Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia GeForce GTX 1070 Ti komt volgende week uit voor 469 euro

Nvidia heeft de GTX 1070 Ti Founders Edition aangekondigd en fabrikanten komen met hun eigen versies. De nieuwe videokaart heeft 2432-cudacores, flink meer dan de 1920-cores van de GTX 1070. De kaarten beschikken over 8GB gddr5-geheugen.

De specificaties van de GTX 1070 Ti zijn bijna gelijk aan die van de GTX 1080, die 2560 cudacores heeft. Het hoger geplaatste model beschikt echter over gddr5x-geheugen op 10Gbit/s en Nvidia bracht ook al een snellere variant met 11Gbit/s-geheugen uit.

Ten opzichte van de GTX 1070 met 1920 cudacores heeft de nieuwe Ti-versie 26 procent meer cores. De tdp van de kaart is 180 watt; het verbruik is daarmee hoger dan bij de GTX 1070 en gelijk aan dat van de GTX 1080. Nvidia geeft zijn GTX 1070 Ti Founders Edition een adviesprijs 469 euro. Daarmee is de nieuwe uitvoering 40 euro duurder dan het huidige model.

Vrijwel alle aangekondigde GTX 1070 Ti-videokaarten hebben een baseclock van 1607MHz met een boost naar 1683MHz. Voor zover bekend heeft alleen Asus overgeklokte varianten aangekondigd; twee RoG Strix-modellen van de fabrikant hebben een boostsnelheid van respectievelijk 1721 en 1759MHz. Gebruikers kunnen de kaarten ook zelf overklokken, iets dat volgens eerdere geruchten wellicht niet mogelijk was.

Het lijkt in alle gevallen om videokaarten te gaan die zijn gebaseerd op een bestaand ontwerp, met koelers die eerder zijn toegepast op de reguliere GTX 1070 of op GTX 1080-modellen. Fabrikanten hebben voor de GTX 1070 Ti geen nieuwe koelers of pcb's ontworpen.

Alle informatie over de GTX 1070 Ti-videokaarten is in de afgelopen weken al online verschenen. Website VideoCardz plaatste bovendien van veel merken al foto's en details van de kaarten, die donderdag officieel zijn aangekondigd. Reviews van de GTX 1070 Ti-videokaarten mogen vanaf 2 november online. Op dat moment moeten de nieuwe videokaarten ook te koop zijn.

GeForce GTX 1080 Ti GeForce GTX 1080 11Gbit/s GeForce GTX 1070 Ti GeForce GTX 1070
Gpu 16nm FF GP102 16nm FF GP104 16nm FF GP104 16nm FF GP104
Cudacores
3584
2560
2432
1920
Tmu's
224
160
152
120
Rop's
88
64
64
64
Rekenkracht
10,6Tflops
8,2Tflops
7,8Tflops
5,8Tflops
Corekloksn.
1480MHz
1607MHz
1607MHz
1506MHz
Boostkloksn.
1582MHz
1733MHz
1683MHz
1683MHz
Geheugenkloksn.
11Gbit/s
11Gbit/s
8Gbit/s
8Gbit/s
Geheugen
11GB gddr5x
8GB gddr5x
8GB gddr5
8GB gddr5
Geheugenbus
352bit
256bit
256bit
256bit
Tdp
250W
180W
180W
150W

Update 16:14: Nvidia heeft de videokaart ook op zijn Nederlandse website gezet, waardoor de europrijs bekend is. Het artikel is daarop aangepast.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-10-2017 • 15:05

81 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (81)

Wijzig sortering
OfficiŽle prijs - In Pricewatch
  • GTX 1070: §429 - §440
  • GTX 1070 Ti: §469 - ?
  • GTX 1080: §599 - §540
Performance van de 1070 Ti zit zeer dicht bij de 1080 aan, dus als hij voor ~§500 beschikbaar komt is dat meer dan goedkoop genoeg. Mijn theorie is dat de yields van de GP104 ondertussen erg goed zijn en ze veel chips over houden met slechts 1 kapotte SM. De prijzen van geheugen zijn ook gestegen, dus dan is GDDR5 goedkoper dan GDDR5X. Aangezien de chips van de GTX 1070 Ti en 1070 vergelijkbaar zijn en dus dezelfde kosten hebben (GP104 + 8GB GDDR5) kan Nvidia meer winst maken als ze de kaart voor §500 verkopen i.p.v. §440.

Oh en deze kaart gaat ook populair worden bij miners, waarbij geheugenlatency belangrijker is dan bandbreedte. GDDR5X heeft de dubbele latency, waardoor de GTX 1080 niet heel aantrekkelijk is om te minen. De GTX 1070 Ti is daarmee de krachtigste GDDR5-kaart.
Nou bij Alternate.de en mindfactory kun je ze al pre-orderen... Zijn een paar daadwerkelijk voor 480 te vinden. Maar de meeste kosten toch echt 530 plus.

En natuurlijk zijn dit pre-order prijzen. Maar veel prijsdaling verwacht ik ook weer niet als de minimum prijs al 480 is.
Die 1080 is 500,94 te krijgen op amazon.de en das inclusief verzendkosten.
Maar 19% BTW. Typisch. Als je die invoert, komt er dan nog 2% bij, ofzo?
Binnen de EU hoef je geen invoerrechten te betalen. Je betaald dan gewoon aan duitsland de BTW die zij vragen.
https://www.belastingdien...de-invoer-van-mijn-pakket
Bij Amazon passen ze de BTW aan naar 21% als je naar NL laat versturen.

Die kaart van EUR 500,88 euro in DE kost EUR 509,30 voor NL.

420,91 +21% NL BTW maakt 509,30
420,91 +19% DE BTW maakt 500,88

[Reactie gewijzigd door 625164 op 27 oktober 2017 12:19]

Goeie. Zaak om uit te zoeken waar de minste BTW is, in de UE. :-)
http://www.cijfernieuws.nl/btw-in-eu/

Dan kom ik uit bij Luxemburg, bijvoorbeeld bij https://www.ldlc.lu/

edit: hm, die is duurder dan mindfactory. Zal wel komen doordat het prijsniveau in Luxemburg sowieso hoger ligt.

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 27 oktober 2017 13:03]

De goedkoopste zie ik staan bij Alternate voor 539 terwijl je voor 549 een 1080 hebt 8)7 8)7
Dan gaat de cryptocurrency miner toch voor de 1070 TI ;-)

Voor de gamers onder ons zal de 1080 (heel vlot) een betere koop zijn dan de 1070Ti, vanwege de miners.
Dus rond de §500 hier? Want dan is de keuze makkelijk als je een Nvidia wil @GTX 1080.
Niet echt, het verschil tussen een 1070 en 1080 is momenteel gemiddeld 100 euro. de 1070ti gaat daar precies tussen zitten qua kosten met 470,- Ik vraag me vooral af waarom je nog een 1070 wil kopen (als je geen miner bent), als je voor 5 tientjes meer een 1070ti kan hebben die 50,- goedkoper is dan de 1080 en bijna de zelfde prestaties heeft.

[Reactie gewijzigd door Diede op 26 oktober 2017 17:01]

Het is natuurlijk de vraag hoeveel meer/minder je uit wilt geven aan een videokaart voor een minimale performance jump/drop. Feit is wel dat je voor 510 euro een 1080 haalt bij onze oosterburen en dat de prijs van de 1070 momenteel gewoon te hoog is. Het wordt dan lastig om deze er tussen te plaatsen tenzij de 1070 in prijs zakt. Althans, zo zie ik het. Dit is natuurlijk pure speculatie.

[Reactie gewijzigd door WolfsRain op 26 oktober 2017 16:07]

Waar haal je bij onze Duitse buren een 1080 voor 510? Ik heb er eentje voor zo'n prijs nog niet bij ze kunnen vinden.
https://www.mindfactory.d...ice_from/490/price_to/520

Ik geloof dat ze 20 euro verzendkosten rekenen naar Nederland. Als je een duits adres hebt of je iemand kent net over de grens kost het je minder dan een 10tje.

Edit: ik heb geen idee of alle producten etc naar Nederland verzonden kunnen worden. Was meer om mijn punt te maken ivm prijsverschillen.

[Reactie gewijzigd door WolfsRain op 26 oktober 2017 16:05]

verzendkosten + 2% verschil in BTW erop (is 19% is duitsland en 21% hier als ik het me helemaal goed herinner).
mijn 1070 komt van mindfactory.
oh :) thnx
goed om te onthouden voor m'n volgende
Dat is leuk, maar amazon maakt er gewoon 21 ipv 19 btw van voor bestellingen uit NL. Net een bestelling die hoger uitviel daardoor.
If you enter a non-German delivery address, the VAT automatically changes to the rate that is applicable in your country. For EU customers outside of Germany, amounts of VAT charged are in accordance with the local legislation in each country. You will be able to see your final price inclusive of applicable VAT before you confirm your order, when you have completed your order information (including your delivery address). Please remember that VAT charges only apply to orders being sent to member countries of the EU.
Je hebt gelijk. Ik vraag me af of dat te maken heeft met het feit dat Amazon ook een kantoor in Nederland heeft of iets dergelijks, of geldt dit voor iedere internationaal verzendende (web)winkel? Als iemand hier meer over weet hou ik me aanbevolen.
Alleen hoef jij dat BTW verschil niet te betalen. Dus winst voor jou.
Mindfactory verzend niet meer naar het buitenland.. :(
edit: Daeley was me net voor. Feit dat 2 mensen deze kaarten voor deze prijs kunnen vinden onderstreept wel dat het makkelijk te vinden is.


https://www.amazon.de/KFA...9&sr=8-3&keywords=gtx1080

en

https://www.amazon.de/ZOT...9&sr=8-5&keywords=gtx1080

en

https://www.amazon.de/ZT-...&sr=8-16&keywords=gtx1080

[Reactie gewijzigd door cmegens op 26 oktober 2017 16:21]

Klopt, het is verstandig om nu een paar tientjes extra te geven en die 1080 te pakken, want ik verwacht niet dat die nog in prijs gaan dalen, en het is een veel beter product. Niet afgeknepen en mooi in balans. De 1070ti is dat niet.
"bijna de zelfde prestaties"

Dat is altijd het punt in de sweet spot: voor een paar tientjes minder heb je ietsje minder, voor een paar tientjes meer heb je iets meer. Pas tegen de tijd dat je high end gaat, ga je voor een klein beetje meer performance veel meer betalen.
Pas tegen de tijd dat je high end gaat, ga je voor een klein beetje meer performance veel meer betalen.
We hebben het toch ook over high end, een 1080 is gewoon high end (imho de gewoene 1070 ook nog).

De 1080Ti is nu wel de uitschieter qua prijs, maar ook wel qua performance, prijs/performance verhouding is wel iets slechter helaas..
Je begrijpt het punt: een 1080 ti is weer een beetje sneller, maar gelijk 200 euro duurder; een titan nog een beetje sneller en nog veel duurder. Waar 1070/1080 nog "verstandige" enthousiast kaarten zijn, noem ik wat daarboven ligt high end.
het is dus andersom, de 1080ti en hoger zijn enthusiast, de 1080 is high end, de 1070 ook eigenlijk nog wel. De midrange begint normaliter bij de x60/ti

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 oktober 2017 00:33]

Als je al zo denkt kun je juist ook gelijk voor een GTX 1080 gaan, voor 5 tientjes meer krijg je die kaart en die is ook weer net ietsje sneller.
Zoals het er nu uit ziet is het verschil wellicht misschien zelfs nog kleiner.
Voor 5 tientjes meer krijg je een marginaal verschil in performance tussen de 1070ti en de 1080. Het verschil tussen de 1070 en de 1070 Ti is veel groter.
Dat zal nog maar moeten blijken.
Ik vind 50 euro min of meer bij een kaart van §500+ ook niet echt veel, dat is meestal het bedrag wat men extra betaald om een bepaalde aftermarked cooler erop te krijgen of een kaart die out-of-the-box een hogere kloksnelheid heeft.

Dat zal dan denk ik straks ook gelijk het volgende '' dilemma '' zijn met deze kaarten omdat je straks dus hoger geklokte GTX 1070 ti's gaat krijgen die even duur of misschien zelfs duurder zijn dan een '' standaard '' GTX 1080.
Lijkt me dat Nvidia en haar partners dit niet willen...
Nee dus. De 1080 is een mooie kaart voor 1440p/ultra, de 1070ti gaat dat niet trekken - de VRAM bandwidth is serieus lager.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 oktober 2017 00:34]

Simpel toch?

1070 eol of voor de miners want minder W is meer $$$ en de rest van de verschillen met Ti boeien miners niet.

1070ti voor de gamers

1080 eol

1080ti iets naar beneden in prijs.
nouja, als de ti voor 470 of iets meer gaat, dan kun je net zo goed 30 euro extra uitgeven, op amazon.de zie ik de 1080 staan voor 500 (inclusief verzendkosten), en heb nog niet eens verder rondgekeken..
Ik ben ook zeer benieuwd wat de prijzen gaan doen. Op mindfactory kun je al een 1080 scoren voor onder de 500 euro, dus er lijkt mij dan geen reden om een 1070ti aan te schaffen, tenzij de prijzen rond de 450 komen te liggen hier in NL.
Tel daar nog wel even de 20 euro verzendkosten bij...... Het is goedkoper daar maar of dat het prijsverschil waard is.....
Daar heb je gelijk in, maar volgensmij rekent amazon.de geen verzendkosten en daar heb je er ook al enkelen voor 500.
tja goedkoopste 1080 is denk ik 530 ish ofzo :?
In elk geval, kan je dan niet net zo goed voor de lower end 1080 gaan dan?
Prijs zal wel hoger liggen hoor..
Prijs zal wel hoger liggen hoor..
Nee, je hebt al een Geforce GTX 1080 voor §520,-

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 oktober 2017 12:30]

Dus rond de §500 hier? Want dan is de keuze makkelijk als je een Nvidia wil @GTX 1080.
Ja precies dan kan je het beste nu snel een Geforce GTX 1080 kopen voor §520,- voordat ze een stuk duurder woorden wanneer de GeForce GTX 1070 Ti uitkomen.

Maar nog steeds ontgaat me de logica van een GeForce GTX 1070 Ti, als de Geforce GTX 1070 net te langzaam leek voor je koop je toch de GeForce GTX 1080 (Ti)?
Vreemd eigenlijk, in het verleden kwam er vaak een titanium versie van de GTX voor het instapmodel. persoonlijk zie ik niet echt de meerwaarde van een GTX 1070 ti, hoogstens als geldklopperij. Het lijkt me dan beter om door te sparen voor 1080 of voor eem gtx 1060 ti. Ik ben namelijk wel geintresseerd in een 1060 ti, gaat die nog komen?
Inderdaad. Het gat tussen de 1070 en de 1060 is groter dan de 1070 en de 1080.
Ik heb sinds de release een 1070, maar vind deze Ti variant maar een vreemd ding. Concurreren ze hiermee niet gewoon hun eigen producten (1070 en 1080) dood of mis ik nu iets?
Deze is om het leven van de vega56 misselijk te maken. Vega56 presteerd beter dan de 1070.
Wie wordt er misselijk van?? Vega is nog (bijna) nergens te koop (msrp$399)... laat staan een custom vega kaart.

(muv §550+ vega56 uit voorraad, maarja voor die prijs kan je ook een nvidia custom 1080 kopen..)
Een van mijn vrienden heeft een paar weken terug nog een Vega56 gekocht voor 400 euro bij caseking in duitsland daar kan dit nvidia kaartje niet tegen op hoor, helemaal als je de 2 gratis games er nog bij rekent ;)

PS: Geen 400 euro maar goed, wel minder dan 550 euro ;)
https://www.caseking.de/g...192-mb-hbm2-gcgb-211.html 479
https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-180.html 499

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 26 oktober 2017 18:24]

Lees nog eens heel goed wat ik heb geschreven.
Ben beniewd of dit 1080 / 1080 Ti's worden waarvan een deel van het geheugen niet naar behoren werkt.
Nu de huidige chips zo slecht leverbaar zijn vind ik het vreemd dat ze een kaart die bijna identiek aan een 1080 is introduceren.
§478 Voor de GTX 1070TI Met verzendkosten.

Dat is wat de GTX 1070 nu kost. Beniewd wat dat met de prijs gaat doen.

[Reactie gewijzigd door deurmatje op 26 oktober 2017 16:53]

ligt er natuurlijk aan waar je koopt, want de GTX 1070 is op andere plaatsen nog een stuk goedkoper.
Ik ga uit van NL.

Geen ervaring met buiten NL bestellen.

Eerder was er altijd een risico als je gepakt werd bij de douane. Geen id of dit nu nog zo is??
dat is alleen als je van buiten de EU bestelt, binnen de EU is er vrije doorgang van goederen, dus komt er niets bij. En amazon.de laat je tegenwoordig ook netjes in het nederlands shoppen.
Bijna geen verschil met de GTX 1080 de benchmarks zal dat duidelijk worden. Ik zie dat de GTX 1070 al zo rond de §460 kost maar wie nu een GTX 1070 wilt kopen kan beter dan wacht bijna 2 november en een GTX 1070TI kopen.

Ik zie al dat de GTX 1080 vanaf §500,- kost en daarmee snijdt nVidia zich in de vingers en maakt het verkopen van een GTX 1080 erg lastig

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 26 oktober 2017 18:07]

Of het maakt het verkopen van de 1080 juist niet lastig, want voor een paar tientjes meer koop je dus een kaart die nog sneller is dan de 1070ti (en dus kun je daar dan net iets langer mee doen). Zelf vind ik die prijzen nog veel te hoog, maargoed, genoeg mensen die wel deze kaarten kopen.
Naar mijn vermoeden zal men nu niet veel meer GTX 1080's gaan produceren. Er heerst schaarste op de geheugen markt, dus het zou best mogelijk zijn dat men het GDDR5x geheugen dat gaat naar de productie van 1080's wilt overshakelen naar de productie van de volgende generatie GPU's.
Lijkt mij een prima ding, helaas heb ik dus net tevroeg mijn vervanging al gekocht. och.
Dat zal je altijd hebben toch? Je moet gewoon blij zijn met wat je hebt! Als er iets nieuws uit komt wil dat niet gelijk zeggen dat wat jij hebt niet meer voldoet :9
Ja daarom, kan niet alles het nieuwste hebben.
Maar zo voelt het wel altijd :P