×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Update met sneller dashboard en streamdienst Beam komt uit voor Xbox One

Door , 40 reacties

De grote update voor de Xbox One met een sneller Home-scherm en streamingdienst Beam aan boord komt woensdag uit. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Daarmee komt de update twee weken voordat Microsoft de Creators Update voor Windows 10 uitbrengt.

Beide updates hebben Beam aan boord, de methode om gameplay te streamen en erover te chatten. Beam vereist geen extra hardware, zegt Microsoft. Het Home-scherm is wel alleen voor de Xbox One en is volgens Microsoft sneller geworden met de update.

De update brengt verder een manier voor ouders om de tijd die kinderen mogen gamen op de console te beperken en een manier om met twee controllers te spelen alsof ze een zijn, iets dat de console toegankelijker moet maken voor meer mensen.

Gebruikers van een Xbox One in het Microsoft Insider-programma hadden de update al langer en nu komt hij uit voor alle gebruikers. Microsoft biedt de update aan op elke Xbox One- en One S-console.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29-03-2017 • 21:08

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
De nieuwe achievement tracker is ook handig. Veel beter dan de oud snap variant.
als je die nieuwe beam service opstart kan dat dan ook via twitch gaan?

Op welke website kan je die beam streams dan bekijken ?

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 29 maart 2017 21:33]

Beam streams zijn via de site van Beam https://beam.pro en de Beam app op de Xbox zelf te volgen :)
Het staat niet heel duidelijk in het artikel maar Beam is afgelopen augustus gekocht door Microsoft. Twitch zal wel langzaam naar de deur gewezen worden als Beam op dat niveau zit.
-

[Reactie gewijzigd door Reinoud95 op 30 maart 2017 09:32]

Leuk.. terwijl twitch zo groot is, Microsoft denkt wederom alleen aan hun eigen macht spelletje :p
Er zijn apps voor. SupaStreams voor Windows bijvoorbeeld, Beam app voor Android, en het kan via de website beam.pro

[Reactie gewijzigd door Xaraz op 29 maart 2017 22:51]

Hmm, ik vind t allemaal wat minder clean en drukker geworden. Vind t niet echt een vooruitgang.
Dat had ik in het begin ook, maar ik denk dat je, net als ik, na een tijdje precies weet wat waar zit en ook de logica achter sommige shortcuts wat beter snapt. Vaak zo met dit soort dingen dat het uiteindelijk beter is maar zo op het eerste oog niet doet lijken omdat je je aangeleerde routine aan moet passen en dat is met alles en altijd, vooral lastig.
Had de Xbox One niet al vanaf heel vroeg Twitch support? Ik vraag me af of ze dit nu er uit gaan slopen, kan me voorstellen dat microsoft hun eigen platform gaat pushen helaas kan ik het niet opmaken uit het artiekel.
Denk niet dat ze het gaan slopen, de Xbox wordt zo wel via Twitch onder de aandacht gebracht door de streams (met name exclusieve games). Denk eerder dat ze gewoon de ondersteuning van Beam verbeteren zodat het aantrekkelijker wordt om Beam te kiezen boven Twitch.
Ze integreren Beam omdat het hun eigen platform is ;)

[Reactie gewijzigd door borisadg op 30 maart 2017 08:22]

Beam wordt beter geïntegreerd, maar Twitch is nog steeds mogelijk. En zal ook blijven, het is immers gewoon een Windows app.

Nu het wat prominenter en makkelijker wordt om Beam te gebruiken, zullen sommige gebruikers mogelijk wel overstappen, maar het merendeel zal voorlopig nog wel bij Twitch blijven omdat die nou eenmaal meer viewers (dus meer opbrengst) heeft. Dat weet MS ook, dus zullen ze met steeds meer features en gebruiksgemak komen om het aantrekkelijker te maken voor zowel de streamers als de kijkers. Tenminste, dat lijkt me wel, anders redden ze het niet. Voorlopig lijkt het wel die kant op te gaan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 29 maart 2017 23:20]

Ik kan bevestigen dat de Xbox dashboard, laden van je game lijst en de side bar allemaal een stuk rapper zijn. Ook is de ready to install list direct geladen ipv een paar seconden te moeten wachten. Mooie update.
ooooh nice! Zit voor het eerst op Xbox met de Xbox One S en moet zeggen dat het me opperbest bevalt. Heerlijke console die er ook nog mooi uitziet.
Moet zeggen dat het zoals het nu is echt wel soepel werkt maar een stuk rapper!? Ik krijg de nieuwe updates als één van de eerste dus de nieuwe "interface" is iets wat ik al even heb mogen proberen maar ik kan absoluut niet bevestigen dat ik een gigantisch verschil in laadtijden merk. Een regel uit het nieuwsitem zou dan ook veranderd moeten worden in iets van sneller geworden met nieuwe snelknoppen ofzo.

[Reactie gewijzigd door Bunta op 30 maart 2017 00:50]

Ik heb hem sinds gisteren en hij is idd een heel stuk sneller. Alles werkt gewoon heel vloeiend wat met de vorige versie eerder als een delay aanvoelde
Mooi, vandaag een nieuwe One S aangeschaft, vond het toch tijd die dikke bak eens aan de kant te zetten voor wat compacters. Zat al een tijdje in de Alpha van deze dashboard update, dus ik ben blij dat ie vandaag officieel uit is, dan kan ik verder met dezelfde UI :-)

Lekker snel en vooral dat 1 keer op de home knop voor de OneGuide is super zo, dat ze dat er ooit uitgehaald hebben ook...

@Henk717: "Had de Xbox One niet al vanaf heel vroeg Twitch support? Ik vraag me af of ze dit nu er uit gaan slopen, kan me voorstellen dat microsoft hun eigen platform gaat pushen helaas kan ik het niet opmaken uit het artiekel."

Hadden ze inderdaad vrij vroeg, door middel van een app van Twitch, zoals ook Netflix en anderen apps hebben. De support van deze app zal dan ook niet verdwijnen. Beam is iets soortgelijks, met als voordeel dat het van MS zelf is, wat betekent dat ze het in je oneguide kunnen metselen en het direct toegankelijk is zonder eerst de app te moeten openen, dat heeft bij Twitch altijd gemoeten en moet dat dus nog steeds.
Jammer nog geen Kodi.
Ze zijn er wel mee bezig.

Draai zelf al enige tijd de nieuwe update als beta en ben er zeer te spreken over. Sinds de nieuwe interface gaat het switchen tussen apps steeds sneller en al is geen Kodi, de Plex app werkt wel echt super.
Wel jammer dan Arnoud niet meteen de video erbij zet (staat wel in de source). Beeld zegt toch altijd net wat meer dan een screenshot en wat tekst.

Ik juich het in ieder geval toe dat ze meer nadruk op performance hebben gelegd. Multi-tasken deed ik toch al niet veel (behalve dan een app of game opstarten en daartussen wisselen, niet screen naast screen), dus mij maakt dat weinig uit.

Ik kreeg de update overigens niet al automatisch aangeboden, net zoals veel eerdere updates. Nog steeds geen idee waarom dat niet automatisch gaat, want dat was ook de reden dat ik toen met insider ben gestopt (en omdat het op de meest debiele momenten geforceerd werd). Hoop trouwens dat ze daar nog wat aan gaan doen. Dat als ie aan staat dat ie de update gewoon download (net als background downloads voor apps en games) en dat ie dan gewoon installeert zodra ik hem uitschakel of iets, mocht het nog niet automatisch getriggered zijn).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 29 maart 2017 23:23]

Ben benieuwd of ze nu ook eindelijk eens die stand-by bug hebben gefixt.
Zowel mijn Xbox one (origineel model) als die van mijn broertje (nieuw s model) gaan vanuit de stand-by stand geregeld niet meer aan met de controller of media remote zonder de unit hard aan en weer uit te zetten met de knop op het frontpanel. Alleen aanzetten werkt ook niet want dan ziet de controller de xbox niet.
Tot dusver alleen te fixen door de xbox niet meer in stand-by te hebben, wat natuurlijk ruk is omdat je dan al die updates en game installaties zoals deze moet gaan uitzitten als je wat wil gaan spelen. Ook duurt het uberhaupt aanzetten langer dan eigenlijk zou hoeven.

UPDATE:
Ik heb na deze update een factory reset gedaan, so far so good... maar ik klop wel even af nog.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 30 maart 2017 21:58]

Ik heb laatst een poosje lopen streamen via Beam, en heb welgeteld 0 viewers gehad! whooo!

Moet wel zeggen dat het een stuk rapper te starten is dan Twitch. Misschien dat het nog wat word, who knows.
Beam komt net kijken 😁
Denk jij dat Twitch/YouTube streamers direct kijkers hadden?
Vergeet niet dat de windows 10 update nog moet komen.