Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 209 reacties

Microsoft meldt dat de nieuwste Windows 10-update problemen kan geven in games bij gebruik van meerdere monitoren. Gebruikers kunnen last ondervinden van vertragingen of clipping. Als work-around suggereert Microsoft ÚÚn monitor te gebruiken of games in een venster te draaien.

De fout komt voor in de cumulatieve update KB3213986, die Microsoft dinsdag heeft uitgebracht. Bij known issues meldt Microsoft dat er problemen kunnen optreden bij het draaien van 3d-programma's, zoals games. Volgens Microsoft kunnen Windows 10-gebruikers om de problemen heenwerken door de desbetreffende applicatie te starten terwijl er maar één monitor is aangesloten, of door het 3d-programma in een venster te draaien in plaats van fullscreen.

Het is niet duidelijk waardoor het probleem veroorzaakt wordt. Ook is onduidelijk hoeveel gebruikers er last van ondervinden. Microsoft heeft nog niet bekendgemaakt wanneer er een nieuwe update komt om het probleem op te lossen.

Windows 10 issues

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (209)

Het gaat dus om deze update: KB3213986. Heel storend, maar in mijn geval al even aanwezig i.c.m. de laatste nVidia-drivers. Ook bij nVidia is het probleem van flikkeren bekend, maar dat terzijde.

Hopende op een snelle oplossing.

[Reactie gewijzigd door My_self op 11 januari 2017 12:49]

Kan je een rollback doen van zo'n specifieke update? Lijkt me in dit soort gevallen wel erg wenselijk.
In administrative CMD prompt:

wusa /uninstall /kb:3213986 /norestart

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 11 januari 2017 13:32]

Thanks!
Wordt die update daarna helemaal niet meer opnieuw geinstalleerd of moet je dat zelf in de gaten houden?
Hij zal gewoon weer meekomen bij de volgende poging denk ik. Je zou dit commando als task na reboot kunnen aanmaken in tasksched van Windows, zodat die update elke keer wordt weggetieft.
Wow, dat is heel handig! Dank voor de tip. De´nstalleer je met bovenstaand commando de hele cumulatieve update, of alleen een onderdeel?
Alles wat onder dat KB valt volgens de Microsoft-artikelen over het KB in kwestie.
OK en dat is meestal de hele cumulatieve update, begrijp ik? Nou ja, beter iets dan niets.
Werkt! Had zelfs een probleem met 1 scherm, dit scherm de Dell UP2414Q 4k gebruikt namelijk dubbele data via een transport van de displayport, ben blij dat de update eraf is en hopelijk blijft. Had sinds de update een paar keer een half scherm, dus of links of rechts, niet bepaald handig zeg maar.
Sommige updaten wel en sommige niet.
Deze geen idee.
Of je moet zelf een herstelpunt of backup hebben.
Je kunt alle KBs met wusa uninstallen, tenzij je deze via dism al ingebakken hebt.
In dit geval niet echt meer zoals vroeger, waar iedere patch zijn eigen KB had (tenminste via de normale weg), nu moet je een heel pakket aan fixes verwijderen terwijl mogelijk 1 specifieke fix het probleem veroorzaakt.

https://support.microsoft...213986-os-build-14393-693

Ga zo door Microsoft! :Y) 8)7
Dat pakket heeft dan toch nog steeds een KB? Cumulative updates zijn gewoon 1 groot pakket waar meerdere oude updates inzitten. Je kunt dan het hele pakket aan de hand van het nummer weggooien.
Het zijn nu updates met meerdere fixes in een KB, dit was vroeger gescheiden, niet als een groot update pakket, tenminste op de oude Windows versies. ;)
Dus nu moet je soms een pakket verwijderen welke belangrijke beveiligingsproblemen oplost, terwijl een enkele fix binnen het pakket het probleem veroorzaakt, en dus je minder beveiliging achteraf hebt dan een enkele losse patch te verwijderen en de rest ge´nstalleerd te laten. ;)
yap. Ik vond het altijd leuk om vroeger handmatig windows update uit te voeren en dan eens ff door de lijst te kieken wat ze nou daadwerkelijk allemaal wouden gaan patchen op mijn machine...

Ach die goeie ouwe tijd...
Maar als je naar een vorig herstelpunt gaat gaat de update via Windows Update toch weer aangeboden worden en wordt de update toch weer automatisch gedownload en ge´nstalleerd(bij de Home versie iig). Dan zitvje nog altijd met de gebakken peren. Bij de prof versie kun je via group policies de update wel tegenhouden.

Edit: tenzij MS de update teruggetrokken heeft(wat ik wel waarschijnlijk acht) dan gaat een herstelpunt wel werken natuurlijk of gewoon de update verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 12 januari 2017 00:58]

Het gaat dus om deze update: KB3213986. Heel storend, maar in mijn geval al even aanwezig i.c.m. de laatste nVidia-drivers. Ook bij nVidia is het probleem van flikkeren bekend, maar dat terzijde.

Hopende op een snelle oplossing.
Heb al sinds november geen NVidia update meer gedaan in verband met constante issuies. NVidia is er niet beter op geworden met drivers en GFE.
Datzelfde geldt ook voor de AMD Relive drivers, waardoor mijn hele pc crashte bij het aanzetten van een OC.
En dat lag aan de driver of aan de OC? ;)
De driver, de OC is namelijk altijd stabiel geweest en werkte gewoon echt niet I.c.m. ReLive. Inmiddels opgelost door een rollback. Voorlopig even niet meer terug :9
toen ik de relive update had gedaan ging met internet trippen. kon niet eens meer gamen zonder teleporten/ terug gezet en tada opgelost
Dat schijnt in de laatste driver opgelost te zijn.

Oorzaak was een bug in een Qt-plugin die gebruikt werd door de opnamefunctie van ReLive. Gebeurde ook alleen met WiFi trouwens.
klopt had het probleem idd allen met wifi
De driver, de OC is namelijk altijd stabiel geweest en werkte gewoon echt niet I.c.m. ReLive. Inmiddels opgelost door een rollback. Voorlopig even niet meer terug :9
het nadeel van een altijsd stabiele OC is dat deze je kaart na verloop van tijd toch sloopt. Dus opeens kan het afgelopen zijn. Aan de andere kant heb ik meer vertrouwen in AMD dan NVidia wat dat betreft. Op 1 of andere wijze heb ik altijd pech met NVidia omdat op 2 kaarten na (van de tig) alle kaarten net na de garantie kapot gaan.
Onzin, een OC kan hooguit zorgen voor een te hoge temperatuur waardoor onderdelen het begeven. Een goede koeling kan dit voorkomen.
Offtopic: de vrm's zijn vaak niet gekoeld en krijgen door overclocken meer te verduren en de componenten erom heen ook (zelfs aftermarket koelers!). En die temperatuur zie je meestal niet in Windows. Als je geen thermal pads hebt op de vrm's gaat het mis naar verloop van tijd. Vrm's zijn 106 graden in onderstaand voorbeeld. Dat hoeft geen ramp te zijn die mag 120graden zijn. Echter in de datasheet van het geheugen Micron gddr5x staat max 95 graden. Die wordt hier wel overschreden met 1 graad. Ik ga niet alle componenten nakijken op de max temperatuur. Maar ik kan me voorstellen dat de kaart na verloop van tijd fouten gaat vertonen. Stof in je computer versnelt dit proces door de slechtere koeling van de componenten.

https://www.extremetech.c...ue-improper-vrm-coolinguh

[Reactie gewijzigd door enermax op 12 januari 2017 10:46]

Dat dacht ik dus ook al.
het nadeel van een altijsd stabiele OC is dat deze je kaart na verloop van tijd toch sloopt.
Dat valt wel mee als je niet te ver gaat, en je moet genoeg koeling capaciteit hebben natuurlijk, hem expres 75-80░C+ 24/7 laten draaien vind hij natuurlijk ook niet leuk op ten duur, overigens kan de GPU core wel die temperatuur zijn, maar overige componenten hebben mogelijk minder goede koeling.
Andere punt is wel dat OC (ook fabriek OC) meer kans heeft op problemen met nieuwe driver updates, omdat er juist gefocust wordt op kaarten zonder OC, en anders deugd de hardware niet helemaal en geeft de driver met een kleine verandering het extra zetje tot het falen.
Met name dat laatste is denk ik een issue. Had 2 x een 660Ti OC. Waarbij de OC vanuit de fabriek was. 1 kaart is gewoon dood, binnen een half jaar na verlopen garantie. En gewoon geen coulance vanuit leverancier/fabrikant en dat voor een kaart die best nog wel aan de prijs was. En de tweede moet ik sinds 1,5 jaar 95MHz underclocken om hem stabiel te houden bij gamen. En dat was na iets meer dan een jaar na verlopen garantie. Vandaar wachten op Vega. Want voor mij hoeft NVidia gewoon niet meer. Alleen mijn GTX260 doet het nog en een zwik oude ATI kaartjes. In totaal 9 Nvidia kaarten die kapot gaan en ATI/AMD nooit problemen gehad.
Ah, dat had ik ook ja. Erg irritant, als ik ook maar iets deed met de ReLive functies crashte de Radeon Software. Vandaag wel nieuwe patch geinstalleerd, hopen dat dat iets oplost, en hopen dat mijn windows-10 update niks extra's heeft stuk gemaakt.
Ik draai 3x1 Eyefinity.

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 12 januari 2017 12:21]

Is er een grote ReLive update geweest ? Ik kreeg namelijk wel een melding van een software update voor Radeon producten, echter krijg ik die wel vaker... laat me weten of het soepel draait !
Stuur me een PM en ik zal het laten weten vanavond :)
AMD ook niet hoor, sinds de laatste AMD update gaf mijn 280x oppeens allemaal artifacts en zwarte textures.. ik dacht dat mijn videokaart dood ging. |:(

Gelukkig deed het gebruik van DDU + de een-na-laatste drivers wonderen.
Thank god dat ik niet de enige ben met dit probleem. Thuis maar eens proberen om de een-na-laatste driver te installeren.
Vergeet niet met DDU (Display Driver Uninstaller) de safe boot modus te gebruiken. :). Ik heb trouwens de MSI variant.
Ja bedankt, was ik bijna vergeten inderdaad! Heb jij toevallig ook last van dat het scherm een paar keer zwart knippert net na het inloggen in Windows, ik ben er nog steeds niet achter wat de oorzaak hiervan is.
Ik heb ook al tijden mn NVidia drivers niet meer geupdate.

En zolang ik geen problemen heb ga ik dat ook niet doen. Net wat jij zegt, teveel gezeik.
Ja je kan deze terug draaien, het is een security update (bekeken op de pro versie).
Opmerkelijk is dat bij "Improvements and fixes" niets over 3D of multi-monitor staat.
Ik merk eigenlijk al al een aantal weken dat verscheidene flash spelletjes het niet meer doen, login schermen een error melding geven en ook bij deze update dacht ik eigenlijk gewoon dat dit allemaal de bedoeling was. Dat ze dus flash er langzaamaan aan het uitwerken zijn maar als ik dit artikel lees blijkt het dus toch om een ongewenste gang van zaken te gaan.
Ook lees ik steeds vaker op spelletjes websites dat de Windows Browser niet compatible is met hun spellen. Kongregate bijvoorbeeld, Miniclip, Runscape om er zomaar een paar te noemen.

Trouwens dat updates uitzetten heb ik al zo vaak geprobeerd, op google gezocht naar hoe dat moet en ook met de tips die ik hier weer lees, het lukt me niet.
Dit artikel gaat over fullscreen DirectX games die in exclusive mode draaien in een multi-display opstelling.

Flash games worden niet beinvloed door deze issue. Dat slecht werken in de 'Windows Browser' (Edge dus), heeft er mee te maken dat Flash niet meer ondersteund word in deze browser. En dat is volledig terecht; hoe sneller Flash ophoud te bestaan des te beter voor het internet (vanwege veiligheids issues etc).

En ik zou er maar aan wennen; ook Chrome en Firefox gaan Flash op termijn niet meer ondersteunen.
IK ben het enerzijds met je eens dat het beter is als Flash snel vervangen wordt door goede HTML5-code. Maar anderzijds moet het wel de keuze van de gebruiker van de computer blijven! Als mensen geen macht meer hebben over hun apparaat, er niet meer de software op kunnen draaien die ze zelf willen, is het einde zoek.

Op op Flash in te gaan: in mijn browser draait de Flash-versie van Youtube veel soepeler dan de HTML5-versie. Het scheelt soms tientallen procentpunten CPU-belasting, en haperingen en vastlopen van een film na langere tijd. Dit is bevestigd door anderen op Tweakers. Daarom wil ik zelf de keuze hebben over of ik al dan niet Flash draai op mijn eigen computer.
flash spelletjes
Ja, maar hier is een goede reden voor:
FLASH
Sinds gisteren komt het zelfs zover dat het niet eens wil laden. Daar zit je dan met je surround setup.
Dat ze dit maar heel snel oplossen anders gaat er weer een windows 7 install overheen.
Ik heb Windows 10 naast 7 ge´nstalleerd, op een andere schijf. Heb 5 seconden om het als standaard ingestelde OS te veranderen. Laatste tijd toch voornamelijk nog W7 gebruikt.
Veel programma's kan je gewoon gebruiken zonder ze in het nieuwe OS te installeren.
Veel plezier met het missen van toekomstige updates en ondersteuning voor zowel je besturingssysteem als processors (Kaby Lake om nu maar iets te noemen) en DirectX 12 :z
Zou in dit geval geen issue zijn gezien deze unit niet geupgrade gaat worden en DX12 ook zeker niet nodig is.
Sinds gisteren komt het zelfs zover dat het niet eens wil laden. Daar zit je dan met je surround setup.
Dat ze dit maar heel snel oplossen anders gaat er weer een windows 7 install overheen.
Doe dat dan gewoon en stop met dat eeuwige "Windows 7 is beter dan 10" gemekker :r
Wat voor probleem heb je met mensen die een probleem constateren en hun onvrede uiten? Zo raar is het niet om niet onmiddelijk de daad bij het woord te voegen, immers is een herinstallatie ook veel werk en heeft terugvallen op een oudere versie ook nadelen (er staat ook nergens in zijn bericht "Windows 7 is beter dan 10" dus waar je dat vandaan haalt?). Het ergste dat je met gemekker kunt doen is zelf gaan mekkeren als je het er niet mee eens bent. Je kunt een ander geen gebrek aan constructiviteit verwijten als je er zelf niet constructief mee om kunt gaan. Dan vind ik de tip van YangWenli bijvoorbeeld een stuk nuttiger!

Los daarvan is het natuurlijk een terechte klacht, zoiets zou niet zo makkelijk voor moeten kunnen komen, maar dat is nou eenmaal het risico van de aanpak die MS heeft gekozen, en dat mogen de mensen best weten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 11 januari 2017 14:17]

Er is helemaal geen herinstallatie nodig, gewoon de update terugdraaien. Ook vreemd dat die workaround optie niet wordt aangegeven.

Terug gaan naar 7 kan natuurlijk, maar het is geen structurele oplossing. Over 3 jaar is het net zo uitgerangeerd als XP en zul je toch naar iets anders toe "moeten".
Met herinstallatie doelde ik inderdaad op terug naar 7 of 8.1. Ik ben zelf nog maar niet aan 10 begonnen en zou 8.1 eventueel als langere termijn alternatief voor 7 zien, maar linux wordt wel met de dag aantrekkelijker, vooropgesteld dat alle apps die je nodig hebt ook beschikbaar zijn.
Waar heb je mij dat horen zeggen? Als je dan toch niks nuttigs te zeggen hebt......
Het feit is nu eenmaal dat ik een game PC heb staan waar ik nu niks mee kan doen. Als ik er iets anders opgooi dan zou het geen issue meer zijn. simpel feit. Omdat dit een issue heeft 2waar vrij weinig games iets mee hebben 3-schermen verwacht ik niet dat dit de hoogste prio zal hebben dus wat dan? maar wachten en niks kunnen spelen tot dat zij het fixen?
Volgende keer kom dan gewoon met een fatsoenlijke redenering en niet deze kinderachtige opmerkingen.
Waarom installeer je niet windows 10 enterprise LTSB? Die krijgt alleen security updates en bug fixes. Ik krijg deze update bv. niet. Het is de OS die het dichtst in de buurt komt van hoe windows 7 is.
Leuk, maar een normale mens kan geen Enterprise krijgen. Daar heb je VL of SPLA achtige contracten voor nodig.
Je kan hem legaal voor 90 dagen testen, daarna moet je zeilen.
LTSB ben ik mee aan het testen. Maar wat ook interessant is voor met name Kiosk systemen is "Microsoft Windows 10 Team". Alleen om die versie te krijgen is een ander verhaal :)
Leuk die automatische updates weer! Volgens mij zou het een oplossing zijn als de veiligheidsupdates automatisch zouden gaan, en de rest ook handmatig kan worden gedaan. Is het mogelijk Windows 10 updates te verwijderen? (Dit kon iig in eerdere Windows-versies.)

Dank voor de reacties.

[Reactie gewijzigd door fab300 op 11 januari 2017 15:04]

Verwijderen weet ik niet, maar je kan de Windows service wel indien gewenst op disabled zetten, en dan via "geplande taken" instellen dat je pc/laptop automatisch eens per week (of elk ander gewenst schema) die service aanzet en zoekt naar updates. Zelf doe ik dat handmatig maar het kan handig zijn.
http://www.windowscentral...nstall-updates-windows-10 Hier wordt uitgelegd hoe dat gedaan kan worden, is eigenlijk niet echt anders dan w7.
Is het mogelijk Windows 10 updates te verwijderen? (Dit kon iig in eerdere Windows-versies.)
ja dat is mogelijk, heb het onlangs zelf moeten doen nadat m'n laptop omwille van zo'n leuke automatische update in een bootloop was terecht gekomen... gewoon via configuratiescherm naar je updates gaan, de laatste selecteren en verwijderen.
Er kom een simpele roll back knop in Windows 10, volgens mij al released voor insiders.
In de toekomst moeten dit soort problemen minder voorkomen. Dit doordat Microsoft het updaten met dezelfde techniek als Insiders wil gaan implementeren. Dus een Fast en slow ring :)
Als de update slechte resultaten geeft kan je hem wel verwijderen:
In administratieve CMD prompt:
wusa /uninstall /kb:3213986 /norestart

-------------------------------------
Hij zal gewoon weer meekomen bij de volgende update . Je zou dit commando als task na reboot kunnen aanmaken in de taskscheduler van Windows, zodat die update elke keer wordt verwijderd.
--------------------------------------

! LET OP !
Het hele pakket aan updates wordt verwijderd, inclusief bijvoorbeeld beveiligingsupdates! Hier een volledige lijst met fixes en improvements die hiermee verdwijnen:
https://support.microsoft...213986-os-build-14393-693

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 12 januari 2017 12:48]

Zeer complete reactie, thanks :)
Graag gedaan, ik hoop dat mensen er wat aan hebben. Bij mij werkte Battlefield 1 wel na die update, GTA-V op drie schermen werkte gewoon niet meer :( Dus ook ik heb de update verwijderd, en windows updates tijdelijk uitgeschakeld met W10 Privacy.

WIndows updates totaal uitzetten is uiteraard op eigen risico.

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 16 januari 2017 08:38]

Via Configuratiescherm > Programma's > Programma's en onderdelen > Ge´nstalleerde updates, heb ik de update verwijderd. Hij was nog niet ge´nstalleerd, echter staat hier ook aangegeven dat al wel ge´nstalleerde updates gewijzigd en verwijderd kunnen worden. Wellicht helpt dit andere mensen ook, tevens kan het automatisch updaten wel uitgeschakeld worden.

Het uitschakelen van de automatische update zou werken op de volgende manier:
https://computertotaal.nl...-10-updates-uitschakelen/
Ik vind zeker niet dat je updates moet uitschakelen!! Ook al zit deze brakke update er tussen. Dan moet je deze de´nstalleren en naderhand weigeren.

Ik vind zeker wel dat je computer niet 'opeens' moet herstarten terwijl je ermee bezig bent.

Helaas heeft Microsoft geen mooie manier om dit te regelen. :'(
Ik zou deze methode gebruiken voor het uitschakelen van automatisch herstarten na updates:
http://www.ryadel.com/en/windows-10-disable-automatic-shutdown-windows-update/


Voor veel meer opties (voor de geavanceerde gebruikers) kijk ook zeker hier: https://technet.microsoft...ndows/manage/waas-restart
De manier die Microsoft heeft om dit te regelen is om gebruikstijden aan te geven, niet geheel zaligmakend maar het voorkomt wel dat dit gebeurd terwijl je achter de pc zit... of je moet net die gebruiker zijn die echt tot in de heule vroege uurtjes bezig is of 's nachts bepaalde taken heeft lopen...

Maar wat mij betreft is (ook) mijn grootste wens dat Microsoft wat meer directe controle geeft over het updaten van Windows zoals dat in het verleden ook was en zeker niet zomaar een herstart forceert...
Dit is voor mij totaal niet storend, omdat ik al mijn games in Borderless draai, dan heb je er geen last van.

Workaround:
Running the application in Windows mode (not full screen)
Houdt dit toevallig verband met black screen slow booting op (laptops) met dual video cards. Ben momenteel bezig een oplossing te vinden...
Kan je lang zoeken, dat zit er sinds Windows 7 in. Is ook nooit gefixt, gaat ook geen fix voor komen want teveel partijen die iets moeten doen.
Net dit getest : "open regedit as admin & search for "EnableULPS" this should find a DWORD 32bit value & change it from 1 to 0 & reboot" .. Works like a charm... :-)
Alleen voor AMD? Zit zelf met een nvidia GT540M
Hier gaat het om een combo Intel & Radeon.. Mss werkt het ook voor NVidia kaarten.. No harm in trying :-)
had ik met de vorige release ook al, met battlefield 1 en GTA V..
Voor dat ik een game Start: Windowsteken+P -> alleen hoofdscherm.. En t werkt naar behoren (Y)