Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zotac komt met kleine GTX 1080 Ti-videokaarten

Door , 65 reacties

Zotac komt met twee GTX 1080 Ti-videokaarten die slechts 21cm lang zijn. Er komt een variant met luchtkoeling en een AcrticStorm-versie met een waterkoelblok. De kaarten zijn zo'n 5,5cm korter dan de referentieuitvoeringen van de 1080 Ti.

Beide kaarten zijn voorzien van twee achtpinsstroomaansluitingen. Details over snelheden heeft Zotac nog niet gegeven. De versie met luchtkoeling heeft twee fans en de koeler lijkt vergelijkbaar met die op de Zotac Mini-uitvoeringen van de GTX 1070 en 1080. De versie voor waterkoeling heeft een kleine versie van het waterkoelblok dat Zotac op zijn ArcticStorm-kaarten zet.

Nvidia's referentiemodel van de GTX 1080 Ti heeft een lengte van 266mm en veel varianten met aangepaste koelers zijn nog een stuk langer. De Zotac AMP Extreme-uitvoeringen zijn bijvoorbeeld 325mm lang. De nieuwe mini-uitvoeringen van Zotac hebben een lengte van 211mm.

De kleine 1080 Ti-kaarten zijn enkel nog op renders te zien, maar waarschijnlijk toont Zotac ze op de Computex-beurs die volgende week van start gaat. Wanneer de kaarten verschijnen en tegen welke prijs is nog niet bekendgemaakt.

Reacties (65)

Wijzig sortering
Beter ook. Begreep nooit waarom die kaarten altijd zo gigantisch moeten zijn
Enig idee hoeveel printbanen er nodig zijn?
Plus een klein pcb heeft geen nut als er een beul van een koeler op zit. Maakt dingen nodeloos ingewikkeld en duur als je een klein pcb gebruikt.
En verder snap ik niet dat mensen een kaart die de warmte in de kast dumpt juist in een klein ding willen proppen. Of je krijgt warmteproblemen en/of veel geluidsproduktie.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 26 mei 2017 12:48]

Nee precies. Een oplossing zou zijn een kaart te maken met een laptop-koeler, die net als bij een laptop alle warmte naar buiten pompt via het 2e bracket. Maar die ben ik nog nooit tegengekomen. Er gaat altijd een groot gedeelte van de warmte de kast in.
ah die goede oude tijd van de NV Silencer:

https://static.arctic.ac/media/catalog/product/n/v/nv_silencer_4_rev2_g00.png

(redelijk) Stil en heerlijk koel, maar met de vermogens van huidige videokaarten niet meer te doen.

BTW: Artikel over blower-coolers vs. open-air coolers:
http://techbuyersguru.com/video-card-comparison-blower-style-vs-open-air-coolers

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 26 mei 2017 13:10]

Arctic maakt nog steeds de beste Air Coolers voor Videokaarten.

Ik koop altijd een reference kaart met arctic accelero erbij. Vertrouw reviews niet als het op geluid aan komt.

Gebruik al zeker 15 jaar Arctic voor me GPU.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 26 mei 2017 14:17]

Ik ga in principe altijd voor prestaties, maar die Arctic dingen zien er niet uit, de Twin Frozr op mijn 1080ti houd hem onhoorbaar op max 69C en dat is meer dan prima. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar nog wat extra geld tegen aan te smijten voor een aftermarket lucht koeler. Doe mij dan dan maar een water blok met een founders edition.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 26 mei 2017 16:23]

Heb een gesloten kast onder me bureau, dus zie er niks van.

Mijn 1070 word maar 59C na een uurtje Heaven op 2088 MHz, en dan draait de fan maar op 35%.

Verder komt er geen water in mijn Kast... ever.
Arctic maakt nog steeds de beste Air Coolers voor Videokaarten.
...
Vertrouw reviews niet als het op geluid aan komt.
Dus onafhankelijke reviews moeten we niet vertrouwen maar jou wel?
Hij slikt 'ik' in in zijn post.
Lijkt me duidelijk.
Jij zoekt gewoon reffrence/founder editions. Of blower style coolers. En die zijn prima te vinden. Alleen worden warmer en maken meer herrie. En daarom zelden gekocht
ZIjn dat niet external exhaust kaarten? EVGA heeft die volgens mij gewoon.
Kleine grafische kaarten zijn naar mijn mening interessant en bestemd voor kleine behuizingen. Mensen hebben niet altijd de ruimte voor een grote kaart zoals een Strix. Dus een totaal andere use case.
Dat snap ik best, je leest alleen over het punt van warmte in de kast dumpen heen. Dan zou ik dus voor een versie gaan die naar buiten blaast.
maar dat valt tegenwoordig ook wel mee, licht aan je airflow. Als je een superkleine dichte kast neemt, oke. Maar als je een beetje kijkt naar hoe je de airflow van die kleine kast kan verbeteren hoeft het helemaal niet warm/luid te zijn. Zelf vind ik tot de 70 gewoon accepteerbaar
Waarom zou je de kleine uitvoering willen als je toch geen super kleine dichte kast hebt. Waarom zou iemand die een kaart van bijna 1000 euro kan/wil kopen een kleine kast hebben?

Ik denk dat het een "Omdat het kan" marketing ding is. Het laat zien hoe indrukwekkend de stap van Nvidia is naar de kleinere productie. Leuk.
Ik vind zelf die grote ATX kasten niet mooi, het liefst Mini ITX en dan bijv. de Dan A4 (die heeft dan vrij goede koeling) en vroeger had ik de Raijintek Metis (die is toch wel warmer) en daar haalde ik ook wel "oke" temperaturen mee.

Maar deze kaart zou ik ook graag willen (alleen ik wil het geld er niet voor uitgeven, en AMD fanboy :3) in een mooi Mini ITX kastje zoals de pricewatch: BitFenix BitFenix Portal Closed Wit (al kan hier ook een grotere kaart in, en zou ik dan ook een grotere kaart kopen)

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 26 mei 2017 13:19]

in die Bitfenix passen 29 van de 37 1080ti's dus die heb je niet nodig.

pricewatch: Lian Li PC-Q19 Zwart

Dit is er een waar momenteel geen 1080ti's die kleiner als 38cm zijn. En daar kan deze een mooie uitkomst voor bieden.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 26 mei 2017 13:31]

Eigenlijk begint het eens tijd te worden dat die graka leveranciers eens gaan werken aan efficiëntie op het gebied van energie gebruik, en er voor gaan zorgen dat niet het overgrote deel van die energie in warmte wordt omgezet.
Is niet specifiek een graka probleem. Alle chips werken in de basis op dezelfde manier en dat heeft als nadeel dat de gebruikte energie uiteindelijk voor 100% in warmte word omgezet.

Dan moet er een alternatief voor de transistor komen, is zwaar onderzoek naar maar is voorlopig toekomstmuziek
Ik snap je punt, maar ik heb zelf bijvoorbeeld een kleine case in mijn TV-meubel staan, waar je wel voor een kleinere GPU moet gaan omdat het simpelweg niet past.

Heb er uiteindelijk een EVGA 1070 in kunnen krijgen, aangezien dat - destijds - de kortste was. Gelukkig is die ook nog eens heel stil, ik vraag me af hoeveel dB deze kaart maakt onder load.
In een kast zoals de NFC S4 mini of de DAN A4 is het eigenlijk geen probleem.
Beide kasten zijn super klein voor de hardware die ze toelaten, maar omdat de GPU en CPU dicht hij de geventileerde wand zitten maakt het niet zoveel uit.

Ik ben al lang overgeschakeld naar ITX, geen seconde spijt van!
Nooit problemen gehad met warmte/geluid als je de build goed plant :)
Koeling is de grootste factor. Het zal mij dan ook niet verbazen als deze versies geen factory overclock hebben zoals hun grotere broers, sterker nog ik denk dat ze zelfs teruggeklokt zullen worden omdat het anders gewoon niet te koelen is.
Volgens mij is het PCB van de Zotac Mini kaarten ook vergelijkbaar met het referentie model qua power delivery, dus je zal inderdaad geen dikke overklokbare kaart met een in het begin-tiental aantal powerfases erop. Dit is echt voor de mensen die veel power in een klein kastje willen proppen.
Koeling; hoe meer fans en heatsinks op de kaart passen, hoe beter de koeling. Hoe beter de koeling, hoe overklokbaarder (of GPU BOOSTbaar in nvidia's termen) de kaart is.
Ik zou zeggen omdat de luchtgekoelde kaarten een groter koeloppervlak nodig hebben om acceptabele temperaturen te hebben. Ik verwacht niet dat de kleine koelblok van zotac evenveel warmte kwijt kan met acceptabele geluidsdruk. Er zal wel ingeleverd moeten worden in overclockpotentieel en de maximale hitte.
Nou, het komt erop neer dat je die componenten ergens kwijt moet. Dit is de Zotac AMP Extreme 1080Ti zonder heatsink. Als je hiervan 11cm eraf knipt heb je ineens heel wat minder ruimte voor all die hete onderdelen. Misschien hebben ze op de kleine niet eens 14 VRMs om ruimte te besparen aangezien je met 1 VRM al gelijk 3 andere componenten er naast niet hoeft te hebben.

Daarnaast, een kleinere board betekent ook dat de verdindingen dichter op elkaar zitten en dus veel precieser moet zijn bij het maken. Die kosten komen nog eens bij de Quality Control terug. Een groter board heeft daar minder last van.
Ben benieuwd of de prijs per centimeter gelijk blijft. Vind die kaarten altijd zo duur.
Wat verwacht je van top of line chipsets?
pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC

is BV vele malen goedkoper. Maar ook een fractie van de kracht.
Tsja, today's top line is tomorrow's trash. De prijs van GPU's is de pan uitgestegen, je betaalt zes tot negenhonderd euro voor een kaart die om het half jaar van een nieuwer broertje voorzien wordt. Als je d'r nu wat cryptocurreny mee maakt verdien je er tenminste nog iets van terug. Al zijn cryptocurrency nou niet bepaald milieuvriendelijk ...
De meeste kaarten blijven ongeveer 12 maanden zijn geld waard. je kiest zelf voor een 600-900 euro kaart. Die waren er 10 jaar geleden ook al. Dus ik zie het probleem niet echt. En zoals ik al aangaf. Zijn er ook minder krachtige kleine GPU'S waar je ook prima op kan gamen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 26 mei 2017 17:03]

...
Die waren er 10 jaar geleden ook al. Dus ik zie het probleem niet echt. .
Het feit dat iets er 10 jaar geleden ook al was betekent niet dat het nu geen probleem zou kunnen zijn. Voorbeelden te over.

Maar goed, dat terzijde. ik heb een 1080 kaart in de aanbieding. Half jaar oud en over te nemen tegen aankoopbedrag. Interesse?
Waarom zou ik? Ik heb momenteel genoeg aan mijn r9 290. En genoeg andere grote uitgaven die er aan komen. Maar ik zie geen probleem. Je kan gamen op een kaart van 150 euro. Of 800 euro. Ik zie daar geen probleem is. Maar ik vermoed dat zelf een probleem hebt. Het ik wil het snelste van het snelste syndroom.
Die vergelijking gaat niet op dan. Als een kaart per centimeter even duur is dan zou een compacter model goedkoper uit moeten komen, terwijl er volgens mij meer engineering gaat zitten om alles op zo een kleine pcb te krijgen
Kan iemand NVIDIA vertellen dat 2007 af is gelopen en dat DVI niet meer bestaat? Als ze die dikke frikandel van een poort nou gewoon eraf laten kunnen fabrikanten met gemak single-slot kaarten produceren. (i.c.m. een waterblok)

[Reactie gewijzigd door GuusFrenken op 26 mei 2017 12:28]

Volgens mij spreek je van "persoonlijke voorkeur". Ik zie niet zitten dat men dan adapters moeten gaan gebruiken voor "oude" DVI schermen met de kans dat ze door gaan hangen en zaken kunnen breken.

Onlangs nog iemand gezien dat een Displaypoort heeft verknalt omdat hij dacht dat het net zo vast zat als een HDMI, maar de stekker zijde bleef 'mooi' in de mobo zitten.
Als je een 1080 Ti koopt neem ik aan dat je een 1440p/4K monitor met DisplayPort hebt.
En grote kans als je een 1080p monitor hebt je ook een monitor er naast heb voor je stream of youtube/netflix/spotify.

Of we doen gek en je gamed op pricewatch: Dell C8618QT Zilver, Zwart of een mooi Beamer die geen displayport heeft. En een wat ouder hdmi 1.4. Dan ben je blij met je DVI aansluiting. Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen een extra aansluiting verkiezen boven een singel slot. En zijn maar bar weinig(als ze er überhaupt zijn die) moederborden die 2 GPU'S op de plek van 1 dual slot kunnen plaatsen. OF bar weinig kasten die maar 1 slot kunnen hebben. De meeste hebben gewoon ruimte voor 2.
Zoveel hypotheses. Mensen met een 1080ti hebben ook een dikke monitor staan, en gamen niet snel op hoge latency. Die ene keer dat je in je thuisbios gamed, een converter/verloop stuk is geen ramp. Een irritante dvi aansluiting op je kaart wel.
Net als ps/2 poorten, waarom? Als je dergelijke verouderd apperatuur gebruikt. Upgrade maar ff niet dan. Dan werken al je floppy's niet meer dadelijk... 8)7
Ps/2 poort op OC mobo is helemaal niet zo vreemd. Die werkt namelijk ALTIJD. Ook als je je Bios om zeep heb geholpen en USB drivers laden niet lekker. Been there Done that. En hoevaak komt het nu voor dat je een 1080ti als Singelslot wil hebben? Ook vrijwel niheel.
Het gaat om vooruitgang. Niet stil blijven staan.

Hoe sloop je de bios nu weer? Er zit nagenoeg altijd een reset functie op een mb, en tegenwoordig heb je vaak duel bios.
Of heb je het over een incident van jaren terug?
Oh nee. Juist UEFI plankjes zijn er vatbaar(der) voor dusdanig in de soep te lopen dat USB tobo's niet lekker werken. Ik heb nog een PS/2 tobo liggen voor bij m'n huidige z68 build; niet hypermodern, maar gewoon modern UEFI-gebaseerd - en daar heb ik het al meer dan eens meegemaakt dat een héél normaal USB bordje niet meer werken wilde.

Minstens één keer bood een reset-jumper geen soelaas, maar na met een PS/2 plankje een beetje met diverse settings gespeeld te hebben werkte alles weer. Hoe? mij niet vragen. Maar het werkt echt, zo hier en daar ;)
Ja bedacht me later ook, als ik kijk tegen wat voor obstakels ik ben aangelopen in mn desktop carriere. Voorbgereid zijn is altijd goed.
Maar is het wel vooruitgang? Lijkt mij eerder achteruitgang. Maar daar verschillen duidelijk de meningen.
DVI ondersteunt gewoon 1440p.
ehmm, nee? ik heb een 1080TI en ik heb 2 1920x1200 en een 1920x1080 scherm.
ik gebruik hdmi, dvi en displayport om ze alledrie aan te sturen.
Pas sinds de snellere varianten van displayport en HDMI kan DVI vervangen worden. Lange tijd haalden die niet de snelheden van een dual-link DVI verbinding.
Nadeel van DVI is dat het maar 8-Bit kleuren aan kan.

DVI is aan het uitsterven.
Net als alle vervangende standaarden toen ze net op de markt kwamen.
Spreek voor jezelf. DVI is nog steeds een van de populairste methodes om je beeldscherm aan te sluiten :S
Waar baseer jij dat op?
Op dat de helft van de goedkope monitoren alleen maar DVI hebben.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zie in de praktijk vaak vga & hdmi op goedkope schermen. Dvi zie ik steeds minder. Maar ik kan de cijfers ook niet onderbouwen ;)
Zoals ik hieronder al had gezegd, als je een dergelijk kaart koopt (de goedkoopste 1080Ti in de pricewatch begint bij de 730eu) dan komt de kaart pas tot zijn recht als je er een HDMI of DP monitor erbij neemt. Met de lagere resolutie van DVI ben je beteraf als je er een goedkopere kaart pakt. Je hebt wel 730eu voor een GPU maar geen geld voor een nieuwe monitor? Dat vind ik een beetje rare situatie, het lijkt erop alsof iemand dat een 1080Ti wil hebben om er een te kunnen hebben.

Al die andere usecases die hier zijn genoemd zijn onzin. Crypto mine, is deze kaart niet kosteneffectief. Streaming setup, HDMI werkt niet i.c.m. DVI, je bent beteraf met een DP naar DVI dongle.

Dat er wordt geclaimed dat DVI een van de meest gebruikte poorten is vind ik sterk, maar goed ik laat het daarbij. Het is gewoon onzin om zoveel geld te pompen in een GPU zonder dat je een monitor hebt waarmee die kaart tot zijn recht komt.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 28 mei 2017 15:33]

gebruik DVI dagelijks.
Fabrikanten kunnen al kiezen om een poort weg te laten.
De third party bedrijven kunnen gewoon die poorten er af laten, hoor. Doen ze niet, want DVI wordt nog vol op gebruikt.
?
Ik heb een 27" 120hz monitor zonder hdmi 2.0 of DP.
Wil ik die 120 hz halen moet ik DVI hebben. Of weer een dure actieve DP/DVI verloop gaan halen.
Dus misschien dat iemand jou moet vertellen dat er meer klanten in deze wereld zijn met andere eisen.
Bij deze.
Dat hoef je niet aan nVidia te vertellen want de Founders Edition van de 1080TI heeft de DVI poort niet, hierdoor is een een geschikte kaart om met een waterblock singleslot te maken.

https://shop.aquacomputer...miubtu1dod061cu10ohsh1t1b

Ik vind het ook maar raar dat makers van dit soort highend kaarten DVI connectors erop doen. Misschien handig als je een oude monitor ff wil testen of voorlopig geen geld hebt om een nieuwe monitor te kopen maar een dergelijke kaart komt pas tot zijn recht op 4k resoluties, iets wat DVI niet kan.
En wat weerhoud je ervan het zelf ze doen? Of nog beter. Wat is het voordeel? 99% van de moederborden heeft "er geen of vrij nutteloze slots zitten.
vind dit wel interresant.....ga in de nabije toekomst een kleine PC bouwen voor VR, dus een krachtige videokaart is noodzaak.
Waarom klein? Omdat de PC telkens verhuist moet gaan worden van de woonkamer naar de VR kamer....ik gebruik nu 2 aparte PC's, maar aangezien ik op beide plekken performance nodig hebt gaat dat wel aardig in de papieren lopen, dus nu wil ik 1 kleine portable PC bouwen, en daar lijkt deze kaart uitstekend geschikt voor!
Het zal me niets verbazen dat Zotac ook nog een Low Profile kaartje ervan maakt. Zotac is toch wel een merk dat speciale kaarten en mobo's uitbrengen. Zelf deze van iemand gekregen en het is een top ding: V&A aangeboden: Zotac GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition 4GB
Ik zie Zotac hier vaak in de winkel liggen, maar het is bij mij nog geen huishoud naam. Zocht twee weken terug nog naar een ITX size kaart voor mijn CM Elite 110. Prijs was geen issue, maar uiteindelijk toch voor een MSI 1070 gekozen ipv een Zotac 1080 omdat ik dat merk niet ken.
Zelfde hier :) ipv een 1080 Zotac , een asus 1070 OC ,
MSi ... mja ik heb er erg veel problemen gehad toendertijd met hun athlon 64 moederborden, maar de negatieve gevoelens blijf je toch behouden.
Ik heb zelf MICRO atx fractal 1100.. met 1080ti FE..... wordt max 60 fan speed met gamen, draait dan op 1600mhz minimaal.
ben zelf geen fan van grote pc kasten etc.... leuk dat ze moeite doen voor MINI atx configuraties

[Reactie gewijzigd door A87 op 26 mei 2017 20:37]