EVGA brengt GTX 1080 Ti-videokaart met 12Gbit/s-geheugen uit

EVGA brengt een GTX 1080 Ti-videokaart uit met 11GB gddr5x-geheugen dat geklokt is op 1500MHz, voor een effectieve doorvoersnelheid van 12Gbit/s. Dat levert een bandbreedte op die 9 procent hoger is dan bij modellen met 11Gbit/s-geheugen.

Dankzij het snellere geheugen heeft de EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 Elite een bandbreedte van 528,3GB/s. Bij uitvoeringen van GTX 1080 Ti's met 11Gbit/s-geheugen is dat 484GB/s. De bandbreedte komt in de buurt van die van de Titan Xp, die haalt 547,7GB/s met iets langzamer 11,4Gbit/s-geheugen. Het absolute topmodel van Nvidia heeft echter een bredere 384bits-bus, de GTX 1080 Ti heeft een 352bits-bus.

EVGA geeft ook de gpu een overklok. De baseclock is 1569MHz en de boostclock staat ingesteld op 1683MHz. Het nieuwe Elite-model is verder gelijk aan de bestaande FTW3 Gaming-uitvoering en beschikt over dezelfde koeler. Er is een witte en zwarte uitvoering beschikbaar.

Op zijn website noemt EVGA een prijs van 910 euro, maar ingelogde klanten zouden nog een onbekende korting krijgen. In ieder geval is te verwachten dat de FTW3 Elite duurder is dan de FTW3 Gaming-variant met langzamer geheugen. Dat model staat in de Pricewatch voor 889 euro.

EVGA GTX 1080 Ti FTW3 Elite

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-09-2017 • 10:09

154

Reacties (154)

154
151
53
4
0
53
Wijzig sortering
11 GB geheugen? Wat een rare hoeveelheid
Alle 1080ti modellen hebben 11GB GDDR5X aan boord. Dit is gedaan om het verschil tussen de Titan en Ti modellen te behouden.

Een 1080ti heeft dezelfde chip als een Titan XP aan boord met het grote verschil dat er enkele units uitgeschakeld zijn (zo heeft de 1080ti 88 ROPS waars de Titan XP er 96 heeft). Dit heeft als gevolg dat de 1080ti ook een iets kleinere memory bus (384bit vs 352) heeft waar 12GB niet op aansluit maar 11GB wel.
Nog niemand uitgevogeld hoe ze die kunnen activeren?
Moet je er eerst even een chipje in solderen, gelukkig zit de thermal padding er wel al bij alle fabrikanten op die plek, scheelt weer.
Die GB voor de hoeveelheid geheugen klopt gewoon hoor. Dus niet Gb
Dat is en blijft toch wel veel geld voor een videokaart. Vooral gezien hoe snel ze hun marktwaarde verliezen als er een nieuwe generatie is. En dat terwijl ze wat performance betreft vaak erg lang mee kunnen.
Je kunt een hoop geld uitsparen door twee mid-range kaarten te nemen, die qua performance samen beter presteren dan één high end kaart, goedkoper zijn, en meer waarde vast zijn dan zo'n high end kaart. Zelfs met het hogere energie verbruik, ben je alsnog goedkoper uit.

Zo draai ik nu op twee Fury's. Heeft bij elkaar nog geen 600 euro gekost. Die kaarten wisselen tweedehands nog steeds voor rond de 300 euro per stuk, omdat ze nieuw niet meer te krijgen zijn.

Ik wissel ieder jaar van kaarten, en ben nooit meer dan 150 euro kwijt.

Ter verduidelijking. Een eenmalige investering van 600 euro voor twee mid-range kaarten (tweedehands). Ieder jaar 150 euro betalen voor twee nieuwe, samen met de verkoop waarde van je twee videokaarten. Dat kost me nu iedere 2 jaar 300 euro. Daarmee heb ik meer GPU power dan één high-end kaart van 800+ euro, die na een jaar 300 a 400 euro in waarde daalt.

Sterker nog die twee Fury's samen maken nu al van twee Nvidia generaties high-end kaarten gehakt. En dat bespaard me een hele hoop centjes.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 29 juli 2024 00:50]

Succes met je microstuttering. Sterker nog vele nieuwe titels ondersteunen cf/sli niet meer. Geef mij maar 1 mid/high end.
Ja echt zo. Eens een SLI setup gehad, en dat doe ik nooit meer.
Ik ga liever voor 20% minder performance voor dezelfde prijs op 1 kaart dan 2 midrange kaarten SLI.

De extra/inconsistente frametimes zijn gewoon kut.
Werkt alleen goed in Battlefield en Crysis en verder helemaal nergens.

Je krijgt wel extra frames maar het speelt voor geen meter omdat het niet vloeiend gaat.
Je kunt wel 100fps hebben maar als je er daarvan 30 krijgt in de eerste .3 seconden, dan 50 in .2 seconden en dan weer 20 in .3 seconden dan heb je er geen kut aan. En dat is wat SLI doet met je performance.

Hoewel dit in (onrealistische) extremen is uitgedrukt is het wel een beetje de moraal van het verhaal.
En als jij dan een 100+ hz monitor hebt ga je dat echt wel merken.
Om nog maar niet te vergeten dat je ook nog eens veel meer stroom uit de muur trekt met 2 kaarten dan met 1.

Also, niet iedereen heeft ruimte in hun kast voor 2 kaarten, vooral vandaag de dag niet meer met de steeds toenemende populariteit van kleine(re) kasten.
En de warmte. Mijn kamer waar mijn pc staat is niet zo groot en in de zomer stookt dat ding het bloedheet daar en dat is met 1 kaart.
Met SLI en Crossfire ondersteuning tanende? Lijkt me niet the way to go...
Niet altijd. Kheb meerdere SLI/CF configs gedraaid maar de ondersteuning blijft magertjes. Een deel van de spellen die uitkomen hebben geen support. Soms komt dat later, maar vaak ook niet. Daarnaast brengt SLI/CF ook wat problemen met zich mee. Warmte, slechtere airflow, microstutter.... nee, voor mij geen 2 kaarten meer.,..
"Warmte, slechtere airflow, microstutter"

De eerste 2 kan je zelf verhelpen en hoeft helemaal geen issue te zijn.
Microstutter is ook al een oud antwoord, het werkt of het werkt niet, daarnaast kan je altijd nog met instellingen van SLI /CF profielen spelen en finetunen.
Hoeft geen isseu te zijn, maar is het vaak wel. Daarnaast, microstutter is nog steeds een groot issue. Het werkt wel of niet klopt niet. Vaak zat mee gemaakt dat het maar half werkte...
En bij games zonder SLI/Crossfire ondersteuning?
Welke? In al die jaren ben ik maar een handvol games tegen gekomen die het niet ondersteunen, en dat zijn over het algemeen games waar ik die extra power uberhaupt niet nodig heb.

En met DX12 ligt het balletje gewoon bij de developers om multi GPU te ondersteunen.

De extra moeite is minimaal. De performance verbetering ten opzicht van één high end kaart is de moeite waard. En het bespaard een flinke bak met geld.
Nou, dat is wel heel erg wegkijken van de realiteit. Zelf ook ervaring met SLI en als je alleen blockbusters speelt dan klopt het 'redelijk' maar zelfs dan is support vaak (te) laat, de scaling matig of gevoelig voor micro stutter (ja ook nu nog), en heb je n beetje pech dan komt er nooit een profiel beschikbaar.

En dan nog: zelfs met gpede scaling en support heb je te maken met hogere input lag. Het is allemaal niet om over naar huis te schrijven. En dan DX12: de multiGPU support hangt nu meer vsn developers af en we zien nu gebeuren wat we hadden verwacht: DX12 support is ronduit slecht, performance ligt vaak onder DX11, en die mGPU is in geen velden of wegen te bekennen.

Dus... Je hebt n wel erg selectieve lezing gegeven. De trend is juist dat (2losse) mGPU wordt uitgefaseerd, want we gaan naar een mGPU opstelling op een enkel bordje, denk aan Navi en MCM.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 juli 2024 00:50]

Kan hem niet bestellen in EU shop!!

Hoe kan en waar kan ik hem bestellen?
Gemiddelde framerate is niet hetzelfde als performance. ;)
CF / SLI klinkt leuk maar is dat niet.
Haha, ignorance mode = on? SLI en CF werken maar in een handjevol games echt lekker en bij veel nieuwe games die uitkomen is de ondersteuning compleet verdwenen. Leuk dat jij er niet in wilt geloven, maar beetje jammer als er dalijk mensen op jouw advies 2 mid-range kaarten gaan kopen en er vervolgens geen bal aan hebben.
En toch ga ik voor twee midrange kaarten. Nu eentje en over een jaar of twee/drie weer eentje ;)

M.i. beste bang for buck als je niet de absolute top nodig hebt.
Kijk, daar heb je inderdaad een stuk meer aan!
de absolute 'top' dan hebben we het over 4k en dan is het videokaartje nog niet eens zo heel duur met 800+ euro maar het 4k scherm (24+ inch)/de mobo/16 gb ddr4 3000 mhz en randapperatuur e.d. het kostenplaatje
Pardon? Ik draai vrijwel iedere game in CF, dus waar heb je het in godsnaam over?
Sowieso zijn high end kaarten relatief duur tegenover midrange kaarten. Zeker als Je fps/euri gaat vergelijken. ‘Bang for the buck’ of de sweet spot.

Kaarten die goed scoren zijn: 1050ti, gtx 1060, rx560/80 enz. Voor de 1080ti betaal je relatief veel voor relatief weinig extra fps. Maar als je in 4k of VR wil spelen met alles op high dan heb je natuurlijk weinig keuze.

Twee van die kaarten nemen is enkel nuttig als je zeker weet dat de games die je speelt goed schalen op twee gpu’s want soms is de gain maar erg beperkt.
Ik begrijp niet waarom je zo ge -1 wordt, want je levert wel bij aan de discussie, maar ik ben het met de rest wel eens dat SLI en crossfire zo goed als dood is op dit moment. Het wordt gewoon te slecht ondersteund. Je moet vaak 1 a 2 maanden wachten voordat het profiel wordt geupdate, als het wordt geupdate.
Dit kan voor nare artifacts en dergelijke zorgen.
Maar twee midrange kaarten krijg ik niet in een mitx build om een UW4K (3840×1600) scherm aan te sturen (gamen). Tevens voor VR is SLI/crossfire een nogo wat ik heb begrepen.

Overigens heb ik ook jaren de tweedehands/een generatie ouder gehateerd, dus daar is zeker niks mis mee.
En alle rompslomp met Crossfire / SLI? No thanks. More trouble than its worth.
Er is laatst een bericht geweest waarbij aangeven werd dat sli en CF er uit gaan. Dat het niet meer ondersteund gaat worden.

Ik heb zelf wee gtx460 gehad op 480.
Werkte redelijk. Maar overgestapt naar een 780. Merkte ik pas hoe brak het eigenlijk werkte. Veel games moest ik wachten op profielen en anders zelf klieren tot het een beetje werkte.
Ook werd een kaart veel warmer dan de andere wat merkbaar werd tijdens gamen. Nee voor mij geen sli meer.
Je hebt qua marktwaarde gelijk, echter geef je zelf ook al aan dat ze wat performance betreft vaak erg lang meegaan.
Totdat je kaart na 25 maanden de geest geeft en je geen garantie meer hebt

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 juli 2024 00:50]

Dit klopt maar gebeurt dit vaak ?
Ik heb al mijn oude gpu's nog en deze werken nog allemaal perfect ! :D
Mijn GTX 295 met dubbel PCB draait nog steeds als een trein haha.
Misschien als je pech hebt, dat had ik na 3,5 jaar met mijn EVGA 460 1GB EE, echter zat er toen standaard 10 jaar garantie op de videokaart bij registratie, dus die is binnen een week door EVGA omgeruild door een 560SC.
Ik denk dat een VRAM chip kapot is gegaan, geforceerde lage resolutie en altijd BSOD op Nvidia driver bij het regulier starten van Windows, behalve safe-mode, zaten constant permanente rode strepen door het scherm heen na de crash.
En anders misschien wel als je elke dag vele uren intensief spellen speelt zonder adequate koeling, laat staan hoge overclocks of overvolting i.c.m het eerst genoemde.

Maar buiten de 460 en een oververhitte passieve 8500GT is er verder niets doodgegaan hier, waaronder de volgende chips:
Viper V330 / TNT2 Riva / Geforce 2 / FX5500 / GTS250 (2x) / 560 / 780Ti.
De meeste videokaart merken leveren nu wel standaard 3 jaar garantie, bij EVGA kan je tevens nog verlengen tot 5 of 10 jaar voor een kleine prijs:
https://eu.evga.com/support/warranty/extended.asp

Als het op RMA's aankomt zou ik qua EVGA liever de webshop als middle-man vermijden en direct opsturen naar EVGA, minder rompslomp en meer kans op goed geholpen te worden.
Ik heb toch aardig wat hobbies die geen of amper geld kosten. Je hebt wel gelijk dat veel mensen een hobby pas leuk vinden wanneer het geld kost. Rare gewaarwording eigenlijk.
Nah, ik denk dat hij doelt op dat gamen een dure hobby is, en dat is het stiekem ook wel. Aan beide kanten van het spectrum (pc en console) is het een dure hobby.

Op PC zijn de onderdelen vaak niet goedkoop die je nodig hebt voor te gamen en tuurlijk zou je best met een gtx 1050ti kunnen gamen (maar ja het oog wil ook wat). Waar op een console je de hoofdprijs voor games betaald en evt een live/psn abonnement.

Maar wat mensen er ook van vinden, het is een mooie hobby :P
Ach, vissen, wielrennen, kitesurfen, RC-stuff om er een paar te noemen zijn ook allemaal hobbies die net zo veel kosten.
LOL, zelfs hardlopen kan een dure hobby zijn. ;)
"Ach, vissen, wielrennen, kitesurfen, RC-stuff om er een paar te noemen zijn ook allemaal hobbies die net zo veel hoeven te kosten." FTFY
Tegenover Warhammer en Airsoft is gamen mijn goedkoopste hobby, met kop en schouders :P, en dan hebben we het over enthousiast level

[Reactie gewijzigd door dakka op 29 juli 2024 00:50]

Wat je duur vind.
Je bouwt in 1 keer het beste.
Je bent voorlopig klaar.
Valt ook best wel mee zijn genoeg andere hobbies die aanzienlijk duurder zijn - om er maar 2 te noemen auto's en vrouwen ;)
Laat dat nou net mijn hobbies zijn naast het gamen... de 3 duurste hobbies?
Ziijn genoeg sporten die ook aanzienlijk duurder zijn als gamen ;)
Ik ben al 7 jaar samen met mijn vrouw, en mijn pc kost me toch echt meer ;). Heb een fantastische vrouw die niet gold digt ;). Maar ja je moet iets als ze altijd hoofdpijn hebben he ;) ;) ;)

Edit: meneertje “ik klik je op ongewenst” voelt zich aangesproken? Of geen gevoel voor humor? Waarschijnlijk het laatste. Of nee wacht waarschijnlijk heb je een vrouw die wel op je geld uit is. Dat moet dan wel. 37 personen die zich aangesproken voelen in ieder geval (of geen humor hebben, of beide).

Zo jammer dat hier op tweakers alleen maar van die stijfkoppen zitten zonder humor. Heel jammer

[Reactie gewijzigd door jimzz op 29 juli 2024 00:50]

Misschien zijn die 20 wel vrouw? Niet iedereen hier is man ;)
Nou mijn vrouw kan daar gewoon om lachen hoor. Net zoals dat als er een algemeen iets over mannen gezegd worden (mannen zijn zgn lui) daar kan ik ook gewoon om lachen.

Humor kan breed zijn. Ik vind Tineke schouten niet altijd grappig, maar dat wil niet zeggen dat het geen humor is. Sommige mensen vinden theo maassen verschrikkelijk en sommige geweldig. Hoe je het went of keert het is en blijft humor :P.

En het verbaast me hoe weinig mensen hier op tweakers tegen een grapje kunnen. Hoe kunnen mensen zo toch leven? De ganse dag bloedserieus?

[Reactie gewijzigd door jimzz op 29 juli 2024 00:50]

Inderdaad. Genoeg gamende vrouwen, die dat soort seksistische opmerkingen 1x grappig vinden ,maar bij 10x per dag toch ietwat geërgerd raken.

On Topic : dit ligt buiten het budget dat ik over heb voor een nieuwe videokaart. Maar zeker een optie als de 1060 aan vervanging toe is.
Vrouw is aanmerkelijk duurder dan een auto. Een auto kan je immers opsluiten in de garage voor 3 maanden zonder gezeik, of inruilen voor een jonger model. :+
Kun je met de vrouw ook ;)
Dat is vaak aanzienlijk duurder dan een nieuwe auto kopen.
Yeps dat heb je met die social media generatie ;)
Een hobby hoeft geen geld te kosten om leuk te zijn, de hobby van high end PC gaming kost echter wel veel geld.

Het kan natuurlijk allemaal een heel stuk goedkoper maar als je gek bent op high end hardware zul je diep in de buidel moeten tasten.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 29 juli 2024 00:50]

Als je een dure hobby kiest, is een hobby duur, dat zou ik niet durven betwisten. Dat is wel iets anders dan 'een hobby is nou eenmaal duur'.
Ik zei ook niet 'een hobby is nou eenmaal duur' ik zei 'hobby kost geld'.
Klopt inderdaad, je kunt alleen voetballen als je miljonair bent....
nee maar zelfs voetbal als hobby kost geld :) al is het buiten op een veldje of bij een vereniging.
Als we zo gaan mieren neuken: Ik heb de bal van een maat en het veldje is ook gratis. :)
Ik bén miljonair, maar dat komt juist omdat ik niet voetbal. :)
Ik lees veel tweedehands boeken van een euro, loop veel in het bos en de akkers met koeien in mijn achtertuin, schop een voetbal tussen twee bomen door met een stel vrienden, toch bijna wekelijks naar het strand om te zwemmen (vooral buiten de zomer overigens). Ook heb ik een fetish voor Supermarktaanbiedingen waar ik echt eens iets aan moet doen, want de besparingen zijn echt niet relevant.

Ik kom mijn tijd wel door met dingen die veel mensen (denk ik) niet als hobby zouden zien.
Nou toch nog wel wat hobby's, ik zie zwemmen, wandelen en voetballen. Dat zijn hobby's die ook prima geld kunnen kosten, ik houd zelf ook van backpacken en ik merk toch dat je daar echt goeie wandelschoenen voor nodig hebt, dat kost toch al snel 150 euro. Idem dito voor voetbal. Moraal van het verhaal, je kan een hobby zo goedkoop houden of duur maken als jezelf wilt.
Maar is het ook leuker om in een club tenue met dure ballen en schoenen van 150 op een club met netto contributie van 400 euro (inclusief lotenverkoop e.d. dus) te voetballen? Waar zit dat dan in? Ik heb het idee dat mensen een hobby pas serieus nemen wanneer het grof geld kost.

Mijn voeten redden de 3 uur dat ik maximaal loop gelukkig nog op goeie 'gewone' schoenen.
Naja goeie vraag, maar natuurlijk niet overal van toepassing. Ik speel bijvoorbeeld op 21:9 3440x1440 en heb dan gewoon een dure videokaart nodig om dat soepel op 60FPS te spelen, er is wel een werkelijk verschil tussen noodzaak en luxe. Ik zelf koop 99/100 keer uit noodzaak, want voor video editing was 1080p gewoon te klein qua werkveld.
Ik heb aardig wat hobbies (gamen, sport) die wel klauwen met geld kosten. Als het gratis was had ik ze nog leuker gevonden hoor ;)
Volgens mij is er een groot verschil tussen 'duur' en 'veel geld kosten'. Die zijn in mijn ogen niet hetzelfde.
Een ding dat veel geld heeft gekost maar ook veel gebruik ziet is niet direct duur.
Dat is niet helemaal waar, natuurlijk. Ben eigenlijk wel benieuwd naar je hobby's die geen geld kosten, of amper.

Mijn duurste hobby is lezen.
Ik lees zelf veel van rommelmarkten en tweedehandswinkels. Het is net of iemand alvast een voorselectie voor je heeft gemaakt met wat zij de moeite waard vonden. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer op bijvoorbeeld online boekenwinkels, dus zie ik dit voornamelijk als voordeel.

Verder wandelen, zwemmen op het strand, voetballen(dus niet bij een club, maar gewoon elke week met vrienden tegen een bal trappen), en ik heb een zelfgebouwd elektrisch drumstel (oké, die zal over zo'n 8 jaar 700 euro ofzo gekost hebben).
klopt, maar dan had ik liever een 1060Ti of een 1070Ti gezien.
De markt in dat super high end stukje is al goed bedeelt, juist in het midden segment waar de 1060-1070-1080 zich verhouden is nu concurrentie gekomen vanuit AMD.

Maar goed, als het goed is komt er een 1070Ti.., volgens de geruchten.
Hoop zelf op een betaalbaar alternatief voor een 1070 in de vorm van een 1060Ti...
Je slaat de spijker op zijn kop. Maar laten we eerlijk zijn mensen die dit soort videokaarten kopen zijn niet op zoek naar de beste prijs/performance ratio. Maar willen gewoon het beste wat er te koop is. De doelgroep is gewoon heel anders.

Wat mij betreft zijn dit klasse videokaarten een van de slechtste investeringen die je in een computer kan doen. Ik heb zelf een computer van 6 jaar oud en met als upgrade twee keer een videokaart en paar jaar geleden wat geheugen en een SSD en de computer kan nog makkelijk mee komen. Prijs technisch verlies je op den duur gewoon te veel geld met het hogere segment videokaarten. Als geld geen optie is zou iedereen dit soort kaarten wel willen hebben.
dat is zeker waar... een collega van mij heeft ook op het werk 2x een 1070 gekocht.. en toen de 1080 uitkwam (non ti) heeft hij die voor een ex btw (inkoop) op de kop getikt... was ex btw maar alsnog was het rond de 700-800 euro

tel daarbij een 1100 watt voeding 4e gen i7 32 gb ram kortom de beste jongen woont nog bij paps en mams want zelf die nuon rekening betalen zal wel zwaar worden voor m financieel :P
Zware voeding zeg. Dat hebben die pascal kaarten helemaal niet nodig. 2x 1070 zouden samen een TDP van 260 watt hebben (en een enkele 1080 heeft een TDP van 180 watt). 4e generatie i7 processors zijn ook redelijk zuinig dus die voeding is zwaar overkill en de uiteindelijke nuon rekening zal dan ook wel meevallen.

Inderdaad sommigen willen enkel het beste hebben. Maar sommigen (zoals ik) hebben een triple monitor setup en om daarmee fatsoenlijk te kunnen gamen zijn dit soort kaarten wel nodig. En voor sommigen is het natuurlijk ook bragging rights.
Ik hekel alleen het feit dat gpu’s snel outdated zijn. Waar een 1080ti nu alles op ultra kan draaien kan het goed zijn dat dat volgend jaar al niet meer zo is.
Anoniem: 582487 @jimzz22 september 2017 14:31
hij had eerst 1070 en toen die verkocht op marktplaats incl. btw prijs.. na iets van 2 maanden en toen 2x 1080 gekocht.

maar idd die voeding is overkill
980 gtx ging nu 3 jaar mee. Gekocht voor 550 verkocht voor 250. Toen kwam de prijsverhoging op de grafische kaarten. 800 voor een 1080ti - 250 voor de 980 = 550 voor een 1080ti. Deze over 3 jaar weer weg voor tussen de 300 en 400. Dus op zich gaat het wel, maar blijft toch duur.
Even een account gemaakt op de site en dit is de prijs die ik voor me krijg: $849.99 dus 708.64 EUR

-edit nadat ik de kaart toevoegde aan winkelmandje zag ik dat je ook niet naar Europa kan shippen.

[Reactie gewijzigd door SMD007 op 29 juli 2024 00:50]

Grote kans dat dit excl. BTW is ;)
857 euro met 21% btw dus.
Daar mag je nog eens 17,50 bij optellen aan administratiekosten. Je hoeft daarentegen geen invoerbelasting te betalen op PC onderdelen als ik het mij goed herinner.
Interessant, dus een harde schijf of een grafische kaart in de US bestellen is vrijgesteld van invoersbelasting? Enkel de BTW en een administatieve kost moet je betalen?
zoals ik het hier lees wel, maar invoerbelasting is nu niet echt schokkend. Alleen bij schoenen en kleren zal je het echt merken.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 29 juli 2024 00:50]

Die dollarprijs zie je ook zonder account op de site: https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6797-K1

Maar dat is waarschijnlijk niet representatief voor de europrijs. De FTW3 Gaming heeft een prijs van 800 dollar, die is hier 889 euro.
probeer m maar eens te bestellen op eu.evga.com, en niet op de amerikaanse site
Beter als je een bekende of familie in de states hebt wonen welke je via hun die kaart kunt kopen en door hun laat opsturen... :+
Vrij nutteloos tozv een normale TI volgens mij. Kaart zal misschien een paar % sneller zijn, iets wat je niet zult merken. Wil je meer performance; wacht op een nieuwe generatie.
Voor zover ik begrijp is SLI niet meer de slimste keuze daar support vrij brak blijkt te zijn met veel nieuwe games.

Nvidia lijkt alleen weinig haast te hebben met een opvolger, zal natuurlijk voor een groot deel komen door Vega welke gewoon een flop is tozv highend van Nvidia (presentaties maar ook verkrijgbaarheid).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 29 juli 2024 00:50]

Verschil van 3gb ddr5 extra is het verschil dat je echt merkt.
Je vergelijk een 1080 Ti met een 1080 (non ti). De Ti is grofweg 30% sneller (ik heb zelf een normale 1080 gehad en ben geupgrade naar de Ti).
Ik doel op een "normale" 1080Ti met 11GB ram welke een bandbreedte heeft van 11Gbit/s, tozv dit model met 12Gbit/s.

Nut van alleen meer geheugen zal overigens zeer beperkt zijn, meeste games gebruiken niet meer dan een 5-6GB volgens mij op 4k.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 29 juli 2024 00:50]

Mag ik vragen waarom je bent overgestapt naar Ti?
Verhouding prestatie winst, en 2e hands prijs voor de oude 1080 waren dusdanig gunstig dat upgraden een prima deal pas.
Exuses, ik had het verkeerd gelezen. Ik doelde idd op de non ti versie, richting de toekomst gekeken.
Daar merk je juist helemaal niets van (mocht de Ti een 8GB versie hebben). Je kan het vergelijken met internetsnelheid en een film streamen, of je nu een downstream verbinding hebt van 500mbps of 50mbps, een film met een doorvoer van 10mbps zal in exact dezelfde kwaliteit binnen worden gehaald. De drie extra GB is niets anders dan futureproofing.

Echter wanneer je onregelmatige aanvragen krijgt voor VRAM gebruikt, wat bij games het geval is, kan een hogere doorvoersnelheid een kleine winst opleveren. Denk bijvoorbeeld aan draw distance, schaduw en vooral 4k textures.
hoeveel MH\s krijg je hieruit? ;)
Ach laat ze de moeilijkheid van het minen maar weer omhoog gooien }> , kunnen we eindelijk voor een normale prijs midrange AMD / nvidia kaarten kopen.

ik vindt 300 euro voor een midrange kaart gewoon te hoog, helemaal wanneer deze begin dit jaar rond de 200 / 230 zaten.
Je kan natuurlijk ook gewoon wat meer betalen nu en zelf wat gaan minen. Ik heb de EVGA 1080TI FTW3 in Duitsland bij Amazon gekocht. Heb m nu 3 weken en heeft 63 euro opgebracht tegen 18 euro elektriciteitskosten. Ik zet de intensity wat lager zodat ik ook altijd ook nog kan gamen. Ik wil nog een nieuwe kast of eigenlijk test-benchdesk kopen bij Highflow waar je kan afrekeken in BTC. Zodra ik die bij elkaar heb gemined stop ik ermee.
https://www.nicehash.com/...080-ti?e=0.1&currency=EUR

Dat vind ik dan erg knap dat je dat gelukt is in 3 weken. Deze link geeft wat anders aan.
Volgens deze link ben je minimaal een jaar bezig om je kaart terug te verdienen als je 24uur perdag mined.
Dat kan kloppen. geen 3 weken maar het is net geen 4 weken. En 865 euro / 12 = 72 euro
Wat mine je en wat is je hashrate?
euh sorry bijna 4 weken en ik hash dynamisch alleen op de algortimes die meer dan 2,5 euro per dag doen. Dat lukt niet altijd soms moet ik m bijstellen omlaag maar skunk x11 en keccak hebben laatste tijd ook zelfs ook flink boven de 3 euro gestaan. Maar grossomodo krijg ik ongeveer iedere twee dagen ca 5 - 6 euro bijgestort. Ik gebruik de Legacy client. Maar ik zie dat ik mijn furore moet bijstellen wat de BTC koers is weer met 25% gezakt. Anyway ik heb mijn stroom cheap want ik heb zonnepanelen met overproductie dus iedere kW kost me maar 7ct want dat is wat ik anders van Nuon krijg. De FTW3 draait op 295W en haalt op dit moment in Lyra2rev2 bv 71MH/s
Wat maakt dat een model een Ti uitvoering krijgt? ik zit namelijk om de 1060 Ti te wachten (prijs afweging/ gebruik).
Ik ga er vanuit dat deze memory chips, net als de K|NGP|N variant, cherry-picked zijn. Ik heb 3 1080Ti's gehad, 2 ervan haalde respectievelijk 12,4 en 12,6GHz memory clock met een groffe overclock van +600 en +800. Echter haalt mijn huidige 1080Ti met moeite de 12GHz (+500) en heb in sommige games alsnog artifacts (zoals R6Siege, GTA V). Overigens is die K|NGP|N moneywaste, mijn huidige 1080Ti klokt op 2126 stabiel, terwijl de K|NGP|N crasht bij 2123.

[Reactie gewijzigd door Juice. op 29 juli 2024 00:50]

De K|NGP|N heeft enkel een garantie dat hij een bepaalde snelheid (2025?) gegarandeerd kan halen, hoger dan dat zoals in je resultaten is het echt een gevalletje geluk hebben met silicon lottery, je hebt echter wel een premium versie van de videokaart qua koeler en PCB en features voor die-hard overclockers. (al wordt de koeler dan vaak verwijderd)

De geheugen snelheid geeft je veel meer baat dan de GPU core overclock met Pascal.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 29 juli 2024 00:50]

Dat klopt, maar vrijwel iedere 1080Ti chip kan die snelheid halen.
"Bij uitvoeringen van GTX 1080 Ti's met 11Gbit/s-geheugen is dat 484GB/s."

Hoe werkt dit iets dat 11Gbit per seconde is heeft een doorvoersnelheid van 484GByte per seconde?
Volgens mij moet dit zijn 11Ghz ipv 11Gbit zelfde geld voor alle andere vermeldingen van Gbit/s.
Mijn Gigabyte Aorus doet ook 1500 mhz op het geheugen, geen speciale editie voor nodig xD

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.