Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Testbuild Windows 10 bevat Game Mode om games te prioriteren

Door , 82 reacties

In de meest recente testbuild van Windows 10, build 15007, is een nieuwe modus verschenen die voorrang verleent aan games. De functie lijkt momenteel nog niet te werken. Een andere nieuwe functie laat gebruikers games uitzenden via een stream.

Windows 10 fpaDe toevoeging werd opgemerkt door MSPoweruser. De modus is in de nieuwste testbuild op te roepen door combinatie van de Windows-toets en de g-toets, en door deze vervolgens te selecteren. In de beschrijving van de 'Game Mode' staat dat de modus ervoor zorgt dat 'games de hoogste prioriteit krijgen om hun kwaliteit te verbeteren'.

Dit komt overeen met de beschrijving van Twitter-gebruiker en Windows-volger WalkingCat, die de modus in december opmerkte aan de hand van een dll-bibliotheek. Wat de modus precies doet, is in afwezigheid van een officiële aankondiging van Microsoft nog onduidelijk. Een voor de hand liggende functie zou het toewijzen van aanvullende systeemcapaciteit aan de game zijn.

Naast de nieuwe modus introduceert de build de mogelijkheid om een spel uit te zenden. Deze functie kondigde Microsoft in oktober al aan voor de Creators Update onder de naam Beam. Momenteel is deze functie in de testbuild nog niet te gebruiken en is alleen te zien in het gamemenu.

Reacties (82)

Wijzig sortering
Werkt volgens Windows Central vermoedelijk enkel voor UWP games. Vanwege de gesloten structuur en de daaruit volgende beperkingen op gebied van modding, tweaking, 3rd party tools en hardware ondersteuning blijf ik daar liefst zo ver mogelijk van uit de buurt. Het open karakter van pc-gaming is voor mij véél belangrijker dan een paar extra frames.
Major Nelson is de enige die zegt dat Game Mode ook voor Win32 werkt. Dit wordt in ieder geval niet gezegd in het artikel van Mike Ybarra. Ik zou toch een echte bevestiging hiervan hebben. Larry Hryb is enkel een Xbox-uithangbord. Die is niet over zijn eerste leugen gevallen.
Ook Spencer niet en Ybarra is net zo min te vertrouwen. En ook is Microsoft tegenwoordig beter in het bijdraaien van beleid en beslissingen dan menig politieke partij. Bij Microsoft weet je pas wat de realiteit is als ze een Windows 10 update gaan pushen die je overigens toch niet (meer) kan tegenhouden. Kortom, boycotten die rotzooi, laat ze lekker bezig blijven met hun OS en niet met die armzalige UWP-Store van ze.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 januari 2017 11:04]

Je kan updates wel nog blokkeren. Dit is geen standaard-functie, maar ik gebruik ShutUp10; zalige software om te vermijden dat Microsoft allerlei info over jou verzamelen zonder dat je dat wilt als gebruiker.
En om mooi bij te houden wanneer er updates verschijnen en of je ze wel meteen wilt downloaden, kan je hier een oog in het zeil houden:
https://support.microsoft.com/en-us/gp/selectrss?target=rss
Net als Google en Apple bedoel je? Of heb je die al opgegeven?
Ik vrees voor je dat, naast Steam en dergelijke, App stores de toekomst is.
Inclusief de Windows App Store.
Een voorbeeld van hoe mooi een Windows Store game is:
Forza Horizon 3. Play Anywhere, cross play, 1 keer betalen.
Als Sony nou ook zou meewerken, dan zouden veel meer games cross play kunnen worden.
De meeste pc gamers hebben geen xbox en hebben dus niks aan Microsofts Play anywhere. Het is zelfs zo dat hoe langer hoe meer games op Steam cross-buy en cross-play zijn over verschillende ecosystemen (Windows, Steam OS, Mac en Linux). Dat is een veel betere keuze dan een lock-in van één bepaald bedrijf.
Alleen hebben velen wel degelijk een Xbox, meer dan het aantal dat op non Windows OS games draait. Dat is bijna een niche.
De Steam store geeft trouwens ook een lock-in. Lekker belangrijk wat het OS is, het gata om de devices.
Laten we beide houden. En dat meer fabrikanten cross play toestaan.
De Steam-Store geeft géén lock-in. Enkel indien de dev er voor kiest om gebruikt te maken van Valve's DRM of van Steamworks voor online gaming, heb je de Steam Client nodig om die game te kunnen spelen. Die cliënt bestaat voor elk populair OS.
Dat is heel leuk, maar leg mij nu eens uit hoe een game sneller gaat draaien dan vóór Windows 10 het geval was in het geval van een win32 applicatie? Gaat mijn GPU dan harder werken omdat Microsoft vindt dat het nodig is? Of gaat de scheduler de game meer prioriteit geven dan eerst? Beide is het een wassen neus, want dit zijn geen zaken die uberhaupt ooit een issue waren. De API bepaalt, niet het OS, en de API is er allang.

Ik neem deze game mode met een hele zak zout als je het niet erg vindt en het statement over UWP is en blijft overeind, die rommel moeten ze uit gaming houden en gamers moeten elke UWP game massaal boycotten.

Ik blijf het zeggen, Microsoft moet ver, vér van PC gaming weg blijven. Laat ze wat games porten vanuit hun console ecosysteempje en het daarbij laten, dat is al meer dan zat. Als het aan MS ligt, wordt de PC namelijk een console die net zo ruk is als de X1. Op Twitter is die 'gelijkwaardige' relatie tussen PC en console kennelijk iets om over te juichen. Bizar!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 januari 2017 10:55]

Je vergeet even dat het game-eco-systeem op windows immens is.
Uitgevers en ontwikkelaars richten zich massaal op dit platform.

Wat dit systeem hoogstwaarschijnlijk doet is de capaciteiten van de pc voorrang te laten geven aan een game.
Waardoor de game beter gaat presteren.

Daarnaast is er al lang een melding gemaakt door MS dat deze modus geschikt is voor zowel games met als zonder UWP.

En dat jij vindt dat iedereen weg moet blijven van UWP-games?
Tja ieder zijn mening, maar voor simpele games als candy crush en vrienden is het geen probleem.

Voor grote titels als Battlefield geef ik je nog gelijk. Maar deze draaien al op een eigen engine
Haal het track record van MS mbt PC gaming er even bij en je snapt waar ik vandaan kom. Quantum Break was de meest recente fuckup, en het laat een MS zien dat zich na het debacle dat GFWL heet en waar je nu anno 2017 bij sommige legacy games NOG last van hebt, rustig opnieuw met zijn tengels onder de huid van games wil gaan zitten wroeten. UWP is ook weer zo'n draak van een schil die gaming op geen enkele manier verder helpt. UWP dient alleen maar om van die mobile-game markt die zo lekker lucratief is voor weinig centen naar een PC te kunnen porten, dit gaat dus alleen maar om geld. Verder heeft UWP voor gaming letterlijk nul komma nul meerwaarde.

Verder hebben Tweakers er een handje van om elk nieuws over een Insider update op een kleedje te gaan zitten richting het Westen om Redmond te aanbidden, maar ik ben er niet zo één. Getuige de +3 posts die een Twitter linkje bevatten met nul controleerbare informatie puur omdat iemand daarboven roept dat UWP voor gaming schadelijk is. Het is een terugkerend patroon.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 januari 2017 11:02]

Dat zou zo zijn als de meerderheid van de games die zowel op XONE en UWP komen NIET als één product werden gemaakt.
Op die manier krijg je games gecodeerd alsof ze zich op een XONE afspelen en kan een gemiddelde consument (die simpelheid wil) er juist helemaal niks mee.
Ik denk dat Gears of war 4 een voorbeeld is van hoe het wel kan.
In dat geval zou het universele platform uiteindelijk nog kunnen gaan werken....
Maar het volk dat simpelheid wil en op de PC gamet wil nou niet persé alleen maar click and go.
Het zijn ook gewoon mensen die houden van de vrijheid die PC gaming biedt.
Dus zolang UWP niet de vrijheden kan bieden die een PC-game normaal gesproken te bieden heeft zal het glashard falen....
Het volk dat maximaal gemak en simpelheid wil hebben koopt een console. De quasi onbeperkte mogelijkheden qua modding, tweaking en het pimpen van oudere games is één van de grootste voordelen van pc-gaming. Het slaat dan ook nergens op dat Microsoft pc gamers probeert te pushen naar een ecosysteem met encrypted "apps".
Hoezo 2de optie? Als ik op dit moment Dead Rising 4 wil spelen, hang ik dankzij de moneyhat van Microsoft vast aan UWP. En dat zal heus niet de laatste multiplatform game zijn waarvoor Microsoft exclusiviteit opkoopt. Elke game die exclusief als UWP zal worden uitgebracht in de Windows Store is 1) een verlies voor de community omdat mods, tweaking en dll injection niet mogelijk zijn en 2) een verlies voor onze portemonnee vanwege het absurde prijskaartje van ¤69.99 dat Microsoft probeert door te drukken op pc. Je zou voor minder negatief worden...
Ik begrijp deze discussie niet. De originele opmerkingen gingen over het al dan niet beschikbaarzijn van deze optimalisaties voor niet-UWP win32-games. OP beweerde van niet, reactie van wel.

Dan kunnen we nu wel gaan moddergooien of UWP al dan niet geschikt is als gaming platform, maar dat gaat dus volledig voorbij aan de originele stellingen. Bovendien betekent het juist een meer open houding en géén vasthouden aan UWP als de Game Mode ook met Win32 games werkt. Die dus níet UWP zijn.

Dit is ook wat jqv bedoelde: de gaming markt richt zich heel erg op Windows. Niet op UWP. Het aanhalen van UWP-falen is daarin dus niet relevant.
Het lijkt me voor de hand liggend dat Microsoft achtergrond taken zoals het installeren van updates gewoon uitstelt zolang die game mode draait - en ook alle popups en dergelijke (hoi, ik ga -nu- een reboot schedulen!) een halt toe roept.
Geen focus of resource interrupts toestaan. Gewoon alle focus van de user op het spel (of de applicatie - hoeft niet alleen voor games handig te zijn).
Als ik games in een windowtje wil spelen start ik Patience wel op....

Onder Windows komen games helemáál niet het beste 'tot hun recht'. Het is niet voor niets dat de PC gaming markt op sterven na dood is. De pest is alleen dat behalve Maxis en Blizzard, die andere studio's niet snappen dat je niet alléén voor Windows hoeft te produceren.

Als je dan tóch perse wil gamen op een PC, gebruik dan in vredesnaam Steam. Da's óók niet alles, maar in elk geval is álles beter dan die Microsoft-eigen rotzooi die ze durven uit te brengen.. (Windows Store/UWP/dat soort ellende)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 14 januari 2017 23:36]

Pc gaming op sterven na dood? Laatst nog 14mil gebruikers online op steam en 4 miljoen aan het gamen op steam das niet bepaald slecht....
nieuws: Steam passeert aantal van 14 miljoen ingelogde gebruikers - update
Is dat alleen Windows, of ook OSX, Linux et cetera?
PC gaming is de enige groeimarkt binnen de PC wereld, dus dat 'op sterven na dood' valt wel mee. Gaming an sich groeit ook nog steeds, en de grap is juist dat er niet zo heel veel meer consoles worden afgezet dan vorige generaties, maar er wél meer omzet uit PC gaming wordt gehaald, jaar op jaar.
Dit is dus verkeerd, Microsoft heeft zelf bevestigd dat dit zowel inpakt gaat hebben op Win32 als op UWP games. Dus, tenzij je me een tegenargument kan geven, heeft je reactie onnodige ophef gecreëerd.
https://twitter.com/XboxQwik/status/819977391535575040
Die tweet van Microsoft kwam pas na mijn post hoor. Aanvankelijk had Windows Central gesteld dat het enkel voor uwp apps was.
Dat is inderdaad een aannemelijke verklaring.
Laten we dat maar even afwachten. Ik heb namelijk ook diverse bronnen gezien die beweren dat niet enkel UWP games ondersteuning krijgen. Mij lijkt het ook niet echt logisch dat Microsoft bijvoorbeeld geen STEAM games zou ondersteunen. Dit zou hun namelijk zeer veel kritiek kunnen opleveren.
Inderdaad. Opvallend dat Tweakers dit niet vermeldt. De UWP-afhankelijkheid maakt de hele feature totaal nutteloos. Ik heb geen enkele UWP-game en ben zeker niet van plan die te kopen. UWP, WinRT, Metro, de Windows-store ... het mag wat mij betreft allemaal op de brandstapel. :X
wtf is hiervan uberhaupt de toegevoegde waarde?

Lijkt me nl. niet moeilijk om te implementeren (buiten het 'game' aspect om) gezien het logisch is dat je wilt dat je HUIDIGE applicatie (op de voorgrond/fullscreen) de meeste resources toegewezen krijgt gezien JE DAAR ACTIEF MEE BEZIG BENT... of dat nou een game is of een adobe première project.
Daar ga ik niet mee akkoord. Als ik in een webbrowser bezig ben terwijl een app in de achtergrond iets aan het compileren is dan wil ik toch echt niet dat mijn browser een hogere prioriteit krijgt.
Denk het wel. Je wil echt wel dat je browser vlot blijft werken.
En zeg zelf, hoeveel doen nou iets op de achtergrond wat een hoge prioriteit vereist.

En dan nog, dan zet je game mode toch niet aan. Je hebt gelukkig keuze.
Jawel dat wil je wel. Als 2 of 3% meer cpu verbruik naar jou browser ervoor zorgt dat een nieuwe pagina in 0.1 seconde laad in plaats van 3 seconde dan ben jij daar zeer zeker wel heel erg blij mee.. ook al duurt je achtergrond compilatie taak daardoor 30 seconden langer (in totaal).. dat maakt niks uit want dat is 'achtergrond' werk zonder directe tijdsdruk.

Mensen hebben een hekel aan wachten op iets waar ze op dat moment mee bezig zijn. Als ik mijn browser open wil ik dat hij zo snel mogelijk klaar staat en als ik op enter druk om naar een website te gaan wil ik dat die zo snel mogelijk geladen is.

Hetzelfde met mobiele telefoons. Het maakt me echt geen drol uit dat messenger of whatsapp of mailclients er 2 of 3 seconden langer over doen om te pollen, zolang de UI waar ik actief mee bezig ben maar vlot en snel reageert... of dat nou de browser is die ik open heb staan of het settings scherm van de telefoon zelf waar ik door aan het scrollen ben.
Inderdaad. Opvallend dat Tweakers dit niet vermeldt. De UWP-afhankelijkheid maakt de hele feature totaal nutteloos.
Mogelijk is het iets voor latere Windows 10 (embedded) systemen die geen ondersteuning hebben voor Win32 applicaties. Voor gewone game PC's is UWP inderdaad nutteloos.

Hoe je het ook verkoopt, UWP blijft voor PC's een overbodig framework dat interoperabiliteit in de weg zit. Zo is het heel slecht te beheren vanuit Win32 (wat je soms toch soms wilt i.v.m. scripting).
Zoals je hierboven kan lezen is het ook voor Win32.
En nee, UWP is niet overbodig en het kan perfect naast Win32 apps/games draaien.
Windows+G tijdens een game gebruiken werkt momenteel al om game-gerealteerde features op te roepen. Zie How to use Windows 10's Game bar to record a game or even your screen .

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 13 januari 2017 19:22]

Ja, ik "misbruik" die feature altijd voor simpele instructievideo's. Het hoeft niet een spel te zijn wat je captured. Scheelt weer de installatie van een losse app. Nadien staat je video als AVI in je documenten-map (mijn video's). Als je toch upload om te delen dan converteert YouTube of een andere site meteen naar MPEG. Dat het uploaden iets langer duurt door het AVI formaat is met verbindingen van tegenwoordig niet zo'n probleem meer.
Als aanvulling hierop. Via de Xbox app (Xbox app -> Settings -> Game DVR) kan je de opnamekwaliteit van de video aanpassen.
Nog een aanvulling hierop: het is voor een (aanzienlijk) aantal games een noodzakelijke fix om deze onzin uit te zetten, want het is crash gevoelig en kan tot stutter leiden.

Verder heeft iedere game PC een dedicated GPU en die hebben Shadowplay danwel een AMD evenknie die vele malen stabieler draaien. Wederom: MS moet de PC gamer met rust laten.
Maar is dit op de manier van shadowplay of rendert hij dubbel?
Nee, dit is een feature vergelijkbaar met Fraps. Maar nogmaals, ik gebruik het niet voor games maar voor desktop app opnames.

Shadowplay is zo low profile doordat ze met hun eigen hardware kunnen samenwerken op een niveau waarop losse apps dat nooit zullen kunnen.

Meer over shadowplay en benchmarks hier:
https://steemit.com/techr...tory-review-and-benchmark

[Reactie gewijzigd door ExIT op 13 januari 2017 21:12]

Dan blijf ik toch shadowplay gebruiken van Nvidia voor het opnemen. Thx voor de headsup :)
Open Broadcaster Software via de NVENC encoder werkt ook heerlijk en bied een berg opties :) Ik gebruik het voor gaming videos en neem bijv. mijn desktop audio en microfoon in aparte tracks op waardoor ik het volume in editing kan aanpassen.
Of je hebt een Nvidia kaart en gebruikt shadowplay.
Opnemen van je gameplay tijdens het gamen gaat vanzelf.
En dan moet je GFE hebben... Waar je moet inloggen... En een account voor moet hebben...... Nee laat maar. Inlog gebeuren was voor mij een reden om GFE van systeem te weren.
Het is de reden dat ik nog even wacht om te kijken hoe Vega is. Ik heb een pest hekel aan bedrijven die mijn gegevens willen om het max te kunnen halen uit mijn eigendom.
Het is de reden dat ik nog even wacht om te kijken hoe Vega is. Ik heb een pest hekel aan bedrijven die mijn gegevens willen om het max te kunnen halen uit mijn eigendom.
Ja, na vele jaren NVidia wordt het weer ATI uh AMD. Mijn hardware is dermate oud dat ik rond april/mei lekker kan gaan shoppen, dus met beetje geluk een nieuwe vette 8 core 16 threads + vega :D
Waarom zou je dat willen. De meeste games doen hooguit 2 threads of 4.
Omdat ik meer doe dan alleen gamen. Zoals een aantal VM's draaien voor labjes. Ook Visual Studio draai en gebruik, programmeer, Video bewerking doe, Shoutcast Stream en nog veel meer.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 16 januari 2017 21:10]

Helaas moet je dan perse Geforce Experience geïnstalleerd hebben. Nee dankje.
Juist ja, zie het tegenwoordig automatisch in beeld schuiven als ik dirty bomb opstart.... wat ik nu maar weer eens ga doen ;)
Zal hopelijk behalve de prio voor de game aanpassen, ook vervelende services zoals windows update uitzetten.
Waren er niet een aantal streamers die hun 24+ stream in rook op zagen gaan door windows update?
Gelukkig konden ze ook de optie voor automatisch opnieuw opstarten ook niet vinden..... Pfff amateurs.
Ja, die hadden te lang gewacht met een keer updaten. Ja, dan kan het op een onverwacht moment gebeuren. Ja, dat mogen we onder user error scharen.
Afijn, straks kunnen ze het voor vele dagen uitstellen. Zal je nog zijn dat bepaalde streamers het laat gebeuren en het OS de schuld geeft (kop tegen beeldscherm)
Een voor de hand liggende functie zou het toewijzen van aanvullende systeemcapaciteit aan de game zijn
ja dat, en dan waarschijnlijk door power management instellingen tijdelijk op high performance (achtig) te zetten.
Alsjeblieft zeg, weer een code-pad in Windows? Maakt het nog moeilijker om te troubleshooten.
Als je tijdens het gamen (zoveel mogelijk) alle andere applicaties uitzet, waar praten we dan over? Een paar procent winst? Of uitschakelen van vervelende windows services? Ik kan me niet echt voorstellen dat dit significante winst op gaat leveren. Als dat zo zou zijn, zouden er ook andere modes nuttig zijn (analyze, simulatie, development). Er is nu te weinig informatie om conclusies te trekken, maar ik vermoed dat het om minimale verschillen zal gaan.
Zou tijd worden dat ms eens prioritering voor gaming implementeert. Als het nou ook meteen andere eventuele obstakels voor vloeiend gamen automatisch uit schakelde maakt dat de implementatie helemaal perfect.
Het liefste natuurlijk wel met een first start user interference opt om per game te kunnen bepalen wat je wilt.
Ik hoop dat ze ooit dat hele game gebeuren modulair maken, ik hoef die fucntionaliteit helemaal niet
Da's leuk, maar irrelevant. Waarom zou dit modulair moeten zijn? Ben je benadeelt omdat het erin zit? Ik maak persoonlijk geen gebruik van WordPad, maar daar heb je toch ook geen last van? Feit is dat een modulair systeem niet iets is wat gebruikers willen en zeker voor ondersteuning is dat gewoon rampzalig. Als je het niet wilt, dan houd je gewoon nooit Win + G ingedrukt.
Wordpad heeft een stuk minder HDD ruimte en resources nodig dan XBOX DVR en alles wat er nog meer bij hoort. Daarbij staat dat DVR gebeuren bij veel mensen standaard aan. En daardoor hebben ze minder FPS.
Als je met die sneltoets winupdates kan uitzetten, ben ik allang tevreden.Sneller dan source monitor gedoe
Geen achtergrond activiteiten die niet hoeven.
Altijd goed
Beetje kortzichtige reactie weer. Het vervelende van de GameDVR functie (te activeren via de sneltoets Win+G) is dat deze standaard is ingeschakeld, dus ook voor de mensen die het niet (willen) gebruiken. En om het via de 'normale' manier uit te kunnen schakelen moet je inloggen op de Xbox-app om dit te kunnen deactiveren 8)7. En laat veel mensen daar ook geen zin/behoefte aan hebben. Een alternatieve manier is om via het register twee sleutels toe te voegen om zo de GameDVR uit te schakelen maar een doorsnee gebruiker heeft daar geen benul van.

Mijn grootste bezwaar is dat GameDVR niet lekker werkt met sommige games (waaronder CS:GO) en het mij dus in de weg zit. Veel wenselijker zou zijn dat dit soort functionaliteit, wat niet bepaalt onder de basisfunctionaliteit van een besturingssysteem valt, standaard uit staat en mensen het bewust in moeten schakelen mochten ze daar behoefte aan hebben. Nvidia heeft vergelijkbare functionaliteit in GFE zitten maar dat moet je inschakelen voordat je het kunt gebruiken.

Microsoft heeft er sinds Windows 10 nogal een handje van om van alles aan haar gebruikers op te dringen zonder zich af te vragen of die daar wel op zitten te wachten. De bedoeling van Windows is dat het de gebruiker dient en niet de maker van het besturingssysteem.
Als je echt een lightweight en unbloated Windows 10 wil hebben sloop er dan eerst de helft uit of gebruik Enterprise LTSB. Scheelt je een hoop geheugen en CPU. En die game bar/dvr is gewoon een schandaal. Wil je dat uitzetten moet je een MS account hebben! Of gewoon ouderwets via de registry maar dat gaat MS je natuurlijk niet uitleggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*