Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zotac introduceert GTX 1080 Ti ArcticStorm met waterkoelblok

Door , 63 reacties

Zotac brengt een GTX 1080 Ti uit met zijn ArcticStorm-koelblok voor custom loop-waterkoeling. Het full size waterblok bedekt de hele videokaart en koelt alle componenten. Aan de achterkant is een zwarte backplate geplaatst.

In het waterblok zijn rgb-leds geplaatst en met meegeleverde software kan de kleur ingesteld worden. De koperen basis staat in contact met de gpu en de geheugenchips, en het blok heeft G1/4-fittingen voor het aansluiten van een radiator en pomp.

Zotac geeft de gpu een baseclock van 1506MHz en een boost naar 1620MHz. Dat is nauwelijks hoger dan de referentiesnelheden van 1480 en 1582MHz die Nvidia opgeeft. Met de waterkoeling en een pcb dat is voorzien van een 16+2-stroomfaseontwerp moet de kaart echter het nodige overklokpotentieel bieden.

Wanneer de Zotac GTX 1080 Ti ArcticStorm in de winkels ligt en tegen welke prijs, is nog niet bekend. De 1080-uitvoering met hetzelfde koelblok, die in augustus vorig jaar werd aangekondigd, is momenteel te koop voor zo'n 730 euro.

Zotac GeForce GTX 1080 Ti ArcticStorm

Reacties (63)

Wijzig sortering
Snelle kaarten die 1080TI's, maar voor gemiddeld 800+ euro wacht ik wel op Vega en kijken wat die voor prijs krijgt. De 1080ti loopt niet weg dus als een maandje wachten misschien wel meer als ¤100 opleverd, dat is lekker meegenomen.
De eindeloze cycle van wachten op sneller, beter en goedkoper ;)
Nee hoor, als Vega bv in december pas komt dan gewoon de 1080TI halen. Als je de performance nodig hebt.
Maar Vega komt binnen een paar weken geen maanden, dus dan is het het wachten waard.
Tja... https://gathering.tweaker...message/48422927#48422927 :+
@Sp3ci3s8472 :p

Ik zou nu overigens vooral willen aanraden om juist wel even geduld te hebben...

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 12 mei 2017 14:30]

Haha, inderdaad oude geruchten :p. Laten we hopen dat het voor de concurentie en prijzen eerder is!
vega is confirmed om voor het einde van Juni uit te komen
Confirmed? Ik ben benieuwd welke bron je hebt. Ze zeggen dat ie q2 geleverd gaat worden, maar dat is nog niet confirmed.
Misschien gepresenteerd, maar daadwerkelijk het kunnen kopen zal minimaal december zijn, zo niet volgend jaar pas.
Ligt eraan hoe lang je wacht imo. Volta zal nog zeker een half jaar duren maar wachten op Vega zou ik nu ook doen als ik van plan was mijn gpu te vervangen.
Normaal zou ik het met je eens zijn, maar Vega is wel potentieel het waard om op te wachten. Vega is natuurlijk een wat andere situatie.

Het kan natuurlijk ook compleet overhyped zijn en het niet waard blijken te zijn.
Het punt zit hem natuurlijk meer in de concurrentie.
Op het moment heeft Nvidia geen concurrentie in het hogere GFX segment.
Als AMD daar een concurrerende kaart neer kan zetten kan niet alleen dát een optie zijn maar ook vanwege de concurrentie kunnen wellicht de prijzen van Nvidia kaarten dalen wat óók goed is voor mensen die per se een Nvidia kaart willen. Hoeft de beste Vega kaart nog niet eens even goed te zijn als de 1080Ti, als hij significant goedkoper is voor 80-90% van de performance dan is dat alsnog een goede overweging en al helemaal wanneer je beseft dat mensen dan wellicht liever 2x dié kaart in Crossfire draaien dan 1x een 1080Ti.
het is de laatste tijd zo stil rond VEGA, is er al meer nieuws wanneer release / specs / prijs of is het nog steeds duimzuigen ...
Hopelijk.

En dan is het nog steeds een paper launch...

Mbt deze watergekoelde 1080ti's.... leuk voor de heb en een ERG mooi blok moet ik ook zeggen, alleen jammer dat het zo zinloos is. Hogere clocks haal je er niet mee.

Als er nu stond 31 mei leverbaar, dan wist je dat het niet zo was.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2017 15:30]

Hoezo een paperlaunch ?
Do the math. Uitstel op uitstel, HBM en nu al allerlei geroeptoeter over moeilijk leverbaar. Fury X was hetzelfde verhaal. Je kunt hopen op beter, maar dat gaat vies tegenvallen natuurlijk.
Oké even iets uit de wereld helpen, over welke uitstel heb je het?
Het is al meer als een jaar bekend ( van AMD zelf) dat Vega in Q2 2017 komt dat is april, mei, juni. Er is dus helemaal niets uitgesteld.

HBM?

Moeilijk leverbaar? Dat zijn geruchten en geruchten zijn geen feiten.

Fury? Fury is geen Vega, Vega is geen Fury.
Vega is een doorontwikkeling van Fury, HBM-based high end. Wat denk jij dan dat Vega zou moeten zijn?

http://www.tweaktown.com/...ailable-launch/index.html
^ Rumor mill, en weinig onderbouwing, dus absoluut waar dat het vaag is, maar tegelijkertijd 100% plausibel en herkenbaar van de vorige HBM-based GPU. Tegelijkertijd heeft AMD belang bij schaarste, want meer marge en 'het imago van exclusiviteit'.

Uitstel: Q2 2017, en we weten halverwege maand 5 van dit jaar nog helemaal niets - geen launch date, alleen een vooraankondiging dat we 31 mei (dus op de valreep zo'n beetje) eindelijk eens iets gaan weten over Vega. Dat spreekt boekdelen: 31 mei is geen launch date, en het zou zelfs nog geen paper launch hoeven zijn. Er wordt al maanden geteased zonder verifieerbare benchmarks. Leg dat even naast de Ryzen pre-release (blender) benchmarks en de verschillen zijn evident. Als AMD een 1080ti killer had, hadden we daar echt wel een leak van gezien. Ondertussen zien we alleen engineering samples op een lage klok.

Al met al lijkt me dit een duidelijk verhaal. Ik zou zeggen, kom hier op 31 mei nog eens terug en lees het verhaaltje na, en zoek de verschillen :) Mijn kristallen bol vwb GPU launches is redelijk accuraat gebleken tot zover, om niet te zeggen 100% accuraat sinds Kepler.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2017 16:05]

Lol Vega is absoluut geen door ontwikkeling van de Fury! Vega is een totaal ander product.

De rest wat je zegt is jou mening en geen feit. (Eigelijk alles)
welk uitstel ? welke geroeptoeter over moeilijk leverbaar ?
Hoeft niet alleen voor de koeling te zijn toch? Je kan op deze manier een heel stil systeem bouwen.
Nou, een pomp hoor je anders ook gewoon en casefans of radiator fans maken ook vrij weinig verschil. Dus stilte lijkt me niet zo'n argument. Ik heb een luchtgekoeld systeem dat niet boven de 34-36 dB uit komt maw onhoorbaar @ full load. Met een GTX 1080.

Stiller betekent dat je passief moet gaan koelen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2017 15:24]

Mbt deze watergekoelde 1080ti's.... leuk voor de heb en een ERG mooi blok moet ik ook zeggen, alleen jammer dat het zo zinloos is.
Tja ik kan niet anders dan je gelijk geven. Vooral dit:
Zotac geeft de gpu een baseclock van 1506MHz en een boost naar 1620MHz. Dat is nauwelijks hoger dan de referentiesnelheden van 1480 en 1582MHz die Nvidia opgeeft. Met de waterkoeling en een pcb dat is voorzien van een 16+2-stroomfaseontwerp moet de kaart echter het nodige overklokpotentieel bieden.
Leuk, maar laf.
Want nu moet ik als consument nog zelf gaan liggen overclocken (met alle bijbehorende risico's). En als je dat niet doet, wat heb je er dan aan?

Het zou mooi zijn als de fabrikant het overclocken af fabriek gedaan zou hebben. Daarmee wil ik niet zelf gaan prutsen. Daarvoor koop ik juist zo'n dikke kaart.
Je weet wel dat overklokken tegenwoordig geen risico meer is toch? Het is onderdeel van de marketing geworden en gewoon vooraf ingecalculeerd, en dat niet alleen, het is zelfs tot in de BIOS van de GPU gewoon gelimiteerd. Je kunt met een Pascal kaart hoog of laag springen maar je gaat 'm niet slopen met je OC, er zitten gewoon harde limieten aan tenzij je gaat BIOS modden.

Sowieso is het al sinds Kepler zo dat een Nvidia (desktop) GPU niet boven de 82-84 C uit kan komen, er wordt dan aggressief teruggeklokt en daar doe je niks tegen - en als je baseclock te hoog is krijg je een TDR (time out device removed) en worden de clocks automatisch op standje superlaag gezet.

Overklokken op Nvidia is letterlijk kinderspel, want dat is ook de doelgroep :P En dan is er nog de ironie van steeds fantastischer koeloplossingen en achtendertig fasige VRM. Lekker nutteloos allemaal, maar het verkoopt :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2017 16:17]

Je weet wel dat overklokken tegenwoordig geen risico meer is toch?
He he. Eerlijk gezegd: nee. :o

Weer wat geleerd. Ik heb vroeger wel eens wat overgeklokt, maar toen op een gegeven moment ook een CPU verloren (na een jaar draaien pas) omdat hij oververhit was geraakt dus sindsdien toch maar niet meer.
Ja ik snap de keuze in dit geval ook niet echt, zo goed presteren zelfs de AIOs niet ten opzichte van lucht en de clocks zijn standaard wel echt laag. Dit soort kaarten zijn juist leuk voor mensen die niet zelf willen klooien maar wel een waterblok willen.
800 euro is niets man!

Voorheen had je vaak high-end van rond de 500.. Maar die mankeerden altijd wel wat...'' veel te weinig ram, net niet snel genoeg of slecht design' . Uiteindelijk kocht je er toch 2
de 1080ti is gewoon bij wijze van 2X GTX1070 (of 2xTITAN X maxwell) op 1 kaart.
Beter gezegd 2 dikke high-end kaarten op 1 plank. Die kaart is echt marvelous


800 euro is dan echt niet veel, zeker niet nu AMD nog steeds niets heeft klaarliggen.
Daarnaast SLI heeft tegenwoordig bijna totaal geen effect meer behalve Tomb Raider en nog een paar games. Dus je bespaard al door niet te gaan SLI en

[Reactie gewijzigd door A87 op 14 mei 2017 13:19]

¤800+ is erg veel voor wat je krijgt, ¤500 is nog te doen voor 1080TI maar ook dat is nog best wat.
Of je trapt blindelings in de marketing van Nvidia of je bent een beetje stoer aan het doen. Je snapt duidelijk niet wat waarde betekend.
Ik heb toch duidelijk in mijn post beschreven wat de waarde is....
Nee jou beschrijving is nog geen feit.

De TitanXP (de eerste pascal) was ¤1300.
Iedereen weet dat de 1080Ti er komt en die kwam en is hier rond de ¤850. Zodat mensen zeggen "oh kijk titan performance voor ¤450 minder" snappie?
Zo lijkt de 1080Ti goedkoop vergeleken met de titan, dat jongen heet marketing!
Dus ¤850 is gewoon extreem veel geld voor de 1080Ti überhaupt voor een videokaart. dus mensen als jou trappen daar in helaas.
De meeste Ti kaarten zijn onder de 800 euro.

Ik heb een 1070 welke momenteel "bang for buck" is. Ik heb geen moeite om binnenkort 400 euro extra neer te leggen voor een lekkerder kaartje.

750 euro is sowieso niet zo veel geld, vroeger werden inderdaad ook vaak crossfire en SLI setups voor high end systemen neergezet. Deze kaart maakt dat vrijwel onnodig.
De geforce 2 Ultra was toendertijd 1600 gulden... kan nog wel meer voorbeelden geven van dure kaarten van pakweg 10-20jaar geleden... Voodoo kaarten.. Geforce GTX 280.... 8800 Ultra.... Nog wel duurder dan de 1080ti op dit moment zonder inflatie meeberekend .

Maar een 1080ti is goed geprijsd.

Titan is voor ander doeleinden, deep learning.... 12GB vereiste

[Reactie gewijzigd door A87 op 14 mei 2017 14:33]

Heb je een tweede account? Opvallend.

Ik ga niet in discussie met een puber helaas. Je snap totaal niet wat waarde is voor producten.
Succes met je zak geld van twee jaar om een 1080ti te kopen.
Weet ook niet waar je uit mijn berichten haalt dat ik geen geld zal hebben? Maar goed.
Ik heb een mening.

[Reactie gewijzigd door A87 op 14 mei 2017 15:22]

Precies een mening, en geen feit!
Ik vraag me af of er verschil zit in prestaties t.o.v een EKWB waterblock of iets dergelijks. Waarom zou je voor deze gaan? Gewoon omdat het vrijwel plug en play is? Wat bied het verder voor meerwaarde? Als tweaker wil je toch alles zelf in elkaar knutselen :)
Garantie en eventueel looks. EVGA doet niet moeilijk om een andere koeler(zolang je hem naar orginele staat brengt voor RMA). Maar de rest doet daar wel degelijk moeilijk om. En om dan een winkel te overtuigen dat zolang de schade niet door het koelblok komt ze gewoon garantie moeten geven kan nog wel eens lastig worden.
Er zijn winkels genoeg die kaarten verkopen met een door hen vooraf gemount waterblok van je merk naar eigen keuze. Ook kun je kaarten kopen met een goed waterblok erop zoals de MSI met een EKWB waterblok zo uit de doos. Keuze zat.
Dan kom je alsnog dat hij met blok en al geleverd is. En er weinig zelf knutselen aan is. En ik ben nog geen Nederlandse winkels tegen gekomen die dat doen(hooguit dat highflow het doet).
Ik zou hem ook niet kopen zo. Ik doe alle waterkoeling zelf. Maar als mensen zich er niet goed bij voelen en bang zijn voor issues met garantie dan is het wel een optie. En er zijn Duitse en Engelse winkels die het wel aanbieden. Of een uit fabriek kopen, maar dan zijn de keuzes meer beperkt.
Als je fan hebt van LEDjes in allemaal kermiskleuren, zit je hier goed. :p
De koperen basis staat in contact met de gpu en de geheugenchips
Dus niet de VRM's? Kan er ook niets van vinden op de website van Zotac....
De blokjes van EK staan wel altijd in contact met de VRM's.
Eerste alinea, en ik citeer:
Het full size waterblok bedekt de hele videokaart en koelt alle componenten. Aan de achterkant is een zwarte backplate geplaatst.
Als je kijkt naar de lay-out van het blok dan koelt hij niet de VRMs en staat hij gelijk aan de EKWB Thermosphere. Alles rechts van de geheugenchips wordt passief gekoeld en dan vervolgens geblokkerd door een laag plexiglas er overheen.

Ik koop liever een echt full cover waterblock zonder blabla maar wel de echte thermische performance. Daarbij heb ik dan veel meer keuze qua blokken.
Dus weten we nog steeds niet welke het is. Al kunnen we er met een fullcover(wat is een fullsize waterblok?) er vanuit gaan dat VRM wel mee gekoeld gaat worden. Maar verwarrend is het wel.
Jammer dat er zoveel beveiligingen op deze 1000 serie zitten waardoor er niet echt maximaal kan worden overclocked en alle GPU's zo'n beetje rond de zelfde snelheden uitkomen.
je bedoeld rond de 2ghz core clock?
Beveiliging? De kaart trekt zon 350w uit het stopcontact bij 120% power limit op de volle mep 2ghz. Als je er meer volts opzet weet je zeker dat de kaart kapot is binnen 6 maanden.
En de vraag of je nog hoger clockt met meer V, ja met phasechange ijs koeling wel ja.

[Reactie gewijzigd door A87 op 14 mei 2017 13:24]

Waarom maken ze hem niet single slot?
Er zijn zoveel mensen die 4 a 5 1080's willen steken voor CUDA rendering.
Of voor de hardcore gamer :) Zie Linus zijn setup voor 7 gamers op 1 computer.
Omdat je dan met aansluitingen zit.(al kunnen ze dat net als "vroeger" ook oplossen door 2 plaatjeste leveren. 1 met meer aansluitingen. De andere met minder.
één DVI aansluiting minder, wow wat een verschil.
1 slot minder. Woe wat een verschil. Er zijn maar bar weinig kasten die niet een 2 slot kaart kwijt kunnen.
Lees je wel? Multipasser heeft hier al een antwoord op gegeven.
Dan moet je als nog een mobo hebben die de PCI-E sloten met niets er tussen. En die kom je op Consumenten boarden niet tegen. En hoeveel mensen doen aan 7-1 PC bouwen? Zijn er ook bar weinig. ik kan 5 van deze jongens in mij. Kast kwijt(als ik dat zou willen). En mochten ze singel slot zijn. Blijf je 9/10 keer alsnog steken op 5 omdat er niet meer pci-e sloten zijn. Daarom hebben ze er voor gekozen. Maar die 1 die dat wel wil kan natuurlijk prima een deel er af zagen. Ook dit heeft linus al eens gedaan. Dus zie het probleem niet.
Linus heeft zijn 7 gamers 1 CPU (eigenlijk 2 CPU's met 16 cores en 32 threads) gebruikt voor iets anders, hij heeft er ook zware specs bij die je niet zo 1, 2, 3 elders aantreft en nog zal zien bij de gemiddelde gamer, ook niet bij de hardcore gamer. Dat soort specs tref je alleen aan bij mensen die echt teveel geld hebben of bij showcase PC's (zoals Linus). tevens heeft hij R9 Nano's gebruikt anders had hij:

1. Geen ruimte in de case,
2. kon hij de kaarten niet voeden vanwege het vermogen,
3. kon hij alsnog alle kaarten niet maximaal benutten want 3 kaarten zouden teveel bandbreedte opslurpen.

Linus wees elke core en GPU los toe aan een VM waardoor alle cores en GPU's maximaal werden benut. Nvidia ondersteunt 3 en 4 way SLI niet meer omdat het alleen maar problemen oplevert. De bandbreedte is er niet en daardoor krijg je last van micro-stutters. Heb je zoveel geld geďnvesteerd dan loopt het alsnog niet soepel. Tenzij jij 4 games tegelijk gaat draaien en elke game apart een GPU en CPU gaat geven heeft het geen nut.

Als je het wil gebruiken voor CUDA rendering dan ben je beter af met een Quadro kaart, die heeft veel betere ondersteuning voor dat soort software. Dan nog ben je beter af met een AMD kaart want OpenCL is de industrie standaard en daar kan Nvidia dan weer niet zo goed mee omgaan.

Een singleslot oplossing is alleen handig als je naast je 2 GPU's nog andere dingen erbij wil, zoals een PCIe geluidskaart, ethernetkaart of NVMe drive.

Meer dan 2 GPU's voor gaming toepassingen werkt niet en is ook zwaar afgeraden, volgens mij wordt het in de 1000 series niet eens meer ondersteunt in de driver.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 12 mei 2017 19:26]

Jammer dat met pascal door waterkoeling zo weinig profijt te halen is. Bij maxwell gaf het een grotere verbetering. Ik hoop dat het wel zin heeft bij vega of volta
Mooi ding. Leuke 130 euro besparing ten opzichte van een normale 1080ti en een fullcover + backplate van EK
Vergelijk je nu niet per ongeluk de 1080 met de 1080ti? Want van de laatste hebben ze nog geen prijs bekendgemaakt.
woopseydaysie je hebt gelijk
Eerste prijs 1080 Arcticstorm was 950 ~ 1000 euro, dus eerder 200 euro duurder. Daarom zijn er een hoop die een aoi koeler op hun 1080 geschroeft hebben voor nog geen 100 euro.
Ziet er goed uit !!
Ik had graag hun 1080Ti amp! Extreme gezien met waterblok, maar EKWB maakt er helaas geen blok voor :'(
Dan vind ik het weer jammer dat ze die DVI connector er weer op zetten, de founders edition heeft dat niet waardoor het uitstekend geschikt is voor een singleslot waterkoeling oplossing.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 12 mei 2017 18:07]