×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Eerste Xbox-games met ondersteuning voor toetsenbord en muis komen binnenkort'

Door , 148 reacties

Volgens Xbox-topman Mike Ybarra verschijnen binnenkort de eerste Xbox-games met ondersteuning voor toetsenbord en muis. Hij stelt dat Microsoft ontwikkelaars zal helpen met het maken van de juiste keuzes als het gaat om de invoermethode bij multiplayergames.

Welke games toetsenbord en muis zullen ondersteunen wil de topman nog niet bekendmaken. Ybarra zegt tijdens vraag- en antwoordsessie dat spelers in competitieve multiplayergames waarschijnlijk een keuze willen hebben. Hij schetst een voorbeeld waarin gamers kunnen kiezen uit alleen controllers, alleen toetsenbord en muis of alle invoer. Microsoft gaat ontwikkelaars coachen bij het toevoegen van dergelijke opties. Het lijkt dus geen verplichting te worden.

Bij competitieve online games kan invoer met muis en toetsenbord een voordeel opleveren ten opzichte van het gebruik van een controller. Met name in schietspellen kunnen spelers met een muis nauwkeuriger mikken. Door Xbox-spelers met een toetsenbord en muis te laten spelen zouden zij het ook beter op kunnen nemen tegen pc-gamers die dezelfde invoermethode gebruiken.

Eind augustus werd er al experimentele ondersteuning voor muisbediening toegevoegd aan een bètaversie van de Xbox One-software. Dat ging om besturing voor Minecraft, dat als uwp-app zowel beschikbaar is op de console als voor Windows.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-09-2017 • 09:53

148 Linkedin Google+

Reacties (148)

Wijzig sortering
In GTA5 op de PC had je al de party opties om K/M of controller te verplichten, zelfde kunnen ze dus ook gewoon in games doen die crossplatform gaan. Omdat de XBO qua software afgeschermd is, kunnen ze makkelijk USB apparaten gewoon uitschakelen in bepaalde games, of zelfs bepaalde modus ingame (zoals afaik bij GOW4).
Bij GTA V is het nog steeds een probleem, zelfs als je een controller gebruikt heb je nog steeds aim-assist als je mensen lopend neer schiet, alleen werkt het niet meer als mensen in de auto zitten (op de motor wel nog bij mij).

Als je een controller kunt gebruiken samen met mensen die een KB+M gebruiken dan moet de aim-assist helemaal uit, niet gedeeltelijk. Zelfde probleem doet zich nu voor in Destiny 2, aim-assist (is eerder aimbot) met de controller (en zelfs met de muis als je wilt) zit in de PvP modus, en dat durfen ze ook nog "competitive" te noemen... aim-assist is niets competitive aan, je moet zelf richten en het is oneerlijk als de game het voor je doet in een competitieve spel modus, helemaal met de sterke aim-assist die in de meeste games zit tegenwoordig.

Dit probleem zal zich vast vaker laten zien als de xbox echt native KB+M support gaat krijgen.
Een online buddy van me heeft de Xim4. Dat is een device van 200 euro die het mogelijk maakt om in alle games een muis en tobo te gebruiken. Omdat deze het signaal van een controller nabootst.

Ik heb er zelf niet mee gespeeld. maar dan is het nu toch al mogelijk om muis+tobo te gebruiken?

http://xim.tech/

Nadeel hiervan is dat je gewoon in controller games met muis en tobo kan spelen zonder dat iemand het door heeft

[Reactie gewijzigd door sygys op 4 september 2017 12:17]

Zeker en levert ook zeker een voordeel op in FPS games. Zijn wel wat YT filmpjes over te vinden. Echter is dit niet ideaal. De muisbeweging is namelijk niet 1-op-1 maar altijd een omzetting naar controller input. Een controller (zelfs met hoge gevoeligheid) heeft een maximale draaisnelheid om maar iets op te noemen. Native muis support zal echt superieur zijn qua ervaring t.o.v. een emulatie muis.
Ja precies dat is ook wat ik dacht. Als het omgezet wordt naar controller settings dan heb je altijd een andere output.

Controller joysticks werken met een X en Y as. als je X bijvoorbeeld 5000 is dan beweegt je beeld met een bepaalde snelheid naar links en -5000 bijvoorbeeld naar rechts. Maar als je snel aan je muis trekt dan moet de xim dus gaan berekenen hoelang de X -5000 moet zijn om zo de afgelegde afstand na te bootsen die de muis heeft afgelegd. Dit voelt volgensmij heel vreemd aan als je er mee speelt.

En zal denk ik aanvoelen als een soort mouse lag. Nu is 50 a 60 FPS in een shooter sowieso ontzettend goed voelbaar met een muis. Als je dan ook nog deze omzetting hebt dan lijkt het me niet echt fijn spelen. Zal denk ik alleen echt fijn werken bij de kleine precieze aim bewegingen.

Vind overigens wat Nintendo heeft gedaan met splatoon wel echt een hele mooie tussen oplossing. Door de motion sensor te gebruiken in de controller om verfijnd of heel snel de crosshair te kunnen bewegen krijg je wel een soort muis ervaring. Echter door de lichte vertraging tussen input en output maakt het wel weer wat lastiger. Toch kun je met motion onwijs precies en direct aimen.

[Reactie gewijzigd door sygys op 4 september 2017 12:30]

Dit is alleen als je een high sensitivity speler bent. Ik heb een xim edge gehad en je moest dan ook in de game menu je sensitivity om maximaal zetten. Ik heb nooit echt problemen gehad. Het voelde voor mij altijd natuurlijk aan.
Die dingen heb ik er 3 van liggen, hoe leuk het ook lijkt, het is geen 1-op-1 muis beweging. Logisch, als je kijkt hoe werking van een analoge stick werkt tov muis.
Je hebt dan ook gewoon aim-assist omdat het systeem denkt dat je met een controller werkt.
Ben persoonlijk erg blij dat die dingen zo duur zijn.
Vriend van me heeft dat ding ook. Vind het knap als je ermee kan spelen. Vond het niet te doen. Als je te snel aan je muis trekt registreert hij hem niet. Moest als een bejaarde met mijn muis bewegen anders ging het compleet mis.

In hectische situaties ging het dus altijd mis waardoor ik meer frustratie had van die muis, dan van een controller. Op afstand snipen werkt wel goed. Close combat niet.
Nu nog een dual boot met Windows en het wordt interessant.
De XBox One draait al gewoon Windows 10. Sterker nog, het draait eigenlijk 3 verschillende OS onderdelen: een hypervisor, een game VM partitie en een shared VM partitie voor de GUI, apps, system services en dergelijke. Aangezien de hypervisor een aangepaste Hyper-V installatie is, zou je in theorie ook andere OSen kunnen draaien in 1 van de twee partities.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 4 september 2017 10:41]

Want een dual boot lost de problemen met pc gaming voor me op? Wat een onzin :s
Ik denk dat hij/zij bedoelt dat je dan net zo goed de xbox os op je PC kunt dualbooten, heb je geen xbox meer nodig.

En het is een beetje onzin dat ze een xbox langzaam proberen te veranderen in een PC want je hebt allemaal gebrekken met consoles. En dan noem je niet eens op dat je standaard dingen niet kunt doen zoals fatsoenlijk browsen/downloaden of zelfs een word documentje kunt editen.

Kun je net zo goed dual boot op een PC doen met de xbox OS er in.

Niet dat dit nodig zal zijn aangezien microsoft de titels ook naar PC willen gaan brengen (hopelijk niet de MS store alleen).
Als de meer en meer op PCs gaan lijken,
worden de spellen ook weer wat intelligenter,
hoop ik tenminste.
.
Nu worden spellen vaar toch meer richting de beperktere consoles ontworpen,
qua bediening, mogelijkheden en compexiteit voor de jongere gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 4 september 2017 21:35]

Welke problemen?
(Naast de prijs dan?)
Komt simpelweg allemaal op hetzelfde neer:
Kan ik de game zonder geneuzel draaien en met controller vanaf de bank spelen.

Hoewel het steeds de betere kant op gaat bij PC games zijn er nog steeds veel te veel die geen native controller support hebben. En als ze het al hebben is het maar de vraag in welke mate. Fallout New Vegas heeft zo bijvoorbeeld wel ondersteuning, maar met alleen een controller kun je geen game beginnen. Je moet immers je naam invoeren en daar is geen onscreen toetsenbord voor beschikbaar. En nee, ik heb geen toetsenbord hangen aan mn htpc die ik daarvoor zou inzetten.

En dan zit je daarnaast weer met ultra grafische instellingen die ik niet aan kan zetten omdat ik geen videokaart van 700+ euro heb.

Games op PC zijn gebouwd en gericht voor keyboard + muis, net zoals bij consoles het andersom is.
Je kan controllers al lang gebruiken op je PC voor vele games. Nu komt het omgekeerde in zicht. De lijn tussen console en PC vervaagt hierdoor weer een stukje.
Als ze nou ook eens USB Headphones beschikbaar maken op de XBOX... Hoe ga je anders kunnen chatten tijdens het gamen als je geen gamepad meer gebruikt...
wireless headset worden ondersteund zoals http://www.turtlebeach.com/en-us/stealth600-700
En eerlijk, als elke game op de ps4 en Xbox one met muis en toetsenbord te spelen is zal ik waarschijnlijk ook veel meer spelen.
Ik kan niet wachten tot ze de PS4 gereed maken voor muis en toetsenbord. Is echt een stuk nauwkeuriger en makkelijker. Kan niet wennen aan de controller.👍
Ik niet, speel alle shooters lekker op de bank. Ben juist van pc naar console gegaan, omdat ik niet voor een bureau wil zitten.
Same here!

Dan speel ik wel op mijn pc waarbij ik in mijn lekkere bureaustoel kan zitten. Met muis en mobo op de bank wordt niets en met mijn PS4 achter mijn bureau schiet in mijn geval weer z'n doel voorbij.

Ik speel juist op die dingen vanwege de controllers en de chill modus.
Bizarre reden. Met een draadloze controller en Steam Link speel je zonder veel moeite van op de bank.
Moet je wel jouw pc bij de bank hebben staan. In mijn woonkamer staat geen pc. Alleen een laptop.

Die komt er ook niet te staan. Heb ik die hele bende in de woonkamer. Word ik niet blij van.
Welke kabels heeft een PC wel die een console niet heeft dan?
Het gaat niet alleen om kabels, maar ik zal de moeite nemen om het jou uit te leggen.

Het gaat om een goede tafel en een goede stoel zodat ik op een goede manier achter de muis en het toetsenbord kan zitten.

Op de tafel moet een goede monitor op komen te staan en een pc kast naast of onder. Vervolgens komen er uit mijn huidige pc 1 oplaadkabel voor mijn telefoon, 1 voor mijn headset (die overigens ook op dezelfde tafel ligt als ik die niet gebruik), 1 kabel van pc naar speakers (deze speakers hebben ook een voedingskabel welke de stekkerdoos in gaat), 1 kabel voor de USB receiver van mijn headset zodat deze boven op de tafel ligt waardoor ik verder bereik heb vergeleken met achter in de pc. Ik laat de kabels van de muis, voeding, monitor, etc buiten beschouwing!

Dit alles staat dan ergens in een hoek in de woonkamer. Ik weet niet hoe jouw woonkamer is ingericht, maar die van mij is niet zo ingericht dat dit het aanzicht bevorderd en daarom staat dit zooitje dus boven in een kamer waarbij het aanzicht niet zo boeit.

Mijn console heeft 2 kabels. 1 naar de stekkerdoos en 1 naar de tv. De kabel voor de controllers op te laden ligt in de lade van het tv meubel.

Kan jij je het verschil wat betreft het aanzien voorstellen?

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 5 september 2017 14:09]

Alleen zijn er zo enorm veel pc games zonder native controller ondersteuning of maar halve ondersteuning
Klopt. Maar die games zijn meestal dan ook niet voor console te krijgen. Bovendien zijn heel wat van die games prima speelbaar met de Steam controller, al vergt dat wel wat oefening.

Ik wil hier trouwens geen pc vs console war starten, ik gebruik ze zelf allebei. Maar dat pc-gaming niet kan vanaf de bank is gewoonweg achterhaald.
Maar dat pc-gaming niet kan vanaf de bank is gewoonweg achterhaald.
Was dat maar zo, maar voor veel games zijn er nog steeds heel veel handelingen nodig om het allemaal aan de praat te krijgen. Het is niet voor niets dat Valve zo'n aparte controller heeft uitgebracht. Puur om te zorgen dat alle games er mee te spelen zijn.

Dat is juist een van de sterkste punten van een console. Geen gedoe. Direct spelen zonder een hoop configuratie.
Ik wil hier trouwens geen pc vs console war starten, ik gebruik ze zelf allebei.
Same here.
speel je zonder veel moeite van op de bank.
Hier zat het stukje in waarover ik viel. 'Zonder veel moeite' is gewoon simpelweg niet van toepassing op veel PC games. De games met goede ondersteuning zijn meestal de cross platform games.
"Dat is juist een van de sterkste punten van een console. Geen gedoe. Direct spelen zonder een hoop configuratie."

Ook al achterhaald. Geforce Experience stelt de grafische settings van de meeste populaire games automatisch in op basis van je hardware.

Dat er op console zo goed als geen configuratie mogelijk is vind ik trouwens een nadeel. Ik had in Bloodborne met veel plezier wat grafische effecten opgegeven voor een stabielere framerate.

"De games met goede ondersteuning zijn meestal de cross platform games."

Klopt. Maar zoals ik al zei: pc-games zonder controller ondersteuning (bv. Total War Warhammer) zijn niet eens te krijgen op console. Beide platformen vullen elkaar aan imo.
Ook al achterhaald. Geforce Experience stelt de grafische settings van de meeste populaire games automatisch in op basis van je hardware
Je vergeet alleen dat er meer zaken zijn naast de grafische instellingen ;) Komen we weer op het controller verhaal.
Beide platformen vullen elkaar aan imo.
Zeker, daarom hebben we ook beide in gebruik. :) Games als Prison Architect speel ik liever op de PC.
USB kabel met xone controller en spelen maar. Ik kan geen een multiplatform game opnoemen van de afgelopen jaren die geen native controller ondersteuning heeft op pc.
Klopt, en het mooie van die multiplatform titels is dat je geen pc nodig hebt om ze te spelen :) Scheelt weer een hoop knaken ;)

Punt zit hem juist in dat niet alle games de ondersteuning hebben (en ze ook niet allemaal zullen krijgen). Iets wat je bij een console niet hebt.

Je hoeft je bij een console nooit af te vragen: Kan ik het überhaupt spelen op mijn systeem?
Het ging mij meer hier om.

"Was dat maar zo, maar voor veel games zijn er nog steeds heel veel handelingen nodig om het allemaal aan de praat te krijgen. Het is niet voor niets dat Valve zo'n aparte controller heeft uitgebracht. Puur om te zorgen dat alle games er mee te spelen zijn."

Het is dus achterhaald. Je geeft zelf al aan valve heeft speciaal een controller ontwikkeld voor de overige pc exclusieve spellen. Je kan dus nu in principe alles vanaf je bank spelen. "Maar dat pc-gaming niet kan vanaf de bank is gewoonweg achterhaald." Dit klopt dus nu helemaal ;)
Maar in de praktijk zijn de games nog niet aangepast. "Druk op Enter". Ja maar er zit geen enter op mijn controller? Welke knop moet ik nu hebben? Dat soort fratsen blijven nog gewoon. Alle 3rd party oplossingen blijven halfgebakken, daar veranderd nu immers helaas niets aan.
Maar goed we dwalen wel een beetje af met het feit "Maar dat pc-gaming niet kan vanaf de bank is gewoonweg achterhaald" Dit word meestal geroepen door console gamers als argument dat dit een groot voordeel is van een console. Misschien wat andere handelingen maar het is net zo gemakkelijk.
Misschien wat andere handelingen maar het is net zo gemakkelijk.
En daar zullen de meningen toch over blijven verschillen. Nog een voorbeeldje hebben?

Ik wil Star Wars Knights of the Old Republic spelen. Xbox is schijfje erin en spelen maar. PC is hoop moeten instellen om een controller aan de praat te krijgen en vervolgens jezelf de hele game te irriteren dat de buttons niet kloppen.

Dat de situatie langzaam aan het verbeteren is wil nog niet zeggen dat het net zo gemakkelijk is als op een console. Het blijft gok en giswerk. Helemaal gezien het vaak van te voren niet duidelijk is of een game controller ondersteuning heeft, danwel in welke mate. Steam zijn eigen library klopt daar bijvoorbeeld ook geeneens in. Zo staan er games mét controller ondersteuning niet aangemerkt als controller ondersteuning, en games met halve controller ondersteuning weer wel.

Maar genoeg erover. De ene vind het niet erg om een hoop in te moeten stellen, de andere zit er niet op te wachten. Simpel toch? ;)
Overdrijven is ook een vak hahaha.

Star Wars Knights of the Old Republic een game uit 2003. Oh wacht moet je daar ook niet je xbox of xbox 360 eerst voor aansluiten om het te kunnen spelen. Wat ik al zei de laatste jaren (10 jaar ongeveer) hebben veel multiplatform spellen native xbox controller support. Ik kan het weten omdat ik op de pc speel met controller en inderdaad op de bank speel. Dit doe ik al minimaal 10 jaar. Dat graphics aanpassen misschien wat meer werk is kan ik nog begrijpen. Maar de situatie is al lang zeer goed op het gebied van controller support.
Kortom, we komen op dezelfde conclusie ;)

Hoewel het de betere kant opgaat is het nog niet perfect. Multi platform titels zijn nagenoeg altijd goed ondersteund, op een aantal uitzonderingen na. alleen laten dat nu net de spellen zijn waar ik geen pc voor nodig heb ;)

Alleen speelt niet iedereen alleen de nieuwste games, waaronder ikzelf.
Console geen gedoe direct spelen? Misschien nadat je je spel hebt geïnstalleerd de patches hebt gedownload en een aparte abo hebt om online te spelen.

Tenzij je nog in 1996 leeft is een PC echt geen extra gedoe of wat dan ook t.o.v. consoles.
Ik heb geen abo nodig en installatie gebeurt automatisch zoals ook op de pc bij steam. Verschil is dat je dan ook direct klaar bent en kunt spelen ;)
Je kan toch lekker uitgezakt liggen op je bank met je keyboard op je borst en muis tegen je wang die casuals afknallen.
Nu muis + kb naar console komt klopt dat niet meer hé ;)
Natuurlijk wel. Competitieve games die dit gaan ondersteunen zullen een keuze bieden om alleen met controller spelers te spelen. Doen ze dat niet dan is dat effectief zelfmoord want alle controller spelers zullen de game links laten liggen.
Ik denk eerder dat competitieve games waarin muis + kb een voordeel biedt gewoon geen ondersteuning zullen krijgen voor muis + kb. In games zoals Minecraft of singleplayer games zoals City Skylines is dat wel weer waarschijnlijk.
Ik denk dat dit een zet is van Microsoft om online en console gaming naar elkaar toe te trekken en aan te sturen op een volledig microsoft pc gaming platform. Als er straks cross platform shooters komen welke perse op Microsofts platform moeten draaien om dit mogelijk te maken dan kunnen ze steam buiten spel zetten. Of ze dit ook zo gaan doen is natuurlijk de vraag, maar de deur staat wel open.
Die kans is groot. Microsoft gebruikt Play Anywhere als exclusieve feature om pc-gamers naar de Windows Store te pushen. Daarin wordt cross-play tussen pc en console gestimuleerd, weliswaar door de Windows Store versie ook via Xbox Live te laten werken.

Tenzij de ontwikkelaar de moeite doet om cross-play in te bouwen met Steam, zal dit voor 3rd party games betekenen dat de pc community gesplitst wordt tussen Steamworks en Xbox Live. Dat lijkt me niet bepaald een gewenste situatie.
Ik heb zelf drie opgoeiende jongens welke toch wel aan het gamen gaan in zo'n vier jaar vanaf nu. Voor mij als ouder heeft dat zeker meerwaarde. Eén keer een game kopen en voor het hele gezin speelbaar.
Competitie is inderdaad wel goed. Maar niet als dit een gesloten ecosysteem is waarin mods en community content extreem moeilijk worden gemaakt, dezelfde beperkingen gelden dan op console en games ¤10-¤20 euro meer kosten dan op Steam. GoG is een voorbeeld van hoe het wèl moet.
Misschien vervaagt daar ook de lijn tussen de verschillenden 'kampen' mee...
Dat zou heel mooi zijn, alleen kost een pc net wat meer dan een console dus je zal altijd groepen hebben die hun aankoop zullen ''verdedigen''
Een pc kan wat meer kosten, maar doet dat niet per definitie (zelfs bij een basis game-pc hoeft dat niet per se)
Ik denk dat het lastig wordt om voor 300/400 euro een PC te kopen die qua grafische kracht in de buurt komt van een de huidige consoles (ben zelf een PC gamer).
Maar over de long run kost een pc minder dan een console.

- Kosten per maand / jaar om online te spelen(!)
- Games zijn relatief duurder op consoles

Tuurlijk is de aanschaf wel duurder, maar als je het slim aanpakt met steam sales en humble bundles etc denk ik dat je snel goedkoper uit bent :)
Dat slim aanpakken kan op een console ook.
Voor xbox live gold betaal je per jaar ¤60? Dan krijg je elke maand 4 gratis games. Helaas niet naar keuze, maar er zit geregeld wat leuks tussen. Deze maand bv Forza, Oxenfree en Trials Fusion.
En ook aanbiedingen zijn niet uniek, die heb je ook voor de console.
Dus ik denk dat dat wel meevalt met het voordeliger uit zijn qua games.

Ik game zowel op de pc als op de console, maar zeker als je pc wat ouder wordt moet je steeds controleren in hoeverre de game prettig zal spelen. Daar hoef je je bij een console vrijwel nooit zorgen om te maken. Of de ontwikkelaar moet steken hebben laten vallen.
Off topic vraagje:
Blijven die gratis games ook beschikbaar nadat de maand voorbij is? Of is het een soort proefpakket?
En wat als je je Gold abo opzegt?
Van de FAQ: (https://support.xbox.com/...rship/games-with-gold-faq)
Wat gebeurt er met mijn Games with Gold-games als ik mijn Xbox Live Gold-lidmaatschap opzeg?

Op Xbox One hebt u geen toegang meer tot uw Games with Gold-titels als u uw abonnement opzegt. Als u echter ooit besluit om uw abonnement te verlengen, hebt u weer toegang tot eerder ingewisselde titels van Games with Gold en kunt u deze weer spelen.

Op Xbox 360 mag u alle Games with Gold-titels die u inwisselt als Xbox Live Gold-lid houden, ongeacht of u uw abonnement voortzet.
@goblack Thanx! Gouden constructie van MS. ;)
Staat er alleen niet helemaal juist. Op welke console je het gebruikt maakt niet uit wat dat betreft. De Xbox 360 titels op de Xbox One blijven ook in je bezit.
Als je de games eenmaal 'aangeschaft' hebt in de betreffende maand blijven ze beschikbaar zolang je xbox live hebt.
Maar als je je abo opzegt volgens mij net meer.

@Hieronder: thanks voor de toevoeging!

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 4 september 2017 12:04]

Jawel, zodra je hem hebt gedownload(/gekocht, want gratis..) is die van jou, ook als je live is afgelopen!

Je kan vanzelfsprekend alleen niet meer online game met die game tot je weer live hebt gekocht.
Thanks!
Klinkt als een redelijke en logische lock-in constructie.

Eigenlijk prima, enige nadeel dat ik kan bedenken is dat als je een nostalgische bui zou hebben (oude console van zolder pakken en proberen te spelen) de games niet meer werken. Dat nostalgische is meestal niet bij mij van toepassing, want ik geef mijn oude consoles (en PC's) meestal weg aan (kinderen van) vrienden.

Hoewel... Heb laatst ook weer Total Annihilation geïnstalleerd, resultaat is dat ik merk dat ik het geduld niet meer op kan brengen om de werking van een spel te doorgronden. Misschien als ik met pensioen ben ;)

Als ik kijk naar alle consoles die ik heb gehad, vond ik de fysieke inspanning van het wisselen van disks vaak reden genoeg om een spel niet op te starten ;) Leve de stores!
Als je de game hebt gedownload (lees: 'gekocht' want hij is gratis). dan blijft deze van jou. Je kan deze ook verwijderen en later weer downloaden als je er weer zin in hebt.

Het is gewoon jou game, maar dan digitaal.

Edit: Ook als je geen Gold meer hebt. Het is gewoon jou game. Je hebt hem namelijk gratis gekocht.


Edit2: Klopt niet wat ik zei. Zie reactie van goblack.

[Reactie gewijzigd door ThomO op 4 september 2017 16:58]

Nee je moet een actieve gold abbo hebben om de spellen te kunnen starten. Ze blijven wel altijd in je bibliotheek zitten.
En ook aanbiedingen zijn niet uniek, die heb je ook voor de console.
Dit moet zeker niet onderschat worden. De laatste keer dat ik een game full-price kocht is toch al weer even geleden. Zo kocht ik bvb. binnen de twee maand na uitkomen vorig jaar Doom voor minder dan halve prijs (¤25 dacht ik) via de deals with gold en kocht ik Forza Horizon 3 ook binnen de twee maand (black Friday) voor ¤30.

Als je een beetje geduld, en dan bedoel ik maximaal een paar maand, kan opbrengen, dan koop je ofwel bij de Xbox spring sales ofwel bij black friday sales genoeg voor een jaar fun, recente games aan sterk gereduceerde prijzen.
De standaard prijs is ¤60 ja, maar tot nu toe is het me steeds gelukt om tussen de 30 en 40 euro per jaar te betalen. En inderdaad, over een jaar bezien krijg je daar genoeg interessante games voor (als je een beetje eclectische smaak hebt) om zeker te kunnen concurreren met bijvoorbeeld humble bundles (ik vind persoonlijk het niveau van de games bij gold beter dan bij humble).
Ook de prijzen van games in deals (vooral als je ook gold hebt) is tegenwoordig erg goed. Ze liggen meestal geloof ik nog wel net ietsje hoger dan de Steam deals, maar dan heb je het vaak over enkele euro's. Als je dan ook nog mee gaat tellen dat het veel makkelijker is om (retail) games weer te verkopen op de console, iets wat op PC meer en meer onmogelijk is, dan zou je zelfs nog wel goedkoper uit kunnen komen puur op games. Zelfs als dat niet lukt echter zal de rondshoppende en geduldige gamer er erg lang over doen voordat het prijsverschil tussen een console en een game PC teniet gedaan is (want zo'n console pik je, wederom als je geduldig bent, al vanaf zo'n ¤200 op).

Overigens ben ik zelf wel weer min of meer teruggestapt naar PC gaming, maar dat heeft weinig met de prijzen te maken en veel meer met de performance. Ik heb nu een gsync monitor en kan nog maar slecht tegen de lage framerate van veel console titels. Als 3D games niet een stabiele 60 fps halen dan speel ik het al snel liever op mijn PC.
XBox live bij veel shops veel goedkoper dan 60 euro. Volgens mij zou je er voor ongeveer 40 euro wel moeten zijn. Je krijgt dan inderdaad 4 games per maand..toch ook wel aardig...
Klopt, meer dan 40 euro hoef je eigenlijk niet uit te geven voor een jaar abbo. Is nog geen 4 euro per maand. Alleen krijg je maar 2 games en heb je de andere 2 in bruikleen gezien ze alleen werken wanneer je een actieve gold hebt.
Eh...volgens mij geldt dat voor alle 4 de games toch?
Nee, de 360 games krijg je in bezit. Daar zitten geen randvoorwaardes als een actief xbox live gold account.
Helemaal mee eens!
Dit is de beginnende doodsteek voor de game-pc.
Vergelijken op prijs heeft niet zoveel zin. Het zijn apparaten met een andere filosofie. Een PC moet een all-round machine zijn waar games een van de vele dingen is die je er op kunt doen. Een console is primair voor games en secundair voor streaming/multimedia. Ik zie LibreOffice nog niet zo snel naar de Playstation of Xbox store komen. Laat staan Photoshop. Zelfs redelijke basale zaken als e-mail kosten op een console toch wat meer moeite dan op een PC. Beiden hebben een rol en er zijn genoeg huishoudens die beide hebben.
Maar juist door de toevoeging van toetsenbord en muis als invoerapparaten, zullen dat soort toepassingen ook weer richting de console komen. Voor de basis PC-taken (Office, e-mail, browsen) is een gameconsole krachtig genoeg.
Maar juist door de toevoeging van toetsenbord en muis als invoerapparaten, zullen dat soort toepassingen ook weer richting de console komen. Voor de basis PC-taken (Office, e-mail, browsen) is een gameconsole krachtig genoeg.
Dit sluit natuurlijk ook mooi aan bij de universal apps uit de MS-store. Straks kun je je office apps gewoon op je Xbox draaien en wordt de Xbox langzaam steeds meer een Windows 10S systeem waar je alleen maar apps uit de store op kunt installeren.
Krijg je weer mensen die klagen dat hun Xbox zo traag is vanwege alle extra meuk die Windows 10S met zich meebrengt :P
Krachtig genoeg, zeer zeker. Maar het OS op de console staat het wellicht niet toe. Wat er op de Playstation draait weet ik niet, maar op de Xbox is dat een Windows kernel met alleen het noodzakelijke om games te draaien en multimedia te streamen. Zoiets simpels als printen kan wellicht al een probleen zijn. Dus er moet wel wat getweaked worden voordat het echt allemaal gaat werken.
Zo ver ik weet is er game OS en media os en tussen schakel OS.
Mij lijkt het dat je in game modus niks van andere OS meuk merkt behalve dat disk space inneemt.
Met te veel meuk de schakeling van Media_os naar gameOS trager gaat dan andersom.
Maar ja dat kan uiteraard met feature updates ook veranderen.
Als LibreOffice zijn app omturnd naar een UWP app dan zou ik niet weten waarom het niet in de Store op de Xbox kan verschijnen. Er zijn namelijk genoeg apps/games die zowel op Windows 10 als de Xbox One draaien. Met muis/keyboard support is de drempel nog lager om de Xbox gewoon als allround machine te kunnen inzetten.
Dat moet een pc niet perse kunnen.
Ik heb er 1 om te gamen thats it.
Mooi dat jij hem alleen daarvoor gebruikt. Maar de ontwerpers hebben een breder spectrum in gedachten. Dat was mijn punt.
Dat fabeltje over dat een pc goedkoper is qua gaming is inmiddels wel vaak genoeg ontkracht.

Edit: Dat is wat ik zeg Yariva. Die calculaties zijn al zo enorm vaak gedaan dat we geeneens meer de moeite doen om ze opnieuw te doen.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 4 september 2017 13:18]

Onderbouw het dan tenminste.. Ik zou aanraden om is een video van Rags op YT te bekijken :) Goede kritiek waarom dit argument juist nog wel belangrijk is.
Kosten per maand / jaar om online te spelen(!)

Dat is zonder meer waar!

Games zijn relatief duurder op consoles

In het begin wel, maar die prijzen gaan redelijktief snel omlaag, en daarbij komt kijken dat je ze via Marktplaats goed kunt kopen. PC games met keys, is wat lastiger... Maar inderdaad de volle mep voor een console game betalen, wordt je snel arm van. Zeker als je kijkt met de komst van seasonpasses. Ik keek bijvoorbeeld even naar de nieuwe Assassin Creed game voor PS4, maar van die prijzen schik ik behoorlijk van.

[Reactie gewijzigd door ZombieRofl op 4 september 2017 14:16]

Goed argument, de 2de hands markt is een leuke manier om aan spellen voor consoles te kopen :)
Plus tegenwoordig hebben we ook goede sales op de consoles zoals men op PC steamsales heeft.

Gemiddeld bedrag dat ik zelf aan games uitgeef is 20 euro.
En waarschijnlijk ook het argument gebruiken dat ze hun PC ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken, zoals tekstverwerken en foto's/filmpjes bewerken. We shall see!
Vergeet niet dat een PC veel krachtiger is als een console en de graphics veel mooier (kunnen) zijn als op de console. Helaas is het vaak zo dat games zonder upgrade van PS/Xbox naar PC komen en daarbij geen graphics improvements gedaan worden. Maar neemt niet weg dat de power van de PC vele malen hoger (kan) liggen.
Toch komen de graphics van de Xbox One X (en de PS4 Pro?) toch zeker in de buurt van de pc graphics. Daarnaast zijn de kosten voor een 'dikke pc' toch een stuk hoger dan die van een game console.
Ja natuurlijk zijn prijzen voor consoles lager. Over 't algemeen wordt er verlies geleden met de verkoop van consoles en dat wordt weer goed gemaakt met subscription & game verkoop.
Nou sorry maar ik denk het niet. Kijk alleen maar eens naar de max frame rates die je kan draaien op een console vergeleken met een Pc. Heb battlefield 1 voor de PS4 en heb hem voor de PC. Maar wat is het grafische slecht op de PS4. Echt een aanfluiting. Had me Pc op mijn 4K tv aangesloten op max instellingen van me GTX 1070 en max resolutie en dat zag er pas perfect uit en dan nog ingame dik 60 fps draaien op een 49" Samsung 4k tv.
niet echt...de xbox wordt gewoon een gehandicapte pc
Of een meer uitgebreide console aan nog steeds een lagere prijs?
Hoewel het natuurlijk top is dat een console meer opties krijgt, blijft het nog steeds een gesloten ecosysteem waarin enkel en alleen de consolebouwer bepaalt wat wel en niet kan. Dit heeft voor- en nadelen, maar de dure prijzen voor digitale games, betalen voor online gaming en het gebrek aan mods en community content steken me toch zwaar tegen.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 4 september 2017 11:24]

Het is niet iets van nu namelijk. De concurrent had dit al native sinds de PS3 ingebouwd, waarbij zelfs de PS2 support had hiervoor in games.
Nee maar het is wel van nu als Microsoft dit echt door drukt. Dit gaat waarschijnlijk niet voor MP spellen zijn maar wel SP spellen. Dit gaat er voor zorgen dat er bijvoorbeeld RTS spellen komen die nu nog exclusief zijn voor PC. Sony heeft gewoon gefaald met deze functie.
De huidige RTS games op de PS4 zijn ook speelbaar met muis en keyboard, dus ik weet niet hoe je daarbij komt?

De PS4 heeft namelijk ook native k/m support, waarbij je zelfs het hoofdmenu van de PS4 mee kan besturen? Waarin hebben ze gefaald dan?

https://www.psu.com/featu...-ps4-and-compatible-games

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 4 september 2017 16:44]

Sadly, the support for keyboard and mouse on PS4 is poor. It’s up to developers to decide whether it’s a feature worth implementing and most choose not to. There are, however, some PS4 games compatible with keyboard and mouse, including:

Final Fantasy XIV
Overwatch
War Thunder
Elder Scrolls Online (keyboard only)
Neverwinter (keyboard only)
DC Universe Online (you can only use the keyboard)
Paragon

Dit lijkt nergens op. Overwatch is de enige wat wel goed is.
Het is bij Microsoft ook niets anders dan een toevoeging die developers zelf moeten implementeren.
Op de PS3 kon je ook al een kleine selectie spelen met muis en tobo. De latency was om te janken overigens.

Maar goed, leuk dat consoles dit nu kunnen, het nut ontgaat me een beetje. Destijds was het vrij zinloos, en deze verschillende input devices kunnen niet naast elkaar bestaan zonder dat dit enorme verschillen in de spelervaring (en moeilijkheidsgraad) oplevert. De aim is bijvoorbeeld veel sneller met muis/tobo, dus competitief gaat dit al niet werken, en een single player wordt er veel te simpel door.

Ik snap de beweging, MS wil nu graag naar uniformiteit tussen platformen (zie ook crossplay initiatief) maar alleen MS wordt daar beter van, de gamer totaal niet als je er even over nadenkt. Al met al, beetje non-nieuws dit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2017 12:02]

Ach op de PS3 ondersteunde enkele games ook muis en keyboard (oa UE based games). En sowieso heb je op de console al special muiscontrollers (thank god, want daarmee kan ik op de PS3 eindelijk wat shooter (non multiplayer) fatsoenlijk spelen).
Bij mij rijst dan direct de vraag of de spelers dan ook verdeeld worden in servers waar spelers enkel met toetsenbord en muis spelen en servers voor spelers met controllers, want gemixt gaat dit natuurlijk direct fout.

Verder, is dit wel echt nodig? Voor competitieve games wil je toch sowieso niet op een console spelen? Meeste tv's zijn 50hz of 60hz met een veel hogere inputlag dan pc monitoren. Daarnaast pushen console's slechts 30 of 60 fps naar de tv, ook veel te laag om competitief shooters te kunnen spelen, want een beetje serieuze gamer wil toch minimaal 150fps. Mijns inzien is het spelen van shooters op de console eigenlijk vooral recreatief.

Wel leuk dat het kan natuurlijk en er zullen vast wel mensen zijn die er blij van worden, en voor veel games kan dit wel een uitkomst zijn.

[Reactie gewijzigd door Baet op 4 september 2017 10:12]

Wie zegt dat iedere consolegamer op TV gamed? Ik zit gewoon bij mn bureau met PC-monitoren (en nog wat schermen ernaast). Gaat prima. Maar heb geen keyboard/mouse input nodig (dat haal ik op de pc wel)
MS heeft al laten weten de support voor een beperkt aantal games te houden, speciaal om de concurrentie ook eerlijk te houden.

Ik denk voor de functie bv. aan games zoals Minecraft waar een muis handig is.
Want compitieve games zijn wel eerlijk op een platform waar mensen met duurdere apparatuur een voordeel hebben?
Ligt aan de game developer maar Microsoft heeft al gezegd dat een developer de ondersteunen om matchmaking te splitsen tussen kbm/controller/mixed.

En sowieso met een goeie skill based matchmaking maakt het geen drol uit. Als goeie controller gamer kom je tegen slechte kbm spelers en als goeie KBM speler kom je praktisch niet tegen controller gamers.

xbox voor competitief maakt juist mooi een even playing field en ook console gaming is genoeg e-sports markt
Ik vraag mij wel af of dit ten goede komt aan een stuk "fair play" in MP games. Je zult met een muis nog altijd sneller en nauwkeuriger kunnen aimen dan met een controller.

In het volgende artikel komt dit ook duidelijk naar voren:
http://www.pcgamer.com/mo...-in-overwatch-on-console/

[Reactie gewijzigd door -En4Cer- op 4 september 2017 11:12]

Volgens mij is er keer een soort test gehouden. Pro console gamers vs recreatieve pc gamers, beetje zoals ik dan wel paar uur per dag meestal. Console gamers waren nergens te bekennen.

Ik vind het heel knap hoe precies mensen met een controller kunnen spelen, aim assistance daargelaten. Op shooters na lijkt mij de combi controllers en muis+keyboard prima te doen, maar denk wel dat er onderscheid in de servers moet blijven wil je het echt eerlijk houden.
Ik speel zelf wel eens CoD op PC met een controller, met aim assist zit mijn KD gemiddeld op zo'n 1,11 of iets hoger (het gemiddelde loopt nog op), zonder aim assist zal het rond de 0,8 zitten. Maar ik heb een aantal vrienden op Steam die inderdaad met de muis professionele CoD spelers neer zouden maaien, maar in CoD zou dat verschil kleiner zijn aangezien het bijna meer een positionering spel is dan een reactie shooter. Als je rustig op "chokepoints" richt, kun je vrijwel niet missen en de aim assist zorgt bij wijze van spreken voor de rest. Het zal dus ook aan de shooter liggen hoe goed controllers zijn, en aan de spelers.
Ik denk dat je idd gelijk hebt, maar het zal niet altijd opgaan want bij een controller heb je vaak aim-hulp. Dat zou in een game voor muisspelers uitgeschakeld kunnen worden.
LOL uitgeschakeld kunnen worden? Lekker oneerlijk vind je niet? Aim assist zorgt er voor dat een controller speler nog een beetje mee kan komen ga je dat uitschakelen dan hebben m/k spelers 2 voordelen. Een m/k speler kan nog steeds zelfs met aim assist stukken beter zijn dan een controller speler.
Ik bedoelde uitschakelen bij muisspelers....
Oh dacht al dat zal dan heel oneerlijk zijn :D
In 2008 deed Unreal Tournament 3 dit al op de PS3.
In je jaren '90 deed Quake dit al op de Dreamcast zelfs ...
Ik zou het fantastisch vinden voor games a la: cities skylines of bv zelfs een football manager.
Dan blijf ik toch liever met de controller spelen om eerlijk te zijn :) , ben benieuwd wanneer Xbox Originals uitkomt.
Ik vind dit een geweldige doorbraak. Toetsenbord en muis zijn echt wel uitvindingen die goed combineren met spellen. Het is mij een compleet raadsel waarom er nog nooit eerder bedacht is geworden om een Multimedia apparaat met nadruk op computerspellen te voorzien van een toetsenbord en muis....

* Auredium heeft zijn dagelijkse dosis sarcasme weer geloosd. :P
Kunnen we lekker AOE op onze XBX spelen in 4k :)
AOE op de originele X1 met muis en toetsenbord zou mij al erg blij maken. Was eigenlijk van plan om de X1 in de verkoop te doen, maar wacht nu toch maar even om te kijken wat de ontwikkelingen zijn. Als dit doorzet kan het dienst doen als een hele leuke en goedkope game pc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*