×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft voegt experimentele ondersteuning voor muis toe op Xbox One

Door , 142 reacties, submitter: SunnieNL

Een bètaversie van de Xbox One-software heeft ondersteuning voor gebruik met de muis. Invoer met de muis is mogelijk met Minecraft, zo blijkt uit de eerste ervaringen. Microsoft heeft eerder al laten weten dat niet alle games muisondersteuning zullen krijgen.

Jez Corden van Windows Central merkte de muisondersteuning op na een update van de Xbox One-software binnen het Xbox Insider-programma, dat Microsoft gebruikt om vroege builds van zijn besturingssysteem te testen. Uit de eerste ervaringen blijkt dat er nogal wat inputlag optreedt bij gebruik, waardoor er waarschijnlijk nog de nodige verbeteringen nodig zijn.

De muis kan als invoer worden gebruikt in Minecraft, zo stelt Corden. Ondersteuning voor de muis kan aangezet worden in het optiemenu. De gebruiker hoeft dan alleen nog maar een muis aan te sluiten via usb. Dat muisondersteuning aan en uit kan worden gezet heeft waarschijnlijk met het competitieve element te maken; Microsoft heeft eerder al laten weten geen controllergebruikers tegen muisgebruikers te willen laten spelen.

Eerder dit jaar bleek al dat er mogelijk ondersteuning voor de muis zou komen. Dat heeft Xbox-baas Phil Spencer laten weten. Ondersteuning voor invoer met usb-toetsenborden is er al.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

27-08-2017 • 10:56

142 Linkedin Google+

Submitter: SunnieNL

Reacties (142)

Wijzig sortering
Hoe meer input apparaten standaard ondersteund worden des te beter. Keuze is aan de gebruiker.
Je hoort bij vechtspellen ook niemand zeuren over de discrepantie tussen fight sticks en pads.
Ik kan me herinneren dat ik een tijd geleden diezelfde discussie met een medetweaker heb gehad. Hij was overtuigd dat het verschil in reactiesnelheid minimaal was. Ik heb diezelfde avond nog een controller aan mijn pc gehangen en ben wat potjes fps ermee gaan spelen (bf3, cs:go, cod mw2). Waar ik me normaal met muis+toetsenbord aan de bovenkant van de lijst met prima scores mag meten, stond ik in elke game echt kansloos onderaan met controller. Op de xbox eindig ik wel ergens bovenin de lijst meestal. Het is niet te doen in dit soort spellen.
Een console heeft aim assist, en sommige games nog een redelijk sterke aim assist ook. Dat is de reden waarom je op de pc met een controller waarschijnlijk onderaan staat terwijl je op de xbox wel bovenin komt. Dit geldt voor mij ook. Op de pc met muis en toetsenbord sta ik geregeld bovenaan of bij de top 3, terwijl ik met een controller guaranteed onderaan sta. Op de xbox daarintegen kom ik met de controller zeker bij de top 10. Op de console voel ik de crosshair ook bewegen als je in de buurt bent van iemand. Op de pc gebeurt dit niet omdat aim assist in veel games ontbreekt.
In de meeste pc fps shooters zit wel degelijk aim assist zodra je een controller aansluit.
Sterker nog, er is bij bepaalde games (o.a. sommige COD games) de mogelijkheid om een controller aan te sluiten om aim assist aan te zetten, om vervolgens gewoon met de muis te spelen.
In principe heb je dan gewoon een aimbot.
Dit wist ik niet maar bij oudere cods en cs zit er echt geen aim assist in (misschien dat je die handmatig aan kunt zetten dat weet ik niet).
Hangt dat dan niet veel meer af van hoe goed je met controller bent vs hoe goed met muis? Als ik op PC ga spelen, ben ik met een controller beter omdat ik simpelweg geen shooters meer op PC doe.
Tuurlijk, dat speelt een grote factor. Daarom heb ik de vergelijking gemaakt. Ik speel vrij veel fps op mijn xbox en kan zeggen dat ik in ieder geval niet slecht ben (ok ik ben ook niet heel goed maar he :+ ). Waar ik dan dus op de xbox met controller ergens bovenaan eindig, ga ik er op de pc met controller zwaar op achteruit in k/d en stand. Als ik dan weer met muis+toetsenbord speel, eindig ik weer met goede scores.
Is dat niet logisch? Als je op de pc speelt met je controller speel alsnog veelal met tegenstanders die wel muis en keyboard gebruiken. Op de xbox speel je tegen tegenstanders die ook een controller gebruiken. Je vergelijkt nu appels met peren.
Nee het punt is dat wanneer je dus controller versus mouse en keyboard gaat gebruiken je jezelf benadeeld en er een oneerlijk speelveld ontstaat.
In bf1 op ps4 ben ik zeer middelmatig met controller.. Als ik mijn xim4 aansluit sta ik standaard top 3 met 40+ kills.
Gewoon de speler laten kiezen uit lobbies ingedeeld op controller voorkeur? Kan je als gamer zelf kiezen hoe zwaar je competitie is.
gewoon 3 keuzes: controller only, keyb/mouse ony en any (dan zal je snel zien voor welke genres welk type besturing superieur is)
Dit is een goed idee maar het nadeel daaraan is dat je de spelers splitst.
Dit verkort de levensduur van het spel. Langere matchmaking etc..

Ik vrees dat ze dit alleen hierdoor al niet zullen doen.
matige en goede spelers met de inferieure input zullen ook afhaken als het niet gesplitst wordt omdat ze dan puur op input speed verslagen worden ipv skills
Splitsen is geen optie, samen laten spelen is geen optie...Wat blijft er over, het laten zoals het is?
Geen simpele keuze en ik zie aim-assist nog niet zo snel opwegen tegen een toetsenbord muis combi.

Er zijn nu overigens ook al spelers die wel een toetsenbord/muis combi gebruiken op een XB1. Door het beperkte aantal is dat nu echter niet zo'n probleem. Als straks 25% zo speelt dan heb je als controller gamer wel echt een flink nadeel.
Als gebruiker van beide gaat die vergelijking die jij maakt niet op. Ik was na jarenlang Dualshocks te gebruiken op mijn PS3 en 4 overgestapt op een Xim achtig kastje om zo een muis en keyboard aan te sluiten. De reden was omdat ik enorm veel kramp altijd kreeg na een uurtje spelen met de dualshock controllers. Daarna dus over gestapt en een paar jaar een muis gebruikt. De muis input door middel van de XIM of Venom X is niet zoals de mouse input op de PC. De game heeft een bepaalde set bewegings senlheid en sensitivity range ingesteld in de game op de consoles zelf en dat is zeg maar de naturwetten waarbij je binnen kan bewegen met die zelfde "resolutie van bewegingen" als de controller zelf. De uitkomst is dat het dan totaal anders aanvoelt dan native muis ondersteuning en vanwege aim assist in console games is het verschil niet zo groot als je zou verwachten. Sterker nog, mijn stats gingen niet vooruit. Had een KD van rond de 2.5 in vrijwel elke COD game, en zo is dit gebleven na het switchen.
Het is al vaker getest en uiteindelijk is een muis veruit superieur zodra je de aim assist weg haalt.
Jaren geleden was er in een spel een test met aan de ene kant pro console gamers met controllers en aan de andere kant devs met een muis. En het was een slachting.
Als ik zelf kijk naar een spel als "The last of us" dan had ik toch echt het idee dat alle moelijkheid hem puur in de controller zit. Met een muis zou het spel triviaal makkelijk zijn geweest. Meerdere vijanden zitten net het hun hoofd boven een rand uit in "cover". Met een muis zou je ze zo afschieten. Met de controller? Veel moeilijker.

Zelfde met Red Dead Redemption.

Als MS werkelijk muis support bij dit soort spellen gaat doen... wauw. Dan zou dat voor mij echt een verkoop punt zijn.
Dit doet me denken aan deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=yEv1j1zUxVY

Kephrii die Overwatch op de PC speelt met een controller :P
precies daarom controller vs controller en pc vs pc laten spelen. :)
of gewoon kiezen in het spel voor een toetsenbord muis tegenstander of gamepad. Dan komt die xbox wel in mijn huis zal de PS4 stof gaan happen.
Ehh ps4 kan al toetsenbord en muis.
En daarbij ps4 heeft veel exclusieve die niet op de Xbox uitkomen.
Ja maar kan nog geen games spelen met toetsenbord en muis. Of ik moet een xim4 aanschaffen.

Het zou sowieso goede strategie games naar de consoles kunnen brengen.

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 28 augustus 2017 07:25]

Nu nog Chrome in de store en je hebt geen pc meer nodig :9
Of je koopt gewoon een PC en sluit hem aan op je TV met een Xbox controller, en heb je geen Xbox meer nodig ;)
Voor dat geld is de ervaring voor mij op console groter dan op pc.
de ervaring
Trage interface? Betaald internet? Langzaam installeren? Beperkt in randapparatuur? 30fps?
Nee, geef mij maar een PC, waar ik zelf kan bepalen welke ervaring ik wil voor welke prijs ik wil.
Nou niet helemaal. Dan zou ik kiezen voor 199 euro pc met 60 fps op high..
Als jij een ervaring wilt, dan volgt daarna de prijs. Meestal rond de 1500 euro voor een redelijke setup (i7, gtx 1070 of gtx 1080, 8gb,). Ik heb jaren met pc gespeeld, maar is gewoon een prijzig systeem. Gpu en Cpu gemiddeld 1 x per 3 a 4 jaar updaten of vervangen omdat het kapot is.
Voor ¤1500 heb je wel de dikste PC die er is. Je kunt prima voor ¤600 een PC kopen en daar jaren mee spelen op 1080p@60fps. Dat is goedkoper dan een console aangezien daar nog ¤50/jaar voor Gold/PS+ bij komt. Na zeg 4-5 jaar koop je voor ¤300 een nieuwe GPU en kun je weer een paar jaar mee, in plaats van dat je een compleet nieuwe console moet kopen, waar je oude spellen niet meer op werken. De rest van de PC vervang je niet of minder vaak. Mijn i5 2500K CPU uit 2011 kan nog makkelijk mee, terwijl ik op 3440x1440 en in VR game. Ik heb alleen een GTX1080 gekocht voor deze resolutie. Als ik op 1080 had blijven gamen (op console niveau dus) dan had ik eens in de 5 jaar een GPU voor ¤300 aangeschaft en was ik klaar.

De huidige generatie consoles zijn gewoon zwakke PC's voor een lage prijs. Maar als je kijkt hoe vaak je het moet vervangen en hoe duur het is in gebruik, dan is PC gewoon een goedkopere en betere keuze.
Precies. Enige wat nog ontbreekt is dat je de controller kan gebruiken in de Windows ui. maar dat word opgelost met steam controller ui of de steam controller config voor Xbox one
Of je gebruikt een programma zoals Keysticks om je normale windows omgeving te gebruiken.
Ja dat kan ook met steam (in de normale omgeving. Als je hun controller configuratie gebruikt voor je Xbox controller kan je ook een Windows profiel maken.
Ik denk zelf al een tijdje dat ze werken aan volledig naar PC over te stappen.
Met alles waar ze aan werken kunnen ze het nog voor elkaar krijgen ook. ondertussen is er bijna geen onderscheid meer tussen een console en PC

opgegroeid met nintendo, sega, en sony, later xbox heb op elke console uit de laatste 3 decennia wel een beetje gespeeld. ik vind het allemaal wel prima, het liefst heb ik wel een systeem waarop alles mogelijk is. en vooral plezier heb in de games. merk maakt niks uit..
Veel te duur, steeds drivers updaten en downloaden, GPU weer vervangen enz. enz.
Lekker overdrijven... Nee, ik heb al sinds 2014 geen Windows Update geinstalleerd, alleen de nodige zoals .NET Framework. En GPU weer vervangen? Nope, GPU is overigens ook uit 2014 en rockst nog steeds.
Zeker in first person shooters levert zo'n muis een mooi voordeel op!
Helaas wordt het spel dan erg ongebalanceerd en ik denk dat gamedevelopers hier niet voor zullen kiezen.
Inderdaad, niet doen! En nooit toestaan als device in online shooters. Singpleplayer kan natuurlijk wel, maar als de muis ooit toegestaan wordt voor multiplayer ben je gelijk haast verplicht om die te gebruiken. Laat dat nou net niet het gene zijn waar ik vanaf mijn comfortabele bank zin in heb.
Dit blijf ik zo grappig vinden he. Want mensen lezen niet.

Microsoft wil geen muis spelers tegen consolespelers laten spelen.

Buiten dat is het kinderlijk eenvoudig om een gebalanceerd systeem te maken. Als voorbeeld neem ik gta v voor de pc. Wanneer je een controller aansluit vraagt de game of je over wilt schakelen naar een ander “aim” systeem. Oftewel matchmaking wordt dan alleen controller gamers of alleen muis/toetsenbord gamers. Ik zou niet inzien waarom dit op een console niet zou kunnen.

Waar het op neerkomt is dat ik anno 2017 het woord unbalanced een beetje vergezocht vind voor consoles omdat er genoeg methodes zijn om die twee groepen van elkaar te kunnen scheiden. Het is ook niet zo dat de playerbase op console laag is waardoor je lange queue tijden zou krijgen. Zelfs als je deze groepen zou fragmenteren zouden er nog steeds voldoende spelers zijn om lange queues te voorkomen.

Voor de mensen die niet begrijpen wat ik bedoel maar wel een controller hebben en GTA V voor pc, sluit m aan en test het voor jezelf. Er zijn in die game 4 aim modes: muis/toetsenbord, controller met full aim support, controller met semi aim support en de hybrid waar controller spelers en muis/toetsenbord spelers in dezelfde game zitten.
Buiten dat is het kinderlijk eenvoudig om een gebalanceerd systeem te maken. Als voorbeeld neem ik gta v voor de pc. Wanneer je een controller aansluit vraagt de game of je over wilt schakelen naar een ander “aim” systeem. Oftewel matchmaking wordt dan alleen controller gamers of alleen muis/toetsenbord gamers. Ik zou niet inzien waarom dit op een console niet zou kunnen.
Ik heb GTA 5 op de PC en speel met een controller.

Ik ben online omsingeld door mensen met keybo/muis. Niet tegenop te spelen.

GTA probeerd het, maar forceerd dit niet, dus het werkt niet.
Dat klopt maar zodra jij voor de full aim assist mode gaat, geloof me maar dat je dan met muis/toetsenbord nul kans maakt. Zij hoeven namelijk alleen op LB te drukken om meteen de juiste focus te hebben.

Het wordt idd niet geforceerd, maar als muis/toetsenbord gamer kun je beter weg blijven van de full aim assist games. Overigens moet je t vaak wel zelf selecteren dat je die modus wilt spelen en over het algemeen kom je daar dan ook weinig controller gamers tegen. In principe is het idee toch zo slecht nog niet. Wil je tegen mensen met een controller dan kan dat, maar er zijn wel degelijk gamemodes waar alleen controllers zijn. Maar veel spelers stellen niks in, of zijn te lui om even in de settings te kijken waardoor ze dus niks veranderen en automatisch bij de muis/toetsenbord spelers geknald worden.

In principe als je met muis inlogt en daarna de controller aanzet dan blijft je aim mode hetzelfde tenzij je dit handmatig aanpast. Tuurlijk heb je gelijk, het is niet perfect, maar het is vrij eenvoudig om dit je gebruikers te forceren. Oftewel is er een controller aangesloten (of aangezet) dan wordt je automatisch bij controller gamers geplaatst en vice versa. Lijkt me niet al te ingewikkeld.

Dat GTA het niet fatsoenlijk geimplementeerd heeft is ergens ook logisch, aangezien de muis enkel op de pc werkt in dat spel. Controllers op de pc zijn een niche product dus zal de focus niet daar op liggen. Microsoft daarintegen is play anywhere aan het pushen, en ze zijn ook al een tijdje met combinaties aan het testen (er zijn bijv xbox/pc weekenden geweest voor gears of war waarbij mouse/key gamers samen met controller gamers kunnen spelen) deze tests zijn er uiteraard om te zien of een muis gamer nou echt zoveel voordeel heeft. Schijnbaar heb je als muisgamer helemaal niet zo’n groot voordeel ten opzichte van een controller gamer met aim assist (ik leg de nadruk op aim assist, want zonder aim assist heb je als muisgamer wel een enorm voordeel).

Edit: probeer maar eens in gta v met full aim assist te spelen en dan tegen een muis speler, wedden dat je beter bent omdat jij niet hoeft te richten en de muisgamer wel (je kunt met full aim assist namelijk gewoon op de linker trigger drukken en dan schieten en dat is gegarandeerd raak)
Ik speel niet met full aim assist :/ dan wordt GTA me te easy. En zonder is online voor mij ook weer geen ruk aan.
Oftewel is er een controller aangesloten (of aangezet) dan wordt je automatisch bij controller gamers geplaatst en vice versa. Lijkt me niet al te ingewikkeld.
Is ook niet echt een oplossing, genoeg games die wel met een controller te spelen zijn, die ik met muis/keybo speel. Controller gewoon altijd aangesloten.
en ze zijn ook al een tijdje met combinaties aan het testen (er zijn bijv xbox/pc weekenden geweest voor gears of war waarbij mouse/key gamers samen met controller gamers kunnen spelen) deze tests zijn er uiteraard om te zien of een muis gamer nou echt zoveel voordeel heeft
Microsoft heeft dit jaren geleden al eens getest. Hier hadden ze ten tijde van de eerste GoW ook al eens naar gekeken. Waaruit bleek dat in een serieuse FPS shooter, de muis/keybo rondjes om controller spelers rende (letterlijk ook). De ene verkreupelen of de ander boosten is lastig balanceren. Want met genoeg oefening (erg hoge learning curve) ben je met een controller niet eens zo veel slechter dan een muis/keyboard. Maar -veruit- de meeste mensen zijn met een controller echt niet opgewassen versus muis/keyboard.

Ben wel benieuwd dat MS er weer een poging toe gaat wagen, techniek/software is ondertussen wel wat verder. Variable boost/crippling misschien. Hoe beter je het doet, hoe minder aim assist je krijgt oid.
Ik bedoelde daarom ook dat t pas ingaat zodra je je controller aan zet. Niet wanneer het aangesloten is. Tjah maar als je met een controller speelt dan zul je het vast geen probleem vinden als je bij andere controller gamers wordt geplaatst. Althans dat lijkt mij. Er zijn uitzonderingen waar ik ESO bijvoorbeeld fijner vind spelen met controller dan muis/toetsenbord maar waar we gemakkelijk tegen die mensen kunnen spelen omdat je er in dat spel geen significant voor of nadeel aan hebt. Dus je hebt wel een punt uiteraard.
Dan richt je toch zelf niet meer? Controller + aimbot vs. Keyboard + muis? Zou een slecht geschreven aimbot zijn als je dan niet wint :?
Klopt maar het zijn maar voorbeelden, zelf ben ik een muis/keyboard gamer. Maar ik denk dat het makkelijk moet kunnen om deze inputs te scheiden van elkaar.
Als je eenmaal in een lobby zit met auto aim uit dan kan je het niet meer handmatig aanpassen. Ik speel met gamepad omdat ik toch alleen pve speel.
In de lobby niet, in free roam wel. Je kunt wel games maken en mensen verplichten een controller te gebruiken. Zo heb ik pas een race gemaakt in gta waar mensen verplicht in first person view moesten racen.

Maar als je pve speelt dan is helemaal niets hiervan voor jou van toepassing. Het gaat namelijk over competitief gamen op de console met een muis of controller. Een pve gamer zal het worst wezen of iemand met een muis of toetsenbord speelt zolang hij zelf er maar geen last van heeft :P
Oftewel matchmaking wordt dan alleen controller gamers of alleen muis/toetsenbord gamers. Ik zou niet inzien waarom dit op een console niet zou kunnen.

Ik zou de speler laten kiezen in wat zij het prettigst vinden (of meest ervaren mee is)
Controller-gamers (is dat een woord?) kunnen net zo goed in GTA-V zijn als Muis/Toetsenbord-gamers!

Het gaat ook om hoe goed heb je een spel (eender welk) onder de knie hebt!
Als ik bijvoorbeeld met Toetsenbord/Muis een potje Doom(2016) tegen een controller-gamer ga spelen die veel meer met Doom bezig is dan ik, dan leg ik het af tegen hem (of haar). Dan moet ik maar beter in Doom worden (met mijn T/M)
My2cts
Ja en nee, heb je ooit counter-strike met een controller op de pc gedaan? Veelal is er in de pc versie geen aim assist aanwezig. Controller gamers (tja weet niet of t een woord is maar goed voor t gemak) zijn aim assist gewend. Heb pas een collega van me cs laten doen op de pc met de controller. Hij speelt cs ook op de console. Op de pc bakt hij er niks van puur om t feit dat er geen aim assist beschikbaar is en dan wordt richten met een controller zeer lastig.

Daarnaast kan iemand heel veel spelen met de controller in doom bijvoorbeeld maar kan ik nog beter zijn in het spel met een muis/keyboard setting. Misschien komt dat dan omdat ik dan wel jaren cod of cs heb gedaan. Natuurlijk is het veelal persoonlijk maar in principe zijn de inputs van die apparaten appels en peren. Ik kan me niet voorstellen dat een gamer met een controller zonder aim assist er graag voor kiest om tegen muis/keyboard gamers te spelen. Aim assist haalt de handicap enigszins weg en maakt het dan wel mogelijk.

Ik ben toch meer fan van optie A, controllers bij controllers, muis/keyb bij muis/keyb.
Of gewoon optioneel? Zodat ze eindelijk een goede start kunnen maken met crossplay. Laat de gamepad-gamers kiezen of ze willen spelen met gamers die M/T gebruiken.
Ja maar dan moet je dat ook voor muis/toetsenbord gamers doen. En dat maakt het juist oneerlijk. Waarom mag een controller wel bij m/k lobbies? Maar een m/k niet bij controller? Dat klopt natuurlijk niet. Zodra je dus de keuze geeft haal je de onderste klacht uit de kan. Juist het feit dat een muis een te groot voordeel zou bieden (competitief) ten opzichte van een controller.

Misschien dat je het zou kunnen toestaan in casual games, maar eerlijk is eerlijk dit is een slecht idee. Ik heb zat tegen m/k gamers gespeeld terwijl ik een controller had en andersom. Het komt er bij mij op neer dat zonder aim assist je altijd in het nadeel bent, en dat zelfs de grootste noob je nog in kan maken.

Ik snap best dat mensen casual crossplay wensen, zodat je toch met je xbox of pc vrienden een spelletje kunt doen maar ik denk dat ze beter eerst kunnen starten met aparte lobbies/servers voor deze input apparaten en daarna pas kijken hoe het verder moet. Geloof me maar dat het geen pretje is om met je controller call of duty te doen tegen muis/keyboard gamers (tenzij je een redelijk zware aim assist hebt) ook casual wordt je daar niet blij van. (Ik doe dit geregeld met een collega van me want dan kun je wel call of duty split screen spelen op de pc)
Eerst zeg je dat het oneerlijk is dat M/T gamers geen keuze heeft maar vervolgens geef je een heel goed argument waarom het logisch is? We weten allemaal dat M/T gamers een voordeel hebben. Ja een ervaren gamepad-gamer kan inderdaad beter zijn dan een onervaren M/T gamer maar iemand die onervaren is word uiteindelijk ook ervaren.

Een ervaren gamepad-gamer legt het af tegen een ervaren M/T gamer. Punt is de gamepad-gamer heeft in het algemeen een handicap en moet dus de keuze krijgen. Ik heb zelf de xim-edge gehad op de x360 (ik speel nu cod met een gamepad op de xone) maar ik moet eerlijk zijn dat het oneerlijk is. Ik kreeg berichten dat ik ik een cheater was omdat het onmogelijk was om zon reactiesnelheid te hebben. En ik was verre weg van ervaren.

Gears of War 4 is een goed voorbeeld. Het is een play anywhere titel met crossplay. Alleen de console versie heeft de optie om crossplay uit te schakelen.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 27 augustus 2017 15:39]

Ja juist, dat klopt helemaal, maar waarom zou je met een controller tussen de m/k spelers willen zitten? Dus ja of alle twee wel of alle twee niet, als controller tussen de m/k spelers komen is toch hetzelfde als andersom? Is niet eerlijk nee dus beter gewoon aparte lobbies maken toch?
Nee is niet het zelfde. Kies je als controller-gamer met m/k-gamers te spelen dan neem je genoegen met de handicap. Andersom dan weet je als m/k-gamer dat je een voordeel hebt. Het zelfde als je een XIM4 gebruikt. Het is niet alleen dat je m/k kan gebruiken maar je weet bij voorbaat dat je een veel snellere reactiesnelheid hebt tegen over anderen.

Het zelfde bij olympische spelen. Iemand met een lichte handicap mag mee doen. Daar kiest hij/zij dan zelf voor. Maar een gezonde sportman zonder enige handicap mag niet met de Paralympics mee doen.
Tjah daar zit wat in, maar dan nog zou ik niet begrijpen waarom je met de olympische spelen mee zou willen doen als je al weet dat je met 10-0 achter staat voordat je begint terwijl je bij de paralympics misschien wel kampioen wordt.

Overigens zie je er ook niet veel die beslissen om dan toch maar aan de olympische spelen mee te doen. Oftewel ik zie de zin niet van het toelaten van controllers in een m/k omgeving en andersom. Maar goed dat is hoe ik er over denk, en om pc en console gamers tevreden te houden en toch m/k ondersteuning te bieden op consoles is splitsen van inputdevices de beste oplossing.
Omdat keuze altijd goed is alleen moet dat niet ten nadele worden van de ene partij. Ik weet dat dit artikel te maken heeft met het ondersteunen van m/k op de console en ik juich dat zelf echt toe (ik ben pc en console gamer) maar dit is een van de problemen dat crossplay in de weg staat. En wat velen al zeggen. Waarom niet beginnen om het eerst te ondersteunen in singleplayer? En dan niet per ontwikkelaar.
Tjah single player. Om eerlijk te zijn zijn dat nou vaak de spellen waar het minder van belang is. Ff een load vanaf een savegame is zo gedaan in SP, in multiplayer daarintegen heb je dat niet en daar is juist waar een m/k zo belangrijk is (althans voor de mensen die dat prefereren) daarom vind ik aparte lobbies zo gek nog niet en in principe benadeel je dan niemand. Een console gamer kan nu ook niet tegen pc gamers spelen (microsoft met sommige games daargelaten maar in principe kan dat niet). En andersom was dit ook niet mogelijk. Door het nu wel mogelijk te maken met een beperking die alleen mensen treft die met een controller in een m/k omgeving willen spelen of andersom is een goed compromis en doordat dit toch al niet mogelijk was in veel gevallen is het percentage wat echt benadeeld wordt nihil.

Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die graag met een controller spelen, maar ik kan me niet voorstellen dat die mensen er problemen mee hebben als ze in een controller oriented omgeving spelen waar iedereen met een controller speelt. Waarom iemand met een controller in een m/k omgeving wil spelen is mij persoonlijk een raadsel. Ja in gta v is het fijner vliegen of autorijden, maar ja dat kan ook tegen mensen die enkel controllers gebruiken.

Ik zou namelijk niet kunnen inzien waarom iemand die eigenlijk al 10-0 achterstaat toch nog mee wilt doen (en met een controller in een m/k omgeving spelen is voor mij met 10-0 achterstaan) maar goed ieder zijn eigen preferenties. Ik juich dit gewoon toe, en als de uitwerking hiervan in orde is dan is er niets aan de hand.

Maar single player kan natuurlijk wel, maar denk dat het dan eerder zin heeft bij games als cities skylines en constructor (eigenlijk 2 pure pc games) dan bij games als bioshock of forza motorsport. Persoonlijk zou m/k ondersteuning de enige manier zijn om me weer op de console te kunnen laten gamen, racegames uitgezonderd.

Dit is wat ik vind en is in no way een aanval op jou/jullie en is ook geen kritiek of iets dergelijks, iedereen moet kunnen spelen zoals hij/zij wilt en als dat betekent dat controller gamers de keuze hebben en m/k gamers niet then so be it. Ik speel liever samen met mensen die een ander inputdevice hebben dan helemaal niet met anderen te kunnen spelen.
ja, er zijn natuurlijk mensen die erg goed spelen met controller, en mensen die erg slecht spelen met muis en toetsenbord. maar met muis en toetsenbord zijn betere resultaten te boeken dan met een controller, het is een objectief betere input methode. de aanwezigheid van ingebouwde aimbots op consoles is hier een gevolg van.
Precies mijn gedachte. Ik speel zelf fps op PC nu juist vanwege de muis. Wellicht dat ze de competitie niet meer moet verdelen in console vs PC, maar muis vs niet muis.
Een getrainde console player met behulp van een beetje aim assist kan echt enorm goed zijn, een maat van ik speelt vaak COD op PC met controller en staat zeer vaak bovenaan :)
Dat stukje aim assist doet me pijn :X Dan is het toch niet hetzelfde? Appels vs peren.

Herinner me dit soort situaties op de Wii: pro controller en wiimote. De gene met pro controller was automatisch gesettled met een dikke handicap als het om richten ging. En dan is de wiimote nog geen muis :P

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 27 augustus 2017 11:33]

Geeft eerder aan hoe slecht sommigen met controllers zijn. Niet hoe goed je ermee kunt zijn.
Zo wilde ik het niet formuleren, maar inderdaad ;) Dat gezegd te hebben: het ontwikkelen van aim assist, is gekomen door de aim-problemem met de controller. De PC kent dit niet*.

*zo ver ik weet.
Wij hebben ooit voor een schoolproject een "brawler" gemaakt waarbij je zelf moest richten.

Dit kon je spelen met toetsenbord+muis én controller.
Wanneer je speelde met controller had je een stukje aim assist met muis niet.
Lijkt me voor veel spellen een prima oplossing.

Echter, niet voor competitieve shooters, wel voor co-op.
Voor co-op is dit zeker een goede toevoeging! Je player base groeit daardoor significant lijkt me zo. Maar cross-over co-op, hoe verkoopt R&D dit bij de sales/PR afdeling? :+

Op PC heb je nog wel een handicap, namelijk de muis zelf. |:( Waar consoles met eigen input harware komen, kies je als PC gamer je muis zelf. Dit komt niet altijd ieders gameplay ten goede ;)
En hoezo kies je op consoles niet je eigen input hardware? Net als bij de PC kan je voor een console prima third party meuk krijgen die goedkoper maar wellicht een stuk minder goed is als het duurdere spul. Dus je argument gaat niet op.
Dat is dan toch direct een weet? Je weet dat het gros geen third party spul gebruikt, en het zeker niet een beter product zal zijn. (Anders kocht iedereen goedkopere controllers toch). Daarbij komt je console met 1 dedicated controller bij aanschaf. Dus je argument gaat niet op O-)

Daarbij: juiste muis + sensor kiezen en goed afstellen is lastiger dan een controller kopen en inpluggen.
Ik game al sinds Windows 3.11 (Doom (DOS), Duke Nukem 3D (DOS) Quake (DOS)) met muis/toetsenbord(K/M) dus ik ben al heul heul heul lang daarmee bezig.
Ik ben nu pas een viertal jaar met een controller bezig... ik kan er soms maar niet aan wennen.
Sommige andere gamers zijn weer met een controller opgegroeid, dus die kunnen misschien niet wennen aan K/M, dus ja ik zou kiezen voor de optie : De speler kiest wat hij/zij wilt gebruiken!
Ben je goed met K/M? Kies je voor dat!
Ben je goed met Controller? Dan neem je een controller!

Iedereen blij! ( denk ik)
Ze moeten gewoon de aim assist er helemaal uit slopen, dan is die hele discussie over dat sommige beweren dat je shooter ook met controllers kan spelen gelijk voorbij. (Natuurlijk het kan wel maar zonder aim assist schiet bijna niemand raak.)

Consoles zijn leuk voor een hele hoop games maar de combo van een shooter en console heb ik persoonlijk nooit gesnapt.
Bedankt voor de anecdote die we niet kunnen verifieren, maar een muis is accurater dan een thumbstick.
als je zijn tegenstanders nou ook een aimbot geeft, zal hij dan nog steeds zo goed zijn?
Alleen bestaat er toch geen aim-assist op de pc (anders dan een echte cheat). Maar mensen die joypads gewend zijn kunnen daar best goed mee zijn, alleen kunnen m/kb spelers zich dat niet indenken omdat zij zelf ruk zijn met joypad.
Als je in call of duty een controller aansluit krijg je aim-assist :) (Ingebouwd in het spel, geen cheats of third party software)
Hoezo ben je dan verplicht het te gebruiken. Er staat duidelijk aangegeven dat ze de controller gebruikers niet tegen muis+keyboard gebruikers laten spelen. Aparte servers, filters enzo.

Edit: Wat Jimmz boven mij zegt. Gta 5 is een perfect voorbeeld. Ben zelf een hybrid gebruiker (geen numpad op kb dus moet wel), het systeem werkt zelfs zo goed dat op de controller de aim assist op full gaat wanneer andere spelers hier geen last van hebben. Ik merkte het bij toeval eens op toen ik een heist aan het doen was. Speel je bijvoorbeeld een potje deathmatch, dan is er geen enkele vorm van assist en gebruik je muis en toetsenbord. Werkt perfect idd.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 27 augustus 2017 12:37]

In het artikel staat dat niet alle games die ondersteuning krijgen. Dat is volgens mij ook de juiste keuze. Games als Minecraft en adventures oid zijn daar prima voor. Andere games zoals fps krijgen volgens mij een "unfair" advantage.
Dus op deze manier: prima.
Een zeer oneerlijk voordeel voor de mensen die graag met een controller spelen. Ik speel bijvoorbeeld op de xbox omdat ik lekker op de bank wil kunnen zitten met een controller in de hand. Als Microsoft of developers competetieve shooters gaan ondersteunen, verkoop ik m'n console direct. Dan is voor mij de waarde van een console grotendeels weg.
Als iemand die zelden tot nooit computerspelletjes speelt wordt ik een beetje verward door deze discussie. Als ik jouw woorden correct interpreteer dan vind jij de meerwaarde van een console dat de besturing voor iedereen ondermaats is? Ik zie een parallel in wedstrijdzwemmen. Iedereen erkent dat vanaf zo'n100m de vlinderslag minder efficiënt is dan de borstcrawl, maar toch is er een wedstrijd om met een inferieure zwemtechniek zo snel mogelijk 200m af te leggen. Jij vind dat een vergelijkbaar onderdeel voor computerspelletjes moet bestaan? Zo goed mogelijk presteren met dezelfde handicap?
Er zullen vast mensen zijn die zo denken, maar dat is mijn insteek niet. Ik vind het gewoon comfortabeler om op mijn bank te zitten met een controller in mijn hand. Daarnaast staat mijn computer boven en heb ik weinig zin om in mijn eigen huis boven te gaan zitten terwijl ik ook lekker in de woonkamer kan zitten (ik wil geen 'workstation' in mijn woonkamer namelijk). Ik heb ook wel eens geprobeerd om met muis+tobo half op de bank te hangen, maar dat was niet zo'n heel groot succes :+
Maar wat is er mis met een gemengde competitie? Laten we het vrije slag noemen: als jij razendsnel bent met de rugslag, ga je gang. Als jij graag zonder muis speelt, ga je gang. Maar anderen zijn dan ook vrij in hun keuze.
Ondanks dat ik het allemaal niet meer doe om per sé te winnen, is elk potje verliezen ook niet leuk. Dan hou ik een spel niet lang vol. Of je nou zwaar competetief bent of niet, iedereen wil wel eens kunnen winnen. Als dat betekent dat ik 10 jaar hardcore moet gamen om goed met een controller overweg te kunnen, buiten het feit om dat ik dat niet wil, zal ik nooit de tijd hebben om een potje te kunnen winnen omdat ik altijd achter blijft. En dan is de lol eraf voor mij
dit is het echte probleem waar we de hele discussie om draait; mensen willen graag een inferieure besturingsmethode gebruiker, maar willen daarnaast nog steeds competitief zijn. hoe gaan we daar mee om? ik heb er niets op tegen dat mensen liever een controller gebruiken, ik heb dit zelf soms ook liever, maar het is erg lastig om te achterhalen wat voor input-methode de spelers precies gebruiken, je moet er dus maar op hopen dat je tegenstanders ook de eer hebben om gewoon een controller te gebruiken.

ik vind het persoonlijk erg zwak van mensen om een muis en toetsenbord te gebruiken op console. koop dan gewoon een computer.
Ik vind het eerder zwak dat men tegenwoordig willen winnen/ competatief willen voelen zonder daadwerkelijk tijd en moeite in een gam te stoppen en meteen afhaken als het te moeilijk is. Wat je vervolgens krijgt is casual troep a la overwat h waar iedereen zich een pwner kan voelen zonder daadwerkelijk het spel echt te kunnen spelen/begrijpen. Zelfde met alle cod kids die hun killstreaks en rpg's nodig hebben en een game als quake afdoen als inbalanced en cheater filled
Op consoles is het juist zo mooi dat iedereen dezelfde hardware (lees: handicap) heeft. Op pc had je altijd van die truukjes om beter te zijn dan de rest. Bijvoorbeeld: level detail laag en character detail hoog zodat je altijd tegenstanders in de bosjes (meer het gebrek aan bosjes) kon zien. Een hogere framerate dan de rest hebben zodat je reacties sneller doorkomen. Bewust je upload knijpen zodat je aan het rubberbanden bent voor de rest (technisch gezien kan dit ook op console). En om het plezier extra te drukken een veel hoger aantal cheaters dan op console
het hele 'consoles zijn een gelijk speelveld' idee is al compleet in de prullenbak gegooid doordat zowel Sony als Microsoft nieuwe, snellere consoles aanbieden voor een hogere prijs, daarnaast bied Microsoft nu zelfs een superieure controller aan. het is waar dat gesloten systemen(consoles onder andere, net zoals speelkasten) een eerlijkere competitie kunnen aanbieden, maar voor de huidige generatie is dit al totaal niet het geval.
Man leer eens begrijpend lezen. Je kunt gewoon je controller blijven gebruiken, je speelt niet met je controller tegen muis+keyboard gebruikers.
Ook in de zwemwereld hebben ze technologische voordelen in de zwempakjes verboden. Ik heb net zoals 99% van de consolebezitters mijn ps4 aan de tv aangesloten en heb geen zin om een bureau voor muis en tb in de kamer te zetten om eerlijk mee te komen met een klein groepje kanslozen die niet normaal kan winnen.
technologische voordelen (...) klein groepje kanslozen die niet normaal kan winnen
Sorry, maar mensen die technische hulpmiddelen gebruiken om beter te zijn dan anderen zijn de reden dat jij niet in een grot bij een vuurtje zit, en zelfs dat vuurtje en die grot waren al van die 'kansloze hulpmiddelen voor mensen die niet normaal kunnen overleven'. Dat jij het normaal vind om computerspelletjes te spelen met mensen die je niet kent, in een huiskamer die historisch bestaat om mensen fysiek samen te laten zijn moet je helemaal zelf weten, maar dat geeft jou niet het recht om over anderen te oordelen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 27 augustus 2017 18:56]

Sorry maar je reactie slaat nergens op. Je weet donders goed dat Brum_brum een punt heeft. Maar om crossplay niet in de weg te staan waar ik zeker voor ben laat de controller-gamers de keuze want die zijn de gene met de handicap. Gears of War 4 heeft het ook zo geregeld en is een prima oplossing.
Zijn punt is dat mensen die bewust kiezen voor een betere besturing, kansloze figuren zijn. Dat mag hij herformuleren, of hij mag accepteren dat ik dat een holbewonermentaliteit vind.
Jij promoot doping en elektromotoren in de Tour de France en vuurwapens in de vechtsport.
Ik snap dat je mijn woorden zo interpreteert. Als er een drugs/medicijn bestaat waardoor mensen beter gaan presteren zonder dat dit (noemenswaardige) negatieve effecten heeft op het lichaam dan ben ik zeker geen tegenstander, ik denk dat dat een van de weinige manieren zou zijn waarop de wielersport anno 2017 iets bij zou kunnen dragen aan de samenleving. Elektromotoren in de Tour de France is precies niet wat ik voorstel: mijn voorstel begon bij aparte categorieën voor mensen die zichzelf een handicap opleggen (bijvoorbeeld de vlinderslag zwemmen). Volgens mij zijn er al genoeg wedstrijden waarbij mensen met een (elektro)motorvoertuig zich zo snel mogelijk voortbewegen.
Lees mijn reactie hierboven eens :P. Geen reden om je console te verkopen dus.
Ah, dat had ik nog niet gezien, maar wel verwacht hoor. Ik denk dat ze zelf ook goed doorhebben dat ze hun eigen ruiten inslaan :)
"Microsoft heeft eerder al laten weten geen controllergebruikers tegen muisgebruikers te willen laten spelen."
Daarom is officiële ondersteuning ook zo mooi. Het gebeurt nu toch al met M+T die de controller emuleren. Alleen staat dan ook de aim assist nog aan. De meeste gamers zullen met een dergelijke ondersteuning een normaal toetsenbord en muis aanschaffen. En dan kan je als ontwikkelaar gewoon de aim assist uitzetten indien je die input methode detecteert. Bovendien zul je dan servers krijgen die alleen controller users toestaan.

En vergeet niet in de sim wereld speelt dit al heel lang. Racen is niet te doen met een controller zonder de juiste filtering(het beperken van stuuruitslag op snelheid, de stuursnelheid trager maken zodat je niet in één keer vol naar links stuurt als je je pook wel vol naar links stuurt). Dus het is heel goed mogelijk een toptijd te rijden met een controller terwijl je als je een controller één op één op een auto zou monteren niemand zou kunnen rondrijden zonder van de weg gehaald te worden voor raar weggedrag. En dan zijn er ook nog keyboard racers....
Dacht gelijk aan de nieuwe age of empires op de One X. Zou wel leuk zijn. :)
Dat zou wel briljant zijn idd. AoE4 is net aangekondigd, een Play Anywhere titel waarbij de X1 versie muis ondersteunt zou te gek zijn.
Spellen als LoL en DotA2 worden zo ineens ook mogelijk op consoles. Niet praktisch, wel mogelijk.
Gewoon filter op gameservers zetten. Controller only of toetsenbord/ muis only of gemixed. In dat geval heeft de gebruiker keuze. Crossplay tussen xbox en pc kan open gezet worden, dus vollere servers, grotere competitie. Ik zeg doen.
Ja zo lastig moet het niet zijn, niet heel televant maar in Mario kart 8 op de switch kan je tournamenten zoeken op basis van assists dus een waar hulp niet mogelijk is (iets wat ook enigszins met 'invoer' helpt) en dus weet je waar je aan toe bent als je er een joined. Dergelijke filter is natuurlijk 'zo gebouwd'
probleem is dat controller inputs gewoon nagedaan kunnen worden door andere vormen van controllers. zo is er de XIM4, die gewoon de controller inputs emuleert. het werkt niet perfect, maar het geeft wel duidelijk een voordeel.

de enige manier om dit op te lossen is door geen enkele 3rd party controller toe te laten op de consoles, door middel van één of andere encryptietechniek. maar daarmee is er ook nog steeds een kans dat het gekraakt wordt.
Maar de XIM4 is er al dus er veranderd niets. Dus een filter is gewoon een goede optie.
je kan moeilijk filteren als de XIM een controller nadoet.
Ja dat weet ik. Ik had zelf een xim edge. Maar xim staat los van filters. De xim is nu al een probleem dus er verandert niets. Er is maar een klein groepje met een xim. Blijft nog steeds een goede oplossing om filters te gebruiken.
Ja heb zelf zo iets ongeveer gehad. (VenomX noemde het) Dat werkte idd niet zo 1 op 1 maar daar moest ik het mee doen tot dat ik overstapte naar PC.

Op zich een voordeel.. Zeker wel als je alles goed instelt en je sowieso beter met een muis dan met analog zou kunnen spelen. Heb nog al plays toen gedaan met die muis en toetsebord combo op COD AW en BF4
zover ik weet is XIM tot nu toe één van de beste in het accuraat simuleren van muis en toetsenbord inputs, grootste probleem is dat er nog steeds veel mouse-acceleration is, wat bijna alle PC-spelers echt vreselijk vinden.

de eerste producten waren minder goed in het compenseren voor deze mouse acceleration.
Ja onbetwijfeld zal XIM wel stuk beter zijn. Kost ook dacht ik wat meer. :)
holy moly, zie net dat die dingen ¤190 kosten, en dan moet je nog je eigen muis en toetsenbord erbij hebben. wie is er nou zo beroerd om zo'n ding te kopen. speel dan gewoon op PC. ik dacht dat die dingen gewoon ¤40 of zoiets kostten.
Ja daarom ging ik voor een goedkopere versie van 100 euro waar al een muis en soort linkerkant van de controller al bij zat. :)
Hoe wordt dan gechecked als je met toestenbord/muis speelt of controller.
software matig, iets met drivers vermoed ik, maar die vraag kan je beter aan microsoft stellen :-)
Tussen xbox en pc? Dus tegen 120 FPS + alles maxed tegen 30/60 fps low to medium quality? Dat zou wel eerlijk zijn..
PC gaming is nooit eerlijk dan, want men heeft nooit dezelfde config.
Maar een extra filter op je server console only lost dit wel op.
Ja maar dat is je eigen keuze.. :P Op console heb je geen keuze
Dit is al jaren mogelijk op de ps4: http://manuals.playstatio...l/ps4/settings/mouse.html

Dus zo bijzonder is dat niet. Zijn zelfs diverse gaming muizen en toetsenborden speciaal voor de ps4 op de markt. http://nl.ign.com/ps4/831...rijgt-muis-en-toetsenbord

[Reactie gewijzigd door snefkens op 27 augustus 2017 11:04]

Op de ps4? Zelfs op de snes was dit al mogelijk 🙈
Dat "toetsenbord" is gewoon een controller in de vorm van een toetsenbord. Dat soort dingen zijn gewoon mogelijk op iedere console. Als je wilt kan je zelf een controller in de vorm van een haardroger maken en dat werkt ook gewoon.
Vond het op de ps4 destijds een grote teleurststelling. Geen één developer leek de moeite te doen het te implenteren. Zelfs niet bij games waar het goed in paste.
Zo'n kleine moeite voor een fatsoenlijke developer, echter levert het niet direct iets op, en dus hebben ze volledig schijt. Excuseer mijn Frans.
ook al jaren op de dreamcast, dus wat is je punt? gaat over een compleet ander console
Snap niet precies waarom dit nieuws is. Het bericht doet vermoeden dat dit iets unieks is in de markt. Terwijl andere consoles dit al lang hebben. Niet echt nieuwswaardig lijkt mij.
Het bericht doet vermoeden dat dit iets unieks is in de markt.
Dat blijkt nergens uit.
Kan wel zijn dat het op andere consoles al mogelijk is, xbox had dit nog niet dus daarom is het zeker nieuws.
Als Porsche een elektrische uitvoering uitbrengt, dan is dat toch ook nieuws? Terwijl er al zat andere merken elektrisch rijden mogelijk maken.
1 het is Tweakers, en 2 het is Microsoft. Hier zitten nou eenmaal meer Microsoft liefhebbers en het lijkt ook altijd dat bepaalde features die op Xbox komen altijd grote nieuwsitems zijn, maar op andere consoles worden ze een beetje vergeten waardoor het een beetje wordt gedaan alsof Microsoft altijd de "eerste" is. Maar wat bleek, met de launch van de Xbox One miste zij juist de meeste features.

Keyboard en muis support zat overigens al in de PS2 (o.a. met Final Fantasy XI Online).

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 27 augustus 2017 21:49]

Want er zit geen code achter zo'n muis, de verbinding is mechanisch, toch?
Hoelang gaat het duren, voor er één of andere hack is, die het toch toelaat om u muis te gebruiken bij een fps console game?
Gaat niet zo lang duren.

(kan nu al, door modules te kopen)
Dat je je muis/toetsenbord faked als controller.
Lijkt me dan wel een beetje oneerlijk dat als iemand met een muis speelt tegenover een gamer die met een controller speelt. Los van dat het nu alleen voor minecraft is
Dat het voorlopig alleen voor minecraft is snap ik wel: Ze zijn namelijk bij Minecraft bezig de versie voor Pocket Edition en de Xbox aan het elkaar koppelen, is momenteel in beta.
Ik kan niet oordelen over verschil controller/keyboard maar wel keyboard/touchscreen. Dan is keyboard iets handiger dan dat kleine telefoon-touch-scherm.
het ligt er voor een groot deel ook aan dat Minecraft voor een groot deel niet competitief is. veel dingen in het spel gaan niet om PvP.
Dit zou mij juist misschien een console laten aanschaffen. Eindelijk fatsoenlijk FPS en RTS spelen op de console
Leuke casemod die xbox one :)
Top dat er muis support komt.

Echter zet dit ook vraagtekens: Waarom werken alleen speciale race sturen met de Xbox?
Als ik Forza horizon 3 wil doen op pc kan ik de Logitech G25 gebruiken, echter wil ik datzelfde spel op de xbox spelen dan moet ik speciaal daarvoor een logitech G920 halen.... 8)7

Hopelijk fixen ze dit ook binnenkort nu ze steeds makkelijker USB devices gaan supporte

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*