan gelieerde bedrijven) die heftig gebruik maken van alle mogelijke libraries en api's die het os biedt. De rest is redelijk onafhankelijk en kan best zonder al die perifere zooi.
Verder moet ik de eerste applicatie of stukje hardware dat níet op W10 werkt en dat wél deed op W7 nog tegenkomen.
Red Alert 2 (en andere games die DirectDraw gebruiken) draaien voor geen meter op W10..
Dat is onzin, je kon net zo goed Windows 7/8 installeren nadat de 30 dagen periode was verlopen. Waarom hebben de mensen in je kring dat niet gedaan? Waarom hebben ze überhaupt meer dan 30 dagen gewacht wetende dat de drivers niet correct werkte? Hebben ze überhaupt geprobeerd om de drivers te fixen, want sowieso werd je niet geüpdatet - tenzij je het zelf forceert - als er compatibiliteitsproblemen waren.
Zie reactie hierboven.
Buiten inderdaad dat je vrienden misschien wat onhandig omgegegaan zijn met de update, volg ik je niet helemaal op het zinkend schip gebeuren. Ik werk zowel om mac als op windows, en heb hier en daar wat linux geprobeerd. Van deze 3 (volgens mij de enige grote) vind ik windows verruit de prettigste en best werkende. Nu zullen er veel apple gebruikers het er niet mee eens zijn, maar om windows een zinkend schip te noemen kan ik echt niet volgen. Waar loop je dan in godesnaam allemaal tegenaan dat windows zo slecht is?

Om het in perspectief te zetten: mijn werk pc die dagelijks intensief gebruikt wordt voor o.a. videobewerking en animatie is sinds de installatie van win 10 nog nooit gecrashed.
Vooral hun smerige Windows 10 update policy, waar vele in mijn kring last van hebben gehad en dus een nieuwe computer moesten kopen omdat hun drivers niet voor Windows 10 beschikbaar zijn en te laat zijn om terug te gaan naar de vorige Windows versie

...

En waarom kun je het origineel dan niet terugzetten ?
'Hun drivers'niet voor windows 10 beschikbaar zijn...

De vraag is hier eerder... adresseer je de juiste partij.. waarom maakt een hardware leverancier zijn dirvers niet up to date... dat komt waarschijnlijk omdat men meer hardware wil verkopen... kun je microsoft niet aanwrijven toch ?
Je kunt de deiver-update beleid niet leggen bij Microsoft. Dit ligt bij de fabrikanten van de hardware.

Dat een ander(mac) OS dit niet heeft, heeft te maken met het feit dat deze fabrikant zelf de keus maakt wat in hun apparaten komt (voor langere tijd) en daarbij dus maar hoeft te ontwikkelen voor een beperkt aantal modellen.

MS levert hier alleen het OS en niet de hardware. En de basis (het OS) is dik in orde (bugs daargelaten, maar dat heeft ieder OS).
Ja dat is leuk, maar Microsoft geeft voordat het naar Windows 10 aan dat je computer compatible is, niet dus... genoeg drivers die niet meer werken of soms uitvallen, ik heb meerdere computers die totaal niet snel meer zijn, tergend traag.
Huh? Dan is er iets mis met de computers of met de driver, immers is het zo dat 10 beter draait op gelijke hardware dan 8/8.1/7. Het probleem zal dus ergens abders liggen.

Voor de rest ben ik het ermee eens dat drivers etc niet de verantwoordelijkheid is van microsoft.
Je zegt zelf

"nu zitten gebruikers met een computer waar ze niets mee kunnen omdat de leverancier de drivers niet beschikbaar heeft voor Windows 10"

Nuff said!
Microsoft had idd niet zo agressief moeten zijn. Heb ook een kennis die na veel popup gepush toch maar de upgradeknop ingedrukt had. Maar na geruime tijd geregeld BSOD's. Stesstesten ed leverden geen uitsluitsel.
Toen maar weer een image (W7) van 3 jaar oud teruggezet en problemen weg.
Maar met de update's die W7 dan niet meer standaard gaat binnenhengelen (moet je forceren met WSUS) ben je er weer mooi druk mee. :(
Nee ik heb enkele computers waar ze het aardig vlot loopt, en daarna na een paar updates loopt het ook enorm traag.

Dit vind ik een goede. Dit hoor ik al van mensen sinds win2k. Nog niet veel veranderd dan :P
Ik heb een pak verschillende machines van 7/8.1 naar 10 gezien en ze werken nog allemaal even snel (of toch niet merkbaar trager) en opstarten gaat telkens sneller.
Er waren wel wat problemen met computers met nForce chipset (maar nVidia z'n driverondersteuning is dan ook gewoon slecht voor chipsets).

Ik ben dus wel benieuwd welke hardware configuraties jij hebt die trager werken...
Microsoft had in eerste instantie niet zo agressief moeten zijn met haar update policy.
Hoezo agressief? Je hebt een jaar de keuze gehad om wel of niet te upgraden. Daarnaast ben je nooit verplicht geweest om te upgraden, je kan gewoon ervoor kiezen om je huidige versie te behouden.
je kan gewoon ervoor kiezen om je huidige versie te behouden.
Door de sluitknop rechtsboven in te drukken? Oh nee...

Dan heb je echt al tig keer op Nee moeten drukken volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 3 januari 2017 16:47]

Het beleid was EXTREEM aggressief:

- Herhalende meldingen, die niet permanent gestopt kunnen worden
- Alvast tig GB downloaden terwijl er nog geen keuze gemaakt is
- Als dan nog niet genoeg mensen het doen, stiekem het sluiten van de notificatie oppakken als "ja, doe maar", waar zelfs Microsoft heeft toegegeven dat ze te ver zijn gegaan.
Je hebt inderdaad een -1. Ik ben het wel met je eens. Hoewel Microsoft een lastige positie heeft met ontelbaar veel combinaties van hardware hebben ze er mijn inziens geen gebruikers-oog voor hun OS.
Nu sta ik niet aan het roer maar de scheiding tussen home en corporate had ik nog steeds op z'n plaats gevonden. Ze hadden dan Windows 7 als strak corporate OS kunnen blijven behouden en Windows 10 toegespitst op de thuisgebruiker.
Daarnaast zijn updates a la Apple een goed initiatief maar wel weer erg onduidelijk (wat is nu een anniversary of creative update, zijn die voor iedereen of...). De grote wijzigingen die MS heeft doorgevoerd in Windows de laatste jaren hebben mijn inziens meer fout gedaan dan goed. Het lijkt op een grote wir war van allerlei halve dingen. Consistentie is niet meer heilig.
Mijn ouders hebben Windows het raam uit gegooid. Mijn moeder doet alles met haar iPhone en mijn pa heeft een Mac gehaald: simpel, duidelijk maar wel krachtig.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 3 januari 2017 11:49]

Vind ik altijd amuserend, digibeten die zich een Mac laten aanpraten omdat ze aangepraat krijgen hoeveel beter dat wel niet is dan Windows... Vervolgens krijgen ze problemen met hun geweldige Mac of weten ze niet hoe ze bepaalde zaken voor elkaar krijgen (ze waren immers eerst Windows gebruiker) en moet je eens raden wie ze dan om hulp gaan vragen... inderdaad de Windows gebruikers (aangezien Mac ook maar een relatief klein deel van de markt in handen heeft). Vanzelfsprekend hebben verreweg de meeste Windows gebruikers weinig ervaring met een Mac. Wanneer je ze zodoende niet kan helpen dan krijg je als opmerking "maar jij hebt toch verstand van computers?" Dan heb ik altijd zoiets van... tja jij laat je een Mac aanpraten waar je nog minder verstand van hebt dan Windows, ga maar lekker naar zo'n Apple Genius toe en val mij er niet mee lastig!
De frustratie druipt van je reactie. Op zich niet erg hoor.
Gelukkig is mijn vader sinds zijn Mac een stuk zelfredzamer. Hij heeft zich ook geen Mac laten aanpraten maar zag de mijne en dat trok zijn aandacht. Hij vind alles er rustiger uit zien én hetzelfde. Daarnaast wordt hij niet overladen met allerlei (drukke) onzin. En hij weet nu alles beter te vinden.
Een Mac is ook niet beter of slechter dan Windows. Het is anders. Fundamenteel is een OS natuurlijk gewoon een OS. En toevallig vind ik macOS beter, handiger en productiever dan Windows maar gezien de populariteit van Windows kan dat ook andersom! :)
Zonde dat je Mac gebruikers niet wilt helpen. Al gebruik ik jaren een Mac, na wat zoekwerk kan ik mijn Windows collega's en -vrienden altijd nog goed kan helpen. Moet ook wel, want Windows Geniussen in Windows stores zijn er niet :+
Dan mag je blij zijn dat jou vader zelfredzaam is, mijn ervaringen zijn anders. Het is ook niet zozeer dat ik Mac gebruikers in z'n geheel niet wil helpen, maar het is niet ongewoon dat ze al niet eens de moeite nemen om zelf wat via Google op te zoeken, wat ik immers ook moet doen voor hun als Windows gebruiker die amper verstand heeft van Mac. En dan ook nog als volkomen digibeet Windows gaan afkraken en Mac de hemel in prijzen omdat ze dat ook weer van "iemand" gehoord hebben.... tja dan is mijn wil om te helpen wel ineens een stuk minder.

De dag dat een Mac gebruiker mij helpt met het oplossen van een Windows probleem... nou die dag moet nog steeds komen. Ik denk dat ik eerder een reactie zou krijgen hoe goed Mac wel niet is en of overstappen ook niet iets voor mij is.. het is net een sekte mentaliteit af en toe. Maar gefrustreerd valt reuze mee hoor, dan zou ik eerder geïrriteerd zijn en dat valt ook reuze mee, meestal moet ik gewoon inwendig lachen.. :+

Deze denkwijze heb ik overigens over het algemeen ook alleen richting een bepaalde groep gebruikers, de digibeten die doen alsof ze het wel beter weten en toch continue hulp nodig hebben. Personen die ook daadwerkelijk verstand hebben van IT en zodoende zelf een bewuste keuze maken voor een Mac en dit vervolgens niet als een religie gaan lopen te verkondigen, daar heb ik helemaal geen problemen mee. Die praten tenminste geen onzin. :)

Mijn globale mening is dat digibeten die constant andere personen nodig hebben als vraagbaak voor hun pc, die kunnen mijn inziens beter bij Windows blijven, tenzij ze zelf Mac gebruikers kennen die wel verstand van zaken hebben. ;)
Maar wat je als eerste beschrijft geldt voor alle gebruikers. Als mensen zouden beginnen met een foutmelding of de handeling die ze willen doen intypen in Google hoeven ze niemand te vragen om hulp.
Zomaar wat roepen is zinloos. En inderdaad zeggen dat je een Mac wilt omdat ook de grafische industrie dat doet dan heb je inderdaad ergens een klok horen luiden. Die vlieger gaat volgens mij sowieso al niet meer op.

Ik zal niemand ompraten een Mac te nemen maar die sekte waar je het over hebt is vaak wel een grote groep loyale en zeer tevreden gebruikers.

Ik denk dat het aantal vragen van die personen met Windows evengroot, zo niet groter is.
Eens met je opmerkingen. Windows digibeten zouden ook best meer mogen googelen i.p.v. gelijk zeggen "ik snap het niet". Mijn irritatie punt (als we het toch over een emotie moeten hebben) is meer dat de digibeet Mac gebruikers die ik ben tegengekomen bij Windows gebruikers aankloppen met hun problemen en het dan raar vinden dat die het zonder uitzoekwerk ook niet weten. En als ze dan ook nog zeggen dat Mac niet hackbaar is, geen last heeft van virussen en veeeeeeeel stabieler is dan Windows en dat iedereen een Mac zou moeten hebben... tja dan ben ik met zo'n persoon wel een beetje klaar. :X

Je reacties lezende beschouw ik je overigens niet als digibeet. :)
Precies. Dat vind ik ook irritant. Net zoals dat je als echte Tweaker minimaal over Windows of beter nog Linux moet werken, anders ben je geen echte.

Dank je :) Dat ben ik ook niet. Haha
Met je moeder heb ik medelijden. Alles met zo'n l*ll1g schermpje. En ook met je vader die een Mac opgedrongen krijgt van zijn zoon. Because Iam..Laten we voor je vader hopen dat Apple inderdaad niet OSX laten wegkwijnen (zie o.a. op Theverge) ten behoeve van hun mobiele OS.
Windows 10 is zo simpel en krachtig voor de gewone gebruiker (die niet veel meer doet dan de standaard zaken) dat het helaas geen excuus voor je is :)
Elk weldenkend mens laat een Mac links liggen!
Mac loop vaak achter qua hardware en specs, plus je kan weinig tot niks upgraden! Je betaalt alleen voor het merk.
Dat weldenkend komt bij me eerder over als single minded.
En helaas bevestig je dat in de reacties.
Zoek eens op of je argumenten steekhoudend zijn, want dat zijn bijna allemaal niet. Behalve de inruilwaarde, maar ja, je hebt dan al meer betaald. Dus ga dat spul lekker gebruiken, maar ga geen onzin argumenten neerzetten.
Tsja die nieuwe update policy.....Op de drie jaar oude Acer (Model is 4 jaar oud) van mijn dochter moet ik nu na elke maandelijkse update een oude video driver uit 2013 op terugzetten. Met de MS driver gaat geregeld het beeld op zwart en hangt de boel. Bijzonder vervelend. Je zou alle updates willen hebben behalve de video driver dus. Geen idee of dit überhaupt kan. ;(
Je kan bij de updates aangeven of je ze automatisch of zelf wilt installeren. Als je zelf kiest, en dan de driver uitsluit van updates, moet het volgens mij wel lukken.
OK ik zal nog eens kijken. Ik zag steeds één samengestelde update (ben ff kwijt ho MS die noemt) en dacht niet dat ik individuele onderdelen kon uitsluiten. Ik waag nog een poging want dit is ook niks :-(.
thx
Driverupdates gaan nog wel apart ;)

Met deze tool kun je updates verbergen: http://download.microsoft...F70B21/wushowhide.diagcab
Dank! 'tis dat ik deze thread niet kan modereren maar voor mij is hij een 2+ :-)
Is het dan zo moeilijk om terug te downgraden naar het vorige os? Microsoft verplicht je helemaal niets
Jewel, ik zelf was er op tijd bij en had een reserve kopie gemaakt van mijn installatie partitie, maar andere die niet zo bekwaam zijn zitten met een computer die niet snel werkt.
Draai Enterprise LTSB. Iedere klacht die ik voorbij zie komen heeft betrekking op win10 Home. Er zijn maar 2 goede versies voor powerusers: Enterprise en Enterprise LTSB.
Dat is inderdaad een probleem. Alleen dienen de hardware fabrikanten de drivers te hebben.
En het update principe. Dit wordt waarschijnlijk ergens dit jaar veranderd naar het Insiders-systeem.
Oftoewel, de fast ring krijgt als eerste updates om te testen. Blijkt dat de update zonder problemen functioneerd wordt ie in de slow ring gereleased en vanuit daar ook naar alle gebruikers :)
Het is nog steeds geen foutloos systeem. Maar het kan wel een hoop schelen op het gebied van updateissues :)
Waar ik het wel mee eens ben is dat Windows Driverupdates als Optioneel houd. Aangezien die ook veel problemen geven.
en te laat zijn om terug te gaan naar de vorige Windows versie.
Hoezo te laat? Je kunt Windows 7 toch gewoon vanaf USB/DVD opnieuw installeren?

Dat de bijna geforceerde update naar Windows 10 erg smerig was ben ik met je eens.
Dat gepush van de Store en OneDrive is ook nogal irritant.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 3 januari 2017 14:49]

Waarom vindt je dat microsoft het mis doet? Kan je behalve de slechte updatepolicy geforceerde windows 10 update die onduidelijk te cancellen was en MS ook toegeeft dat dit slecht is, een ander voorbeeld geven waarom MS de plank blijft misslaan? Of hou je vast aan die ervaring en reken je hiermee alle updates die MS op windows 10 doet als ongewenst.
De privacy settings die per default op alles delen staan. Internet history, locationdata etc etc.

Is dit ondertussen al veranderd? Ben nog steeds niet over naar Win10 vanwege de datahebberigheid van Microsoft. Ik heb berichten gelezen dat ondanks je alles uit zet er alsnog packets over het lijntje naar Microsoft gaan. Ik wil namelijk zelf bepalen welk bitje mijn systeem verlaat en welke erop blijft staan. Mja direct X 12 wil ik ook wel eens een keer testen.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 3 januari 2017 11:39]

Als je niet domweg overal gelijk op 'next' ramt bij de installatie kun je al een groot deel uitzetten bij de installatie.
Daarnaast, wie zegt dat MS niet precies hetzelfde doet/deed in Win 7/8 maar dat het gewoon een stuk minder zichtbaar/transparanter is? (ik heb hier nog steeds geen bewijzen van gezien dat Win 7/8 géén data doorstuurt naar MS)
Als je niet domweg overal gelijk op 'next' ramt bij de installatie kun je al een groot deel uitzetten bij de installatie.
Ja, maar alleen al het punt dat alles default tegen de privacy van de gebruiker staat ingesteld is walgelijk te noemen.
(ik heb hier nog steeds geen bewijzen van gezien dat Win 7/8 géén data doorstuurt naar MS)
Nee, maar ook niet dat het wel data doorstuurt.
Iets dat niet plaatsvindt kun je geen bewijs voor leveren.
Laat dus maar zien dat het wél gebeurt. Anders ben je religie aan het plegen.
Er was een specifieke knowledgebase update die deze tracking ook aanzet op Windows 7. Dit was geen optional update maar werd geforceerd. Ik meen dat ik rond die tijd het eea bij elkaar heb gezocht en een artikel heb gevonden met wireshark tests. Hieruit bleek dat bij disablen binnen windows 10 er nog wel data over de lijn ging. Bij windows 7 was dit niet meer het geval na het verwijderen van de KB.... Eens kijken of ik dat rapport nog kan vinden.
Je kan het ook omdraaien: vind je dat omdat Microsoft nu zo openlijk toegeeft dat hun update policy fout was, het ze maar vergeven moet zijn?

Als ik je auto steel maar sorry zeg, dan is het mij vergeven? Of als ik je een klap verkoop?

Ik vind wel dat mensen wat te snel over dat soort dingen heenstappen, in het algemeen. Ze zeggen sorry dus dan is het goed? Nee, ik heb die hele update policy Microsoft nog niet vergeven nee. En in het verleden hebben ze wel vaker misstappen begaan, ten nadele vna de consument (en ten nadele van alle webdevelopers), waar ze ook grootschalig voor beboet zijn door de EU. Boete != vergeving, natuurlijk - ze hebben flink de vruchten geplukt van hun zo ridderlijk toegegeven "misstappen".
Daar ga ik deels mee akkoord. Maar alleen sorry zeggen doen ze niet meer. Ze passen hun procedures ook aan. Sinds Balmer niet meer aan het roer staat, vind ik Microsoft het beter doen qua opvolging van hun fouten. Ze passen hun procedures en beslissingen aan om het beter te doen. Voor mijn gevoel luisteren ze nu meer en drukken ze hun eigen wil minder snel door.
Inderdaad lijkt Nadella het wel wat beter te doen wat dat betreft dan Ballmer, maar alsnog is MS onder zijn regime met de Windows 10 Update policy behoorlijk de mist in gegaan. Ik ben dus nog niet overtuigd, maar de tijd zal het leren.

Los van alle onnodige privacy-issues en web-integratie van Windows 10 is het wel een flinke stap voorwaards tov Windows 8 in ieder geval.
Ik vind wel dat mensen wat te snel over dat soort dingen heenstappen, in het algemeen.
Helaas heeft het collectief geheugen van de massa een erg korte tijdsspanne. Mensen vergeten en trappen er vervolgens weer net zo hard in. Ik geloof dat daar ook onderzoek naar is gedaan, dus hoe lang je 'low profile' moet zijn na een fout om weer verder te kunnen met je oude praktijken. Wordt met name in de politiek erg veel toegepast.
Ik vind het onderdeel van een grotere frustratie dat Windows niet meer jouw Windows is. Beetje bij beetje wordt het strakker getrokken. Steeds meer koppelingen, afluisterpraktijken, consolidering, geforceerde updates, enz.

Vroeger was Windows ook niet perfect, maar het was vrijheid blijheid. Beetje bij beetje leveren we dat in.
mensen zijn hun oude licensie nooit kwijt geraakt dus het is totaal overbodig om een nieuwe licensie te ontvangen.
gewoon opnieuw instaleren en ze zijn klaar, en alle grote fabrikanten sturen je gratis de DVD's op
En bovendien biedt Microsoft tegenwoordig ook ISO's van Windows 7 en 8.1 aan: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download
gewoon opnieuw instaleren en ze zijn klaar, en alle grote fabrikanten sturen je gratis de DVD's op
Eeh, 'gewoon' opnieuw installeren en dan al je zooi nog terugzetten en instellen.
Dat laatste ben jij volgens mij even vergeten en dat vormt nou net een enorm struikelblok voor veruit de meeste gebruikers.
Windows zinkend schip?
Draait op miljarden apparaten.........
Je eerste alinea, vaag verhaal?
Ik heb hier een hybride laptop liggen en gebruik hem voornamelijk als tablet in "tablet-modus". Ook daar is je bureaublad gewoon bereikbaar. Weet je wel zeker dat je Win10 heb geïnstalleerd i.p.v. Win8.

Rechts onder heb je een icoontje op wat voor soort stand ie staat. voornamelijk af te lezen door naar het toetsenbord icoontje te kijken. Bij het eerste x overschakelen geeft Windows ook al een uitleg over hoe het werkt.

Laten we hopen dat Microsoft niet zinkt. Want dan gaan er wel meer hardware fabrikanten zinken, waardoor ook wel andere OS'en kunnen zinken. Einde aan Windows kan ook een einde zijn aan meerdere fabrikanten waar jij wel naar je zin hebt.

Himm lunch pauze, tijd voor een Apple Mic2000 ? :p
Haha, die Apple heb ik al, thnx :Y)
Wat vroeger Hotmail was en daarna Windows Live werd heet tegenwoordig dus Outlook(.com) en is ondertussen niet meer (alleen) dat losse mail programma.

Zelf heb ik eigenlijk geen problemen gehad met de upgrade naar Win 10, het enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik sinds de Anniversary-update niet meer met mijn Raspberry Pi bij mijn gedeelde mappen kan op Win 10 (via SMB)
Ik zou het wel mooi vinden als er een verschil wordt gemaakt tussen veiligheidsupdates en functionele updates. Ik wil alle veiligheidsupdates graag installeren, maar paint en VR zijn eigenlijk gewoon apps, waar ik meer controle over wil hebben.

Zo kan mijn oude windows tablet misschien wat langer mee.
Dat kan maar niet in win10 Home.
Enterprise LTSB krijgt alleen bug fixes en security fixes.

http://www.howtogeek.com/...indows-10-ltsb-explained/
Simds Windows 10 bemerk ik dat ze veel focussen nu op extra functionaliteit - iets wat je maar bar weinig zag in 7/8 tijdperk (paar kleine extra's, feature updates een keer per jaar met beetje geluk) en nu al 2 in korte tijd.

Hoop alleen wel dat ze iets gaan doen aan update process zelf, ~20 minuten naar een installscherm kijken is niet echt snel (en nu vergelijk ik 't even lomp met een apt-get upgrade / kernel update).

Ben benieuwd in ieder geval.
Ze hebben wel beloofd het upgrade proces te vernieuwen. Dat gaat Unified Update Platform heten. Dit wordt ingevoerd vanaf de hier genoemde 1704 versie. Of het veel verschil maakt voor de gebruikers is nog afwachten.
Dat soort issues kwam ik ook tegen inderdaad :) bij feedback is daar wel een paar keer een melding op gegeven en volgens mij (windows central als bron, maar even de directe link kwijt) willen ze t upgradeprocess versnellen door het te stroomlijnen :)
April zal er al snel genoeg zijn. Hoe wordt deze versie ontvangen door de fast ring trouwens? Iemand ervaring?
Best wel goed. Heb niet echt grote problemen, paar kleine bugs.
Laatste update was volgens mij 7 dec.

https://blogs.windows.com...r-preview-build-14986-pc/

Maar fast ring (insider) zal dit denk ik ietjes eerder krijgen :9
De versie voor fast ring is nog weinig vernieuwend, donderdag word een nieuwe fast ring versie verwacht geloof ik.
Ik had gehoord dat er dan ook een soort game modus komt klopt dat?
Er zijn headers gevonden en configuratie bestanden, maar totdat er concreet iets aangekondigd wordt, is niks zeker. WSL zat bijvoorbeeld ook in pre-release, maar in de werkelijke release was er niks meer van te vinden, pas bij Anniversery is het er weer in gekomen. Met iets als xming kun je op windows nu ook Linux desktop software draaien als je dat wilt.
Via de xbox developer app, kon je dit al enigzins activeren, momenteel doet het niets meer dan notificaties uitzetten en standaard fullscreen windowed, al is die app ook tijdje niet meer bijgewerkt. (ik gebruik hem om xbox naar phone te streamen)
Per toeval tijd/zin om even uit te leggen hoe je naar je phone kan streamen? :)
http://windowsreport.com/...e-games-windows-10-phone/
Best tricky, maar beetje snel klikken en je krijgt hem geïnstalleerd.
Thanks! Had dit al wel gelezen maar ging er om de één of andere reden van uit dat dit ondertussen niet meer zou lukken.
Er was een .dll gevonden wat hier op zou wijzen. Maar (nog meer speculatie) ik dacht dit ten tijde van Longhorn al ten ronden ging.
Ik zou het mooi inden als er een versie komt die puur voor gamen geoptimaliseerd is net als consoles en dus mijn games beter laat draaien.

Ik koop dan meteen een SSDtje voor een nieuwe install in dual boot zodat e games beter werken. Het is van de zotte dat als ik alleen wil gamen ik alsnog 12 gig aan onnodige meuk mee moet draaien wat helemaal niet noodzakelijk is voor gamen.
Een echt superkale windows zonder wat dan ook zou dan ook perfect zijn.
Klopt.
http://www.windowscentral...-xbox-one-project-scorpio
Recently, Game Mode was revealed in a leaked Windows 10 Build 14997. Game Mode for Windows 10 appears to be a method for allocating resources to prioritize games when they are running, and we expect this to ship with the Creators Update this Spring.
Game Mode, it appears, is a feature that streamlines variations between Xbox consoles and PCs, making sure as many Windows 10 systems as possible can run games to the standards set by the Xbox One and Project Scorpio. Microsoft describes those "target" standards as 900p to 1080p resolution for Xbox One and 4K resolution with 60 frames per second for Project Scorpio, and we've received evidence to suggest that the Xbox One already utilizes Game Mode to achieve its targets.
1607 is pas sinds vorige maand Enterprise ready. Dus 1704 laten we nog maar eens een flink aantal maanden links liggen totdat het "gewone" publiek de bugs er heeft uitgevist.
Dat is toch altijd zo.
En in 1607 zit ook nog een "bugje". Mappen aanmaken op een netwerkshare geeft geregeld problemen zoals hangs, crashes of vertraging op explorer.exe - volgens mij pas opgelost in de creators update!
Ongetwijfeld in de lijn met deze update : paint wordt vervangen door paint 3D... zelfs in slow ring staat deze er al op. (niet compleet gelukkig mee)
Als ik het goed begrepen had zullen ze beiden, naast elkaar, door het leven gaan.
We komen weer een stapje dichterbij een universeel BesturingsSysteem, althans volgens mij is Windows dat van plan, Uiteindelijk zorgen dat het zelfde OS op alle apparaten werkt, Telefoon, X-box, Computer, Tablet en wat nog wel niet meer! Persoonlijk vind ik dit een goede richting.

Hoe denken jullie hierover en zijn jullie het hier mee eens? Klopt het uberhaubt wat ik denk?
Je hebt inderdaad gelijk, met als kleine toevoeging nog dat niet alleen OS zo portable mogelijk wordt gemaakt, maar ook applicaties (UWP). Dat is de echte winst.
Ik hoop t wel. Ik hoop dat ze een os kunnen maken welke op tablets, telefoons en desktops draait zoals praktisch het meest voor de hand liggend is.

iOS vind ik te simpel voor desktop gebruik. Evenals Android (hoewel bepaalde forks van Android best doorkunnen als desktop os).
Microsoft is hard bezig om koning te worden voor de creatieve sector. Als ik zie wat voor ondersteuning er op dit moment is en welke features worden gepushed (3D, VR, visual studio's) icm geweldige first en third hardware support dan moet de creative sector wel massaal overstappen van Apple naar Microsoft.
Snap alleen niet waarom dit mee geleverd moet worden. Dit zijn dingen waarmee je mensen naar het grote verlaten spookhuis kunt trekken genaamd "De Windows Store". Ik hoef die troep namelijk allemaal niet te hebben, ik werk op een SSD en heb liever Visual Studio geïnstalleerd dan Candy Crush.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*