Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft geeft Xbox-update met Dolby Vision- en Alexa-ondersteuning vrij

Microsoft heeft de October 2018 Xbox Update uitgebracht. De update brengt ondersteuning voor Dolby Vision naar de console, evenals bediening via apparaten met spraakassistenten Cortana en Alexa. Daarnaast zijn de Live Avatars nu beschikbaar.

In een bericht op de Xbox Wire zet Microsoft uiteen wat de vernieuwingen zijn die de October 2018 Xbox Update naar de console brengt. Onder de geavanceerde instellingen van Display & Sound is er nu de optie om Dolby Vision te activeren. Dat kan alleen bij een Xbox One S en een Xbox One X. Vervolgens is de hdr-weergave met de Netflix-app mogelijk op een tv die Dolby Vision ondersteunt voor mensen die een Premium Netflix-abonnement afnemen. In de komende maanden verschijnen er meer apps met ondersteuning, belooft Microsoft.

De update introduceert ook een Skill waarmee gebruikers van een apparaat dat Cortana of Alexa draait, hun console met spraakopdrachten kunnen bedienen. Zo kunnen ze hun console aan- of uitdoen, het volume aanpassen, screenshots maken en games starten. De functie is voorlopig alleen beschikbaar in de Verenigde Staten.

De October 2018 Xbox Update markeert verder de komst van nieuwe avatars, die gebruikers met de Avatar Editor meer kunnen personaliseren dan voorheen. In de Avatar Store kunnen gebruikers daarnaast items kopen om ze bijvoorbeeld een Halo- of Gears of War-ontwerp te geven. Wie geen behoefte heeft aan een nieuwe avatar, kan zijn oude behouden.

Ten slotte maakt het instellen van Nederlands voor de Narrator-functie deel uit van de update, naast Spaans, Portugees, Pools en Zweeds als nieuwe talen voor het oplezen van teksten. Engels heeft een Australische variant gekregen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

12-10-2018 • 14:33

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Wat ik jammer vind is dat het nog niet duidelijk is of Dolby Vision ook werkt icm met een Dolby Vision blu ray. Zou een mooie blu ray speler replacement zijn.
Nog niet. Momenteel is alleen Netflix de enige app die het ondersteund. De rest volgt.
Tja, laat ze ook gelijk het probleem oplossen dat ze alleen dolby vision op 60hz ondersteunen. De Lg oled serie uit 2016 heeft alleen 30hz support (net als meerdere anderen) waardoor je de melding op de xbox krijgt dat je tv niet compatible is door een andere versie van dolby vision
rollen zijn omgedraaid. Waar PS3 de beste Blu-ray speler hd, heft MS nu wat meer grip in de hand met dit soort dingen.
Een Microsoft woordvoerder had in eerste instantie gezegd dat Dolby Vision geheel ondersteund werd, maar heeft dit vervolgens weer ingetrokken en het werkt voor nu alleen voor Netflix, en een vaag antwoord dat Dolby Vision voor UHD's in de toekomst nog kan komen.
Daarnaast ondersteunen ze alleen dolby vision 60hz en niet het oudere dolby vision 30hz
Xbox ONE dashboard omgeving is zo belabberd ik kan er maar niet aan wennen waar alles staat. Ik ben geen frequent gamer, maar ik moet altijd zoeken hoe het werkt
Ben ik nou echt de enige die het hier niet mee eens is? Als je je dashboard gewoon netjes inricht met de juiste groepen pins etc werkt het juist echt perfect in mijn ogen. Traag is het bij mij ook nooit.. :S.
idem, ik vind het juist heel fijn. Zeker sinds een jaar geleden die grote update kwam. Nu is ie best snel en effectief. Gebruik nu verschillende groepen pins en dat is echt top.
idem, heb hier ook niet zoveel last van. gebruik ook de preview updates, en kan wekelijks kleine aanpassingen zien.

Maar wat zijn vooral de punten die andere gebruikers zo ''hinderlijk'' vinden?
games vinden? instellingen? de store?
Ik zou het echt niet weten, want nogmaals: ik ervaar geen enkele van deze ongemakken. Ik heb een nette groep met games, een nette groep met applicaties en alles werkt razendsnel. Tevens wat jij zegt, elke preview update zie je dat functionaliteiten verbeteren op basis van feedback uit de community. Kan toch niet beter als je het zo leest?

[Reactie gewijzigd door Nipje op 12 oktober 2018 15:39]

Ik ga er vanavond eens voor zitten. Kijken of ik er wat van kan maken! Het kan blijkbaar wel ;-)
netjes inrichten? ik zou niet eens weten hoe dat moet.
En traag is het ook zeker, zoek maar eens een game op die je wil proberen. Snel is het iig ook niet.
Nee hoor, ik heb er ook geen enkel probleem mee... Vind het een stuk intu´tiever dan het menu van de PS4 bijvoorbeeld. Ook de 360, wat ik me er van herinner, vond ik niet echt fijner. Het menu is wel wat aan de trage kant bij mij, maar dat zou kunnen komen doordat ik nou een externe HDD en SSD er aan heb hangen met nogal veel games ge´nstalleerd, moet ik nog eens wat mee spelen.
Mee eens, ik vond het dashboard van de Xbox 360 een stuk beter. Een hele tijd geen Xbox gehad en 1 maand geleden weer een One S gekocht. Tot op de dag van vandaag nog steeds niet kunnen wennen hoe het werkt.
Helemaal mee eens. Zelf al jaren een Xbox (One X inmiddels) maar ik gebruik hem niet meer zo vaak als vroeger. Dit nieuwe menu vind ik een stuk minder intu´tief, dan voorheen. De 360 interface was misschien iets saaier, maar wel duidelijk.

Ook in het settings menu, moet ik soms alle schermen langs om bepaalde settings te kunnen vinden. Terwijl ik dagelijks met vele hardware bezig ben, voel ik me op een Xbox nog regelmatig zoekende.


OT: Leuk deze ondersteuning voor Dolby Vision, betekend dit dat Microsoft alleen voor het Dolby Vision kamp gekozen heeft? Mensen met een HDR+ TV hebben dan gewoon pech? Is het niet gewoon mogelijk beide formaten te ondersteunen als console bouwer, schakelen in het menu of misschien automatisch op basis van aangesloten apparatuur?
OF: Voor mij hetzelfde, ik werk in de IT en heb wel wat ervaring met verschillende systemen en 'dashboards'. Ik snap de keuze van Microsoft wel (het Windows 10 tiles idee) Alleen is dit geen goede uitvoering hiervan. De keuzes zijn niet duidelijk en het dashboard voelt onhandig aan. Ook met groepen en pins werken, werkt niet op de Xbox. Om gewoon een spel op je dashboard te pinnen kost al aardig wat moeite naar mijn idee.

Om inderdaad ook maar niet te spreken over het settings menu. Maargoed dat geld ook voor het settings menu in W10. Hier ben ik dagelijks ook nog steeds opzoek naar instellingen die ik in het Configuratiescherm zo had gevonden. :-)

Volledig Oftopic dit, dat wel. Excuses!
De Xbox ondersteund al jaren de HDR+ standaard. In deze release is Dolby Vision juist extra erbij gekomen. Dus ja, dat kan, en dat doen ze :).

Note: Het Dolby Vision verhaal geld niet voor games, die blijven HDR+ moeten gebruiken.
Note 2: Dolby Vision is een beetje een rommeltje, en zijn verschillende versies van en tv/xbox moeten dezelfde versie gebruiken, anders werkt het nog niet.
Windows vind ik ook niet logisch opgebouwd en dat is van hetzelfde bedrijf. Ze kunnen daar nog veel van bedrijven zoals Google leren om knoppen logisch in te delen.
Maak gewoon een paar pins voor je meest gespeelde games of apps aan en de rest staat onder 'mijn games'

[Reactie gewijzigd door nexhil op 12 oktober 2018 15:58]

Dan is er iets mis met je Xbox. Ik zou hem na laten kijken als ik jou was. Mijn Xbox One (geen s of x) heft namelijk geen last van een traag dashboard.
Plaats gerust een voorbeeldfilmpje van YouTube om eens te laten zien wat je precies bedoeld.
Overzichtelijkheid heeft verder niets met traagheid van doen.
Ik zou je ook willen adviseren je Xbox na te laten kijken. Wat je zegt is namelijk niet representatief voor alle Xbox consoles. Je bericht zou mensen er onterecht van kunnen weerhouden om een Xbox te kopen en dat moeten we voorkomen vind ik.
Dat is het doel van deze persoon sla zijn andere berichten op Xbox gerelateerde nieuwsartikelen er maar op na.
Het feit dat je nÝet zoals gevraagd met zo'n filmpje komt die je naar eigen zeggen al op YouTube gezien had geeft wel aan hoe serieus we jou moeten nemen...
Ik was aan het werk. Ben nu net thuis. Zal zo ff kijken voor je.

EDIT:

https://m.youtube.com/watch?v=mnvjwigF_Jc

https://m.youtube.com/watch?v=CadpJXEXCDo

Ik kan morgen zelf wel een filmpje maken. Te weinig licht om iets op te nemen nu.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 12 oktober 2018 19:50]

Heb je deze filmpjes zelf wel gekeken. Een van de oude GUI uit 2016 en een fix voor mensen die last hebben van een trage GUI. Val jij even door de mand.
Beter kunnen = uploaden 😊

Store is en blijft ook al zo traag. Ik kan morgen wel zelf even wat opnemen.
Die filmpjes zijn zoals @Thorgrem al zegt niet echt van toepassing... de eerste is inderdaad uit 2016, maar gaat daarnaast ook over de storefront en niet over het hoofdmenu. De andere is een paar tips om de Xbox sneller te maken als deze sluggish is en toont ook geen traag menu.
Het zou alsnog nuttig zijn om te zien wat jij als onwerkbaar traag ervaart. Dat is namelijk heel persoonlijk... Misschien ben je wel heel kritisch. Aan de andere kant, misschien is er wel wat mis met jouw Xbox.

Overigens was mijn Xbox One X al een beetje aan de trage kant (voor mij absoluut niet te traag, maar trager dan ik me mijn One S herinner). Ik heb hem net eens even volledig gereboot na ook de blu-ray cache eens geleegd te hebben (een van de tips uit jouw video, maar was ook al in het Xbox topic genoemd) en hij is nou weer heerlijk vlot. Heb net zelfs een heel stel games van mijn externe HDD naar de interne HDD of externe SSD gemoved en terwijl hij dat rond aan het pompen was bleef hij net zo snappy reageren. Als jouw Xbox dus inderdaad echt zo traag is dan is er toch iets anders aan de hand denk ik.
Nou ja, die SSD daar staan een aantal games op waar ik nu mee bezig ben. Het meeste staat op de externe HDD en de systeemsoftware staat natuurlijk gewoon op de interne HDD. Die SSD heeft er niks mee te maken (op mijn One S had ik die nog niet en toen was hij net zo vlot).

En het klopt hoor, ik weet ook dat er regelmatig klachten over zijn dat het dashboard sluggish wordt. Zoals anderen ook al gesteld hebben hierboven ergens moet je je Xbox af en toe even koud herstarten, die sleepmode werkt niet altijd even ideaal. Ik heb het ook wel eens gehad dat hij even wat trager was. Maar je stelde het alsof hij altijd traag was en dan zo traag dat er eigenlijk niet mee te werken viel, en dat is wat mij betreft overdreven (maar zoals ik ook al zei is dat natuurlijk subjectief, misschien ben je er erg gevoelig voor).

Trouwens, voor de PS4 kun je precies hetzelfde soort filmpjes en forum posts vinden.
Klopt, maar zoals ik zei, sommige mensen schieten op Ziggo en ik ben daar tevreden over. Dus zo hebben we allemaal wel wat. FIFA 17 heb ik bij de Xbox gekregen en speel ik af en toe wel eens, laatst voor 8 euro de Bioshock Collection gehaald, das wel het voordeel van alle consoles hebben: koopjes jagen is altijd leuk.
Je klinkt in ieder geval al een stuk redelijker dan in je eerdere posts :(:)
Dat het niet je ding is is prima, ieder zijn ding. Maar uiteindelijk zijn we allemaal gamers, dus niet nodig om elkaars platform af te zeiken denk ik :)
Wat ben je toch zielig joh, waarom heb je hem nog, op een ps4 kun je toch ook netflixen.
Ga eens naar Settings - Personalization - Smooth Transitions en zet dat eens uit?

Verder, een Xbox lijkt niet altijd fijn te vinden om altijd standby te staan; haal de strekker er eens een minuut uit en probeer het dan nog eens.
Ook eindelijk dus fatsoenlijke taal instellingen ongedacht in welk land je woont.. _/-\o_
Ik vond het altijd een hekelpunt om Nederlands te moeten gebruiken wanneer je NL als land kiest.

[Reactie gewijzigd door Scraxxy op 12 oktober 2018 15:07]

Hoe dan?

Je kan gewoon instellen dat je system taal engels is, en als land nederland kiest?
vanaf dag 1 gedaan, omdat ik geen zin had in de nederlandse vertalingen.
Nou, niet sinds dag ÚÚn hoor. In den beginne was je locale ook meteen je taal. Dus locale = Nederland -> Prestatie Ontgrendeld! Vreselijk vond ik dat, dus heb een hele tijd in Amerika "gewoond".

Ik schat dat je nu sinds een jaar of 2-3 je taal anders kan doen dan je locale.
Dat is ook mijn ervaring.

Zeker niet vanaf dag een maar het zit er al wel een paar jaar in.

Bron: Ik had hem ook niet op NL staan omdat dit toen de enige weg was om EN als taal te kiezen.
Dit klopt geheel, maar is inderdaad al een tijdje dat het wel kan. Dit was vooral vervelend wanneer je ook oneguide met je tv decoder wilt en ook een engelse interface. Of als je cortana wilde.
Ik doe altijd alles in het Engels, ben ik namelijk zo aan gewend, ook op de PC.
Ik vind het in het Nederlands vaak zelfs verwarrend, zo erg zit dat ingebakken hahaha
Als het ook zo kan dat je kan zeggen "Alexa, T-bag xXxProsniperShot69xXx" en dat het ook werkt, dan schaf ik meteen een Alexa unit aan :+
Dat kan al hoor, maar alleen als je het zo hard roept dat de buren het kunnen horen ; )
Aah cool.
Een functie die al in de Xbox One sinds launch al ingebakken zat in combinatie met de Kinect. :+

https://support.xbox.com/...aea80476da8e58cedfbba9af9
De dolby vision update werkt niet op de LG oled 2016 reeks. Dus gewoon nog steeds alleen hdr via de xbox.
Hopelijk komt hier nog verandering in.

[Reactie gewijzigd door invincible30 op 12 oktober 2018 16:10]

Dat zou het niet mogen fixen op de xbox. Het probleem is dat de 2016 serie alleen 30hz dolby vision ondersteund en de xbox alleen 60hz dolby vision.
Ik draai de mijn C6 op de laatste firmware en krijg unsupported dolby vision versienummer op de xbox bij test.
Dat is een probleem wat Lg moet fixen. Maar betwijfel of de hardware het aan kan
Mooie ontwikkeling, Xbox one heeft ook al Dolby Atmos ondersteuning. Vind wel dat de PS4 met dit soort dingen heel erg achterblijft. PS4 heeft alleen Dolby digital en DTS ondersteuning. Misschien ooit nog een xbox overwegen, al is het maar dat er een UHD blu ray in zit. Goedkoper dan een losse speler.
Wat dat betreft heb ik ook lichtelijk spijt van mijn PS4. Toch bizar dat Microsoft het wel lukt om zoveel mogelijkheden aan de Xbox te blijven toevoegen, de PS4 kan niet eens UHD schijfjes afspelen.

@reacties hieronder:
Volledig gelijk, de PS4 is in essentie ook bedoeld om mee te gamen, en dat doet dat ding uitstekend

[Reactie gewijzigd door yorroy op 12 oktober 2018 15:57]

Spijt heb ik zeker niet, want de exclusives van de PS4 en de controller, interface etc vind ik vele malen beter dan bij de Xbox. Dolby Atmos ondersteuning en een UHD zijn de enige twee dingen die ik mis bij de PS4.
De layout van de PS4 controller vind ik wel fijner dan van XboX, maar de kwaliteit van de gamepads laat wel te wensen over.
Gaan best snel stuk, vooral wanneer je met draad wil spelen gaat de accu vaak stuk en krijg je connect problemen.
Dat zou met de nieuwste versie gamepad zijn opgelost V2 maar nog steeds gaan ze stuk.

Ik heb een Razer Raju gamepad voor PS4 gekocht, kost wat maar ik wil nu nooit meer anders.
Dat de PS4 geen UHD bluray ondersteund is een fysieke beperking. De bluray speler in de ps4 kan er niet mee overweg ongeacht wat je aan softwareupdates doorvoert. Afgezien daar van blijft sony wel achter qua ontwikkelingen op het gebied van ondersteunde formaten. PS4 is echter het grootste platform en de meeste mensen geven weinig om dergelijke details, ik denk dat sony daarom een instelling heeft van "why bother". Dat plakken ze wel in de PS5. Ik heb beide platformen en ik zit meer op mijn xbox dan op mijn ps4, overigens is dat momenteel het geval omdat ik alle multiplatform spellen voor de xbox koop en enkel de ps4 gebruik voor de exclusives (waarvan ik momenteel even niets speel).
Ik vind het overall spellenaanbod van Playstation veel sterker en als ik moest kiezen tussen de 2 platformen dan zou ik voor de PS4 kiezen, ondanks het gebrek aan support voor dergelijke features.
Zeker geen spijt maar ik vind het wel jammer van Sony, DE Sony, onze muziek en film distr. die zoiets als UHD niet ondersteund...
Mijn Xbox one X speelt dezelfde spellen die ik op de PS4 Pro speel, toch iets beter. Enige reden om de PS4 te halen tegenwoordig is als je die exclusives daar leuk vindt. (Meh)
Dat klopt niet het beeld is nu hetzelfde als een high end speler, int begin waren er idd problemen met zwartwaardes.
op youtube laat hdtvtest dat mooi zien, leuk kanaal ook

https://youtu.be/F1Lt43-9lmY
Ik vermaak me anders prima met Shadow of The Tomb Raider, AC Odessey, Forza Horizon 4 en straks RDR2. O, en op m'n One X heb ik ook nog eens de mooiste/beste console versie. Jouw kansloze opmerking die riekt van afgunst, dat is pas een flop. 😉
Geloof de roddels niet, bij mij staan ze naast elkaar en voor 90% van de tijd speel ik de X.B.O.X. Zoveel procent van de games draaien op allebei en echt soepeler en mooier op de X. Enige game waarvoor ik de Xbox even heb gelaten tot nu toe is Horizon Zero Dawn.
Gast... je liegt gewoon echt... Er klopt helemaal niks van wat je zegt. De Xbox uitzetten met B? Slaat nergens op. De rest kan nog gewoon onkunde van jou zijn, maar je Xbox met B uitzetten is onmogelijk.
Heb je aandelen Sony of zo?
Lezen is ook best ingewikkeld met zo’n rode waas voor je ogen.... ik zeg alleen dat als je een keer te veel op Back drukt (“B” knop) je in het afsluitmenu komt. En dat gebeurd nogal eens als je door de inputlag 2x drukt omdat het lijkt dat ie weer eens nergens op reageert... met je “onkunde”.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 12 oktober 2018 20:04]

Nou ja, ik weet niet hoe je anders zoveel moeite kunt hebben met je games terug vinden... Als je je Xbox aan zet dan staat er meteen een tegel 'my games & apps'. Een keer naar beneden drukken en op A, en je krijgt een lijst van al je ge´nstalleerde games te zien. Drie klikjes naar onder en je zit op 'ready to install' waar al je games en apps in je library die niet ge´nstalleerd zijn staan. Die abonnementen staan verder naar beneden, nog voorbij de updates en (download) queue scherm, zover hoef je nooit naar beneden te gaan dus snap niet waarom je daar last van zou hebben. Dus ja... supersimpel, maar ik weet niet hoe onhandig jij bent dus daar ging ik even niet op in.

Wat betreft B om af te sluiten, ook dat klopt niet. Ik zit nu op mijn Xbox in my games & apps en ik druk op B en hij gaat gelijk terug naar home. Ik druk nog een keer op B... druk een heleboel keer op B... hou B eens een tijdje ingedrukt... maar er gebeurt helemaal niks want B doet helemaal niks als je al op het home scherm zit. Misschien dat jouw ervaring nog van een oudere systeemsoftware versie is? Maar zelfs dan, je zegt "druk je een keer teveel dan zet je 'm uit", je zegt niet dan krijg je het scherm om hem uit te zetten, want dat betekent iets heel anders.

Edit: Je mag overigens prima geen fan zijn van de Xbox hoor... Je mag er ontevreden mee zijn, je mag je mening ventileren en mensen informeren over jouw ervaring, maar doe dat dan wel met juiste informatie. Je verspreidt nu alleen maar onwaarheden of op zijn minst erg misleidende zaken. Als het werkelijk zo slecht gesteld is met de Xbox waarom heb je dat dan nodig om je punt te maken?

edit2: overigens heb ik ook geen enkel probleem met updates in standby laten downloaden, maar schijnbaar checkt hij ÚÚn keer per dag op updates dus als je dagelijks speelt dan kan het inderdaad zijn dat de update van eerder die dag nog niet automatisch gevonden was. Ik was daar niet op ingegaan omdat het wel een punt is waar je mensen in het xbox forum ook wel over hoort, maar stellen dat het gewoon niet werkt is ook overdreven. Het duurt soms wat langer dan je zou willen misschien.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 12 oktober 2018 20:19]

Een keer per maand, hoogstens ;-) ik gebruik de HDMI-IN om m’n Switch aan te sluiten en stream die dan naar de Xbox App op mn werk-PC, die ik vervolgens met xstream weer op Twitch gooi. Goedkoper dan een capturekaart (de Xbox heb ik gewonnen, dus gratis). De inputlag op die manier is niet grappig 😜 maar dat zal ik MS niet aanrekenen, dat is m’n houtje-touwtje implementatie.
Je eigen games niet terug te vinden? Die staan gewoon onder de knop all my games in settings. Daarna laat die de ge´nstalleerde games zien en in een andere tab degene die je bezit maar niet ge´nstalleerd hebt..
Uitzetten kan alleen onder settings, de fysieke knop voorop of lang indrukken van xbox knop op de controller.

Weet je zeker dat je een xbox hebt?
Pfff snotneus ;) Ik heb de eerste Atari met ingebouwde pong in zwart wit nog staan, met die schuifjes gamepads...

2 streepjes en een vierkant blokje als balletje hahaha
Videopac hier ;) werkt alleen niet helemaal meer..

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 13 oktober 2018 09:41]

Magnavox Odyssey (1972) ;)
Hah dat ga ik niet inhalen vrees ik...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.