Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zotac onthult GeForce GTX 1080 voor mini-itx-pc's

Door , 89 reacties

Zotac heeft een Nvidia GeForce GTX 1080-model onthuld dat ontworpen is voor mini-itx-pc's. De kaart heeft alle outputs van een reference-model en de kloksnelheid ligt wat hoger dan bij de standaardontwerpen van Nvidia.

De Zotac GeForce GTX 1080 Mini heeft een lengte van 17 centimeter, wat ruwweg 10 centimeter minder is dan de lengte van bijvoorbeeld de Founders Edition van dezelfde videokaart. De GTX 1080 Mini is gemaakt van een door Zotac nieuw ontworpen pcb. Ook de koeling moest opnieuw ontworpen worden en bestaat uit twee ventilatoren en minstens drie heatpipes. Ook is er een backplate aanwezig. De kaart heeft een vermogen van 180 Watt, wat een koelsysteem vereist dat wel langer is dan de printplaat.

Onder de motorkap heeft Zotac geen concessies hoeven te maken om de kaart kleiner te krijgen. De kaart heeft dezelfde gp104-gpu die ook te vinden is in andere versies van de GTX 1080, compleet met 2560 streamprocessors, 160 texture units en 64 rop's. Ook de volledige hoeveelheid werkgeheugen is aanwezig: 8GB gddr5x. De gpu heeft standaard een snelheid van 1620MHz en dat stijgt tot 1759MHz in boost-modus. Dat is een hogere kloksnelheid dan de referentiemodellen van Nvidia. Die hebben snelheden van respectievelijk 1607 en 1733MHz.

Wat betreft de outputs is de kaart gelijk aan de referentiemodellen: drie DisplayPort 1.4-aansluitingen, een hdmi 2.0b-poort en een dual-link-dvi-connectie. Aan de binnenkant zit een enkele aansluiting voor een achtpins-pci-e-stekker.

Volgens Anandtech gaat Zotac de kaart tentoonstellen bij de CES-beurs, begin januari in Las Vegas. Op dit moment maakt het bedrijf niet bekend hoeveel de kaart gaat kosten en wanneer deze precies beschikbaar zal zijn. Nu is alleen duidelijk dat de GTX 1080 Mini ergens in 2017 moet verschijnen.

In dezelfde adem kondigt Zotac ook een extern docking station voor videokaarten en een nieuwe mini-pc aan. Van deze twee apparaten maakt het bedrijf alleen veel minder bekend. Het docking station moet via thunderbolt 3 op computers aansluiten en heeft verder een pci-e x16-slot, drie usb 3.0-poorten en een usb 3.0-poort met Quick Charge. De mini-pc heeft een Kaby Lake Core i7 en een Nvidia GeForce-gpu aan boord. Die bekendmakingen komen van onder andere Tom's Hardware. Ook deze hardware moet tentoongesteld worden op CES.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Reactiefilter:-189089+127+23+30Ongemodereerd50
Damn, deze is liev! Met deze kaart erbij heeft Zotac niet alleen de grootste en snelste 1080 (de AMP Extreme) maar nu dus ook de meest compacte. Goed bezig! Benieuwd of andere fabrikanten gaan volgen met retail 1080's.
Hey hey, the HoF doet er niet aan onder hoor en de strix met zijn boost oc gaat er overheen ;)
maar die staan niet te koop op V&A :P
Als hij nu ook betaalbaar is dan is het wat voor een mini pc.
Tja, het is naast de Titan de meest high end GPU. Daar moet je wat voor neertellen, het is niet anders. Zolang gekken het betalen blijven de prijzen zo of worden ze hoger.
Zolang alleen Nvidia aan de top staat met AMD daaronder zullen de prijzen hoog blijven. Er is geen videokaart fabrikant die goedkope goede kaarten maakt dus is er geen concurrentie
Hoezo gekken?
De prijzen zijn gewoon zo, daar kan een individueel niets aan doen.
¤100 heeft verschillende waardes voor verschillende mensen, sommige mensen vinden het wel waard om de duurste gpu te kopen en sommige niet.
Aantal jaar geleden betaalde je ¤400 voor een high end kaart (HD5870 bijvoorbeeld). Sinds AMD niet meer kan concurreren in het high end segment heeft Nvidia per generatie de prijzen flink verhoogd. En geef ze eens ongelijk, mensen betalen nu ¤800 voor een midrange kaart en ¤1300 voor de high end lijn. Er zijn genoeg "gekken" die dit kunnen en willen betalen schijnbaar. Maar de prijzen zijn enorm gestegen t.o.v. een aantal (7?) jaar geleden. Dat is gewoon niet te ontkennen en wat de gek ervoor over heeft bepaalt de prijs. Als Nvidia een high end kaart voor ¤2000 gaat verkopen zijn er vast mensen die zelfs dat nog wel betalen. Individueel is er niks aan te doen maar met z'n allen dergelijke prijzen niet neerleggen doet wel veel. Op een RX480/1060 draaien games ook prima. Als bijna iedereen stopt met freaking ¤800 voor midrange betalen gaan de prijzen vanzelf wel omlaag. Collectief kunnen we er echt wel wat aan doen namelijk. Dat is het idee achter vraag en aanbod.
Aantal jaar geleden betaalde je ¤400 voor een high end kaart (HD5870 bijvoorbeeld). Sinds AMD niet meer kan concurreren in het high end segment heeft Nvidia per generatie de prijzen flink verhoogd. En geef ze eens ongelijk, mensen betalen nu ¤800 voor een midrange kaart en ¤1300 voor de high end lijn.
Volgens mij zijn jouw standaarden niet meer hetzelfde als een paar jaar geleden.
Als je een kaart van ¤ 800,- (ik neem aan dat je doelt op reguliere 1080's?) mid range noemt is de lol er wel vanaf ja! :X
Ze zijn nog niet hoog genoeg schijnbaar gaan ze als zoete broodjes
Ze zijn nog niet hoog genoeg schijnbaar gaan ze als zoete broodjes
edit: Oops, ze zijn wel degelijk in grote aantallen leverbaar. Verkoopt als een tierelier idd!

Benieuwd wat vega hier tegen in gaat brengen, de uitgelekte specs van Koreaanse keuring beloven flinke concurrentie voor Nvidia iig!

Kan iig niet wachten tot eigenaren van een net aangeschafte gtx1080 lopen te klagen dat hun videokaart flink goedkoper is geworden. Dat krijg je als je overal als eerst bij wilt zijn :Y)

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 31 december 2016 18:56]

Das echt onzin hij is nergens uitverkocht toch? Ik heb er zelf ook een en ken meerdere die hem inmiddels ook hebben. Hij is wat duur, maar het is gewoon echt een ongeloofelijk goede kaart die op dit moment de concurentie ver achter zich laat.
Als je nu een nieuwe videokaart koopt kan je kiezen een 1070 of een 1080 de andere opties zouden gewoon geen slimme keuze zijn tenzij je budget gaat en een 480 van amd overweegt. Maar in high end zijn dit je smaken en daardoor verkoopt hij gewoon erg goed.
Amd moet dan ook wel opschieten met hun volgende high end, want als het nog langer duurt heeft iedereen al een 1070 of 1080 in zijn kast zitten.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 31 december 2016 19:01]

Zelfs in het midden segment moet je afwegen of je 480 of 1060 wil.
Ik ga eigenlijk altijd voor performance/watt en dan moet je helaas nog steeds bij nvidia zijn.
Wow lees jij posts wel waar je op reageert?
Hij heeft zijn post geedit na dat ik had gereageerd. Er stond eerst iets heel anders. Vandaar ook zijn begin met EDIT.
Hij schreef dat ze helemaal niet goed verkocht worden en nvidia ze bewust slecht leverbaar houd zodat het lijkt alsof ze goed verkopen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 januari 2017 20:40]

Ik ben degene die dat gepost had. Ik zei helemaal niet dat Nvidia bewust slecht leverbaar zou zijn.
Ik zei enkel dat het zou lijken dat de 1080 zo goed verkoopt omdat ie overal uitverkocht is wegens slecht leverbaar. Dat bleek niet zo te zijn, en ik paste mijn bericht aan.
Je zei wel degelijk iets in de trend van dat Nvidia het bewust slecht leverbaar houd. Maar goed maakt niet uit verder.

Het was in ieder geval netter geweest als je jouw oude reactie gewoon had laten staan, eventueel doorgehaald. Dan voorkom je dit gedoe in ieder geval.
Dat zei ik helemaal niet. Dat speelde zich volledig tussen jouw oren af.

Was dat netter geweest ja? Omdat 't jouw toevallig mooi uitkomt nu. Na je fanboyesque verhaal.
Je had het ook kunnen voorkomen door je nvidia PR praatjes voor je te houden.
Ik heb nergens Nvidia fanboy praatjes. Ik wijs je gewoon op je fouten en daar kan je blijkbaar niet tegen. Denk dat jij wat tussen je oren hebt zitten. Jij bent vast heel gezellig op feestjes wanneer er een discussie gaande is. Man man man

Waarom reageer je sowieso als je geen tegengeluid kan dulden?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 januari 2017 14:46]

Wat een strontijgewijze drol ben je.

Jij start godverdomme een discussie, en legt me vervolgens allerlei woorden in de mond die ik nooit heb uitgesproken.

Jij bent vast en zeker wél gezellig op feestjes, met je meerdere persoonlijkheidsstoornis. Kan je lekker verder discussiëren in de spiegel.
Wat een naar mannetje ben jij zeg. Nu begin je zelfs te schelden. Het ga je goed verder.
Verdraai het maar lekker.

Nou als je het dat toch niet leest, Jij bent echt de grootste zelfingenomen mongool die ik ooit op tweakers ben tegen gekomen.

Je noemt zaken op die zich enkel in jouw hoofd afspelen, en denkt deze zaken als argument te kunnen gebruiken. Argumenten in discussies waarvan jij denkt die te voeren met anderen. Echter start jij zelf de discussies, hou je ze zelf op gang door compleet te negeren wat de ander aangeeft, en beindig je ze zelf vervolgens als je discussie nergens heen blijkt te gaan door proberen 'er boven te staan'.
Daarmee ben jij aangever, onderhouder en sluiter van een debiele discussie over "wat ik gezegd zou hebben" in jouw vlugge aanname's en conclusies waarbij je complete stellingen op mijn persoontje projecteerden.

Helemaal heilig ervan overtuigt dat ik iets gezegd zou hebben, vraag maar aan een een verveelde tweakers stagaire of die het berichtje terug kan halen dan zie je het zelf.

Schyzofrene droplul.
Blijf maar lekker schelden vriend.
Ben ook beniewd wanneer er 1 goed genoeg is om mijn sli te vervangen
Ligt eraan wat voor sli je hebt. Daarnaast werkt sli niet altijd even goed bij alle games. Ik zelf ga tegenwoordig liever voor 1 krachtige kaart dan 2 mindere in sli opstelling. Overigens zou met directX 12 multi gpu beter ondersteund moeten zijn, dus wellicht dat over een aantal jaar sli weer een serieuse optie wordt. Voor mij was het in ieder geval tot nu toe te veel gedoe met micro stutter en dan soort problemen.
Nu 2x een Titan in gta 5 haf ik iets meer power nodig dus maar een 2e gekocht.
Tja dan heb je gewoon de vorige generatie in SLI setup. Om nou te verwachten dat de volgende generatie single GPU dit zou moeten overtreffen is wel erg onrealistisch. Daar gaan minstens 2 generaties overheen voordat een single GPU dit kan matchen in snelheid.
Daarom wacht ik gewoon af en upgrade als het de moeite waard is :)
Ja dat idd.

Ro8in doet net of AMD niet bestaat, en ze niet de komende maand een nieuwe CPU en GPU uitbrengen waar veel over gespeculeerd word.

Hij reageerde op een post van mij, waarbij het duidelijk was dat hij niets leest en gewoon zijn Nvidia PR praatje wilt overbrengen.

Als vega in de specs mee kan komen, voor wss een lagere prijs. Dan word dat een leuke upgrade voor je ja. AMD doet het wat beter in DX12, en vooral crossfire is zoveel efficienter dan sli. 80 tot 100% scaling.

We gaan het zien nog een weekje zoeits.
Sorry maar waar slaat dat nou weer op.

Jij reageerde wel degelijk met dat Nvidia het bewust slecht leverbaar houd. Vervolgens reageer ik met het feit dat ze gewoon overal verkrijgbaar zijn (wat je zelf ook makkelijk had kunnen opzoeken). Waarop jij meteen je reactie aanpast zonder de oude te laten staan en dan gaat doen alsof je dat helemaal niet hebt gezegd. Prima verder, maar ga niet vervolgens mij ook nog lopen zwart maken. Das echt te kinderachtig voor woorden.

Ik hou helemaal geen Nvidia praatje ik benoem gewoon de redenen waarom deze GPU's momenteel erg in trek zijn. Ik zie maar al te graag goede concurentie van AMD erbij komen. Maar feit is dat die er op dit moment gewoon nog niet is. Vandaar mijn roep ook dat AMD wel moet opschieten. Want de 1080 en 1070 liggen inmiddels al een tijdje in de schappen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 januari 2017 11:55]

Ik had die reactie aangepast, voordat jij je post geplaatst had. Je was 4 min bezig met je bericht, in die tijd kan ik mijn post wel aanpassen.

Je beweert continue onwaarheden betreffende mijn persoontje, en als ik daar geïrriteerd door raak beschuldig je me van kinderachtig gedrag. Moeilijk figuur ben je.

Je blijft maar beweren dat ik zei dat
Nvidia bewust de levering laag houd, om zo vraag te creëren
Ik heb nooit gezegd dat ze dat bewust deden. Ik zei enkel dat ze moeilijk leverbaar waren, en daarom uitverkocht (in een reactie op de stelling dat ze verkopen als warme broodjes).
Dit heb ik direct opgezocht, bleek niet zo te zijn. Ze waren simpelweg uitverkocht omdat ze goed verkopen, niet vanwege slechte leverbaarheid.
Prima verder, maar ga niet vervolgens mij ook nog lopen zwart maken. Das echt te kinderachtig voor woorden.
Zoek jij maar eens op wat "hypocriet" betekent. En jij bent degene die perse tegen mij in moet gaan, omdat je nog steeds in je hoofd hebt zitten dat ik een bepaalde stelling aannam, wat simpelweg een aanvulling op jouw vluchtige aanname's waren.

En dan TOCH weer aan het einde van je bericht Nvidia promoten hé. Hij kon het niet laten hoor.
Ik hou helemaal geen Nvidia praatje ik benoem gewoon de redenen waarom deze GPU's momenteel erg in trek zijn.
Zie je het zelf nu niet? Echt niet?
Vandaar mijn roep ook dat AMD wel moet opschieten. Want de 1080 en 1070 liggen inmiddels al een tijdje in de schappen.
*diepe zucht*

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 2 januari 2017 15:40]

Wel interessant dat meer fabrikanten nu komen met docking stations voor video kaarten :) zou mooi zijn als het wat betaalbaarder wordt en ook de goedkopere laptops thunderbolt krijgen. Dan is het wel een mooie oplossing om mobiel te zijn en je niet te hoeven behelpen met zwakkere videokaarten
offtopic:
Je kon ze al kopen als je even zocht op google. Ze kosten 50¤ alleen de stroom is een probleem. Dat word een extra stopcontact want je laptop kan die kracht niet leveren. Of een soort adapter. Maar een videokaart tegenwoordig gebruikt rond de 300W dat is niet niks
Een dock voor een videokaart voor ¤50? Daar wil ik wel eens een link van zien dan!
ik denk dat hij deze bedoeld:
https://www.aliexpress.co...t/221491_32224849158.html

mogelijk kan je dan via
https://www.alibaba.com/p...ini-PCIE_60370338172.html
die adapter ook bij laptops zonder beschikbare mini pci-e sloten.
een externe gpu aansluiten

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 31 december 2016 12:39]

Uit de eerste: "Support for PCI-E X16, the actual X1 mode (according to different notebook configuration can be upgraded to X2 mode)" Compleet waardeloos.

Leuk dat het kan, praktisch is dit helemaal niks waard. De echte videokaart docks kosten niet voor niks 3 a 400 euro. Die werken namelijk via Thunderbolt 3 met een doorvoersnelheid van 40Gbit/s. PCI-E x1 haalt 250MB/s. :)
Ik was ook sceptisch over zo'n PCI-E dock, maar toch besloten er 1 aan te schaffen in combinatie met een GTX1050. Dit voor mijn iniemini 1.3 liter pc met i7-6700 http://global.shuttle.com/main/productsDetail?productId=1946

Deze Skylake ondersteund PCI-E 3.0, en de GTX1050 verbruikt maar 80% van de beschikbare bandbreedte :*)
Op PCI-E 2.0 zou het niet gaan, maar op PCI-E 3.0 is er nauwelijks performance verschil tussen 16X of 1X voor een GTX1050. Geen hoogvlieger deze kaart, maar voor een beetje casual gamen is hij echt wel snel genoeg naar mijn mening!

Oftewel "praktisch niks waard" is absoluut niet correct.
Dat had ik niet verwacht. Ik heb niks gezegd!
weet dat die goedkopere niet veel waard zijn.

maar voor een oude notebook uit 2008 is het mischien nog een leuke upgrade.
maar voor hedendaagse notebooks is het een nutteloos ding. kan je beter een dock eraan koppelen.

bij zo'n duur dock
(kan ik mischien ook aan mijn asus N76VZ, moet dan mogelijk wel 2 usb 3.0 poorten opofferen maar ja dat is geen probleem)

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 31 december 2016 13:10]

Maar dan kan je er al geen Nvidia kaart in stoppen die hebben minimaal x8 lanes nodig. En AMD geloof ik x4.
Leuk idee en bij pci-e 3.0 met minder dan x16 prima haalbaar voor niet bepaald high-end hardware.
Helaas werkt de adapter die je aangaf op usb 3.0 en daar worden geen pci-e lanes beschikbaar op gesteld, hij is dan ook naar msata terwijl het dock mini pci-e gebruikt (allebij dezelfde formfactor). Een sanity check zal je dezelfde informatie geven, theoretische throughput van usb 3.0 is ongeveer gelijk aan pci-e 2.0 x1.
Ik weet niet welke videokaart jij hebt, maar ik ben blij dat die van mij netjes rond de 100 Watt blijft :P
300W? Het is geen 2014 meer.
Betaalbaalder? Laten we eerst beginnen met verkrijgbaarder. Ze zijn al vrij lang op de markt, alleen in Europa nergens te koop.
Raar dat er nog steeds DVI op zit, als je zoveel geld kun veroorloven voor een GTX 1080 kun je het je ook wel veroorloven om een HDMI of DP monitor aan te schaffen? Zou allicht de airflow ook ten goede komen..
Ik vind het niet raar. Een goede PC-monitor gaat een flink aantal jaren mee. Mijn vorige monitor, een 30" 2560x1600-scherm van Dell, heeft het 9 jaar uitgehouden en had alleen DVI. Ik lette er echt wel op dat elke videokaart die ik kocht een DVI-aansluiting had. Het is dat die monitor dit jaar overleed, want anders had ik mijn huidige GTX1080 daarop aangesloten. Ik ga niet nieuwe hardware kopen enkel omdat ik het me veroorloven kan, er moet wel een goede reden zijn om te upgraden.
Dan gebruik je gewoon een HDMI naar dvi kabel. Een dvi poort op een videokaart is gewoon niet meer nodig en veel te groot.
Waarom je -1 krijgt is mij een raadsel, want wat je zegt klopt gewoon en is on topic, zoveelste voorbeeld van dat de moderators niet doorhebben dat het huidige systeem niet gebruikt wordt zoals zij dat graag willen.
Mee eens, zitten helaas erg veel zuurpruimen op Tweakers tegenwoordig die alles naar beneden modden wat niet van de zelfde mening is toegedaan als zij zelf.

Ontopic: ik weet niet of er nog vertraging op kan treden door het gebruik van verloopjes maar dvi -> hdmi is beide digitaal toch?

[Reactie gewijzigd door 1nsane op 31 december 2016 20:04]

Geen vertraging. HDMI is eigenlijk in de basis dvi met audio plus wat andere trucjes zoals HDMI-cec en ethernet over HDMI. Dus die komen dan niet door, maar die had je met dvi dus sowieso niet gehad.
Hdmi kan pas 4k aan vanaf versie 2 terwijl dvi dual link wel een aantal 4k modi ondersteund
Dual link inderdaad. Single HDMI VS single DVI komt op hetzelfde neer. De hoofdreden dat HDMI er is gekomen is dat DVI geen makkelijke stekker is, er geen audio overheen kon en het belangrijkste: HDCP.
Eens, daar moet echt wat mee, zo verloederd de discussie.
Wat een onzin zeg. Dus jij bepaald even voor andere mensen dat ze maar een nieuwe kabel of een dongle moeten kopen omdat jij vind dat ze DVI niet horen te gebruiken omdat je de connector 'te groot' vind. Te groot voor wat? Alsof het nu ineens niet meer in je PC past... Hoe heb je last van een extra connector? Of vind je het gewoon niet mooi?

Gelukkig denken die fabrikanten wat verder na en bieden ze gewoon keuze zolang het kan. Die zien dat ze zat ruimte beschikbaar hebben en bieden dan logischerwijs ook DVI aan, want het past en ze weten dat er zat mensen zijn die nog DVI gebruiken. Zo kan de klant gewoon altijd aansluiten zonder te klooien met verloopkabels/dongles die ze dan weer speciaal moeten gaan kopen, of die leverancier zelf mee moet gaan leveren. Dat heet gebruikersvriendelijk zijn...
Als het belangrijk was geweest voor de airflow dan hadden ze ook de 3 DP aansluitingen door Mini-DP kunnen vervangen en de DVI verplaatsen naar de onderste rij. Blijkbaar maakt het dus niet uit...

Daarnaast; waarom zou je jezelf beperken (door DVI weg te laten)? Er is nogsteeds markt voor DVI aansluitingen op kaarten en die markt laten liggen is helemaal nergens voor nodig.
Nee als ik 700 euro uitgeef betekend dat niet dat ik automatisch nog meer geld heb, misschien heb ik wel een jaar moeten sparen voor die 700 euro?
Ik heb zelfs nog een monitor staan die op VGA werkt, die zit met een verloopstukje op DVI aangesloten. Prima scherm nog steeds.
Een scherm met alleen vga op een dure gaming kaart aansluiten lijkt me dan toch zonde. Dat is als hele dure velgen en banden onder een versleten kadett leggen.
Tegenwoordig is het ook niet raar meer om meerdere monitors te gebruiken.
En als ik mijn dure monitor gebruik om te gamen, en het 2de scherm voor ts, temperatuur en verbruik monitoren etc. Heb ik daar geen duur scherm voor nodig. En als je toevallig nog een goedkoope oude monitor hebt liggen die daar goed genoeg voor is, ben ik alleen maar blij dat ik deze gewoon nog kan gebruiken i.p.v. een nieuwe monitor erbij moeten kopen.

Zelfde voor iemand die een mooie nieuwe pc koopt en nog 1 of 2 maandjes door moet sparen voor een mooie monitor, ben je toch blij dat je de pc alvast kan gebruiken.

Voor de meesten zal het inderdaad onnodig zijn, maar zolang het niet in de weg zit, waarom moet het er dan uitgehaald worden.
Simpel: vooruitgang. Soms blijven hardware fabrikanten zo lang vasthouden aan oude standaarden dat nieuwe en betere standaarden geen kans krijgen. Het is nu gewoon tijd voor USB-C / thunderbolt 3

[Reactie gewijzigd door cmegens op 1 januari 2017 09:58]

Simpel: vooruitgang. Soms blijven hardware fabrikanten zo lang vasthouden aan oude standaarden dat nieuwe en betere standaarden geen kans krijgen. Het is nu gewoon tijd voor USB-C / thunderbolt 3
Totdat de klant besluit om de GTX1080 van je concurrent te kopen omdat die wel een DVI-I aansluiting leverde. Daar sta je dan met je mooie kaart met alleen maar mini-dp aansluitingen, terwijl je concurrent zijn winst nog eens natelt.
Ik wil gewoon single slot IO. er zijn mogelijkheden genoeg om via (mini)DP omvormers te werken, dat het niet nodig is 2 DVI poorten naast/boven elkaar te zetten.
Zet er nog een, met 2 (mini)DP's naast en je hebt toch wel voldoende voor een mini ITX setup.

Mensen die meer nodig hebben, gaan vaak naar een ander soort kaart kijken.
De nood om een monitor te vervangen is doorgaans minder dan die om een videokaart te vervangen.
Ben benieuwd naar de koelprestaties van dit beestje; gezien de grote varianten makkelijk 70+ halen en downclocken verwacht ik eigenlijk dat deze ook snel gaat doen met de wat zwaardere games zeker met 1/3de minder koelribben/heatpipes.
Als de koeling van dit kaartje ook nog efficiënt en stil is, dan hebben ze een winner denk ik :)

Bij deze kaarten moet de koeling eigenlijk beter zijn dan bij de grote versies, ze komen meestal in kleine behuizingen terecht die ook warmer zijn door de mindere airflow.

Ben wel blij dat Zotac blijft inzetten op kleine maar performante hardware , zit zelf nog steeds met een mini-itx pc met moederbord en videokaart van Zotac en ben er heel tevreden over.
Maken ze een mooie korte PCB die binnen ITX afmeting blijft, gaat er vervolgens een stuk grotere koeler op. Zo past ie dus vaak weer niet in een klein ITX kastje, jammer.
Inderdaad heel jammer. Was al blij geworden dat ik niet hoefde te 'settelen' voor de GTX1070 Mini ITX van Gigabyte, maar nu zou ik mijn scratch-build alsnog moeten vergroten.
Nu nog even een LP zoals deze : pricewatch: Zotac GeForce GT 730 2GB GDDR5 LP of dat ze er één tussen versie(GTX1080) van maken.
Ik denk niet dat ze de koeling voor een gtx1080 op een korte half height kaart kwijt kunnen. De gt730 was een low end kaart en heeft veel minder nodig.
Nu ik erover nadenk, ik denk dat zelfs alleen het pcb op half height met veel grotere koeler/waterkoeling vrij lastig gaat worden omdat je gewoon niet alle componenten op zo'n klein oppervlakte kwijt kan.
De GT730(Titan) zou je onder de noemer "low end" kunnen plaatsen, maar zoals de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP kunnen ze toch met de Titan chip, leuke prestaties weg zetten.

Er zijn met de LP veries enorm veel gaten tussen de series en het is leuk om iets te kunnen spelen met minder energie verbruik in gedachte. Ik heb mijn R9 290 kaart haast niet meer in gebruik (300Watt).

@Wazigeside
pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP

Dat is volgens mij de krachtigste low profile kaart
Inderdaad en even overheen gekeken. Bekijk ook dat stroom verbruik van 75 Watt. Er zijn dan best veel gaten in het stroom verbruik ;)

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 31 december 2016 18:56]

pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP

Dat is volgens mij de krachtigste low profile kaart

[Reactie gewijzigd door Wazigeside op 31 december 2016 18:51]

Kan dit alleen maar toejuichen als mini-itx persoon :)
Nu hopen dat er ook ooit een RX 480 mini itx variant komt!
Vast een stomme vraag, maar is er nou eigenlijk nog een reden om een 30cm+ kaart te kopen als deze kleine net zoveel power en aansluitingen heeft als een grotere?

Die koeler steekt wat uit over de kaart, dus ook die koelers hoeven niet veel meer herrie te maken dan een full size kaart?

Of zal de prijs ervan hoger liggen dan een 'gewone' 1080?
Deze is toch wel wat lager geclockt dan de volwaardige GTX 1080. Dus wil je het maximale eruit halen dan zul je alsnog de langer veriant nodig hebben.
Deze is hoger geclockt dan de referentie modellen van NV.

Om nou OC editie's van leveranciers als uitgangspunt te nemen is wel erg krom. Want welke OC editie van welke leverancier neem je dan als uitgangspunt? Er zijn ettele tientallen verschillende allemaal op andere clocks.
Met boost clock je de normale gtx1080 met gemak op 2000Mhz met dit soort kleinere kaartjes is dat gewoon niet haalbaar zonder dat de kaart (te) warm wordt of dat de fans bij normaal gebruik al herrie gaan maken omdat ze de hitte niet kunnen wegvoeren.

Om het reference model als uitgangspunt te gebruiken vind ik ook wat krom omdat dit meestal veel lager is dan wat de kaart zou aankunnen.

Waar ik dan enorm benieuwd naar ben; is deze kaart nog wat te geraken zodat de werkelijk haalbare clocks van de grotere kaart gehaald worden?

(Er wordt alleen een link gelegd naar de output aansluitingen het is dus geen reference model zoals het misschien doet lijken, en dus fabriek af al afgestemd op het compacte ontwerp)

[Reactie gewijzigd door downcom op 31 december 2016 16:36]

Lijkt me vrij logisch dat de prijs van deze kaart hoger ligt dan de standsard kaart.
Als je kijkt naar de 1070 variant van Zotac is de mini juist de goedkoopste van allemaal.
Waarschijnlijk heeft dit ook veel te maken met vraag. Veel mensen kopen een kast met raam en willen juist een grote videokaart omdat dit mooier eruit ziet. Ook in de mini itx systemen tegenwoordig zijn de meeste kasten erop ingericht dat een volledige videokaart past, kijk naar een fractal node 202.

Weet natuurlijk niet hoe lastig het is een nieuw PCB te ontwikkelen en welke R&D kosten hiermee gemaakt worden.

Maar mij lijkt als je voor een echte mini systeem gaat je liever een blower koeler erop wilt die de hete lucht uit de kast blaast dan deze koeler die de hitte in de kast laat.
Hoe meer er verkocht worden hoe goedkoper de kaart kan zijn. Ze kunnen dan de r&d kosten spreiden over meer exemplaren. Jouw conclusie spreekt zich een beetje tegen.