Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

MSI heeft drie nieuwe gamelaptops aangekondigd. Zowel de GS60 Ghost, die al eerder werd gesignaleerd, als de GP60 en GP70 krijgen Nvidia GeForce-kaarten van de nieuwe generatie. De GS60 Ghost is het nieuwe vlaggenschip, met een resolutie van 2880x1620 pixels.

MSI toonde de GS60 Ghost begin maart op de Cebit al even, maar nu zijn alle details van de gamelaptop bekend. Het gaat om een 15,6"-laptop die in varianten met mat full-hd-scherm of ips-scherm met een resolutie van 2880x1620 pixels geleverd wordt. De processor is een Core i7-4700HQ, er is maximaal 16GB ddr3-geheugen en wat opslag betreft is er een duo M.2-ssd's in raid-opstelling met een opslagcapaciteit van 520GB, aangevuld met een hdd van 1TB.

Het toetsenbord is, zoals veel gamelaptops van MSI, van SteelSeries en beschikt over gekleurde achtergrondverlichting. De netwerkkaart is de Killer E2200, en er zijn hdmi 1.4 en mini-displayport 1.2 aanwezig. Opvallend is dat de videokaart waarmee MSI de laptop uitrust, de GTX 870M of de GTX 860M is en niet de snelste kaart uit de nieuwe serie: de GTX 880M. Misschien is dit om de dikte op 19,9mm te houden. De prijzen beginnen bij 1499 euro en de maximale prijs van de laptop bedraagt 2199 euro, afhankelijk van de configuratie.

MSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto's

Daarnaast komt het bedrijf met de GP60 en GP70 in de Leopard-serie. Dit zijn respectievelijk 15,6"- en 17,3"-laptops, die dikker en zwaarder zijn dan de GS60, en ook van minder krachtige hardware zijn voorzien, maar die waarschijnlijk ook goedkoper worden.

Er komen configuraties met resoluties van 1366x768 pixels bij het 15,6"-model of 1600x900 pixels bij het 17,3"-apparaat, maar beide laptops kunnen ook met een mat full-hd-scherm uitgerust worden. De videokaart is de GT 840M, die aanzienlijk lagere prestaties biedt dan de gpu's van de GS60, maar dankzij de nieuwe Maxwell-architectuur ook een stuk zuiniger zou moeten zijn. De laptops hebben verder wel een SteelSeries-toetsenbord en een Killer E2200-ethernetkaart, en kunnen ook met ssd's uitgerust worden. De prijzen wist MSI nog niet te melden.

MSI GP60 LeopardMSI GP60 LeopardMSI GP60 LeopardMSI GP60 LeopardMSI GP60 LeopardMSI GP60 Leopard

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

zien er wel best awesome uit,
wat zou de accuduur zijn van deze laptop? meestal bij game laptops houden die het meestal niet lang vol (op accu)
"Er komen configuraties met resoluties van 1366x768 pixels"
dat lijkt mij een niet al te lekkere resulutie. dan zou ik liever voor het 17,3 inch model gaan.

[Reactie gewijzigd door CyberJolteon op 21 maart 2014 13:23]

"Er komen configuraties met resoluties van 1366x768 pixels bij het 15,6"-model of 1600x900 pixels bij het 17,3"-apparaat, maar beide laptops kunnen ook met een mat full-hd-scherm uitgerust worden."

Goed lezen :) , 15,6 inch met full hd is ook mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Rdam op 21 maart 2014 13:27]

ik heb nooit gezegd dat het niet kan, ik zeg alleen dat 1366x768 pixels niet echt lekker speelt,
had zelf ook een laptop met deze resolutie, waardoor ik de voorkeur geef aan het full-HD scherm. :)
Je zal dan in ieder geval wel op max kunnen gamen, op 2K kun je dat wrk vergeten voorlopig.
Als je iets verder leest:
"Er komen configuraties met resoluties van 1366x768 pixels bij het 15,6"-model of 1600x900 pixels bij het 17,3"-apparaat, maar beide laptops kunnen ook met een mat full-hd-scherm uitgerust worden."
Dus Full HD kan ook bij beide modellen.

Het is mooi dat de maximale resolutie 2880x1620 is, maar ik ben benieuwd hoe het gamen op zo'n resolutie gaat. Door de hoge pixeldichtheid kan je bijvoorbeeld anti aliasing en andere dingen uitzetten of lager zetten. Maar dan heb je in theorie wel hetzelfde resultaat op je scherm.

Ik ben benieuwd hoe de resultaten zijn in de praktijk. Het wordt dus afwachten op een Tweakers review waar dit mooi getest kan worden :+
1366x768 op een 15,6 model is vergelijkbaar in pixel density op 17,3 inch.
15,6 -> 17,3 = 11% vergroting
1366 -> 1600 = 17% meer pixels
768 -> 900 = 17% meer pixels

Dus 6% meer pixeldichtheid. Ergo, de kwaliteit blijft bijna even laag.
Ik zou voor beide modellen niet de basisresolutie accepteren.
Voor mij eindelijk weer een interessante MSi laptop! Vond het design van de afgelopen gamelaptops niet bepaald mooi. Ook mooi om te zien dat de grens van 1080p ook eindelijk wordt overschreden. De vraag is echter of je op die resolutie ook nog fatsoenlijk kunt gamen natuurlijk...
ik vind het behoorlijk dure prijzen voor een laptop waarmee je binnen een jaar de nieuwste games al niet meer op hoog kan spelen.

Ik ben benieuwd hoe de 870M games als BF4 draait op ultra met een HD resolutie. Als je daar 2199 euro voor neer moet tellen en je kunt er al gelijk die game niet mee op ultra spelen dan is het wel een erg dure laptop voor zijn kunnen.

*update*
High settings al onder de 60FPS op full hd. voor mij totaal nutteloos dus als echte gamer laptop... Voor 2199 euro wil je games als bf4 niet op low draaien!

860M zit zelfs maar op 45 FPS... Dit is dus ook de reden dat ik geen laptop wil om games te spelen 8)7

Nog daargelaten wat deze performance zal zijn met die 2800 x ... resolutie.

Jammer dat videokaarten in laptops zo achterblijven in vergelijking met desktop pc's maar toch veel duurder zijn

http://www.geforce.com/ha...orce-gtx-870m/performance

[Reactie gewijzigd door sygys op 21 maart 2014 14:34]

Gamelaptops vind ik sowieso een verkeerde benaming. Noem ze gewoon high-end, Uiteindelijk kan je voor ongeveer de helft van het geld een desktop kopen die gelijk, of beter is voor gaming.
De specs blijven netjes voor een notebook dat moet gezegd worden. maar voor de echt game fans zal dit nooit een vervanger kunnen worden voor een desktop, zeker niet voor die prijs.
Niet mee eens, gamen is al lang niet meer voor velen het "op de kamer zitten achter een machine" idee.

Ik reis veel en zit graag op verschillende plekken ivm mensen in het huis, ook werk ik graag met dezelfde machine op t werk. Natuurlijk kan ik nooit de games op zn hoogste settings spelen, maar ik ging al nooit zo ver met mn desktop thuis.

Om dan een machine te hebben die crysis 3 op high kunnen spelen, toekomstige games voorlopig ook op high en medium, met af en toe een leuke indie vind ik het al meer dan waard, ik hoef alleen een muis en de lader ergens aan te sluiten..de rest zit er al in.

Dan vind ik het zeker wel de naam "gamenotebook" waard en is de extra prijs ook geen groot probleem, dekstops zullen laptops altijd voor zijn qua prestaties.. maar de grens wordt toegankelijker voor mensen om te kunnen gamen op meerdere manieren. een "high-end" laptop kan je ook een Dell Precision mee bedoelen bijvoorbeeld, die is voor hele andere doeleindes gebruikt.

Om daarbij toe te voegen, mijn huidige GT70's GPU staat gelijk aan een desktop GTX670 en zowel de cpu, gpu en vele andere onderdelen zijn upgradebaar mocht het echt een serieus probleem zijn..maar bij die tijd is er al lang nieuw speelgoed uit net zoals de echte hardcore deskstop bouwers veel geld in hun desktop steken ieder jaar of 2 jaar weer (sommigen een half jaar zelfs)

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 21 maart 2014 23:15]

Moet ook zeggen dat het wel aardige specificaties zijn voor laptops die er toch behoorlijk slank uitzien, iets wat wel eens anders is geweest bij MSI
Het zijn dan wel zeer goede workstation laptops waar je ook nog wel redelijk op kan gamen, ik zit zelf met een 780m en ben zeer tevreden, voor de allerbeste prestaties zou ik een desktop nemen..maar ik hoef niet het hoogste van het hoogste. Ik vind het dan ook geen probleen om wat meer neer te leggen voor een machine waar ik overal mee naartoe kan en alles erop kan doen wat ik normaal op een gebruikelijke desktop zou doen :)

Voor heavy-duty prestaties neem je toch de GT serie.

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 21 maart 2014 16:53]

Heb dezen al even op de Ceb!t mogen bewonderen. Ze zien er zeer gelikt uit. Goed toetsenbord en voelt uitermate degelijk en stevig aan. En dan nog de specificaties. :9

[Reactie gewijzigd door sijmen95 op 21 maart 2014 13:26]

Het brengt mij in ieder geval serieus aan het twijfelen, maar de vraag of het de prijs waard is blijft wel hangen. Ik kijk al langer uit naar de 8xxm generatie vanwege de prijsdaling in de 7xxm. Ik wil even afwachten hoeveel beter deze presteren gezien alle rebrands van de keplar kaarten... Daarnaast blijft ook de vraag bouwkwaliteit van een barebone ten opzichte van de bekende merken, aangezien daar ook behoorlijke prijsverschillen in kunnen zitten. Hoe dan ook, de prijzen liegen er niet om, maar je zult ongetwijfeld een mooie laptop krijgen.
Ik snap ook niet de grote klachten over bouwkwaliteit tot zover. Een klasgenoot hier heeft een beruchte BTO (waarvan wordt beweerd dat ze frames zeer slecht in elkaar zitten soms) die na een jaar en aantal maanden het toch nog prima doet. We laten ze niet op de grond vallen..dat kan het ook zijn.

Het is wel belangrijk om een goede tas te hebben tijdens transport, vooral in het OV.
Ik heb zelf een BTO en ik moet zeggen dat ik de bouwkwaliteit (en de stevigheid) toch wel eerder als ondermaats zou klasseren voor een laptop van een hogere prijs range.
Positief is wel dat de support bij BTO degelijk is, zo is mijn toetsenbord in garantie volledig vervangen door een nieuw. Maar BTO, zou ik toch zeker niet meer aankopen.
waarom geen GS70 met die resolutie en voor de rest hetzelfde...

de huidige GS70 Stealth komt wel in de buurt maar 17" + hoge resolutie + M.2 ssd's in een kleine, lichte behuizing en ik koop hem meteen.
Ik zag die Ghost eerder voorbij komen en ik vind het design echt heel tof van zo'n ding. De gamenotebooks van MSI waren tot nu altijd wel aan de lompe kant moet ik zeggen, hoewel het wel lekker krachtige werkpaarden waren. Als ze dit nu ook nog eens in een heel hip design kunnen gieten dan denk ik echt dat dit wel eens hele populaire notebooks kunnen gaan worden.
* TERW_DAN hoopt er echt eentje te kunnen testen.
Ziet er mooi uit, vind de MSI laptops altijd wel mooi design en ook qua hardware, alleen de bouwkwaliteit is zo crap.
De oudere lijnen waren inderdaad wel wat om te huilen af en toe. Zelf hebben ze het vanaf de opkomst van de GE en GT serie toch wel flink verbeterd wat je niet moet onderschatten. Ik hoop dat die verbeteringen dan ook in deze machines zitten, want zover ik weet zijn dit niet de barebones waarvanaf ze bouwen.
Gelukkig, vriend van me had een keertje een MSI gaming laptop, en die werd bloed verziekend heet.
Hieronder nog een discussie over de GE serie, hier moet je wel de turbo cooling ingedrukt hebben (gewoon een simpele knop om de koeling 100% te laten draaien..maakt wel wat herrie) maar hij gamed dan wel koud genoeg.

Ik run zelf nu op een GT70 Dragon Edition 2, een vriend van me heeft een goedkoper GT70 model naast me op school met een GTX675m, wij runnen crysis 3 op een stabiele 68 graden max zonder koeling 100%, die dikke frames zijn dus niet alleen voor looks :)
Beetje aan de prijs maar MSI kan het dus blijkbaar wel, dunne laptops bouwen :p
De concurent van Asus die gister is aangekondig lijkt mij toch een betere keus. Aleen het grafisch geweld is toch wel iets lager in de Asus.

Edit, De asus blijkt toch 27mm dik te zijn de Msi dus een behoorlijk stukje dunner en een snellere gpu. Maar de Asus is wel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door lani100 op 21 maart 2014 14:58]

Welke is dat dan?
Je kan dan een tikje goedkoper uit zijn, maar met zo'n ultraportable laptop denk ik dat je toch t beste wilt hebben op dat moment tenzij je hem na een halfjaar weer weg doet.
De asus g56JR
Weet je nog dat MSI ooit betaalbare laptops maakte?

Pepperidge farm remembers...

1499 is natuurlijk veel te veel. Ik heb ooit een MSI gamelaptop gekocht in hun beginfase. Toen was het net 1000 euro, en had ik een beest van een laptop.

Ik zit nu bij Lenovo, degelijke kwaliteit. Mijn Lenovo Y510 heeft een i7 2.40ghz 6mb cache, 16gb Ram, 1tb HD, 24GB SSD, en 4GB DDR5 door een Nvidea Geforce GT755M Sli configuratie. Heeft me totaal 1100 euro gekost. Dus zo kan het OOK. In plaats van elke cent uit te willen knijpen.
Klopt ik heb ook een Y500 betere bouwkwaliteit en prijs, je hebt geen 4gb video ram want bij sli kan je dat niet optellen.
2x2gb ram dan bedoel je?
Elke video kaart beschikt standaard over 2gb vram maar bij SLI kan je deze getallen niet bij elkaar optellen want er wordt geen gebruik van gemaakt. Je hebt nog steeds 2gb vram.
Ik heb een Y500 naast een GT70 zitten en de bouwkwaliteit is naar mijn mening gewoon gelijk om eerlijk te zijn, hoewel ik niks afweet van deze GS serie moet je wel weten dat de dikke MSI beesten redelijk ver upgradable zijn.

Een GX660 van een aantal jaren terug kan nu nog steeds met een ATI Radeon 6990m uitgerust worden, ook is reeds een GT70 hier geuprade van GTX675m naar 770M. Ook CPU's kunnen naar voren, de frames zijn hetzelfde en de moederborden hebben er vaak geen problemen mee.
Het is alleen zo jammer dat die MXM kaarten vrijwel nergens te koop zijn en daarnaast gruwelijk duur zijn...
Jazeker, mobiles zijn veel duurder dan hun desktop variant, de upgrade overwoog ik toen ook pas toen ik amper games kon spelen en dat ik zwaar outdated was, ik vind het niet erg om een jaar later games naar medium ipv high te zetten
Met de Gt70 is de bouwkwaliteit redelijk maar die van de goedkopere gt6xx is om te huilen.
Oudere modellen zijn bekend geweest om kapot te gaan, maar mn vriendin heeft nu een GE60 en die is helemaal top, staat gelijk aan een ASUS N56, ik denk dat deze machines ook helemaal niet teleurstellen, MSI is veel bezig met zn eigen stijl ontwikkelen.
Met dat model heb ik juist een slechte ervaring en ik vind de bouwkwaliteit van de y500 en asus n56 stukken beter. De ge60 is echt dramatisch slecht gebouwd.
Ik denk dat je ervaring dan op een foute unit is gebaseerd, we zitten samen hier Anno 2070 te spelen op een mooie 50+ FPS, dat ding zit in haar tas tussen de boeken en heeft nog steeds geen schade.
Ik heb het bij 3 stuks gezien dus dat denk ik niet, ze komen van verschillende leveranciers en ze komen uit verschillende landen.

Allemaal dezelfde problemen schroeven die snel los komen buigbare/krakende behuizing lawaai van de fan en hitte.
Met als gevolg terugklokkende gpu/cpu's 2 daarvan hebben de laptop verkocht en een y500 gehaald.
Ik moet dan wel vermelden dat we niet over de eerste generatie GE60 hebben, misschien ligt het dan daar aan.
Een is met een i7 4700mq ? en die andere 2 met 3e generatie intel cpu.
dan snap ik niet wat je met die laptops doet, anno 2070 is niet de lichtste game en een schooltas met boeken ook niet de allerveiligste omgeving. Tot nu toe hebben we alleen maar een paar krasjes op de behuizing. Wij hebben een 3de gen

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 21 maart 2014 18:35]

Ik heb ze zelf niet ingebruik er wordt zuinig mee omgegaan en nog '' licht' op gegamed maar de meeste problemen waren al zo out-of the box.
Dat slaat helemaal nergens op, deze van mn vriendin & klasgenoten die de grotere broer de GE70 hebben zitten zonder problemen te gamen & te 3D modelleren, dat ze direct out of the box al problemen geven hebben ze zelf wat fout gedaan dan. Dat noem ik niet bepaald zuinig als ze hier zware software foutloos runnen al maandenlang.

Lenovo is zelf dan wel een goede fabrikant, zeker met het SLI idee wat je erbij kan zetten, ik denk daarnaast dat deze GS units ook helemaal niet zullen teleurstellen.
Ze deden het verder wel goed viel zeker op te werken maar de bouwkwalitieit stelde zwaar teleur en ze werden echt warm.

Jij hebt dan het geluk dat die van jou wel probleemloos werkt. Hier is bijna iedereen overgestapt op Lenovo, geen MSI meer voor ons, Ik heb al meer slechte ervaring met MSI gehad dus ik koop zelf uberhaupt niks meer van ze net als XFX

[Reactie gewijzigd door lani100 op 21 maart 2014 18:56]

Dat is meer dan geluk voor ons, we zijn wel reeds overgestapt op GT serie laptops door de upgradebaarheid, maar onze GE's deden het helemaal prima. Het kan zijn dat er verschil is tussen de GE60 en 70, want op de school met zwaar 3D werk hebben we alleen de 70's staan.

Nontheless is Lenovo een goed alternatief als je zwaar grafisch geweld nodig heb, helaas dat jullie dan waarschijnlijk een slechte serie hadden of iets.
Is het daarom dat mijn GX660 na 4 jaar nog steeds geen enkel teken van slijtage vertoont op een fan die wat luidruchtiger is geworden en gewoon nog goed en degelijk werkt? Ik speel er zelfs nog BF4 op al gaat dat niet op heel erg hoge settings. En ik kan nu niet zeggen dat ik er super zuinig op ben of iets dergelijks. Hij is ook 3 jaar lang elke dag mee geweest in het OV.
1366x768? Waarom bestaat dat nog?