Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Microsoft en Razer testten muis en toetsenbord voor Xbox One'

Microsoft en Razer werkten volgens een presentatie samen aan het testen van muis en toetsenbord voor de Xbox One. Onder andere zouden ze Razers Chroma RGB-verlichtingstechniek werkend hebben op de console.

Microsoft en Razer hielden volgens Windows Central eerder dit jaar een presentatie voor ontwikkelaars, waarin ze een toelichting gaven over hun testen met onder andere het Razer Turret-toetsenbord en de BlackWidow Chroma V2. Ze zouden daarbij onder andere de Chroma RGB-verlichting bij games als Overwatch en DOTA2 op de Xbox One getoond hebben.

Uit de presentatie blijkt dat de Xbox One maximaal vijf muisknoppen en horizontale en verticale scrollrichting voor wieltjes ondersteunt. De Xbox One zou verder slechts met een enkele muis en een enkel toetsenbord overweg kunnen. Ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid het gebruik van muis en toetsenbord te monitoren en te vergelijken met dat van gamecontrollers. Microsoft raadt aan de matchmaking hierop aan te passen.

Verder benadrukt de presentatie dat de Xbox One alle muizen, inclusief die met rf-dongles, gaat ondersteunen, met uitzondering van muizen met custom drivers en modellen die via bluetooth werken. De ondersteuning zou volgens de presentatie in de Windows 10 Fall 2018 Update komen, maar Windows Central weet niet of ontwikkelaars er al in de testversies van het OS gebruik van kunnen maken.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-06-2018 • 08:37

120 Linkedin Google+

Reacties (120)

Wijzig sortering
Is dit niet oneerlijk tegen over mensen met een controller online in een shooter ?
In mijn optiek kan je veel beter aimen met een muis dan een thumbstick.
Lees het artikel nog een keer
Ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid het gebruik van muis en toetsenbord te monitoren en te vergelijken met dat van gamecontrollers. Microsoft raadt aan de matchmaking hier op aan te passen.
...je weet dat de PlayStation 4 al lange tijd muis en toetsenbord ondersteund?
En een Switch ondersteund ook gewoon een USB keyboard
Moet wel zeggen dat de Switch wel een stuk meer gefocust is op games dan de Wii, Wii U en 3ds.
Heeft geen eens een mediaspeler of web browser, niet dat ik het erg vind maar ik zat wel te kijken van "Is dit echt het hele menu?"
Maar goed meer heb ik ook niet nodig, ding werkt prima zonder die extras.

Wat kan je allemaal doen met een USB keyboard op de Switch?
Of de Dreamcast, die was een van de eerste consoles die keyboard en muis ondersteund, ook in games zoals Quake 3 en Unreal Tournament. Dat was pas oneerlijk in online matches tegenover spelers met controllers, aangezien de Dreamcast controller nogal onhandig in FPS games was met z'n ene analogstickje :D
In hoe verre is dit in games geïmplementeerd?
Je praat echt onzin :). Er is geen enkele regel in de guidelines of requirements die zegt dat je dat niet mag ge bruiken, en er zijn een handjevol games die het gewoon ondersteunen: https://www.psu.com/news/...ich-games-are-compatible/
Jawel hoor maar dat is niet echt algemeen bekend, de meeste games die het ondersteunde zijn gemaakt door epic games. omdat hun vonden dat het onzin is als het uitstaat.
voornamelijk was de ondersteuning ingeschakeld voor de web browser en het chat gedeelte op de ps4. en om dat het dus uitgeschakeld staat was er een converter op de markt gebracht waarmee je wel elke game kan spelen met een toestenbord. en of je haalde een splitfish.

[Reactie gewijzigd door Creeperhaze op 26 juni 2018 11:48]

Jawel hoor maar dat is niet echt algemeen bekend
Wat zijn jouw bronnen? Die van mij zijn de officiele Sony docs (die ik uiteraard niet mag delen); ik ben gamedeveloper.

Dat lijstje waar ik mee kwam is een publiek beschikbare bron. De games in dat lijstje zijn absoluut niet allemaal van Epic Games. En natuurlijk werkt een adapter - die simuleert gewoon controller input. Ik heb het over het gebruik van de officiele libraries om muis- en toetsenbord input uit te kunnen lezen in je game. Ja, die bestaan. Nee, het gebruik ervan in je games is niet verboden. Alleen al het feit dat die games bestaan geeft al aan dat je het niet bij het rechte eind hebt (aangezien het voor Sony heel makkelijk is om te detecteren dat je de libraries gebruikt en de submission tegen kan houden als je het doet).

En natuurlijk ondersteunen de meeste games dat niet; het is een niche markt, daar ga je als ontwikkelaar geen moeite in steken. De redenen zijn dus vooral economisch van aard, niet omdat Sony zegt dat het niet mag.

.edit: ben je niet gewoon in de war met cross platform multiplayer? Dat is wat er per ongeluk aan is gezet in Fortnite, en dat is idd verboden door Sony.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 juni 2018 23:13]

Ik snap niet precies waarom je een -1 score krijgt. Je reageert met een eigen visie op het onderwerp. +1.
Omdat het gewoon niet klopt wat hij zegt en omdat je er alleen maar fanboy discussies/flamewars mee aanwakkert. TB + Muis kan al heel lang op de PS4 en ook Sony wil natuurlijk gewoon haar eigen ecosysteem.

Muis + toetsenbord is ook niet iets van de laatste jaren er zijn al vele consoles geweest die dit ondersteunden. En apps (media, browser etc.) is iets wat op de PS4 ook gewoon kan.
Dus een console is geen console meer als je een muis en toetsenbord kunt gebruiken?
ach kom man, zelfs in de jaren 80 toen er van pc-gaming amper sprake was wilden ze met consoles al meer dan arcade kastjes voor bij je thuis.
de famicom (hier beter bekend als NES) bijvoorbeeld

je kon ook al muis en tobo gebruiken op de ps2 en linux draaien op de ps3, maar xbox is nu de grote boosdoener?

"Waar Nintendo / Sony toch wel bij hun core business blijven. Met extra's als media-streaming." je hemelt de ene op om bij zijn core business te blijven MET EXTRAS, de andere is 8)7 omdat je een word file kan openen...

je kan met eender welk apparaat tegenwoording word files lezen, maar als het een xbox is dan is het een stap te ver?

duidelijk geen sprake van fanboyisme hier 8)7

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 25 juni 2018 10:14]

Consoles zijn al jaren general purpose computers... Je kunt erop gamen, films kijken, muziek luisteren, internetten, videobellen etc. In het verleden was het grootste voordeel nog dat je gewoon een schijfje erin kon stoppen en meteen kon spelen maar dat is ook verleden tijd, je moet games eerst installeren en updaten.

Volgens jouw redenatie zijn consoles al geen consoles meer sinds de PS3/Xbox 360 generatie...
De hardware is in de laatste generatie ook X86, dus technisch gezien zijn het al PC's met een console-velletje er om heen.

Dus wat jij zegt, is als ik op mn PC game met een controller, is het een console :)
Een console blijft een console, ongeacht watvoor input device je eraan hangt. een PS4 wordt niet ineens een PC (Personal Computer) doordat je er een keyboard aanhangt.

Overigens had ik voor mijn Sega MegaDrive ooit al een muis gekocht, alleen weer terug gebracht omdat ik geen games had die 'm ondersteunde. Plaatje: https://trlc-sega.deviant...MegaDrive-Mouse-285601267
Op de PS en Switch wordt ook gewoon een OS gerunt.
Op een PC kun je ook een controller gebruiken, is dat dan opeens een console?
Ik heb Fortnite op de PS4 met muis en toetsenbord gespeeld (een tijdje geprobeerd). Ik heb zowel ervaring met FPS games op de PS4 met de controller (heel veel COD) en heel veel FPS ervaring op de PC. Veel meer dan op de PS4 en toch ben ik veel beter met de controller op de PS4 als het om Fortnite gaat.

Aim assist staat dan aan en dat maakt op cruciale momenten het verschil heb ik gemerkt.

Om mij heen kijken, bouwen en alles gaat beter met de muis en het toetsenbord, maar snel accuraat aimen gaat gewoon 10x makkelijker met aim assist aan. Ondanks dat dit met een controller is.

Dit is dan mijn geval :)

Zou aim assist ook aan kunnen staan bij de muis dan zou deze zomaar voordeel kunnen hebben in mijn geval.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 juni 2018 09:43]

Waarom is het eigenlijk allemaal zo'n probleem? Niet om nu jou persoonlijk de oren proberen te wassen hoor. maar ik zie op verschillende plaatsen in dit forum mensen grote moeite hebben met toetsenbord en muis op consoles. (en jou toch wat meer objectieve reactie is wat meer nodigend om deze vraag te stellen)

Op de pc loopt er ook iemand met zijn standaard HP muis. terwijl een ander met zijn 120 euro gaming muis in hetzelfde potje speelt. Op consoles heb je van die controller mods. de een gebruikt een oude monitor en de andere een dikke 4k met alle toeters en bellen. Of je internet. (en de gaming chair he. dat maakt het af ;) )

Verschil is er altijd eigenlijk. Nu heb ik zelden console gespeeld dus misschien ben ik ook slecht geinformeerd maar ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Als er een of ander dubieus emulator apparaatje tussen moest okay. Dan krijg je discussies als toegankelijkheid enzo. maar als iedereen toegang heeft tot hetzelfde dan maakt het toch niet zoveel uit?

[Reactie gewijzigd door Torakk op 25 juni 2018 10:56]

Console is echter altijd gestandaardiseerd geweest, iedereen hetzelfde. Nu wordt dat meer en meer losgelaten en daar hebben mensen problemen mee.
Je hebt inderdaad al voordeel met een one x met een elite controller ten opzichte van een gewone one of one s met een gewone controller. Een muis heeft potentieel echter nog een flink groter voordeel ten opzichte van een controller dan dat die andere dingen al waren.

Aan de andere kant verwacht ik dat je in competitieve games aparte matchmaking zult krijgen, als het al toegestaan gaat worden. Wat dat betreft zal het dus niet heel veel uit gaan maken.
Ik heb me nooit gerealiseerd dat het verschil zo groot was. Een aantal jaar geleden (toen console dus alleen met controller gebruikt werd kennelijk) Heb ik hier wel eens discussies over gehad. En altijd werd er gezegd dat als je iemand had die echt pro was met controller dat ie makkelijk iemand die echt pro was met muis&toetsenbord kon verslaan. want controllers hadden analoge input ofzo.

Ik had zelf altijd zoiets van leuk maar ik ben beter met muis&toetsenbord. (of volledig spastisch met zon controller tis maar hoe je het bekijkt)

Maar als ik het dus goed begrijp gaat het hier om de zorgen dat de controller zal verdwijnen? Als de controller in kwestie de randapparatuur ondersteunt dan lijkt het me niet zozeer oneerlijk. Dan is het eerder een kwestie van dat je favouriete randapparatuur het aflegt tegen een alternatief. En dat kan ik begrijpen. Als je kan omgaan met een controller is het veel relaxter op de bank dan met zon muis en toetsenbord.
Neuh, de controller gaat echt niet verdwijnen hoor. Wat je zegt, die is gewoon veel geschikter voor couch gaming.

Nee het gaat er volgens mij echt om dat mensen bang zijn dat ze in hun favoriete shooter straks afgemaakt worden door mensen met muizen. Als je goed geoefend bent met een muis kun je altijd sneller zijn dan met een controller, simpelweg omdat je met een controller een maximale draaisnelheid hebt. Je kunt dus nooit bv in één klap 90 of 180 graden draaien en direct op hoofdhoogte een schot lossen, iets wat goede spelers met een muis wel kunnen.

Wat betreft dat controllers beter zouden zijn... Voor first person games snap ik die niet zo. Voor racegames bv wel. Zelfs bij shooters verschilt het echter nog erg van game tot game. De autoaim is bv niet even goed of sterk in elke game. Verder hangt het ook nog van andere factoren af... Zelf heb ik bv Overwatch gespeeld op pc en Xbox en ik speel vaak heroes die niet veel aim skills vereisen. Zelfs dan liep ik met healer heroes er tegenaan dat ik veel minder makkelijk even snel om me heen kon kijken om te zien of we geflanked werden. Met een muis is dat veel sneller gedaan.
Hierboven meld iemand die met de muis dus een nadeel ervaart omdat hij dan geen aim assist heeft.... misschien dat dat de boel wat leveld.
Is dat zo ja? Ik herinner me anders vanaf de NES en SNES al controllers met turbo knoppen en meer van dat fraais. Was erg leuk ook in beat-em-ups en andere buttonmash situaties. Cheaten en gaming gaan al sinds de allereerste games heel goed samen en dat is ook heel logisch want we willen graag winnen, en lang niet iedereen is even goed in een spelletje.

De console gamers die emotioneel worden om de introductie van andere input methoden zitten in een bubbel waarin gedacht wordt dat er een echte competitieve omgeving bestaat op de console. Totale onzin natuurlijk. Maar mensen nemen zichzelf liever serieus dan dat ze mekaar vertellen dat het gewoon een spelletje is. Zeker jongeren. Hoeveel console E-sports zijn er zo levendig als op een PC? Vrijwel geen - dat zegt voldoende. De toernooien die er zijn zijn zeer laagdrempelig en hebben niets met Esports te maken.

Het is simpele logica: echte competitie doe je op de grenzen van het menselijk kunnen, en een console heeft daar teveel beperkingen voor: matige hardware, Vsynced gameplay op een doorgaans trage televisie, de button-to-pixel lag ligt vér boven de 60ms en vaak zelfs boven de 100ms, de FPS ligt vaak onder 60 en soms zelfs op 30. Allemaal onoverkomelijk. En ook mét al die beperkingen kan een gelijk speelveld nooit worden gegarandeerd, bijvoorbeeld wanneer er ook mensen op een monitor spelen ipv een HDTV en met allerhande 'controllers' die allerlei tweaks kunnen hebben. Kortom, console gamers moeten dat gewoon voor lief nemen denk ik en niet in de illusie leven dat het ooit anders is geweest.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juni 2018 14:02]

NES en SNES hadden geen online multiplayer, dus dan zag je waar je tegenstander mee speelde. Bovendien zaten dat soort turbo knoppen alleen op onofficiële controllers. Je kunt nu ook al zo'n apparaat kopen waarmee je muis en keyboard naar controller mapt, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd. Maar als de fabrikant het zelf officieel gaat ondersteunen dan is het wel anders natuurlijk.

Verder vind ik ook niet dat het feit dat competitie niet op hetzelfde niveau gebeurt als op de pc (als dat zo is) betekent dat console gamers dan maar alles moeten pikken. Als Microsoft hier zou zeggen dat je voortaan in alle games ook met muis en keyboard kunt spelen en dat je als controller gamer dus ook die mensen in multiplayer tegen gaat komen, dan zouden ze echt wel een punt hebben denk ik. Afhankelijk van de game zou je dan echt een fiks nadeel kunnen hebben, een veel groter nadeel dan een net wat tragere tv of zo.

Maar dat is niet wat ze zeggen... Het gaat van de dev afhangen maar Microsoft adviseert al om het mee te nemen in de matchmaking. Ik denk dat geen enkele shooter de fout gaat maken om muis gebruikers in de controller populatie los te laten want daar zouden ze denk ik hard op afgerekend worden. Het zal dus allemaal niet zo'n vaart lopen... Misschien kun je straks singleplayer games met muis spelen, en multiplayer misschien tegen andere mensen met muis (misschien wel tegen pc gamers). Maar als je met je controller op de bank zit ga je er helemaal niks van merken.
Ik geef nergens aan dat het een probleem is. Ik geef aan dat ik beide geprobeerd heb.

De verkeerde gequote misschien?

Ik heb overigens een Deathadder. Die gebruik ik zowel voor de pc als de PS4.
Vast niet het beste, maar ik vind het een prettige muis en het is zeker geen standaard HP muis.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 juni 2018 12:10]

T was niet zozeer een wijzende vinger naar jou toe. Meer een vraag naar jouw mening gezien je bredere ervaring hebt met PC en consoles. Mijn eigen ervaring beperkt zich voornamelijk tot de pc. Mijn excuus als dat anders overkwam.
Oh zo.

Mijn ervaring is dat het met Fortnite geen probleem is. Ik dacht er voordeel mee te hebben, maar kwam er achter dat dit voor mij in ieder geval niet geldt. In zekere mate wel zoals ik uitleg, maar anderzijds dus weer niet waardoor het één het ander compenseert.

Hoe dat met andere games zou gaan is moeilijk te zeggen. In Fortnite is het zo dat je met de controller aim assist mag gebruiken met de muis kan dit niet. Zo proberen zij dit te balanceren wat volgens mij prima werkt.

Zo valt er alleen niet echt een conclusie uit te trekken wat betreft het voordeel wel of niet, omdat er niet 1 op 1 dezelfde instellingen gebruikt kan worden.

Wat betreft eerlijk of oneerlijk.
Zoals jij aangeeft, iedereen kan het. Dus het een keuze die men zelf kan maken waardoor het naar mijn mening niet oneerlijk is.

Er kan wel verschil ontstaan natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 juni 2018 12:39]

Verschil tussen een standaard HP muis en een gaming muis van ¤120 valt wel mee. Ik heb zelf lang een Trust muis van een tientje ofzo gebruikt, enige nadeel wat ik er echt mee had was dat de rubberen voetjes los gingen laten. Daarna op Logitech overgestapt: En ze liggen wat beter in de hand, zien er mooier uit, voetjes blijven vast zitten, etc. Maar ik ga mezelf echt niet wijsmaken dat ik nu (significant) beter speel. Zelfde verhaal met mechanische toetsenbord.

Verschil tussen muis en controller is wel heel groot. En op een console is een controller de normale manier, dus lijkt mij iets waar ze zeker rekening mee moeten houden als je muis en toetsenbord toestaat. En veel doen dat dus door Aim Assist toe te voegen voor de controller. (Oftewel: Ja een controller is voor zulk soort zaken slechter dan muis en toetsenbord, en daar moet voor gecompenseerd worden).
Ja goed. Maar dan sluit je een muis en toetsenbord aan? je hoeft dan niet allerlij omvormers te kopen of wat ook. Maar gewoon muis, toetsenbord. usb in dat apparaat. hoppa. De mogelijkheid is er voor jou dan ook. Tis niet zo dat je verplicht met je controller tegen een muis aan het spelen bent. jij mag ook gewoon een muis pakken. Dat maakt dat het speelveld veranderd dat ben ik het eens met je. Maar is het om die reden dan ook oneerlijk?

Als ik (als pc gamer he,) Project Cars speel met de pijltjestoetsen ben ik in het nadeel T.O.V. een racing wheel. Met pijtjes kan ik vooruit, acteruit. links en rechts. Met een stuur heb ik , gecontroleerde acceleratie. gecontroleerd remmen. Gedoseerd sturen. Koppeling. versnellingsbak. Zo is het speelveld. Maar kan ik hier zeggen dat het oneerlijk is?

Misschien is de vergelijking wrang hoor. maar naar mijn idee ging de discussie over toegankelijkheid. kijk die muis aim assist geven is net aimbot dat is niet de bedoeling natuurlijk. De weinige gevallen dat ik met console gespeeld heb viel het me op dat er wel sprake was van een milde aim assist. Is het dan niet een geval van kies de apparatuur waar je het best mee bent?
Je mist eigenlijk best wel het punt. Het verschil tussen goedkope en dure muizen is vaak overdreven. Het directe punt is alleen wel dat met een muis aimen met veel meer gevoel en snelheid gaat dan met alleen je duim op de rechter stick van een controller. Als je spelers zou toe laten op console servers die een muis gebruiken, dan is het verschil gewoon best wel oneerlijk.
fortnite heeft niet altijd veel te maken met aimen, maar vaak meer mrt bouwen en de high ground krijgen dat is namelijk erg belangrijk.

daarom kun je het beste gwn je toetsenbord en muis gebruiken.
Linksom of rechtsom komt het uiteindelijk aan op schieten en niet op bouwen.

Je wint door de andere te killen dus moet je dat wel kunnen.

Kunnen zij beter richten als jou dan verlies je per definitie die duels (een mazzel potje wellicht uitgesloten). Hoe goed je ook kan bouwen en hoe hoog je ook zit.

Je komt of naar beneden of men komt naar boven en dan komt het aan op jouw schiet skills.

En aangezien je met een shotgun maar 2 keer van dichtbij geraakt hoeft te worden of iemand hoeft te raken (zelfs 1 keer met een headshot) kan je maar beter oefenen wat betreft het schieten. Het is anders gauw klaar.

Of je moet alle close combat met een RPG doen. :+

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 juni 2018 12:28]

Na ik de overstap maakte van Xbox 360 naar PC en een keer terug kwam naar Xbox merkte ik hoe erg aim-assist mij tegen werkte, telkens als ik op iemand wilde mikken ging mijn aim opeens trager, dus probeerde ik sneller te mikken en schoot ik er opeens overheen, en dat sticky aim dat je wapen alle kanten op gooit als de persoon waar je op mikt beweegt kon ik echt niet hebben.

Verschilt natuurlijk ook per spel maar soms werkt het zoooo hard tegen.
Dat ligt er denk ik ook aan hoe goed en snel je aim is met muis, meeste mensen die bovengemiddeld goed zijn met muis zullen niet beter spelen met een controller+aim assist. Andersom zal gelden :)
aim assist is dus een soort ingebouwde aimhack? hiervoor alleen al zou ik shooters vermijden op consoles!
Get good or respawn trying..
Aimhack zou zijn dat je instant 100% op je target zit. Aim assist is dat je "hulp" krijgt met op je taget te blijven mikken.

Dingen als lagere sensitivity als je zo goed als op iemand mikt of dat je aim een beetje mee beweegt als je target ook beweegt. Het idee is dat je minder snel te ver naar links of rechts mikt.
Het zit er wel heel dichtbij. Als je even went aan aim assist en als die assist 'vrij stevig' is dan ren je gewoon overal doorheen en mik je op ooghoogte = altijd prijs. Been there done that...
Bij mij heeft het over het algemeen meer tegen gewerkt. :/
Aim assist is natuurlijk ook gewoon een ingeburgerde vorm van cheaten, laten we er eerlijk over zijn. Nogal wiedes dat je aim beter is als je tijdens het strafen geholpen wordt. Maar zelfs dan biedt aim assist geen hulp voor bijvoorbeeld de optie snel rond te kijken. Dat is nog altijd trager dan met muis/tobo. Zelfs een 180 graden-draai button op de console is vaak trager geïmplementeerd dan een 180 graden met de muis. Tenzij het 'instant' is.

De console met zijn native input is gewoon trager dan muis en tobo en dus moet er gecompenseerd worden. Daarbij is het niet alleen trager maar ook minder accuraat. Je kunt bijvoorbeeld niet accelereren zoals dat met een muis kan, en dan nog kan dat maar in één richting en is het omkeren van die acceleratie (snel de andere kant op kijken) ook gebonden aan de joystick - die heeft weer een boel milliseconden nodig om de andere kant op te wijzen en 'snelheid op te bouwen' in de andere richting.

Kijk een console shooter potje en een potje CS:GO op de PC en je ziet het verschil, dan hoef je hier ook eigenlijk niet meer over te discussieren :) Muis/tobo is vele malen effectiever, mits getraind. De skill cap ligt op een controller ook veel lager door de beperktere 'range' aan variatie in reactiesnelheid.

Maar goed, cross platform is om veel meer redenen een probleem. Denk alleen al aan anti-cheat mechanismen, die kunnen per platform verschillen, en dan heb je nog de vaste configuraties van de console versus de 'het kan van alles zijn' PC, en alle netcode die op al deze configuraties moet draaien en communiceren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juni 2018 13:49]

Aim assist vervangt muscle memory die je met een muis kunt trainen, het snappen van target naar
target lukt je nooit met een controller.

Ik verwelkom dit initiatief van razor en MS, ik hoop dat sony ook volgt, een controller heeft mij altijd tegen gehouden om een console te kopen.
Ik zie de pc in de toekomst nog verdwijnen als spel computer, het gesloten character van console heeft namelijk een groot voordeel, er zijn geen cheats beschikbaar.
PC is zo verziekt dat je niemand meer vertrouwt, die paar procent die cheat hebben velen paranoïde gemaakt.
Ik gebruik surround sound op mijn koptelefoon sinds een half jaar en je hoort gewoon tegenstanders de hoek om komen dus ik pre fire meer tegenwoordig wat vaak cheat calls opleverd terwijl ik maar zelden boven in sta in de ranks met bf1.
Ik vind het geen vorm van cheaten.

Cheaten = Engels voor valsspelen. Op het moment dat er een functionaliteit in de game zit welke je zelf aan of uit kan zetten in de instellingen dan is dat geen valsspelen. Zo is de game gewoon.
Op het moment dat jij dit buiten de game om zelf gaat verzorgen dan ben je aan het valsspelen (Lees: cheaten).
Dat is jouw mening.
Ik vind een cheat, valsspelen. Dat betekent het ook. Speel je niet vals dan cheat je niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Valsspelen

Jij kan dat uiteraard anders zien.

Games waar jij het over hebt ken ik niet. Als functionaliteiten daar aangeboden worden als cheats dan zal het wel valsspelen zijn. Offline godmode is naar mijn mening niet hetzelfde als je daar op doelt.

In Fortnite is het gewoon een instelling zoals zo vele in het instellingen menu.
Zo kan je ook aanzetten dat je automatisch wapens oppakt of deuren opent.

Ik vind dit in datzelfde rijtje passen.

Jij mag dat uiteraard anders zien :)

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 juni 2018 16:16]

Dat mag jij vinden :Y)
Ik vind dit echt een onzinnige disucssie :)

Wat jij wel of niet cheaten vindt en wat ik wel of niet cheaten vindt. :X 8)7
Dit zijn vaak eigen ervaringen. Andersom is het ook weer zo dat je met een controller, in mijn optiek, sneller ben qua bewegingen. Ik speel met een xbox controller cod ww2 op de pc en dat gaat toch echt heerlijk ongeacht het wapen.
Sneller qua bewegingen ben je sowieso niet. Je kan met een stick gewoon niet sneller en accurater dan een muis zijn.
bewegingen.. euhm dat is lopen, springen, liggen etc.
Ik wist niet dat je met een muis bewegingen maakt. ik dacht met toetsenbord ASWD. Je kan met een muis accurater zijn qua schieten, maar als je met controller goed ben ben je sws sneller qua bewegingen dan toetsenbord
het is maar waar je aan gewent bent, echter als je beide perfect kan zul je altijd sneller en beter zijn met een keyboard en muis imo
Als je met beide perfect kan spelen, ben je met een controller sneller. Je maakt met minder fysieke inspanning dezelfde ingame beweging.
Als je niet accuraat bent met de controller dan ben je gewoon niet goed.
En denk je dat dit ook is als je Aim assist uit zet? Ik denk het niet namelijk.
Heb je het weleens geprobeerd? Met een controller kan je echt prima gamen en inderdaad aim assist uitgeschakeld, dat is voor plebs.
Zeker. Op de pc met een controller en op console met muis. Ik ben zeker geen pro op het gebied van gaming, en heb ook geen wens om het te worden, dus ik praat ook alleen van Mn eigen ervaringen. Ik zal altijd een muis kiezen boven een controller. Met de kleine draaiboek die een stick kan maken zal ik het nooit lekker vinden werken. Maar op de pc heb ik ook doorgaans een hele lage sensitiviteit ingesteld.
Als je het perfect kan, dan heb je dat niet nodig
Probeer maar eens een 180 graden flick te maken en dan nog accuraat te kunnen richten met een controller en een muis.

Met een joystick is het gewoon niet mogelijk om snel én accuraat te kunnen zijn zoals je dat met een muis kan. Als je accuraat wilt richten, dan moet je de gevoeligheid verlagen, maar dan wordt de draaisnelheid weer verlaagd. Daarom wordt er bij de meeste console FPS spellen gebruik gemaakt van Aim Assist zodat de gemiddelde speler nog een beetje makkelijk accuraat kan schieten.
Ik ben beter met een controller dan met een muis, maar dit is gewoon volop onzin. Met een muis heb je veel meer gevoel met een veel hogere sensitivity tov met een duim op je rechterstickje.
sorry maar dat gaat er bij mij echt niet in, als jij perfect met Keyboard en muis overweg kan ben je gewoon vele malen sneller in alles dan met een controller, dit is door meerdere tests ook al aangegeven

Pro's met een controller verliezen het van de middenmoot met Keyboard en muis

En hoe maak je met een controller minder fysieke inspanning? je moet juist langer je pook bewegen om het zelfde te doen wat je met een muis binnen een seconden doet
De sticks zijn net zoals de muis in te stellen op sensitiviteit. Je kunt met een kleine beweging van je stick al 180 graden draaien als je de sensitiviteit hoger zet.
Dit is een fabeltje en heb je jezelf wijs gemaakt. Ga maar even wat Esports kijken op de PC, dan zie je snel genoeg wat echte snelheid is.

Alleen al qua input lag leg je het op de controller af tegen een muis/tobo als beide goed zijn geimplementeerd. En dan speel je op een console ook nog eens met Vsync, dus alles is 30-50ms trager dan met een muis/tobo op een PC. Voor een ervaren gamer voelt dat alsof alles in slow mo gaat, voor een console speler is dat 'de normaal'. Totaal andere wereld en de vergelijking eigenlijk niet eens waard. Console spelers die roepen dat ze beter zijn met een controller, zijn gewoon casuals. Niks mis mee, maar maak jezelf niet belachelijk door te denken dat het meer is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juni 2018 13:47]

Jij vergelijkt hier de console met de PC.. Kwa input lag heb je op de console (minimaal) dezelfde nadelen met muis en toetsenbord die je met de controller hebt.
Nope. Goed lezen.
Xbox gamers will welcome the addition of keyboard and mouse support, but some will question the impact on multiplayer games. Microsoft is allowing developers to detect whether a keyboard or mouse is present on an Xbox One, and games could potentially only match keyboard and mouse users with similarly equipped players. Balancing games will be down to developers, and Microsoft is offering up all the tools required to ensure games can implement the support in a variety of ways.
Microsoft will be supporting a variety of USB mice, including ones with wireless dongles. Bluetooth and custom mouse drivers won’t be supported initially, though.

Microsoft is also on new game APIs that will allow developers to detect and block keyboard and mouse accessories like the Xim that currently unfairly mimic controller behavior.
Terechte en ook vanzelfsprekende vraag; The Verge's artikel geeft wat meer inzicht hierin. Hoop dat het helpt.

Source: https://www.theverge.com/...ouse-support-razer-chroma

[edit] Paragraphs

[Reactie gewijzigd door CozNL op 25 juni 2018 13:17]

wat maakt het uit ? op de PC heb je toch ook mensen met een controller in plaats van muis en toetsenbord.
Een toetsenbord voor de Xbox one lijkt me interessant maar ik snap echt niet wat mensen met RGB verlichting hebben.
Het is gamer, het is rgb
Heb zelf ook niet zoveel met rgb verlichting
Toch als niet/nauwelijks gamer vind het ik wel verrekte handig om bij bijvoorbeeld de Adobe paketten verschillende kleuren per shortcuts te geven.
Iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen smaak hè. De een vindt RGB mooi en de andere niet. Ik snap niet wat daar niet aan de te snappen is :)
Verlichting boeit me niet erg veel maar heb kan voordelen hebben.
Ik heb verschillende game profielen met mijn roccat kova.
Hierdoor kriig ik dus visueel bevestigd dat het juiste profiel voor de game geladen is.
Dit scheeld me weer alt tab met valle mogelijke irritaties van dien.
Ik snapte het ook niet helemaal. Zeker omdat je 2 plaatjes van een kb ziet. Eentje zou overduidelijk een concept kunnen zijn van een xbox variant, past helemaal in de stijl. De andere is volgens mij een salespitch van Razer naar MS toe ofzo.
Wat snap je er niet aan. Een toetsenbord waarvan de toetsen verlicht zijn is reuze handig. Met RGB heb je daarnaast de optie om zelf te bepalen in welke kleur je het wilt laten verlichten en hoe fel. Voorheen werd er 1 verlichting kleur gepushed, wit/rood/blauw/etc en dan moest je het daar maar mee doen. Nu heb je de optie om in te stellen wat je wilt. Reuze handig dus!
Toetensbord an sich werkt al prima op de x1 voor textinvoer.
Dus deze tests zouden puur gaan om wasd input voor games etc.

Als men dan inderdaad matchmaking gaat aanpassen op input, wordt het alleen maar nog aantrekkelijker om gewoon een chronus max of xim te gebruiken voor console, puur omdat het dan niet als muis/tobo gezien wordt.
Had er nog nooit van gehoord die cronusmax, maar "gewoon" gebruiken? Ik lees dat je een pc/laptop nodig hebt om je toetsenbord en muis aan te sluiten |:(
Niet meer volgens mij. Xim4 is ook veel beter.
Ja er zijn veel mensen die zo een device gebruiken voor een voordeel te halen. Nu een nadeel van zo oplossingen is dat je nog steeds vasthangt aan de "constraints" van een controller. Zoals bijv. max speed x,y etc...

Je hebt dus nooit echt een raw input zoals je zou hebben bij een echte muis omdat de xim nog steeds een controller moet simuleren.

Wanneer er echte support komt voor muis en toetsenbord heb je raw input en dit is een wereld van verschil :)

Momenteel game ik nog op pc maar als dit er goed door komt zie ik mezelf toch weer wat naar console leunen hoor ^^
muis input werkt ook al in bepaalde games en in het main screen. Is al tijdje terug doorgevoerd.
Games kunnen er zelf voor kiezen. Vooralsnog was dat alleen Minecraft
Aan de ene kant een mooie ontwikkeling om een console nog veelzijdiger te maken. Zeker gezien de kracht van de Xbox one x, zou het een uitstekend alternatief voor een pc kunnen zijn.

Het nadeel is wel als ontwikkelaars het niet juist implementeren en de balans in de multiplayer compleet zoek raakt.
Nuja, voor racespellen of spellen met auto-aim is het nog nieteens zo'n probleem.
Zelfs met auto aim zullen spelers die muis en toetsenbord gebruiken de controller spelers domineren. Microsoft heeft dit al eens geprobeerd met Shadowrun op de Xbox 360 en daarbij werd het al snel duidelijk dat hele goede console spelers door middelmatige PC spelers (muis/tobo) totaal ingemaakt werden.
Tb en muis ondersteuning op de console is ook een plus punt voor pc gamers die misschien eindelijk na 15 jaar af zijn van de brakke half assed console ports.
Zou dit dan wellicht ook de eerste stap naar een Windows mogelijkheid op de Xbox zijn?
Iets waarvan ik niet begrijp dat dat nog niet mogelijk is. Een betaalbare compacte desktop met prima game mogelijkheden.
Zover ik begreep is het xbox OS eigelijk, stiekem, gewoon Windows 10 (iig de Windows kernel). Iemand met verstand hiervan die dit kan bevestigen c.q. ontkrachten?
Dat is niet stiekem. De XBox One draait gewoon op Windows 10 inderdaad (of in ieder geval de kernel).
Dat klopt min of meer: "The Xbox One console runs on an operating system that includes the Windows 10 core". Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_One_system_software

Er zal vast een gedachtegang over zijn om de XBOX niet tot volwaardige desktop te maken, terwijl het waarschijnlijk niet heel erg moeilijk is. Waarschijnlijk omdat de console dan de exclusiviteit verliest. Games kunnen dan ook via STEAM etc. worden aangeschaft of illegaal gedownload worden.
Vergeet niet dat de PS4 dit al lange tijd ondersteunt (toetsenbord+muis). Het is enkel Xbox die hierop "achter" loopt.

Wat mij betreft worden toetsenbord en muis juist verbannen op consoles bij gaming. Het is zo moeilijk in de meeste games om de twee type inputs te balanceren en al snel heeft de precisie van een muis het voordeel. En ik koos nu net een console voor gaming om van muis+toetsenbord combinatie af te komen (iets met gevoelig voor RSI ;) ).
Het gaat al verder terug dan de PS4. De PS2 had al ondersteuning voor waar ik bepaalde games nog weleens speelde met keyboard en muis. Als ik me niet vergis was dat o.a. met Red Faction.
Nou 99% van de games werkt het niet op. Het werkt alleen voor de browser enz.
Voor een paar tientjes kan je dat ook werkend krijgen op de xbox.
Brede game ondersteuning is er gewoon nooit gekomen.
Als ms dit wel gaat doen dan moet sony dus ook wel.
Het zal nooit een focus worden, ook niet als Microsoft er opeens heel veel mee mee gaat doen. Zolang het geen impact heeft zal een ander bedrijf dit niet opeens op hun prioriteitenlijst zetten.
als het prima werkt op de xbox over een aantal jaar zullen ze wel moeten mensen zie het als een optie en dat word gebruikt als afweging bij de aanschaf van een console. zo verkt de markt nou eenmaal.
mennsen willen ook 4k resolutie op hun telefoon en 4k filmen terwijl het oog geen eens baat heeft bij 4k op een 5.5 inch schermpje en 4k filmen op een telefoon niet veel beter is dan 1080p op een goede camera doordat de sensoren uit zichzelf zoveel ruis fabriceren dat er met filters effectieve resulutie verloren gaat.
mensen willen spect en voor velen is dit er weer 1 die helpt bij de afweging.
concole + pc om te gamen of alleen een console omdat je ook alle andere games die beter met muis spelen kan spelen.
Dat zal online game community ten goede komen; splits userbase nog verder (wel/niet) dlc, en wel/niet controller.
Het past in de visie van Microsoft (Windows 10 PC en Xbox One voor gaming als hetzelfde platform zien). Straks kan een PC gamer op de bank met een controller knokken tegen een console gamer met een controller op de bank, en een PC gamer met toetsenbord/muis aan het bureau tegen zijn console tegenhanger.

Als je het op die manier bekijkt worden beide groepen (keyboard+muis en controllergebruikers) alleen maar groter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juni 2018 08:53]

leuk; maar een controller zal het -altijd- afleggen tegen keyboard/muis (bij fps/tps-games)
Controller heeft aim assist.
Hoe vaak ik met de pc wel niet een milimeter naast een hoofd mik en dus mis...
Dat kan met een controller vaak niet omdat aim assist gewoon standaard ingebouwd zit en aan staat.

Ik kan niet wachten op een tb em muis voor de console. Dan koop ik er meteen 1.
Controller heeft aim assist.

Werkt ook niet altijd... In Fallout 4 en Skyrim zit het er niet in.... gaat er ook niet in komen denk ik.

Tomb Raider en Rise of The Tomb Raider een beetje.

GTAV en Red Dead Redemption geheel aim assist..
Dus het is aan de spel ontwikkelaars of er aim assist is of niet.
Dat gebeurt volgens zijn verhaal dus niet. PC gamer met controller vs xbox met controller en pc met muis keuboard vs xbox myis keyboard
Waar claim ik anders of maak ik dat onderdeel van de discussie?

Controller-spelers kan je nog steeds gescheiden houden, maar combineren op beide platformen (PC en Xbox One). Hetzelfde met toetsenbord en muis. Je kan daardoor er niet zomaar vanuit gaan dat het aantal spelers met controllers afneemt, juist omdat er een platform met zijn eigen spelers bijkomt.

Natuurlijk is er dan een scheiding om van controller-spelers geen fragmeat te maken, maar is dat een punt van klagen als het niet aantoonbaar is dat het aantal spelers per groep afneemt?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juni 2018 08:58]

Waarom zou een consolegamer een keyboard + muis willen. Hoe wil je dit comfortable op de bank doen.
Kan je net zo goed een pc aanschaffen en op een bureau gamen ;)

Microsoft is raar bezig, snap dat ze een vage visie voorhanden hebben

Zolang Sony & Nintendo geode 1st party games blijven ontwikkelen. Blijft de consolegaming gezond. Kan je bij Microsoft niet zeggen. Bigger is better in de zin van HARDWARE. Maakt het nog geen geode console ;)
Hoe wil je dit comfortable op de bank doen.
Kan je net zo goed een pc aanschaffen en op een bureau gamen ;)
Vanwege gezondheidsproblemen is PC gaming aan een bureau voor mij een “no, no”. Ik heb een Poäng met bijpassend voetenbankje gekocht bij een Zweedse meubelgigant en daarmee speel ik bijna liggend PC games met ToBo + muis voor een 43” TV van een Japans merk dat ook consoles bouwt. Ik heb een triplex plaat gemaakt die op mijn schoot en de armleuningen ligt, waarop mijn ToBo + muismat + muis liggen. Super comfortabel en speelt prima! Dus PC gaming met ToBo + muis kan prima op de bank of lekkere hangstoel. ;)
Zelf staat mijn Xbox in de bureau, aangesloten aan zowel mijn monitor als aan mijn tv (lange hdmi + usb over ethernet). Zo moet ik niet steeds de living inpalmen als ik wil gamen op de xbox. Best handig om beide te kunnen en ik k,ijk erg uit naar deze functionaliteit.

Het is niet omdat jij iets onzinnig vindt dat dit zo is voor alle consolegamers.
Ik snap niet waarom je -1 krijgt, want ik zie dit ook niet echt comfortabel gebeuren...
Lekker onderuit met een toetsenbord en muis op je buik gamen op XBOX... hmm
Dan zou ik de salontafel erbij moeten betrekken...
Waarom zou een consolegamer een keyboard + muis willen. Hoe wil je dit comfortable op de bank doen.
Kan je net zo goed een pc aanschaffen en op een bureau gamen ;)
Dit is bekrompen denken. Er staat niemand iets in de weg om een Xbox One op een bureau neer te zetten met een toetsenbord en muis. Er staat niemand iets in de weg om een PC aan de TV te hangen en op de bank te gamen. Sterker nog, dat laatste doe ik.

"PC = bureau, console = TV" is een manier van denken die tien jaar geleden misschien nog van toepassing was, maar tegenwoordig niet meer. Zelf gebruik ik Kodi+Steam Big Picture om alles comfortabel vanaf de bank en in de woonkamer te kunnen doen, van media kijken (inclusief Netflix) tot (gezamenlijk) spellen spelen, conventioneel en in VR.
Eerder is al bekend gemaakt dat dit door game ontwikkelaars aan of uit te zetten is.
Gezien er steeds meer games uit komen zoals "Cities: skylines", Zoo Tycoon", "tropico" of "jurassic world: evolution" zal eens muis + toetsenbord een mooie toevoeging zet.

Zie het dus meer als een toevoeging voor games waar de controller juist een beetje tekort schiet.
Ik heb C&C op de PSX nog nooit tekortkomingen gehad op de controller ;) dus ik snap je punt niet zo.
Meerdere units in een keer selecteren werkte goed in dit spel. van bouwen was nauwelijks te spreken.
probeer eens een city builder met veel micromanagement en tientallen mogelijkheden qua finetuning.
Nouja, ik ben een pc gamer die zijn console vooral als veredelde Netflix machine gebruikt :P Ik was al geen onderdeel van de "controller userbase", maar ik zou nu wel vaker kunnen/willen gamen omdat het vanaf de bank kan ( toch nét wat gezelliger dan elke avond achter mijn pc zitten op een andere verdieping :P ).

Ik zou dan de KB/Mouse userbase vereiken, maar er veranderd weinig t.o.v. de controller userbase.
Goeie zaak, beetje jammer van de rgb en grote kans dat je hier in Europa weer komt te zitten met een shift / z probleemlayout. Zie genoeg games die hier al ondersteuning in hebben, GTA op de PC heeft al een filter, zie dolgraag Warframe met muis/keyboard (ok, die hebben nog geen shared platform), en als het per game gewoon optioneel is, komt het allemaal wel goed.
Vraag me af of je dan ook je toetsenbord en muis kunt gebruiken als je de Xbox naar je Laptop streamt? Of werkt dat nu al? (Gebruik zelf mijn oude Xbox 360 controller).

En wat ook interessant is, als de XBox de Chroma RGB-verlichting bij games gaat ondersteunen, betekend dit dat ook andere accessoires die met Chroma RGB werken (Hue Entertainment :) ) dan ook gaan werken met de XBox!?
Maar um, waarom dan niet gewoon een PC kopen? Het hele idee van een console is toch dat je lekker op de bank zit met een controller in je hand. Zo een toetsenbord op je schoot met een muismat eraan wordt gewoon een ramp, dat kan nooit lekker spelen.
Hele mooie ontwikkeling.
Kijk een game pc is ook erg prijzig. Xbox is erg betaaldbaar en grapics goed nu kan je met een tobo ook meerdere spellen spelen zoals anno , city skylines wat met een controller altijd behelpen is. En crossplatform ook heel fijn. Speel nu sea of thieves en de crossplay is heerlijk en leuk! Ik juig dit alleen maar toe

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True