Netflix voegt ondersteuning voor Dolby Atmos toe

Netflix is begonnen met het ondersteunen van Dolby Atmos. De eerste film met een Dolby Atmos-track, is Okja, die over een genetisch gemodificeerd supervarken gaat. De film is vanaf woensdag wereldwijd beschikbaar op het videoplatform.

Okja is de eerste titel die door Netflix wordt aangeboden met ondersteuning voor Dolby Atmos, maar Dolby Laboratories zegt dat er binnenkort meer titels beschikbaar komen die het audioformaat ondersteunen. Netflix zou het aantal titels dat dit surroundformaat ondersteunt, steeds verder willen uitbreiden. De anime-serie Blame!, Death Note en de film Bright zullen binnenkort ook op Netflix beschikbaar zijn met Dolby Atmos. De tegenhanger van Dolby Atmos, DTS:X, wordt niet ondersteund.

Gebruikers die de 360-gradengeluidservaring van Dolby Atmos willen ervaren, hebben een Xbox One nodig en een receiver of een soundbar die het Dolby Atmos-formaat kan decoderen. Windows 10-systemen die de Creators Update hebben doorgevoerd, hebben via de Dolby Access-app waarschijnlijk ook toegang tot de titels met Dolby Atmos op Netflix. Tot slot is er een update uitgebracht voor LG-oled-tv's uit 2017, zodat bezitters van deze tv's ook het Dolby Atmos-materiaal op Netflix ondersteunen.

Netflix biedt al langer een selectie van films en series aan in 4k-resolutie en met ondersteuning voor de hdr-technologie Dolby Vision, maar wat geluid betreft bleef het bij de relatief verouderde ondersteuning voor Dolby Digital 5.1. Het formaat Dolby Atmos wordt al sinds 2015 ondersteund bij bepaalde videostreams van Vudu, een Amerikaans videoplatform dat films aanbiedt.

In april bracht Microsoft een update uit voor de Xbox One, waarmee Dolby Atmos werd ondersteund. Er werd toen bitstream pass-through toevoegd. Met deze technologie worden digitale audiosignalen onveranderd naar versterkers doorgestuurd. De technologie is in feite een vooraf opgenomen datastream die digitaal 1-op-1 wordt doorgestuurd naar een ander apparaat. De console hoeft het geluid dan niet meer te verwerken.

Dolby Atmos is een surroundformaat dat al langer bestaat in bioscopen. Het formaat kenmerkt zich door een heel precieze positionering van geluidseffecten in de ruimte; het geluid komt niet alleen van de zijkant en van achter, maar ook van boven de luisterpositie. Door gebruik te maken van luidsprekers in het plafond of soundbars die het geluid via het plafond weerkaatsen, is deze ruimtelijke geluidservaring ook beschikbaar voor consumenten.

Door Joris Jansen

Redacteur

28-06-2017 • 16:24

133 Linkedin

Reacties (133)

133
126
42
11
1
77
Wijzig sortering
De paar keer dat ik juist specifiek naar de bios ging om Atmos in een film te ervaren, merkte ik er buiten de techdemo vooraf aan de film amper wat van.

Heeft iemand echt verschil gemerkt in de ervaring van een film met Dolby Atmos? Zo ja, welke film(s), en waar in de zaal moet je dan eigenlijk zitten (het midden?)?
Je merkt het vooral als je van Atmos terug gaat naar 7.1 of 5.1. Als je naar een Atmos film kijkt zal je op dat moment het niet als toevoeging ervaren. Zet je het uit, dan merk je opeens wat je mist. Het is vooral leuk om vlak na elkaar identieke scene's mét en zónder Atmos te laten horen.

Goede situaties waarin het toevoegt zijn bijvoorbeeld als er slecht weer in een scene is; regen/onweer waarbij het duidelijk van boven komt. Uiteraard ook situaties waarbij heel erg specifieke geluiden gebruikt worden zoals lasers / spaceships. Die worden vaak veel specifieker geplaatst (dat merk je ook in 5.1 of 7.1 opstellingen). Al met al is het vooral de geluidsbubbel die 'omhoog' getrokken wordt. ipv een 2D circel om je heen wordt het een halve sphere over je heen.

Voor een goede ervaring kan ik in ieder geval Metropolis Antwerpen (Kinepolis) aanraden. Of een van de Dolby Cinema's. Daarnaast heeft Kinepolis Utrecht ook een tweetal zalen met Atmos.

Edit:
En zoals @HS2005 al reageerde is je opstelling zeker van belang. Een goede speaker-setup is, ondanks dat ze erg graag doen geloven 'dat het niet uitmaakt' wel hetgeen dat het afmaakt. Ze kunnen veel compenseren, maar een correcte opstelling is belangrijk. De Atmos enabled speakers zijn 'best aardig' en doen het verrassend goed, maar vallen toch een beetje in het niet met een goed uitgemeten setup.

In mijn situatie gaat het om een 7.1.4 opstelling (met een Arcam AVR 850 met een Yamaha RX-v3500 als eindversterker voor mn height speakers). In de basis is dat al fantastisch, maar ook een goede Room EQ (met Arcam's DIRAC) helpt ook weer een hoop. Voor de geinteresseerden: http://www.maxxmark.com/dropbox/IMG_3472-1600.jpg en http://www.maxxmark.com/dropbox/IMG_3474-1600.jpg

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 28 juni 2017 18:43]

Eerlijk gezegd heb ik 2 of 3 atmos films gezien maar voor mijn gevoel voegt imax meer toe.
Zit tussen de oren ;)

IMAX heb je ook een breder/groter beeld en doordat je soms iets naar links of naar rechts kijkt, gaat jouw hoofd/hersenen automatisch ook het geluid wat erbij hoort "versterken" ten opzichte van het overige geluid.

Neemt niet weg dat IMAX een hele fijne beleving is waarbij ik nog steeds moet constateren dat een goede 2D-uitvoering van IMAX voor mij nog steeds een stuk fijner kijkt dan een middelmatige 3D uitvoering.
Gaat waarschijnlijk vooral harder.
Maar ik hoorde niet echt betere positionering.
IMAX Immersive Sound is de tegenhanger van Dolby Cinema. Wil je perfect beeld (4K & HDR) in combinatie met een immersive sound system dan zijn dat de enige twee opties. In Nederland heeft alleen Vue 2 zalen met Dolby Cinema en is Pathe van plan dit jaar 5 zalen van IMAX Immersive Sound te gaan voorzien. Welke dat zijn en wanneer dat gebeurd staat echter niet op de website. Tot nu toe waren de IMAX zalen in Nederland nog uitgerust met een 5.1 geluidssysteem. In het najaar wil Pathe ook nog 2 Dolby Cinema zalen openen in De Munt en in De Kuip.

[Reactie gewijzigd door dsdevries op 29 juni 2017 13:18]

Het is net als 3D: het wordt vaak ingezet om een slechte film te maskeren... Een goede film met ouderwets stereogeluid is altijd beter dan een slechte film met alle technische opties.
Ik zou liever zien dat netflix eens ultra wide screen gaat ondersteunen. Het is belachelijk te zien dat een film die precies de juiste ratio voor mijn scherm heeft het beeld niet vergroot maar links, rechts, onder en boven een zwarte balk weergeeft. zo fucking dom en al door zoveel mensen aangekaart online en aan netflix. Zet er verdomme een schaal functie op, zodat je de video kunt schalen naar het formaat van je scherm. Echt belachelijk! Zelfde geld overigens voor google video, Ook hun geven rondom zwarte balken als je een film huurt en kijkt op een ultra wide scherm.

Dit lijkt me een stuk nuttiger dan een sound functie waar je niets aan hebt als je geen thuis bios hebt

[Reactie gewijzigd door sygys op 29 juni 2017 16:10]

Ha, het geluid van de regen in Star Wars (Force Awakens?) viel me inderdaad speciaal op toen ik 'm keek. Maar ik had niet echt een wow factor bij het verdere geluid. Vanaf toen vroeg ik me af of er ergens reviews staan van Atmos-tracks. Want dat een film Atmos ondersteunt, wil nog niet zeggen dat dit ook in alle scenes in de film effectief merkbaar is.

Offtopic vroeg ik me ook af of je met Dolby Atmos de dialoog-audio wilt laten verspringen, zodra het camera-standpunt verandert. Zou wel realistisch kunnen overkomen, al zou je ook gek kunnen worden van de verspringingen. :P
Anoniem: 855731
@letsa28 juni 2017 19:26
Ik denk als je de wow-factor ervaart dat er teveel effecten worden gebruikt. De beste toepassingen van dit soort technologie zijn heel subtiel. Het is hetzelfde met beeld of geluid. Als je in de winkel een TV-scherm ziet met een wow-factor, kan die in de praktijk best wel tegenvallen. Van zo'n oversaturated Samsung promo-filmpje krijg je hoofdpijn als je daar de hele avond naar kijkt.
De subjectieve bevindingen van MaxxMark kan ik tevens beamen. Binnen mijn "thuisbioscoop" maak ik gebruik van een Marantz NR1607 versterker, dit in combinatie met Denon SYS-2020 speakers en als aanvulling Onkyo SKH-410 Dolby Atmos speakers. Oftewel een 7.1.2 opstelling. < Dit is overigens niet de beste set-up voor bij het gebruik van Dolby Atmos.

Het verschil bij 4K Blu-rays met Atmos ondersteuning t.o.v. 7.1/5.1 surround is merkbaar. Met name bij scenes met regen/onweer is het verschil merkbaar. Het geluid is voller en het belangrijkste kenmerk van Dolby Atmos zijn de surround-effecten die boven de luisterpositie plaatsvinden.

Video van Onkyo (Wat is Dolby Atmos): https://www.youtube.com/watch?v=b5sAsZyRm_k

[Reactie gewijzigd door HS2005 op 28 juni 2017 18:22]

the great wall heeft erg goede dolby atmos. Echter, je moet redelijk voorin de zaal zitten en niet achterin om het goed te ervaren. Ik heb getest in Pathe Zwolle en in die zaal zit je op rij 3 (niet 3d film) en rij 4 (3d film) het beste.

In het midden gaat het, maar je mist wel wat effect, achterin mis je bijna alles bij de meeste films is mijn ervaring.

Thuis is het echt niet makkelijk op te zetten, ik zie wel voorbeelden met 4 boxjes aan het plafond, maar dan mis je toch wat. Ik denk dat je eigenlijk thuis helemaal geen goede atmos kan creëren omdat je woonkamer te klein is. Het is meer een gimick voor thuis, net als een 3d tv dat feitelijk is. In de bios heeft het bij een aantal films meerwaarde, maar bij de meesten niet. Eigenlijk net als laserprojectie, dat vind ik ook niet echt een verbetering terwijl de kosten vele malen hoger zijn voor de bioscoop.

Hoe je thuis met een soundbar atmos krijgt ontgaat me volledig, zal wel van dat neppe 3d geluid zijn dat ook uit mijn soundbar moet komen, compleet zinloos.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 28 juni 2017 17:24]

Plus dat in de meeste woningen de bank met de achterkant tegen de muur aan staat.
Het geluid wordt via het plafond weerkaatst naar je oren, de meeste ATMOS systemen hebben op de frontspeakers speakers gemonteerd die naar boven zijn gemonteerd.
Mission Impossible: Rogue Nation!

De scene dat die in de BMW aan het rijden is, de scenes in de wagen en de crash en dergelijk. Dat was echt het. Het voelde/klonk echt alsof je IN de auto zat. Het klopte gewoon. Was heel bizar :)

Maar eerlijk, ook 5.1 merk je niet altijd, maar het is er wel. Je merkt het pas als je in een film naar Stereo zou overschakelen. Dan is het plots heel plat.
Ik kan me herinneren dat ik best onder de indruk was van Star Wars The Force Awakens in een zaal in Cinema Gouda, zowel qua atmos als qua beeldkwaliteit.

Eigenlijk is het bizar dat Dolby Atmos niet veel meer is doorgedrongen in Nederlandse bioscoopzalen. Mits goed geïmplementeerd voegt dat imo echt wat toe.
Pathé Bioscopen is bezig met het aantal Dolby Cinema/Atmos bioscopen uit te breiden.
Vue heeft ook een aantal bioscopen met Dolby Atmos en Dolby Cinema, Hilversum is dat sowieso.
Eindhoven heeft ook een speciale Cinema/Atmos zaal.
Mooi artikel van Tweakers ook over:
video: Dolby Cinema: laserlicht in de duisternis
De Force Awakens gezien in Hilversum. Geweldige ervaring inderdaad. Wil je dat thuis reproduceren heb je minimaal een 9.2.4 opstelling nodig en dan niet met lullige €200,- p/s luidsprekers.
Kortom gewoon naar de Armos bioscoop als je echt wil genieten en een avondje uit met voorafgaand een etentje is toch ook leuk 😁
Helemaal mee eens. Vroeger, zeg maar in het tijdperk dat Full HD en Blu-ray net opkwam, heb ik bakken met geld geïnvesteerd in een (voor die tijd grote) Full HD televisie, 7.1 AV receiver met DTS-HD Master Audio en Dolby TrueHD ondersteuning, een 7.1 luidsprekeropstelling en een goede Blu-ray speler.

Inmiddels is er veel veranderd op technisch gebied en omdat ik verhuisd ben en het niet meer zo praktisch was om een 7.1 opstelling te houden, laat staan 9.2.4, ben ik teruggegaan naar een 3.0 opstelling. Wel nog volwaardige vloerstaande bi-amped JBL speakers en een center speaker, maar geen subwoofer en surround kanalen meer.

Hoewel het verschil bij actiefilms merkbaar is, mis ik het ook weer niet, precies vanwege de reden die jij aanhaalt: ik kies de beste bioscoop uit om de nieuwe films te kijken. Niks kan daaraan tippen. Sterker nog: als ik mijn huidige setup ga vervangen, wil ik ook van de receiver en losse speakers af. Heb vorig jaar in een vakantiewoning gezeten waar ze een Sonos Playbar hadden opgehangen onder de tv en ik was onder de indruk van wat zo'n kleine soundbar voor geluid brengt. Goed genoeg voor thuis als je toch een compromis moet maken, wat ze bij bijv. Vue Hilversum hebben ga je thuis zonder bakken met geld niet eens bij in de buurt komen:
- Dolby Cinema dubbele laserprojectoren
- HFR
- 4K
- HDR
- Dolby Atmos
- 61.3 opstelling met elk kanaal een eigen receiver
Inderdaad. Ik heb ook The Force Awakens gezien in deze zaal en wat een kwaliteit. Het is super scherm beeld en het geluid is alsof je inde film zit. Toen ik later met mijn broer in een niet Dolby Cinema bios ging kijken, was ik zwaar teleurgesteld in de kwaliteit van zowel het geluid als het beeld.

Ik geloof dat Vue Eindhoven en Hilversum de enige zijn nog in NL met Dolby Cinema. Met The Force Awakens in ieder geval wel.
Ah thx voor de heads up, dat zijn de betere berichten.
nah, THX was het ding ten tijde van de oorspronkelijke Star Wars trilogie :*)
Er zijn een hoop Vue zalen die het hebben en Pathé is ook bezig om het uit te breiden. Nog even geduld :)
Ik kijk nog graag films in 3D en voor mijn gevoel de enige die het een meerwaarde vind.

Bewust niet gekozen voor atmos bij mijn Denon versterker doordat het meeste te downloaden was voor 7.1. Woonkamer muur tot muur is bij mij 460cm dus ik denk dat het ook een brei van geluid wordt.

Wie weet de volgende, over een paar jaartjes een 55 inch philips oled met een 7.1.4 Denon 195watt per kanaal.

Nog even ter opvulling.
Bioscoop met d-box 1keer gedaan maar dat is voor een goede adventure film een must have.

[Reactie gewijzigd door Only_Pevede op 28 juni 2017 21:44]

Ja mee eens, ik hou van mooi geluid. Maar echt de nut van Atmos heb ik nog gemist. Het schijnt dat Veu wel mooie Atmos speakers heeft, maar zelf niet geweest.

Wat ik zou willen weten, als de audio stream doorgesluisd wordt, waarom wordt enkel XBOX One ondersteund? Het zou zou fijn zijn als Chrome Cast ook dit kon.
Het zou zou fijn zijn als Chrome Cast ook dit kon.
+
All Chromecast devices already support Dolby Atmos passthrough, which means that Chromecast Ultra supports Dolby Atmos as well. With that being said, note that the only officially supported setup of Chromecast Ultra is to plug it directly into the HDMI port of your TV. If the sound is coming out through your TVs speakers, then the Chromecast Ultra is working as intended. There's no guarantee as to how and if your external audio devices will work when added to your setup.
Het werkt dus gewoon maar alleen van de Chromecast over de eigen HDMI direct naar jouw TV. Wat er daarna mee gebeurt of als de Chromecast in een ander device (zoals een versterker) wordt geplugd, wordt door Google niet ondersteund.

/edit: verduidelijking, nadat Atmos dus jouw TV binnenkomt, zal er zeeeeer waarschijnlijk direct een omzetting plaatsvinden. Op dat moment is Atmos dus niet meer Atmos maar een ander hoeveelheid kanalen / geluid / bitrate. Het aftappen van Atmos, bijvoorbeeld via een ARC, zal mogelijk wel werken maar niet in de exacte kwaliteit die door de Chromecast werd aangeboden.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 28 juni 2017 17:23]

Klopt.
Ik heb een Samsung TV en 5.1 speakers en chromecast.
-Als ik Netflix via de chromecast in de TV afspeel heb ik stereo geluid.
-Als ik Netflix via de chromecast in de 5.1 versterker met ARC afspeel heb ik 5.1 geluid.
Het is dus een smart TV? Kan je wel apps op je TV met ARC 5.1 naar je versterker sturen (ac3/dts)?

Ik snap trouwens nog niet helemaal wat je bedoelt. In je tweede zin zeg je dus dat de chromecast in je receiver het signaal (beeld en geluid) doorstuurt naar de TV, en de audio via ARC weer terug naar de receiver? Maar als je het complete signaal direct cast naar je TV, en dus ook je receiver voedt met audio via ARC, er alleen stereo overblijft?
Netflix om de smart TV app heeft ook 5.1. De versterker met arc stuurt enkel het beeld door en speelt het 5.1 geluid goed af.
De bottom line is dat de HDMI aansluiting van de TV het geluid netjes terug naar stereo converteert ondanks dat de TV 5.1 en andere formaten wel ondersteunt.
Dat is best absurd. Weet je ook hoe het zit met de TOSLINK of s/pdif output van je TV, zo aanwezig?
Het is een bekend probleem bij veel TVs (of in ieder geval veel Samsung Tv's). Mij speakers zijn ook Samsung dus ik kan met de Samsung direct link (bluetooth), optisch of via HDMI verbinden. In alle gevallen kan de Samsung Smart tv app wel 5.1 maar de chromecast in de HDMI poort geen 5.1. ARC is een redelijke tussenoplossing, maar CEC werkt minder goed via ARC.
Afgelopen zaterdag naar VUE in Hilversum geweest naar transformers in de dolby cinema zaal. Het geluid in deze zaal komt overal vandaan. Daarnaast is het beeld ook erg scherp en helder. Een leuke kijk ervaring. Zelf zorg ik dat ik ergens in het midden/midden van de zaal zit.

Dolby cinema: https://www.vuecinemas.nl/beleving/dolby-cinema
Bij Skul Island had ik wel een hele fijne 360 graden geluidservaring moet ik zeggen. Bij Vue in Eindhoven hebben ze een Atmos zaal, vond ik zeker wel een toegevoegde waarde.
Moet je voor de geluidsbeleving niet altijd in het midden van de zaal zitten dan? Ik doe dat in ieder geval al jaren.
The martian was behoorlijk indrukwekkend met DA, rommelde zelfs zo hard (explosie van de compound) in vue Eindhoven toen dat de 3d projector out of alignment ging.
Ik heb gisteren een Netflix update gehad voor mijn LG C7 OLED 2017 tv.
Is dit een verkapte "Kijk mij een OLED tv hebben" of hoe moet ik dit lezen? Het is niet echt een aanvulling op het artikel daar je er niet bij vermeld of je nu dan ook Atmos hebt ja of nee en zo wel, wat is dan je ervaring. Dat zijn reacties waar we wat aan hebben.
Ik hoop dat de 2016 modellen ook nog een update krijgen :(
Atmos is exclusief voor 2017 OLED tv's. Atmos zit in de hardware van de TV.
Atmos is exclusief voor 2017 OLED tv's. Atmos zit in de hardware van de TV.
De 2017 OLED modellen ondersteunen DD+/Atmos passthrough via ARC.
Die gebruiken een wat nieuwere HDMI transceiver chip die wel geschikt is voor de benodigde ARC bandbreedte
DD+/Atmos decoding zit niet in de TV, dat gaat alleen via een geschikte receiver of soundbar

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 juni 2017 21:59]

De nieuwere HDMI transceiver chip is de nieuwe hardware, waar ik het over had.
Klopt maar je opmerking "Atmos zit in de hardware" is onjuist, dat geldt alleen voor de decoder (receiver,soundbar)
Een HDMI tranceiver chip zend/ontvangt data en heeft geen notie van de gebruikte codec.
Jaloers en +3 gekregen door andere jaloerse jongens. Triest volk, ik kan er alleen maar medelijden mee hebben.
Helaas heb je er niet veel aan want Atmos kan niet door ARC.
Ik heb er wel wat aan want Atmos gaat door DD+.
Het merendeel van de TV's en receivers ondersteunt geen DD+ laat staan Dolby Atmos passthough via ARC!

Praktijk voorbeeld:
De LG 2017 OLED toestellen ondersteunen DD+ via ARC, de 2016 modellen niet.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 juni 2017 22:22]

Eindelijk! :D

Ik neem aan dat als je geen Atmos hebt automatisch Dolby TrueHD wordt gekozen?
Voor zover ik doet Netflix geen TrueHD maar slechts DD+, aangezien Atmos ook aan DD+ tracks toegevoegd kan worden (o.a. Vudo doet dit al), verwacht ik eigenlijk dat Netflix ook bij DD+ zal blijven.

Aangezien een TrueHD stream 18mbit/s kan zijn zou het me erg vreemd lijken als Netflix ineens op TrueHD over zou gaan, volgens mij zijn de meeste 4K videostreams op Netflix maar 15.6mit/s, de verwachting dat ze dan audiostreams zouden gaan doen tot 18mbit/s lijkt me helaas enigzins vergezocht.
Omdat Atmos bovenop de bed-channels ligt van TrueHD hoeft de player geen weet te hebben van of een receiver atmos-capable is. Het is dan ook vrij onwaarschijnlijk dat Netflix dit kan detecteren en besluiten om niet het signaal uit te sturen.

Ik acht de kans dus zeer groot dat dan gewoon het signaal (TrueHD+Atmos) wordt doorgestuurd waarna jouw receiver gewoon de bed-audio zal weergeven.

Overigens zou het ook kunnen dat er een speciaal voor (tv)broadcast gebruikte compressie gebruikt wordt. In dat geval zou het zomaar kunnen zijn dat het net iets anders ligt. Ieder bitje telt dan natuurlijk :)
Gewoon L en R geluid - bestaat dat nog? Ik heb maar 2 oren - en in de rest geloof ik helaas voor dolby niet.
Ik heb maar 2 oren
Met 2 speakers in stereo opstelling kun je niet een geluidbron reproduceren die b.v. achter of boven de luisteraar staat!
en in de rest geloof ik helaas voor dolby niet.
Heb maar een advies ga eens na een Atmos bioscoop, het verschilt tussen Dolby Digital/DTS en een goede Atmos mix is enorm.
Dolby Atmos (en DTS-X) zijn object based, maw een geluidstechnicus kan geluidsbronnen positioneren (en verplaatsen) binnen een 3D ruimte.

De Atmos decoder bepaalt welke speakers aangestuurd moeten worden om het geluidsbeeld zo natuurgetrouw als mogelijk te reproduceren
Kom je ooit in de bioscoop? Ga maar eens in een goede zal zitten met Dolby Atmos / IMAX en je merkt echt wel verschil. Dat gelul over oldskool 2.0 FTW word ik af en toe beetje moe van...
Gewoon L en R geluid - bestaat dat nog? Ik heb maar 2 oren - en in de rest geloof ik helaas voor dolby niet.
Met die 2 oren hoor je toch ook of iets van links, rechts, midden, linksachter of rechtsachter komt?
Ik wil echt niet meer downgraden van mijn 5.1 setup.
Windows 10-systemen die de Creators Update hebben doorgevoerd, hebben via de Dolby Access-app ook toegang tot de titels met Dolby Atmos op Netflix.
Wil je Dolby Atmos via je PC moet je dus apart betalen? Ik heb die Dolby app een keer geïnstalleerd maar daar moest ik destijds voor betalen (in-app na verlopen evaluatie periode).
Ik geloof dat je alleen moet betalen voor het gebruik van Dolby Acces in combinatie met headphones. Voor home cinemasystemen die Dolby Atmos ondersteunen is het gebruik van Dolby Acces gratis als ik me niet vergis.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 28 juni 2017 16:34]

Dat kan kloppen inderdaad, ik had het destijds geïnstalleerd omdat mijn headphone Dolby Atmos ondersteuning had.

Morgen thuis testen of ik Dolby Atmos via de PC aan de praat krijg.
Niets van gemerkt. Ik heb in mn HT een Atmos opstelling en heb met enige regelmaat mn PC er aan hangen. Sinds de creators update kon ik de Atmos app gewoon installeren en gebruiken.

Ofwel, in combinatie met een Atmos capable receiver is het gewoon gratis
Top, beter geluid is altijd welkom. Nu nog surround geluid in de browsers. (Helaas is dat iets waar vooral de browsers zaken voor moeten aanpassen)
Ja ik snap nog steeds niet dat dit anno 2017 nog altijd niet toegevoegd is, terwijl surround enorm gemeengoed is.
Volgens mij kan dat dus als je Netflix kijkt in Edge, 1080p en dolby atmos. Kan het niet controleren, want ik heb geen abonnement.
Het lijkt mij dat als Netflix een plugin maakt dat ze zelf deze functionaliteit toe kunnen voegen.
Nvidia Shield TV support toch ook D-Atmos?
De Nvidia Shield TV ondersteunt in elk geval wel Dolby Atmos, via bijvoorbeeld SPMC. Dat kan gewoon via passthrough naar een receiver. De grote vraag is of Netflix de Dolby Atmos streams ook beschikbaar maakt in de Netflix app op die boxen. Dat hoeft helaas niet per se.
Ja de shield zelf wel maar de Netflix app volgens mij nog niet.
Alles in 4K met hoge bitrates is veel belangrijker.
Een groter aanbod met meer A titels en series langer beschikbaar stellen is nog veel belangrijker.
Lijkt me een kleine meerwaarde tegenover lossless audio.
Het is maar waar uw prioriteiten zijn.
Maar treur niet 4K is bij Netflix ook flink aan het groeien.
Laat ze eerst eens meer content aanbieden waar überhaubt een DD of DTS track bij zit, daar is ook nog veel te weinig van beschikbaar.
Valt toch wel mee met Dolby Digital 5.1? Wat betreft DTS klopt dit inderdaad maar hier is het verschil met DD5.1 is in de praktijk in een woonkamertje nauwelijks merkbaar.
Ik heb tot nu toe nog geen film of serie gekeken die geen DD ondersteunen heeft. DTS ondersteund Netflix volgens mij niet.
Nochtans zijn er zat stereo films op Netflix. Zoals bv pearl harbor. Of dat moet ondertussen gewijzigd zijn.
Waarschijnlijk heb je een oudere receiver met DTS, DD en PCM support. Netflix gebruikt DD+ wat iets moderner is. Is DD met lage bitrates. Wat moderne versterkers supporten dit wel. Ik had dus ook alles stereo bij Netflix ;(

[Reactie gewijzigd door gepebril op 28 juni 2017 18:38]

Nee, in tegendeel. Het is een relatief modern Pioneer Receiver van ongeveer 2 a 3 jaar oud en ondersteund DOLBY TrueHD, DOLBY Pro Logic IIz, DTS-HD en DTS Neo:X 7.1. Maar dan zou het wel erg waardeloos zijn van Netflix dat ze alleen daar support voor hebben, zodat je dan wel een erg moderne receiver moeten hebben.
Zal vast wel een reden hebben dat ze alleen Dolby Digital Plus als Multichannel stream gebruiken. Ten minste vorig jaar toen ik Netflix abbo had.
Goed nieuws, hoop dat ze snel de Nvidia Shield gaan ondersteunen. Dan is er eindelijk wat meer aanbod in Dolby Atmos, die paar (goede) films die er zijn maakt het voor de meeste mensen niet interessant om te investeren in een Atmos setup. Het zou ook eens tijd worden, Dolby Atmos past in dezelfde stream als Dolby Digital dus het kost Netflix geen extra bandbreedte.

Nu nog zien wie er gaat winnen in de strijd tussen Atmos, DTS:X en Auro 3D. Zelf hoop ik Atmos natuurlijk anders moet ik mijn setup weer gaan ombouwen.

[Reactie gewijzigd door Juicie op 28 juni 2017 22:30]

Dus Atmos zijn zwaar compressed streams?
Ik hoor nogal een verschil tussen de oude 5.1 formaten en de HD uncompressed formaten. Ging er eigenlijk vanuit dat Atmos zich als uncompressed formaat gedroeg.
Dolby Atmos = Lossless. Qua codec efficiëntie is het vergelijkbaar met Dolby TrueHD. Met als belangrijkste verschil dat een geluidskanaal niet meer bestaat. Het is een 3D geluidsveld en je Receiver zet het om in Surround met het aantal kanalen/speakers dat je hebt. Vergt dus aardig wat meer rekenkracht dan simpelweg bitstream outputten.

Vandaag Okja met Atmos gekeken op mn Xbox One S op een Yamaha RX-A3050 met 5.1 KEF IQ90/60C en REL T5 eraan, en ook daarin merkte ik dat de geluidskwaliteit enorm goed was van de Atmos track. Veel beter dan de normale DD+ tracks.

Hoop dat ze bij veel meer content Atmos tracks gaan toevoegen. Eindelijk lossless audio bij Netflix :). Wordt steeds meer een alternatief voor BD, nu nog de bitrates omhoog van video. Al was deze film ook visueel enorm goed. Helaas kan ik niet in de Xbox zien hoeveel bitrate die binnen krijgt op Video/Audio.
Dolby atmos is niet altijd losless. Het kan zowel aan Dolby TrueHD als aan DD+ toegevoegd worden. Netflix gebruikt de DD+ variant. Daarnaast gebruikt atmos vaak een 5.1 of 7.1 basis track met daar boven op een aantal atmos effecten.
Gebruiken atmos en dts x niet soortgelijke technologie? Wat betekent dat je hooguit een receiver die wel de tech ontmdersteund. Dat samen met je huidige speaker set up

Ps: de keuze van Netflix voor atmos is puur op bitrate gebaseerd. Dolby heeft al sinds jaar en dag een iets lagere bitrate dan dts equivalenten

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 28 juni 2017 19:42]

Zal ook met deals met Dolby te maken hebben. En ze altijd al met DD(+) werkten. Dus al deals met Dolby hadden. De HDR standaard is ook Dolby Vision bijvoorbeeld.

Verder wordt Dolby Atmos veel breder gebruikt en ondersteund dan DTS-X. Al zijn de technieken vergelijkbaar en beiden lossless.

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 29 juni 2017 02:16]

Een dealtje zou ook nog kunnen idd ja. Echter geloof ik er heilig in dat in eerste instantie de keuze voor dolby is geweest vanwege de iets lagere bitrate (bandbreedte kost geld)
Zowel Dolby Atmos als DTS:X hebben een gelijkwaardige technologie. Het is allebei object based audio waarbij er naast een normale CORE track, dit is ofwel Dobly Digital TrueHD 5.1/7.1 of Dobly Digital Plus 5.1/7.1 een aparte stream met metadata wordt meegestuurd. Deze metadata beschijft welke audio objecten over welke kanalen uitgestuurd moeten worden.

Als je een reciever hebt met Dolby Atmos support dan zal je receiver deze metadata en objecten coderen in een geluidsstream voor je door jouw gekozen setup. Dus ofwel 5.1.2, 5.1.4, 7.1.4 etc.

Als je geen Dolby Atmos support hebt dan krijg je dus gewoon de Core track voorgeschoteld. Voor Netflix gebruikers die geen specifieke Atmos opstelling hebben gaat dit dus ook geen kwaliteitswinst in geluid opleveren. De Dolby Digital Plus track die Netflix nu levert zal namelijk niet worden aangepast.
Hoewel voor de meeste Auro relatief onbekend is en tot nu toe alleen nog "betaalbaar" door Marantz en Denon wordt aangeboden, is het persoonlijk mijn favoriete en meest natuurlijk klinkende immersive surround formaat. Persoonlijk denk ik niet dat er één formaat zal winnen, maar Dolby geniet momenteel wel veel momentum met ATMOS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee