×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Update voor Xbox One voegt ondersteuning voor Dolby Atmos toe

Door , 68 reacties

Microsoft heeft een update uitgebracht voor de Xbox One, waarmee Dolby Atmos wordt ondersteund. Het gaat om bitstream audio-passthrough, waarvan gebruikgemaakt kan worden via de blu-ray-speler van de console.

Om van de nieuwe update gebruik te kunnen maken, moet het systeem opnieuw worden opgestart. Gebruikers kunnen dan via de blu-ray-instellingenpagina kiezen om de nieuwe functionaliteit aan te zetten. Dat heeft Larry Hryb, die bekendstaat onder de alias Major Nelson en een topman bij Microsofts Xbox-divisie is, gezegd op Twitter. De toevoeging is beschikbaar voor de Xbox One en de Xbox One S en biedt ondersteuning voor games en video's. Onder meer audioformaten als Dolby Atmos en DTS-X worden ondersteund.

De toevoeging werd vorig jaar november al aangekondigd door Microsoft. Eind vorig jaar kondigde Larry Hryb aan dat Microsoft de blu-ray bitstream passthrough zou doorvoeren in een previewversie van het besturingssysteem van de Xbox One.

Met deze technologie worden digitale audiosignalen onveranderd naar versterkers doorgestuurd. Deze toevoeging is met name gericht op blu-ray-video's. De technologie is in feite een vooraf opgenomen datastream die digitaal 1-op-1 wordt doorgestuurd naar een ander apparaat. De console hoeft het geluid dan niet meer te verwerken. Enkele games op de pc ondersteunen al Dolby Atmos, zoals Battlefield 1 en Star Wars: Battlefront. De Playstation 3 en 4 hebben ook ondersteuning voor bitstream passthrough, maar alleen voor films.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-04-2017 • 12:15

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Mooie ontwikkeling.... Helaas zijn de betere Dolby Atmos speakersets echter nog onbetaalbaar. Maar wel iets om de gaten te houden. Gaat wel erg hard met Atmos! Had ik tevoren niet verwacht mbt de thuismarkt/consumentenmarkt.
.... Helaas zijn de betere Dolby Atmos speakersets echter nog onbetaalbaar. ..
Je bedoelt waarschijnlijk de sets met speciale speakers die ook (een apart kanaal) naar boven stralen wat dan via het plafond terug naar beneden wordt gekaatst. Dat zijn naar mijn mening niet de beste oplossingen voor Dolby Atmos. Wat volgens mij beter werkt is dezelfde speakers die je ook voor een standaard 5.1 set-up gebruikt, maar dan met extra (rear-) speakers of speciale plafond-speakers die je hoog aan de muur of aan het plafond bevestigd. Je bent dan inderdaad wel meer kwijt omdat je ook meer speakers koopt, maar het is dan niet meer "onbetaalbaar", n, je kan op die manier je gewone al bestaande 5.1 set upgraden door gewoon een paar extra (rear-) speakers erbij te kopen en dan hoef je dus niet je al bestaande speakers helemaal te vervangen en dan valt het qua kosten nog veel meer mee. In feite hoeven het ook helemaal niet speakers van hetzelfde merk of type te zijn (al zullen audiofielen het daar niet direct mee eens zijn.

Stel, je hebt nu een receiver zonder dolby atmos en een gewone set 5.1 speakers van merk X. Het enige dat je dan hoeft te doen voor Dolby Atmos is je receiver vervangen door een receiver die ook Dolby Atmos aan kan (als je die niet al hebt), en 2 (of meer) hoogte speakers (die ook van merk Y kunnen zijn) erbij te kopen en die ergens in de hoogte te bevestigen, of, als je dat wil hoeft dat laatste ook niet eens en zou je ze ergens op de grond kunnen plaatsen maar dan naar boven gericht zodat ze het geluid van het plafond terugkaatsen.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 13:33]

Ik bedoel een beetje beiden eigenlijk...
Natuurlijk is een complete Atmos set prachtig (Klipsch bv...).

Maar voor mijzelf zou het inderdaad eerder een volgende uitbreiding zijn op de huidige thuis cinema set. Nu heb ik dat alleen net paar maandjes terug al gedaan (van 5.1 naar een 7.2 met nog twee extra speakers hoog boven de TV - kan kiezen voor geluidsmuur van voren OF de speakers achter de bank. Beiden kan helaas niet...). Maar ja - nog steeds een nieuwe versterker voor nodig plus aantal extra speakers en kabels. Toch prijzig, bovenop de best aanzienlijke investering die er nu al staat qua apparatuur n bekabeling.... Laat staan als je nog van scratch af aan zou moeten beginnen met een dergelijke set! ;) Denk dat dit de ontwikkeling van Atmos voor de consumentenmarkt toch wel aardig remt. Er is maar een relatief kleine doelgroep die bereid is daarvoor diep in de buidel te tasten... Maar een Microsoft die er met een redelijk mainstream apparaat als de Xbox op inspeelt kan een goede stimulans zijn!! Goed nieuws dus.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 13:42]

In feite is het enige dat het extra hoeft te kosten een receiver die Dolby Atmos aan kan en (tenminste) n paar extra (kleine) speakers voor geluid van boven, dus je kan in principe al voor een paar honderd euro klaar zijn (als je de receiver even buiten beschouwing laat.) En bekabeling... tsja, als jij door elfjes gevlochten zilveren kabels vereist kost dat wat, maar je zou in principe ook gewoon electriciteitskabel van een paar euro kunnen gebruiken.

Dus, ja, je kan er ook duizenden euro's aan uitgeven, maar dat heft dus nit.

en als je nog van scratch af aan moet beginnen, dan valt het ook wel mee, vergeleken met een (standaard) 5.1 set. Nogmaals, het enige dat het extra kost is een receiver die behalve 5.1 ook Atmos aan kan en (tenminste) n paar extra rear speakers. Dus zeg maar dat het ongeveer 20 procent meer kost dan een "gewone" 5.1 set, als je je tenminste niet gek laat maken door een verkoper die graag de hoofdprijs met je afrekent.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 13:50]

Haha... Mooi: door elfjes gevlochten zilveren kabel :P Volgens mij is daar best markt voor ook nog ;) Ik heb wel audiokabel van enige kwaliteit, maar absoluut niet de high-end kabels met vergulde aansluitingen etc. Maar laatst even uit zitten rekenen - heb ondertussen toch al zo'n 250 euro alleen aan kabels liggen :/ Het zijn gewoon alles bij elkaar flinke afstanden als je de kabels ten minste netjes via plinten e.d. wilt hebben liggen.

Of iets duur is blijft natuurlijk persoonlijk... Maar heb nu een set van toch alweer zo'n 1500 euro bij mekaar denk ik (incl. kabels). Voor Atmos zou er toch weer zo'n 500-700 euro tegenaan moeten (met name voor een receiver). Toch een dure hobby ;) En dan is het echt nog geen top spul dat ik heb staan. Goed spul, maar zeker niet geschikt voor de echte die-hard audiofiel!

En vandaar mijn opmerking dat de doelgroep voor Dolby Atmos toch wat beperkt is... Het kost veel geld, het is veel werk trouwens ook nog (tenzij je het laat doen, maar dat kost weer extra geld), je moet je woonkamer maar net vol willen hangen met speakers... Maar hoop dat het nu enkel meer een vlucht neemt (en daarmee dus betaalbaarder wordt).
Je moet het denk ik zo zien: Je kan ook gewoon de speakers in je tv gebruiken om van een film te genieten. Als je beter geluid wil dan dat kan je je tv aansluiten op je stereo versterker met stereo speakers, maar als je die nog niet hebt kost dat wat. Als je ng beter geluid wil sluit je je tv aan op een surround sound receiver met 5.1 speakers, dat is ng wat duurder. Nog iets beter en nog iets duurder is een receiver met 7.1 of 9.1 speakers en het nieuwste van het nieuwste is een Dolby Atmos receiver met een Dolby Atmos speakers setup. "Onbetaalbaar"? Nee, ongeveer zo'n 20% duurder dan een "gewone" 5-1 receiver met 5.1 speakers, maar je kan het zo gek maken als je zelf wil... Maar "onbetaalbaar"? Nee, dat niet. Zeker niet als je al een 5.1 setup hebt staan die je dan verder kunt upgraden.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 14:10]

Eens. Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde ;)

Maar terugkomend op mijn initile opmerking. Als je cht goed Atmos wilt doen en een echt goede Atmos set wilt, dan is het voor de normale sterveling redelijk onbetaalbaar :/ Een echt goede speaker mag best 750-1000 euro kosten. Als je er daar 2 van nodig hebt. Ach - dat is voor de echte liefhebber wel een keer bij mekaar te sparen (mij persoonlijk al veel te gek, maar goed, dat ben ik!). Maar wil je met dergelijke goede speakers een Atmos opstelling - dan wordt het toch ineens een ander verhaal!

Maar hoe dan ook... Bij mij is het slechts een kwestie van tijd (sparen dus!!). Want 500-700 euro heb ik nu even niet... Eerst nog sparen voor veel te veel andere dingen die dan even voor gaan :D Dus, misschien over een jaartje (of 2?) eens!
Nee, sorry, ik blijf vallen over "onbetaalbaar".

een standaard 5.1 setje bestaat uit een subwoofer, een center speaker, twee front speakers en twee rear speakers. Het enige dat een Atmos setje meer heeft is ook twee "plafond speakers", of die nu aan het plafond hangen of vanaf beneden van het plafond weerkaatsen is irrelevant. Als je ervan uit gaat dat al die speakers hetzelfde kosten, laten we zeggen, 100 Euro per stuk, dan kost zo'n setje ipv 5.1 = 6 x 100 Euro is 600 Euro nu 7.1 = 8 x 100 euro = 800 Euro. In werkelijkheid kosten die speakers niet allemaal hetzelfde want meestal zijn de front speakers en de subwoofer duurder dan de rear speakers (en de plafond speakers) dus zou je kunnen zeggen dat waar een 5.1 speakers set 600 Euro zou kosten een vergelijkbare Atmos set dan 700 Euro zou kosten.

Daarnaast heb je ipv een gewone surround receiver een atmos surround receiver nodig, maar die meerprijs valt tegenwoordig ook reuze mee, bij Coolblue heb je er al een voor 329 euro

Als je helemaal van scratch moet beginnen kan je dus al ver onder de 1000 euro helemaal klaar zijn, speakers n receiver... En ja, niet iedereen zal 1000 euro kunnen besteden aan een surround set, maar het is toch zeker verre van "onbetaalbaar"

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 14:29]

Vind het niet zo'n heel nuttige discussie wanneer iets nu precies wel of niet de term 'onbetaalbaar' mag dragen, haha :P

Maar waar ik vooral op doel is simpelweg de hoeveelheid speakers (en bijbehorende kabels). Dat is gewoonweg prijzig. Voor de iets minder eisende persoon kan dat best redelijk betaalbaar, maar toch nog steeds al snel minimaal een 700-800 euro (zoals je hierboven inmiddels netjes uitgerekend hebt ;) ) - en ik ken persoonlijk toch echt hl veel meer mensen die dit never nooit uit zouden geven aan een toch nog redelijk eenvoudige speakerset dan mensen die dat wel uit willen geven... Als ik zo even mijn familie en vrienden af ga kan ik eigenlijk niemand bedenken zelfs die dit berhaupt zou overwegen... Wel enkelen die in plaats daarvan dan een goede 2.1 set o.i.d. nemen voor een vergelijkbaar bedrag....

Maar wil je naast echt goed geluid (en dan valt een eenvoudig 5.1 setje met kleine satelliet speakertjes toch meteen af) k Atmos, dan is het cht niet te betalen...En daar doelde ik vooral op. Minimaal 8 speakers, maal 500-1000 euro per speaker (want dat kosten een beetje goede speakers zomaar!) plus goede versterker en kabels.... Ik zeg: onbetaalbaar (voor velen althans h).

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 14:38]

Je hebt gelijk, wat voor de een onbetaalbaar is is voor de ander peanuts... Dat is inderdaad een onzinnige discussie.

Mijn punt is en blijft dat het verschil tussen een standaard 5.1 set en een Atmos set niet meer dan zo'n 20% hoeft te zijn.

Misschien kunnen we het daar dan mee afsluiten?
Zoals ik al zei: volgens mij zeggen we uiteindelijk gewoon hetzelfde O-) Enkel met andere woorden....

Hoe dan ook is de strategie van geleidelijk updaten ideaal. En in vergelijk met 5.1 is het inderdaad redelijk goed te betalen! Daar heb je in ieder geval helemaal gelijk in! Ongeacht wat je standaarden daar in zijn. Kun je daar voor 4000 euro betalen, dan zal 5000 euro toch vast ook wel lukken.... En is dat je 'maar' 500 euro waard, dan is 600 euro ook best een keer te doen.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 14:44]

Om echt goed atmos en dts x te horen moet je een fatsoenlijke reciever en fatsoenlijke speakers hebben. Anders heeft het weinig nut.

Bekabeling is overigens wel belangrijk en maakt wel degelijk verschil. Gaat namelijk om een analoog signaal en geen digitaal net als HDMI.

Bij kleine flutspeakers misschien onzin. Maar als je zuilen van 1000 per stuk hebt staan ga je die niet aansluiten met elektriciteitskabel lijkt me.

Ik heb 9 speakers thuis en klinkt gevoelsmatig in de ruimte beter als in een bioscoop. Maar dan is UT wel aardig prijskaartje.
65 inch oled, oppo uhd. Marantz sr7010 Wharfedale speakers.
Natuurlijk ben ik dat helemaal met je eens... Maar de kern van deze discussie was dat ik bestreed dat een Atmos set-up "onbetaalbaar" zou zijn. Ik zou niemand aanraden electriciteitskabel te gebruiken om meer dan de allergoedkoopste baggerspeakers op een versterker aan te sluiten, maar als het moet omdat er echt 0,0 budget is dan kan het... En een ongetraind oor zal niet direct verschil horen.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 8 april 2017 23:16]

Dit. Persoonlijk begon ik met 2 vloerstaanders en een simpele receiver. Daarna 2 speakers achter erbij gekocht. Een nieuwe receiver met Atmos support (toevallig, niet gekocht daarvoor) en daarna een center speaker. Ik heb nu de B&W 683 (S1) voor en de 684 (S1) achter. HTM62 (S1) als center (ik zoek nog steeds een HTM61 S1). Subwoofer heb ik voor mijn gevoel niet nodig gezien de 683 flink wat kick heeft.

Misschien hang ik nu wel een paar 685 op boven me, al staat dat wel een beetje raar op mijn plafond.

Mijn conclusie was overigens dat je een surround setup geleidelijk kan opbouwen. Het kost wat, maar alles is modulair. Je kan ook met 2e hands componenten beginnen en dan langzamerhand upgraden naar wens

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 april 2017 13:44]

Leuke set! Ik wil wel een keer bij jou filmpje komen kijken! ;)
Tnx :) Dat mag hoor, moet je wel helemaal naar Swifterbant komen
Cool, dat is vanuit Oldenzaal helemaal niet eens zo heel ver, dank je wel! Als ik een keer in de buurt ben laat ik het je weten! :D
Gewoon een extra box aan het plafond hangen, klaar. Oh, en vervolgens niet naar kijken.
Valt mee toch? Hier een 5.1 set, met daarnaast 2 speakers aan het plafond. Klinkt aanzienlijk beter dan die speakers die weerkaatsen (gaat toch niets boven cht geluid uit het plafond). Zeer blij met deze opstelling. En dat is nog zacht uitgedrukt.
Klopt wel. Het is maar net wat je wilt. Maar het loopt hoe dan ook meer in de cijfers dan een eenvoudige soundbar of 5.1 set. Nu vind ik dat als film fanaat geen ramp (zie hierboven - heb in de loop der jaren mijn audio steeds verder uitgebreid tot inmiddels een best leuke set - maar helaas dus nog niet Atmos!). Maar de doelgroep hiervoor blijft, denk ik, beperkt.

Overigens nu wel weer extra enthousiast om alvast te sparen en uit te kijken naar de volgende uitbreiding richting Atmos :D
Ik ben heel benieuwd of die vervelende audio delay nu weg is. Met mijn Xbox kreeg ik het beeld van films nooit goed in sync. Dus ik zat met smart op deze update te wachten.

Edit: dit was met de MS BlueRay app

[Reactie gewijzigd door Astennu op 7 april 2017 14:05]

Probleem is verleden tijd, lang leven het ultieme mediacentertje en met de scorpio straks als vervanging ook nog is de beste console ervaring in games, xbox is eindelijk weer goed bezig de afgelopen tijd.
Ultiem zou het zijn als er een CI+ interface zou zijn voor mijn Ziggo kaartje. Maar goed, ben er heel blij mee. Plex app, Netflix app en lekker gamen!
En gesture control. Jammer dat dat er uit is.

[Reactie gewijzigd door capsoft op 7 april 2017 12:34]

Of een ziggo app! Voor de Windows 10 store is hij er al alleen voor de Xbox One nog niet. Dan kun je ook gewoon alle tv zenders en On demand kijken die je ook met een horizon box zou kunnen kijken.

Het schijnt dat ze er wel mee bezig zijn maar Ziggo kennende zal het nog wel behoorlijk lang op zich laten wachten.
Ja en dat terwijl de app er is in de store voor zowel desktop/laptop als mobile. Dus het is al een UWP (universele app)
Als die er is voor de xbox heb ik eigenlijk geen decoder of smartcard meer nodig...
Hetzelfde geld voor de apple TV, tvOS is 100% afgeleid van iOS.. voor de iPhone/iPad heb je wel de ziggogo app.. maar niet voor de apple tv.
Nog 1;
Ziggo's sport kanaal, Ziggo sport toaal, werkt qua webplayer met HTML5 en raad eens waarmee ziggogo.tv werkt?
Juist.. Silverlight.. dus het ene tak heeft qua HTML5 het wel voor elkaar en de andere tak weer niet.
Je kun je setbox met ziggo smartcard toch bedienen via de XBOX One, XBOX One heeft een HDMI ingang en bedieningsfeatures.

http://support.xbox.com/e...t-console-to-home-theater

Disclaimer: Ik heb het zelf nooit geprobeerd, ik ben vooralsnog tevreden met mijn Nvidia Shield TV, SPMC, TVHeadend setup.
Ze zijn al heel lang goed bezig, alleen Sony heeft gewoon meer marktaandeel in BNL. Dat is eigenlijk ook nog nooit anders geweest. Alleen in de US zie je dat de Xbox al sinds de 360 een behoorlijk marktaandeel heeft.

Heb zelf ook een Xbox gekocht puur vanwege het feit dat je er zo veel mee kan (qua apps). Ook het gamestreamen (van je xbox naar je windows tablet of pc) vind ik echt geniaal werken en maak ik ook veel gebruik van. En de backwards compatability met X360 games stel ik ook zeer op prijs.

Maar ik denk dat marktaandeel ook niet echt relevant is om je aankoop op te baseren. Beide consoles hebben genoeg spelers om voor alle games volle servers te hebben (met TESO heb ik nog steeds moeite om in de spitsuren in te kunnen loggen :+ ). Dus het komt puur op persoonlijke voorkeur uit.
Games streamen naar andere devices is naar mijn mening ook 1 van de vetste opties op deze generatie consoles. Eerst deed ik dat naar de Vita, maar ik gebruik het vaak naar mijn pc in de kamer of Macbook. Daarnaast regelmatig zelfs als ik buiten de deur ben kan ik altijd even spelen, bv op kantoor in de pauze of waar dan ook.
lang leven het ultieme net mediacentertje
Om het ultiem te noemen gaat wat ver, daarvoor missen er teveel functionaliteiten en zuipt hij teveel energie (in verhouding) ;)

Maar het gaat zeker de goede kant op. Nu nog even wachten op de release van Kodi :)
welke player gebruik je hiervoor dan op de xbox ?
De standaard meegeleverde speler. Volgens mij is dat de enige BlueRay speler die je kan gebruiken. Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier om het afspelen van Blue Ray disks en niet van netwerk files of zo. Dat doe ik gewoon via mijn laptop.
je kan ook vlc downloaden, die ondersteund dat ook volgens mij op xbox blueray etc.

[Reactie gewijzigd door Jeroenzer op 7 april 2017 13:34]

Eerst was die app de enige. Dus heb die altijd gebruikt. Maar dat zou eigenlijk ook zonder issues moeten werken.

Ga eerst de nieuwe update wel eens proberen.
Raar, ik heb nooit a/v sync-problemen gehad met Blu-ray met geluid over versterker. Altijd mooi synchroon. Hopelijk is dat probleem met deze update voor jou ook verleden tijd.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 april 2017 13:11]

Is het misschien niet eerder een probleem van je receiver? tv?
Nee zeker niet want alle andere bronnen werkte perfect in sync alleen met de Xbox kreeg ik het niet voor elkaar. Lees ook maar op internet er zijn extreem veel klachten over. Er was een echte pass-trough als ik mij niet vergis en nu dus wel.
Volgens mij klopt dit verhaal wel. Voorheen decodeerde Xbox One zelf nog en nu is eindelijk pass-through mogelijk.
Net uit eigen ervaring uitgeprobeerd. En ik kan bevestigen dat die problemen nu in het verleden liggen.
Met welke app was dat?
Ik gebruik de Plex app en die is in sync.
Bij andere apps niet opgelet trouwens. Is me niet opgevallen in ieder geval.
Oh ja, ik heb een Xbox One S (voor zover dat verschil zou kunnen maken)
Zoals ik in een andere post ook aan gaf dit was met de BlueRay app om BlueRay disks af te kunnen spelen.
Is het ook voor games? Of alleen maar voor films?

Mijn excuses als het een domme vraag is, maar ik vind daar dus nergens een antwoord op...
ook voor games, al zijn er nog niet veel die Dolby Atmos ondersteunen... Maar, de Scorpio is daar straks ng beter in en dan zullen er vast ook meer games het gaan ondersteunen.

Bedenk wel dat je om Dolby Atmos ook te kunnen ervaren je n een receiver nodig hebt die ervoor geschikt is n speciale en/of extra speakers. Met alleen een gewone 5.1 set kan je het niet weergeven.

https://www.dolby.com/us/en/brands/dolby-atmos.html
https://www.homecinemamag...wat-het-en-hoe-werkt-het/

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 12:47]

die speciale speakers zijn geen vereiste om Atmos in 5.1 weer te geven. Als jouw receiver Atmos ondersteund kun je daarmee gewoon 5.1 in Atmos afspelen, wat nog steeds een verbetering is t.o.v. Dolby True HD/DTS HD MA aangezien Atmos object based is ipv channel based en dus een veel betere plaatsing van het geluid heeft als eigenschap.
Dat je geen speciale speakers nodig hebt ben ik helemaal met je eens, vandaar dat ik zei: "speciale en/of extra speakers."

Dat je met een gewone 5.1 set k van Dolby Atmos kan genieten (mr dan gewoon surround sound dan) ben ik nadrukkelijk niet met je eens en als gecertificeerd sound engineer weet ik wat dat betreft wel een beetje waar ik over praat. Het maken van een goede surround mix is erg moeilijk, k met Dolby Atmos, voor een belangrijk deel omdat de juiste plaatsing van speakers in de luisterruimte met surround sound ng veel moeilijker en belangrijker is dan met een gewone stereo set. Dat de techniek die wordt gebruikt voor plaatsing nu wezenlijk anders is doet daar niet veel of zelfs niets aan af.

Ht grote verschil tussen standaard surround sound (5.1 of 7.1 of nog meer) en Dolby Atmos is de hoogte in het geluid en daar heb je toch echt speakers voor nodig die of in de hoogte zijn geplaatst of tenminste naar boven stralen om het geluid te doen weerkaatsen van het plafond.

Ja, ik weet dat het nu met "objecten" is ipv met alleen kanalen, maar voor de consument is dat in feite niet relevant. DIe luisteraar blijft afhankelijk van de speakers in de luisterruimte en hoe het geluid technisch gezien nu precies in zijn speakers aankomt doet er niet toe. Als jij als luisteraar cht geluid van boven je wil horen komen dan zal je f speakers boven je moeten hebben hangen f je moet een set speakers dat geluid van het plafond laten weerkaatsen.. Als je dat niet hebt heb je geen geluid met "hoogte" dus dan blijft het gewoon surround sound en dan heb je dus daarom met een gewone 5.1 set niets aan Dolby Atmos, objecten of niet.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 14:17]

dan heb ik je post verkeerd gelezen, ben het volkomen met je eens dat de extra hoogte veel doet. Ben het niet met je eens dat object based voor de consument niet veel extra's biedt. Als ik de whitepapers mag geloven, dan is het voor een sound engineer nu veel makkelijker geworden om op basis van object based de effecten te mixen waardoor de plaatsing met in dit geval een zelfde speaker setup (gewoon 5.1) ook beter tot z'n recht komt. Uiteraard met meer speakers, dus de hoogte speakers erbij wordt dit effect verder versterkt. Ik spreek overigens niet uit eigen ervaring, puur wat ik kan vinden in de officiele documentatie. Wellicht dat iemand hier het verschil in de praktijk kan beamen of ontkrachtigen.
Ik heb in de VS een opleiding tot Sound Engineer voltooid en bij die opleiding heb ik ook wat met Surround Sound mogen spelen, al was dat niet veel. Het is alweer een hele tijd geleden dus heb ik helaas met Dolby Atmos geen enkele ervaring, maar ik denk toch dat ik het wel grotendeels begrijp en ik zal proberen het zo goed als ik kan uit te leggen.

Stel, je hebt een race game als Forza en je wil het geluid van meerdere auto's goed weergeven. Bij traditionele surround sound moet je dan al die verschillende auto's zo uitmixen dat hun plaatsing over de verschillende luidsprekers (minstens 4) luidsprekers zoveel mogelijk de illusie geeft dat het geluid overeenkomt met waar je ze op het scherm ziet. Wat dit zo verschrikkelijk moeilijk maakt is dat je ten eerste naar een scherm (n punt) kijkt, maar dat het geluid uit allerlei andere punten komt en dat alleen de center speaker qua fysieke plaatsing (hopelijk) overeenkomt met waar je ze ziet. Omdat alle kamers waar je zo'n opstelling hebt anders zijn en alle opstellingen qua speakers anders zijn en de luisteraars dan meestal ook niet op hetzelfde (ideale) punt zitten is dat dus heel erg moeilijk. Dat het nu dus object based is maakt het voor de geluidstechnici iets makkelijker omdat ze de computer kunnen gebruiken om dat per auto grotendeels voor ze uit te laten rekenen, maar, dan blijft het nog steeds erg moeilijk omdat die computer (in de receiver) ook niet real time weet waar de luisteraars zich ten opzichte van de speakers bevinden en het geluid niet ontstaat waar het zich in de virtuele ruimte bevindt (de auto rijdt zeg maar over je heen maar de speakers staan op verschillende punten langs de muur en dus op een andere plaats dan waar het geluid zich zou moeten bevinden). Zolang je als luisteraar precies op de goede plek zit is dat redelijk te simuleren, maar stel je voor dat je met zijn drien op de bank zit en de auto rijdt zeg mar waar de middelste luisteraar zit. Het geluid is dan voor de rechter luisteraar an de linkerkant en voor de linker luisteraar aan de rechterkant. Met vier (of meer) speakers op weer andere plaatsen is het theoretisch onmogelijk dat 100% accuraat weer te geven, ook als je objecten gebruikt. Het is voor technici nu iets makkelijker om daar zoveel mogelijk in de buurt te komen, maar het blijft onmogelijk dit 100% accuraat te doen, daarvoor zou je speakers nodig hebben die in real time door de kamer (en door de luisteraars!) heen zweven. Dus, kort gezegd, het is voor de technici iets minder moeilijk maar in feite nog steeds onmogelijk werk. Alles staat of valt met de meest plaatsing van de luidsprekers in de huiskamer en daar heb je als technici 0,0 invloed op, het enige dat je kan doen is proberen een mix te creren die in de meest standaard situaties de best mogelijke illusie geeft. En dat je nu wat hulp hebt van computers is meegenomen, maar het blijft onmogelijk werk.

Dat over het mixen, dan over het consumeren ervan; Met een 5.1 set up zal er voor de luisteraar niets veranderen met Atmos ten opzichte van traditioneel surround sound. Het enige verschil is dat het voor de technici iets minder moeilijk is geworden een overtuigende mix te maken maar die kan nog steeds net zo goed of slecht zijn als met traditionele surround sound. Pas als je inderdaad die extra speakers hebt die het geluid inderdaad van meer punten (vooral in de hoogte) laat komen ga je er als luisteraar iets van merken.

Ik hoop dat ik het nu iets beter heb uitgelegd.
Hmmm, ik was ook in de veronderstelling dat je ook met een 5.1 opzet er voordeel uit zou kunnen halen. Omdat de plaatsing preciezer is, ook al heb je geen speakers van boven. Dat ligt volgens jou dus wel anders. Dan heb ik voor niets demo's zitten luisteren laatst. :P

edit: er zijn toch ook veel meer object locations beschikbaar dan dat er aan channels zijn?

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 7 april 2017 17:39]

Hoe je mix wordt samengesteld (door middel van channels of objecten) merk je bij het afluisteren niet of nauwelijks iets van, bij het afluisteren zijn alleen de speakers belangrijk.

Ook al zijn er 20.000 objecten/channels, zolang je maar (bijvoorbeeld) 8 speakers hebt zijn alleen die 8 speakers van belang. De plaatsing van die objecten binnen de virtuele ruimte is virtueel oneindig, maar in de praktijk gewoon 100% afhankelijk van de hoeveelheid en de plaatsing van je speakers. Als je geen Z-as in je speakeropstelling hebt (door middel van speakers aan het plafond of speakers die naar het plafond stralen) dan kan je ook geen plaatsing in die Z-as simuleren, of je nou objecten of channels gebruikt. Ook in de X en Y assen ben je afhankelijk van het aantal speakers, daarom heb je er bij mono maar 1 nodig, bij stereo 2 en bij surround sound tenminste 4.

Nogmaals, het enige voordeel dat je theoretisch uit Atmos zou kunnen halen met een 5.1 opstelling is dat het voor de (bijvoorbeeld) Xbox iets makkelijker is om de plaatsing binnen de virtuele omgeving te bepalen, maar dat betekent niet je dat ook hoort want dat kan met een traditionele mix net zo goed, alleen misschien iets minder eenvoudig.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 18:07]

Oke helder, bedankt voor de toelichting. Toch wel grappig dat veel mensen dit wel op die manier voor zichtzelf vertaald hadden.
Ik denk dat het ook wel met de marketing te maken heeft, dat het bewust zo wordt gepusht. Ik denk dat de bedrijven die dit spul verkopen zoiets denken als: Het is al moeilijk genoeg om mensen te verleiden een 5.1 opstelling te plaatsen/kopen, hoe moeten we ze dan in hemelsnaam overhalen ook nog eens speakers an het plafond te gaan hangen en vandaar ( in eerste instantie) soundbars en nu speakers die vanaf de grond (ook) omhoogstralen... En dus is het logisch dat er verwarring is.
Dat maakt opzich nog wel sense inderdaad. En als je mensen kunt verkopen dat ze met hun bestaande speaker opstelling een verbetering krijgen dan heb je dat goed gedaan als verkoper zijnde. :P
Nee hoor, basix heeft echt wel gelijk. Object based ipv van channel based is het grootste verschil. Dat extra hoogte kanalen veel aan de ervaring kunnen toevoegen zijn we helemaal met je eens maar ze zijn niet vereist voor atmos.

Kijk je op de site van dolby zelf dan zie je daar staan in grote letters:
What a Dolby Atmos Setup Looks Like

With a Dolby Atmos enabled sound bar, or as few as six speakers in a conventional home theater system, you can enjoy the magic of Dolby Atmos
https://www.dolby.com/us/...ies/home/dolby-atmos.html

En bij de setup guide staat een conventionele 5.1 setup zonder hoogte kanalen er ook gewoon tussen:
https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup/index.html
Dat is dan marketing gelul, pardon my French, of je leest/begrijpt het gewoon niet goed.

Zoals ik hierboven al heb uitgelegd ga je als luisteraar met een traditionele 5.1 setup gn verschil horen tussen gewone surround en Atmos. Punt. Het enige verschil is hooguit dat omdat het voor de techneut makkelijker was een redelijke mix te maken je een iets betere mix krijgt, maar dat is verwaarloosbaar omdat het dan te maken heeft met de techneut die de mix maakt en niet met de hardware die je gebruikt om het weer te geven en het is voor een techneut nog steeds heel makkelijk om de mix zwaar te verkloten, bij een film. Bij een spelletje hoeft er in principe nauwelijks meer een geluidstechnicus bij te pas te komen omdat de computer de plaatsing grotendeels kan bepalen, maar dat kon ook al met een traditioneel surround signaal en ook dan geldt weer dat er pas Atmos verschil is als er Atmos speakers in de opstelling staan.

bij de setup guide staat 1 plaatje met een traditionele 5.1 setup en daar zie je dan ook geen blauwe (Atmos) dingetjes, en dus geen verschil.... Alleen met de speciale Atmos setups (vanaf 5.1.2) zie (en hoor) je dus verschil met een traditionele (5.1) setup.

Object based t.o.v. channel based is van belang voor de technici die de mix maken en voor de hardware die het weergeeft. Als luisteraar merk je hier in principe niets van ten opzichte van een (goede!) traditionele surround mix, tenzij je dus die extra speakers hebt staan. Vergelijk het met zwart-wit tv t.o.v. kleuren t.o.v HDR... Je merkt het verschil pas als je een tv hebt die het verschil ook kan weergeven (en ja, ik weet dat je makkelijk gaten kan schieten in deze vergelijking, maar probeer te begrijpen wat ik er mee bedoel). Atmos op een traditionele 5.1 set is als kleuren televisie kijken op een zwart-wit toestel.

Object based vs channel based is een verschil dat uitmaakt voor de technici (en de hardware) die de mix maken, in principe niet voor de luisteraar, voor de luisteraar zijn alleen de extra speakers in de hoogte van belang en hoor je dus, zonder die extra speakers, geen verschil.

edit-

Laat ik het nog op een andere manier proberen uit te leggen... Met een traditionele surround opstellilng heb je alleen te maken met X en Y cordinaten. Vr Atmos werd de positie bepaald door een techneut die met wat sliders het volume per speaker bepaalde waardoor het lijkt alsof binnen die X en Y cordinaten het geluid van een bepaalde plaats afkomt. Met Object based gebeurt dit niet door een techneut maar door een computer. Het eindresultaat is in principe voor de luisteraar gelijk.

Wat Atmos brengt is behalve X en Y cordinaten nu ook Z cordinaten (hoogte). Of die plaatsbepaling nu door een techneut met sliders (channels) gedaan wordt of door een computer (object) maakt niet uit, het eindresultaat blijft hetzelfde, maar verschil (Z cordinaten) hoor je alleen als je speakers hebt die ook Z cordinaten weer kunnen geven (doordat ze aan het plafond hangen of naar het plafond toe stralen).

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 16:16]

In de afgelopen 2 generaties heb ik geen games gezien die DTS-HD of Dolby True HD hebben gebruikt. Games gebruiken vandaag de dag nog gewoon Dolby Digital en DTS.

Vraag me af wat de reden hierachter is, iemand die dat weet? Ik weet niet hoe het met Atmos zit qua game ondersteuning, maar het zal voor eigenlijk 100% gewoon voor films worden gebruikt. Daarbij heb je ook nog Atmos speakers nodig en een receiver die Dolby Atmos support heeft. Volgend jaar ben ik van plan mijn receiver weer te gaan upgraden wanneer ik overstap op een 4KTV.
DTS-HD en/of Dolby True HD voegen voor games nauwelijks iets toe, alleen een iets hogere bitrate dus waarom zou je dat in een game implementeren? Dolby Atmos en DTS X daarentegen bieden voor games juist wl echt iets extra, namelijk betere positionering van het geluid, vooral maar niet alleen doordat er nu ook hoogte in het geluid zit (een overvliegend vliegtuig hoor je ook echt boven je).
BF1 en BF4 ondersteunen Dolby Atmos.
Nu het wordt ondersteund zullen er vanzelf meer volgen.
Zelfde als destijds van 2.0 naar 5.1 en van 5.1 naar 7.1
Staat in het artikel..:

De toevoeging is beschikbaar voor de Xbox One en de Xbox One S en biedt ondersteuning voor games en video's. Onder meer audioformaten als Dolby Atmos en DTS-X worden ondersteund.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 7 april 2017 12:42]

Lijkt me niet, naar mijn weten zijn er ook geen spellen die bijv. TrueHD of DTS-HD (MA) doen.
Ben benieuwd :) Jammer dat mijn receiver geen HDR signaal doorgeeft, maar je kunt niet alles hebben ;)
Atmos / DTS:X (en Auro 3D) zijn immersive soundformats, het is exact t dezelfde HD Audio stream PLUS X Y Z coordinaten (vergrootting van file size is nihiel)

Dus als je een 5.1 set hebt , geniet je gewoon van het True HD of DTS-HD geluid en doet jouw receiver niets met de X Y Z coordinaten

Dit Tweakers artikel zegt t zelfde als sommige andere bronnen en wat jammer is , is dat er niets wordt gezegd over support in toekomstige games hier over. (Zou kunnen dat t Scorpio-only wordt, maar dat lijkt mij stug en erg zonde. Er komt nog n Xbox App uit hier voor , very soon)

bijna alle 200+E AVR's supporten dit en mooie bijkomstigheid is dat de DSU geweldig is :(Dolby D + Surrround / DTS > DTS Neural: X)

Geweldig voor films & concerts

PS: Ik heb maanden hier op zitten wachten ! en ben dan ook zo blij als n kind met n ijsje ! ;-)

[Reactie gewijzigd door SvenG op 7 april 2017 14:47]

Dit is echt wat voor de audiofiel, aan de andere kant, als je een LP luistert op een platenspeler met hier en daar een imperfect geluidje/krasje, is dit minder plezierig als een film/game met over the top state of the art muziek/geluidseffecten? Als je zo op geluid gefocussed bent, is dat dan lekker ontspannend..... en dan nog niet te spreken over het gekraak van chips en popcorn er tussendoor van je vrienden, vriendin, kinderen, etc. Op den duur hoor je het ook niet meer die verschillen, totdat er weer een nieuw systeem uit komt. Lekker, komt je opa langs, vraagt ie of het geluid nog harder mag, omdat ie het niet hoort.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 8 april 2017 09:27]

Tweakers is niet meer de hobbywebsite die het ooit was. Dat is waar. Tweakers heeft geld nodig om van te bestaan, dat is waar. Microsoft heeft in het verleden geld aan Tweakers gegeven voor dubieuse zaken (ik herinner me een 'hippe nieuwe' plaatjescarousel die voor geen meter werkte op goede browsers, maar in Internet Explorer (een soort MOSAIC met iets meer functionaliteit) schijnbaar wel werkte. Ook dat is waar. Maar als ik op de frontpage kijk vind ik positief en negatief nieuws over Ubuntu, Samsung, Apple en Microsoft. De suggestie van jou dat Tweakers aan de voeten van (alleen) Microsoft ligt vind in ongegrond en onnodig.

Dat gezegd hebbende: je bedoelt Microsofthondje, dit is een samengesteld woord.