Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

Xbox-topman Phil Spencer meldt dat Microsoft halverwege komende generaties consoles nieuwe hardwarecapaciteiten zou kunnen toevoegen, om nieuwere games te kunnen ondersteunen. Hij deed de uitspraak bij de aankondiging van Gears of War voor Windows 10.

Volgens Spencer is er minder innovatie bij consoles dan bij mobiel of de pc. "We zien bij andere platformen dat je een continue innovatie krijgt die je nauwelijks bij consoles ziet", zei hij volgens Polygon bij een Xbox-evenement. "Consoles zetten de hardware- en softwareplatformen aan het begin van een generatie op slot. Dan moet je het als gebruiker zeven jaar ofzo uitzitten, terwijl andere ecosystemen beter, sneller en sterker worden", zei hij verder.

De topman gelooft dat daar in de komende jaren verandering in komt: "Je zult zien dat we nieuwe hardwarecapaciteiten gedurende een generatie uitbrengen zodat games backwards en forwards compatibel worden." Dit zou mede mogelijk worden door het Universal Windows Platform omdat Microsoft zich hierdoor op de hardware kan richten zonder zich zorgen te hoeven maken dat nieuwe hardware ervoor zorgt dat games niet meer werken. Spencer ging niet in op vragen of hij specifieker kon zijn.

Hij deed de uitspraken bij een evenement voorafgaande aan de 'lente-update' voor games op Xbox One en Windows 10. Microsoft kondigt daarbij onder andere aan dat de Windows 10-versie van Gears of War, de Ultimate Edition, per direct in de Windows Store staat. De game kost 27,79 euro en is voorzien van nieuwe textures voor 4k-weergave, kan bediend worden met muis en toetsenbord en is ontwikkeld voor DirectX 12.

Daarnaast demonstreerde Microsoft de Oculus Rift-ondersteuning voor Minecraft. Nog deze lente moet de Minecraft: Windows 10 Edition met ondersteuning voor de vr-bril beschikbaar komen in de Windows Store. Het spel is voor vr te bedienen met de Xbox One-controller, die bij de Rift geleverd wordt.

Alle aankondigingen van de 'lente-update' in een video

Eerder dinsdag was duidelijk dat Microsoft Forza Motorsport 6: Apex gratis beschikbaar maakt voor Windows 10. Ook werd bekendgemaakt dat er per direct een Porsche Expansion beschikbaar is voor de Xbox One-versie van Forza Motorsport 6. De uitbreiding zorgt voor 21 Porsche-modellen, waarvan negen nieuw zijn voor Forza. Daarnaast brengt de update een nieuwe campagne en het Virginia International Raceway-circuit naar het spel. De uitbreiding kost 19,99 euro in de Xbox Store.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (159)

Ik mag hopen dat dit niet gaat gebeuren. Men koopt ook vaak een console met de gedachte dat je alles zonder problemen kan spelen. Ga je dit idee uitvoeren krijg je dadelijk games die ineens meer of speciale eisen krijgen, dan is heel idee om een console te hebben in 1 klap verdwenen, dan kan iedereen net zo goed op een PC blijven gamen.

Met andere woorden had deze titel net zo goed kunnen zijn: "Hoe trekken we nog meer geld uit onze klanten?"
Ach, dit is toch eerder al met succes uitgevoerd in een console? Denk aan de N64, die kreeg later ook extra RAM middels een uitbreiding.
Idd, het doet me allemaal een beetje denken aan cartridge uitbreidingen zoals bij de Philips CDI ;) http://cdii.blogspot.nl/2009/05/digital-video-cartridge.html
Mij doet het veel eerder denken aan Sega's MegaDrive;
eerst kwam de cd-speler (mega cd), en dan later kwam de 32x expansion...
allebei brachten ze extra capaciteit naar de console, maar het zijn wel net die dingen die amper verkochten (vooral de 32x was een ramp) en de mensen die het hadden kregen er weinig games voor omdat er juist onvoldoende van verkocht werd (omdat het oa te duur was)

Het was bovendien het begin van het einde van sega ... daarna volgde namelijk de Sega Saturn die veel te weinig verkocht werd en daarna de dreamcast...

voor de saturn had je trouwens ook ram-uitbreidingen waardoor bepaalde (vooral fighting games) meer spul op je beeldscherm kon toveren of in het hogere fps kon draaien dan wanneer je het zonder de uitbreiding draaide

[Reactie gewijzigd door bogy op 3 maart 2016 00:56]

Yep, en daardoor werd er nog een jaartje leven geperst uit de N64. Pareltjes zoals Donkey Kong 64 and Perfect Dark 64 waren anders niet mogelijk geweest in die vorm. Niets mis mee lijkt me.
Het enige wat er met deze generatie mis is, is dat deze al vanaf het begin af aan achterloopt, combineer dat met de wens om de komende 5-8 jaar geen nieuwe console generatie uit te brengen, dan zijn hardware upgrades, zoals de N64 dat deed, bijna 100% noodzakelijk.
Tevens werd er in Cartridges extra chips gezet om meer uit de console te halen zoals bij super nintendo met FX chipset of extra Ram. Dat zal met een Blu-Ray toch lastiger worden.
Dat er een console meer verkoopt, betekent niet dat een andere geen succes kan zijn. Daarbij ging het niet om het succes van de console, maar die van de uitbreiding.
Nogmaals, dat een console niet net zo veel verkoopt als de concurrent, betekent niet dat het een flop is.
Of juist andersom.

Spellen blijven uitkomen voor de PS4, op de kwaliteit die console gamers gewend zijn, maar voor diegenen die wel graag een console wensen, maar toch ook graag willen genieten van een hogere resolutie of refresh rate, bieden ze de optie om een "V2" te kopen.
Ik begrijp je reactie en daar heb ik ook aan gedacht, maar je weet natuurlijk net zo goed als ik dat men het nog net niet eist dat je dan een geupgrade versie moet hebben wil je een spel enigszins vloeiend kunnen spelen.

Maar is dit nou echt nodig kun je je afvragen, als je ziet dat men op de vorige generatie consoles pas op het einde van die generatie games hebben kunnen maken die toen pas de max uit de consoles kon halen (denk aan GTA5 voor PS3/360).
Het is logisch dat ze op het einde van de generatie het maximale er uithalen. Je gaat er vanuit dat ontwikkelaars er met ervaring steeds beter in worden en dat ze er dus langzaam steeds meer uit weten te persen. Dan zit de max dus logischerwijze aan het eind als het wel nog je primaire target is om voor te ontwikkelen, maar je de meeste tijd gehad hebt om ervaring op te doen.
Het feit dat ze op dat moment het meeste uit de console weten te persen doet echter niks af aan het feit dat die console op dat moment mijlen achterloopt op de PC, of een nieuwe generatie consoles. De technische mogelijkheden groeien volgens mij een stuk sneller dan dat de ervaring van ontwikkelaars het kan compenseren als de hardware niet vooruit gaat. Ook bij GTA5 zag je dat. Ja het was een mooie game voor de PS3/360, maar de versie voor de nieuwere consoles en de PC is toch echt veel beter. Nou kwam die ook later uit, maar goed dat ligt natuurlijk ook aan Rockstar.

Verder deel ik echter wel je twijfels over of dit nou zo'n goed plan is. Consoles behoren simpel te zijn en als je straks alsnog steeds moet upgraden en goed in de gaten moet houden wat voor eisen een nieuwe game heeft, waar heb je dan een console voor? Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe Microsoft het aanpakt (als ze het werkelijk gaan doen). Ik kan me ook voorstellen, vooral met hun hele unified development aanpak, dat ze gewoon wat sneller eigenlijk een nieuwe console uitbrengen, maar dat het allemaal compatible blijft. Alleen die forward compatibility... die zie ik ook niet zo. Zoals je zegt, dan loop je het risico dat het misschien wel draait, maar niet zo lekker als je zou willen, waardoor je uiteindelijk toch 'gedwongen' wordt om de nieuwe versie te kopen.
DX12 en natuurlijk patches om
BC en FC te verzekeren. Steam doet het al en ms zal ongetwijfeld volgen.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 2 maart 2016 12:13]

Ik kan me best voorstellen dat het ala gtaV of The Last of Us gaat. Je hebt de 1e versie die prima draait (ps3) en dan de iets dikkere versie (ps4). Aan jou de keuze of je de upgrade aanschaft om de nieuwe versie te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 1 maart 2016 21:14]

Ik ben vrij zeker dat wanneer ze een 'xbox one.5' uitbrengen, alle games verplicht zullen moeten draaien op zowel de oude als de nieuwe versie.

De nieuwe versie zal gewoon hogere grafische settings gebruiken. Op zijn minst een hgoere refreshrate, maar miss ook extra settings, of een hogere resolutie (hehe, misschien eindelijk 1080p voor deze console generatie? :+)

De pluspunten van een console (het gebruiksgemak, geen drivers, minder installatiegedoe) blijven. Het enige dat erbij komt is keuze: wil je meer grafisch detail? Dan kan je nu meer uitgeven voor de krachtigere versie.

Ik snap niet dat je hiertegen kan zijn. OP dit moment bestaat dit namelijk al praktisch: bijna alle games zijn er ook op PC, en zien er daar een pak beter uit voor wie een krachtigere, en dus ook duurdere, PC heeft.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 maart 2016 09:26]

Ik vermoed eigenlijk dat het begint met "als je meer details wilt", vervolgens afglijdt naar "als je niet wilt dat je game de pan uit schokt" en tot slot een gevalletje "als je je game wilt spelen dan" gaat worden. We weten allemaal hoe de wereld werkt.

Tegenover de pluspunten die je noemt staat dan dat de lineup van games een heel stuk minder wordt voor je xbox - waar je voorheen het uitzicht had dat het wel een paar jaar mee kan gaan. Dat laatste is voor mij een belangrijke reden geweest om een xbox one te kopen (naast het gemak dat je noemt); het verschil in graphics vind ik niet zo belangrijk. Als ik dit nu lees, zie ik het persoonlijk al bijna als een desinvestering.

Maw: ik ben hier ook niet zo'n voorstander van.
"als je niet wilt dat je game de pan uit schokt"
...dan moet je nu al geen console kopen, met regelmatige dips onder de 25 fps ;)

Even serieus: ik denk dat je veel te negatief bent. MS heeft nu al een hele QA pipeline waarin ze testen of xbox games voldoende goed presteren. Ik zie echt niet in waarom ze dit zouden droppen wanneer ze een 'XB1.5' uitbrengen, zo maak je enkel je fans kwaad, en dat kan MS missen als kiespijn.
Tegenover de pluspunten die je noemt staat dan dat de lineup van games een heel stuk minder wordt voor je xbox - waar je voorheen het uitzicht had dat het wel een paar jaar mee kan gaan.
Wederom: ik zie niet in waarom MS zou stoppen met afdwingen dat de performance op de originele XB1 goed blijft voor nieuwe games. Je games blijven dus werken, geen paniek. Alleen zien ze er niet zo goed uit als op moderne hardware. Maar als je dat erg vind... waarom heb je dan een console? De PS4 en XBox waren al enorm achterhaald toen ze uitgebracht werden. Je verliest dus helemaal niets.

Ik ben er echt vrij zeker van dat als dit gebeurt, het echt bij een keuze voor de gebruiker blijft: goedkoper en minder mooi, of duurder en met meer details.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 maart 2016 17:05]

Daar ben ik me van bewust. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als een grote speler (zeg: EA) daar anders over denkt dan het Microsoft Q/A team. Nu is die discussie er simpelweg niet. Ik denk dat je hier te eenvoudig over heen stapt.
MS heeft volledige controle over welke games wel of niet verschijnen voor de XBox. Als MS er niet tevreden mee is, wordt de game simpelweg niet uitgebracht.
Dit is dus precies waar ik bang voor ben - want wat is dan het daadwerkelijke verschil met de PC? Niks! Bovendien, goedkoper voor de game-producent want je hoeft niks te "downsizen" naar consolegeschikt. Geen extra ontwikkelkosten of anderzijds - direct meer geld verdienen en de consument die er maar weer in trapt omdat het "tof" is. Consolebouwers moeten geen ideeën gaan krijgen als de huidige idioterie die "episodic content" heet.
Ik hoop het wel. Want nu is een console na 7 jaar hopeloos verouderd ik zou geen probleem hebben met een upgrade eens in de 3-4 jaar zeker als de bedragen dan schappelijk zijn.

Met de nieuwe APU's is het best mogelijk die chip te vervangen voor een nieuwe. Zeker als je straks APU's met HBM hebt kan je ook de hoeveelheid geheugen meteen mee upgraden.

Al gaan cpu ontwikkelingen de afgelopen jaren veel minder snel.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 1 maart 2016 21:38]

Een Xbox One kost ongeveer 300 euro. Het lijkt me geen probleem om eens in de 4 jaar een nieuwe console met betere hardware te kopen. Dat is nog steeds vele malen goedkoper dan het upgraden van een PC. Het echte probleem is backward compatibility. Want waar je bij een PC vaak wel oudere games kunt spelen op je nieuwe PC, is dat bij de Xbox erg lastig.

Hardware upgrades voor de Xbox klinken als een slechte grap. Want wat ga je dan als ontwikkelaar doen? Ontwikkel je een game die op alle Xbox consoles werkt of eentje die alleen op de duurste hardware werkt? En hoe werkt dat met multiplayer? Kunnen spelers met een snellere console ook tegen spelers met een goedkope console spelen?
Eens in de 4 jaar een nieuwe console kopen is ook prima. Als het maar kan. Na 7 jaar is de hardware imo te oud.

Backwards compatibility is nu met x86 geen probleem zolang ze die architectuur blijven gebruiken. Gewoon een nieuwere generatie AMD APU's. De volgende generatie AMD gpu's zal een verbeterde GCN architectuur hebben die hoogst waarschijnlijk netjes compatible is met GCN 1.x.
Ja maar ik wil geen PC ik wil een console die 10 jaar wordt ondersteund. Graphics zijn voor mij niet belangrijk.
Het ligt er vooral aan hoe dit geïmplementeerd wordt. Als je een spel voor de PC koopt, dan kun je de grafische instellingen schalen van 'vrij belabberd' tot 'supergoed'. Ik zie geen reden waarom dit niet ook op de console zou kunnen (zeker gezien de XBO eigenlijk gewoon een soort Windows pc is)

Dus wanneer je Call of Duty 23 koopt en hem in een 1st gen XBO stopt, dan zijn de grafische settings gewoon op 'medium', stop je hem in een 2nd gen XBO, dan zijn de grafische settings op 'high'.

Lijkt me een superontwikkeling als je het mij vraagt.
Ik mag hopen dat dit niet gaat gebeuren. Men koopt ook vaak een console met de gedachte dat je alles zonder problemen kan spelen. Ga je dit idee uitvoeren krijg je dadelijk games die ineens meer of speciale eisen krijgen, dan is heel idee om een console te hebben in 1 klap verdwenen, dan kan iedereen net zo goed op een PC blijven gamen.

Met andere woorden had deze titel net zo goed kunnen zijn: "Hoe trekken we nog meer geld uit onze klanten?"
Die vlieger gaat eigenlijk al een tijdje niet op. Als je nu een console aanschaft dan ben je eerst aan het updaten, inloggen, terms of service accepteren en vervolgens je spellen installeren. Het is tegenwoordig eigenlijk net zo veel gedoe als op de PC.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je kunt ervan uitgaan dat de games die je koopt voor je console dat deze vlekkeloos lopen aangezien ze voor die systeemeisen gemaakt zijn. (met uitzonderingen van ports natuurlijk).

Dat is mijn grootste zorg, dat dit mocht dit idee doorgaan, verleden tijd gaat worden.
Nice. Een soort van N64 Expansion Pak?
Ik vind het idee niet eens zo heel vreemd en kan leuke dingen opleveren.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het een uitbreiding wordt. De Xbox one heeft geen poorten waarop een GPU aangesloten kan worden. Zie bijvoorbeeld de Ifixit teardown. Ook is de Xbox duidelijk niet gemaakt om door gebruikers opengeschroeft te worden. De enige aansluitingen zijn USB3, en deze hebben een lage bandbreedte in vergelijking met PCI express (640MBps tegen 4 GBs voor PCIe 1.1 en 16GBs voor PCIe 3).

Ik denk dat Microsoft overweegt om met een ge-upgrade model te komen, bijvoorbeeld een Xbox One 4K. Software matig compatible maar met een flinke GPU upgrade. Toekomstige games zullen dan geoptimaliseerd zijn voor twee configuraties. Nu 4K tvs goed beginnen te verkopen zou een 4K xbox een interessante stap kunnen zijn in de concurentie slag met Sony.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het een uitbreiding wordt. De Xbox one heeft geen poorten waarop een GPU aangesloten kan worden.

(...)

Ik denk dat Microsoft overweegt om met een ge-upgrade model te komen,
Het staat gewoon in de tekst.
Xbox-topman Phil Spencer meldt dat Microsoft halverwege komende generaties consoles nieuwe hardwarecapaciteiten zou kunnen toevoegen, om nieuwere games te kunnen ondersteunen.
Met andere woorden: dit is pas mogelijk van toepassing op de opvolger van de Xbox One.
Die zinsnede is door Tweakers toegevoegd, in het oorspronkelijke artikel en de woorden van Phil Spencer komt 'komende generaties' niet voor.

"When you look at the console space, I believe we will see more hardware innovation in the console space than we've ever seen. You'll actually see us come out with new hardware capability during a generation allowing the same games to run backward and forward compatible because we have a Universal Windows Application running on top of the Universal Windows Platform that allows us to focus more and more on hardware innovation without invalidating the games that run on that platform."

Hoe dan ook, de uitlatingen van Phil Spencer zijn vrij onduidelijk. Je kunt het op vele manieren interpreteren. The Guardian gaat zelfs zo ver, dat het PC en Xbox platform samengevoegd worden tot een enkel platform, waarbij alle Xbox games Universal Windows Platform (UWP) worden. In dat geval zou Microsoft de hardware productie zelfs aan derden over kunnen laten, een beetje zoals de Steambox.

http://www.theguardian.com/technology/2016/mar/01/microsoft-to-unify-pc-and-xbox-one-platforms-ending-fixed-console-hardware
Voor zover een Xbox nog geen PC is btw. De huidige generatie heeft nota bene een x64 CPU met een vrij gangbare grafische chip, waar sinds eind vorig jaar gewoon Windows 10 op draait (met een aangepast UI).

Kortom: als ze dat pad blijven volgen voor de volgende generatie, zijn dat (next gen) specs die je makkelijk kan delen met externe systeembouwers. (Ze hoeven tenslotte niet te investeren in een dedicated systeem architectuur).

Mijn vraag is dan wel; wat is het onderscheidend vermogen van bijvoorbeeld een Steambox of een PC? Dat zal dan vooral in de content moeten zitten. Dat zou dus betekenen dat microsoft zich meer op software en een platform zou gaan richten in plaats van devices (wat ze volgens mij sowieso zouden moeten doen, omdat ze daar van oudsher het beste in zijn).

het enige nadeel wat ik wel zie is dat 'games werken altijd even goed op een console' niet meer zal opgaan. De verschillende machines brengen ook verschillende performance levels met zich mee en daarmee ga je in tegen 1 van de grootste voordelen van consoles; het gemak en garantie dat een game altijd (los van bugs) fatsoenlijk en met dezelfde performance zal draaien.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 1 maart 2016 22:05]

Hier dacht ik gisteren dus ook aan. Als Phil probeert te vertellen dat consoles sneller kunnen/moeten worden vernieuwd heeft die absoluut gelijk maar als hij doelt op een modulaire console hebben we denk ik wel een probleem.

De mensen die nu vaak voor een console kiezen (niet iedereen), gaan voor het gemak en de garantie dat alles gewoon werkt. Wanneer je een console kan upgraden ga ik mijzelf toch afvragen waarom iemand niet voor een PC gaat.
De modulaire windows10 console (a la steammachine) biedt ook vele voordelen voor ms:
1. Forwards en backwards compatibiliteit dankzij win10 icm dx12
2. Geen discrete sprongen meer bij generatie wisselingen van hw. Vermindert zo het risico dat mensen overlopen naar de competitie wanneer next gen zich aandient.
3. 1 shop en 1 ecosysteem online
4. Poolen van xbox en win10 users als potentiele klanten
5. Console gamers kunnen nu zelf hun grafische instellingen en resolutie beheren afh. van hoe krachtig hun opstelling is.
6. Opbouwen van een games library zoals in Steam. Bindt de user aan het xbox Live ecosysteem.

Nadelen heb je zelf al aangestipt en ben ik wel mee eens.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 3 maart 2016 07:49]

@Zep Man,

Volgens mij lees je het verkeerd.
Xbox-topman Phil Spencer meldt dat Microsoft halverwege komende generaties
Zoals ik het lees, is dat dus niet de volgende generatie zelf, maar ergens tussen de huidige en de volgende generatie. Dus als de huidige Xbox One in 2013 is uitgekomen en de volgende Xbox komt in 2023, dan komen de nieuwe hardware capaciteiten voor de Xbox One, dus de huidige generatie, in 2018. Halverwege de nieuwe generatie.

Aangezien de Xbox One geen geschikte uitbreidingspoorten heeft betekent dat wel dat er een nieuwe versie van de Xbox One komt, een soort Xbox One+.

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 2 maart 2016 08:16]

Ik zal het 1x zeggen, dat consoles 4k gaan halen is onzin, dat is 4x zo zwaar als full hd en dat kan de xbox one al niet bij elke game halen. Dus heb je een apparaat wat 5 a 6x zo sterk moet zijn, ter vergelijking ps4 is 8x zo snel als de ps3. Maar je wilt natuurlijk niet alleen de resolutie omhoog, maar ook de frame rate en natuurlijk bet belangrijkst, de graphics zelf. En zo denk ik dat de ps5 straks geen 4k@60 aan kan, maar dat is speculeren.
Een 4x zo hoge resolutie is NIET 4x zo intensief, eerder 2x/3x zo intensief.

60fps is daarintegen wel 2x intensiever dan 30fps

http://www.gamersnexus.ne...benchmark-all-resolutions

[Reactie gewijzigd door PhillyD op 2 maart 2016 00:35]

Maar dat heeft niet eens zozeer met de hardware te maken. Je ziet nu al dat devs de consoles uitknijpen totdat het plaatje zo mooi mogelijk wordt (belichting, particles, textures en andere grafische toeters en bellen) en de game nog net op 30fps draait.

Als de PS5 en X2 10x zo zwaar worden, dan verwacht ik nog steeds dat veel games op 30fps zullen draaien. Alleen de draw distance zal dan veel beter zijn. Er zullen meer NPC's in de wereld rondlopen. De AI zal geavanceerder zijn. Etc.
AMD hinten tijdje terug naar nieuwe soc's en goedkopere hardware voor console met behoud van prestatie.

http://www.techradar.com/...ps-on-the-horizon-1312614
Toekomstige games zullen dan geoptimaliseerd zijn voor twee configuraties.
Dat is wat je dan hoopt, maar het kan ook zo zijn dat een spel zoveel eisend wordt, dat het alleen draait op de sterkere console of de console met de hardware upgrade, daar word je dan lekker zuur van als je die niet hebt
Latency is belangrijker dan bandbreedte in dit geval. Als beide maar het spel lokaal geladen hebben en hun eigen berekeningen kunnen uitvoeren, dan is het timen van beide rekeneenheden ineens veel belangrijker. Aan het einde van zo'n "rekenbeurt" kun je berekende gegevens samenvoegen. Dit moet dan allemaal op tijd gebeuren en niet later.

Zolang er maar genoeg bandbreedte is om het eind resultaat over te krijgen naar de console die het plaatje produceert voordat de deadline is aangebroken.

Maar ook in latency (echte snelheid, bandbreedte is geen snelheid, maar grote van de lading) is USB nu niet echt om dit soort dingen over te doen.
Dit was eerder schering en inslag. Hardware updates zijn niet nieuw. Ik waag echter te betwijfelen of ze ooit goed zijn uitgevoerd. Ik denk dan terug aan de N64 DD, de 32x en Sega cd voor de MegaDrive en zelfs de SNES had een expansie poort, die slechts voor een toepassing in Japan is (kort) gebruikt (de NES had er ook eentje, maar die is zelfs nooit gebruikt). Allemaal console upgrades die groots waren, alleen in woord, niet in daad. Sega CD games zagen er marginaal beter uit en het geluid was wat beter, de 32X kon wat dingen laten zien, die de SNES toonde in spellen die de FX chip bevatten (Eigenlijk ook een console upgrade, maar dan via de cartridge). Verder niet echt spannend. De volgende generatie consoles was altijd interessanter dan de dure hardware upgrades voor bestaande consoles.

Het is wel een interessante gedachte en met het oog op het nieuwe platform van Microsoft ben ik benieuwd welke kant men op gaat.

@ergens hieronder: bedankt voor de verbetering. Ik dacht dat het bij de NES nooit gebruikt was, maar blijkbaar ongeveer net zo vaak als de SNES expansie.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 1 maart 2016 21:43]

Ik waag echter te betwijfelen of ze ooit goed zijn uitgevoerd.
De CD-i van Philips kwam in twee versies, met en zonder "videokaart" (sorry, de officiële naam ben ik vergeten). Als ik me niet vergis kon het model zonder via een uitbreiding ook die upgrade krijgen.
Ik weet niet wat je precies verstaat onder "goed", maar wat ik me ervan kan herinneren, waren er flink wat programma's (niet alleen spellen) die dat nodig hadden. Dus het was "goed" in de zin dat je met de upgrade een stuk meer kon dan zonder (maar er was genoeg aanbod zonder; het was geen verkapte verplichting). Of er programma's waren die zowel met als zonder konden werken weet ik niet meer.
Ze kunnen ook gewoon meer detail laten zien en meer frames maar dat nieuwe spellen wel gewoon speelbaar zijn op alle console versies, pc kan dat ook prima, is kwestie van twee of meer detail levels ondersteunen.

Ik denk dat ze ook de life cycle willen verkorten
Een belangrijk iets met die video uitbreiding. Dat je die nodig had om VideoCD af te kunnen spelen en dat was volgens mij misschien wel de belangrijkste reden dat mensen die cdi speler voor kochten.
Uiteindelijk was dat gewoon een MPEG1 decoder en verder deed het niet heel veel extra. Je had het idd nodig voor software die FMV vloeiend wilde afspelen. De typische CD-i games zoals Maddog McGree, Space Ace, Dragons Lair, etc hadden deze chip om deze reden nodig, omdat deze vol zaten met FMV.

En zoals hierboven genoemd was dit ook noodzakelijk voor VideoCDs etc (omdat deze ge-encodeerd waren op basis van MPEG1)

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 1 maart 2016 21:53]

de SNES had een expansie poort, die slechts voor een toepassing in Japan is (kort) gebruikt (de NES had er ook eentje, maar die is zelfs nooit gebruikt).
Die poort op de NES is wel degelijk gebruikt hoor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Family_Computer_Network_System
https://en.wikipedia.org/wiki/Teleplay_Modem

Alleen sloeg het nooit zo aan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 maart 2016 21:06]

Die eerste is alleen in japan gebruikt, die tweede is nooit uitgebracht.
Die eerste is alleen in japan gebruikt, die tweede is nooit uitgebracht.
Ja en; dan is die poort toch gebruikt geweest, of niet?
Niet op de NES, alleen op de Famicom.
Niet op de NES, alleen op de Famicom.
Ook op de NES. Daar is experimentele hardware werkend op geweest. Deze is alleen nooit commercieel beschikbaar gesteld. Doet er niets aan af dat die poort wel gebruikt is.
Tijden veranderen. Misschien kan Microsoft er wel een groot succes er van maken. Nonetheless ik deel je mening zeker !
De Amiga CD32 heeft ook een Expansion slot, wat er voor zorgte dat je er een VEEL snellere CPU en meer geheugen in kon doen, en dat je dan ook een 2,5" Harde schijf in kon doen, en dat je extra aansluitingen er bij kreeg.

Maar ja straks komen ze ook misschien wel met dat voor de XBOX One, en kun je bepaalde spellen alleen spelen als je zo een uitbreidingskaart koop.
Nee ik denk meer in de richting zoals we ook bij bijvoorbeeld de xbox 360 zagen.
Eerst kwam er een versie zonder HDD maar alleen met een ''memorie stick'', daarna met HDD, daarna met nog een grotere HDD, daarna met een ingebouwde HDD, daarna met een grotere ingebouwde HDD. Ook werden ze stiller, zouden ze sneller moeten zijn en etc.

Nu zullen ze waarschijnlijk een stap verder gaan door bijv met een xbox one premium (voorbeeldje he) te komen waar een betere GPU en meer RAM in zit, daarna zul je wel een xbox one elite krijgen met een nog betere GPU, RAM, snellere HDD/SSD en misschien een betere CPU.

Om de markt niet kapot te trekken zullen ze onderling (de huidige xbox one met de nieuwste) wel samenwerken, zodat je niet perse voor de xbox one elite een xbox one elite game hoeft te kopen.

Ergens ook begrijpelijk, ''vroeger'' ging de hardware niet zo snel vooruit en was een console meestal ECHT high-end waarmee je voorlopig goed mee kon op gebied van graphics. De Xbox One en de PS4 kwamen beide op de markt met achterstallige hardware, de prijs was er wellicht ook naar.

Aangezien het OS van de xbox one ook andere hardware toelaat ( min of meer ) is dat nog helemaal niet zo'n gekke keuze. Persoonlijk vind ik het kwaliteit van mijn xbox one nog altijd voldoende, maar zoals iedereen weet is het niet te vergelijken met een dikke game pc ( staat het aanschaf bedrag ook naar maar goed.. ). Straks zul je dus een xbox one kunnen kopen die wel dikke hardware heeft ( met een dik prijskaartje ).
Idem dito voor de smartphone markt, je kan kiezen voor een smartphone van 200 euro maar ook 1 voor 700 euro. Beiden draaien de playstore en de meeste apps / spelletjes, echter op die van 700 euro gaat het toch allemaal net wat beter en sneller.
Daarbij gaat net als op de PC markt, ook de smartphone markt ontiegelijk snel op gebied van hardware, dit terwijl de consoles meestal jarenlang stil staan.

Ik begrijp ergens deze keuze dus wel van Microsoft, en is misschien helemaal nog niet zo'n slechte zaak.. TOTDAT ze zeggen: die en die games komen alleen voor de duurste xbox (de xbox one elite bijv) maar niet op de eerste xbox one.. Hoewel ze dat nu tegenspreken aangezien ze het back en forward compatibel willen hebben, moeten we dat maar afwachten.
Ik zou bijna denken dat de beste man de PC opnieuw aan het ontdekken is, waar dat al jaren gebeurt.
- Backwards and forwards compatible? Zoals met instellingen de prestaties verhogen/verlagen? Check.
- En je console gedurende het gebruik upgraden? Check
- Bonus: ze zijn altijd al beter, sneller en sterker geweest. Dus 'gratis' performance boost!

Serieus, als ze gewoon de xbox dan opgeven scheelt het ze nog een enorm ontwikkel en marketing budget ook - gewoon de xbox-only developers vragen om hun games pc-only te maken. Ze zijn toch van Microsoft, net als Windows, dus het is niet alsof ze speciaal een nieuwe markt moeten aanboren ofzo.
En als de online omgeving zo belangrijk is, dan gaan ze toch net als valve, origins etc ook zelf een online omgeving ontwikkelen?
Voor de liefhebber kun je dan een 'console package' leveren bestaande uit controller en HDMI kabel om de pc op de tv aan te sluiten evenals voucher om een account aan te maken in de eigen wanna-be-like-valve winkel.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 1 maart 2016 19:27]

Waar je de fout in gaat is dat je de gemak hebt van de console en de software 99% goed draait en matcht met de hardware. Bij xbox kunnen ze een upgradede versie van de xbox one uitbrengen, welke weer 3 jaar mee kan. Al deze xbox's zijn identiek qua hardware en kan de software geoptimaliseerd worden. Ik game op alles waar mogelijk is (pc, xbox one , ps4, wii) en in mijn ogen kan je nooit een volwaardig pc vergelijken met een console. Niet de gemak/user interface maar ook gewoon dat bij PC niet altijd alles lekker wil werken (heb je ook bij console maar niet zo vaak). De ene spel toont kuren bij videokaart X en de andere spel heeft problemen na update met videokaart Y en de andere spel crasht als je update z voor software u installeert. Nee. PC + xbox controller is niet en zal nooit hetzelfde zijn als een xbox one.

Ik vind het een mooie ontwikkeling. Ik vind 7 jaar te lang voor een upgrade van een console. Alleen moet het verhoudingsgewijs kloppen. Ik vind dat er nog steeds weinig AAA exclusive games zijn uitgekomen op beide consoles (ps4/xboxone). Alle goede games staan dit jaar in de planning. Ik vind de aanbod AAA exclusives betreurend vergeleken met de vorige generatie. Dus hoop wel dat ze echt een tikkeltje meer games produceren om het console ook te verantwoorden.
denk dat ze willen naar een basis versie waar standard onboard gewoon geheugen zit en 1 a 2 bankjes vrij die je later kan bijpluggen.
Qua video zouden ze een apparte insteekkaart kunnen maken of geweoon PCI-e slot met kaart erin. Met de tijd kan je eenvoudig je console upgraden.
Spellen kan je dan eenvoudig indelen in setting XXX-A of XXX-B.
Hiermee kan je;
1e release games op beide spelen (upgrade haald hogere FPS en/of hogere resolutie)
2e release games kan enkel met lage settings op 1e generatie hardware en "volledig" op 2e generatie hardware.

HDD zou je sowieso gewoon moeten upgraden, die hoeven helemaal niet in van die zielige kastjes/cases/box.
Denk dat je dan 10 jaar met 1 console kan doen en dan hoeft niet iedereen zijn meuk weer te vervangen na al 6 jaar.
Waar je de fout in gaat is dat je de gemak hebt van de console en de software 99% goed draait en matcht met de hardware. Bij xbox kunnen ze een upgradede versie van de xbox one uitbrengen, welke weer 3 jaar mee kan.
Dat is toch niet zo moeilijk? Dan stop je die cpu of gpu bijv in een kastje wat je in de behuizing kan klikken. Omdat het systeem verder geen andere drivers kent dan de ondersteunde varianten kan je er ook weinig anders mee doen. Beetje zo als Samsung ook upgradekaarten verkoopt voor zijn high-end tv's.
Serieus, als ze gewoon de xbox dan opgeven scheelt het ze nog een enorm ontwikkel en marketing budget ook - gewoon de xbox-only developers vragen om hun games pc-only te maken.

En vervolgens lopen de console gamers met een XBox over naar Playstation. Niet iedereen zit op een PC te wachten. Zou dat wel zo zijn dan zouden ze nu ook al wel op een PC gamen.
Haha ach je moet helemaal niet reageren joh op dat soort steken onder water.. Dat is een reactie van een PC gamer die nog niet de leeftijd heeft om te begrijpen dat het niet fout is om een console te gebruiken voor games.
Stel die heeft een iPhone dan is dat ook zo iemand die alle andere telefoons slecht vind, of stel hij heeft een Samsung dan is alles buiten samsung slecht :P

Mij maakt het geen drol uit welk platform iemand gebruikt, zolang die daar maar zijn (game)plezier uit weet te halen is het toch goed lijkt mij? Vanaf het moment dat de xbox one uit kwam ben ik volledig overgegaan van pc gamen naar de xbox one, daarvoor was het een beetje een mix van de xbox 360 en een pc.
Elk platform heeft zo zijn voor en nadelen, voor mij heeft echter het pc platform meer nadelen dan voordelen vergeleken de xbox one. De voor en nadelen zijn denk ik voor iedereen anders, echter kan ik niet ontkennen dat een game pc van 1200+ euro betere plaatjes neerzet dan mijn xbox one. Echter is dat verschil mij het geld niet meer waard.
Een console heeft nou eenmaal z'n charmes. Net zoals een PC dat heeft. Ik snap dat je de vergelijking maakt, en wellicht terecht. Feit is dat we nog geen idee hebben van wat de beste man nu eigenlijk bedoeld. Dus simpelweg je console openschroeven en er een nieuwe GPU in plaatsen o.i.d. is pure speculatie. Ik kan me ook voorstellen dat er een soort extern apparaat gekoppeld gaat worden en daarmee de performance geboost kan worden. Wie zal het zeggen...
Ik hou er van om een disc in dat apparaat te stoppen en hij doet het gewoon. Geen gedoe met instellingen, drivers, etc. Als ik hierdoor de mogelijkheid krijg om betere prestaties op beeld te toveren, zonder aan eerder genoemd voordeel in te leveren, zal ik die overweging zeker maken.
Hemmes heeft het gewoon over de volgende generatie. Niets meer en niets minder. De huidige Xbones hebben alles onboard. Valt weinig aan te vervangen.
"Xbox as a Service"
En ik denk aan een presentatie rond de E3 Juni 2019.
Veel succes om een fatsoenlijke PC voor 400¤ te bouwen.
Belachelijk. Je hebt een console en dat is het. Die hoor je niet up te graden! Daar heb je een PC voor. Wil je straks nieuwste game in 2018 spelen op de Xboxtwo? Moet je wel even de nieuwe externe GPU van 150,- kopen.....
nee, je koopt een console die elk spel voor die console op full HD kan spelen. Hoe mooi zou het zijn, wanneer je een 4K TV hebt, je een upgrade voor je console kon kopen waarmee deze opeens 4K content kan afspelen?
Alsjeblieft niet, het is een console. Jij praat over een PC. De PS5 zal straks wel 4K aan kunnen als het allemaal door-ontwikkeld, gestandaardiseerd en betaalbaar is.

[Reactie gewijzigd door baronruud op 1 maart 2016 20:09]

Huh?

Hij heeft het dus juist over een optie waarmee je niet de PS5 hoeft te kopen, maar de PS4 voor een minder bedrag kunt upgraden naar 4K weergave.

De basis editie van de PS4 blijft dan gewoon steken op 30 fps 1080p.
Huh?

Dan moet de game het toch ook kunnen?! En even de de PS4 upgraden naar 4K weergave....en zeker ook op 60fps?! Dan moet je waarschijnlijk alles vervangen om dat te kunnen. Lekker realistisch. En voor welke prijs?
En bij Sony zijn ze waarschijnlijk allang bezig met de ontwikkeling van de PS5 die dat zal kunnen. En die zal ook rond 400,- gaan kosten.... Die upgrade van waar jij van droomt zal een stuk duurder worden.

[Reactie gewijzigd door baronruud op 1 maart 2016 20:24]

Je kan dus kiezen voor mooier beeld tegen een prijs, of het er niet voor over hebben en akkoord gaan met de standaard graphics. Het enige probleem wat ik hier zie is dat er 'vrienden'/kennissen gaan zijn die gaan lopen narren dat zij de upgrade wel hebben(oh wat erg). Voor de rest is het aan jezelf. Ik vind het juist een nadeel dat een console een dood ding is en dat je wel over moet springen naar een nieuwe generatie voor én nieuwe spellen én nieuwe graphics. En als je je oude spellen wil blijven spelen moet je je oude er ook nog naast houden(backwards compatibility daargelaten). Serieus, hoe mooi zou het zijn als je console in (zeg)twee stappen kon doorevolueren naar de next-gen(in de winkel koop je dan elke keer de volledig geupgrade versie natuurlijk).

Het zou alleen naar zijn als games de upgrade vereisen, omdat je dan een tweedeling krijgt. Maar aan de andere kant, sommige games vereisen ook een specifieke addon of controller. PS4 VR-games kan je straks misschien ook niet allemaal zonder PS-VR spelen, is dat erg?

Ik vind console (timed)exclusives een veel groter probleem eerlijk gezegd. Daar moet ik ook een stuk hardware voor kopen en deelnemen aan een ecosysteem waar ik misschien helemaal geen zin in heb en dat is ook nog duurder dan een upgrade.

En face it, met spel- en systeemupdates waar je soms meer last van hebt dan op een PC zijn sinds de PS3 en 360 de consoles al geen consoles in de klassieke zin meer.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 2 maart 2016 01:00]

Wat moet de game dan kunnen?

Resolutie en framerate kunnen gewoon omhoog met een krachtigere GPU. Natuurlijk moet de CPU het ook enigzins kunnen bijbenen, maar hoe hoger de resolutie, hoe meer je tegen GPU bottlenecks ipv CPU bottlenecks aanloopt.
Nee, je kunt naast de huidige APU (cpu+gpu) rustig een tweede zetten. heb je in één keer dubbele cpu en gpu. als op zo'n slot ook nog het GPU geheugen zit ben je al klaar. DX ondersteunt SLI zodat de resolutie omhoog kan.

in de huidige xbox zit een 8 core, waarvan er één voor het OS + Kinect, en 7 cores voor het geluid, de AI, en het standaard beeld. De 8 extra cores kunnen allemaal voor meer beeld gebruikt worden.

spellen kunnen via DLC de 4K textures downloaden dus dat is ook geen probleem.
Zoals eerder al aangegeven: N64 had ook een expansion pack en zo zijn er.nog meer voorbeelden. Het zal lijkt mij iets worden dat na 3 jaar een dergelijke upgrade zal komen. Wat mij betreft prima indien het niet elk jaar hoeft..
Ok, 4K komt er aan en 1080p 60fps had er inderdaad al moeten zijn. Maar even een upgrade uitbrengen? GPU, kan de CPU het aan, HDMI versie, genoeg bandbreedte? Je kan toch niet even een apparaat aansluiten en alles is daardoor verholpen? Dan lijkt mij een tussen-console PS4-4K edition ofzo, eerder een mogelijkheid.
hdmi 1,4 kan al 4k 30 fps aan hdmi 2.0 zelfs 4k 60 fps dt zal geen issue zijn.

als je de gpu upgrade zal de cpu niet snel een bottleneck zijn (kijk de huidige pc's i5 is meer dan zat voor alles een i7 heeft minimale voordelen in de quad sla opstellingen.
Ps4 heeft 1.4, dus geen 4k 60fps...
het hele verhaal gaat dan ook over de volgende generatie consoles die gaan ongetwijfeld hdmi 2 krijgen ;)
Laten we beginnen met het feit dat jij een grandioze aannamen doet door te zeggen: externe GPU.
Wie praat over externe hardware? Jij bent de enige die dat zegt hoor.. Indien we naar het verleden kijken zijn er altijd verschillende varianten geweest van een bepaalde xbox of PS lijn. Ze werden kleiner, stiller, zuiniger, ''sneller''. Dit allemaal zonder een externe ventilator en etc aan te sluiten hoor.

Indien ik straks bijv een xbox one elite kan kopen voor bijvoorbeeld 400 euro die wel 4K kan draaien voor de games, waarom praten we dan over een PC? Ik heb het dan over een xbox one die vanuit de fabriek een upgrade gekregen heeft.

De echte opvolger van de xbox one en ps4 zullen vast en zeker 4K kunnen weergeven ja, dus? Tot die tijd ( gemiddeld 5-7 jaar ) maar wachten? Waarom mogen ze ons geen tussenoplossing aanbieden door middel van een verbeterde xbox one? Waarom zouden ze mij ''verplichten'' bij deze xbox one te blijven de komende 5-7 jaar zoals ze bij alle vorige generaties gedaan hebben?
De techniek gaat ontiegelijk snel op dit gebied, waarom mogen console bouwers niet meegaan zoals de smartphone en pc markt dit doet?

Het is een console dat heb je goed, volgens mij weet iedereen wel dat een xbox one een console is dus bedankt voor die relevante informatie :D

Dus een voorbeeld: de xbox 360 is een console, de xbox 360 ''slim'' ( die her en der een kleine upgrade gehad heeft ) is een PC? Nee hoor, is gewoon een 360 met her en der een upgrade vanuit de fabriek.
Ingebouwde wifi, ingebouwde hdd, snellere laad tijden, stiller qua geluid.. En nu gaan ze het vermoedelijk doen maar dan ook op GPU / CPU gebied. Leuk toch? Niks pc's aan hoor.

Dit gezegd te hebben vind ik het idee van een externe GPU wel mega goed eigenlijk!!! Stel ik kan voor 150 euro een GPU erbij nemen die zeer veel performance winst weet te geven vergelijken de standaard GPU dan is dat natuurlijk een stuk beter dan 400-500 euro voor een nieuwe console.
Echter weet ik niet of ze het extern gaan doen, de xbox one is voor jong en oud.. Ik kan me indenken dat kleine kinderen die een spelletje aan het doen zijn zoiets hebben van: wat zou er gebeuren indien ik die kabel eruit trek.. Dat lijkt mij niet gezond voor de xbox one / externe GPU.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 2 maart 2016 09:21]

Externe GPU was een voorbeeld. Alle upgrades waar jij het over hebt, zijn niet om dikke prestatiewinst te krijgen als in van 1080p naar 4K te gaan.
De Xbox 360 "slim" en de PS3 slim zijn alleen goedkoper geworden om te maken en ook zijn ze energiezuiniger en stiller, of er zit een grotere HDD in.
Dus een game op de de PS3fat /Xbox360 ziet er slechter uit dan op de PS3 slim/Xbox 360 "slim".... want de slim versie zijn geupgrade...... :o

[Reactie gewijzigd door baronruud op 2 maart 2016 09:32]

Dat is ook waarom ik zeg, her en der en niet een grote upgrade. Echter zijn al die ''verbeterde'' versies ontstaan zonder externe spullen te hoeven kopen.

Wat jij zegt dat zei ik ook, alleen breng ik het wat uitgebreider. Waarom je mijn reactie nu min of meer overtypt weet ik niet?:P Ik geef toch aan, dat ze dit ook kunnen doen bij de huidige xbox one lijn maar dan ook op gebied van gpu/cpu/ram of wat dan ook. Ipv alleen een stillere fan of een grotere hdd.

Jou externe GPU was misschien wel een voorbeeld, maar vervolgens begin je over het feit dat de xbox one / console geen PC is.. Waar die koppeling ontstaan is bij jou is dus nog altijd een vaag iets.
Indien men dadelijk een keuze in de winkel heeft tussen de xbox one en de xbox one premium ( premium of wat dan ook ), dan praten we toch ook niet over een PC? Maar een verbeterde versie van de standaard xbox one?

Waar zeg ik dat de game op de xbox 360 slim er beter uitziet dan op de normale xbox 360??? Dit is nooit zo geweest en zal ik dus ook nooit zeggen.. Echter kunnen wij dit WEL gaan verwachten bij de xbox one reeks, dat er een betere xbox one uitkomt die wel betere grafische plaatjes schiet ( daar gaat het artikel toch ook over????, althans niet dmv een geupgrade versie wat ik wel vermoed, maar over het feit dat ze de consoles sterker willen maken )

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 2 maart 2016 09:47]

Eens. Ik speel op de console omdat ik niet echt een fanatieke gamer ben. Bij het kopen van een nieuwe console weet ik dat ik de komende vijf jaar geen nieuwe hardware hoef te kopen en koop ik gemiddeld elke jaar een spel of twee en weet ik dat die spellen redelijk vlot zullen draaien. De prijs van een console is dan niet al te duur, maar als ik elke paar jaar een hardware upgrade moet ik kopen dan kan ik net zo goed een PC van 400 tot 500 euro kopen om na een paar jaar de videokaart te vervangen.
Ik ben wel een fanatiek gamer maar volgens jou reden zou ik dan op een pc moeten gamen. Maar ik game op de huidige generatie consoles en vermaak me daar prima mee. Spendeer wekelijks uren aan gamen op die dingen. Beetje een kul reden naar mijn mening, dat je alleen een fanatiek gamer kan zijn als je op een pc speelt.
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat elke paar jaar een PC upgraden voor mij te duur is, aangezien ik daar te weinig voor game. Maar als ik dan mijn console ook elke paar jaar moet upgraden, dan kan ik net zo goed een PC aanschaffen. Ik snap niet waar jij vandaan haalt dat ik zeg dat fantieke gamers op de PC moeten spelen.
Met deze woorden impliceer je dat toch: "Ik speel op de console omdat ik niet echt een fanatieke gamer ben"

Oftewel, als jij een fanatiek gamer zou zijn dan zou je op de pc gamen.
Je kunt ook bij release gewoon de season pass kopen voor 400 euro en dan zijn de upgrades gratis.
Het zou me niks verbazen als die uitbreidbare hardware dan 'whitelisted' is met custom firmware. Dus bijv. als er een PCI express slot in zit met een video kaart, dan werkt daar alleen een officiele 'x-box certified' kaart in en geen gewone pc kaart. En die kaarten voor de x-box werken dan niet in een normale PC. En de prijs zal wel PC prijs keer twee zijn.

(gebaseerd op niks anders dan argwaan, het is een mening)
Moch dit het geval worden, dan is het tijd voor Tweakers! Gangbare GPU's werkend te krijgen in de consoles. :) Lang leve het flashen van ATI Radeon 9700 en 9800 Pro's voor Mac's. :)

Mochten ze dit al gaan doen, dan zullen ze wel zo slim zijn om afwijkende slots en PCB's te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 1 maart 2016 19:30]

Het zou me niks verbazen als die uitbreidbare hardware dan 'whitelisted' is met custom firmware. Dus bijv. als er een PCI express slot in zit met een video kaart, dan werkt daar alleen een officiele 'x-box certified' kaart in en geen gewone pc kaart. En die kaarten voor de x-box werken dan niet in een normale PC.
Lijkt me logisch, games op consoles zijn redelijk strak afgestemd op te hardware waar ze op draaien. Als je er alle hardware in kan gaan proppen heb je gewoon een PC in een andere form-factor (wat het eigenlijk al is).
En de prijs zal wel PC prijs keer twee zijn.
Over het algemeen is console hardware heel competitief geprijsd.
Vooral in het begin van een cyclus krijg je veel bang voor je buck.
Geld word toch verdiend met de games.
Lijkt me wel duidelijk. Alle upgrade modules zullen via de originele leverancier te krijgen zijn. Het is niet in het belang van de console builder om dat open te gooien voor alle andere hardware leveranciers. Er zal wel een of andere systeemscore gegeven worden om compatibiliteit met nieuwe software the checken.

Je kun dit spel alleen spelen als het Xbox Two een pipo score heeft van 1200 of meer.
Dit wordt wel interessant. Misschien krijgen we dan ook controllers of knoppen die speciaal voor een bepaald spel zijn. Die vr-bril voor MC lijkt me ook wel interessant. Misschien kunnen we dan wat verder om ons heen kijken. Jammer genoeg speel ik dit op pc, dus mij gaat het (nog) niet werken, maar misschien komt dat nog. Ik vind het in ieder geval een mooie ontwikkeling, zeker als dit ook voor andere games gaat werken.
Was er laatst niet een bericht dat Microsoft bezig was om de manier van het upgraden van PC te veranderen. Een soort LEGO blokken upgrade systeem? Misschien dit wel het idee om toe te passen op consoles. Ik zal even zoeken naar de link. Of het was Intel. Ik kan het bericht niet vinden.

[Reactie gewijzigd door Dtsonline op 1 maart 2016 21:22]

Microsoft: Volgende console wordt een PC.

Ik hoop zó dat Sony en Nintendo hier niet in mee gaan..
Dus jij wil niet dat je xbox met wat extra geld ineens spelen op ultra en 60fps draaien en niet vast zitten op medium 30fps? 8)7

Lijkt mij juist ideaal en misschien verkoop ik mijn stream pc wel.
Nou nee, als ik alles moet gaan upgraden; koop ik wel een PC. Met een console wil ik gewoon de disc er in steken; aanzetten en spelen. En niet nog eens honderden euro's aan uitbreidingen uitgeven.
En wie zegt dat het moet? je kan hem gewoon laten zoals hij is. alleen zit je dan in deze huidige gevallen aan 1080p 30 fps vast.
Dat kan op een PC vaak ook, maar dan heb je een mindere ervaring op je duur gekochte hardware. Op een console weet je dat je 4-6 jaar het beste hebt wat die console te bieden heeft. Daar betaal je ook voor.
Misschien komt er gewoon 1 upgrade optie. Is het nog steeds een console.

Je schiet gelijk door. Een PC is 100% customizable. Dan is 1 vaste goedgekeurde upgrade optie heel wat anders dan een PC.
Stel dat je in een levensduur van 7 jaar 1 keer een videokaart upgrade kan doen en zo bijvoorbeeld 4k/60fps krijgt? Blijft het een console.
Ik zou er persoonlijk direct voor tekenen.
Daar betaal je ook voor? Ze kosten 400 euro niet 1200 euro ofzo. En ja het beste wat 4-6 jaar je console te bieden heeft omdat je er vast aanzit voor 4-6 jaar. Ik zou echt geen genoegen nemen 1080p 30 fps voor de aankomende 4-6 jaar.

/edit http://www.kitguru.net/de...er-ps4-with-upgraded-gpu/

Sony denk er ook zo over.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 1 maart 2016 21:40]

Nou als jij het betaalt graag.

Ik was ooit een PC gamer en werd er doodziek van dat ik iedere paar jaar weer een nieuwe videokaart moest kopen.
Daar kan je voor kiezen. maar als de mogelijkheid er was om een 800/1000 euro console te kopen die alles 1080p 60fps kan draaien teken ik er direct voor. wil je dit niet is dat prima. maar laat de mensen die het geld er wel voor over hebben wel lekker betere gfx hebben. het schaad je als budget gebruiker toch niet?
Ligt eraan. Zijn alle spellen nog gewoon speelbaar op mijn basic console?
Ja alleen zit je dan aan de huidige configuratie vast. zie het als een ps5.1(a 400 euro) ps5.2 a 800 euro etc. Sony heeft ook al hints gegevens dat de nieuwe ps4 sneller gaat worden.
gast dan is het geen console meer, maar gewoon een pc... het idee van een console is juist omdat ontwikkelaars zich kunnen focussen op 1 apparaat ze het maximale eruit kunnen halen. microsoft heeft gewoon een hele grote fout gemaakt dat ze de xbox zo zwak hebben gemaakt, en dat weten ze zelf nu donders goed.
Dat zwak valt wel mee, alsof elke PC gamer een bak van ¤2200 heeft staan. Het is maar waar je het mee vergelijkt.

Het was voor MS en Sony een kwestie van kiezen tussen de eerste jaren verlies maken of meteen break even draaien. Ze hebben beide voor het laatste gekozen en gezien het verkoopsucces van zowel de XBO als PS4 hebben ze het bij het rechte eind gehad. Waren beide consoles een stuk krachtiger geweest dan hadden ze met verlies moet verkopen om voldoende te kunnen verkopen.
de mannen die xbox destijds leiden hebben een grote fout gemaakt om destijds de xbox one zwakker te maken dan de ps4, ze vonden kinect belangrijker. en zie hier het resultaat, elke keer weer komt in het nieuws dat de ps4 games op een hogere resolutie draait. En ik weet dat ze het hebben gedaan zodat ze in een mooie prijs range kwamen, neem ik ze niet kwalijk voor. kan je beter de mensen kwalijk nemen die 600 euro destijds te veel vonden voor een ps3.
De XBO is zwakker dan de PS4 maar het verschil is minimaal.
Overigens komt ook net zo vaak in het nieuws dat bepaalde games op de XBO dezelfde specs hebben als op de PS4 en het verschil is enkel te zien wanneer je het tegelijkertijd naast elkaar ziet (en heel goed kijkt).
Ik denk inderdaad dat het verschil nauwelijks te zien is voor het oog, maar het is gewoob slechte reclame, wat gewoon elke keer weer terug komt. En dat mag je best wel een blunder noemen.
Wat sony zij.... Dus als de AIVD zegt dat ze je niet controleren geloof je dat ook meteen? Ik moet het eerst zien en dan pas geloven. Genoeg bedrijven beloven van alles maar kunnen het zelfde waar maken.

http://www.geek.com/games...-ps4-is-possible-1638123/

Ook hier spreken ze over een upgrade.. Dus ook sony denkt er aan. Google voor de grap maar eens xbox/ps4 max performance. Ik ben niet de enige die er zo over denkt.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 1 maart 2016 20:56]

Dat zijde ze toen ook over de ps3
Helaas gebeurde het bijna niet
De 3e party ontwikkelaars deden er geen moeite er voor
"Je zult zien dat we nieuwe hardwarecapaciteiten gedurende een generatie uitbrengen zodat games backwards en forwards compatibel worden."

Hoe gaat forwards compatible werken dan? Een lagere resolutie o.i.d.? Ik blijf sceptisch.
Forwards compatible zal wel net als bij de PS fat editions betekenen dat de oude games okk werken met de nieuwe versie.
Eindelijk als dit zou gebeuren!! Gewoon een snellere CPU/GPU in de consoles! De hardware leent zich daar heel goed voor! en het desing wordt indertussen ook alweer 4 jaar oud!
Kan me voorstellen dat het een console wordt waarbij de diverse onderdelen als modules uitgewisseld kunnen worden.

Zou het wel een naaistreek vinden dat je voor dat nieuwe circuit verplicht dat dure Porsche pack moet kopen. Je betaald al extra voor de carpacks en nu moet je dan nog eens 19,95 extra gaan betalen. Ik snap dat het met de licenties te maken heeft maar dat circuit zou gratis moeten zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True