Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Zotac kondigt een GeForce GTX 1080-videokaart aan die is voorzien van een waterkoelblok en die opgenomen kan worden in een systeem met custom loop-waterkoeling. Het is niet bekend wat de kaart gaat kosten en wanneer hij op de markt verschijnt.

Het koelblok is voorzien van leds en gebruikers kunnen met behulp van software de kleur instellen. Dat moet het mogelijk maken om kleurloze vloeistof van een kleurtje naar keuze te voorzien. Het waterkoelblok, dat is voorzien van G1/4-fittingen, bedekt het volledige pcb van de videokaart en is gemaakt van koper.

Met een baseclock van 1632MHz en een boostclock van 1771MHz is de gpu van de GTX 1080 ArcticStorm nauwelijks overgeklokt ten opzichte van reguliere GTX 1080-uitvoeringen. De snelheden liggen flink lager dan die van de AMP Extreme-uitvoering van Zotac, die is uitgerust met drie ventilatoren, en een base- en boostclock van 1771 en 1911MHz heeft.

Zotac geeft geen verdere informatie over het ontwerp van het pcb. Zo is niet bekend met hoeveel stroomfases de kaart is uitgerust. De backplate lijkt gelijk te zijn aan die van de andere GTX 1080-kaarten van Zotac. Wanneer de GTX 1080 ArcticStorm op de markt komt en wat de adviesprijs zal zijn, is nog niet bekend.

Zotac GeForce GTX 1080 ArcticStormZotac GeForce GTX 1080 ArcticStormZotac GeForce GTX 1080 ArcticStormZotac GeForce GTX 1080 ArcticStorm

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Op alternate.be vragen ze er al ¤ 949 voor.
Eventueel goedkoper alternatief is dan deze van MSI

Ik ben zeer benieuwd of deze 1080 van Zotac WEL (snel) beschikbaar zal zijn: Zelf heb ik een Zotac 1080 AMP! Extreme besteld in Juli, en deze zou pas begin Oktober binnenkomen! |:(

Ook zie ik het voordeel van deze watergekoelde versie niet meteen in.
Zelfs de luchtgekoelde versie (AMP! Extreme) kon niet verder OC'ed worden zelfs ZONDER thermisch te gaan throttlen. :?

Blijkbaar doen ze bij Nvidia aan cherry-picking waardoor enkel de FE kaarten goed OC'en, maar die hun luchtkoeler is dan weer waardeloos...

Voor de beste performantie uit een 1080 te halen kan je best een FE kopen en er een custom waterblok opzetten!
Maar dan zit je weer met een "mindere" stroomvoorziening.
Ik heb dit eigenlijk bij alle videokaarten. Maar met zoiets als deze is het natuurlijk een nog groter "probleem". Mensen die een watercooled computer maken. Zullen eigenlijk ook altijd voor een strak uiterlijk gaan. Matchende kleuren etc. Dus die RGB LED's zijn een goeie toevoeging. Maar je zit vast aan die (imo) vieze grijze en gele kleuren van de backplate. Waarom niet een iets neutralere kleur?
donkergrijs en zwart is momenteel de hype. of helemaal wit.
zotac heeft ook al genoeg over zich heen gekregen over de kleurstelling.

ik koop gewoon een kaart van aan ander merk... O-)

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 11 augustus 2016 10:53]

Ja het is opzich geen punt. Maar op een budgetkaart. Als je zo'n smak geld uitgeeft aan zoveel brute power. Dan zou ik persoonlijk wel willen dat hij echt mijn smaak is. En niet dat ik eigenlijk de kleuren niet nice vind.
RGB verlichting werkt echt véél beter met zwart/grijs of wit, dan met kleuren uiteraard. Ik zelf ben groot fan van de strakke ietwat minimalistische aanpak die nu de trend is! Backplate's heb je zo een ander kleurtje gegeven, als het blok maar klopt.
Of een strakke zwarte backplate kost nog geen 2/3 tientjes.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 11 augustus 2016 14:43]

Is toch weer 3 tientjes op de 70/80/90 tientjes.
Mensen met die centjes spuiten dat stukkie plastic ook wel. (hoop ik)
Als je je in dat segment begeeft, dan haal je de 'back plate' er tijdelijk af en spuit je hem in een eigen (metalic) kleur over. Meestal schroef je ook het koelblok er af om er betere koelpasta tussen te smeren.

Of snij je een vinyl stikker met exact de (of grotere) afmetingen dan die gele lijnen.
Tuurlijk zullen er fanatics zijn die dit doen. Maar er zijn zat mensen die niet willen rommelen met een kaart van 800+ euro.
Ik zal zelf nooit aan waterkoeling doen maar ik deel je mening dat de kleurstelling
van Zotac echt lelijk is. Dat grijs maakt me depressief.
Dat geel en grijs lijkt wel alsof er aan de weg gewerkt wordt of zo, of ergens aan een beton.
Zijn volgensmij niet echt alledaagse fittingen of wel? Ben een redelijke leek qua waterkoeling dus correct me if i'm wrong :) .

[Reactie gewijzigd door Runnerblade op 11 augustus 2016 10:29]

Nope, scherp... Maar het lijkt me dat je deze gewoon eraf kan schroeven, en je eigen fittingen erop kan zetten.. Zolang het schroefdraad maar G1/4 is..
Er zit idd een zeskant op de fitting. Zou dus wel mooi zijn als je die zelf kan vervangen naar de gewenste maat! Maar een shot van de zijkant of iets van informatie daarover zou mooi zijn! Het blok zelf vind ik ook erg op dat van bijv EK lijken. Zou het een product door hun samen gemaakt kunnen zijn?

[Reactie gewijzigd door Runnerblade op 11 augustus 2016 10:33]

Op de productpagina hebben ze het inderdaad over G1/4 draad. (zoals het hoort :))
http://puu.sh/qxnqF/6110be609e.jpg
Als ik het goed zie zijn het barb fittings. Deze is eigenlijk alleen te gebruiken met zachte buis en buisklemmen.
Zijn redelijk goedkope fittings in tegenstelling tot de gewone fittings met een knel dop.
Toch jammer dat ze niet ff in deze prijsklasse een paar knelfittingen erop zetten. Wellicht deze goedkope omdat de perfectionist met eigen WC setup liever zichtbaar dezelfde knelfittingen door het hele systeem wil en ze dan toch zou vervangen? die gedachte is een mogelijkheid.
Ik vind het apart dat ze überhaupt fittingen meeleveren. Deze barb fittingen doen hun werk prima, maar nagenoeg iedereen zal er direct compressiefittingen op schroeven die bij de rest van de loop passen en daar komt ook nog bij dat iedereen weer andere slangdiameters gebruikt. De kans dat je fittingen moet swappen, is dus behoorlijk groot. Er zijn barbs te krijgen met een conische tule, waardoor er meerdere slangdiameters op passen, maar die lijkt Zotac hier dus niet te gebruiken.

En wat is het nut van dit product aankondigen zonder adviesprijs? Een goed full cover waterblok voor de GPU gaat al snel richting E100,- of meer. Waterkoelende tweakers die een GTX1080 willen, zijn juist geïnteresseerd in de prijs, aangezien dit een los blok kan besparen.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 11 augustus 2016 15:05]

Ik hoop wel dat het om een custom PCB ontwerp gaat. De mosfet's van de reference 1080 zijn niet echt geweldig en niet geschikt voor extreem OCen. En juist voor een water gekoelde kaart is juist OC leuk om te doen. Nu zal de extra koeling het probleem bij de mosfets wel deels oplossen maar voor het geld wat deze kaart waarschijnlijk gaat kosten zou ik toch eerst wat meer over het PCB willen weten. ( niet dat ik deze kaart zou kopen, maar bij wijze van spreken)
OCen van Pascal is toch vrij limited, zo'n kaart is overkill.

Tussen de 2100 en 2200 is de Max, en dat valt ook de behalen met goedkopere modellen.
Op het oog zien ze eruit als 3/8 fittingen waar de slang overheen gaat, gevolgd door een slangklem. Ik ben echter wel huiverig voor kaarten waar al een koelblok bij geleverd word. Denk dat de prestaties tegenvallen voor de meerprijs.
Heb zelf een Arctic Accelero Xtreme 4 op me GTX 1070, word maximal 51C met een ventilatorsnelheid van maar 33%... muis stil.

Waterkoeling heb je echt niet meer nodig met Pascal.
Nu hopen dat het een beetje redelijk geprijst is. Meestal ben je veeeel goedkoper uit als je de videokaart en waterblok apart koopt en heb je altijd nog de kans om de luchtkoeler terug te plaatsen als je hem weer door wilt verkopen. Daarnaast vind ik de kleuren echt lelijk...

Edit: ik snap niet waarom ik off-topic/irrelevant word gemod. Denk dat mensen het mod systeem niet snappen?

[Reactie gewijzigd door lever op 11 augustus 2016 11:53]

- gezien dit een 1080 gpu is.. (flagship)
- dit ZOTAC is (dus top of the price for top of the line)
- het waterkoeling betreft (small market, enthusiast gamers)
- het een Nvidia kaart is (waar de base price altijd al hoger ligt)

zal dit wel een kaartje worden in de prijs range van misschien wel 1000 eurootjes of duurder.
aangezien de 'standaard' kaarten van 1080 (aftermarket) al rond de 800-850 liggen.
Fijn, hoeft ik geen 1080 meer uit elkaar te trekslopen om er dure EK blokken op te zetten!

Beetje raar wel dat de boost clock lager ligt dan de AMP extreme.. Maar goed, 1080 is 1080, dus kan misschien makkelijk overclocken naar 2000 zoals de rest dat ook kan. Athans ik zie niet waarom dat alleen met aircooling zou kunnen.

Wel jammer van de ranzig gele backplate, maar goed, met 8 schroefjes los en een busje witte lak kom je er ook wel, in een RGB case. Ik heb toch nog wat lak over na het spuiten van mijn Intel 750. ;)

Ik zie ook 2x8 power connectors, dus je kan hem waarschijnlijk wel flink opjagen!

[Reactie gewijzigd door Sokonomi op 11 augustus 2016 10:53]

Persoonlijk zou ik er plastic dip overheen doen. Als de kaart toch kapot gaat kan je dat er nog afhalen. Krijg je ook geen gezeik met garantie

--offtopic--
Ik wist niet dat dat spul ook in spuitbus vorm bestond. Ik ken het van een velletje in water leggen en dan je object erop dompelen. Wel makkelijk dat et er zo weer vanaf komt als et niet lukt. ;)
dat de snelheid niet te hard verhoogd is zal zijn omdat ze niet kunnen weten hoe goed je waterkoeling is waarop het wordt aangesloten. Op zich is dat niet een probleem denk ik want de mensen met een goede waterkoeling weten ook wel hoe de kaart te overclocken
Logisch dat de factory overclock zo laag is. Zou me niet verbazen als ze er zelf niks aan veranderd hebben. Zo'n kaart is nou eenmaal gemaakt voor gebruikers die hun kaarten zelf willen overclocken, en met zulke koeling zou dat geen probleem moeten zijn.

Wel jammer dat de Pascal generatie overclocken toch niet zo leuk vindt.
Met Boost 3.0 hoef je ook niet echt meer over te clocken.

Mijn MSI GTX 1070 AERO OC boost naar 1936 MHz met de Arctic Accelero Xtreme 4, en word maar 51C met 33% Fan Speed.

Waterkoeling is overkill.
Watercooling is op alles overkill, maar natuurlijk wel een hoop stiller.
Mijn waterkoeling heb je altijd wel belletjes door de pomp gaan en het gezoem van de pomp zelf.

Met de juiste lucht koeling kun je een veel stiller systeem maken, en een prima temperatuur behalen.

Noctua voor je Case Fans en CPU Cooler, en Arctic Cooling voor je GPU. Resultaat een muis stille PC.

(ik moet me kop onder me bureau steken om te horen of me PC wel aan is)

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 12 augustus 2016 15:52]

nog liever 20dB meer dan een poep bruine fan in mijn case. :')
Zie je niks van zonder window onder je bureau.

En die kleur haat van Noctua word heel rap oud.
Als je zon dikke PC gaat bouwen met custom loop, ga je die natuurlijk niet onder je buro frommelen.. nouja, als je fans hebt in die smakeloze kleur, dan misschien weer wel..
Zoals ik al zei, die Noctua haat word snel oud.
Je hebt gelijk hoor, maar er blijven toch altijd mensen die elke Mhz tellen en daarvoor zal je toch echt zelf moeten "Tweaken" ;)

Mijn Palit GTX 1070 Super JetStream loopt uit zichzelf naar 1.962 Mhz op 68C met 34% fanspeed, dus net zoals jouw MSI met die mooie koeler blijft hij meer dan koel en stil. Met waterkoeling zal er dus zeker sprake zijn van aardige overkill. Toch vinden mensen dat leuk, vooral als ze al zo'n loop in elkaar hebben. Denk maar aan een Corsair voeding van 1500 Watt, dat vinden mensen gewoon leuk om te hebben haha ;)
En waterkoeling is niet altijd stiller of beter qua cooling.. ..
Een goede airflow in je kast is veel belangrijker, maar das mijn mening..
Mooi blok. Allereerst zou ik die 2 rare fittingen vervangen. En die overklok komt wel goed, lol.