Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

MSI heeft een nieuwe muis voor gamers aangekondigd. De Interceptor DS300 is gemaakt voor rechtshandigen en bevat een sensor met een gevoeligheid van 8200dpi. De fabrikant voorziet de lasermuis van Omron-switches en ledverlichting.

De Interceptor DS300 Laser Gaming-muis van MSI beschikt over de eigenschappen die je mag verwachten van een high-end muis voor gamers. De muis beschikt over een lasersensor met een maximale gevoeligheid van 8200, waarbij drie ledjes een indicatie van de ingestelde gevoeligheid geven.

De muis heeft uitsparingen voor drie gewichtjes van 4,5 gram, zodat gamers zelf de gewichtsverdeling kunnen aanpassen. De Interceptor DS300 beschikt over zes programmeerbare knoppen, waaronder een op het scrollwheel, een voor de dpi-aanpassing, links- en rechtsknoppen, en een paar duimknoppen. Aan de zijkanten is verder een laag rubber voor extra grip geplaatst.

MSI heeft switches van Omron gebruikt, die langer zouden meegaan dan onderdelen van andere fabrikanten. Verder noemt MSI nog het gebruik van een laagje goud voor de usb-connector, die met een 1,8 meter lange kabel verbonden is. De rgb-leds zijn in alle kleuren van de regenboog in te stellen. Informatie over prijzen is er nog niet.

MSI Interceptor DS300 Laser GamingMSI Interceptor DS300 Laser GamingMSI Interceptor DS300 Laser Gaming

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Wat is de toegevoegde waarde van de gold plated usb buiten dat het mooi uitziet?
Ja, haha. Vraag ik me ook af.
Als je de USB in de USB-poort doet zie je er niks meer van toch?
Het klopt dat goud beter geleid en het idee is dan ook dat, omdat goud ook wel een 'zacht' metaal is je minder snel last krijgt van slijtage aan je connector waardoor wellicht het signaal niet meer door zou komen.

Puntje bij paaltje geeft een muis gewoon een digitaal signaal door en maakt het dus niet uit of het signaal voor 100% of 80% doorkomt zolang het maar boven de threshhold zit om nog herkend te worden. Overigens moet je een USB connector wel heel vaak in en uit schuiven wil je hem dusdanig beschadigen en als dit al gebeurt is het waarschijnlijker dat dat binnenste rechthoekje verbuigt en niet/minder contact maakt (door bvb. hem verkeerd om te proberen aan te sluiten) dan dat het metaal van de pinnen verslijt of zo.
Dan nog, zilver geleidt beter dan goud.

Dat argument werkt dus in het nadeel van goud, dat duurder is dan zilver. En zelfs (aan de lucht?) geoxideerd zilver.

Maar ja, alles is klatergoud, wat er blinkt h?
Het gaat meestal om oxidatie tegen te gaan. Als je een USB-connector toch goed wilt beschermen kun je beter Rhodium gebruiken, dat is wel erg hard en wordt ook op sommige high end pluggen gebruikt. Dit slijt niet. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 26 januari 2016 16:03]

Is het niet dat edelmetalen niet oxideren?

Het is juist verguld om de oxidatie tegen te gaan.
Ehm, zilver-oxide is een isolator, daar wil je echt niet mee te maken krijgen als je geleiding tot doel hebt.

En als je gaat kijken naar prijs, dan is koper nog altijd de beste tussen oplossing, qua soortelijke weerstand namelijk precies tussen goud en zilver in..
Goud: ~33196,-/KG
Zilver: ~431,-/KG
Koper: ~4,-/KG
Qua prijs/prestatie is koper veruit de favoriet..

De enige reden waarom je goud zou willen gebruiken is omdat het een edelmetaal is dat niet corrodeert.
Echter wanneer je goud gebruikt, moet alles van goud zijn, anders gaan de niet edele metalen extra snel corroderen waardoor je de positieve effecten volledig teniet doet en feitelijk juist voor mr storingsgevoeligheid zorgt..

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 27 januari 2016 02:24]

Ehm, nee. Zilveroxide geleid prima. Het wordt zelfs als elektrode gebruikt. :)
Zilveroxide is volgens mij wel een elektrische geleider. Daarom is het een edelmetaal. Zilveroxide geleid wel iets minder dan zilver. Maar zo uit m'n hoofd niet veel slechter dan koper. Sorry, kan zo snel even geen bron vinden.
Edit: het is zilversulfide dat een slechte geleider is en daar heeft zilver in de openlucht ook wel last van.

[Reactie gewijzigd door Righthere op 27 januari 2016 09:36]

@Ramzzz, @Rightthere:
Ik zat er idd naast. Het oxideren van zilver in lucht levert zilversulfide op, hetgeen duidelijk zichtbaar is als zwarte aanslag.
Die zwarte aanslag is een slechte geleider..
Dus beter gezegd MSI maakt gewoon top spul met super kwaliteit en denkt overal aan. :9
MSI gebruikt ook Gold Plated USB ports op zijn high end gaming moederborden. Dit met het idee dat het duurzamer is dan de conventionele metalen poort. Dit princiepe trekken ze nu dus door naar een High End muis. Deels zal het natuurlijk marketing / voor de bling zijn.

Maar MSI zegt het volgende over de poorten op het moederbord:
"The additional gold plating on the ports enhances the durability drastically and ensures your PS/2 and USB ports are always working when you ship out to a LAN party."
Bron
Je zou zeggen dat het sneller geleid, maar dit lijkt me meer een marketing dingetje.

De kabel doet natuurlijk de transfer van data.
Ja maar naar mijn weten gaat door de buitenkant van de usb plug geen signaal, de signaal contact punten zitten binnenin..

Dit zal eerder zijn doordat deze plug meer kan hebben en minder snel slijt, maar het zal geen performance boost geven, tenzij de connectoren aan de binnenkant van goud zijn.. Maar dan nog gaat het hier om een muis en niet 1 of andere toverspreuk die door de plug heen moet.
Goud* is een zachter metaal dan de meeste metalen. Door de contactpinnen van goud te maken, of in ieder geval met goud te bekleden, zouden de contactpunten beter contact moeten (blijven) maken. Zeker als je een USB-stekker er vaak uit haalt en opnieuw aansluit.
(Zie het als iets wat terug in vorm 'veert' en daardoor beter aansluit.)

Echter heeft goud aan de buitenkant van de USB-stekker dan natuurlijk geen enkel nut, omdat hier geen contactpunten op zitten ;).

*Dank medetweakers, voor het feit dat ik 'USB' en 'Goud' omgewisseld heb :P

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 26 januari 2016 17:05]

Usb is een zachter metaal dan de meeste metalen. Door de contactpinnen van goud te maken, of in ieder geval met goud te bekleden, zouden de contactpunten beter contact moeten (blijven) maken. Zeker als je een USB-stekker er vaak uit haalt en opnieuw aansluit.
(Zie het als iets wat terug in vorm 'veert' en daardoor beter aansluit.)

Echter heeft goud aan de buitenkant van de USB-stekker dan natuurlijk geen enkel nut, omdat hier geen contactpunten op zitten ;).
Je hebt het over goud neem ik aan. Goud is inderdaad vrij zacht, maar veert zeker niet terug. Sla maar eens met je 24K trouwring op tafel en zie hoe deze niet terugveert. :P

Het gaat waarschijnlijk om de geleiding en de pats.

Meer ontopic. Als je al een goede gaming mouse hebt, gekocht voor gaming of gewoon omdat je kwaliteit wil, dan ben je hopelijk voor de komende tien jaar wel klaar. Hier een Logitech G500s. Als die niet gedimensioneerd is om in x jaar te stoppen met functioneren, zal ik 'em zeker niet vervangen. En nu ook zeker een aanrader, nu die in prijs zakt. Maar ik vind het nog steeds leuk om de berichten over nieuwe innovaties te lezen.

Het is een beetje als met mech keyboards. Heb een prachtige Ducky, maar volg het mech keyboard topic op het forum nog wel. Niet dat ik mijn Ducky zal vervangen, want ik verwacht (nee, eis zelfs) dat deze lang meegaat. Zo ook mijn muis.

Deze is mooi, en zal vast goed werken. Maar dat goud beter zou zijn omdat het terugveert, nee sorry. :P
Het is wel weer makkelijker in de goede vorm terug te brengen door pro's. Maar er zitten ook weer niet veel bumps en rariteiten in een usb port.
Ik denk dat je bedoelt dat goud een zachter metaal is, en niet usb? ;)
Usb is een zachter metaal dan de meeste metalen?
Door de contactpinnen van goud te maken, of in ieder geval met goud te bekleden
Volgens mij is dat altijd enkele microns dik. Dus het zal denk ik niet zoveel met de hardheid van goud te maken hebben. Wel is het zo dat het gedaan wordt voor betere geleiding.
Zou voor "extra durability" moeten zorgen
Goud oxideert niet, en het idee is dat de connector dan langer fatsoenlijk blijft geleiden. Goud geleid ook inderdaad beter dan messing, maar daar zal het niet om gaan. De connectors zijn onder de goudlaag immers nog steeds van messing, evenals de poorten op je PC.

De video laat zien dat het omhulsel van de USB connector verguld is, terwijl daar geen data doorheen gaat. Ik hoop dat dit impliceert dat de daadwerkelijke connectors ook verguld zijn, anders heeft dit inderdaad geen toegevoegde waarde.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 26 januari 2016 16:12]

Het gaat niet zozeer om de geleiding van de connector of kabel zelf (als dat niet ok is heb je wel een heel brak apparaat!) maar om de geleiding op het punt waar de stekker in het contact zit. Daar heb je een vl kleiner contact oppervlak omdat het veertje natuurlijk bij lange na niet het hele contactje echt raakt.

... That said, is dit bij USB echt volkomen waanzin; dat protocol is zowel fysiek als elektrisch als in (signaal) foutcorrectie zoveel robuuster dan dit ooit nuttig zou maken dat het vooral een aandoenlijke mengeling van trieste en vermakelijke pure marketing is - maar in theorie is dit waarom goudcontactjes bij andere verbindingen/aansluitingen wel nuttig kunnen zijn :)
Als je connector gaat oxideren dan heb je wel meer om je zorgen om te maken :+ Grote kans dat je dan je hele PC met het grof vuil kunt zetten binnen de kortste keren :X
Die dingen oxideren gemakkelijk, ik heb 2 USB sticks die zijn verroest na een paar maanden mee in de wasmachine te zijn gegaan (broeken met van die overbodige zakjes ...)

En ze werken nog steeds.

Gold-plated voor alle USB artikelen is niet meer dan een marketing gimmick, zo dunkt me.
Mijn reactie was niet zo heel serieus bedoeld ;) Vandaar ook de :+
Vroeger.... toen elke pc-gamer nog gewoon met een logitech muisje zat te gamen zonder DPI-instellingen, gewichtjes, regenboog-ledjes en gouden usb-connectors. :'(
En met irritant balletje, die elke keer je cursor een stuk verschoof bij oppakken en neerzetten in shooters (low-sensitivity speler, 125hz/125fps etc, PS-2 poort 200hz). Toch was ik vrij goed en had veel plezier :D
Allemaal het zelfde laken en pak. Ik zoek een redelijke grote muis waar ook mijn pink op kan rusten. Het kan toch niet zo zijn, dat ik de enige ben die dat zoekt? Grootste muis die ik ooit heb kunnen scoren was bij de Aldi maar ook bij die muis hangt de pink er maar bij.
Tja, kwestie van hoe groot je handen zijn lijkt me. Ik heb een goedkope sharkoon gaming muis (wilde graag een lasermuis die groter waren dan je duim) en daar heb ik ruimte genoeg.
Het is nog niet eens de lengte van de muis, dat is vrij makkelijk te vinden. Voor ieder wat wils maar de breedte is het probleem. De pink 'valt' van de muis.
Ik kan het niet meer eens zijn. Zelf heb ik ook behoorlijke klauwen en ik ben bij mijn zoektocht uitgekomen bij de Steelseries Rival. Ik gebruik max 2000 dpi en ben sowieso fan van het gevoel dat een optische muis je geeft. Hij is niet ambivalent, maar voor righthanders gemaakt. De Razer DeathAdder is ook nog best groot.
Bedankt voor de tips maar voor alsnog hangt ook daar de pink ernaast. Ik gebruik op het moment een Chinese gamersmuis van nog geen 6,=. Bevalt prima hoor met instelbare DPI en de hele mikmak... maar ja die pink h.
Probeer eens een R.A.T. 9. Daar kun je aan de zijkant een extra breed plaatje schroeven waar je pink op kan rusten.
Die zijn er toch ook gewoon? Bijvoorbeeld de
func ms-3 of de MIONIX NAOS 8200 of een van de andere muizen met pink support

[Reactie gewijzigd door jezzer op 26 januari 2016 23:39]

Dat is het nou, dit zit op vrijwel alle muizen. Ik moet dan krampachtig mijn vingers bij elkaar houden, dat ik er gewoon last (pijn) van krijg.Of ze zijn breed maar te kort, of ze zijn lang en smal.
Ziet er mooi uit!
Zou hem wel willen maar eerst maar eens op de prijs wachten...
Ik zie helaas steeds meer driver en programma's bij dit soort producten komen.
Stel (natuurlijk kiezen de meeste mensen voor hetzelfde merk) je hebt een Razer toetsenbord en een MSI muis, daarbij een logitech headset. Zit je toch weer met 3 verschillende driver en 3 verschillende programma's. Is het echt nodig om bij zo'n product software toe te voegen? :?
Ik denk dat je vraag retorisch is, maar ik beantwoord hem toch.

Ja, helaas wel. Anders is het niet mogelijk om de extra knoppen te voorzien van een functie, verwisseling van DPI, en de kleur van eventuele ledjes.
Zo iets heet windows control panel ( kan alleen niet me de xbox elite controller)
Mooie kleurencombinatie. De muis zal goed genoeg presteren voor stevige gamers. Toch schijnt het dat optische sensoren beter presteren met snelle bewegingen dan lasers. Laatstgenoemde is beter in tracking op meer soorten materialen (en met meer relif). 8200DPI, wat moet je ervan zeggen, veel te hoog om echt nuttig te zijn en zegt niks over de kwaliteit of prestaties natuurlijk.

Offtopic:
Nee, voor mij eerst even een budget optisch muisje uit China (6,85, miniinthebox, wortley 6d voor de nieuwsgierige Tweakers). Hierbij heb ik de linker- en rechtermuisknop switches vervangen door Omron Japan D2F01F (10st 4.50 euro excl verzending op ebay). Prima muis om casual te gamen. Niet voor de pro's bedoelt natuurlijk en zal wel acceleration in de sensor hebben. Overigens heb ik bovenop de muisvoetjes een stel hyperglides van een MX510 gezet :)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 26 januari 2016 16:26]

vind het wel leuk dat MSI bezig is met peripherals :)
Wat ik zo jammer vind is dat de fabricanten over het algemeen geen rekening houden met linkshandigen. Ik zelf als linkshandige gebruik altijd symmetrische muizen. Eerlijk gezegd heb ik niet de behoefte aan een muis met zoveel knoppen maar toch kan ik me inbeelden dat er linkshandige gamers zijn die graag wat meer knoppen op hun muis willen.
Dat komt omdat wij als linkshandigen met een te sterke minderheid zitten denk ik. Razer heeft trouwens wel linkshandige muizen zoals de naga en deathadder o.a.Desalniettemin voor mij geen probleem; ik kan geen eens fatsoenlijk muizen met links als linkspoot (idem met een balletje gooien en voetballen #vreemde-eend-in-de-bijt :))

[Reactie gewijzigd door ToFast op 26 januari 2016 23:50]

Wie vind dit ook een beetje op de g502 proteus core ( logitech) lijken.