Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MSI en Asus komen met GTX 1080 en 1060 met sneller geheugen - update

Door , 59 reacties

MSI is de eerste fabrikant die varianten van de GTX 1060 en GTX 1080 aankondigt met sneller geheugen. Nvidia maakte bij de presentatie van de GTX 1080 Ti begin deze maand bekend dat deze versies er zouden komen.

MSI zal het snellere geheugen gebruiken op nieuwe Gaming X-modellen van zijn GTX 1080 en GTX 1060. Deze krijgen de toevoeging 'Plus' in de naam, om aan te geven dat ze van sneller geheugen zijn voorzien. Dat blijkt uit een aankondiging die door VideoCardz online is gezet.

De MSI GTX 1080 Gaming X Plus krijgt 8GB gddr5x-geheugen op 11Gbit/s en de GTX 1060 Gaming X Plus krijgt gddr5 op 9Gbit/s. In beide gevallen is dat 1Gbit/s hoger dan de geheugensnelheid van de originele modellen. Op alle andere vlakken zijn de videokaarten waarschijnlijk gelijk aan de bestaande modellen.

Welke meerprijs MSI zal vragen voor de Plus-versies van de Gaming X-kaarten is nog niet duidelijk. Toen Nvidia de GTX 1080 Ti begin maart aankondigde, maakte de gpu-fabrikant ook bekend dat fabrikanten met versies van de GTX 1080 en GTX 1060 zouden komen die van sneller geheugen zijn voorzien. Tegelijkertijd werd een prijsverlaging van de bestaande modellen doorgevoerd.

Update, 16.07 uur: VideoCardz heeft het bericht over de MSI-kaarten verwijderd, maar het is nog te zien via de cache van Google. Ook heeft de website informatie online gezet over vergelijkbare kaarten van Asus. In een reactie zegt de beheerder van de site dat de informatie officieel nog niet naar buiten mag komen. De aankondiging van de kaarten zou vandaag plaatsvinden, maar zou door Nvidia verzet zijn naar een latere datum.

Reacties (59)

Wijzig sortering
hoe effectief is dat extra verschil qua performance bij een spel ? (heb er geen zicht op)

[Reactie gewijzigd door lennox-06 op 29 maart 2017 14:25]

Ik denk héél weinig verschil. 2/3 fps gemiddeld? correct me if i'm wrong
Verschillen in FPS zeggen compleet niets als je niet weet wat de absolute waardes zijn. Bij 10fps is een verschil van 1fps ontzettend veel (namelijk 10ms per frame meer of minder), maar bij 100fps is het verwaarloosbaar (1ms per frame meer of minder).

Alleen al om die reden kun je derhalve niet zeggen dat dit geheugen "een paar fps" scheelt. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de behaalde fps van zoveel meer dingen afhankelijk is dan alleen de snelheid van het geheugen, waardoor het dus erg van de use case afhangt of het überhaupt wat toevoegt of niet.
Als je het hebt over een normaal scenario waar zoiets nog uit zou maken, dan zit je rond de 30–60 fps. Bij 10 fps verwacht niemand dat dat ooit nog wat gaat worden, dus dat zullen mensen niet in gedachten hebben. En (ver) boven de 60 maakt het allemaal ook een stuk minder uit, dus ook daarvan denk ik niet dat mensen daaraan dachten. Rond de 30 à 60 zegt "2 of 3 verschil" wel iets over de schaal van de prestatieverhoging die je zou kunnen verwachten, dus dan vind ik dat toch wel iets meer zeggen dan niets. Al heb je natuurlijk gelijk dat het nog steeds zeer onprecies is en er allerlei andere factoren meespelen, waardoor dit dan een gemiddelde zou moeten zijn, zal per spel erg verschillen.
Wrong.
Ik heb een 1060 gehad, het geheugen overklokken gaf een grote performance boost, meer dan de gpu overclocken.
Gaf me in games wel rond de 10 meer fps, op 1080p.
De 1060 heeft een 192bit geheugenbus, dus die heeft zeker wel baat bij sneller geheugen.
Nog geen eens. Misschien 1 fps. Geheugen overklok doet niet veel. het is ook af te raden. Kan snel onstabiliteit veroorzaken. Ik overklok het geheugen nooit, enkel de gpu core clock.
Die uitspraak rammelt. Het scheelt heel erg per type videokaart of geheugen een factor is ja of nee. Daarnaast scheelt het ook per game. Zie bijvoorbeeld de review van de GTX 660 Ti (=GTX 670 met minder geheugen bandbreedte). Bij de ene game scheelt het bijna 20%, bij de andere is het effect nihil.

Wel is het zo dat in de huidige generatie het gebruikte geheugen als in de fabriek tot de limiet is gepushed en daar voor een eerste generatie GTX 1070 (om maar wat te noemen) inderdaad niet veel te halen valt.
Dat rammelt ook een klein beetje, er zijn aardig wat "eerste" 1070's met vooral samsung geheugen wat goed over te clocken is.
Wat noem jij goed? Als je 100 Mhz op 8000 Mhz overclocked dan praten we over een overclock van 1.25%. Mijn GTX 460 Hawk was destijds als volgt te pushen:

reference 460: 700/900
factory oc 460 hawk: 700/900
manual overclock: 960/1050

Dan praat je over een overclock van 17%, wat best de moeite is. Probleem met de huidige architecturen is dat je moet die hoge standaard clocks ook verschrikkelijk veel Mhz moet bijzetten om uberhaupt 5% overclock te halen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 maart 2017 17:41]

+400Mhz was hier geen probleem in ieder geval. Ik heb ze gezien met +600/700 bij een MSi kaart. Dat is toch aardig wat.
Het gaat hier dan wel om de varianten met Samsung geheugen, het schijnt met Micron minder te zijn.

Je punt staat verder wel, het is nu minder dan het voorheen was.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 29 maart 2017 17:52]

Geheugen overklok doet niet veel. het is ook af te raden. Kan snel onstabiliteit veroorzaken.

Dus bedoelt u daarmee dat als ik mijn geheugen overklok, ik misschien slechtere prestaties krijg?
als ik mijn geheugen overklok, ik misschien slechtere prestaties krijg?

Dat kan, ja. Op een gegeven moment wordt je VRAM instabiel. Er zit wel error-correction in, maar daardoor kakken de prestaties in. De hoogste overklok levert dus niet altijd de beste prestaties op als het over VRAM gaat.
precies en geheugen is heel gevoelig voor een overclock(fouten).
Vaak is het verstandiger om alles in je gpu coreclock te pompen en geheugen snelheid met rust te laten. Of je geheugen enkel over te klokken als je het maximum op je gpu coreclock heb bereikt. Merendeel van de mensen nemen klakkeloos overclock waardes over van andere op verschillende fora/youtube kanalen.

Met 50mhz op je coreclock win je meer dan 100mhz op je geheugen.

[Reactie gewijzigd door Lootbox op 29 maart 2017 18:35]

het verschilt gewoon sterk per kaart. Door de krappe 192bit geheugen bus voor de NVIDIA 1060 zal geheugen OCen een stuk meer opleveren vergeleken met mijn AMD 7950 met een ruimere 384bit bus.
Onstabiel als in, driver crashes, vastlopers.
Zeer, zeer onwaarschijnlijk. Natuurlijk, driver issues of lagere Min. FPS kunnen voorkomen, maar voorzichtig doen zal wel een boost in FPS opleveren.
Dat is ook mijn ervaring met iedere videokaart die ik in bezit heb gehad, behalve met deze 10xx serie van Nvidia. Ik heb een 1060 en 1070 kunnen testen met overclocks en deze gaven beiden een prestatiewinst van 10% met een overclock van 15% op alleen het geheugen
Ik geloof er niets van dat enkel je geheugenoverclock 10-15% extra performance heeft gegeven.
Toch is het waar, de 1060 wordt ingehouden door ze geheugen, met sneller geheugen is die veel sneller.
Ik heb zelf een 1060 gehad dus spreek uit ervaring.
Dat verschilt per kaart. Als je bijvoorbeeld naar de MSI GTX 1070 Gaming X 8GB kijkt, zie je dat die komt met geheugen van twee verschillende fabrikanten (Micron en Samsung). Het Samsung geheugen kan verder overgeclocked worden dan dat van Micron. Je hebt er geen invloed op welke je krijgt, het is een loterij.

Het overclocken van het geheugen van een videokaart levert in benchmarks als Time Spy wel degelijk een duidelijk verschil op in eindscore en dus ook in fps. Hoe zich dat vertaald naar de realiteit, valt vaak te bezien. Sommige games halen meer fps-winst uit overgeclocked geheugen dan andere.
Dat ligt ook maar net aan het geheugen. Bij Pascal kaarten met Micron geheugen is datzelfde geheugen amper te overclocken in veel gevallen. De instabiliteit waar je het over hebt is inherent aan alle overclocks, dus dat is een nonissue.

Het is allemaal niets meer dan een factory overclock.
Jij hebt duidelijk nog nooit een 1060 overgeclocked.
10% prestatiewinst makkelijk op alleen het geheugen :)
Ik kreeg met m'n gtx 670 in unigine heaven 5% winst met een 15% overclock van m'n geheugen.

van 8 naar 9 op de 1060 is 12,5% "overclock", de 1060 heeft relatief weinig memorybandbreedte, dus misschien wint die meer, maar de architectuur is ook anders, waardoor er minder bandbreedte nodig is.

Waarschijnlijk geen grote winst, maar ook zeker niet zinloos.
Precies wat je zegt, de 1060 heeft maar een 192 bit memory bus, waardoor die te weinig memorybandbreedte heeft, sneller geheugen schaalt heel goed op deze kaart, met de 1060 doet geheugen overclock meer voor je performance dan de gpu overclock.
Nou zoals het artikel zegt is het geheugen 1Gbit/s sneller geworden, dus dat is een performance verschil van:
1060: 10 -> 11 = 10% sneller
1080: 8 -> 9 = 12.5% sneller

Uiteindelijk zal je hier in de meeste games weinig aan hebben, het is me uberhaupt een beetje onduidelijk waarom ze met deze nieuwe versies komen. (behalve natuurlijk hype en meer geld vangen)
je hebt hier heel veel aan, de 1060 is crippled met een te lage memorybandwidh, wat wordt verholpen met sneller geheugen. Spreek uit ervaring.
Tip haal de goedkoopste kaart die een degelijk koelblok heeft en neem een paar uurtjes de tijd.. Volg een overclock Guide lees je wat in voor die tijd en je zou een veel snellere GPU hebben zonder daar te veel voor te betalen.
risico dat het defect raakt is groter,
Als je de temps maar goed in de gaten houdt (dat is de grootste boosdoener voor je hardware). Als dat op orde is dan zit het allemaal wel goed.
Nee hoor.. Dan zou dat ook gelden voor all fabrikanten die de kaarten automatisch overclocken.. Je kan heel ver komen zonder voltages te verhogen. En dan nog je blaast je kaart niet zo maar 1,2,3 op.. Zolang je de voltages en temperaturen niet beoagelijk hoog laat komen is er totaal niks aan de hand.
Ik weet niet hoeveel meer dit moet kosten, maar op het moment heb je voor 200 euro meet een 1080 Ti die echt veel sneller is. Lijkt me lastig dat als dat prijsverschil nog minder wordt door een 1080 met sneller geheugen om het dan te rechtvaardigen geen ti te kopen... (ik wacht nog steeds op MSI's Ti-Gaming... :) )

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 29 maart 2017 14:32]

Gezien de laatste tijd met nog steeds een console port. Haal je met sneller en geclockte geheugen meer fps uit dan als je de core clocked. Als ik dan moest kiezen, koos ik voor de snelle geheugen varaint en dan zal ik het ook nog max gaan clocken.
op 4K spelen kan het een verschil uitmaken, maar als je op 1080 of 2k speelt heb je aan 6Gb / 8Gb meer dan genoeg lijkt mij.
Ik verwacht dat het op de 1060 zeker invloed gaat hebben. Op de 1080 niet.
*edit: dacht dat de 1070 ook meegenomen werd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 maart 2017 15:20]

Bijna altijd haal je meer performance uit core clock increase, maar er zijn altijd uitzonderingen.
Pure marketing waarschijnlijk...
Het is daadwerkelijk sneller geheugen, met minder ruis op de signalen (om het simpel te zeggen). Daardoor meer potentie voor overklokken.

Maar als gewone gamer hoef je er niet speciaal voor te gaan.
Geldt dit dan niet voor de 1070 of is die variant al langer beschikbaar? Lijkt me vreemd als ze een model gewoon compleet overslaan
nieuws: MSI komt met Gaming X Plus-varianten van GTX 1080 en 1060 met sneller...

Het geld idd alleen voor de 1060 en 1080... arme 1070 is al te goed (prijs/prestatie) denk ik. Met beter geheugen komt ie te dicht bij de normale 1080 :*)
Dan vind ik het toch vreemd dat ze de 1070 niet meenemen. Naar mijn idee is dat de beste prijs/kwaliteit verhouding (puur gevoelsmatig) en ook het model dat voor de huidige generatie games ruim voldoende is (wederom puur gevoelsmatig) en daarom de grootste markt bediend. Nu gaan ze de modellen die waarschijnlijk minder verkopen dan de 1070 nog onderverdelen in verschillende versies waardoor de markt nog kleiner wordt per kaart.

Is allemaal puur gevoelsmatig dus ik beweer niet de waarheid in handen te hebben hiermee
Sinds de prijsverlaging van de 1080 is die gelijk in perf/dollar geworden en dus een héél interessante keuze, temeer omdat de 1070 het voor 1440p 'net niet' is en de 1080 heeft daar comfortabele headroom. Of 4K/60 @ medium/high. Bovendien heb je dan een mooie, volledige GP104, leuk voor 't gevoel :)

Gisteren eentje besteld :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 maart 2017 15:25]

Bijna elke generatie biedt de x70 een betere prijs/prijs-verhouding dan de x80-kaart. Maar omdat de GTX 1080 recent in prijs is verlaagd is dit niet meer zo!
  • GTX 1070: 5783 GFlops, ¤439
  • GTX 1080: 8228 GFlops, ¤544
Daarmee is de GTX 1080 24% duurder maar 42% sneller!
Dan zou volgens jou theorie de 1080ti nog beter zijn in prijs/kwaliteit verhouding

- GTX 1070: 5783 flops, ¤439
- GTX 1080ti: 11400 flops, ¤777

Verschil in prijs is 77% maar in flops 97%.
En toch zullen niet zo veel mensen een 1080ti nemen denk ik ;)


Edit:
I stand corrected, prijs per flop is bij de 1080 beter (0.2 cent) dan bij de 1080ti
Maar nog steeds een betere prijs/kwaliteitsverhouding dan de 1070 wanneer puur gekeken wordt naar de prijs per flop

- 1070 : ¤ 0,0759
- 1080: ¤ 0,0661
- 1080ti: ¤ 0,0682

[Reactie gewijzigd door Pelkie op 29 maart 2017 15:59]

Huidige gtx 1060's met Samsung geheugen kunnen volgens mij allemaal makkelijk 9Gbit/s halen. Kortom voor de meesten niet heel bijzonder, scheelt wel weer gedoe als je een nieuwe kaart wil kopen en daar niet zelf aan wil tweaken uiteraard.
De meerwaarde van deze videokaarten zal hoogstwaarschijnlijk niet lonen tegenover de prijs die MSI zal vragen. Kortom wacht gewoon nog op wat AMD gaat doen.
Wat is nu werkelijk de added value van zo'n kaart voor de consument én MSI? Het kannibaliseert de eigen stock aan reference 1080's, en voor een kleine meerwaarde heb je een Ti.

Sowieso heb ik het vermoeden dat merken in het algemeen de markt uit het oog verliezen. MSI heeft van alles 83 versies, zo lijkt het. Voor elke extra I/O poort is er een nieuw model, tot zelfs een nieuwe kleurencombi. Ik ben echt benieuwd naar het interne voorraadbeheer van MSI omwille al die variabiliteit in hen productportfolio.
De versnelde 1080 gaat dan tussen de 1080 gaming Z en de 1080 ti zitten? Wat zal de doelgroep zijn dan? Mensen die ¤650 te weinig vinden voor een kaart maar ¤800 te duur?

Leuk al die kaarten en al die keuze's maar zijn ze niet een beetje aan het doorslaan?
Allemaal leuk en aardig natuurlijk.
Maar ik vraag me echt serieus af of dit ook echt wat gaat uithalen.
Aangezien al dat "geweld" nog wel steeds door dezelfde geheugen Bus heen moet.
En die zijn van beide kaarten niets anders dan bij het originele model.

192-Bit
ASUS GeForce GTX 1060 6GB 9Gbps OC

256-Bit
ASUS GeForce GTX 1080 8GB 11Gbps STRIX OC

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 29 maart 2017 15:38]

De totale geheugensnelheid wordt bepaald door de bandbreedte. Dit is een vermenigvuldiging van de breedte van de bus en de klokfrequentie. Je kunt dus je bandbreedte verhogen door de bus te verbreden, of door de klokfrequentie te verhogen.

In het geval van deze nieuwe kaarten is de busbreedte niet aangepast dus zal er een verhoging van de kloksnelheid hebben plaatsgevonden. Stellen dat dit wellicht niks uithaalt omdat dit 'geweld' nog steeds door die bus moet is dus verkeerd om redeneren, de bus (en geheugen) draait simpelweg op die hogere frequentie en daarmee is de hogere bandbreedte gerealiseerd.
Oké, thx voor het melden.
Verklaart een hoop.
Plus, zo leer je nog eens wat :)
typefoutje, er staat 2x 1080 Gaming plus in de 3e alinea. de tweede moet 1060 Gaming plus zijn :)
Typfouten graag alleen hier melden A.U.B.
Klik
link werkt niet in de zin : "Dat blijkt uit een aankondiging die door VideoCardz online is gezet." |:(
Pagina is offline gehaald zo te zien. Nog wel te zien via de cache: https://webcache.googleus...&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Als ze de normale versies nou dan iets lager gaan prijzen 😁