Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

HiSense kondigt nieuwe smart-tv's aan die op Android werken. De tv's gebruiken een speciale afstandsbediening en hebben een aangepaste interface die voor het grote scherm met afstandsbediening is geoptimaliseerd, volgens HiSense. Ook komt er een nieuwe settopbox.

HiSense kondigt een nieuwe reeks smart-tv's aan die werken met Android 4.2.2. De tv's zijn beschikbaar in 40", 50" en 55"-formaat en zijn uitgerust met de Social TV- en Cloud Services-app van HiSense.

Het gaat om H6-smart-tv's die aangedreven worden door Marvells nieuwste processor, de Armada 1500 Plus HD. De mini-variant van die chip is ook aanwezig in de Chromecast. De tv's hebben een refreshrate van 120 Hz, zijn gekwalificeerd met het label Energy Star 6.0 en bevatten 1 GB ram en 8 GB rom. De afstandsbediening heeft 30 toetsen, een ingebouwde air mouse met 'IQQI Smart Input' en stembediening. De interface van Android is door HiSense onder de naam EasyView speciaal aangepast om navigatie en bediening met een afstandsbediening eenvoudiger te maken.

Naast de nieuwe smart-tv's kondigt HiSense ook een nieuwe settopbox aan: de Pulse PRO-box. Deze kan aan elke televisie gekoppeld worden en heeft ondersteuning voor Netflix, Vudu HD, Amazon, YouTube, Google Play en, wat betreft aansluitingen en bedieningsmogelijkheden, hdmi, ir, dlna, wifi, bluetooth, usb en ethernet. De afstandsbediening van de H6-smart-tv werkt samen met de Pulse PRO, maar zal los van de settopbox aangeschaft moeten worden.

Van zowel de smart-tv's als settopbox is nog geen adviesprijs of verschijningsdatum bekendgemaakt. Ook is er nog geen beeldmateriaal van de nieuwe producten beschikbaar. De aankondiging komt van HiSense USA. Tv's van HiSense zouden in de tweede helft van 2013 naar Europa komen, maar vooralsnog is dat nog niet gebeurd.

HiSense-logo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik vraag me van dit soort producten nu steeds meer af hoe lang ze updates krijgen, aangezien ik op mijn midrange telefoon van vorig jaar nu ook geen updates meer mag ontvangen.
En is een 'gewone' tv met androidstikkie niet net zo goed?

[Reactie gewijzigd door keko12 op 6 december 2013 12:19]

Persoonlijk heb ik ook liever dat ze geen Android draaien, maar hun eigen systeem. Zoals je al aangeeft wordt het updaten waarschijnlijk geen pretje na verloop van twee jaar of zo, terwijl een televisie toch heel wat langer meegaat.
En wat stuurt Android door naar huis? Google weet al veel te veel van me.
Want hun eigen software zal wel geupdate worden :?
Ik heb nog nooit een nieuwe firmware op mijn tv gezet (samsung), dus veel slechter kan het niet worden. Android kan iig door de community nog geupdate worden wellicht. Zie dat bij al die custom os'en niet gebeuren.
Zo nu en dan leg ik aan mensen uit dat de meeste televisies veredelde monitoren zijn.

Met een HDMI kabeltje kun je praktisch alles afspelen met veel meer mogelijkheden. Bye bye veel te dure televisie met apps waarbij je twijfelt of je over een jaar nog iets mee kunt. Je kunt zelfs je eigen telefoon aansluiten en in veel gevallen is dat ook een stuk sneller dan wat er in die televisie wordt gestopt.

Less is more :)
Helemaal mee eens. Aub de TV zo dom mogelijk houden. Ik zit echt niet te wachten op een OS op een TV met alle problemen van dien. Zo denk ik ook over cameras.
Ik heb daarom ook een Android TV Box gekocht de MeLE M9, en die werkt met de laatste Update (Firmware 3.1.1) toch aardig goed.

Hij is ook zo goed als de eerst en enigste die films in 1080P draait en 5.1 Dolby Digital en DTS audio via de HDMI (natuurlijk is Optical(SPDIF) ook geen probleem), en XBMC werkt nu ook al aardig goed draait ook films met gemak in 1080P, en de Addons werken ook goed in XBMC.

En MeLE komt met veel updates uit, ongeveer iedere 1 a 2 maanden.

Ja ik kan zeggen dat 3D spellen ook geen probleem zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=BHTgbm17LHo

Volgende youtube fimpje word via Android gedaan met Screencast Video Recorder of zo.


Ontopic: En toch hou ik niet zo van smart TV's want ze lopen nooit goed en soepel, en als de Hardware oud is na 3 jaar of zo moet of een nieuwe TV kopen of een losse Android TV Box koppen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 december 2013 22:37]

Samsung brengt overigens wel regelmatig updates voor tv's uit.
Afgelopen maand de firmware van mijn 2011 Samsung tv nog bijgewerkt naar de laatste versie.
Samsung ondersteunt dus ook nog oudere modellen i.t.t. bijvoorbeeld LG. LG brengt alleen firmware uit voor de meest recente modellen (meest recent introductiejaar). Zodra de nieuwe modellen uitgebracht worden stopt de firmware ontwikkeling.
Waarom zou Google dingen over je weten als je hun producten niet gebruikt?
Kom jij op sites waar Google+ knoppen opstaan (waar je op kunt klikken om een bericht te delen bijvoorbeeld)? Als jij cookies hebt geaccepteert kan Google al weten dat jij daar bent geweest (al heb je nog niet eens naar die knop gekeken, laat staan erop geklikt). Hetzelfde geldt voor Facebook en Twitter. Deze instanties weten dus al heel wat van mensen ondanks ze geen (bewust) gebruik maken van hun diensten.
Zowat elke internet site bevat wel een tracking cookie van google(google+,adsense,google analytics,...) Als je mail naar een vriend met een gmail adres , wordt je mail ook gewoon geanalyseerd .
Dus je wordt sowieso gevolgd door google , zelfs als je zelf geen gebruikt maakt van hun diensten.
Ik vind dit eigenlijk wel een grappige reactie.

Je koopt een TV met de functionaliteit die hij op _dat_ moment bezit. Op een niet smart TV krijg je toch ook geen updates?

Inderdaad: het kan zijn dat je in de toekomst geen YouTube meer kunt kijken omdat Google iets heeft aangepast. Maar goed: in de toekomst kun je ook geen TV meer kijken op je analoge TV als Ziggo daar de stekker uit trekt.

Natuurlijk, het is mooi als er lange tijd support is, maar eigenlijk is het een beetje zeggen "ik wil geen airco in mijn auto want dat kan stuk" :P Tegen de tijd dat de helft van de apps het niet meer doet omdat er updates nodig zijn hang je er gewoon een nieuwe Android stick aan ;)
Dat klopt helemaal. Maar ik verwacht dat google langer de chromecast ondersteunt, dan HiSense deze tv voorziet van updates.
Ik kan me voorstellen dat ze naar mega basic stock android gaan. Of dat hoop ik in ieder geval zodat er wat meer tempo in zit.
Ik heb ervaring met 3 Philips tv's, maar je moet geluk hebben als je na 1 jaar nog een update ontvangt. De laatste 2 tv's die we in gebruik hebben komen uit 2010 en 2011 (9xxx en 6xxx serie). Ik vraag me af hoe dit bij andere tv fabrikanten is.
Als je er vanuit gaat dat updates bug fixes zijn dan ben je gelukkiger zonder updates, dan zitten er blijkbaar geen bugs in.
Helaas zitten er nog een hoop verbetering in deze tv's. Ik had gehoopt dat de diverse verbeteringen ook op "oude tv's" werden uitgevoerd, maar helaas is dat niet.
Nettv is op bepaalde punten wel geupdate, maar je tv van 2 jaar oud wordt al niet meer uitgebreid. Of dit door de hardware komt of doordat Philips/TPvision haar klanten snel nieuwe tv's wilt laten kopen voor extra software features, dat weet ik niet.

Wat mij betreft mag een tv dus gewoon een mobiele soc en Android draaien zoals de MiTV van Xiaomi dat heeft. Helaas is deze nog niet in NL te koop via de reguliere markt. Met een beetje geluk is de software opensource zodat er toevoegingen en bugfixes eerder uitgevoerd kunnen worden.
Het liefst zou ik eigenlijk TV's zien die niks kunnen, maar alleen een groot beeldscherm zijn met 1 hdmi aansluiting. Het geluid wat er uit komt is toch altijd niks, dus het handigste is als je kunt schakelen vanuit je versterker. Als er dan functionateit met geluid in de TV zelf zit maakt dat de bediening alleen maar onnodig ingewikkeld. (2 plekken waar je moet schakelen; al die link functies werken in de praktijk niet vooral niet met verschillende merken apperatuur). En je hoeft je iig je tv niet te vervangen als de software weer eens niet meer geüpdate wordt.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 6 december 2013 12:54]

Helemaal mee eens. Over het algemeen SmartTV = brakke apps op een veel te trage processor. Verder zoals hierboven ook wordt aangegeven heeft een TV een SW ondersteuning van max. een jaar, terwijl een TV veel langer meegaat.

TV moet gewoon een goeie monitor zijn, met hoogstens een CI+ module erin. Voor de rest ... hang er een el-cheapo HTPC of Rasperry aan.
Deels mee een maar ik vind toegevoegde waarde van een smart tv ease of use, geen losse componenten die weer allemaal een eigen bediening vereisen. Gemak van een goede smart tv is niet te evenaren met allemaal losse componenten.
Helaas kan ik hier op dit moment nog niet mee eens zijn.

Het voordeel wat een smart TV heeft, is dat je weinig hoeft in te stellen. Het nadeel is dat je er weinig mee kan. Een smart TV is tegenwoordig gewoon nog niet bijster 'smart'...

Het gemak van een goede TV icm XBMC op een RaspberryPi bedient door een Logitech Harmony remote is gewoon zoveel beter dan een huidige generatie smart TV!

Het idee is natuurlijk dat je op een gegeven moment het deel 'XBMC met RaspberryPi' in je TV kan verwerken (wat deze HiSense wellicht zou kunnen gaan doen (XBMC for Android)?), pas dan is een smart TV voor mij voldoende smart om het geld waard te zijn ;)
Als tweaker ja, maar als een digibeet nee. Ik denk dat ruim 80% van de Nederlandse bevolking geen idee heeft wat een raspberryPI is en al helemaal niet wat XBMC is. Een goede smarttv (let op een goede, je hebt genoeg smarttvs die niet smart zijn) heeft alle functionaliteit die een gemiddelde nederlander nodig heeft, internet/apps voor vod/fb/ed/video afspelen van een usb stick/ en eventueel voor de gevorderde vanaf een nas.

Een harmony remote moet je ook goed instellen voordat hij alle apparaten op de juiste manier bedient ook dit is echt lastig voor de gemiddelde Nederlander. Ik heb de indruk dat een gemiddelde tweaker geen idee heeft hoe digibeet een gemiddelde non-tweaker is :)
Ik vrees dat je hier gelijk in hebt ;), op een gegeven moment ga je er vanuit dat iedereen een Raspberry kent, maar dat komt gewoon door het feit dat je zelf er veel mee bezig bent :)
Jah lekker al die smart-tv's. Kijk maar wat LG laatst heeft geflikt. Nee dan heb ik toch veel liever een 'dumb'-tv.
Ookal is de smart-tv smart genoeg, dan nog wordt de bediening alleen maar lastiger als je zaken in de TV zelf gaat bedienen in sommige situaties. Bij mij thuis betekend het dat ik als ik iets wil afspelen op de mediaspeler of de playstation wil gebruiken dat ik de TV op een andere HDMI ingang moet zetten (die van de versterker) en vervolgens de versterker ook nog eens op de goede ingang moet zetten. Maar als ik TV wil kijken met de ingebouwde cam-module moet ik weer de TV op TV kijken zetten en de versterker op een andere ingang. In dit voorbeeld was het dus gemakkelijker geweest als het digitale tv signaal vanuit een extern kastje kwam en de TV dus niks anders doet als monitor zijn. Dit geld dus ook voor digibeten die wel beter geluid willen.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 10 december 2013 17:04]

Je moet ook niet "allemaal losse componenten", je moet 1 los component dat alles doet. Een AppleTV in mijn geval. De tv stb zit er ook nog aan maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

(En wisselen tussen hdmi 1 en hdmi 2 is niet moeilijker dan tussen de TV stand en de Smart Apps stand op een TV)

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 6 december 2013 13:34]

Deels mee een maar ik vind toegevoegde waarde van een smart tv ease of use, geen losse componenten die weer allemaal een eigen bediening vereisen. Gemak van een goede smart tv is niet te evenaren met allemaal losse componenten.
Ook dat is weer op te lossen met een universele afstandsbediening zoals een harmony
Mee eens. Ik zou alleen wel een reeks HDMI aansluitingen willen in plaats van eentje. Voor de rest mag hij dumb zijn.
Het geluid bij TV programma's nou niet zo geweldig dat ik allemaal over een externe versterker wil doen. Nog meer apparaten, nog meer kabels. Gewoon alles in de TV bouwen. Degenen die hogere eisen hebben kunnen aansluiten wat ze willen en die nemen het verminderde gebruiksgemak wel voor lief omdat het voorkomt uit hun eigen veeleisendheid.
Dan word de Chromecast voor dit soort dus overbodig. ben benieuwd naar de samenwerking met de telefoon omdat ze spreken over een speciale afstand bediening daarvoor zou je dan graag ook je telefoon willen gebruiken en zo zou iets als de afstands bediening optioneel moeten zijn bij de aanschaf.
Chromecast is voor de meeste SmartTV's eigenlijk overbodig toch? De features die de Chromecast biedt zitten ook in de meeste SmartTV's.
Niet helemaal, chromecasten kunnen de gemiddelde TVs helemaal niet ontvangen. Het werkt heel anders dan een app direct op de TV of STB die video afspeelt. Een zekere overlap is er wel.
zelfde features heb je altijd maar ik weet niet of je elke smart TV net zo kunt aansturen met je mobiel als de Chromecast want die werken optimaal met elkaar samen en voor de Chromecast heb je veel meer kans op uitbreidingen qua apss.
Dan denk je. Mooi android in je tv, zetten ze dr weer zon soc in. Ok je kan ju denk ik wel torrents op je tv downloaden. Ik heb zelf een smart tv die dat nou net niet kan ( komt er wel aan) maar ondanks dat heb ik er alsnog een quadcore android stick aan hangen. Nou nog een bluetooth controller dr bij en dan heb je voor je casual games geen console meer nodig:)
xbmc er op knallen en m'n Raspberry kan de stof gaan happen :)
Welk smart tv platform vind jij goed dan?
Toch blijft mijn TV zo stom en dom mogelijk.
Al eerder aangehaald in de reacties maar bij mij vooral onder de motto's;

Doet waar u goed in is en niets anders.

Je moet vertrouwen hebben dat een aangewezen apparaat/persoon is goed in zijn aangewezen/aangeleerde taken maar vraag het/hem niet te veel..

Als het goed werkt waarom dan vernieuwen (update technisch).
Ik heb geen ervaring met Android voor de tv maar kan me voorstellen dat er nog maar betrekkelijk weinig bruikbare apps zijn.

Ik gebruik nu naar volle tevredenheid de Smart Hub op mijn Samsung en zie eigenlijk niet in, of en waarom Android beter zou zijn.

Het blijft een platvorm voor telefoons en tablets in mijn ogen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True