×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MSI komt met gamecontrollers voor Windows en Android

Door , 58 reacties

MSI heeft de Force GC30 en GC20 aangekondigd, twee gamecontrollers voor Windows en Android, met dezelfde lay-out als Xbox-controllers. De GC30 kan draadloos worden gebruikt, terwijl de GC20 alleen met een kabel werkt.

De lay-out van de twee controllers is gelijk; ze hebben twee analoge sticks, een d-pad, xyab-knoppen en zowel links als rechts twee triggers. De indeling van de knoppen is hetzelfde als bij Xbox-controllers. Volgens MSI zijn de controllers geschikt voor Windows, Android 'en populaire gamingconsoles', maar verdere details over de werking met consoles geeft MSI niet.

In de controllers zitten trilmotoren en MSI levert een metalen opzetstukje mee dat over de d-pad kan worden geplaatst. Het is nog niet duidelijk welke techniek voor draadloze verbinding MSI gebruikt. Omdat het bedrijf het over Android-ondersteuning heeft, lijkt het voor de hand te liggen dat er in ieder geval bluetooth ingebouwd is.

MSI heeft de komst van de twee controllers via een e-mail aangekondigd. Daarin verwijst de fabrikant voor meer informatie naar productpagina's van de Force GC30 en de Force GC20, maar die staan op het moment van schrijven nog niet online. De controllers zouden in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt moeten komen. Wat ze gaan kosten is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-10-2017 • 17:01

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Ik vind ze best netjes eruit zien. Ik denk dat ze tussen de 30-50 euro gaan kosten :)
Ongeveer, 30 euro voor de bedrade versie en ongeveer 50 euro voor de betaalde versie :/

[Reactie gewijzigd door Dion33 op 3 oktober 2017 17:15]

Ik hoop alleen dat ze geen ingebouwde accu in de wireless modellen hebben maar AA cellen gebruiken. Dat is eigenlijk een eigenschap van de xbox controllers waar ik bij zweer.. Geen gezeur met zo'n ding moeten opladen, klepje open, 2 nieuwe cellen dr in, en gaan maar weer. zoveel beter dan bijv de PS3 controller waarbij belachelijk genoeg je console nog aan moest staan ook om ze op te laden.. |:(
Nee! dat is echt verschrikkelijk! mijn controllers gaan gewoon lekker in een dock als ik niet speel... zijn altijd vol als ik ze nodig heb. Dat gezeur altijd met batterijen... wil je spelen, zijn je batterijen weer op of ik moet weer ergens een voorraadje hebben. Mocht ik dusdanig lang spelen dat m'n accu leeg gaat; dan is het en tijd om te stoppen, maar kan er desnoods gewoon een USB kabel aan.
Ik heb zelf een hele berg AA low self discharge cellen liggen, dus ik grijp nooit mis gelukkig. Bij die controllers kan je ook gewoon nog voor een "accu" kiezen die je op een dock kan opladen natuurlijk. Dan heb je gewoon zelf de keuze wat je wil.
Precies! Een berg Eneloops (of nu de ikea oplaadbare, dezelfde cel voor minder) en je bent voor de rest van je leven klaar met batterijen kopen!
Ik gebruik groene PKCELL batterijen uit china. Kosten geen drol, doen het al jaren goed, en intussen hebben ze al mn andere batterijen wel verdreven uit mijn apparaten. _/-\o_
Bedankt voor de tip, ga eens die ikea batterijen proberen.
Je moet de 2450 cell hebben, niet de 1000 mah.
Thanks, zal komende week een setje ophalen om te testen, moet daar toch zijn voor wat spullen.
En dan vergeet jij of je kindjes hem in de dock te steken en is je batterij leeg. Moet je dus even wachten voor hij weer opgeladen is terwijl je anders gewoon je batterijen kan wisselen. Ik had trouwens ooit een toestel dat herlaadbare AA's slikte. Het apparaat in dock laadde de batterijen op. Best of both worlds.
Ja, hoop ook dat ze gewoon op AA baterijen werken, veel handiger :)
juist niet, in mijn opzichte veel duurder. Tevens ook dat bij de Xbox 360 controllers de batterijen soms los zaten als je iets te hard bewoog met de controller, en dat daardoor de controller opnieuw aanmoest.
Nooit last van gehad dat ze los zaten. Ook stop ik standaard kwaliteits batterijen (eneloop) in mijn apparaten en laad ik ze op met een goede lader met capaciteitsmeter en onderhoudfunctie.

Is eenmalig een investering van iets van 60 euro (met 2 setjes batterijen) maar daar heb je ook echt jaren plezier van. Veel beter als die bagger charge en play kits die Microsoft verkoopt en na een jaar nog maar de helft van de capaciteit hebben.
Beetje offtopic maar ik heb altijd al interesse gehad voor eneloop batterijen is dit een goed setje?

https://www.batterijenhui...4x-aa-eneloop-pro-2550mah
Bij de IKEA ben je voor de helft van het geld klaar:
Batterijen en lader. De batterijen schijnen uit dezelfde fabriek afkomstig te zijn als de Eneloops. Gebruik ze zelf in combinatie met Xbox One controllers, naar volle tevredenheid :)

[Reactie gewijzigd door MiBe op 3 oktober 2017 23:37]

Thanks. Ik was ze ook van plan om ze te gebruiken in een xbox one controller. Morgen maar even kijken bij de ikea. Gelukkig hebben we er nu een in Zwolle.
Ik zou zeggen probeer de groene PKCELL batterijen eens. Ik heb ze nog niet getest met high drain apparaten zoals bijv flitsers enzo, maar in mn Xbox controllers en wireless muizen en toetsenborden zijn ze geweldig.
Ik bestel ze via aliexpress 10 stuks voor doorgaans 14-15 euro, de capaciteit matcht de opgegeven capaciteit en in mn controllers gaan ze maanden mee omdat ze low self discharge zijn net als de eneloops.
gewoon de kabel in de usb oplader van de telefoon drukken. hoeft de console ook niet aan te staan :D
dan laden mijn PS3 controllers niet op, die laden alleen op als ze in de PS3 geplugd zijn, en de PS3 aan staat.
Nu zijn dit launch model (sixaxis) controllers, dus misschien is dat veranderd door de jaren heen
ik heb ook de launch controllers, maar ze laden gewoon op.

Hier een reddit topic erover:
https://www.reddit.com/r/...charging_your_controller/
Alleen de PS3 controller heeft dit behoorlijk belachelijke euvel... Pakte hem laatst uit de kast en was me totaal ontgaan, ik ben dus 1,5 dag beetje gepiekeerd geweest dat de controller stuk was (hoe dan! altijd zo netjes mee omgegaan) en vervolgens bijna een week omdat de PS3 (phat) aan moest blijven staan om er leven in te blazen om te laden (gepiekeerd he, niet het laden zelf).

De laad kabel bij de X360 was lang genoeg om op de bank te gamen tijdens het laden, en met een standaard USB kabel/aansluiting kan je dat nu ook gewoon doen zonder de AA batterijen. Ik haat juist batterijen omdat ten tijde van vervanging meestal mijn extra oplaadbare nog niet opgeladen zijn (vergeten etc etc)
die letters zijn echt lelijk ! had dan niks er er op gezet... of gewoon het logo van msi.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 3 oktober 2017 20:44]

Ja, van de dualshocks is het wel heel erg hinderlijk dat ze niet simpel op te laden zijn via welke USB poort dan ook.
Dat komt omdat de controllers USB Host vereisen om opgeladen te worden (stroom staat op andere pin dan bij USB Slave)
MSI kennende zullen ze eerder in de premium reeks gepositioneerd worden.
Dus houd eerder rekening met de E40,- tot E60,-

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 4 oktober 2017 08:03]

Als dat gaat gebeuren koopt toch iedereen een Xbox One-controller? :P
Per maand is wel erg duur idd, kun je een kleine auto voor afbetalen :) :)

[Reactie gewijzigd door Hercolubus op 3 oktober 2017 17:35]

Ik hoop het ik vind op dit moment voor de 2 games die ik speel een xbox one controller het niet waard 30euro zou perfect zijn
360 controllers doen het ook prima :) (en als play en charge kits voordelig te halen).. al is de one controller wel 10x fijner :p
360 controllers doen het ook prima :) (en als play en charge kits voordelig te halen).. al is de one controller wel 10x fijner :p
De play and charge kit voor Xbox 360 controller werkt niet op Windows, enigste manier om de draadloze versie aan te sluiten op pc/laptop is via een receiver. De play and charge kit laad het alleen op, je bent nog steeds via Bluetooth verbonden met de Xbox. En ik spreek het uit eigen ervaring.

Tenzij iemand het wel voor elkaar heeft gekregen om de draadloze Xbox 360 controller aan te sluiten op pc/laptop, dan hoor ik het graag :P

[Reactie gewijzigd door gamezfreak op 3 oktober 2017 17:36]

De play and charge kit voor Xbox 360 controller werkt niet op Windows, enigste manier om de draadloze versie aan te sluiten op pc/laptop is via een receiver.
Je gebruikt dus de kit om hem op te laden en de draadloze receiver voor data overdracht. De receiver kan je los voor een prikkie uit China bestellen.

Ik gebruik twee Xbox 360 controllers om Divinity: Original Sin 2 in coop te spelen. Ze zijn oud, maar werken nog steeds perfect.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 oktober 2017 19:48]

Ik gebruik een 360 controller met de ontvanger for windows i.c.m. play and charge kit.
Je kan alleen de kabel niet gebruiken als vervanging voor de draadlose receiver, het is alleen opladen.

Ik heb nu ook een Xbox one controller liggen van de oculus, ik vraag me alleen af of het waard is om daar ook een play and charge kit voor te halen. Is de One controller zoveel fijner?
Ik gok eerder op 30-40 euro voor de bedrade versie en 50-60 euro voor de draadloze versie.
Zou zeker kunnen. Alleen hoop wel dat het iets goedkoper is :)
Beide zijn betaalde versies :)
Ik zal al lang blij zijn als de analog sticks van degelijkere kwaliteit zijn dan die in XBOX controllers van microsoft... die dingen zijn echt super bagger.

Kan niet fatsoenlijk Rocket League (op PC) meer spelen omdat mn linker analog stick gaar is waardoor m'n auto in de lucht constant voorover/achterover helt wat fatsoenlijke arials onmogelijk maakt..
Deadzone omhoog gooien helpt ook niet (en is eingelijk uberhaupt onwenselijk) en al die tig 'how to fix your analog stick' DIY video's op youtube ga ik al helemaal niet opvolgen.

Heb ook geen nieuwe XBOX controller gekocht omdat ik weet dat dat ding net zo bagger zal zijn en ik wil niet Microsoft belonen voor het creren van een wegwerp slecht kwaliteit product.

Ben erg benieuwd of het wat is! Een XBOX controller die net gaar is zou echt super tof zijn want ik vind playstation controllers niet fijn liggen in mijn handen (en ik begrijp dat die krengen nogal eens de neiging hebben om 'unplugged' te raken)

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 4 oktober 2017 01:54]

Android compabiliteit is nu niet echt een "USP" te noemen. Elke Xbox controller werkt plug and play op android devices
En dan heb je een controller aan de praat.. Ondersteunt de game het niet. En daar zijn dan weer tooltjes voor, maar moet je weer rooten en... Meh. Dan is er weinig plug and play over.
Xinput zit standaard ingebakken in Android, dat mobile game devs daar niets mee doen is niet de fout van Android.

Anderzijds kan je het hen ook niet kwalijk nemen, het aantal spelers dat met een controller, touch based games wil spelen is verwaarloosbaar.
Ben ik met je eens hoor, maar dan nog. Tijd geleden carmageddon remake gekocht in de play store. Geen controller support. Alleen waardeloze touch besturing. Kijk je op de dev site, iedereen issues met de besturing. Tsjah.
Games als gta lijken mij ook haast onmogelijk te doen met touch screen controls. Jammer allemaal, want games als Asphalt tonen aan dat touchscreen controls wel goed kunnen werken mits simpel uitgewerkt en over nagedacht.
Games als GTA vond ik juist prima werken op mijn telefoon met de Touchscreen buttons. Ik heb tot nu toe alle GTA games die voor Android zijn uitgebracht gewoon uitgespeeld op mijn telefoon en het viel mij echt niks tegen.
En ze zijn opeens weer foetsie van de website? Beide 404.

Lijkt erop (via andere aankondigingen) er geen trigger-rumble inzit, zoals de Xbox controllers hebben (werken ook op Windows), dat aspect is een fijne toevoeging bij bv racegames en shooters.

Grootste verschil tussen 20 en 30 is dus draad vs draadloos, maar lijkt er ook op dat de hogere 30 dus ook verwisselbare dpad heeft en de 20 niet (die lijkt een zwarte plastic d-pad te hebben).

Show 0 matching results
Sorry, we can’t find the search result of"gc20".

Lijkt helemaal weer weg te zijn.

Maar gezien ze dus in theorie op PS4 n XBO gaan werken, hebben ze licentie nodig voor beide, dat zal wel een 50-60 euro minimaal gaan worden, uberhaubt de vraag of de draadloze wel kan werken op de XBO (afaik geen enkel kan dit tot heden buiten de echte XBO controllers).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 oktober 2017 17:11]

De pagina was op moment van schrijven nog niet beschikbaar :)
Las het later inderdaad, apart dat elke nieuwssite ook doodleuk linkt naar die pagina's, eentje zelfs via de mailinglijst van MSI (gezien de url), MSI loopt nog wat achter :P
Ik ben zo blij om te zien dat MSI zich echt aan het profileren is op de gaming-markt. MSI produceert echt topspul. Ik kan ook niet wachten totdat deze uitkomen. Als ze betaalbaar zijn, ben ik de eerste koper. :D
Zoals elk merk, maakt MSI ook wel eens troep, en misleiden kunnen ze ook net als elk ander bedrijf.

bv laptops van 2000+ euro met '4k' schermen aan te bieden die in werkelijkheid zr slechte RGBW Pentile displays bevatten met extreem slechte kijkhoeken en kleur productie. (en geen echte 3840x2160 schermen dus.
Zit de laatste tijd zelf ook te kijken naar een nieuwe gamepad.
Gebruik zelf al meer als 10 jaar met veel plezier deze Rumble pad 2
pricewatch: Logitech Cordless Rumblepad II Zwart
en zat als vervanger aan deze te denken
pricewatch: Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver
maar nu MSI er een gaat uitbrengen wacht ik nog ff ;)
Met een beetje geluk vallen de prijzen mee. Anders is er natuurlijk altijd nog Ali Express.
En wat is de meerwaarde tov een xbox one controller wat ik toch wel de fijnste vind.
laatst nog 3 wirelles 360 conteollers gekocht op een rommelmarkt voor 2.50 p stuk. thuis schoongemaakt nieuwe pookies erop en gaan met die banaan. ik had er al een met wirelwss ontvanger voor me pc dus dat kwam goed uit. als je een beetje op marktplaats zoekt kan je heel goedkoop een 360 controller halen. ik vind het zelf nog steeds een hele fijne controller (op het d-pad na)
Speel al jaren met een PS3 controller op de PC. Ik moet wel diverse digitale emulators gebruiken omdat de PS3 controllers niet officieel worden ondersteund in Windows. Erg omslachtig maar het werkt! Hij begint nu wel wat vreemde foefjes te vertonen, bijv. als ik te veel kracht zet op de sticks of the buttons. Zat dus te kijken naar een XBONE controller, maar als MSI dit goed en betaalbaar brengt ben ik een koper!
Ik speel nix anders dan met de xbox controller op de pc, witcher bijna mee uitgespeelt, speelt heerlijk. Veranderen doe ik niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8