Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft geeft details vrij over Game Mode in Windows 10

Door , 195 reacties, submitter: -The_Mask-

Microsoft heeft details bekendgemaakt over de aankomende Game Mode in Windows 10, die prestaties in games moet verbeteren. Verder voegt het bedrijf andere nieuwe functies toe, zoals ondersteuning voor streaming en het gebruik van stemassistent Cortana in games.

De nieuwe functies worden geïntroduceerd in de eerstvolgende update voor gebruikers die in de Fast Ring van de Insider Preview-versie van Windows 10 zitten. De update voegt een Gaming-icoontje toe aan het instellingenmenu, waarachter alle nieuwe functies te vinden zijn.

Game Mode zorgt ervoor dat games meer prioriteit krijgen en achtergrondprocessen minder actief zijn. Dit moet de gemiddelde framerate verbeteren en deze stabieler maken. Alhoewel er verbeteringen merkbaar moeten zijn voor alle games, zullen volgens Microsoft vooral games uit de Windows Store er baat van hebben. De Game Mode-functie was twee weken geleden al verschenen in een testbuild, maar toen was nog niet duidelijk wat de mogelijkheden ervan waren.

Een andere toevoeging in de update is een ingebouwde streamingfunctie voor games. Microsoft heeft voor de Beam-functie gebruikgemaakt van een nieuw protocol, dat het 'FTL' noemt. Het bedrijf belooft dat streams een vertraging van minder dan een seconde hebben. Verder wordt de chat als een extra laag op het beeld getoond en krijgt de gebruiker extra interactieve functies zoals een soundboard.

De update maakt het verder mogelijk om Cortana te gebruiken tijdens het gamen. De stemassistent kan bijvoorbeeld ingezet worden om muziek te starten. Ook wordt het voor ouders mogelijk om in te stellen op welke tijden en hoe lang kinderen gebruik kunnen maken van hun Xbox.

Microsoft maakt de update vanaf donderdag beschikbaar voor gebruikers in de Fast Ring van de Insider Preview. Voor andere gebruikers verschijnen de functies in de Creators Update, die volgens geruchten in april uitkomt.

Emile Witteman

Freelancer nieuwsredactie

26 januari 2017 10:56

195 reacties

Submitter: -The_Mask-

Linkedin Google+

Reacties (195)

Wijzig sortering
"Alhoewel er verbeteringen merkbaar moeten zijn voor alle games, zullen volgens Microsoft vooral games uit de Windows Store er baat van hebben."

Wie had dat kunnen denken? /sarcasm

Elk optimalisatie voor games is natuurlijk een plus. Maar het is onrustwekkend dat Microsoft dit soort marketing trucs toepast om pc-gamers naar de Windows Store te drijven. In combinatie met UWP heeft deze immers nog steeds alle nadelen van een console, inclusief bizar hoge prijzen (Resident Evil 7 kost ¤69.99 in de Windows Store en ¤49.99 op Steam), enkel ondersteuning voor de Xbox controller, patches die vertraging hebben vanwege certificatie, 3rd party tools zoals Fraps en RTSS die niet werken en last but not least het feit dat de gamebestanden geëncrypteerd zijn zodat modden extreem moeilijk of zelfs onmogelijk is zonder ingebouwde ondersteuning van de ontwikkelaar.

Xbox gamers die het gewoon zijn om in een gesloten ecosysteem te gamen en dankzij Play Anywhere een gratis pc-versie krijgen zullen dit ongetwijfeld geen probleem vinden. Maar ik hoop dat dedicated pc-gamers twee keer nadenken alvorens ze dit bedenkelijke initiatief steunen.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 26 januari 2017 11:40]

Alhoewel er verbeteringen merkbaar moeten zijn voor alle games, zullen volgens Microsoft vooral games uit de Windows Store er baat van hebben."

Wie had dat kunnen denken? /sarcasm

Elk optimalisatie voor games is natuurlijk een plus. Maar het is onrustwekkend dat Microsoft dit soort marketing trucs toepast om pc-gamers naar de Windows Store te drijven
Je doet het meteen af als "marketing truc om pc-gamers naar de Store te drijven" zonder er de details van te weten. Dat is natuurlijk vrij kwalijk.

Dit artikel op Ars Technica is een stuk genuanceerder dan Tweakers.net, en baseert zich op een interview met de Program Manager van de Xbox groep. Daar staat niet dat "vooral Windows Store games er baat van hebben" maar dat alle games, inclusief Win32, er baat bij hebben, en dat Windows Store games er wellicht iets meer baat bij hebben. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal dan wat hier wordt beweerd, en het wordt ook nog technisch onderbouwd: Win32 games kunnen eigen achtergrondprocessen of -services starten, die niet door Game Mode herkend kunnen worden en daardoor dus niet goed te optimaliseren zijn. Windows Store games kunnen dat niet, en zullen dus geen last hebben van noodzakelijke achtergrondprocessen die abusievelijk een lage prioriteit krijgen.
tja... maar de grote vraag... wat scheelt het nu echt? 1 frame / sec? Ik verwacht niet dat een game als battlefield one die nu op mijn 980ti draait als een slome draak met windows games straks opeens 200 fps haalt.

Vaak zijn het leuke verkoop praatjes maar blijkt het in de realiteit allemaal geen fluit uit te maken. Om games fatsoenlijk te kunnen draaien moet de game gewoon goed in elkaar zitten en moet je een monster van een PC hebben als de plaatjes er fotorealistisch uit moeten zien...

Dat de game toevallig net 4 fps meer of minder haalt is echt maar heel moeilijk merkbaar.

Het zal straks in de praktijk weer allemaal erg vies tegen gaan vallen ben ik bang.

Het wordt tijd dat ze op videokaart gebied weer eens grote sprongen gaan maken. In mijn optiek is steeds maar weer kleine stapjes. leuk dat VR gamen.... je moet echter de graphics belachelijk terug draaien door de extreme resolutie waardoor het eerder aan voelt als verder terug in de tijd gaan.

Om nog maar te zwijgen van de astronomische bedragen die je kwijt bent voor een beetje videokaart. de 980ti kocht ik een tijd geleden voor 700 euro. dat ding kan nu eigenlijk al niet fatsoenlijk meer mee in nieuwe games. Spellen als ARK die er helemaal niet zo super geweldig uit zien draait het ding net aan op 35 fps.

Hier gaat windows 10 game mode weinig aan veranderen ben ik bang...
tja... maar de grote vraag... wat scheelt het nu echt? 1 frame / sec? Ik verwacht niet dat een game als battlefield one die nu op mijn 980ti draait als een slome draak met windows games straks opeens 200 fps haalt.
Volgens het artikel zien ze momenteel verbeteringen in de framerate van twee tot vijf procent. Dat zou bij 60fps dus 1,2 tot 3 frames per seconde extra zijn. Wat het in de praktijk gaat schelen is natuurlijk niet te zeggen, aangezien de update nog niet uit is.

Ik ben het met je eens dat je weinig gaat merken van drie extra frames per seconde, maar je gaat er naar mijn idee ten onrechte van uit dat Game Mode geboden wordt als alternatief voor dure videokaarten, wat het geenszins is. Het is een beetje een dooddoener maar zoals bij alles: alle beetjes helpen. Als een spel door goede optimalisatie 5 frames per seconde extra kan renderen, een videokaart met wat slimme hardwaretruukjes 3 frames erbij kan sprokkelen, nieuwere drivers twee frames extra weten te genereren en game mode nog eens drie erbij tellen, dan heb je ineens dertien frames per seconde erbij. Dan kunnen al die oplossingen individueel maar een paar onmerkbare frames opleveren, maar je gebruikt niet maar één oplossing, je gebruikt een geheel. Ze dan toch allemaal afwijzen omdat ze individueel maar een paar frames extra weten te genereren lijkt me dan bijzonder onverstandig.
Daarbij kan dit ook micro stuttering tegen gaan wat zich niet direct vertaalt in de hogere laagste framerates, maar wel het gevoel van soepelheid erg verbeterd.
Neee, dan heb je er misschien meer baat bij om Windows 7 weer te herinstalleren 8)7

Maar even serieus, deze snelheids winst is eigenlijk verwaarloosbaar. Het heeft dus ook eigenlijk enkel écht nut bij Windows Store games, die op een beetje game pc toch al vrij goed kunnen draaien.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Is het dan niet serieus beter om windows 7 te installeren? Deze draait sneller dan Windows 10 naar mijn ervaring, alhoewel ik niet weet hoe dit bij games zit...
Afgezien van of Windows 7 sneller draait dan Windows 10 (lijkt me vrij subjectief) kan je dan geen gebruik meer maken van DirectX 12.0, en daarmee ook niet van de snelheidswinst die DX12 biedt.

Dat de winst niet verwaarloosbaar is heb ik al uiteengezet in de post waarop je reageert.

Dat het alleen nut heeft bij Windows Store games blijkt nergens uit.
Dat jouw videokaart niet meer vooruit te branden is kan je Microsoft natuurlijk niet kwalijk nemen. Dan moet je bij Nvidia zijn of de ontwikkelaar van de game.
Beetje offtopic, maar ik draai met een gewone GTX980 op 1080p en ik heb in Battlefield one nergens problemen mee. Gewoon een constante 60fps. Misschien moet je je verwachtingen bijstellen als je hoopte dat je 4k 144 fps kon draaien? En Ark is een hele vermakelijke maar zware (slecht geoptimaliseerde?) game. Ik ken niemand die die game op hoge settings op een hoge fps kan draaien.

Daarnaast is iedere winst in fps meegenomen. Een verandering als deze maakt niet heel veel uit, maar ik ben blij dat ze er alsnog aandacht aan besteden, ondanks de enorme hoeveelheid resources die een hedendaagse pc heeft.
Dit is voornamelijk voor low end budget systemen. 4fps kan het verschil zijn tussen "te doen" en onspeelbaar. Het kan ook veel dips voorkomen omdat 1 of andere background task cpu tijd nodig denkt te hebben.

MS gaat die CPUcores Steam app inbouwen. Zelfs friends met high end-ish systemen gebruiken het. Tot zo'n 4 cores lijkt het iig zin te hebben, vanaf 6 marginaal. Gross van de systemen is 4 cores of minder.
Met en 980ti moet je alles nog kunnen draaien. in iedergeval in 1080 of 1440p kan je dat niet dat is misschien je cpu of wat dan ook een bottleneck maar die kaart is nog stel zat.
Wel denk ik dat dit hele gedoe niets uit zal halen tenzij je een bagger pc heb die je als gamer zoiezo zou moeten updaten.

Verder is het vooral optimalisaties in games die het probleem zijn.
Vaak zijn bepaalde grafische functies in bepaalde standen echt een fps killer.
Niet omdat ze zwaar zijn aar omdat ze buggy zijn.
Het loont daarom ook om alle settings op max te zetten en dan 1 voor 1 alles naar nul te zetten als het niet lekker draait om te kijken waar het probleem in zit.

Gestoord dat het nodig is maarja release datums zin belangrijker dan een goede game tegenwoordig.
Wellicht verstandig om je computer eens te controleren op andere problemen? Mijn 980ti I.c.m. 6600k draait zo goed als alles op of zo goed als uitra op een resolutie van 3440x1440. Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Fallout 4, The Division op een redelijk stabiele 50-60 fps. Assasins Creed Syndicate doet het wat minder op ultra/high maar zeker niet slecht!! Overige games draaien het met gemak.

Ontopic: het verbaasd mij dat er nogal negatief wordt gereageerd over de Game Modus. Ik verwelkom de functie van harte. Wat mij betreft is het een extraatje wat ik niet verwacht had. Hoe de uiteindelijke performance is moet dan nog blijken.
draait bij mij rond de 40 a 55 fps op een resolutie van 3840x2160 Ultra settings

amd fx 3850 + 16gb ram + MSI r9 290x lightning

draait goed speelbaar hier. en dat microsoft zoiets doet is toch altijd de moeite waard om te kijken wat het doet met je games die je speelt
Dan wil je ook wel echt op maximale instellingen alles draaien inclusief shadows, post processing etc. Mijn gtx670 kan nog steeds prima meekomen, natuurlijk niet met alles op maximaal maar het ziet er nog steeds beter uit als veel games op mijn xbox one.

En Battlefield staat nou ook niet echt bekend als een goed geoptimaliseerde game.
vreemd... ARK draait bij mij thuis op 2560x1440 met alles bijna op maximum behalve de draw distance enkel op high tegen de 55 à 60 FPS ? En het is een 'oude' pc met maar 16GB ram, X79, S2011 i7 (type vergeten maar is een 3GHz Quadcore), GTX 980Ti OC 6GB Gigabyte. Geen overclocking van CPU, GPU of geheugen.

[Reactie gewijzigd door NineliveZ op 27 januari 2017 10:54]

Het is maar net hoe je de tekst leest. Ik las de tekst en begreep gelijk dat men bedoelde dat games uit de Windows Store (of games die daar ook beschikbaar zijn, dat is mij dan wel even onduidelijk) wellicht meer baat hebben bij deze gamemode tov andere games.
Je doet het meteen af als "marketing truc om pc-gamers naar de Store te drijven" zonder er de details van te weten. Dat is natuurlijk vrij kwalijk.

Jij weet ook dat dat het gewoon is. Elk bedrijf dat dit soort diensten levert probeert het. Logisch, aannemelijk, sure.
Nonsens, want ze hebben de claim dat "vooral Windows Store games er baat bij hebben" nooit gedaan, dat rapporteert Tweakers.net ten onrechte. Opmerkingen als "jij weet ook dat dat het gewoon is" slaan in dit geval dus nergens op.
ja dat klopt wel wat je zegt het zal allemaal voor de commerce zijn voor ook veel spellen te verkopen.
Maar als ze nu eens daadwerkelijk een omgeving software-matig creren zodat sommige spellen geoptimalizeerd worden zodat ze beter speelbaar worden.
Die drivers van die viodeokaart kan vele malen beter kijk na wat amd de laatste tijd heeft laten zien.Zomaar een paar frames sneller.
Het kan allemaal een stuk beter kijk naar steam.In die setting wilt microsoft een graantje meepikken denk ik, en ook wat spellen kopen betrefd.
Maarja we zullen wel zien wat voor een updates windows 10 ons in de toekomst te bieden heeft.
Game mode LOL.
Was dat niet gewoon set affinity ?
Ik vraag me echt af hoe ze hun volgende os gaan aansmeren aan de gamers vista was anders geen ondersteuning dx 11.Win 10 anders geen ondersteuning Dx 12 en hoe moet nu verder om die meuk aan de man te brengen ? Ach ja juist er komt geen nieuwe OS :Y)
Ik vind het leuk dat ze deze game-modus "eindelijk" een keer in windows zetten (xbox heeft ook zo'n constructie als ik me het goed herinner). Maar het klinkt wel dat de frames die je zou besparen opgaan aan de extra's als "de beam-functie, extra laag voor chat, interactieve functies als een soundboard, cortana tijdens het gamen om muziek te starten". Allemaal dingen die ik juist zou uitschakelen om mijn spel beter te laten lopen als het spel al niet lekker liep.
Minder paranoia kan ook wel he...... persoonlijk vind ik hun uitleg wel geloofwaardig (zie onderstaande)

http://www.pcgamer.com/mi...e-in-uwp-and-win32-games/

"Game Mode will work both with UWP games as well as Win32-based games," Kevin Gammill, a partner group program manager for Xbox, told me in an interview on Tuesday. "I will say that it's likely that we'll be able to eke out a little bit more performance on the UWP side with some games, essentially because of the way Win32's architected vs. the way UWP's architected. Specifically, there's no way at the platform level to really know where a game starts and stops.... You could have a number of Windows services running, we don't know if that's part of the game or not, that the game's calling into. UWP is more of a contained package, and you know where it starts and stops. Knowing what the contained package is may be of some extra benefit, may be slightly better than Win32 from a performance perspective. But no question, Game Mode can see huge perf benefits for both Win32 and UWP."
Dit is inderdaad weer jammer ja. Overigens ook nog een toevoeging op je punten tegen de store: Geen third-party installatie mogelijk van store apps! Mijn persoonlijke grote pijnpunt voor de store. Alles moet volgens de richtlijnen van Microsoft en als zij het ergens niet mee eens zijn, mag ie van de store af.

Nou is dat heel erg fijn voor een leek, en voor de ICT-beheerder die niet bang hoeft te zijn dat de leek een virus installeert. Maar het is niet fijn voor de ICT-beheerder die zijn favoriete tool niet kan gebruiken omdat Microsoft het niet leuk vindt wat die tool doet.

Jammer dat die mogelijkheid nog steeds niet bestaat, want ik vind dat Microsoft goede dingen doet de laatste tijd. Maar voordat je third-party installs uit kan voeren ga ik me niet wagen aan die store apps.
Dit is inderdaad weer jammer ja. Overigens ook nog een toevoeging op je punten tegen de store: Geen third-party installatie mogelijk van store apps! Mijn persoonlijke grote pijnpunt voor de store. Alles moet volgens de richtlijnen van Microsoft en als zij het ergens niet mee eens zijn, mag ie van de store af.

Nou is dat heel erg fijn voor een leek, en voor de ICT-beheerder die niet bang hoeft te zijn dat de leek een virus installeert. Maar het is niet fijn voor de ICT-beheerder die zijn favoriete tool niet kan gebruiken omdat Microsoft het niet leuk vindt wat die tool doet.

Jammer dat die mogelijkheid nog steeds niet bestaat, want ik vind dat Microsoft goede dingen doet de laatste tijd. Maar voordat je third-party installs uit kan voeren ga ik me niet wagen aan die store apps.
Die mogelijkheid bestaat al zo'n anderhalf jaar, aangezien dat al mogelijk was toen Windows 10 uit kwam. Tot november 2015 moest je daarvoor in de settings een vakje aanvinken, maar sindsdien staat dat vinkje zelfs standaard aan. Je kan je dus al meer dan een jaar wagen aan store apps.
Dat klopt niet helemaal. Sinds windows 10 bestond de mogelijkheid om via de commandline te sideloaden, maar dat noem ik nog niet de mogelijkheid tot third-party apps installeren. Sinds de anniversary update kan je ook echt sideloaden, die update heb ik nu misschien een half jaar. Ik had er ook nog nooit van gehoord, wat best apart is :/

Maar goed, nu heb ik tenminste de mogelijkheid om UWP apps te schrijven en publiceren zonder me druk te maken om licensing. Gelukkig ^-^
Absoluut niet, sinds Windows 10 uit is kan je in het control panel de optie voor het sideloaden van apps (gewoon via de GUI, zonder command line of powershell) aanvinken. Sinds de november update uit 2015 staat die optie zelfs standaard aangevinkt. De anniversary update heeft niets veranderd aan het sideloaden van apps.
Dit artikel (http://www.howtogeek.com/...e-software-on-windows-10/) geeft aan dat sideloaden buiten de commandline in de anniversary update is toegevoegd. Wat daar overigens niet wordt vermeld, is dat bij het installeren via de commandline er meerdere bestanden nodig waren, en wanneer je een self-signed app wilde installeren, moest je eerst het certificaat ook expliciet goedkeuren (ook voor in de toekomst). Alles bij elkaar was het bijzonder gebruikersonvriendlijk en duidelijk enkel bedoelt voor ontwikkelingsdoeleinden.
Er staat dat het in de november update is toegevoegd:
Sideloading is enabled by default starting with the November Update, but sideloading may be disabled by company policy on some devices.
De November Update is iets anders dan de Anniversary update. Die laatste kwam afgelopen augustus uit, de November Update is al sinds november 2015 beschikbaar, vier maanden nadat Windows 10 uitkwam.
Noem mij een gekkie, maar wie zal die prijs in de Windows Store bepalen? .... ....
Microsoft geeft alvast niet het goeie voorbeeld door ¤69.99 te vragen voor hun eigen games.

Daarnaast hebben uitgevers geen andere keuze dan dezelfde prijs te vragen dan op console als ze gebruik maken van Play Anywhere. Xbox bezitters zouden hun games gewoon in de Windows Store kopen als de prijs daar lager lag.

We kunnen dus maar hopen dat 3rd party uitgevers en devs hun games gewoon blijven uitbrengen op Steam, of we zullen in de toekomst een pak meer moeten betalen voor onze games. Microsoft heeft Capcom reeds betaald om Dead Rising 4 tijdelijk exclusief uit te brengen in de Windows Store, en er zullen ongetwijfeld nog meer moneyhats volgen.
Resident evil 7 kun al onder de 30 euro krijgen hoor.
De Steam versie: ja. Maar niet de Windows Store versie.
is er in de store versie ook geen optie om een game code te verzilveren zoals dat gaat in bv steam
Waarschijnlijk wel. Maar Steam laat ontwikkelaars toe om gratis en onbeperkt keys te genereren om te verkopen via hun eigen website of 3rd party keystores. Dat is de voornaamste reden waarom Steam-keys zo goedkoop te vinden zijn. Microsoft laat dit niet toe, en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen om hun eigen monopoly op de Xbox te beschermen.
Inderdaad niks meer dan een marketing truc.
Volgens mij heeft dit niks te maken met voortrekken van de eigen store want 'traditionele' spellen draaien al soepel. Het is juist een verbetering die vooral voor Windows store apps nodig is omdat deze in een venster draaien (als ik het goed heb).
Nee, UWP apps kunnen full screen draaien.
Er is ook een exclusieve full screen modus zoals ouderwetse windows apps ook gebruikten maar die is niet eens nodig.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 26 januari 2017 16:40]

Het heeft volgens mij met de manier van renderen te maken waardoor store apps meer resources nodig hebben en dit lost deze game modus op. Dit heb ik ooit hier gelezen, maar ik weet de details ook niet precies. Misschien dat iemand dit kan verhelderen.
Game modus op W10 heeft volgens mij geen relatie met games op full screen in universal apps.
als ik het zo lees zal Game Mode dus bijzonder weinig doen behalve wat prioriteit-settings en zorgen dat de search-indexer en/of windows-defender niet opeens start terwijl je in een game zit of zo.

Ben op zoek naar details maar dit hele filmpje (en tekst erbij) zegt nog steeds niks.. dus of die hele game-mode is gebakken lucht of ze willen gewoon niet zeggen wat het gaat doen..
Denk dat de winst vooral zit in het voorkomen dat bepaalde processen op de achtergrond starten, virusscanner of de seach-indexer zoals je al vernoem.

Qua pure prestaties verwacht ik weinig winst eerlijk gezegd. Er zijn ook maar weinig games die alle 4 de cores vol belasten, zolang dat niet het geval is zul je relatief weinig last hebben van een achtergrond proces wat b.v. 5% cpu power kost.
(er zijn een paar uitzonderingen welke wel 4 cores vol belasten... daarbij kan de winst wat relevanter zijn misschien)
Ik denk vooral aan netwerktoepassingen. Als er ineens een programma op de achtergrond een update gaat downloaden, of een video start op een website die op de achtergrond draait.

Als deze mode ervoor kan zorgen dat die applicatie simpelweg de bandbreedte niet krijgen heb je ook geen last van een onverwachte hogere latency.
Je zal het denk ik meer merken in meer stabiele FPS met minder drops dan dat het je een hogere max. FPS oplevert. Naar mijn mening zeer waardevol.
Denk dat de winst vooral zit in het voorkomen dat bepaalde processen op de achtergrond starten, virusscanner of de seach-indexer zoals je al vernoem.
Volgens mij heb ik daar werkelijk nog nooit last gehad. Echt een 'oplossing' voor een non-probleem dus.
Qua pure prestaties verwacht ik weinig winst eerlijk gezegd
Ik ook niet.. Sowieso ben ik redelijk skeptisch ten opzichte van 'optimalisaties'; Vulkan, Mantle, DX12, etc. ik heb werkelijk nog nooit gemerkt dat ze nou echt positieve invloed hebben... Misschien wel omdat ik een CPU en geheugen heb die niet de bottleneck zijn voor m'n videokaarten, maar dat is makkelijk haalbaar (zelfs een i5 zou vrijwel nooit bottleneck zijn), en volgens mij zijn die API's ook altijd slechter geimplementeerd. Mantle was bijvoorbeeld erg buggy in BF4, en dat was zelfs een 'AMD supported' game.
Vulkan @Doom is dus echt wel een groot (positief) verschil in FPS...
Nou ik heb het allebei getest en het maakt geen snars uit. isschien op een midrange systeem maar de opengl versie draait zelfs sneller zij het met iets lagere dips en hogere pieken.
Op mijn 3770 I7 R290 32 gb ram win ik 30% met Vulkan.
Corrigeer me als ik er naast zit, maar volgens mij was vooral Nvidia aan het showcasen met Doom's framerates...
Ik heb een AMD R290 en haal echt veel meer frames met vulkan @Doom
En wat voor een cpu heb je daarbij? Is dat niet een bottleneck voor je gpu ?

Dat is wanneer deze nieuwe standaarden namelijk uitblinken.
'Op mijn 3770 I7 R290 32 gb ram win ik 30% met Vulkan.' (zie post hierboven)
Volgens mij heb ik daar werkelijk nog nooit last gehad. Echt een 'oplossing' voor een non-probleem dus.
Ik vermoed dat je dan nog niet heel erg lang PC gamer bent. 'Vroegah' was dit een groter probleem, toen we nog geen SSD's hadden en CPU's met meer cores dan de gemiddelde game kon gebruiken. Toen was het ook gebruikelijker om je virusscanner uit te schakelen als je ging gamen en had je allerlei optimalisatie guides om je Windows te tweaken zodat deze dus niet ineens updates ging downloaden of de files ging indexeren terwijl je aan het gamen was. Maar... dat probleem is dus grotendeels ingehaald door de hardware. Het is nog steeds wel positief dat Microsoft dit nu doet, maar je zult de voordelen denk ik vooral op minder krachtige hardware gaan zien. Een high-end game PC die heeft het eigenlijk met geen enkele game moeilijk (buiten de GPU) en zal het dus ook weinig uitmaken of er wat op de achtergrond draait of niet.
ik heb een 3770k en een gtx 1070 maar een sli zou ik niet kunnen draaien zonder dat mijn cpu een bottleneck zou zijn voor de kaarten dus die bottleneck afhankelijk van je cpu is wel een probleem die in vooral high end gpu setups een rol speelt en echt 20 a 30% prestatie kan kosten.
Als de anti malware executable hiermee niet meer op willekeurige momenten 3-7% CPU inneemt tijdens mijn games, is deze hele gamemodus voor mij al geslaagd.
Weinig games die 4 cores belasten? Sorry, welkom in het 2de decenium van deze eeuw. Ik heb 8cores en het gross belast er rustig 6-8. Dat zijn er genoeg dat een achtergrond procesje zonder moeite een core tijdelijk kan overnemen. Maar als je er 4 of minder hebt, wat veel mensen hebben. Kan dat een framedrop veroorzaken. Nu maakt het voor de algemene fps rate weinig uit als een procesje eens een paar % cpu wegsnoept. Maar soms zijn het wel wat meer processen tegelijk of 1 die wat meer vraagt(dit hoeven lang niet altijd windows services te zijn, steam zelf kan er bv namelijk ook wel een handje van). Gezien de populariteit van CPUcores op Steam lijkt het wel degelijk te helpen.
Ik gebruik zelf een i7 4790k, met htt en dus 8 "virtuele"" cores. Enige game welke hem fors belast is BF1 voor zover mij de laatste tijd opgevallen is. Game als Hitman gebruikt een ~70% van de CPU, meeste games minder dan dat.

Hoe dit bij AMD CPU's is heb ik geen recente ervaring mee....
70% is 6 cores. BF4 ragt al rustig 4 cores vol. En zo'n beetje elke AAA (maar ook genoeg indies) sindsdien gaat daar al aan voorbij.
Quadcore is ondertussen een minimum geworden. Met een high end intel 4 core kom je nog wel een heel eind, maar al te weinig speling als Steam even besluit vanalles uit te voeren. Binnen mijn friendlist, de mensen die daar CPUcores gebruiken zitten vrijwel allemaal op Intels. Een paar daar van zelfs op een vrij recente high/top end i7.

Op een vrij kaal systeem die enkel een beetje een game draait is het niet zo'n probleem. Maar een vrij groot deel van de gebruikers doet aan multitasken en sluit niet alle meuk af voor ze een game starten zoals vroeger nog heel gewoonlijk was.
Streamen waar OBS al rustig een core of zelfs 2 wegvreet als je dit in source kwaliteit doet. Steam, browsers, skype/teamspeak/curse of whatever. Op een beetje game systeem draait genoeg troep op de achtergrond die 1 of 2 cores lopen te interupten, dat kan je zeker merken.

Windows zelf is vrij goed met een game het volle potentieel geven buiten laadtijden (tenzij je je game mapjes gaat excluden van WD). Maar de meeste user geinstalleerde crap niet. CPUcores vult nu dat gat op.
Defender niet laten draaien lijkt me eerder riskant. Misschien zal het de scans uitstellen. Maar er kunnen ook andere dingen zijn die tegengehouden worden: Updates downloaden of installeren, Windows telemetry, inderdaad indexing, defragmentatie (bestaat nog altijd voor hard disks), ...

Ik ben vooral nieuwsgierig naar benchmarks om te zien of het ook echt wat helpt. Maar alleen al een beetje controle terugkrijgen over windows update zodat het niet tijdens een game geforceerd herstart, zal al nuttig zijn.
Ja ik ook, ik hoop dat er dan ook benchmarks met win32 vs container komen.
Ja ik snap het ook niet.

Iedere fatsoenlijke poweruser heeft zijn Windows toch al lang aangepast om zo min mogelijk geheugen/CPU te gebruiken? Ik draai zelf Enterprise vanwege die reden. Alles wat die game mode doet kan je zelf beter instellen.
Als je een frisse installatie van Windows intelligent instelt en beetje let op applicaties die op de achtergrond meedraaien bereik je volgens mij hetzelfde.
Maar aangezien de gemiddelde consument dit niet doet lijkt me dit een prima optie. Zie het als automatiseren van een aantal handmatige acties.
Maar dat doet natuurlijk niet iedereen...
Hopelijk zit die streamingfunctie andere software zoals obs en shadowplay niet in de weg, of is het volledig uit te schakelen
Het lijkt een aangepaste versie van OBS Studio (Tachyon) te zijn. (Zie de blog van watchbeam). Dus zitten twee OBS'en elkaar in de weg?
Ben erg benieuwd naar de game-mode. Zeker omdat ik op verouderde hardware draai.
Klinkt goed! Het streamen en Cortana gedeelte kan me gestolen worden maar de performance . Ik vraag me af hoeveel beter de performance daadwerkelijk zal zijn in de Game Mode.

Ik hoop dat non-Windows Store games er ook veel baat bij zullen hebben, dat zijn toch de meest gespeelde games bij vrijwel iedereen vermoed ik.
Microsoft maakt de update vanaf donderdag beschikbaar voor gebruikers in de Fast Ring van de Insider Preview.
Nee, deze functies zullen vandaag niet beschikbaar zijn voor Fast Ring gebruikers: https://twitter.com/donasarkar/status/824545598082846720. Ten vroegste morgen pas.
Hopelijk kan dit ook gebruikt worden voor andere software, niet alleen games.
Bijvoorbeeld een muziek studio programma, het zou fijn zijn achterliggende processen op een lager pitje of helemaal uit te zetten zijn.
Gewoon alle processen op handmatig zetten.
Rebootje en er staat niets standaard opgestart.

Als mijn pc opstart heb ik maar 31 processen (meeste geluid en andere dingen die niet uit kunnen zonder de werking aan te passen) en dat worden er pas meer als ik dingen ga doen.
De meeste mensen hebben er 65 tot 100+
Cortana in games? Juist...

Dat dit überhaupt nodig is. Je zou toch verwachten dat de scheduler wel automatisch voorrrang zou geven aan full screen applicaties. Als je dan de hele bijbehorende process tree meeneemt heb je het hele spel afgevangen en ben je klaar. Waarom daar een afzonderlijke "game mode" voor nodig is? De opmerking over UWP klinkt weer als een technisch-klinkend-maar-nergens-op-slaand-marketing-sausje om mensen te laten geloven dat UWP daadwerkelijk beter zou zijn voor games. Als de developers bij MS zelf écht niet inzien waar een Win32 spel begint en ophoudt moeten ze maar terug naar school en even gaan studeren op process management en scheduling in een besturingssysteem.

Dit komt aardig overeen met de 'wonder patch' die sinds 2010 in Linux zit: nieuws: Kleine kernel-patch laat Linux desktoptaken vloeiender verrichten - slim schedulen om voorgrondtaken voorrang te geven zodat de ervaring vloeiender is.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 26 januari 2017 11:38]

Leuk, leuk, maar kunnen gamers niet beter de Gamebooster pakken van Razer?
https://www.youtube.com/watch?v=Tc9zGwPbnlM

Er is een winst maar het verschil is zo minimaal dat er betere opties zijn.
Bijvoorbeeld alle meuk van je systeem halen.

Ik heb liever minder meuk op mn systeem dan meer dus of het de moeite waard is voor een onmerkbare fps boost.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*