Xbox One krijgt woensdag ondersteuning voor toetsenbord en muis in Fortnite

Microsoft begint volgende week met het uitbrengen van ondersteuning voor toetsenbord en muis in Fortnite. Eerst is de functionaliteit beschikbaar voor insiders. Spelers worden alleen gematcht met andere spelers die ook toetsenbord en muis gebruiken.

Vanaf 14 november krijgen de eerste games ondersteuning voor toetsenbord en muis. Naast Fortnite gaat het ook om Warframe, Bomber Crew, Deep Rock Galactic, Strange Brigade, Vermintide 2, War Thunder en X-Morph Defense. Microsoft test al langer met de functionaliteit bij Xbox Insiders in de Alpha Ring, maar deze week wordt dat uitgebreid naar meer insiders.

Microsoft noemt ook een lijst van games die 'in de toekomst' ondersteuning krijgen voor toetsenbord en muis. Wanneer dat is, is niet bekend, maar het zal na november zijn. Het gaat om Children of Morta, DayZ, Minion Master, Moonlighter, Vigor, Warface en Wargroove.

Ontwikkelaars krijgen zelf mogelijkheden om spelers die met toetsenbord en muis spelen te scheiden van spelers die met een controller spelen. Vermoedelijk zullen ontwikkelaars dat onderscheid maken in games waar de invoermethode een voordeel op kan leveren. Epic Games doet dat in ieder geval bij Fortnite.

Verder maakte Microsoft op zijn XO18-evenement bekend dat er Designed for Xbox-invoerapparatuur komt. Dergelijke toetsenborden en muizen zijn voorzien van een Xbox-knop en ondersteunen een nieuwe functie die Xbox Dynamic Lighting heet, voor lichteffecten. Razer gaat dergelijke apparatuur maken en zal die op de CES-beurs in januari aankondigen.

Razer Microsoft Windows Central

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-11-2018 • 14:06

115

Reacties (115)

115
108
39
7
0
53
Wijzig sortering
Mooi dit, eindelijk! Natuurlijk zal het ervoor zorgen dat de userbase kleiner gesplits wordt controller versus controller en muis versus muis. Uiteindelijk zodra crossplatform tussen PS4 en xbox wordt toegestaan door sony maakt dit voor de userbase niet uit :)
Anoniem: 501293 11 november 2018 14:16
Ik weet niet zo goed of dit nou vooruitgang of achteruitgang is. Ik vind dat het onderscheid tussen pc en console kleiner wordt terwijl dat onderscheid er juist moet zijn in mijn ogen.
Meer keuze is (bijna) altijd vooruitgang in mijn ogen.
Je kunt het van twee kanten zien, beiden volgens mij positief.

Pc kant:
Je kunt nu met meer mensen spelen en kan goedkope hardware kopen zonder toetsenbord en muis te missen (tot nu toe alleen in Fortnite dan).
Xbox kant:
Je hebt nu de vrijheid om toetsenbord en muis te gebruiken.

Win-win
Op zich mee eens, maar ik denk als je dan toch zo je Xbox ombouwt tot PC met alle randzaken, je ondertussen al redelijk tegen de kosten van een entry level game PC zit die vergelijkbaar is qua kosten en prestatie van een Xbox.

Aangezien ik ze niet echt heel goedkoop meer kan noemen, en dan met al die randzaken er om heen zijn ze vrij prijzig vind ik.
De Xbox One S is "slechts" 248 euro (259 met Forza :? ). Ik zou het best een prestatie vinden als je daar een vergelijkbare PC voor in elkaar geschroeft krijgt. Zonder randapparatuur meegerekend.
Ik denk niet dat dat gaat lukken, tenzij je de kosten van een "normale" pc er bij op telt omdat je die anders misschien ook nog "nodig bent"
Je kunt een heel end komen met goedkope hardware oude quad-core met een redelijke videokaart en een ssd en je kunt gewoon redelijk gamen.
Link
Leuk zo'n goedkope pc maar daar speel je niet de nieuwste games mee wat met een console wel kan.
Onzin. Wat is de frame rate cap op de console? Tussen de 50 en 100 euro koop je een Nvidia 750ti-960 en voor iets meer een . 970 in amd koop koop je amd 270x 280x allemaal prima kaarten die veel meer bieden dan een console.
Tja, voor 100-150 heb je ook een xbox one en dan ben je klaar. Jij hebt dan allen nog een videokaart. Je hoeft PC niet te verdedigen hoor, ik heb ook liever een computer maar consoles zijn qua prijs gewoon heel moeilijk te verslaan.

[Reactie gewijzigd door Randleman op 29 juli 2024 14:10]

Correctie: een Xbox One kost €150 plus €60 per jaar om online te mogen spelen.
Je hebt voor €100,- al een tweedehands xbox one met spel. En dan inderdaad nog €45,- voor xbox live per jaar. Hier krijg je dan ook elke maand gratis games voor.

Qua prijs valt een console dus niet te verslaan.
Je vind voor 200-300 euro ook wel een 2dehands PC die recente games in 1080p@30fps kan draaien hoor. Ik ga niet ontkennen dat PC-gaming duurder is dan console gaming, maar het verschil hoeft niet zo gigantisch groot te zijn. Weliswaar maak je je PC zo duur als je zelf wil.
Zeker, ik heb zelf ook liever een PC dus geef het geld er graag aan uit. Maar een console is een leuke machine voor het lage bedrag van nu.
Absoluut. Ik heb zowel PC als console trouwens.
Ik speel games waar een igpu prima voldoet onder Linux . Natuurlijk kun je ook een 2de hands Xbox kopen but where is the fun in that? Ik wilde gewoon even laten weten dat afgeschreven hardware vaak op 1080p prima te gamen is.
Voordeel van een console is dat het een relatief compact kastje is en hij een dubbel rol als dvd/blueray speler heeft.
Ik heb geen pc naast mijn tv staan omdat een beetje pc veel groter is en ik dat niet naast mijn tv wil hebben staan.

En consoles zijn goedkoper dan ooit. Voor het geld van een console heb je nog niet eens een gpu. Laat staat een hdd blueray speler kast voeding moederbord cpu cooler ram. Enige voordeel van de pc is dat games veel goedkoper zijn. Maar ze hebben dan ook geen resell value op de console hebben ze dat weer wel.
Als we de hypothetische prijs van 250 euro pakken, dan kan ik daarvoor nieuw nog wel een PC samenstellen die op dezelfde prestaties als de console uitkomt.

Tweedehands kan ik daar zelfs ver boven zitten.

OT: Keuze is altijd fijn, echter als ik mijn xbox gebruik ipv mijn pc, doe ik dat meer om spellen te spelen die voor mijn gevoel beter vanaf de bank spelen dan in een bureaustoel.
Ik ben benieuwd wat jij voor 250 euro nieuw kan krijgen dat hetzelfde presteert als een console :9

[Reactie gewijzigd door Randleman op 29 juli 2024 14:10]

Dit is echt onzin inderdaad. Voor 250 euro heb je net een videokaart en een moederbord met processor. Je hebt dan nog geen harde schijf, intern geheugen, randapparatuur zoals toetsenbord muis, voeding, etc.

Als je daar echt allemaal zo weinig geld aan uitgeeft heb je bovendien een PC waar je een half uur op moet wachten voordat Windows goed en wel is opgestart. Daarnaast zullen nieuwe spellen zoals battelfield 5 er niet op draaien.
Toch heb ik nu net dit weekend voor het eerst mijn build opgestart, wél 2e hands, maar deze kostte mij maar 200 euro. Iets meer dan de 188 euro die mijn xbox heeft gekost.

i5, 8gb ram, R9 290. Battlefield draait echt prima.

Met nieuwe onderdelen zou ik van Aliexpress een Xeon met moederbord en ram voor zo'n 100 - 120 euro nieuw oppikken, een hdd kost misschien 30-40 euro, voeding ook. Dan een oude kast ergens wegtrekken (desnoods een kartonnen doos, boeie het is maar een kast). Zit je met nog 60 euro voor een videokaart. Als deze niet nieuw hoeft te zijn pak je een tweede hands 750ti en je kan gewoon battlefield spelen. Natuurlijk niet op de hoogste instellingen maar alsnog.

Zeggen we dat de pc 250 euro mag kosten dan heb je 110 euro voor een videokaart. Hier kan je haast een GTX970 voor kopen tweedehands.

Dus ok de videokaart is tweedehands maar voor de rest heb je een nieuwe PC voor xbox geld die best naast de xbox kan draaien qua prestaties.
Maar bij de volgende generatie console heb je al een toetsenbord, muis, en behuizing met voeding.
Dus vanaf dan wordt het waarschijnlijk goedkoper.
Meestal werkt oude randapparatuur niet met nieuwe consoles.
Ik betwijfel dat USB binnen de voorspelbare tijd wordt vervangen met iets anders.. het staat namelijk ook voor "Universal" Serial Bus.
Die randzaken aanschaffen is toch je eigen keus, lijkt me.
Zonder die randzaken is het nog steeds prima gamen op de standaarduitvoering - het is zelfs de referentie waar ontwikkelaars aan moeten voldoen. De overgrote meerderheid van console gamers zal dan ook in de standaarduitvoering spelen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 29 juli 2024 14:10]

Anderzijds heb je hierdoor ook versplintering binnen de groep console-spelers. Dat vind ik geen voordeel.
Die versplintering heb je tochal met verschillende consoles die niet samen willen spelen. Of is Sony al eindelijk overstag dat je op de PS4 Fortnite tegen Xboxers kan spelen? Aangezien er toch al cross-play is tussen console en PC is het netto effect nihil: je kan gewoon met iedereen spelen, ongeacht platform, uitgezonderd van de PS4.

Wel is het zo dat een console player die nu samen speelt met een PC speler automatisch in de PC 'pool' komt, wat het lastig maakt voor de console speler om mee te komen. Als ze nu de mogelijkheid hebben om met toetsenbord en muis te spelen maakt dat het alleen maar gelijker. Ik verwacht dat Epic console spelers met tobo/muis dan ook bij de PC pool ingooit, geen versplintering maar simpelweg verschuiving.
In mijn ogen grotendeels een vooruitgang. Maar het liefst zie ik voleldige ondersteuning voor toetsenbord en muis. Op deze manier kan de desktop de deur uit, en kan ik een Xbox of Playstation neerzetten voor bijvoorbeeld Battlefield.

Uiteraard moet het dan onder andere wel connecten met PC servers.

Anderzijds zal de technologische vooruitgang stukken langzamer worden. Want de drive om in betere, sterkere graphics te investeren zal minder worden.

Ben er nog niet 100% over uit, maar het is een begin.
Die drive word echt niet minder. Niet iedereen accepteerd blindelings een nieuwe titel met dezelfde oude meuk. Daarnaast willen pc gamers iedere keer steeds beter graphics anders gaan de gpu verkopen onderuit stopt sponsorgeld vanuit nvidia en amd dalen de pc verkopen en zo voort.

De hele industrie houd elkaar in stand en dat weten ze best.
Vooruitgang ten gunste van de PC denk ik. De onderscheidende features van de consoles vallen steeds verder weg. In feite mag je deze bakken nu ook gewoon elke 2-3 jaar upgraden want op de oude versie blijven betekent merkbaar slechtere game ervaring. Couch gaming wordt ook steeds verder gemarginaliseerd, want splitscreen is een zeldzaamheid aan het worden en een controller werkt ook op de PC. Voeg dan nog de structureel duurdere games toe en het prijsargument is ook verdwenen, met voordeel voor de PC des te meer je speelt. Bonus punten voor modding op de PC. Bonus punten ook voor onbetaald online kunnen.

Het enige dat de console altijd zal blijven bieden (hoewel daar tegenwoordig ook kanttekeningen bij geplaatst kunnen worden, grote, trage updates zijn heel normaal) is plug and play. Gemak. De console is alsof je een pizza bestelt en laat bezorgen, de PC is alsof je zelf de pizzabodem en beleg gaat halen en 'm dan in de oven schuift. Na een paar zelfgemaakte pizza's wil je niet meer terug.

Crossplay gaat het PC platform helpen en dat is ook de reden dat de console bouwers er altijd van weg wilden blijven. Maar dat wordt steeds lastiger uit te leggen, net zoals het financieren van exclusives terwijl dat minder winst oplevert dan porten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 juli 2024 14:10]

Nee niet echt en ik zie het ook echt niet als een vooruitgang. Maar je moet wat om mensen proberen te trekken als je geen inspiratie hebt om exclusives te maken en al je opgekochte dev teams nog niks weten te maken.
Waarschijnlijk zal de Xbox steeds meer op een httpc gaan lijken en kunnen hack devs op een gegeven moment ook gewoon paid hacks gaan ontwikkelen omdat het eigenlijk gewoon een entry lvl pc is geworden in een klein doosje.
"Spelers worden alleen gematcht met andere spelers die ook toetsenbord en muis gebruiken."

Klinkt als een win-win situatie, mensen krijgen de keuze en niemand word er door benadeelt.
Dit kan ook enkel bij spellen zo populair als Fortnite. Is vele andere gevallen zou dat waarschijnlijk leiden tot vervelende queue tijden. Hulde!
Daar kan crossplay dan weer mee helpen.
Ze worden net zoals PS4 waarschijnlijk gwn tegen pc players gematchmaked
Als console en pc gamer mag ik zeggen dat dit een erg prettige oplossing is. Was wel te verwachten aangezien de PS4 deze optie al langer heeft.
PS4 heeft de optie, maar ook hier is het aanbod in games die het ondersteunen beperkt. Zo ondersteunt fortnite dit niet op de ps4.

Voor zover ik kan zie zijn dit de enige compatible games:
Final Fantasy XIV
Overwatch
War Thunder
Elder Scrolls Online (keyboard only)
Neverwinter (keyboard only)
DC Universe Online (you can only use the keyboard)
Paragon
Fortnite werkt volgens mij gewoon met een toetsenbord en muis op de PS4 hoor.
Ik zie dat je gelijk hebt. En sinds oktober ook aparte matchmaking voor mensen die tobo+muis gebruiken.
Je kan gewoon gamen met mensen die met een controller spelen.

Ik heb het een tijdje geprobeerd en speelde gewoon samen met mijn vrienden die met een controller speelden.

Hetgeen wat moet zorgen dat het enigzins eerlijk blijft is dat je met de muis en het toetsenbord geen aim assist kan gebruiken (greyed out) en met de controller wel.

Ik ben op de PS4 beter met de controller dan met de muis en het toetsenbord. Ik kan veel sneller aimen met aim assist.
Fortnite ondersteunt het wel degelijk op ps4
Kun je wel met friends spelen die geen keyboard/muis gebruiken?
Ga dit zal wel Crossplay worden net zoals Xbox en pc
inderdaad. ik hoop echter dat in notime IEDERE game bij de release deze ondersteuning heeft. deze kunnen dan ook gewoon aan pc gamers gekoppeld worden. de lijst met voordelen groet met de keer dat ik er over nadenk.

-grotere spelerbase op de pc.
-minder snel uitstervende playerbase op de pc.
-minder redenen voor console exclusives
-als de playstation dit ook gaat doen 3 cross platforms tegen elkaar dus 1 hele grote playerbase.
-eindelijk beneden een console neerplakken voor even gezellig een spelletje spelen ipv alleen boven zitten

Des te eerder des te beter als je het mij vraagt. Maar dit is een grote stap in de juiste richting en dat werd ook wel eens tijd na 15 jaar meer en meer fragmentatie.
Hier wacht ik al heel lang op! Helaas nog niet compatible met bijv. CoD or Battlefield, maar het is een start. Een paar weken geleden wou ik al een adapter kopen die dit mogelijk maakt in alle games, maar die kost €150,- en toen las ik dat ze hiermee zouden komen.

Ik hoop dat de nieuwe Battlefield dit gaat ondersteunen, want dan kan ik weer met m'n vrienden spelen. Ik ben echt slecht met een controller.
Dan zul je dus mogelijk nog steeds niet met vrienden kunnen spelen omdat er een scheiding is tussen kb/m en controllers. Wil je altijd met vrienden kunnen spelen, dan zul je toch voor zo'n adapter moeten gaan, omdat het spel je dan nog steeds als controller ziet.
Op Fortnite Ps4 kan je in een pc server als console. Maar als Pc gamer niet in een console server.
Dus zou best goed kunnen dat Battlefield ooit volgt.
En met PC server bedoel je KB+muis server neem ik aan? Maar op zich wel logisch, je kan er dus alleen voor kiezen zelf het nadeel op de koop toe te nemen maar niet het nadeel aan de kant van de andere spelers leggen. Vraag me alleen af hoe dat zit met de android versie met touchscreen besturing, is dat ook weer een aparte spelersgroep? Want die vorm van besturing is volgens mij wel het slechts.
Ja dat is jammer. Terwijl ze de functies van een muis wel kunnen beperken, dat een muisgebruiker niet sneller kan draaien als een controller gebruiker. Misschien moet ik dan toch voor de adapter gaan.
Klopt, maar tenzij je 'vandaag' al wilt spelen zou ik gewoon even wachten met de adapter te kopen en het aan te kijken. Aan de andere kant, de adapter heb je dan sowieso wel nodig voor games die NIET standaard de kb/m ondersteunen.. Zelf heb ik zo'n setje voor de PS3 want zonder dat ding kan ik echt geen shooter als battlefield bad company spelen.
Ja ik had vanochtend maar zo'n adapter besteld, tweedehands via ebay UK. Ik kan niet wachten op een battlefield update...
Hopelijk krijg je dan niet die ellende dat de rotatie snelheden worden ge-nerved voor de muis spelers.
mag toch hopen dat je zelf de gevoeligheid kan instellen, en het niet uitmaakt of je naar onder, boven of links of rechts beweegt.
Er zijn goedkopere adapters te vinden op aliexpress (40 euro) maar die schijnen een gevorderde gebruiker en een pc nodig te hebben om te programmeren.
"Ontwikkelaars krijgen zelf mogelijkheden om spelers die met toetsenbord en muis spelen te scheiden van spelers die met een controller spelen."
Is het geen idee om die keuze bij de spelers neer te leggen, misschien met het advies dat het prestatieverschillen op kan leveren? Ik kan me erg goed voorstellen dat het bijvoorbeeld zou schelen bij competitive games, maar niet genoeg om er echt een probleem van te maken. Zeker als je het gewoon graag met vrienden wil spelen, wat voor veel mensen toch de prioriteit heeft.
Het is aan de ontwikkelaar de keus of gemengd wel of niet kan. Ook rekening houdende als je als console wel in een pc server wil kunnen spelen, dat is nu ook zo bij Fortnite op de Ps4.
In sommige games is het ook niet nodig om te scheiden, een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld Monopoly Multiplayer, of Rocket League(presentatie verschil is stukke lager dan bij een shooter)
Ik zou nooit tegen een speler met controller willen spelen (aim assist) omdat je veel makkelijker headshots kan halen. Vooral bij snipen is dat een groot voordeel bijvoorbeeld.
Maar aan de andere kant wil een console speler niet tegen mij met een muis spelen met een machine gun want mijn aim en shoot tijden zijn veel lager dan dat een consoler gamer met een controller ooit kan halen. dus voordat hij ook nog maar mijn kant op heeft gekeken is hij al dood wat extreem frustrerend is.

Kortom gewoon zodra je kiest voor KB en muis een lobby met pc gamers met tb en muis en voor pc gamers die met een controller willen spelen kan je dan exact hetzelfde doen. gewoon aim assist aan en gaan met die banaan.
Zo lok je pc gamers naar de console en console gamers naar de pc.

Ik ben al 21 jaar een pc gamer (shit ik word oud) maar verder als een wii voor bowlen of tennisen met de familie ben ik niet gekomen omdat ik niet kan en wil spelen met een controller. het enige dat er nog wel op te doen is is een race game (waardeloos met een toetsenbord) of eventueel een slow pace puzzle of strategie game.
Ik heb kort over een one x nagedacht maar het aantal games dat ik nu kan spelen is gewoon de investering niet waard.
Ik hoop dat games als CoD, Crysis en Battlefield ook ondersteund zullen worden. Sind jaar en dag game ik via de PC. Ik heb een tijdje een PS3 in huis gehad, maar ik kan niet wennen aan het besturen met een controller. Het zal de leeftijd wel zijn!😉
Daarnaast game ik niet meer zo veel, heb weinig zin een nieuwe PC te bouwen. Een Xbox One S voor zo'n €250 zou voor mij top zijn. (mits te gebruiken met muis en keyboard)
Ik ben op mijn 44ste overgestapt van PC naar console en was erg snel gewend. Kan nu jaren later nog steeds goed meekomen met de jonkies in shooters :)
Ah beste comment van de dag.

Niet omdat je een overloper ben ik ben zelf pc gamer maar omdat ik me ineens niet meer te oud voel ;)
Ik hoop het echt niet, dan wordt het een verplichting voor ieder om met keyb en muis te gamen, of het voor eeuwig te verliezen. Want niemand wint het met een joystick.
Er zijn genoeg competitieve pro gamers die de pc gamers bijhouden/verslaan

Kijk bijvoorbeeld naar Ghost Ayden of Nickmercs in de Fornite Skirmish tournamenten , of Optic Spratt in BO4 op zijn PS4.

Natuurlijk blijf je met muis en toetsenbord voordeel houden maar "Eeuwig verliezen" is niet helemaal waar.
Ik ga zeker kijken, al vind ik fortnite een slecht voorbeeld.
Ben ik ook met je eens, al is het bouwen, editten en aimen met K&B meerdere malen fijner op PC dan op console vanuit mijn eigen ervaring.

Vandaar ook mijn verwijzing naar BO4 waarin de PC gamer vaak een groot voordeel heeft met aim dmv muis.
Merk je dan geen inputlag, of soort van v-sync effect net zoals op de PC als je een bv V-sync aanzet met 60hertz monitor?

Dan heb je echt 0.1 seconde vertraging met je muisbeweging.
Dat is 100ms.
Dat is echt HEEEL lang in een action game.
Merk je dan geen inputlag, of soort van v-sync effect net zoals op de PC als je een bv V-sync aanzet met 60hertz monitor?

Dan heb je echt 0.1 seconde vertraging met je muisbeweging.
Echt niet.

Xbox heeft ook vsync, inzoverre dat inputlag veroorzaakt heeft de xbox controller dat ook, en 1/60 seconde is slecht 0,017 seconde (17ms).
Heeft dit ook effect op pc gaming. En daarmee bedoel ik word pc gaming dan goedkoper? Aangezien je een xbox/ps4 hebt voor ongv 500€ en een game pc minstens 1500/2000€?
Game pc 1500? Doe maar duur
Je kan zo voor onder de 1000 een prima pc bouwen.
En nee dit gaat geen prijzeneffect hebben op de pc gaming markt, geen reden tot. Processoren zijn al zo goedkoop mogelijk want de concurrentie is heftig, intel heeft wel productie probelemen wat wel jammer is. Nvidea is lonely on top, het midden low segment in GPU zal ook niet goedkoper worden.
Een pc gamer is een pc gamer vaak omdat ze achter een bureau spelen (console is grotendeels bank), niks van consoles hebben en veel meer keuze vrijheid hebben. Microsoft moet games selecteren om muis en toetsenbord toe te staan.
Of van console gamer naar PC gegaan ;) "Bouw games" als Cities Skylines met toetsenbord en muis. Shooters en race games vanaf de bank met een Xbox 360 controller.
Online multiplayer weinig interesse in, alhoewel als er voor shooters aparte lobby's zijn voor spelers met een controller (of combineren met de consoles), maar dan wellicht wel weer de cheat gevoeligheid.
Volgens mij kan je voor 600 euro echt wel een pc in elkaar zetten die Fortnite goed draait...
Als je een game pc hebt van 1,5 / 2k dan heb je een monster die xbox helemaal uit elkaar trekt qua grafische mogelijkheden. Denk aan spellen die subpar draaien op consoles en soepel op de PC.
Dan ben jij nog niet bekend met de Xbox One X denk ik ? ;)
Wat dit apparaat op je beeldscherm tovert voor deze prijs is echt niet normaal..

Ik heb zelf een behoorlijke game pc met een gtx 1080 ti maar toch speel ik games liever op de one X omdat ik ze mooier en soepeler vind draaien.
Dan doe je toch echt wat fout
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je een -1 krijgt. Vreemd. Er zit wel een beetje trolling in je post. Een 1080ti en nog is de console soepeler?

Weldegelijk bekend met de One X.

Ik heb toevallig ook een 1080ti met een Ryzen 2700x en een Witcher 3 ziet er lange na niet zo goed uit op de console als op de PC. Meerdere spellen side by side gedraaid naast elkaar bij een maat die een One X heeft, alhoewel het uiteindelijk allemaal subjectief is. Voor 450 euro kan je op de PC aan de andere kant nooit dezelfde paardenkracht vinden.

Ik reageer dan ook op een reactie waar iemand stelt dat een console in de buurt kan komen bij een high end pc van 2k, how about no. Nooit niet. Bang for the buck is een ander verhaal. Prima waar voor je geld met de laatste consoles. Dat was nog wel eens anders in de ps3 / xb 360 tijden.

[Reactie gewijzigd door dindr op 29 juli 2024 14:10]

Ik heb zelf een behoorlijke game pc met een gtx 1080 ti maar toch speel ik games liever op de one X omdat ik ze mooier en soepeler vind draaien.
Ben ik de enige die dit gedeelte niet helemaal begrijpt? Dan doe je toch echt wat fout met je grafische settings op je PC...
Dezelfde game die op mijn 1080Ti op 100FPS draait, gaat op een One X tussen de 20-30FPS. Volgens mij doe je iets fout.
Voor nog geen 500 euro heb jij een Game PC die de PS4 pro en Xbox one X uit het water blazen.
Een PS4 Pro is ongeveer zo krachtig als een 1060 of 580 (+/- € 250) daarbij nog een i3-i5 erbij (+/- €175), je mobo (€ 70) en nog 8-16GB geheugen (€ 80-160) voeding (€ 50) en je harde schijf (1TB) € 50 Dan kom je al snel op € 675-755

Voor de Xbox one X ongeveer een 1070 dan praat je al over € 399 voor de goedkoopste. Zelfde overige hardware als de PS4 Pro á € 425-505. Totaal kom je dan op € 824 - 904 voor een Xbox One X.

Succes met goedkoper kunnen.
En dan heb je ook daadwerkelijk de goedkoopste onderdelen gekocht die je maar kunt vinden. En je hebt ook nog een kast nodig en mogelijk nog muis/toetsenbord.
Het prijsverschil met PC games valt wel mee toch? Ik betaal vaak €55 (PS4) en PC 45-49.

En ja, de kast was ik vergeten. Reken daar nog eens 50(?) voor. Of verreken het met het PSN/Xbox Gold abo.
Daar ben ik het helemaal mee eens, al staat daar wel weer Xbox gold tegenover, duurdere spellen en kosten voor bijvoorbeeld een tweede controller
Duurdere games valt ook wel mee. Kwestie van een VS account gebruiken. Kan je zo €35 - €40 schelen bij duurdere versies van een game.
Hoe zit dat precies? Ben er niet bekend mee om eerlijk te zijn
Ik woon voor MS in Alaska (BTW vrije staat) en heb mijn XBO op VS staan. Ik heb het adres van een hotel opgegeven en dat werkt al vijf jaar goed.
Ik koop bij Offgamers tegoedkaarten voor Gold in dollars en zet dat op mijn account en koop zo in de store op de XBO mijn games. Heb BF V (Deluxe versie) zo voor omgerekend €52 kunnen kopen maar dat was met korting van MS en EA Access.
Hoe duurder de game des te groter de korting. Je bent afhankelijk van de koers van de dollar maar als die gunstig is kan dat voor een game van €69 zo twee tientjes of meer schelen. De duurste versies leveren dan nog meer voordeel op.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 29 juli 2024 14:10]

Wow ik wist niet dat dit kon! Neem aan dat dit alleen werkt met Xbox?
Je kunt je Xbox regio gewoon op NL laten staan. Als je de games koop even de regio van je Windows 10 PC op US zetten. Vervolgens daar via de Xbox App (en de Microsoft Store) de game kopen en die dan downloaden op de Xbox. Scheelt weer een eventuele reboot van de Xbox.
Game pass is anders zeer goedkoop, en vaak in de sale te vinden (vorige twee maanden voor 2 eu gekocht)
Dat gaat je waarschijnlijk niet lukken . Ja misschien is de pc krachtiger maar je vergeet de optimalisatie van consoles.
een game pc minstens 1500/2000€?
Wat een bizarre bewering.
Een pc koop je momenteel voor kb+ muis besturing en graphics.
met een goed pc heb je immers VEEL betere graphics dan een console ooit zal halen en daar betaal je voor.
Maar games zijn dan weer goedkoper op de pc en veel duurder op consoles.

En een redelijk goede game pc heb je overigens al voor 975 a 1050 euro ex monitor. meer dan dat betaal je alleen voor top notch spul en dat kost je een vermogen ja.
Dus minstens 1500 a 2000? Zeker een alienware waar je de helft neertelt voor een 'mooie' kast.
1500 is appeltje eitje met een beetje high end pc voor 2k144/4k60
Gpu 600. 2070
Cpu 450. 8700k
Mobo 100
Mem 150. 16gb
Psu 100
Kast 75
SSd 125 500gb

Dan zit je al zo rond de 1500 euro voor een aardig systeempje.
Daarnaast is de premium prijs op alienware niet zo extreem en betaal je daar voornamelijk voor service, alienware repareert ter plekke of vervangt binnen x uur als je geen gedoe wilt is dat veel makkelijker dan de gemiddelde computer winkel/webshop waar je je pc makkelijk een week kwijt bent en dan mag hopen dat je probleem opgelost is.
Tja het kan echter goedkoper en dan kan je echt alles op ultra spelen.
Je kan bijv voor een 7700k gaan of eventueel een ryzen en een 1070 of eventueel een 1080.
Ook heb je geheugen al voor 110 euro en een ssd voor 90 en 100 voor een voeding ik draai al 10 jaar op een voeding van 60 euro. je De top end specs en designs zijn niet specifek nodig en alleen als je echt het beste wil zou ik daarvoor kiezen. De meeste boeit dat niks en in een vergelijking met een console gaat dat niet op. Hetzelfde geld voor 144 hz en 4k.
En daar hebben we het hier over pc prijs vs console.

En zoveel geld ga ik toch echt niet voor service betalen of qanbevelen. Ik kan het dan gelukkig ook zelf maar als ik dat niet zou kunnen zou ik het mezelf leren voor dat geld. En laten we eerlijk zijn ik kan het me oma van 80 nog leren als het haar wat zou boeien. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
En om bij de vergelijking console te blijven. Hoe lang denk je dat je die kwijt ben als er wat mis is? Meerdere weken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 29 juli 2024 14:10]

Nu rdr2 nog even ondersteunen en dan hoef ik de pc versie ook niet meer te kopen :*)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Hopelijk slaat het aan dan volgt de rest snel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.