Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft schakelt toetsenbord- en muisondersteuning in voor Xbox One-Insiders

Microsoft maakt in de komende weken het gebruik van muis en toetsenbord mogelijk op de Xbox One voor Insiders. Ontwikkelaars moeten de ondersteuning inbouwen en Warframe is een van de eerste titels die deze heeft. Microsoft werkt samen met Razer aan hardware.

Microsoft benadrukt dat standaard geen ondersteuning is ingeschakeld bij games voor input via muis en toetsenbord. Ontwikkelaars kunnen dit naar eigen believen inbouwen en activeren als ze dit willen. In de komende weken kunnen testgebruikers die meedoen aan het Xbox Insider-programma muis en toetsenbord gebruiken bij het spel Warframe.

Meerdere studio's, van verschillende groottes, werken aan games die overweg kunnen met muis en toetsenbord, belooft Microsoft. Het bedrijf maakt hierover meer bekend tijden de 10 november-editie van Inside Xbox.

Volgens Microsoft werken 'de meeste' draadloze en bedraade usb-toetsenborden en -muizen. Daarnaast werkt het bedrijf samen met Razer aan invoerapparatuur. Details daarover maken de beide bedrijven nog niet bekend. Ook die verschijnen in de november-update van Inside Xbox. Uit een sneak peek blijkt dat er in ieder geval rgb-verlichting aanwezig is op het toetsenbord.

Vorig jaar zei Microsoft makers van games te zullen helpen bij het 'maken van keuzes' over de invoermethode, vanwege de voordelen die het gebruik van een toetsenbord en muis in multiplayer kan opleveren.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

26-09-2018 • 09:06

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Irritant, dus als je een beetje mee wilt kunnen doen in de top van de XBOX MP kun je niet meer vanaf de bank spelen ;)
Hier heeft Phil 't over mouse & keyboard support. Insteek in eerste instantie is bepaalde games die nu minder geschikt zijn voor een console ook naar console te kunnen brengen (ik denk aan management/strategie games die toch wat soepeler spelen met m&k).

Daarnaast maakt ' ie het duidelijk dat het niet de MS insteek is om m&k-spelers te matchmaken met controllerspelers, maar dat dit helemaal in handen is van de ontwikelaar(s). Ik zou zeggen dat je wel gek bent als je die samen laat matchmaken (in MP) want dan ben je binnen no-time je 'controller' spelers kwijt, daar zit natuurlijk niemand op te wachten..

Lijkt mij dat er gewoon gematchmaked gaat worden op m&k spelers en controller spelers.Ttechnisch zullen ze er ook wel een oplossing voor kunnen vinden/hebben aangezien je niet meer met een emulator werkt maar met native support zullen ze dit ongetwijfeld eenvoudig(er) kunnen doen (dan nu het geval is met al die emulator dingen).
Ze zouden het ook kunnen omgooien, native support voor kb&m... controllers optioneel maken. Dan kunnen we namelijk pas echt gaan crossplayen zonder grote nadelen voor console spelers. In sommige PC-games zou ik best wat meer volk in de matchmaking queue willen zien.

Maargoed er zijn genoeg mensen die bewust voor de controller setup kiezen en het hier niet mee eens zijn. Tevens zijn er genoeg PC games die ik liever met controller speel.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 26 september 2018 11:52]

Ik vraag me af hoe lang de matchmakimg dan gaat duren. Tot de playerbase in cod advanced warfare sterk gedaald was op de xbox one en erg verdeeld was over de lobbies met mensen die wel of niet dlc mappen hadden duurde het soms minuten om een lobby te vinden en speelde je tegen mensen uit Guatemala. Staks moet ie ook mogelijk onderscheid maken tussen controller vs kbm spelers. Succes.
Anyway het wordt duidelijk een keuze van devs of ze het wel of niet implementeren en in welke mate.
Tegelijkertijd, als ze k&m spelers gaan splitsen van controller spelers krijg je fragmentatie in je multiplayer waardoor het moeilijker zal worden om Łberhaupt een match te starten.
Ik hoop dat je gelijk hebt betreft het matchmaken. Ik kan mij echter wel herinneren dat bijvoorbeeld The Coalition met Gears of War 4 console spelers tegen PC spelers laat spelen (source).

Nou staat er in het artikel het volgende:
"Gears of War 4’s Core and Competitive playlists won’t support cross-platform play, however."
En dat vind ik een positieve benadering. Ik zou alleen ook als ik casual speel niet tegen K&M spelers gematched willen worden. Je merkt echt een verschil, en dat maakt de game een stuk minder leuk.
Zet wel de deur open naar cheatende kiddo's die dan een manier vinden om de game te laten denken dat ze een controller gebruiken met scripts of een apart kastje.
want dat doen ze nu nog niet denk je? :) Vrees dat ik dan slecht nieuws heb.
Ik denk dat dit wel meevalt als de ontwikkelaar het goed voor elkaar heeft. Fortnite op de PS4 kan je met zowel muis en toetsenbord als met de controller spelen.

Ook samen door elkaar, maar!
Met de controller kan je aim assist gebruiken (en dat helpt!!) en met de muis en toetsenbord niet.

Het is maar net waar jij zelf beter mee bent. Ik heb veel FPS games gespeeld op de pc (speel nu nog af en toe Unreal Tournament). Ook Fortnite wel eens op de pc gespeeld, maar ik ben toch echt veel beter met de controller vanwege de aim assist.
Kan nu toch al met een xim apex.

De optie om met muis/toetsenbord te spelen op een Xbox of PS4 is dus al mogelijk.

Het word alleen nog niet massaal gedaan.
Daarmee zet je muis bewegingen om naar controller bewegingen, dus totaal iets anders. Als fervent
PC gamer hoef je bij mij niet aan te komen met zo'n ding, voelt bij lange na niet als een echte muis.
@possimpible
Zo ver zal het heus niet komen. Waarschijnlijk kun je in de gamelobby selecteren of je wilt spelen tegen mensen met een controller of alleen tegen muis/toetsenbord of wellicht mixed. Sterker nog, ik denk dat dat die keuze er niet eens komt. Is je controller aan? dan detecteerd de game dat je dat hebt en speel je automatisch tegen mensen die ook een controller hebben. Het is gewoon slim van Microsoft om dit toe te voegen. Zo word hun apparaat breder inzetbaar.
Kan prima. met de Couchmaster!

https://www.pcper.com/rev...Video-Review-Game-Comfort

en er zijn wel meer van dit soort oplossingen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 26 september 2018 09:22]

ja, maar dat wil ik niet, vind een controller toch veel aangenamer ook al is het minder precies
Leuk idee maar ik maak het zelf wel voor 20 euro met wat foam stof en een plankje haha 170 euro!
An sich zijn ze nu op sale voor 99 euro : https://www.nerdytec.com/COUCHMASTER/COUCHMASTER-Basic.html
Is niet bijster goedkoop maar toch al een fikse besparing tov 170 euro !

Owh zie nu pas dat dat de basic versie is voor wireless apparatuur, de versie voor bekabelde apparatuur is 149 euro !

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 26 september 2018 14:47]

Dat ga je inderdaad nu ook nog krijgen, er was altijd een mooie balans tussen console en pc MP.
Die is straks helemaal weg hierdoor..
Nee hoor, je gaat gewoon servers krijgen met tb/muis gebruikers en servers met controller gebruikers, plus misschien nog een paar "mixed" servers. Stel je voor dat je bij een game als PUBG, Fortnite, CoD of Battlefield opeens als een van de weinige met een muis speelt. Dan is het easy pickings.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 26 september 2018 09:24]

Dan moeten games daar wel aparte servers voor inrichten en dat gaan ze ook niet altijd doen. En wie weet heb je bovendien dat mensen door bugs wel bij de andere playlists kunnen komen. Ik zit er ook niet op te wachten eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 september 2018 09:44]

De games moeten sowieso geupdate worden om muis en toetsenbord te ondersteunen, dat staat in het artikel. Als ze de moeite nemen om de game te updaten dan kunnen ze ook wel aparte servers opzetten. En voegen ze wel muis/tobo ondersteuning toe maar geen servers dan denk ik dat zo'n game niet lang populair zal zijn.

Over toch in andere playlists terecht kunnen komen, dat is natuurlijk bullshit. Dat is ook niet mogelijk bij bijv. Fortnite. Daarnaast is het nogal moeilijk om je Xbox One of PS4 te gaan hacken om het wel mogelijk te maken.
Long range shooting met aim assist is echter een eitje met de muis vergt dat veel betere input. Het heeft voor en nadelen aan 2 kanten.

Race games tb vs controller is overduidelijk in het voordeel van de controller. En zelfs makkelijker als mijn logitech set met koppelingspedaal en shifter.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 26 september 2018 13:33]

Ik speel al jaren op mn bank op mn pc die aan tv hangt, specifiek om te gamen.
Dat is idd het enige nadeel voor console gamers en daar is wat trail en error voor nodig.
Misschien gaat het prima samen. Controle bestuurders hebben immers het voordeel van aim assist dat je met een muis niet heb.
En misschien zijn er 2 aparte lijsten nodig omdat het verschil toch te groot is. En anders misschien iets als een ranking based join waar 'noobs' zij het met muis of met controller bij gelijkwaardige spelers gedropt worden.
Dit is een goede ontwikkeling in mijn ogen, het vermoeden heerst bij mij dat ze een console willen hebben die voor zowel PC gamers als console gamers toegankelijk is. Toetsenbord en Muis support helpt hier enorm bij.
Een goed begin idd.
Ik als pc gamer pleit er al 15 jaar voor en had zowel de vorige generatie als deze generatie gehad als het er in zat.
Moet echter wel realistisch blijven. Als ms en sony de content makers niet gaan verplichten support in games te bouwen gaat het nooit een succes worden. Ik ben namelijk pas geintereseerd als het gewoon op alle games werkt en niet maar op een handvol.
En ik weet zeker dat oude games die updates en support al niet meer krijgen.
Misschien een idee om nu de devs er aan te laten wennen en het vanaf volgende generatie te verplichten vanuit sony en ms.
Dat gezeur dat consoles geen consoles meer zijn, maar pc's wordt ik een beetje moe van. Ten eerst kan je het xbox os totaal niet vergelijken met die van een pc. Het dashboard mag dan wat overeenkomsten hebben doordat het ook gebruik maakt van tegeltjes zoals windows 8, maar dan houdt het wel op. Je kan er niet eens normaal mee internet browsen, dat is ook niet erg, want misschien 1 op de 100 mensen maakt een keer gebruik van een browser op een console. Dat de xbox muis en toetsenbord support krijgt veranderd niks, dat had de dreamcast, ps2 en gamecube ook al.
Wat een vreemd verhaal. Ik gebruik mijn toetsenbord al tijden op de XBox-One... De muis niet maar het toetsenbord werkt erg fijn om bijvoorbeeld de wapens in Fallout een andere naam te geven...
Het gaat in dit geval om volledige ondersteuning. Daardoor zou je dus ook kunnen lopen en mikken in Fallout 4 met toetsenbord/muis. Op het moment wordt alleen nog tekst input met een toetsenbord geaccepteerd in (een aantal) games.
Ik snap niet waarom mensen hier over klagen meer keuze is altijd beter voor de consument.
In ieder geval veel beter dan een bepaald ander bedrijf met hun 6.0 stability update.
Dan toch even wachten met die usb dongle, want dit is goed nieuws!
In sommige shooters halen ze je zo hard neer met muis en klavier.

[Reactie gewijzigd door Spacewide op 26 september 2018 09:19]

Ik neem aan dat je doelt op zo'n ding wat muis input vertaalt naar controller? Wat mij betreft is dat cheaten en mag Microsoft die dingen gewoon gaan blocken... Bij officiŽle ondersteuning kun je zorgen dat muis spelers en controller spelers niet tegen elkaar hoeven te spelen, maar met zo'n ding ben je eerlijke spelers gewoon tot last.
Vreselijk idee, ben er nog steeds op tegen dat zoiets gebeurd. Ik heb bij Gears of War 4 weleens tegen iemand gespeeld op de pc (ik op xbox) en je wordt afgemaakt door de snipers, die zijn gewoon superieur met richten hoe goed je ook speelt. Het is mijzelf tot op heden niet gelukt om fatsoenlijk leren om te gaan met muis en toetsenbord voor een shooter (ja ik ben een van die 'speciale' die shooters fijner vind met een controller), heb er het 'gevoel' niet voor en de controller bleek dť uitkomst. Ik heb bewust voor een console gekozen zodat ik gťťn muis/toetsenbord hoeft te gebruiken.... Hou het gewoon zoals het is. PC heeft muis/toetsenbord, consoles hebben controllers.
En voor jou gaat er helemaal niks veranderen, geen enkele competitive multiplayer game gaat muis spelers en controller spelers bij elkaar gooien, dan ben je je playerbase zo kwijt want dat is inderdaad niet eerlijk te maken.
Misschien niet in ranked, maar wat denken we van casual playlists? Moeten we dan maar verplicht ranked spelen om niet gehinderd te worden? En wie zegt dat dit allemaal bugvrij gaat werken? Gaat de game ook controleren op keyboard/muis van de spelers in de party? En wat als ik je later ga joinen? Alsof elke dev hier zo goed op gaat testen

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 september 2018 09:46]

En devs die hier niet goed op testen die raken klanten kwijt...
Het is niet anders dan op andere vlakken niet fatsoenlijk ontwikkelen. Als je niet goed test en je game crasht regelmatig dan lopen je klanten ook weg.
Het is ook echt niet zo dat de meerderheid met muis gaat spelen lijkt me. Veel mensen spelen toch vanaf de bank en dan is een muis niet handig (ja ik weet dat er oplossingen voor zijn maar blijft behelpen). Als straks 90% van je spelers boos is omdat ze afgemaakt worden door de 10% met muis, dan beginnen die spelers weg te lopen en dat overleeft geen dev.
Dus omdat jij iets niet kan aanleren moeten de rest van de console eigenaren zich maar aanpassen?
Denk dat het grootste deel van de console eigenaren liefst met een controller speelt, anders zouden ze toch een pc kopen?
Ha ik vroeg me al af hoe snel deze zou komen. Hier kunnen we oneindig op doorgaan, maar het zelfde geldt voor de tegenpartij gewoon een wij/zij discussie. Waarom ga je naar console om op een muis en toetsenbord te spelen als je dat ook gewoon pc kunt? Overigens hoeft er 0 aangepast te worden daarom zeg ik ook: "hou het gewoon zoals het is". Maar ik wilde het gewoon even van de andere kant belichten.
En hoe ga je precies dan GOW en GTA5 op de PC uitleggen? Beide hebben 100% support voor controllers, GTA5 speelt zelfs erg goed op de PC met controller. De host van elke match/missie kan gewoon instellen of hij wel/niet controllers in z'n team wil hebben.
Oehhh kan ik mooi de HyperX RGB toetsenbord testen die ik mag reviewen :D

Ben benieuwd naar het verschil tussen toetsenbord/muis vs (elite) controller
Nu dan nog Civilization naar de Xbox met Muis/keyboard support en ik ben helemaal gelukkig!
Nu nog Office 365 for Xbox One, wat technisch mogelijk is, want dat is al een UWP app
en Xbox krijgt er een enorm sell argument bij tegenover de PS(4/5), want kan voor veel gebruikers dan inderdaad de desktop vervangen.
En dat geloof je zelf? Het draait niet eens een volledige Windows 10 omgeving en voor een beetje office ga je niet opeens een Xbox aanschaffen.

Als er dan pas een "sell argument" is voor de Xbox, dan heeft Microsoft toch iets verkeerds gedaan met de positionering van de Xbox. Blijkbaar is het dus dan als game console niet goed genoeg.
Voor 200§ een machine waar je mee kan internetten, huiswerk maken en gamen is toch zo gek nog niet?
Niemand die dat gaat doen, dat snap je zelf ook wel. Laat staan of het uberhaupt fijn werkt met de Xbox UI.