MSI toont eerste gamelaptop met mechanisch toetsenbord

Fabrikant MSI heeft zijn eerste gamelaptop met mechanisch toetsenbord getoond. De GT80 heeft een toetsenbord van de fabrikant Cherry en de toetsen zijn volgens MSI meer dan vijf keer zo hoog als normale toetsen op een laptop.

MSI denkt dat de Cherry-toetsen op de GT80 een groot verschil kunnen maken tijdens het gamen, omdat ze beter klikken en meer feedback geven dan normale laptoptoetsen: ze hebben een hoogte van 27mm, terwijl normale toetsen op een laptop zo'n 5mm hoog zijn. De toetsen op de ramplank zijn van het type MX Cherry Brown en hebben een veer van roestvrij staal. Het is volgens MSI de eerste laptop met een mechanisch toetsenbord tot nu toe.

Verdere details over de hardware heeft MSI nog niet bekendgemaakt. Wel zegt de fabrikant dat de 18"-laptop dunner en lichter is dan zijn concurrenten met dezelfde schermgrootte. Wanneer MSI meer bekendmaakt over de laptop, is onduidelijk. Ook is nog niet bekend wanneer de laptop uit moet komen en hoeveel hij gaat kosten.

MSI Gt80

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

31-10-2014 • 11:03

112

Reacties (112)

112
110
85
2
0
7
Wijzig sortering
Dit moet toch wel de lelijkste laptop zijn die ik in jaren gezien heb.... :| :X

verder : hoge toetsen zijn imho de nemesis van elke gamer...iig in alle jaren dat ik gegamed heb was ik maar wát gelukkig met toetsen die lager zijn. Sneller tikken, minder 'travel time to destination' van de betreffende toets enz.

[Reactie gewijzigd door majic op 24 juli 2024 00:58]

Travel-time kan je bij mech toetsen aanpassen door o-ringetjes onder de keycaps te plaatsen. Hoe meer ringetjes (of hoe dikker een enkele ring per key), hoe korter de reistijd. Echter is het wel aan te raden als je een zo kort mogelijke reistijd tot activatie punt van de switch wilt (d.m.v. gebruik van o-rings), om dan voor een lineaire switch te gaan (reds of blacks bijvoorbeeld).

Edit:
MSI verdient wel waardering over het durven van het verkennen van nieuwe concepten in de laptop markt. De uitvoering lelijk of niet, het toetsenbord op deze laptop zal veel en veel langer mee kunnen dan die fragiele scissor switches.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 24 juli 2024 00:58]

MSI verdient wel waardering over het durven van het verkennen van nieuwe concepten in de laptop markt.
Mijn pa had jaren gelden al een "laptop" met een mechanisch toetsenbord, zo vernieuwend is het ook weer niet. :+

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 juli 2024 00:58]

Zo cool!

Lijkt op mijn oude olivetti. http://utopia.knoware.nl/users/stuurmn/om21.htm
Tering, werd gek van dat schijfjes heen weer schuiven. Geen HD, een systeem schijf, een programma schijf en je documenten op een derde schijf, maar dan moest je slim wisselen van schijven. 640 kB per schijf. Hilarisch! Spelletjes eerst zelf schrijven voor je ermee kon spelen.

[Reactie gewijzigd door spyro op 24 juli 2024 00:58]

Ongetwijfeld zijn dit MX-reds dus dat is geen punt... maar uiteindelijk maakt de travell bij een mechanisch toetsenbord helemaal niet uit want je hoeft ze niet zoals bij rubberdomes te bottomen.

Verder vind ik de fipo van majic bijna trollig aangezien hij duidelijk bijzonder weinig van de gamewereld weet (en dat mechanische toetsen door veel competitieve gamers de voorkeur hebben) en puur zijn eigen voorkeur projecteert. Ook de "wat is ie lelijk" opmerking verraadt vooral weinig kennis van zaken, voor een MSI gamelaptop valt dit gewoon heel erg mee. Het keyboard moet wel verzonken liggen om mechanisch te kunnen zijn en dat is eigenlijk het minst mooie designelement. De rest valt m.i. alleszins mee.
Maar gezien de moderatie hoor ik bij de minderheid...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 24 juli 2024 00:58]

Ooit een mooie game laptop gezien,?
Zijn allemaaal zo afschuwelijk afgewerkt met rare tekens en rare randen
Kleurtjes te fel, en behuizing afgewerkt als plastic intertoys speelgoed
MSI GS70 en de Razor Blade
Ik vind ze nog best mooi eigenlijk
Hiermee moet je dus altijd een muis aansluiten om ook maar iets te kunnen doen.
En ja, games speel je altijd met een muis maar het is hiermee vereist voor alles.
Touchscreen werkt toch ook gewoon niet met dit formaat en diepte.

Vindt hem ook bok en bok lelijk en erg inefficient qua ruimte.
Concessies die horen bij een dergelijk keyboard, maar of hier nou markt voor is?????
Zo heel groot lijkt mij de gamebook doelgroep ook niet.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 24 juli 2024 00:58]

Nee wat niet is vermeld maar wat ik op de pagina van engadget.com zag is dat het touchpad is verwerkt in het numpad gedeelte.
Eigenlijk (vind ik) dat een geniale manier om de touchpad te verwerken.
Ik wordt moe van touchpads die ik eigenlijk nooit gebruik. Het toetsenbord zit dan altijd verweg gestopt.
Natuurlijk is het een kwestie van smaak maar persoonlijk is dit al een reden voor mij om meer geld uit te geven aan een laptop.
Die Razor laptops met het touchpad naast het toetsenboard vond ik echt geniaal.
Moet zeggen dat de Razer Blade nog enigszins meevalt. Maar die is weer niet in Nederland verkrijgbaar.
Daar zat ik ook naar te kijken. De 14inch 3k wou ik wel hebben...
Toch eens een tripje naar de USA plannen :)
....smaak; ik vind het beestje namelijk wel mooi
uhh, nou ja asus heeft dat zo ie zo niet, hun stealth van msi ook niet. Dus zijn er zat hoor
Die laptops heb je wel en je hebt ook laptop die het allen om de buitenkant gaat. Ik ben het er aan de ene kant wel mee eens aan de andere kant mijn Alienware 17 heeft ook lichteffecten in diverse kleuren. Die kan ik heel schrewerigs maken maar ook gewoon uitzetten en dan is het gewoon een nette laptop met een alienhoofd aan de achterkant waar weinig aan opvalt en welke gewoon netjes met aluminium is afgewerkt en op die stand staat hij ook weleens.

Ik vind het mooi om te zien dat een bedrijf zich buiten de standaard paden baant. Het basisprincipe van een laptop dat het een draagbare computer is met alles erop en eraan wordt hier nog steeds goed uitgevoerd. Je hebt een grote en dikke laptop met nog steeds een laag en goed typend toetsenbord. Lijkt me ideaal.
Gigabyte Aorus, is een schitterende game laptop.

www.aorus.com
Nemesis van iedere gamer?
Dit maakt jouw fipo dus feitelijke onjuist.

De meeste echte gamers hebben juist heel duidelijk de voorkeur voor mechanisch. Je zou je is moeten verdiepen wat voor toetsenborden de pro's gebruiken, stuk voor stuk mechanische toetsenborden. Ik heb werkelijk nog geen enkele pro gezien die niet mechanisch gebruikt.

Zelf heb ik alle soorten toetsenborden hier liggen, een laptop met scissor switches, 1 met chiclet toetsen, een gaming toetsenbord met rubber domes (Logitech G11), Surface Touch en Type cover, en een Roccat Ryos MK Pro, mechanisch met brown switch.
Voordat ik dit toetsenbord kocht, zat ik te kijken naar een gaming 'laptop' toetsenbord, ik kon er echter maar 1 vinden en die beviel me niet (Razer met chiclet, wat ik heel onprettig vind), ben verder gaan kijken en overal werd mechanisch aangeraden. Toen er toch maar voor gegaan.
Toen ik begon te typen voelde het wel goed aan, maar niet heel bijzonder, echter toen ik het gewend was en andere toetsenborden ging gebruiken, kwam ik er pas achter hoe bagger rubber dome is en dat ook laptop toetsenborden er niet tegenop kunnen.

Dit zegt natuurlijk niet dat iedereen mechanisch fijner zal vinden, zonder meer zijn laptop toetsenborden zeker fijn, maar voor veel en precies typen, en dus ook met gamen, is een mechanisch toetsenbord gewoon beter.

Hier zit nog wel een kanttekening aan, en dat is dat de switch bepaalt hoe die voelt. MX Red is vooral prettig voor shooters e.d.. typen en strategie werkt beter op MX Blue, daarom ook mijn keuze voor brown, omdat deze daar wat tussenin zit.
Hier kan ik me wel in vinden.

Zelf prefereer ik chiclet/scissor omdat deze lang niet zo luid zijn, maar ook omdat ik gewoon niet kan wennen aan mechanisch wanneer ik het probeer.... mijn vingers blijven altijd haken :P
Daar had ik in het begin ook erg last van toen ik van mijn laptop terugging naar een desktop (met dus die Logitech G11), de ruimte tussen toetsen, de hoogte e.d, maar dat went wel weer. Een goed laptoptoetsenbord blijft dan ook heel fijn om te gebruiken.
Voor mij was het grote verschil tussen rubber dome en laptop, vooral de vermoeidheid van mijn vinger, zeker bij een oude rubber dome toetsenbord worden de knoppen steeds zwaarder/stugger, met mechanisch heb ik dat niet, net zoals bij een laptop.

Uiteindelijk is de precisie van een laptop toetsenbord toch lager dan bij een regulier toetsenbord. Hoe gewend ik ook was aan mijn laptop toetsenbord, bleef ik er weleens naast drukken (chiclet vangt dit wel enigszins op), zolang je dit voelt kan je makkelijk een correctie uitvoeren om dit op te lossen, echter neem je games, dan kan een missclick een heel groot probleem veroorzaken.
Speel zelf nogal wat League of Legends, zou ik per ongeluk op R drukken, waarmee ik mijn ultimate uitvoer (gemiddeld 1-3 minuten cooldown), dan kan dit echt mij de game verliezen. En bij dat spel weet ik tenminste dat ik verkeerd heb gedrukt, wat denk je bij mensen zoals dit, zulke spelers die op 300 actions per minute zitten, moeten zonder twijfel weten dat de toets hun actie heeft geregistreerd en dat ze niet missclicken.
Hier zit nog wel een kanttekening aan, en dat is dat de switch bepaalt hoe die voelt. MX Red is vooral prettig voor shooters e.d.. typen en strategie werkt beter op MX Blue, daarom ook mijn keuze voor brown, omdat deze daar wat tussenin zit.
Dat is in ieder geval het uitgangspunt dat veel gebruikt wordt als je de switches nog niet kent, maar er blind vanuit gaan bij de aanschaf is niet erg verstandig.

De ervaring leert dat iedereen zijn persoonlijk voorkeur heeft. Ik heb alle Cherry MX switches wel eens uitgeprobeerd en merk dat ik een sterke voorkeur voor een lineaire aanslag heb. Zowel voor het gamen als voor typewerk. Reds vind ik erg onprettig voor gamen, omdat ze voor mij veel te licht zijn. Inmiddels game en type ik een jaartje op blacks en die bevallen mij voor beide uitstekend. Ooit wil ik een bordje met greys aanschaffen om te zien hoe het daarop gaat. Net iets zwaarder weer.
zonder meer zijn laptop toetsenborden zeker fijn
Niet zonder meer, want ik vind ze zeker niet fijn.
Ik snap ook niet dat dit soort design gamers aan moet spreken. Bijna hetzelfde als dat elke racefanaat gelijk spinners op zijn wielen heeft zitten en onbenullige spoilers met sportdemper.

Ik mag zelf ook graag gamen maar ik verkies toch echt een zakelijk of strak uiterlijk boven dit. Verder denk ik dat de doelgroep voor dit soort laptops wel heel erg niche is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand op het werk of studie serieus genomen wordt met zon kermisapparaat als dit. Wat een enorme randen ook om dat scherm zeg... Ik snap dat sommige mensen geen vaste PC kunnen verantwoorden maar dan zou ik toch echt eerder een goeie elitebook o.i.d. kopen.
klopt hij is niet echt mooi. maar daarin tegen heb ik liever een lelijke laptop waar ik goed op kan gamen als een mooie laptop met een crap toetsenbord want als ik game kijk ik naar mijn scherm en bijna nooit naar mijn toetsenbord. en kan mij nou schelen wat andere er van vinden?
Je wordt degelijk wel serieus genomen in de juiste industrie ;) Waarom spreekt het gamers aan? dat is vrij simpel, desktops customizen veel mensen ook met stoere, ruige uiterlijke kenmerken, dus waarom hun mobiele apparaat niet?
Minder travel? Nog nooit op een cherry zitten tikken zeker. De hogere travel is niet relevant. Als gamer laat je immers de toetsen zweven dus de travel is ongeveer 1mm als je wilt
Ik heb zowel een g83 als een g81 gehad. Echter toen er toetsenborden met plattere toetsen kwamen gaf ik zelf daar de voorkeur aan. Lagere toetsen staan mij toe een stuk sneller te tikken. Afgezien daarvan 'wiebelen' de toetsen minder bij een high quality laptopy-style toetsenbord is mijn ervaring. Mechanische toetsenborden bieden tov laptopkeyboards wel durability natuurlijk, iets wat bij gamers misschien ook aanslaat.

Enfin ik begrijp niet waarom men een toets die uit een typewriter uit de jaren 50' verkiest boven een toets die precies het zelfde kan en doet maar platter is (echter nog steeds travel bezit, natuurlijk).

T' zal een persoonlijke voorkeur zijn, maar hoge toetsen zijn voor mij onprettiger in de bediening en minder efficient/precies. Waarom 1mm travel nemen voor een toets van 1 cm hoog? Het is gewoon onlogisch.
Enfin ik begrijp niet waarom men een toets die uit een typewriter uit de jaren 50' verkiest boven een toets die precies het zelfde kan en doet maar platter is (echter nog steeds travel bezit, natuurlijk).
Omdat de feedback beter is.
Mechanische Cherry blue's tikken miljoenen malen beter dan scissors en oneindig veel beter dan normale rubber-dome toetsenborden. Rubber-dome toetsenborden moesten verboden worden, zo slecht zijn die. Vooral populair omdat ze voor 1 dollar per stuk in China gemaakt worden.
Ergens in de jaren negentig zijn helaas zo'n beetje alle fabrikanten afgestapt van mechanische toetsenborden.
(De ' moet trouwens aan de kant waar je karakters weglaat; dus 't en '50.)
De traveltime met een goed mechanisch toetsenbord echt nihil. En door de feedback weet je precies wanneer je de key hebt ingedrukt.

Neemt niet weg dat ik het alsnog een lelijk ding vind. Neem dan een gewone laptop met een losse ten keyless.
Die feedback heb je alleen niet bij de red switches die MSI dus in deze laptop gebruikt. ;) Daarom heb ik liever brown.
Reds worden ook overrated voor gaming, en underrated voor typen. Op papier zou Cherry MX red ook de snelste switch voor typen moeten zijn, omdat je en een lichte springveer hebt, en je hoeft geen extra kracht te zetten om over het 'hobbeltje' te komen.
Je moet alleen wel even oefenen, want omdat het zo makkelijk is om de toets in te drukken, wordt het ook makkelijker om typefouten te maken.
Het is ook vooral een persoonlijke voorkeur. Van beschrijvingen op internet dacht ik uit te komen bij browns, maar toen ik er werkelijk een in handen had vond ik het vreselijk. Vooral de spatiebalk had bij mij de neiging te blijven hangen door de klik halverwege, iets waar andere mensen totaal geen last van hebben dus het zal liggen aan hoe ik de knoppen indruk. Dat ging overigens om een ducky en gelukkig mocht ik hem terugsturen (de verkoper heeft het daarna zelf nog eens geprobeerd te reproduceren maar kon geen probleem vinden dus hij was niet kapot of zo).
Nu heb ik een toetsenbord met reds en dat werkt uitstekend voor mij.
Ik heb er een met mx blue toetsen. Smaken verschillen echt heel erg bij mechanisering toetsenborden.
Blue's zijn de populairste bij de mechanofielen en schrijvers.
Ik moet ontzettend veel schrijven dus vandaar dat ik op blues uit ben gekomen.
verder : hoge toetsen zijn imho de nemesis van elke gamer...
Hangt denk ik erg van het soort game af. Op een Starcraft II toernooi zal je bijvoorbeeld bijna alleen maar mechanische toetsenborden tegen komen.
Ik vind het juist heerlijk om te gamen met hoge toetsen... Ik wordt echt helemaal gek van die lage toetsen (laptop toetsenbord kan ik slecht tegen).

Heb sinds een aantal maanden nu een mechanische toetsenbord en wat een verademing is dat. Ook qua gaming is dat echt zo veel fijner vind ik.
Het is misschien niet de mooiste maar ik zie ook niet hoe ze dit anders hadden kunnen doen. Je hebt ruimte nodig voor je hardware en zo'n switch is gewoon een aantal CM hoog. Gaming Keyboards met mechanische toetsen zijn ongeveer 4-5cm hoog. dus dan hebben ze dit al heel netjes gedaan.

De boel moet ook nog dicht kunnen anders is het geen laptop. Maar als gamer die op zoek is naar een laptop zou ik deze zeker overwegen. Die standaard toetsenborden zijn een ramp als je een mechanisch toetsenbord gewend bent. Dan maar iets minder mooi :)

Echt lelijk vind ik hem ook weer niet. Maar het ziet er gewoon een beetje apart uit omdat die toetsen zo laag zitten en daar boven zo'n "leeg" stuk zit zonder knoppen.
Ik denk dat het vooral wennen is aan het feit dat die toetsen aan het begin van de laptop zijn gemonteerd en niet aan het einde. Ik vind het nu ook niet mooi, maar als ik wat meer modellen heb gezien wen ik er misschien wel aan.

Zo vond ik de BMW X6 echt een gedrocht toen hij uitkwam. Nu vind ik hem mooi. Is gewoon wennen denk ik.
MSI lijkt te denken dat er een markt is voor een laptop met een mechanisch toetsenbord en richt zich op kopers die daar in geïnteresseerd zijn. Het argument 'lelijk' raakt dan eigenlijk kant noch wal. Voor je andere argument 'ik vind het niet handiger' geldt dat deze laptop dan blijkbaar niet aan jou besteed is. Zou het kunnen dat deze laptop ontworpen is voor mensen die een mechanisch toetsenboord fijner vinden?
Sneller tikken als een mechanisch toetsenbord gaat lastig hoor. Ik druk op mijn toetsenbord zachter en minder ver als dat ik op m'n laptop moet doen met van die platte toetsen.
Maar met een mechanisch toetsenbord hoef je de toets dus niet helemaal meer tot de bodem aan te slaan en is de feedback linear wat een stuk fijner is met je WASD toetsen.
....smaak; ik vind het beestje namelijk wel mooi En dat rood kan je vast ook wel blauw maken of uitzetten.
Travel is persoonlijk. Het gaat hier vooral om feedback. En dat krijg je het beste met een mechanisch toetsenbord.
Sorry maar op Pro level heb ik nog nooit iemand zien spelen met "lage toetsen".
Een toetsenbord in de stijl van wat deze laptop heeft, is zeker een must.

Verder compleet mee eens met wat je zei, heel lelijk ontwerp :)
Vroegere laptops van Toshiba hadden ook een groot mechanisch toetsenbord. Heb daar eigenlijk nog nooit niemand over gehoord... Owja, en een plasma scherm (weliswaar maar 1 kleur, maar sja je kunt niet alles hebben).
Wat dan haha? Zn mooie draak heb jij toch ook op je rug getatoeëerd? :+
ontopic: Zou hier echt markt voor zijn? Mensen nemen dan toch liever een Ducky mee?
Ik weet niet wat je bedoelt met een Ducky, ik krijg allemaal badeendjes in Google.
Of bedoel je zoiets?
pricewatch: Razer Orbweaver Zwart, PC
pricewatch: Logitech G13 Advanced Gameboard
Lijkt me beter dan een gewoon toetsenbord?

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 24 juli 2024 00:58]

Hij bedoelt de Ducky mechanische toetsenborden.

En je hebt Cherry toetsen met verschillende travel en click. Verplicht huiswerk: Het grote mechanische toetsenborden topic :+
Met 'Ducky' bedoelt hij waarschijnlijk http://duckychannel.com.tw/.

Hoewel er vast genoeg mensen zijn die liever een los toetsenbord meenemen is dat niet altijd praktisch, dus ik kan me voorstellen dat hier best een markt voor is.
Dus dan moeten we de schoonheid voorlopig niet zoeken in het uiterlijk, maar in de nog, onbekende hardware specificaties.
Sorry, maar die 3-5 mm verschil tussen de toetsen maken echt niet veel uit IMHO. Ik heb liever hoge toesten dan die laptop-achtige, lage toetsen.

Over het algemeen zijn de lage toetsen hetzelfde als hoge toetsen, de randjes lopen alleen minder snel af. En je komt lage toetsen (haast) nooit tegen bij mechanische toetsenborden.

EDIT: woordje vergeten :)

[Reactie gewijzigd door paulushi op 24 juli 2024 00:58]

Wint geen schoonheids prijs :)
Dat grote stuk erboven is het trackpad? }>
Zou persoonlijk dan toch kiezen voor extern keyboard tenzij je het moet doen met minimale ruimte waar je wilt zitten.
Schoonheid indd niet nee. MSI kan de boel nu wel weer uitmelken door elke keer een kleine schoonheids upgrade uit te voeren.
Lijkt erop dat de numpad de trackpad is.
Anoniem: 597604 @Qualixo31 oktober 2014 11:35
Als ik zo afga op het plaatje lijkt het erop dat het numpad ook als touchpad gebruikt kan worden.
Dat grote stuk erboven is het trackpad? }>
Dat is de videokaart :p
Dan vraag ik me toch af waarom ze een deel van de hardware dan niet achter het scherm verplaatsen.
Er is ooit iemand geweest die bedacht had dat de hardware apart moet van het display en sindsdien doen we dat maar. Waarom niet gewoon net als bij tablets oplossen? Alle hardware achter het scherm en dan kunnen de toesten gewoon 'normaal' geplaatst worden. Want dit vind ik persoonlijk echt geen gezicht.
Je zou zelfs nog kunnen overwegen om alle hardware achter het scherm te plaatsen en dan je HDD expension slot ofzo op de plaats naast de trackpad (over het algemeen heb je daar toch wel twee lege vakken waar je polsen op rusten tijdens het typen)
Omdat de laptop dan topzwaar wordt vermoed ik.
Een steuntje achter je scherm net als de Surface lijn van Microsoft zou zoiets natuurlijk makkelijk kunnen oplossen.
Je kan ook de hardware wat verdelen. Wat zwaardere componenten onder en de rest boven.
Sowieso kan je de accu gewoon onder houden om eventueel de verdeling een beetje gelijk te houden.
Ja, sexy, een laptop met een steuntje. ;).

Als je de componenten zo gaat verdelen moet er ook weer extra bekabeling in de scharnier verwerkt worden. En dan kun je alleen nog de lichte componenten die geen koeling vereisen verhuizen naar achter het scherm. Dan blijven er maar weinig potentiële componenten over.
Dan vraag ik me toch af waarom ze een deel van de hardware dan niet achter het scherm verplaatsen.
Topheavy? je wil niet dat het ding gaat kantelen als je er een klein beetje tegen aan duwt.
Ik gebruik al 10 jaar op een normale desktop computer al flat keyboards, vind het veel fijner en je kunt sneller typen.
Ik vind het geluidsniveau ook een stikje fijner :)
Absurd. Flat keyboards zijn een ramp vergeleken met bijv. Cherry Blue's.
Ik vind zon toetsenbord dus een ramp. Ik heb een cherry flat toetsenbord, al mijn derde versleten nu.
Het weglaten van een trackpad is weliswaar een gemis maar de toetsen dichterbij is imho wel weer een sterk voordeel.

Je neemt makkelijker een externe muis mee dan een extern toetsenbord maar zonder trackpad verlies je wel een enorm stuk mobiliteit van een laptop.

Numpad ljjkt wel weer met normale laptop keys, mss zou die ruimte beter gebruikt kunnen worden voor een trackpad, persoonlijk zou ik liever een trackpad als een numpad willen hebben.
De numpad is de trackpad denk ik (zie de 2 knoppen onderaan). En een muis neem je per definitie mee als je gaat gamen met deze laptop.
Indien het numpad is uitgevoerd als trackpad/touchpad dan lijkt me dat een hele fraaie oplossing, ook al is een numpad doorgaans juist handig om snel nummertjes in te voeren en dat zie ik op een touchpad niet zo snel gaan, maar het blijft een combinatie oplossing.
Aangezien het een gaming toetsenbord is lijkt me een trackpad totaal overbodig, als er nu iets is waar je echt niet fatsoenlijk mee kan gamen is het wel een trackpad...
. . .als er nu iets is waar je echt niet fatsoenlijk mee kan gamen is het wel een trackpad...
Stating the obvious :+
Het is ook nog steeds een laptop en dat wijst op enige vorm van mobiliteit, nietwaar?
Zeker waar, maar een muis past in je broekzak/achterzak/jaszak, dat hoef je met een mechanisch toetsenbord niet te proberen :P
Ben ik de enige die dat ook verschrikkelijk ouderwets en lelijk vind?
Ik vraag me af wanneer bedrijven nou eindelijk eens zullen begrijpen dat als iets als "Gaming" aangemerkt wordt dat het niet perse het uiterlijk moet hebben van Flaming dragons en lasershows.

Ik zou serieus interesse hebben gehad als deze laptop het uiterlijk had van bijvoorbeeld een BTO of een Lenovo Thinkpad. Lekker simpel/zakelijk maar toch krachtig.
Het is MSI's uiterlijk vooral op de aziatische gamemarkt. Een beetje stoer, een beetje ruig hier en daar, ik vind het eigenlijk best wel wat hebben. Het onderscheidt behoorlijk en blijft een familie qua stijleenheid, daarnaast heeft MSI ook modellen zonder al deze nifty stufjes. Kom maar langs op onze LANs, t stikt van de ASUS ROG, MSI en alienwares :) in feite, in het buitenland zijn er bedrijven zoals BTO die het nog ruiger maken qua vormgeving, kijk eens naar Cyberpower? Het is alleen jammer dat mensen in nederland voor "iedereen" durven te spreken, vooral hier op tweakers, dat was jaren terug niet zo.

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 24 juli 2024 00:58]

Ik begrijp dat er bepaalde mensen zijn die het wat vinden. Mijn punt is echter dat er geen variatie tussen zit. Zodra het woord "Gaming" aan een product hangt wordt het gelijk een kermis attractie. En dat vind ik zonde.

Net zoals er bepaalde mensen zijn die dit leuk vinden weet ik zeker dat er ook veel afgehaakt zijn juist omdat ie er zo uitziet. Dat is toch een gemiste kans als bedrijf zijnde?

ik doe ook PC's modden. Degene die in mijn inventaris zitten zijn allemaal gemod. Echter hou ik meer van de subtiele mods. Het hoeft niet perse overkill te zijn. Aan de hand van de reacties die ik krijg op die mods op lans weet ik dus zeker dat er anderen zijn die hetzelfde denken.

[Reactie gewijzigd door DTHUGGA op 24 juli 2024 00:58]

Ik begrijp dat er bepaalde mensen zijn die het wat vinden. Mijn punt is echter dat er geen variatie tussen zit. Zodra het woord "Gaming" aan een product hangt wordt het gelijk een kermis attractie. En dat vind ik zonde..
Ik vind de ROG van ASUS geen kermisattracties, die nieuwe dingen van gigabyte ook niet, daarnaast heb je ook nog clevo en sager en lenovo? Razer hebben we ook nog, maar dat is een geval apart. Daarnaast zijn de GS serie laptops van MSI op de felle rooie na toch prima machines voor op de studio lijkt mij? Tenzij je een LED keyboard gelijk een kermisattractie vind, zie ik meer merken die er wat neutraal uitzien dan de overdreven gedecoreerde machines.
Dus alle hardware zit achterin de laptop; op zich een slimme oplossing. Maar is een los compact keyboard niet goedkoper en eigenlijk handiger ?
Anoniem: 597604 @Neus31 oktober 2014 11:34
Nee, want die moet je dan ook nog eens los in je tas meenemen als je ergens naar toe gaat.
Maar is een los compact keyboard niet goedkoper en eigenlijk handiger?
Nee, dan is 't geen laptop meer. En heb je twee toetsenborden voor één apparaat. En zit je toetsenbord verder van 't scherm af.
het moet idd gezegt worden: wat een foeilelijk ding.

ontopic:

hoe is die laptop ingedeeld, is het toetsenbord een slag kleiner, en het touchpad opgeofferd om het keyboard helemaal onderin te krijgen?

kan ook optisch bedrog zijn, maar lijkt mij dat toetsenbord buiten het scherrm steekt, dichtgeklapt
en het touchpad opgeofferd om het keyboard helemaal onderin te krijgen?
Het lijkt erop dat het numpad een ander soort toetsen heeft. Misschien zijn die wellicht 'touch' en kan je dat gedeelte ook gebruiken als touchpad ofzo?
en als je de laptop dicht maakt beschadig je dan niet het scherm met zon hoge toetsen ?
als je goed kijkt hebben ze rubbers aan de randen gezet :)
Het in nou niet meer bepaald een laptop om mee te nemen, maar altijd nog een betere oplossing dan een desktop PC. Ben benieuwd naar de specificaties en de prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.