Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox One S en X krijgen Dolby Vision-ondersteuning voor Netflix Premium-leden

Microsoft stelt de preview van systeemupdate 1810 beschikbaar voor gebruikers van het Xbox Insiders-programma. Daarmee komt er op de Xbox One S en X onder meer ondersteuning voor Dolby Vision bij videostreams. Vooralsnog is dat alleen bruikbaar bij de Netflix-app.

Microsoft meldt dat de systeemupdate voor beide Xbox One-consoles ondersteuning toevoegt voor Dolby Vision, maar maakt daarbij wel de opmerking dat gebruikers het hdr-formaat van Dolby Labs alleen kunnen ervaren als ze beschikken over het Premium-abonnement van Netflix. Dat is het duurste en enige abonnement van Netflix waarmee gebruikers series en films in high dynamic range kunnen bekijken.

Daarmee lijkt de ondersteuning voor Dolby Vision op de Xbox-consoles vooralsnog beperkt tot Netflix. Of het op termijn ook mogelijk wordt om op beide consoles uhd-blu-rays met Dolby Vision te kunnen bekijken, is niet duidelijk. Daarnaast hebben gebruikers van een Xbox One S of One X met de nieuwe systeemupdate ook een televisie nodig die Dolby Vision ondersteunt; onder andere de oledtelevies van LG hebben standaard deze ondersteuning.

De preview van systeemupdate 1810 is nu beschikbaar voor insiders, maar niet alle nieuwe functionaliteit is direct beschikbaar; het kan nog enkele weken duren voordat de nieuwe features ook daadwerkelijk zijn te gebruiken. Naast de ondersteuning voor Dolby Vision volgt er ook een update van de Narrator-functionaliteit: teksten die in beeld komen kunnen vanaf nu ook in het Nederlands worden voorgelezen. Verder kunnen gebruikers een avatar op het dashboard plaatsen en de zoekfunctie toont die games die de gebruiker in het bezit heeft, al dan niet via diensten zoals de Xbox Game Pass of EA Access.

Zowel de Xbox One S en de One X hadden al ondersteuning voor Dolby Atmos, een audio-formaat dat net als DTS:X objectgebaseerde signalen met hoogte-informatie kan verwerken. De mediaspelers Apple TV 4K en de Google Chromecast Ultra zijn naast de Xbox One-consoles de enige andere twee apparaten die zowel Dolby Atmos als Dolby Vision ondersteunen, al gaat het dan niet om Netflix.

Dolby Vision biedt ten opzichte van het breed gehanteerde hdr10 een betere hdr-weergave, met name doordat bij Dolby Vision dynamische metadata wordt gebruikt. Hierdoor kan bijvoorbeeld het contrast en de helderheid per frame of per scène worden geoptimaliseerd, in plaats van dat dit statisch is voor de gehele video. Verder ondersteunt Dolby Vision 12bit-kleurenweergave en een maximale helderheid van 10.000 cd/m²; bij hdr10 gaat dit tot 10bit-kleurenweergave en maximaal 4000 cd/m².

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-07-2018 • 16:41

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Dan moet netflix alleen nog één groot probleem oplossen, namelijk dat ze niet direct HDR (en straks dolby vision) activeren op het moment dat de app start. Nu springt mijn TV naar HDR modus terwijl de serie die ik kijk helemaal niet in HDR is, waardoor het beeld veel te fel staat en er informatie verloren gaat.
Mooiste zou zijn als de xbox one app van Netflix hetzeflde doet als mijn TV app. HDR en/of dolby vision alleen activeren als de serie of film die ik start, hier ook in uitgezonden wordt....
Dat zeg ik ook...
De xbox app doet dat dus niet. Die springt bij starten op HDR als je alleen het opstartlogo nog ziet en gaat daar niet meer van af.
Gevolg is dat alles in de HDR stand van de tv wordt afgespeeld, ook de normale content
Alle apparaten met Netflix in Dolby Vision:
TV's (bepaalde modellen van)
  • LG
  • Roku TV
  • Sony
  • Vizio
Settopboxes
  • Apple TV 4K
  • Chromecast Ultra
  • EntertainTV van Deutsche Telekom
  • Nvidia Shield en Nvidia Shield Pro
  • PlayStation 4 Pro
  • Roku Premiere+ en Roku Ultra
  • Settopbox van TDC
  • UHD-settopbox van Swisscom
  • Virgin Media - V6, ontwikkeld door TiVo
  • Xbox One S en Xbox One X
Mobiele apparaten
  • LG G6
  • iPad Pro (2e generatie)
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone X
Sony UBP-X700 ultra HD blu ray player heeft ook Dolby Vision
Ook de Amerikaanse afgeleide tak van Philips ondersteunt de Dolby Vision modus.
Helaas de voor de Europesche (onze modellen) helaas niet, hier wordt op de HDR10+ ingezet...
Het is dat ik de Ambilight + Hue niet wil missen, anders.....

Trouwens ik lees hier dat de Chromecast Ultra ook Dolby Atmos zou ondersteunen, ook bij de huidige ondersteunde Netflix series zoals de ondersteuning via de X BOX ONE series???
O-)
Ik ben er altijd van uitgegaan dat de Cromecast Ultra alleen de Dolby Vision zou ondersteunen? Zoals RUFUS hieronder schrijft?

[Reactie gewijzigd door dinandus op 12 juli 2018 21:49]

Nvidia Shield ondersteunt geen Dolby Vision helaas..
LG V30 heeft ook Dolby Vision
Sony TV's hebben echter geen hardware ondersteuning voor Dolby Vision.
De Virgin Media V6 settopbox is Ziggo momenteel aan het testen onder een kleine groep klanten. Ik ga er daarom vanuit dat die vanaf de Nederlandse release ook Dolby Vision voor (o.a.?) Netflix gaat ondersteunen.
HDR10 gaat overigens ook tot 10,000 nits. HDR10 maakt ook gebruik van de pq uit SMPTE ST 2084. Echter word het vaak gelimiteerd tot 1000 of 4000 nits, dit omdat de Sony bvm300 tot 1000nits gaat en de Dolby pulsar tot 4000nits. Laatstgenoemde is niet zo beschikbaar als de Sony.
Enige verschil tussen HDR10 en Dolby Vision is dynamische metadata en 12bit kleur diepte.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 12 juli 2018 19:09]

"Verder ondersteunt Dolby Vision 12bit-kleurenweergave en een maximale helderheid van 10.000 cd/m²; bij hdr10 gaat dit tot 10bit-kleurenweergave en maximaal 4000 cd/m²"


Ja en wie van ons heeft een 12 bit panel in zijn tv? Trap er niet in. Het meeste is zo'n onzin allemaal. We hebben meerdere tv's hier maar wow wat valt het tegen op Netflix. Non streaming content kan wel erg mooi eruit zien maar dat komt niet door Dolby Vision. Bron is belangrijker!
De bron is zeer zeker belangrijk of het belangrijkst, maar de Dolby Vision-kwaliteit kan ook bij streaming indrukwekkend zijn. Uiteraard blijft het deels subjectief. Heb wel eens test langs zien komen waarbij de Dolby Vision-ervaring van dezelfde film werd vergeleken tussen Apple TV 4K en een uhd-blu-ray-speler. Conclusie was dat het eigenlijk niks uitmaakt, ondanks de lagere bitrate van de stream. En persoonlijk vond ik bijvoorbeeld de nachtelijke scènes uit Bright of Daredevil in Dolby Vision via Netflix op een oledtv indrukwekkender dan welke hdr10-ervaring dan ook.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 12 juli 2018 17:28]

Eigenlijk zou je dan bv de film Bright moeten vergelijken met Bright Hdr10 of Bright Dolby Vision ...om het te vergelijken met andere films is niet eerlijk. Ik zal de films eens bekijken, ben benieuwd!
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Als je Bright 2 x achter elkaar kan pruimen in hdr10 en DV, dan hoor ik graag je mening :)
Helemaal mee eens. Ik heb ook genoten van Star Trek Discovery... Ook qua inhoud, hoewel het typisch een trek-stijl 'slow start' syndroom heeft.
Bron is zeker belangrijker ja, maar ook bronmateriaal moet niet beperkt worden door de maximale uitvoer waarden. Tevens is het ook bedoeld met vooruitzicht op de toekomst. Er wordt niet meer zo veel analoog gefilmd, dus over tien jaar alles upscalen wanneer HDR volwassen is wordt moeilijk als het niet op zijn minst al is gefilmd en gedistribueerd met dat in gedachten. Er zijn ook nog geen tv's die 4000cd/m2 fatsoenlijk uitvoeren. En 10bit is volgens mij ook geen ware 10 bit. Maar zelfs nu is dat potentieel een groot verschil tussen 16,7miljoen en 1,07miljard kleuren, wat je wel zichtbaar kunt krijgen.
Klopt, veel 10bit panels zijn zelfs "opgewaardeerde' 8bit panelen. Verder ja mee eens. 4000 ....ik krijg al pijn m'n ogen van 1000 haha, maar snap je wel.
Netflix moet wat doen om de prijsverhoging te rechtvaardigen.
Ja, dat was ook direct mijn gedachte inderdaad.
Ik heb liever dat ze het aantal fims met minder dan een 4 op IMDB terugbrengen :)
Één film met een 4kan ook heel leuk zijn. Soms gewoon niet voor een breed publiek. _/-\o_ _/-\o_
Bij mijn weten is het Ultra-abonnement nog niet definitief ingevoerd en is het vooralsnog onderdeel van een test van Netflix. Dus voor nu is het Premium-abonnement van Netflix de enige route naar Dolby Vision-content op het streamingplatform.
Hierbij de verschillen: https://inews.co.uk/news/...tra-everything-need-know/

Er worden dus 2 opties onderzocht:

1. Ultra gebruikers kunnen UHD op 4 apparaten tegelijk bekijken. In dit geval gaat het aantal voor Premium gebruikers van 4 naar 2.
2. Zowel Ultra als Premium gebruikers kunnen UHD op 4 apparaten tegelijk bekijken, maar alleen Ultra heeft toegang tot HDR (wat betekent dat dit voor Premium komt te vervallen).

Persoonlijk heb ik slechts een 4K HDR TV dus zie het liefst dat ze optie 1 hanteren en niet optie 2... Zou het jammer vinden als ze voor HDR straks een extra investering gaan verwachten.
Ja hoe het er precies uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk, want je ziet wel verschillende invullingen van dat Ultra-abonnement. Maar het lijkt inderdaad het nieuwe Premium te worden voor een hogere prijs, dus in feite een verkapte prijsverhoging, waarbij de huidige abonnementen worden uitgekleed.
Inderdaad. Ben heel benieuwd. Zou het persoonlijk jammer vinden gezien we eind vorig jaar ook al 2 EUR per maand omhoog gingen... Waar houdt het op? De content is er alleen maar minder op geworden (bijna geen Marvel , Disney etc) :'( :'(

[Reactie gewijzigd door robertjan88 op 12 juli 2018 17:59]

Delen met anderen is dan een manier om de kosten te drukken. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom deze prijsverhoging er komt.

Mits je natuurlijk ook de betaling deelt ;)

[Reactie gewijzigd door TJRef op 12 juli 2018 18:36]

Maar dat is dan exact het probleem.

Indien ik mijn abonnement niet deel en slechts een of twee 4k HDR TVs heb wordt ik voor het delen van anderen gestraft...

Ik betwijfel namelijk of er veel huishoudens zijn met drie of vier 4k HDR TVs.

Indien ze voor de tweede optie kiezen is er, met uitzondering van Netflix Ultra, immers geen abonnement dat recht geeft op 4k HDR.

De eerste optie zou dus veel reëler zijn voor de normale consument.

[Reactie gewijzigd door robertjan88 op 12 juli 2018 19:13]

Moet je natuurlijk wel mensen hebben in je omgeving die dat willen/nodig hebben. Ik ken maar 1 iemand die Netflix actief gebruikt naast ons zelf en tsja... die lift gratis mee met een familie lid. Als hun dat niet gratis kregen zouden ze het overigens ook niet afnemen.
Een beetje eigenaardig beleid vind ik het. Ik schat in dat er in het begin nauwelijks abonnementen gedeeld werden buiten het gezin, maar dat dat dramatisch is toegenomen.

Netflix weet dat heus wel maar in plaats van dat aan te pakken, gooien ze gewoon de prijs steeds verder omhoog.

Ik begrijp wel dat het niet heel eenvoudig is om vast te stellen wie er daadwerkelijk in één gezin zit maar het slaat eigenlijk helemaal nergens op dat een eenpersoonshuishouden dat volgens de regels het abonnement niet deelt buiten het gezin voor één 4K-TV een veelvoud betaalt ten opzichte van anderen.

Ik begrijp sowieso niet dat ze zoveel korting geven aan meerpersoons-abonnenten want die korting staat totaal niet in verhouding tot de hoeveelheid data die gebruikt zal worden.

Spotify is net zo'n verhaal.

Wedden dat ze het 'misbruik' eerst jarenlang gedogen en dan, als een hogere prijs niet meer geaccepteerd wordt, alsnog achter 'misbruikers' aan gaan? Zodat dat alsnog weer meer oplevert.

[Reactie gewijzigd door breakers op 13 juli 2018 11:44]

Ze zouden gewoon dat delen met tot z`n vieren in flink in prijs moeten verhogen.
Velen kijken slechts met een UHD toestel, en indien beschikbaar in de beste kwaliteit, dat zou dan het Ultra Abo gaan worden. Hiervan worden de mensen die maar met een enkel geschikt toestel weer de dupe van!
Als ze gewoon max tot 2 toestellen per IP gingen toestaan, zouden ze niet zo drastisch de prijzen hoeven te verhogen, komt er vanzelf een bak geld meer binnen....
Terug te vinden op de website van Netflix:

Which devices support Dolby Atmos audio with Netflix?
The following devices support Dolby Atmos with Netflix:

LG OLED TVs (2017 models or newer)

Windows 10 app (requires Windows 10 RS3 Build 16299 or later)

Xbox One, Xbox One S, and Xbox One X


Bron:https://help.netflix.com/en/node/64066
Dit gaat over audio. Het artikel gaat over video.
Je hebt gewoon gelijk hoor. Dolby atmos is niet Dolby vision.

Nvidia shield TV niet geschikt?
Top! Goed om te zien dat ze zo aan de weg timmeren en zoveel nieuwe functies introduceren.

Weet iemand trouwens of, indien je 4k YCBCR content afspeelt, de Xbox One X deze nog steeds eerst naar RGB omzet alvoor het weer naar YCBCR gaat? Of is dit probleem inmiddels opgelost?

Het probleem met donker/zwart beeld dat grijs was is opgelost, maar dat stond hier los van. :)
Dat probleem is allang opgelost. Echter zal een rgb output met de pckleurenruimtes nog steeds van zwart grijs maken omdat je tv die range niet aankan (of wilt verwerken).

Ik zou zeggen dat je beter wat kunt experimenteren met de instellingen zodat je het best mogelijke beeld uit je tv kunt halen.

Ps. Door de instel tool die bij de xbox ingebouwd zit ben ik er achter gekomen dat mijn model tv een belachelijke rood weergave had die met wat drastische instellingen wel een beetje te herstellen was
Ah thanks voor je feedback.
Ik heb zelf een KS8000 en heb hem professioneel gekalibreerd.

Dus als ik het goed begrijp heeft de Xbox geen YCBCR uitgang en zal dus niet YCBCR content direct kunnen doorzetten naar de 4K tv zonder dat het naar RGB wordt omgezet?
Xbox output nu de juiste kleurruimte (zoals de videobron geeft)

Lees anders ook even het onderstaande artikel:
https://www.google.nl/amp...-player-picture-bugs/amp/
Hartelijk dank! Hier spreken ze echter nog over een Alpha versie, zijn alle verbeteringen in de tussentijd ook in de finale versie terecht gekomen? :)
Durf ik niet te zeggen maar de alpha is uit maart dus ik vermoed van wel
Netjes ben van de Playstation naar Xbox gegaan met de X en kan niet meer dan tevreden over zijn.
Vlak ook HDR 10+ nog niet uit. Die zou hetzelfde moeten kunnen maar het is een open standaard in tegenstelling tot Dolby Vision. Dit wordt ondersteunt door bijvoorbeeld Samsung (de nieuwe premium QLED modellen) Samsung weigert botweg Dolby licentiekosten te betalen. Ik kan ze geen ongelijk geven. De monopolie positie van Dolby heeft al lang genoeg geduurd. Hopelijk gaat Netflix in de toekomst ook HDR10+ ondersteunen anders hoef ik geen premium abo.

De HDR10+ alliantie bestaat intussen uit Amazon, Samsung, Panasonic en last but not least 20th Century Fox. (1)

Deze formaat veldslag is gewonnen door Dolby Vision. Maar de oorlog is nog lang niet over.

Dan is er ook nog HLG (Hybrid Log Gamma) maar dat is alleen van belang voor broadcast signalen ;)

(1) https://www.homecinemamag...10-nieuwe-formaat-oorlog/
Dit is interessant! Hopelijk kan hij UHD disks die DV ondersteunen in de toekomst dan ook afspelen in DV mode. Ik was nu aan het overwegen een andere speler te kopen voor DV maar daar wacht ik nog maar even mee.

Via de Xbox kan ik nu mooi Altered Carbon in Dolby Vision met Atmos geluid kijken!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True