×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte introduceert mini-itx-versie van GeForce GTX 1080

Door , 68 reacties

Gigabyte heeft een versie van de GeForce GTX 1080 aangekondigd die een lengte heeft van 169mm. De mini-itx-versie van de grafische kaart bevat een enkele ventilator en draait de referentiekloksnelheden zoals Nvidia die voorschrijft.

De compacte Gigabyte GTX 1080 Mini ITX 8G, met typenummer GV-N1080IX-8GD, combineert de GeForce GTX 1080 met een enkele 90mm-fan en koelblok waar drie koperen heatpipes door zijn verwerkt. De core-kloksnelheid van de kaart is 1607MHz, met een Boost naar 1733MHz. Dat zijn de snelheden waar de kaart op werkt in de Gaming Mode.

Er is ook een OC Mode, die in te schakelen is voor een kloksnelheid van 1632MHz en een Boost van 1771MHz. De voeding gaat via de 8-pins pci-e-connector en er is een 5+2-fasige vrm aanwezig. Gigabyte plaatst verder drie displayports met versienummer 1.4 op de kaart en ook duallink dvi en hdmi 2.0 zijn aanwezig.

De compacte kaart van Gigabyte is niet de eerste mini-itx-versie van de GTX 1080. Ook Zotac kondigde al zo'n verkorte variant van Nvidia's videokaart aan. Gigabyte zelf bracht een jaar geleden al een mini-tx-model van de GTX 1070 uit. Wat de prijs is van de Gigabyte GTX 1080 Mini ITX 8G is nog niet bekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

04-09-2017 • 09:38

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Hoe houden ze dat ding koel? Mijn asus strix loopt met gemak naar 75-80 graden.
Ik heb de mini ITX versie van Zotac, 120 procent power target, +5 procent volt en 2ghz op 100 gpu load, wordt niet warmer dan 71 graden met 50 procent fan speed vd kaart. Misschien moet je wat doen aan je airflow.

[Reactie gewijzigd door Wvdlinden1 op 4 september 2017 11:21]

Ik heb meer dan voldoende airflow zou ik zeggen.
Fractal design Define S. 3x 140mm voorin, 140mm onderin. 1400mm achterin.

120% power target.
2025mhz
100% gpu load = 82 graden max bij 100% fan speed.
Tot je een Antec 1200 hebt geprobeerd...
Ik zou niet weten waarom die beter zou zijn dan een Define S
http://i.imgur.com/mgqhQUr.jpg

Tevens vind ik die persoonlijk niet mooi.

[Reactie gewijzigd door Chris96 op 4 september 2017 16:34]

Ik heb de mini ITX versie van Zotac, 120 procent power target, +5 procent volt en 2ghz op 100 gpu load, wordt niet warmer dan 71 graden met 50 procent fan speed vd kaart. Misschien moet je wat doen aan je airflow.
Welke case gebruik je als ik vragen mag? Ik zou ook willen downsizen en dat lijkt me zo een GTX 1080 mini ITX versie wel een optie.
Sharkoon CA-M, ik heb alleen wel onderin de case (ondr de videokaart) ruimte gemaakt voor een extra 120mm fan en voorin de case ook een extra 120mm fan.
Werkt die goed? Ik was ook ge´nteresseerd in die zotac mini. Zeker nu die voor 500 euro te krijgen is in Duitsland.
Niet, hij throttled lekker als je em een beetje belast denk ik, en verder kunnen die dingen best wat hitte hebben... Dat ie hoge clocks meekrijgt wil niet zeggen dat hij die haalt, laat staan dat ie ze 100% van de tijd haalt. Daarnaast vermoed ik dat je em gaat horen als je de kaart belast, gewoon omdat de fan wel zal proberen alles koel te houden.

Opties:
- Koptelefoon
- Waterkoeling erop
- Maar heel af en toe gamen en dan uitzitten.
Ik heb een 1060 mini ITX van Gigabyte voor mijn HTPC en ik moet zeggen dat het aardig koel loopt. Hij loopt op 2050 mhz en op full load is de videokaart ongeveer 78 graden wat aardig goed is. Ik heb de grote versie van de 1080 in mijn andere PC. Ook van Gigabyte maar die heb ik nog niet overgeklokt
Super vette kaart, vind alles zo duur geworden. Kan me nog herinneren dat ik een GTX 8800 kocht voor 429 bij release, daar gaan we nu gewoon dik en dik overheen.
Dat heeft alles te maken met de mining koorts. AMD is al bijna niet meer te krijgen en prijzen waarvoor ze weggaan liggen vaak 50% hoger dan de adviesprijs. Nvidia is nog wel redelijk te krijgen, maar omdat AMD geen optie meer is, is de vraag naar Nvidiakaarten ook vele malen hoger dan het normaliter zou zijn geweest en daarmee de prijs ook.

Als de bubbel zou klappen, wat morgen kan gebeuren of pas over een paar jaar, gaan de meeste mensen hun kaartjes weer verkopen. Dan kan je voor weinig hele mooie GPUs op de kop tikken. :9
Ik denk dat het net zo'n bubble wordt als de Internet bubble in 2000..... Hoor je ook niets meer over dat Internet. Opgeruimd staat netjes ;)

Voor het eerst in de historie wordt geld netjes geregeld via een algoritme, ipv een centrale instituut. Het vertrouwen in wiskunde is moeilijk te ontkennen het vertrouwen in een instituut wel. Dus ik denk dat het een blijvertje is. Aan de andere kant, wie heeft morgen gezien......
Die 24/7 hebben lopen stampen op 100% load.. Geef mijn portie maar aan Fikkie.
Echter zijn ze wel beter behandeld dan die arme gamer-kaart in een stoffige oude PC-kast die ooit heel flitsend was (maar brak koelde), maar nu in z'n geheel weggedaan wordt.

Miners zorgen vaak goed voor hun kaarten, want uitvallende exemplaren kosten geld. Een goeie airflow is voor een tientje te fiksen, en levert al bij 1 geredde kaart z'n geld op.
Maar dat betekent dat ondanks het magere marktaandeel van AMD in de gaming sector, ze genoeg videokaarten verkopen aan de mining sector? Hoe dan ook winst voor AMD, right? Alleen jammer dat ze dan niet meer produceren om ook de vraag in de gaming sector te kunnen beantwoorden. Of komen ze daar gewoonweg niet meer tussen?

Ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom sommige hardware moeilijk verkrijgbaar is. Als het goed verkoopt dan moet je meer produceren, en als het niet goed verkoopt dan zou het gewoon verkrijgbaar moeten zijn. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien... :?
Daar heeft AMD van geleerd tijdens de 290(x) serie die ook massaal werd opgeslokt door de miners en de grote bitcoin crash die vervolgens zorgde voor een stortvloed aan kaarten op de 2e hands markt en overschotten van nieuwe kaarten die ze aan de straatstenen niet meer kwijt konden...
Dus AMD heeft al aangegeven niet massaal te gaan (over)produceren omdat mining morgen ineens over kan zijn waardoor ze weer met flinke overschotten zitten wat de winst weer flink drukt...
Naast wat Spekkie88 zegt komen de mining kaarten veel terug via RMA en zijn ze op die manier weer duurder voor AMD. Naast de consument zijn de insiders ook niet blij met de mining craze, dollars zien in de tijdelijke hoge vraag is kortzichtig. De reputatie van Vega en AMD word aardig te grabbel gegooid door de hoge prijzen door mining.
Waarom zou een kaart weer terugkomen via RMA?
De mid (end) heeft inderdaad de prijs van de vroege high end overgenomen :(
Aan de andere kant presteert een hedendaagse mid-end een stuk beter dan een high-end van vroeger.
Ook relatief gezien?
Ja, ook relatief gezien. De sprongen die je vroeger maakte qua graphics/frames waren een stuk hoger dan de winst die je nu behaald. Veel goed gemaakte games gaan er anders dan framerate nauwelijks op vooruit qua visuals. Ik weet nog wel dat ik vroeger met een midrange kaart gigantisch heb moeten kloten met schaduwen/draw distance e.d. om alles lekker werkend te krijgen, dat is nu eigenlijk niet meer zo, en kan alles met een 1060 op High/Ultra zetten en nog steeds netjes 60FPS halen. Voor 120Hz+ monitoren of 4K-resolutie is het natuurlijk weer een ander verhaal. Voor mij zou een 1080 enkel nut hebben als ik zo'n scherm, of meerdere schermen zou moeten aansturen.
De GTX 1080 en 1070 zijn eigenlijk mid range kaarten. Alleen Nvidia heeft zo'n voorsprong op AMD dat het die voor hoofdprijzen kan verkopen. Nvidia heeft gewoon een gigantische sprong gemaakt. De 900 t.o.v. 700 en toen meteen daarna de 1000 serie (o.a. door 28nm>14/16nm). Terwijl vroeger het van de 600 naar de 700 gewoon rebrands waren. Dus het is de laatste jaren ook gewoon harder gegaan.

Omdat Nvidia nu zo'n voorsprong heeft gaan ze of lang wachten met Volta (wat misschien weer een flinke stap zal zijn (12nm)). Of ze brengen een rebrand van de 1000 serie uit eind 2017 uit.
Waar haal je vandaan dat de 1080 en 1070 midrangekaarten zijn? dit lijken mij meer high end kaarten terwijl de 1060 en 1050/ti midrange zijn
Ik denk omdat Nvidia nog veel grotere chips maakt. In de tijd van de GTX4xx was de gebruikte chip de GF100, de grootste die ze maakten. Nu wordt zelfs voor de GTX1080ti "maar" de GP102 gebruikt. De GP100 zit alleen in acceleratorkaarten voor gpgpu toepassingen volgens mij. Maar de meest high-end chip zit niet in een voor consumenten bedoelde kaart momenteel.
mid -range als je alles op ultra speelt over de 100 fps op 144hz? uhm?
Nee maar zoveel stappen heeft Nvidia met de laatste 2 generaties gemaakt. Dat sommige games met een mid range op ultra en 100fps te spelen zijn.

De chip van de 1070 en 1080 is maar een klein chipje.
Sommige? Ik speel alles op ultra op 144HZ over de 100 fps
De 1070 is echt een supersterke kaart ook voor VR

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 4 september 2017 18:08]

Ik weet niet waar je heen wilt (AMD vs Nvidia discussie?). The Witcher 3 lukt je dat overigens niet maar dat boeit ook niet.

Het gaat niet om de prestaties maar om de chip zelf. De 1070 en 1080 zijn een mid range chip met uitstekende prestaties.

Dat is gewoon een feit. Zoals Steyn_E hierboven aangeeft.
Dat is onlogisch. Als je deze redenering zou doortrekken dan zou alles alleen maar duurder worden.
Welkom in een wereld waar de rente op 0% staat.
Sja. Mensen denken het nodig te hebben, dus ze blijven ervoor betalen. Fabrikanten maken natuurlijk maar al te graag gebruik van deze gratis vorm van marketing.
Dat komt omdat geld steeds minder waard wordt, vraag maar aan pensioenfondsen.
Ooit wel eens gehoord van Dollar koers? Met je 429 euro

[Reactie gewijzigd door A87 op 4 september 2017 15:21]

dat valt nog mee, Ik had de 8800 GTX van eVGA voor 768 euro ouzo (als ik mij kan herinneren) :D
Kan dit dan ook als Low profile kaart gebruikt worden in een compacte HP/Dell (small form factor) desktop? Weet namelijk niet of die onder de categorie mini/ITX vallen.
Lengte van de kaart zou wel moeten passen, maar zie de hoogte er nergens bij staan.

Edit : Zie nu de foto's, en nee dat gaat helaas dus niet passen. :'(

[Reactie gewijzigd door bones op 4 september 2017 09:43]

Nee. Dit is zeker geen low profile-kaart. Heb je de foto's al gezien in dit nieuwsbericht?
Off-Topic
Niet meer van toepassing, foutieve info, vandaar.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 4 september 2017 10:27]

Dat klopt niet. Een low profile kaart is een kaart die minder hoog is dan een gewone kaart. Zie bijvoorbeeld het plaatje bij deze thread: http://www.tomshardware.c...tandard-graphic-card.html

Er zijn ook dual-slot low-profile kaarten: http://ru.nodevice.com/dr...h-vga-cable/get90806.html
Was er al achter inderdaad, mijn fout, er is dan ook al een juiste reactie bij geplaatst.
Al gaat dat op een telefoon allemaal niet zo snel, maar goed.
Thx voor de opfrisbeurt tho...
Aangezien het hierom blijkt te gaan, het verschil tussen een full-height-bracket en low-profile-bracket.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 4 september 2017 11:01]

Nee, Lowprofile staat voor de hoogte van de kaart...en niet voor 1 of meer slots...dat heeft er echt niets mee te maken hoor! puur de hoogte is de helft van een normaal slot!

http://digital.ni.com/pub...06329B64D86256B4A00503636

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 4 september 2017 10:25]

Volgens mij is low-profile niet single slot. Zegt alleen dat de kaart half-hoog is en dus in compacte PCs of servers past. Zoals deze:

http://cdn.wccftech.com/w...Ti-low-profile-card-4.jpg
(Maar dan met een kleinere plaat voor de aansluitingen)

Of bijv: https://images-na.ssl-ima...I/61DDwLOSImL._SX355_.jpg

Single slot is gewoon single slot en zegt weinig over low-profile of niet.
Ja maar er is genoeg ruimte voor 2 slots toch? : http://store.hp.com/wcsst...ff_galleryImage_zoom2.jpg
Ja, dubbel slots is ruimte voor zie ik nu.
Alleen ben je een kaart "nodig" die smaller is dan normaal, de helft smaller zo ongeveer.
Deze type gfx kaarten dus zeg maar..
Aangezien je behuizing alleen low-profile-bracket's ondersteund.
En om dat ook nog even duidelijk te maken, dit is het verschil tussen een, full-height-bracket en low-profile-bracket.
Ik heb er inmiddels ook een kunnen vinden, een GTX 1050Ti Low-Profile een hoger geclassificeerd type in Low-Profile heb ik nog niet kunnen vinden.
En een 1050Ti is dit wel ook even wat anders dan een 1080, maar goed, beter iets dan niets natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 4 september 2017 11:43]

Pricewatch laat inderdaad ook alleen maar 1050's zien. Iets van AMD dat hierbij in de buurt komt lijkt er niet te zijn (Raedon R7 beschouw ik niet als gelijkwaardig, RX550 lijkt in de buurt te komen, ken dit soort kaartjes onvoldoende om eerlijk te zijn).

Geen 1070/1080 kaliber in low profile in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door teacup op 4 september 2017 12:41]

Eh, nee. Enkel slots kaart is een enkel slots kaart. Een low-profile kaart heeft een kortere achterkant, zoals deze.

Eventueel kan deze ook worden omgebouwd naar een low-profile kaart, dan wordt namelijk de vga connector (die vastzit met een flexibele ribbon kabel) naar het tweede slot geplaatst zoals in deze foto.
Anyhow, low-profile-kaart staat voor een enkel slots kaart
Eh daar zit je toch verkeerd hoor. Low-profile is ruwweg half zo hoog, zie bijvoorbeeld hier en zelfs dit GoT topic

Dat ze dan 1 of 2 slots gebruiken hoeft niet per se uit te maken. In een 1u server kan je meestal alleen een enkelslots kaart kwijt (soms 2 met 1 per kant), maar in een 2u sever lukt een 2-slotskaart meestal wel.

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 4 september 2017 10:16]

Dat is ook geen low-profile kaart.
Low profile betekend een half slot in de breedte: Mooi voorbeeld

OT: Ik vind het wel mooi dat er steeds meer fabrikanten een high end grafische kaart geschikt maken voor gebruik in compacte PC's.
Kan ik binnenkort de grote kast wegdoen en overgaan op een compacte Shuttle
Volgens mij niet, dan moet je Low Profile kaarten hebben.
Nee, deze kaart is daar voor te 'hoog' kijk naar de breedte van het achter slot met de aansluitingen.
Nee, dit heeft niks te maken met de hoogte van de kaart enkel met de lengte van de kaart.
Al zou het passen, je hebt dan een kans dat je de voeding moet vervangen. De voedingen in dit soort systemen zijn vaak niet berekend op dit soort kaarten.
Kijk nog eens naar de plaatjes en stel jezelf de vraag nog eens?
Nee die is niet laag genoeg om in een sff te passen.
Nee dit is geen low profile kaart
Ik zou zeggen nee, maar met een "slot riser" zou het misschien kunnen? Dit is zo een dingetje gewoon een 90 graden hoek profiel voor je kaart zodat hij plat kan liggen.

https://www.newegg.ca/Pro...aspx?Item=N82E16816129055

Maar dan nog ben je afhankelijk van de lengte van de kaart en moet je goed letten op de warmte en airflow.
Je zou dan waarschijnlijk ook nog in de case gaan moeten zagen vanwege de videopoorten.
PCB op de foto is gewoon krom! (ff screenshotje gemaakt en lijntje langs gelegd) Als dat op PR fotos al 't geval is...
Het is ook gewoon een nep kaart die ze maken voor foto's.
Nepkaart of niet, lelijk is t wel, heel die PCI-e connector zit scheef
@ Chris96

Ik heb een ASUS Strix 1080ti oc, maar die wordt lang geen 80 graden hooguit 65 graden bij zeer zware belasting.

Waar ik wel achter ben gekomen is hoe kleiner de kast hoe warmer de hardware wordt, dat kan zo maar 20 graden omhoog schieten met dezelfde airflow.
Cool voor hen die een kast hebben waar geen grotere in past.

Mijn vorige kast was zo klein en ik heb toen de GTX1050 gekocht, omdat die van de nieuwe generatie als enige in een korte variant was te krijgen. Deze had de voorkeur gehad (eigenlijk een 1070 die er toen ook niet was).
De temperatuur zat wel goed. Het was zo'n overclockbare Gigabyte variant en het gaf geen centje pijn tijdens het gamen.

Inmiddels aan een nieuwe kast met een full size GTX 1070 :)
Leuk kaartje voor in m'n
product: BitFenix Prodigy

Even afwachten of de miners de prijs niet al te hoog opdrijven.
Leuk dat Gigabyte een versie maakt speciaal voor Mini-ITX. Kan een GTX 1080 Ti worden aangepast speciaal voor in Mini-ITX?