Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MSI introduceert GM70- en GM60-muizen voor gamers

Door , 26 reacties

MSI heeft twee nieuwe muizen in de Clutch-serie aangekondigd: de GM70 en GM60. De muizen van de Taiwanese fabrikant beschikken over rgb-verlichting, Omron Gaming-switches en verwisselbare thumb rests.

De Clutch GM60 beschikt over de PMW 3330-sensor, die tot 10.800 dpi gaat, terwijl de GM70 een PMW 3360 heeft, met dpi tot 18.000. Aanpassen gaat in stappen van 100dpi en de polling rate is aan te passen van 1000 tot 3000Hz. Een ander verschil is dat de GM60 uitsluitend bedraad functioneert en de GM70 daarnaast met een dongel ook draadloos werkt. Ook het gewicht is afwijkend de GM60 weegt 115 gram, de GM70 129 gram.

Wat afmetingen en ontwerp betreft zijn de twee verder identiek. Het gaat om muizen met een aluminium frame, waarvan de cover en thumb rests magnetisch met de body verbonden zijn en daarmee te verwisselen zijn. Beide muizen ondersteunen MSI's Mystic Light voor het aanpassen van de rgb-verlichting. Met de MSI Gaming Center-software zijn de acht programmeerbare knoppen in te stellen. De muizen verschijnen in juli maar de adviesprijzen zijn nog niet bekend.

 

Clutch GM60

Clutch GM70

Sensor

Avago PMW 3330

Avago PMW 3360

Sensortype

Optisch

Optisch

Dpi

1000

1800

2800

3600

10.800 max

1000

1800

2800

3600

18.000 max

Knoppen

8

10

Responstijd

0,33ms

0,33ms bedraad

1ms draadloos

Switches

Omron Gaming

Omron Gaming

Led

Side-bar

Dragon-led

Dpi-indicator

Side-bar

Dragon-led

Dpi-indicator

Lichteffecten

RGB Mystic Light

RGB Mystic Light

Kabel

2m

2m

Interface

usb 2.0

Draadloos met usb-dongel

usb 2.0 w

Afmetingen

(l x b x h)

125 x 66 x 39mm

125 x 66 x 39mm

Gewicht

115g

129g

 
 

Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

Reacties (26)

Wijzig sortering
Mocht je in een dilemma zitten met 'Welke muis wil ik en waar moet ik op letten?!' Dan adviseer ik je om de videos van Rocket Jump Ninja te bekijken. Bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=Rtt5qwYDasw

Dit is dan 1 van de vele video's met heel veel nuttige info.

Misschien komt de GM6/70 er later ook in.
veel van die video's zijn mensen die zowel pink als ring vinger aan de zijkant van de muis houden.

Toch zijn er behoorlijk wat mensen die, net als ik, alleen de pink aan de zijkant houden en hun middle vinger continue op het scroll wheel. met sommige modellen maakt het weinig uit, maar bij andere is het verschil heel groot.
Zelfde video, op zijn eigen site, met indeling van handmaat en handige verwijzingen:

http://www.rocketjumpninja.com/find-a-mouse/

Voor het opmeten van de maat van je hand zie de video op 2.11 min. en voor de standaard lengte/breedte-verhouding van de hand zie 2.51 min.
18.000 dpi! ik weet nog goed dat ik in 2013 nog een 8.200 dpi kocht en was het snelste en daar waren twijfels over of dat echt nodig is. Ik hoop dat 18.000 dpi effect zal hebben in games.

Ik speel zelf standaard games op 8.200 dpi met Razer Ouroboros op 1.000Hz.

Het is erg goed dat je de keuze hebt tussen zowel bedraad als draadloos te gebruiken is met mijn Razer heeft dit ook en is erg handig.

Ik ben benieuwd of er in de praktijk verzchillen zijn tussen 1.000Hz en 3.000Hz
Foute gedachtegang over dpi
https://youtu.be/lc7JVjcPzL0

/edit
tl;dr:
dpi heeft niks met snelheid te maken
het is de resolutie die de sensor gebruikt (binnen een bepaalde afstand)
het grootste directe verschil van een lage DPI zoals bijv 400 is dus dat je bij kleine bewegingen minder variatie ziet/minder kleinere bewegingen als je heel weinig beweegt bijv als je 3x zoomed bent met een sniper ofzo kan het "pixels skippen", maar het is dus meer "stabiel" omdat de resolutie veel kleiner is is er minder "ruis"

windows beweegt je muis gewoon per elke count van de cpi/dpi daarom beweegt je muis meer

in-game is je "effective dpi": dpi * sensitivity = "effective dpi"
dat is gewoon een term voor hoeveel je muis beweegt op je scherm
(bij de meeste games werkt de sensitivity op dezelfde manier)

Hz heeft wel te maken met hoe snel je muis reageert in tegenstelling tot de dpi

:P

[Reactie gewijzigd door gamejunk58 op 29 juni 2017 23:15]

Ja en nee.

Als je b.v. in BF4 1000dpi gebruikt en 360 graden gaat draaien heb je daar in mijn geval (met constante schuifsnelheid) 6 CM nodig.

Zet ik me muis op 4800 dpi maar 2 CM.

Dus met reguliere wapens of ingezoomed als sniper is lagere dpi in mijn geval beter.

In helicopter/jet hoogste dpi.

Gevoelsmatig lijkt het erop dat hij "sneller" is geworden.

Overigens ook bij reguliere windows applicaties merk je dat je minder hoeft te schuiven om van ene kant naar andere te gaan.

Voor alle duidelijkheid heb ik deze ervaring met muizen waarop je op muis dpi kunt instellen.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 29 juni 2017 22:38]

"Gevoelsmatig lijkt het erop dat hij "sneller" is geworden."
dat is de definitie van sneller niet (eigenlijk kan je het wel zo zien maar het is anders dan dat je muis sneller reageert, beneden meer uitleg)
sneller reageren betekend dat het sneller je input ziet, alleen een snellere response time kan daarvoor zorgen (en game engine stuff)

Wat jij bedoelt is dat je cursor meer beweegt

Dat de software je cursor meer beweegt als je je dpi hoger zet heeft niks met de snelheid van je muis te maken
Zie ook de term effective dpi/true dpi

Je kan wel zeggen "hoe snel mijn cursor over mn scherm vliegt zie ik als de snelheid van mijn muis", maar als je een muis hebt die op (max) 1 Hz runt en (max) 1 miljoen dpi heeft zou je het wel weg willen gooien

[Reactie gewijzigd door gamejunk58 op 29 juni 2017 23:15]

Hoe het technisch zit van ondergeschikt belang ten opzichte van de ervaring.

Als je in de ene resolutie een groter afstand moet afleggen en in hogere dpi je cursor/wapen over het scherm vliegt maakt de ervaring "sneller".

Op technisch vlak zul je amper onderscheid ervaren.
Maar dat hoeft dus niet als je de sensitivity omhoog doet is het hetzelfde
Er zijn alleen een paar verschillen die ik al heb uitgelegd (pixel skipping en "ruis")
De afstand die je zo aflegd is gewoon hetzelfde als je je effective dpi op hetzelfde zet door de sensitivity omhoog te doen

[Reactie gewijzigd door gamejunk58 op 30 juni 2017 00:29]

Ik haat lage dpi in windows. bij mij staat men dpi in windows rond de 5000. Moet dan niet teveel bewegen.

Heb een full hd scherm :p

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 29 juni 2017 23:43]

Dan zit je met 1cm bewegen aan de andere kant van je scherm ? :?
Afhankelijk van je resolutie. Wanneer ik op mijn 4k scherm kijk zet ik de DPI van mijn Logitech G900 Chaos altijd wat hoger. Dan kan ik sneller naar de hoeken in een soepelere beweging. Doe ik hetzelfde op 1080p dan kan ik de DPI beter lager instellen.
Ik speel 8200 dpi op 1080P en ik dacht dat je nog sneller kan reageren als je tegenstander met een hogere aantal dpi met een snelle muis
tja, dan moet je hem alleen nog wel zien te raken, en zijn hoofd zit waarschijnlijk maar in een zeer klein stukje van je muisbeweging je hebt misschien een paar millimeter ruimte waar je cursor precies goed richt ;) Dus je draait je wel snel om maar je precisie is wel helemaal weg. Meeste pro shooter spelers spelen met lage DPI, denk aan tussen de 400 en 1600. en dan ingame ook nog een lage sens.
Yep en als je in een spel de gevoeligheid ook nog eens lekker hoog hebt kan je met 0,1cm iemand al een 360 noscope verkopen! Wat wil je nog meer!

OT: de PMW 3360 is wel echt een goede sensor die geloof ik niet aan interpolatie doet om de hoge DPI instellingen te halen, zit o.a. ook in de G502
Interessant maar naar mijn mening gaat het hij muizen vooral om hoe de muis in de hand ligt.
Hoe kan dat nou, iedereen weet toch dat RGB het allerbelangrijkste is :^)
Zeker een belangrijke factor. Echter is de precisie (waar DPI dan eigenlijk weer niks over zegt) ook best wel belangrijk.
Heb een aantal jaar terug een goedkope gaming muis gekocht via amazon, met fancy lichtjes erop en lag prima in de hand alleen was de sensor zo onnauwkeurig o.a. pixels skippen, acceleratie (lees: een snellere beweging over dezelfde afstand beweegt je muis verder). Dus toen al redelijk snel al weer aan een duurdere muis gegaan zonder al te veel poespas.
Wel interessant op zich, maar een g703 , een g403 wireless met wat wit, krijgt de voorkeur aangezien die mij perfect ligt en nu ook draadloos opgeladen kan worden tijdens het gamen, zodat ik heel erg lui kan zijn!
Het idee van al die verwisselbare items is erg leuk. Ik mis alleen een beetje een volwaardige vervanger van de corsair M95. Mijn huidige muis is een beetje op aan het raken. Met name het scrollwieltje laat het steeds vaker afweten. Ik wil gewoon een muis met veel knopjes waarbij ik nog wel een vlak stuk heb waar ik mijn duim op kan leggen. Daarnaast vind ik de layout van de M95 ideaal gezien ik er helemaal aan gewend ben.
Jammer dat hier geen linkshandige versie van is.
Ziet eruit dat deze muis voor zowel links als rechtshandige gebruikt kan worden.

Die pink steun lijkt mij trouwens wel wat, maar om mijn G502 daarvoor in te wisselen?
heb geen thumrest hoor.
Heb een ZOWIE zonder poespas :)
OkÚ, fijn voor je. Waarom ik gedownmod word is me een raadsel. Voor sommige mensen zijn dit serieuze issues.

Doneer daarom nu aan giro 666, om deze zielige jongen aan een kekke muis met ringvinger-pink steun te helpen zodat hij niet langer last heeft van kramp in zijn handen.

Edit: overigens ben ik daadwerkelijk zielig. Mijn r9 390 is ineens kapoet gegaan, en liet ik die net besteld hebben bij Afuture. Die geen enkele van de gegevens nog heeft, omdat ze recent een doorstart gemaakt hebben (maart). Dus garantie kan ik ook naar fluiten..
FML

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 30 juni 2017 19:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*