Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: frederikske

MSI komt met twee nieuwe laptops: een gamelaptop met een Nvidia GeForce-gpu en een workstation met een Quadro-gpu. De laptops hebben een 15,6"-scherm met een resolutie van 2880 x 1620 pixels, een Haswell-processor en 16 GB ram.

MSI heeft een nieuwe gamelaptop aangekondigd met een resolutie van 2880x1620 pixels. Het gaat om de MSI GT60 2OD-261US met een schermgrootte van 15,6 inch. Daarnaast komt MSI met een workstationlaptop, de GT60 2OKWS-278US, die gelijk is aan zijn gamebroer, maar een andere gpu bevat, zo schrijft VR-Zone.

De laptops hebben een Core i7 4700MQ-processor met kloksnelheid van 2,4GHz, 16GB ddr3-ram met een frequentie van 1600MHz en een 1TB grote harde schijf, gecombineerd met een ssd met opslagcapaciteit van 128GB. De gamelaptop bevat de Nvidia GTX 780M; de workstationvariant een Nvidia Quadro K3100M. Wat betreft verbindingsmogelijkheden is er een Killer E2200-lankaart aanwezig en een Killer Wireless-N 1202-kaart. Er zijn drie usb 3.0-poorten en een usb 2.0-poort aanwezig, net als hdmi, displayport en vga-out. Bovenin het scherm is bovendien een 720p-webcam verwerkt.

MSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261USMSI GT60 2OD-261US

MSI heeft samengewerkt met hardwarefabrikant Steelseries voor het toetsenbord op zijn gamelaptop. Hierdoor heeft deze nieuwe GT60 een Steelseries-toetsenbord dat beschikt over aanpaspare backlight en n-key rollover. De Dynaudio-speakers op de laptop bevatten overigens een subwoofer voor extra bas.

De GT60-gamelaptop heeft een prijs van 2199,99 dollar, terwijl de variant met de Quadro-gpu een prijskaartje heeft van 2799,99 dollar. Of, en zo ja, wanneer, de laptops ook in Nederland verschijnen, is nog niet duidelijk.

MSI GT60 2OKWS-278USMSI GT60 2OKWS-278USMSI GT60 2OKWS-278USMSI GT60 2OKWS-278USMSI GT60 2OKWS-278US

Update: Het Nederlandse game-model is de GT60 2OD (3K Edition)-066NL met een prijs van  2799 euro. In Nederland brengt MSI daarnaast de T60 2OJWS(Workstation)-282NL met 15,6"-scherm en een Nvidia Quadro K2100M voor 2149 euro uit en ook verschijnt een 17,3"-notebook met daarin een Nvidia Quadro K3100M voor 2899 euro. Dit is de GT70 2OKWS(Workstation)-808NL.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Ziet er goed uit, wel prijzig, maar dat is te verwachten met deze specs. Ben wel benieuwd in hoeverre je kan gamen op een resolutie als dit. Mobiele hardware is vaak trager dan de desktop versies, dus dan is deze resolutie best wel erg hoog.
Ben wel benieuwd in hoeverre je kan gamen op een resolutie als dit. Mobiele hardware is vaak trager dan de desktop versies, dus dan is deze resolutie best wel erg hoog.
Er zijn nu al zat reviews te vinden van wat top-end desktop kaarten doen in 2560x1600 (of 2560x1440 voor de 16:9 schermpjes) en daar word je niet heel vrolijk van. Als je dan ook nog eens de resolutie opschroeft en de CPU en GPU vertraagt (want laptop-modellen) dan gaat het echt niet goed meer komen.

BF4 en Crysis 3 draaien op een enkele GTX770 in 2560x1600 lekker vlot - als je de details terug schroeft. BF4 staat bijna geheel op low met alles wat uit kan uit en hangt dan eigenlijk volcontinue op de 55~60 fps (met vsync aan in de driver, dus meer is zéker een optie), en Crysis 3 staat op medium (single player dus de performance is niet zo relevant) en doet dan tussen de 40 en 60 fps afhankelijk van wat je allemaal voor engs op je scherm laat gebeuren, ook weer met vsync aan.

Tegen de tijd dat die laptop vergelijkbare framerates neerzet heb je je details al zóver omlaag geschroefd dat je je af moet vragen of je niet net zo goed een lagere resolutie had kunnen nemen. Bij een PC heb je die hoge resolutie op een groot scherm - daarmee zie je met name in BF4 multiplayer véél meer dan je tegenstander en heb je dus een voordeel. In singleplayer spellen boeit dat al niets en op zo'n klein scherm ga je dat voordeel ook grotendeels kwijt zijn in multiplayer.

Al met al leuk verzonnen maar ik geloof niet dat dit kan werken.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 6 december 2013 13:54]

Ik denk dat je voor gaming ook niet de resolutie op zn max moet zetten, maar ik heb met bijv 3dsmax en maya hier wel heel veel baat bij, de viewports zouden op een 17 inch scherm veel meer laten zien, meer menu knoppen aan de zijrand ook dat ze leesbaar blijven.
precies, dit schiet z'n doel een beetje voorbij qua gaming. Zelfs een dikke laptop gpu als de 780 gaat het met deze resolutie erg zwaar krijgen. Ik zou voor gaming in een laptop geen hogere resolutie willen dan de gpu op de hoogste instellingen aankan.

Wel een heerlijke resolutie om mee te werken hoor, mijn laptop heeft een soortgelijke resolutie (iets hoger) en dat werkt zalig.
zet hem terug op fullHD voor games, en voor werk hoger? :)

het ziet er kickass uit op grote schermen verder
zet hem terug op fullHD voor games, en voor werk hoger? :)
Het scherm heeft 1,5x de resolutie van 1920x1080. Spelen met 1920x1080 zorgt voor downscaling, en dat zal er lelijker uitzien dan een native 1920x1080 scherm. Pas met 3840x2160 kan je fatsoenlijk downscalen (4 vierkante pixels worden dan 1 vierkante pixel, waardoor het scherp blijft).
Op de macbook retina ziet /1.5x er echt prima uit, ik denk dat MSI dat ook wel kan
Maar dat is in het OS geregeld, hij rendert dan op 3x de resolutie en schaalt dan terug met een factor 2. Zo komt hij dan op 1,5 uit. Daarom is het nog steeds scherp.

Als je je scherm gewoon op een lagere resolutie zet dan gaat hij upscalen, dat wordt per definitie vaag.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 6 december 2013 14:28]

Valt wel mee, ik game op een Alienware 17 met deze GPU en dat is prima te doen alleen bij het converteren van 2d naar 3d is er af en toe een hikje te zien.
Eens. Vind het een bijzondere keuze voor een gaming laptop, een toch nette resolutie van 1080p om de gpu wat te ontzien lijkt mij verstandiger.

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet weet hoeveel de resolutie tegenwoordig nog uitmaakt, vroeger was een verdubbeling van pixels, ook een halvering van je FPS, maar omdat er heel veel grafische snufjes die minder of niet worden beinvloed door de resolutie, is de impact van de resolutie kleiner.
Met een hogere pixeldichtheid heb je ook minder anti-aliasing nodig om dezelfde beeldkwaliteit te bereiken. In principe is dit hetzelfde als FSAA x2. Of dit nu prestatiewinst oplevert of een verlies opvangt is de vraag natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 6 december 2013 14:18]

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar dit performance verschil, zou een 4x maal zo veel pixels renderen sneller zijn dan 4x AA? (lijkt mij min of meer een vergelijkbare meting als leek)
je kan ook op een lagere resolutie renderen natuurlijk (desnoods een kwart om perfecte schaling te krijgen) voor mij is dit echter perfect en exact wat ik zoek
high performance laptop met hoge resolutie scherm! ik vroeg me al af waar ze bleven gezien ultrabooks en luxe notebooks het al kregen maar de laptops met echt snelle hardware maar achter bleven.

hopelijk komen er meer, vindt het chassis niet erg mooi (en heb mijn twijfels over de koeling) maar de eest stap is in elk geval gezet en ik kan niet wachten!
(zeker voor wat ik voor mijn werk doe Houdini en Maya is dit echt een uitkomst)

[Reactie gewijzigd door freaq op 6 december 2013 19:22]

Ik ben niet zo thuis in dit soort hardware, maar wat heb je aan zo'n hoge resolutie op zo'n (relatief) klein scherm? Is dat niet zonde en overkill?
2880 pixels op 15,6" is gelijk aan 960 pixels op 5". Een stuk minder scherp dan de Full HD-mobieltjes, en vanaf daar (350+ ppi) wordt het overkill. Tot de 300 zie je met scherpe ogen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 6 december 2013 13:32]

Zou het ook kunnen zijn doordat MSI bewust voor zo'n resolutie en een relatief klein schermformaat kiest om anti aliasing onzinnig probeert te maken?
Het is meer dat ze eindelijk door beginnen te krijgen dat hogere resoluties in demand zijn en niet zo heel veel meer kosten. AA is bij heel weinig mensen bekend.
Eh, je telefoon houdt je over het algemeen iets dichter je ogen dan je laptop. Dat maakt ook nog al verschil.
Ik hou mn telefoon zo ongeveer op armlengte of in mn schoot. Je gaat dat kleine schermpje toch niet 10cm van je hoofd zitten houden.
Het is erg overkill op een 15.6'' scherm, op een 17 inch scherm zou je het wel duidelijk kunnen zien.

MSI GT gebruikers op facebook laten vaak zien dat ze thuis wel een scherm toetsenbord en alles hebben waar ze de laptop op aansluiten, vervolgens de laptop dan "undocken" als ze naar school/werk gaan. MSI heeft misschien hier de doelgroep op gelegd. Daarnaast zal fullHD (1920x1080) wat makkelijker lopen als je de games daarop instelt.
Dar moest ik ook aan denken, een extern scherm erbij. thnx
Ik doe dit zelf heel vaak de laatste tijd, onze school heeft nu goedkope externe schermen aangeschaft, omdat de leerlingen graag met meerdere schermen werken (3D design).

Ook thuis ga ik dit uitvoeren, gewoon een laptop arm met alle kabels netjes aan elkaar gekoppeld.
Overkill op 15"? Die 2" naar 17" doen het um dan ook niet.
Daarbij hebben telefoons van tegenwoordig op een 3x zo klein scherm (5") al een resolutie van 720 of 1080p, maar daar hoor je niemand over...
die 2'' maakt veel uit op vooral grafische toepassingen, vergis je daar niet in! Zet maar eens 2 tablets naast elkaar bijv de Note 8 en 10.1, ze zijn flink verschillend in formaat!

Telefoons zijn dan ook een heel andere branche om in te kijken, dat is apparatuur wat je altijd dichtbij je houdt. Niet te vergeten dat smartphones een flink hyped product zijn elke keer als er een nieuwe uitkomt vergeleken met laptops.
Voor gamen misschien niet nodig, maar als workstation zeker wel handig (multimedia design, 3D/CAD programma's)
op zo'n klein scherm? echt niet dus..
Heel veel Apple gebruikers met een retina scherm zullen daar anders over denken. Het schijnt veel scherper te zijn.

Maar het kost wel meer energie om zoveel pixels aan te sturen.
Dat vroeg ik me ook al af, wat heb je er aan. 1920x1080 is toch voldoende anders word alles wel heel klein op 15,6".
Je kan de grootte van de letters aanpassen, dan is het scherper.
Niet echt want je zit erg dicht op het scherm. Zoals hierboven wordt gezegd dat het op 15,6'' geen nut meer zou hebben vind ik vreemd want het verschil tussen 1080p en 1800p is duidelijk te zien op 13,3'' schermen dus van mij zou deze dat ook wel mogen hebben. Bij BTO leveren ze trouwens al een bijna identieke laptop maar dan ¤400,- goedkoper en voor ¤600,- heb je echt overkill met 2 videokaarten.
Waarom nog steeds een VGA aansluiting? tegenwoordig is dat toch niet meer gangbaar in high-end machines?
De gemiddelde beamer gebruikt nog steeds VGA, je kan als alternatief de HDMI port gebruiken.
Ik denk dat 95% van de projectoren die de afgelopen jaren verkocht zijn hoofdzakelijk DVI en HDMI gebruiken. VGA is tegenwoordig al redelijk uniek bij een beamer.
Maar zakelijke modellen hebben nog altijd VGA en het Quadro model is zakelijk en die kan het dus wel gebruiken.
Je heb tegenwoordig overal transformers voor die weinig kwaliteit laten verliezen :)
Ik zou ook eerder gewoon 2x HDMI of 2x DP verwachten. Tenminste ik mag aannemen dat dit apparaat twee extra schermen (dus drie totaal) kan aansturen... Zeker als dat het geval is, wil je niet geforceerd zijn om een van de twee op een archaďsche analoge poort aan te sluiten.
Legacy redenen. Je kan ook zeggen dat je zo veel betaalt voor een notebook en er dan niet eens een VGA-aansluiting op zit. Kennelijk is dat niet zo duur om te includeren, en mensen die het apparaat willen gebruiken op bijv. een dure monitor, beamer waar ze alleen nog een VGA-mogelijkheid hebben, of het aan een tv via component willen aansluiten, hebben die mogelijkheid dan.

Meer connectiviteit is altijd beter dan minder. En voor die prijs kun je beter meer hebben... Het is ook niet zo dat het gaat om een notebook die het moet hebben van een slick design en dat dat dus een reden kan zijn om het niet bij te voegen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 6 december 2013 16:03]

Raar dat er nog steeds optische drives in de grotere laptops zitten. Okay, voor een gamelaptop is het (nog) een beeeetje begrijpelijk, maar dan nog zit het ding er voor 99% van de tijd voor de katsekut in. Juist bij een gamelaptop is het misschien nuttiger om die ruimte te gebruiken voor een component die de laptop weer sneller maakt, of om een grotere accu te kunnen plaatsen.
Vaak bij dit soort laptops zoals mn eigen GT70 is het mogelijk de drive eruit te halen, vervangen met SSD of HDD.
Mee eens, Je kan altijd nog een usb optische drive gebruiken. Was er niet ooit een laptop waar je de DVD-speler kon vervangen door een 2de grafische kaart die dan in SLI draaide?
Ja, dat was de Lenovo Y500. Daar kon een extra grafische kaart in de drive bay worden gedaan.
allen vroeg die fabrikant er dus danig geld voor dat je beter een y510 kon kopen met standaard 2 GPU's aan boord, die ook nog beter waren. overigs is deze laptop nog steeds te koop en is hij helemaal niet gedateerd, dus 'was er ooit eens een laptop die' klinkt een beetje overdreven :)
Lijkt erop dat fabrikanten toch door hebben dat mensen tegenwoordig in hun computer graag een resolutie zien die groter is dan van telefoons. Hoewel er een aardige prijskaart aan hangt zie ik dit soort producten graag op de markt komen. Kwestie van tijd voor ik een dergelijke resolutie op mijn beeldschermen heb.
Het is ook zo dat laptops en tablets de "hubs" van de gemiddelde huishouden worden, eerst was het nog goedkope desktops voor simpele gezinnetjes en dikke gaming towers voor de diehard gamers. Tegenwoordig nemen mensen hun "hub" graag mee, ook voor werk.
Meerdere keren MSI-laptops gehad en de bouw is meestal degelijk. Onderdelen zijn ook makkelijk te vinden.

Nog steeds laptops helaas met het touchpad links van het midden. Uit eigen ervaring vind ik het nog steeds irritant. Vaak ben je geneigd om je palmen in het midden te leggen waardoor je het touchpad daarmee aanraakt tijdens het typen. Tuurlijk, uitschakelen tijdens het typen is een oplossing (automatisch), maar soms te traag waardoor de cursor verschiet. Dan toch liever een toetsenbord zonder nummeriek gedeelte.

[Reactie gewijzigd door Conzales op 6 december 2013 13:52]

Zo mooi als het apparaat qua specs en binnenkant is (als je hem openklapt), zo lelijk en spartaans is de buitenkant en dat vind ik niet kunnen voor 2200 pietermannen (om in de sintstemming te blijven).
Het is een beetje alsof je een Lambo koopt die er van buiten uitziet als een Humvee.

Vind persoonlijk de G serie van Asus en dan met name de G73 een stuk mooier afgewerkt aan de buitenkant.
Smaak he.

Wel zijn MSI laptops erg superieur in reparaties, gezien zelfs de cosmetische buitenkant op Ebay te vinden is.
Gamen op een laptop is zoiezo al |:(
Je moet zoiezo een muis erbij hebben. Vaak is het toetsenbord ook niet heel handig. Dan heb je nog een klein scherm dat vaak niet op de juiste hoogte staat en als kers op de taart is de hardware vele malen slechter dan een pc voor hetzelfde geld.
Als je gamen echt zo belangrijk vind en je wilt flexibel zijn dan zou ik gewoon een micro ATX - kleine kast nemen. Kan je alleen niet in de trein gamen :) Ach, alles heeft zijn doelgroep.
Uhh, LAN Parties zijn een en al laptops tegenwoordig in het buitenland, high-end notebooks hebben genoeg performance om recente games op acceptabele settings te spelen. Ik vind dan ook mijn huidige keyboard prima gamen. Velen malen slechter vind ik het niet als het maar van "medium" vanaf "high" scheelt eigenlijk.

Ik neem nu de gaming notebook mee als mobile workstation, zet hem weer uit bij bestemming, thuis aansluiten op groot scherm en externe randapparatuur, dus wat is hier dan zonde? een microATX kan ik ook niet gebruiken als ik bijv vast zit op t treinstation.
Zoals ik al zei, alles heeft een doelgroep :) Ik kijk meer vanuit de diehard gamer. Niet vanuit de hobby speler die af en toe een potje LoL of Counterstrike speelt. Daar heb je immers geen laptop voor nodig van 2000 euro.
Daarnaast gaat het er ook niet om dat je acceptabele settings hebt. Als je bijv multiplayer speelt wil je niet dat je je team benadeeld omdat jij gewoon ff wat minder bent (minder snel, kleiner beeldscherm etc)
Dude, werk je voor MSI of heb je aandelen in gaming laptops. Gezien je zo in de verdediging gaat
Ik gebruik een Asus Republic of Gamers laptop voor op de bank. Ik kan hier bijna alle games op hoge resolutie/kwaliteit op spelen en kan gewoon op de bank blijven zitten langs mijn vriendin, die het wel gezellig vindt dat ik niet continu bij de PC zit. Ja, het heeft zeker wel een doelgroep.
Mja, gamen op de bank. Hoe doe je dat :) Multiplayer lijkt me al van den boze. Wellicht spelletjes als minecraft ofzo?
En gezellig... tja :) En dat zeg ik toch? Alles heeft een doelgroep :)
Dat is natuurlijk 100% persoonlijk. Ikzelf kan met primair muis-keyboard gestuurde games (FPS, RTS) ook niet uit de voeten op een laptop zonder externe peripherals, maar games die probleemloos te spelen zijn met een XBox360 controller zijn (voor mij althans) probleemloos te spelen op een laptop. 3rd Persons, Racing/Sports games, Beat 'em ups, dat speelt allemaal prima. Vergelijk het met een console - op zich maakt het ook niet zo veel uit waar de TV precies staat - maar dan met de rekenkracht van een fatsoenlijke gaming-laptop onder de motorkap.

Zo speel ik zelf BF4 nog steeds op mijn desktop (zal ook altijd zo blijven - heb het met een controller geprobeerd, maar wat een drama was dat), maar Sleeping Dogs, Mirror's Edge en Just Cause 2 speel ik momenteel gewoon op mijn laptop met controller - heerlijk hangend op de bank, laptop op tafel, of, indien gewenst, doorgelust naar mijn TV. Speelt heerlijk!
En het mooie is dat ik alles zo in mijn rugzak kwijt kan (neemt veel minder ruimte in en is een stuk lichter dan een console), dus in feite kan ik me overal installeren en spelen (zolang er maar een stopcontact is uiteraard, anders is het na nog geen anderhalf uur uit met de pret ;) )
totdat ik die prijs zag was het erg mooi.
maar wat wil je ook voor 16! GB RAM en de rest van de megaspecs.
Wat is er bijzonder aan 16GB RAM? :P

De prijs is ook helemaal niet zo spectaculair hoog, als je kijkt naar wat je krijgt. Mobiele quadcore processors zijn ook duur, en mobiele GPU's idem dito. Het scherm zal ook een lieve cent kosten.

Ik hoop eigenlijk dat je voor die prijs ook een beetje behoorlijke bouwkwaliteit krijgt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 6 december 2013 13:42]

Mobiele quadcores zijn ook duur?

Deze 4700mq kom je ook tegen op de prijsklasse vanaf 749 euro.
Dus dat is niet helemaal waar.

Wat ik mij altijd is waar heb je die pixels nodig voor. Op een laptop?
Ik zie heel duidelijk het verschil tussen 1080p en 1800p op 13.3" dus dat het in een 17 inch laptop is voor mij geen overbodige luxe (zodra ik deze zou kunnen betalen ;) ).
Zoveel pixels stoppen ze ook al in tablets, maar idd: waar heb je het in godsnaam voor nodig. Om te gamen is het overkill - de videokaart kan no way de resolutie renderen met moderne games. Je moet em dan terugschroeven en dat is lelijk.

Voor foto- en videobewerking is het fijn, maar daar hoort dan ook een goeie kleurreproductie bij (wat deze NIET heeft).
Die bouwkwaliteit is geen probleem, ze gebruiken hetzelfde design als de oudere GT serie die naar eigen ervaring wel aardig wat kunnen hebben!
"wat kunnen hebben" betekent niet alléén een goeie bouwkwaliteit. Er zijn meer dingen die een goeie bouwkwaliteit teweegbrengt, zoals hoe goed het ding sluit en weer opengaat, het trampoline-effect van het toetsenbord, de stijfheid van het scherm, prestatie van koeling bij gebruik op schoot. Ik noem maar wat dingen.

Als je em kunt laten vallen en hij doet het dan nog steeds. Leuk. Maar ik laat mijn laptops niet vallen.
Ik heb eigenlijk zoiets nodig voor videobewerking, maar ben dan toch op zoek naar iets wat minder 'schreeuwerig' overkomt. Het liefst wat zakelijker en als het even kan minder fors. Jammer dat de 'game-laptops' toch vaak ingericht zijn met allerlei lampjes en 'stoere' inkepingen etc.
Zoiets dan? pricewatch: Dell Precision M3800

Eens! Techy uiterlijk spreekt me ook niet aan, maar ben wel benieuwd of ze hier een goed schermpaneel in hebben gezet dan.
Dat ziet er zeer interessant uit. Wel een flink prijskaartje. Ik ben benieuwd!
Zoiets bijvoorbeeld? ;)

Ik vind het trouwens niet zo bijzonder dat laptops die voor gamers worden bedacht er uit zien als een gemiddelde game PC, die geven ook meer licht dan het scherm zelf :) Voor pro toepassingen zijn er weer andere laptops.

En minder fors is nauwelijks een optie als je een top of the range videokaart wil. Al dat vermogen heeft flinke koelers nodig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 6 december 2013 14:41]

Oef, ik heb net twee weken op locatie moeten filmen en grotendeels ter plekke moeten monteren, maar ik denk dat er flink wat wenkbrauwen omhoog grotrokken zouden worden met afgebeelde laptop en muis. Wel mooi spul, maar voor zakelijk gebruik wat mij betreft niet echt geschikt.
Nee dat geloof ik ook wel, Ik zou anders kijken naar BTO notebooks, deze hebben vaak letterlijk dezelfde specs en zien er veel rechter, zakelijker uit!

De muis is ook maar een sponsorproduct van BMW trouwens, autobedrijven zijn gek op unieke vormgeving :9
Wat ik me afvraag over dit soort scenario's: Waarom hebben jullie niet gewoon desktops staan, is dat niet veel logischer? De enige reden dat ik een notebook van mijn baas kreeg was omdat ik op pad moet. Maar gezien jouw werkzaamheden (voor zover ik kan zien uiteraard), is een krachtige desktop plus degelijke monitor toch goedkoper, krachtiger en comfortabeler?
Geen vaste locatie, in de afgelopen 2 jaar heb ik al meer dan 15 verschillende werklocaties gehad. Vaak ook op pad naar het buitenland.

Voor het zware renderwerk zijn er wel desktops beschikbaar. :+
Eerlijk is eerlijk, macbooks zijn wat dat betreft perfect...Ik ben echter absoluut geen fan van apple en gebruik liever geen apple os/hardware.