×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft geeft preview Creators Update voor Xbox One vrij aan Xbox Insiders

Door , 81 reacties, submitter: harrytasker

Microsoft heeft aan Xbox Insiders een preview van de Creators Update voor de Xbox One vrijgegeven. Hierin is onder andere de interface op de schop gegaan en kunnen twee controllers de input voor een speler leveren.

Microsoft heeft het Home-scherm, de Guide en het Multitask-menu een metamorfose gegeven. Deze menu's moeten simpeler en minder zwaar voor de console zijn om te renderen. Ook moet de content die gamers veel gebruiken meer naar voren gebracht worden en is de functionaliteit van digitale assistent Cortana uitgebreid.

De softwaremaker maakt ook bekend dat systeem-, app- en game-updates in de nieuwe update gedownload kunnen worden in iedere power mode die de console biedt. Vermoedelijk kunnen gebruikers er nog steeds wel voor kiezen om de console volledig uit te zetten en de bandbreedte te besparen voor een ander doel.

De zogenaamde Copilot-functie die zorgt dat twee controllers de invoer voor een speler leveren, is onder andere een uitkomst voor spelers met een lichamelijke beperking. Dankzij de update zou een speler nu indien nodig met bijvoorbeeld zijn handen en zijn voeten tegelijk kunnen spelen. Daarnaast kan de functie ook gebruikt worden om minder ervaren spelers een handje te helpen.

Bitstreaming van bluray-audio houdt in dat de gecodeerde audiodata niet door de Xbox One gedecodeerd en omgezet wordt tot een analoog signaal. In plaats daarvan gaat de audiodata, in de vorm van bijvoorbeeld een Dolby Atmos-stream, gecodeerd naar de versterker, die zelf het decodeerwerk doet. Een voordeel hiervan is dat audiostreams niet meer downmixed worden voordat ze naar de versterker gaan. Microsoft zei in december al dat deze functie vrijgegeven werd aan testers. Mogelijk wordt nu die groep testers uitgebreid.

Dit zijn lang niet alle functies die in de Creators Update zullen komen. Eerder aangekondigde features als Xbox Arena en Beam volgen in de komende maanden. Microsoft zegt dat de update in de komende weken uitkomt voor alle Xbox One-gebruikers in het Insiders-programma.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

24-01-2017 • 10:29

81 Linkedin Google+

Submitter: harrytasker

Reacties (81)

Wijzig sortering
Correctie op het bitstream verhaal...
Bitstream zit al sinds dag 1 in de xbox, maar alleen voor de optische uitgang. Daarbij hercodeert de xbox het geluid naar dolby 5.1. Op HDMI was het altijd pcm audio.

Wat er bij gekomen is, is blu-ray sound passthrough. Dan doet de xbox niets met het geluid van blu-ray en schakelt het 1-op-1 door naar de versterker die dan de decodering doet van het originele geluid via HDMI.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 24 januari 2017 12:23]

Eigenlijk zou je toch gewoon kodi moeten kunnen installeren op je xbone
Eigenlijk kan dat al maar aangezien Microsoft een relatief gedegen update-beleid heeft, zijn de UWP-apps nog niet beschikbaar op de One.

Neemt niet weg dat het ecosysteem en het OS wel degelijk ondersteuning hebben (en in sommige gevallen nog krijgen) om een UWP-app te creeeren die hetzelfde doet/functioneert op jouw PC, Xbox One en WindowsPhone.

Hier alvast een wat ouder lijstje met apps die ook op een One moeten werken. Zoals je ziet, niet geheel geografisch toegespitst op Europa maar het begin is er.
UWP Apps werken al wel op de Xbox One, maar je moet ze er alleen wel voor publiceren. Waarschijnlijk heeft Kodi dat gewoon nog niet gedaan omdat er in hun geval wel wat extra werk in zit.
Draai zelf Plex en heb totaal geen problemen om al mijn content (en van de gene waarmee ik deel) af te spelen :)

[Reactie gewijzigd door vali op 24 januari 2017 11:49]

Hier ook een plex gebruiker (dan wel op de ps4) maar veel gebruikers zullen niet alles willen instellen om elke week de nieuwste series te downloaden en lokaal willen opslaan om vervolgens met plex te kijken om daarna weer de serie te verwijderen. Dit doet Kodi allemaal automatisch.
Hier ook een plex gebruiker (dan wel op de ps4) maar veel gebruikers zullen niet alles willen instellen om elke week de nieuwste series te downloaden en lokaal willen opslaan om vervolgens met plex te kijken om daarna weer de serie te verwijderen. Dit doet Kodi allemaal automatisch.
Tja, je moet het 1 keer instellen en de series komen automatisch binnen. Klopt dat Kodi dit automatisch doet, maar ik heb liever zelf de controle in welke kwaliteit ik een film/serie kijk.
Die controle heb je bij Kodi ook hoor. Ik kan zelf uit een lijst kiezen welke source ik wil gebruiken in kodi om te kijken. Als je weet welke versies altijd goed zijn is het alleen nog een kwestie van kijken maar de juiste naam.
Dat is het juist, daar hoef ik niet naar te kijken. Ik geef op welke kwaliteit ik wil en welke grootte. Vervolgens komt alles automatisch binnen (in combinatie met Sonarr uiteraard).

Anyway, ieder zijn voorkeur :)

[Reactie gewijzigd door vali op 24 januari 2017 14:36]

Die combinatie gebruik ik ook voor plex. En inderdaad. Ieder zijn ding
Niet nodig. Plex werkt perfect.
maar met plex kun je niet wat illegale dingetjes streamen :P
Ik las ergens dat je nu met de TV tuner dus iets van 16 kanalen van Ziggo zou kunnen bekijken. Dit ivm de samenvoeging van UPC waarmee meer free to air is? Kan iemand dat bevestigen? ik heb namelijk weinig behoefte om mijn brakke samsung decoder aan te sluiten op mijn xbox en dat mijn xbox aan moet staan voor digitale tv. Zoals je misschien al merkt, ben ik een Xbox noob. Ik heb hem nog niet zo lang en heb online nog niet de actuele bronnen gevonden voor Ziggo kijken via Xbox guide.
Ik had laatst een TV Tuner aangeschaft (3 weken terug?) uit de UK, echter had ik beter mijn huiswerk moeten doen, had maar 3 kanalen, de rest allemaal encrypted.
Ziggo heeft een overzicht online staan, https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ klik 'zonder smartcard'. Komt inderdaad neer op NPO1-3, Ziggo Sport & Regionaal. Niet voor iedereen ideaal dus.
Free to air. Zijn er veel meer zeker 25 zenders. Google op free to air frequentie
Ik had zelf de Humac (scart) en een Samsung decoder gebruikt op mijn Xbox one en kon gewoon alle kanalen (inc hd) bekijken.
ik heb hier nog zo'n oude decoder staan met sataliet. Hoe kan je die encrypted kanalen dan wel ontvangen?
Door er een smartcard in te duwen? (:
ja maar dan een soort 'gehackte' of gewoon 1 van je provider? Die van je provider biedt geen tot bijna geen buitenlandse kanalen. Ik wil graag arabische-persische kanalen bekijken maar die zijn gedeeltelijk encrypted.
Hmm, je zult dan een arabisch-persisch zenderpakket moeten kopen?
Of een smartcard van een provider die zulke zenders levert zien te krijgen?

Je kunt een "smartcard server" maken met OScam en op die manier (meerdere) kaarten delen met je receivers, als zij dit ondersteunen. Vziw ga je dan wel richting een grijs gebied en heb je waarschijnlijk geen support meer van je provider (op dat gebied).
Door gebruik te maken van een smartcard inderdaad. Sluit de decoder aan via hdmi op je xbox en sluit die weer aan op je tv.

Kleine aanpassing op mijn comment (aangezien ik het niet meer kan aanpassen), het scart gedeelte moet weg aangezien xbox alleen hdmi ondersteund. :+ Ik had tijdelijk een humax die hdmi aansluiting had voordat ik op de Samsung overstapte.
maar hoe krijg je die zenders dan weer alsje hem aan je xbox aansluit. want hij gaat dus van decoder naar xbox dan naar tv.
Via de tv app krijg je de zendets te zien als je de app configureert.

[Reactie gewijzigd door vali op 27 januari 2017 22:16]

Ja je krijgt alle zenders te zien. Misschien idee om de Xbox forum te bezoeken? Je kan daar eventueel vragen stellen mocht je er niet uit komen. Hier is het niet echt een geschikte plek.
Wat jij wil is wat ik ook wil maar helaas is dat niet mogelijk. Echter wanneer je je tv tuner (die je van Ziggo hebt gehad) door je Xbox laat lopen kan je gebruik maken van een razendsnelle guide en bediening je met 1 afstandbediening heel je installatie.

Ik was zelf ook al op zoek om gewoon een centrale decoder te zetten in de meterkast en dan weer coax outputted (zodat ik nergens in huis nog een decoder hoef te hebben). Helaas bestaat zo een apparaat niet of mag zo een apparaat niet bestaan
Jij zoekt (volgens mij) een TV headed server https://tvheadend.org/ die je op een linux server in je meterkast kan zetten. Alleen dan gaat alles via utp i.p.v. coax.
Ik zou graag mijn xbox willen gebruiken als vervanging van mijn ziggo decoder. Helaas heb je altijd nog een smartcard nodig als sleutel om het signaal te decoderen.
Bijzondere functie, die "CoPilot", zowel voor gehandicapten als zwakkere spelers.

Alleen vraag ik me af of een van de twee controllers dan voorrang heeft. Voorbeeld: speler A duwt op de gas en gaat naar links, terwijl speler B ziet dat je eigenlijk hoort te remmen en naar rechts moet... Welke input wordt er dan aanvaard/doorgegeven? Lijkt me best lastig.
Het gaat net om één speler met meerdere controllers...

Mij lijkt dit vooral interessant voor specifieke controllers. Bijvoorbeeld één voor elk hand of zelfs voor elk ledemaat of gewricht. Mooi voor VR!
Heel eenvoudig:
Hij geeft gas én hij remt (je hebt in je eigen auto immers ook twee voeten)..
En qua sturen zal hij het gemiddelde nemen (ene player volledig links + andere player volledig rechts = rechtdoor)

De functionaliteit zat volgens mij standaard al in Forza Horizon 2, ik kwam er per toeval achter dat als je in de singleplayer rond rijdt dat hij reageert op twee controllers. Geniaal om met vrienden te doen, de éne doet het gas/remmen terwijl de ander stuurt. Krijg je leuke situaties van 8)7
Als ik het filmpje zo zie is het Home-screen nog steeds een onoverzichtelijke bende. Ik snap echt niet dat niemand daar doorheeft dat die hele user interface gewoon niet werkt. Gelukkig is dat grote vak wel weg met je laatste activiteit. Dat sloeg helemaal nergens op.

Ik wil gewoon games starten en die allemaal als tegels op mijn homescreen. Its that simple.
Een tik naar rechts en één x op x en je zit bij je games overzicht. Kan je heel snel alle games starten.
Ja dat overzicht wil ik gewoon op het Home screen. Met kleine tegels, dat hele game hub gedeelte niet erbij. En dus niet "tik naar rechts en één x op x"

Nu ruimen ze weer zon groot gedeelte van het scherm in voor de laatste activiteit. Waarom? Wat is het nut? Alles is veel te groot dus veel te weinig op 1 scherm wat resulteert in heel veel onlogische schermen of scrollen.
Bij de ps4 staan de laatst gespeelde apps allemaal op een rij. Dus je begint direct met relevante zaken op je scherm. Werkt wel prettig vind ik.
Bij Xbox ook, dat wil hij net niet. Hij wil games kunnen vastpinnen op de homepage en gewoon kunnen kijken wat hij heeft en kiezen. In zekere zin kan dat ook, maar deze lijst komt na de laatst gespeelde die je dus eerst moet passeren.

Zelf niet zo last van, meestal speel ik verder waar ik was en anders ben ik inmiddels snel waar ik moet zijn. al moet ik zegge dat ik de vorige netter vond. Ik ben benieuwd hoe handig ik deze zal vinden.
Alle games in het homescreen? Over onoverzichtelijk gesproken.
Doe dan de huidige maar, laatst gespeelde plus welke disc er in zit plus shortcuts naar mijn favo games.
Moet er niet aan denken dat er 100+ games in tegeloven op het homescreen komen.

En veel te groot? Wel eens op afstand gekeken? Het moet wel leesbaar blijven. Je zit er niet een meter vandaan.
Waarschijnlijk omdat er meer type gebruikers zijn. Ik vind het juist fijn zo, games vind je met een keer naar rechts en A, laatste apps staan vol in je scherm en je hebt je pins ook dichtbij voor de rest.

ik lus m'n tv ook door via de XBOX en m'n vriendin zal het niet op prijs stellen wanneer dit niet direct in het scherm terug te vinden is..
Dat bestaat gewoon, heb jij uberhaubt een Xbox? Je hebt 5 laatst gestarte apps/games en daaronder al je pinned-tiles, apps, games, hubs, whatever, kan je daar gewoon kwijt. Tikje naar rechts en A, je zit bij al je games/apps.
Een keertje de rechter trigger indrukken en je bent meteen beneden bij je pinned tiles. Keertje de linker trigger en je bent weer boven.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Chance77 op 24 januari 2017 19:15]

Vanochtend nog gekeken, was er nog geen update, wordt vanavond meteen even testen :)
(zover ik weet moet je voor deze eerste update apart bericht hebben gekregen voor insider program dat je bent geselecteerd).
Volgens mij ben ik geen Xbox Insider... geen idee eigenlijk.. zal tussen de middag eens checken wat ik ingesteld heb.

Ben wel van mening dat de interface érnstig toe is aan verbetering. Het is één onoverzichtelijke brij (conform Windows 10 dus ;) ) met teveel menuutjes die hetzelfde doen (4 manieren om je settopbox te koppelen aan de Xbox terwijl één ook prima zou volstaan!) en een piepklein menuutje 'Games & Apps' terwijl dát toch de reden van aanschaf* is geweest..

Ach we zien 't wel. Het gamed prima, als dat zo blijft vind ik 't goed. Ben er nog niet helemaal achter hoe ik langer dan 5 minuten gameplay kan opnemen..
Lange recordings doe ik al streamend naar pc, daar is de limiet 2 uur :) op Xbox was deze 5 minuten, maar blijkbaar tegenwoordig 30 minuten.
Hmm streamend naar de PC is nog wel een idee ja.

Ik heb 'ze' allemaal: WiiU, PS4, Xbox One. PS4 heeft nog altijd veruit m'n voorkeur. Gewoon rechtstreeks streamen naar Youtube, zonder enige moeite. De Xbox is toch behoorlijk beperkt wat dat betreft.
Xbox doet Twitch, straks ook Beam, maar de 'grote' streamers willen toch altijd een overlay hebben en gebruiken een HDMI capture.

Clips vind ik veruit beter op de XBO, xboxclips en xboxdvr zijn perfecte sites om makkelijk te linken en embedden, je kan achteraf wel naar onedrive en YouTube uploaden, maar heeft dan geen toegevoegde waarde.

Maar nu kan je veel makkelijker gewoon de XBO streamen naar Win10, leuke overlay erbij en streamen maar, scheelt je weer een capture device.
Hmm, da's inderdaad wel een idee van die overlays.

Ik stream nu vooral rechtstreeks vanaf PS4 (al dan niet met headset, doorgaans zonder) gewoon puur gameplay. Wil wel wat meer 'lets play' videootjes maken of multiplayer spelletjes van commentaar voorzien maar daarvoor ben ik toch al aangewezen op de PS4 (ik betaal al voor PS+ en weiger om óók nog eens extra voor Live Gold te gaan betalen; de Xbox One heb ik gewonnen bij Bol.com dus hoef ik daar niet nog eens extra geld in te gaan steken).

Ben benieuwd waarom je de clips op Xbox handiger vindt; als ik een leuk stukje game heb dat ik op wil slaan kan ik op de PS4 via de Share knop gewoon de laatste 5 (of 10?) minuten opslaan en die alsnog uploaden. Dat ding neemt álles op en bewaard het pas als je dat zelf wil. Bij Xbox moest ik eerst een poosje zoeken voordat ik m'n scherm weer op normale grootte kreeg.. :)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 24 januari 2017 13:36]

De laatste 30sec op Xbox is gewoon double-tab xbox knop, X. (Y voor screenshot), of via Kinect, of via je mobiel (xbox app). Vind 30 sec ook meer dan genoeg, het is een leuk moment, niet een hele game sessie van 5-10minuten.

Uploads gaan automatisch, altijd in je feed en naar de cloud, waar je via die xboxclips ze terug kan kijken.

Voor proclubs (community/toernooi systeem, VFL) moet bv elke manager stat-clip maken, 30sec bladeren door z'n spelen, URL in de stats-app, makkelijker kan bijna niet :)
Ik stream gamesessies van 2 uur.. ;)
Stream, dat is een ander doel ;) Streamen doe ik gewoon naar Twitch, daar de optie aan dat hij sessies opslaat, kan je ze altijd terug kijken :)
Mja. Die optie had ik nog niet gevonden op m'n XB1 ... blijkbaar staat ie niet heel erg in 't zicht (of heb ik me er nog niet genoeg in verdiept).

Ben ook meer van het streamen naar Youtube. Kwaliteit is wat hoger heb ik het idee..
Ik zit al een hele tijd in het preview/insider progamma en kreeg gister idd een berichtje:

Thanks to your outstanding participation in the Xbox Insider Program, your console has been selected to be among the first to preview upcoming Xbox One updates. If desired, you can opt out via the Xbox Insider Hub.
Klopt, ik kreeg dit bericht vorige week en kon gisteren updaten. Ergens wel jammer dat ze voor de zoveelste keer de UI om aan het gooien zijn, maar ik vind de Guide tot nu toe een stuk sneller en efficiënter :)
Handig direct toegang tot background audio. Wie tijdens het gamen NL'se radio wil streamen kan Radio X downloaden voor Xbox: https://www.microsoft.com/nl-nl/store/p/radio-x/9nblggh4vn5q
Wat mij het meest opvalt is dat de linker gast erg nerveus wordt van het dominante gedrag van de rechter meneer. Overigens is grootschalige finetuning altijd goed na een release. Mooi dat ze er stevig mee bezig blijven.
De rechter is Major Nelson, hét gezicht van Xbox, die is altijd groot in tekst en praat, vaak zijn de gasten (dus die links) programmeurs of anderen achter de schermen, logisch dat die beetje camera schuw zijn.
Dit. ziet er echt goed uit. Kan niet wachten om er vrijdag mee aan de slag te gaan :)

Ik hoop dat deze Preview wat minder buggy is dan die van vorig jaar.. Had toen gewoon spellen die ik niet meer kon spelen tot er weer een nieuwe update was. Console werd destijds ook 2 x per week geupdate..

[Reactie gewijzigd door theunevers op 24 januari 2017 11:42]

Leuke update en met name de mogelijkheid om muziekapps eenvoudiger te bedienen.

Nu nog Spotify. Een groot gemis voor mij als betalende gebruiker.
Dan moet Spotify hun app updaten naar een UWP app, maar gezien updates nogal traag komen op hun Windows Phone app zal dat niet voor meteen zijn. Had ik ook graag gezien (samen met Cortana ondersteuning voor Spotify).