Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

MSI heeft op Cebit de GS60 Ghost Pro onthuld. De gaming-laptop van het Taiwanese bedrijf heeft een 15,6"-scherm met een resolutie van 2880 bij 1620 pixels. Bovendien bevat de laptop een high-end videokaart die Nvidia nog niet officieel aangekondigd heeft.

Welke gpu er precies in de notebook zit, wil het bedrijf nog niet bekendmaken, maar waarschijnlijk gaat het hier om een high-end kaart uit Nvidia's Maxwell-serie, zo schrijft Engadget. Nvidia komt op korte termijn met de GeForce GTX 880M, GTX 870M en GTX 860M voor gamelaptops, zo is de verwachting, maar niet duidelijk is welke modellen daadwerkelijk op Maxwell gebaseerd worden en welke rebrands zijn. MSI levert de GS60 Ghost Pro overigens niet alleen met resolutie van 2880 bij 1620 pixels: er komen ook modellen met full-hdscherm.

De notebook is 19,5mm dik en weegt 1,99 kilo. De krachtigste processor die erin kan is een Intel Core i7 en er is ruimte voor drie msata-schijven, waarvan ook bepaald kan worden of dat hdd's of ssd's worden. De prijzen beginnen bij 1499 euro en de maximale prijs van de laptop bedraagt 2199 euro, afhankelijk van de configuratie. Vanaf eind maart gaat de laptop wereldwijd in de verkoop.

MSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto'sMSI GS60 Ghost Pro gaming notebook productfoto's

Update, 17:44: in het artikel stonden de verkeerde prijzen vermeld. Dit is gecorrigeerd.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

En hij ziet er ook enorm netjes en bijna zakelijk uit! Vind ik persoonlijk erg mooi, en minder schreeuwerig dan de vorige game-lijnen van MSI. Zou zo'n 949 euro toetsel ook zo'n nieuw Nvidea kaart gaan krijgen? Neem trouwens aan dat het regenboog toetsenbord op de plaatjes staat voor multi-instelbare-kleuren.

Hier nog wat "live" foto's overigens en wat extra specs zoals SSD en extra HDD: http://www.engadget.com/2...op-gs60-ghost-pro-nvidia/

Check ook de "Powered by Steelseries" toevoeging onder het toetsenbord.

Prijsen (in dollars) liggen volgens engadget wel wat hoger dan de hier vermelde 950 of reken ik nou raar terug? (Google: 1600 U.S. dollars = 1 153.3194 Euros)

[Reactie gewijzigd door Druss op 10 maart 2014 14:34]

En hij ziet er ook enorm netjes en bijna zakelijk uit! Vind ik persoonlijk erg mooi, en minder schreeuwerig dan de vorige game-lijnen van MSI. Zou zo'n 949 euro toetsel ook zo'n nieuw Nvidea kaart gaan krijgen? Neem trouwens aan dat het regenboog toetsenbord op de plaatjes staat voor multi-instelbare-kleuren.
Ik ga er bijna vanuit van wel. Op de vorige notebooks uit de gameserie van MSI die ik heb gehad was de verlichting onder het keyboard altijd instelbaar in tal van kleuren, en dan ook nog fadend van de ene naar de andere kleur als je dat zou willen, en inderdaad dus ook gewoon zo'n regenboogpatroon.

Zelf vond ik het het prettigst om gewoon lichtblauw/groen of wit te gebruiken op zo'n ding.

wat ik wel gaaf vind aan dat keyboard is dat het nu niet meer een los keyboardje lijkt, maar dat hij echt geļntegreerd is in de behuizing als ik het zo zie.
Helemaal mee eens, het design heeft een prima update gehad! Zelfs mocht de behuizing van plastic worden. Beetje zoekende op internet begin ik de bron die tweakers heeft gebruik toch wat in twijfel te trekken, bij Zdnet hebben ze het al over een 1600 euro. 949 euro is misschien ook wel wat erg optimistisch...
Ja, het design is heel netjes bij deze. Ik denk dat het bij de oudere notebooks vooral ging om functionaliteit boven design. Ik ben benieuwd hoe die verhouding is bij deze notebooks. Ze zien er echt heel gaaf uit, en als ze nog steeds net zo deugdelijk werken als de voorlopers, dan denk ik dat ze hiermee echt een heel sjiek apparaat hebben gebouwd.

* TERW_DAN gaat eens kijken of ik er eentje kan reviewen, ben erg benieuwd naar dit apparaat.
Zeker multicolor, maar de vorige GT serie vallen in het echt ook wel mee..maar ze zijn erg dik.

De vorige GS serie blijkt ook een goed grafisch scherm te hebben, een ideale machine voor ontwerpers
Ik vraag me af waar de vanaf-prijs van ¤949 op is gebaseerd.
Het gelinkte artikel stelt namelijk: "Expect units to start shipping in April priced between 1,600 and 2,000 euros ($2,200 to $2,800) depending on your spec choices."

Daarnaast durf ik te stellen dat je voor de genoemde ¤949 Euro geen 3k scherm krijgt en niet de genoemde nieuwe Nvidia kaart.
Ja er gaat wat fout in de vertalingen/conversie van dollar naar euro volgens mij, ik kom eigenlijk ook alleen maar duurdere berichten tegen. Ben wel nieuwsgierig waar het bedrag uit dit bericht vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door Druss op 10 maart 2014 15:58]

Ik vraag me af hoe goed dit werkt, zo een hoge resolutie op een relatief klein scherm in combinatie met windows.
Volgensmij is het resultaat dat je moeilijk leesbare desktop krijgt, of kan windows al om gaan met zulke hoge resoluties?
Hardware.info had nog niet zo lang geleden nog een test gedaan, en vond het rampzalig. Zelf vond ik dat ook al, met "slechts" FullHD op een Asus N550. Die heb ik om die moelijk leesbare en slecht schalende desktop maar weer retour gedaan. Doe mij maar gewoon FullHD op 17", dan kan ik hem nog net op 100% scaling laten staan.

MSI is wel weer de eerste met die nieuwe kaarten. Medio vorig jaar waren ze ook al de eerste met de normale Core i5 4xxxM processors. Goede zaak. Volgens mij zie ik ook een mini DisplayPort-aansluiting zitten. Dat is ook een goede zaak mijn inziens, het zou tijd worden dat dit standaard wordt. Met het oog op aansluiting op externe QHD en UHD schermen.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 10 maart 2014 14:10]

De upscaling van windows 8.1 is best aardig te noemen, hoewel niet alles er geweldig uitziet inderdaad. Ik heb zelf de Dell XPS15 (15,6 inch met resolutie 3200x1800) en ik wil niet meer minder... Met desktop scaling op 100% wordt alles wel te klein, maar 125 / 150% ziet er met de meeste programma's gewoon goed uit. Gamen doen we gewoon op de helft: 1600x900, dat had mn vorige laptop ook :P Microsoft doet aardig zn best en ik neem aan dat de support voor dit soort schermen alleen maar beter wordt.
Ja dat denk ik ook. En het zijn ook voornamelijk andere programma's die zich er nog niet veel van aantrekken. Office en IE zag er wel goed uit, gescaled. Ik kijk zelf met Windows 9 wel weer een keer, dan hoop ik ook dat HDMI 2.0 standaard op laptops zit, of anders tenminste (mini)displayport.
Dat hangt dan weer van je ogen af. Ik heb zelf ook 1080p op 15,6 inch, en dat is imo heerlijk om te werken. Standaard stond de schaling op 125%, maar 100% ziet er zoveel beter uit. Kleiner, weliswaar, maar dat went erg snel en je krijgt meer content op het scherm :)
Nou, (nog) niets mis met mijn ogen... Volgens mij is het meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik heb het serieus geprobeerd maar ik vind persoonlijk die resolutie beter op 17". Standaard stond ie op 125% scaling ja. Chrome ziet er dan niet uit. Hoe dan ook, 2880x1620 op 15,6" lijkt me helemaal overkill, zeker als je om te gamen daarna de resolutie op 1440 zet. :)
Hetzelfde hier, ik heb ook de Asus N550 met 15,6" full hd, en met schaling op 100% leest het super. Ik heb wel altijd de helderheid wat lager staan omdat ik het anders een beetje vindt branden met tekstverwerking, maar dat is mijn afweging die ik heb gemaakt ;)
inderdaad, FullHD op 15" is gewoon je ogen vernietiging.
Vooral als je veel leest, voor games en films is het Idd weer prima.
Laat ze eerst allemaal maar fatsoenlijke, betaalbaare schermen maken, met niet van die absurde hoge prijzen...

[Reactie gewijzigd door Rody9933 op 10 maart 2014 22:41]

De resolutie race op dit soort formaten scherm gaat helemaal nergens over.
Heb zelf een Vaio op 15,6’’ en deze resolutie, gaat prima hoor zeker met Windows zelf, ziet er gewoon super strak uit. Bij Chrome moet je eenmalig de goed verstopte optie ‘high DPI support’ oid inschakelen en dan ziet het er ook prima uit. IE en Firefox hebben er sowieso geen problemen mee.

Sommige programma’s als (bittorrent bijvoorbeeld) gaan er nog niet zo goed mee om, maar dat zal de komende tijd wel veranderen.

Gamen of films kijken doe ik op m’n laptop niet dus het probleem van niet op de native resolutie heb ik niet.
Prijzen beginnen bij 949 euro. Is dat dan voor de goedkoopste 2880*1620 of voor de full HD exemplaren?
Staat nu 1499 euro.
Ik denk dat je voor die ¤949 een full HD scherm krijgt, ik heb gezien dat meerdere fabrikanten dit doen namelijk.
De prijs heeft dus niets met de titel van dit nieuwsbericht te maken. Beetje verwarrend allemaal. Vermeld dan geen prijs of vermeld dat 949 geldt voor full HD scherm
In feite heb je daar wel gelijk in, ze hadden de titel beter kunnen maken: MSI toont hoge resolutie laptops met nieuwe Nvidia-gpu. Denk dat het wel een hoop verwarring bespaard was gebleven dan. Maar het is natuurlijk wel super mooi zo'n hoge resolutie op een game laptop!
Mja, heel mooi, nu nog zien hoe je dat op native aangestuurd gaat krijgen. Ik durf zo wel te zeggen dat je niet verder gaat komen als medium settings met een M-gpu en dat je alleen met de 880M richting High kunt...

Of ze moeten echt enorme prestatiewinsten hebben deze keer maar meer dan 20% lijkt me te hoog gegrepen. En de bus is betrekkelijk smal, ook nog, afgaande op de 860M (128bit). Voor 1080p moet je toch al wel richting de 192 gaan wil je hogere settings.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 maart 2014 17:14]

de 860m is ongeveeer 2x zo snel als een 660m
en ongeveer gelijk met een 770M (ofwel een gtx 760 ongeveer)
http://forum.notebookrevi...xwell-40.html#post9584705

echter de bus is slechts 128 bit breed, dus resoluties boven FullHD voor gaming zijn niet optimaal, echter er zijn andere applicaties die voordeel zouden kunnen hebben van de extra pixels.
Die tijd komt nog wel met de nieuwe Maxwell architectuur die 50% zuiniger is bij de zelfde prestaties van nu met fermi.
Ik heb zelf een MSI GE60 2OC 225 NL.

Omdat ik de afgelopen jaren voor het werk veel weg ben heb ik deze moeten aanschaffen.

Normaal had ik zoiets van: Gamen doe je niet op een laptop.

Maar daar kom ik van terug, soms vind ik het zelfs nog beter op mijn laptop dan op mijn PC met 30 inch scherm. Komt mogelijk ook omdat ik vooral Dota2 en WoW speel. Maar BF4 speelt ook heerlijk op een kleiner scherm.

Dus deze laptop ziet er erg aantrekkelijk uit, even de daadwerkelijke prijs afwachten.
Ik heb zelf ook een MSI GE60 en ik kan er maar niet aan wennen dat er aan de linkerzijde van het keyboard geen 'Windows'-toets zit . Daarnaast zijn de 'Home' en 'End' toetsen ook alleen maar beschikbaar i.c.m. de functie toets. Ik zie op de foto's dat dit bij dit model ook het geval is. Dit zou voor mij een reden zijn om deze laptop niet te nemen.
Dat is ook iets waar ik me aan erger bij mijn GE60. Mijn vader heeft een GS70, daar is het ook zo.
Net wat Azerox zegt, is gedaan om hem niet per ongeluk in te drukken.
Dan had ik liever een ( Game modus ) gezien. De knop is dan wel fysiek aanwezig maar indien gewenst is deze met een toetscombinatie uit te schakelen, dan bepaal je zelf wanneer je de knop gebruikt.

Dit wordt trouwens bij Razer gaming toetsenborden toegepast.
Dit heeft mijn nu al weer 4 jaar oude MSI GX660, daar zit namelijk nog wel de windows knop aan de linker kant. Ik vermoed dat het een 'steelseries' ding is aangezien ik nog het 'originele' eerste model van deze serie heb zonder steelseries toetsenbord.
Dat is denk ik een kwestie van gewenning, die Windows toets zit expres niet aan die kant zodat je als Gamer daar niet perongeluk op drukt. Home en End zijn toetsen die ik persoonlijk nooit gebruik. Daarom vind ik de indeling van dit toetsenbord ideaal. In Windows zelf gebruik ik nu met Metro wel de Windows toets vaker en voor mij is de plek waar hij zit alweer 'normaal'.
de windows snelkoppelingen die ik het meest gebruik zijn win +E, win+D en Win+L. Dan is een windows toets aan de linkerkant best handig. En hoe vaak druk je deze toets nu er ongeluk in tijdens het gamen? Daar kan je toch gewoon een keyboard profiel voor maken.
Ik heb hem zelf ook en ik vind het net jammer als de windows toets links zit ipv rechts. De home toets werkt trouwens ook via Shift + 7, iets wat ik zelf ook vaak gebruik. Het is maar wat je gewend bent.

Ik hoop alleen maar dat ze de touchpad grondig herzien voor deze nieuwe versie. De touchpad van de GE60 is vreselijk.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 10 maart 2014 14:24]

Wow dat is inderdaad niet onbelangrijk! Ik snap dat je m niet per ongeluk aan wil tikken, maar zorg dan dat tie tegelijk uit gaat met het touch pad ofzo.. 8)7
Dan koop je toch een goedkoop los toetsenbordje
toch wat dun om een echt krachtige gpu te kunnen koelen denk, dat wordt gamen op 1440x810 :)
Zou ik niet doen, zonde om niet op je Native resolution te spelen!
Tja ook zonde om een game te spelen met 15FPS :)
Ja, precies mijn gedachte.

Zo'n resolutie gaat gewoon niet werken op een laptop. Niet op 60 FPS wat anno 2014 een must is en moet zijn.
Niet voor iedereen, zat mensen die 30fps prima vinden.

Ikzelf wil echter ook gewoon 60 fps, nouja, 45-50 zou waarschijnlijk ook wel volstaan voor me maar door vsync issues ... 60fps dus.
Mooie laptop. Heb er toen naar zitten kijken. Op dat moment was de 760M (of 765M weet het niet meer uit mijn hooft) net snelste wat mogelijk was. En dat vond ik net niet genoeg. Mooi om te zien dat hij nu wel leverbaar wordt met de 880M.
deze laptop is te dun voor een x80M deze hebben meestal een tdp van 75-100watt
en dat kan je simpelweg niet kwijt in zo'n klein chassis.\

het zal dus wss geweoon de 860M worden

[Reactie gewijzigd door freaq op 10 maart 2014 18:13]

in dat geval ook niet interessant. is gewoon niet snel genoeg om een paar jaar mee te gaan.

met heatpipes zou je meer dan 100 kunnen koelen moet je gewoon meer dan een heatsink voor de gpu gebruiken. wordt passen en meten maar onmogelijk is het niet.
tis simpelweg een geval dat je 100 watt plus 35-45 voor de cpu en nog 10 voor de rest kwijt moet raken met erg weinig oppervlak, dus de gpu wordt dan gewoon te heet, en de rest van de laptop waarschijnlijk ook.

de 860M is echter toch best snel, (even snel als een 770M) maar als je echt een x80M wil dan gaat dat natuurlijk niet op. dan moet je naar een "dik monster" toe.
hoezo dat? kan je prima dubbel (2x los dus) koelsysteem voor maken wat gebruikt maakt van je behuizing. Een metalen cover aan de onderkant kan prima als koelblok worden gebruikt naast een paar fans. Gebeurt bij oa de MacBooks ook. Icm een iGPU is er ook mooi te schakelen wat ook weer voor een lager verbruik zorgt. Een full blown 880M gebruiken voor 2D doeleinden is een beetje overkill.

Edit:
een MBP retina heeft een 750M met een tdp van 50W. Dan is het verschil nog kleiner + dat de behuizing ook een stuk dunner is. Ventilatoren gaan pas na een tijd opspinnen en er is genoeg ruimte voor extra warmte (fans kunnen volgens mij tot 75W aan.) Dus zoals jij het hieronder stelt hoeft niet per se zo te zijn, mits je het goed uitdenkt kan het best. er zijn niet voor niks 880mobile chips.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 11 maart 2014 08:44]

de macbook pro heeft een gt 650m met een tdp van 35 watt.
bron:http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-750M.90245.0.html

de videokaart waar Astennu het over heeft is 3x dat 75-100 watt. Als je dat in een macbook behuizing of elke andere niet grote behuizing zou stoppen en zou koelen met oa de behuizing dan wordt de behuizing zo zo enorm heet dat je je eraan gaat branden. afkoeling gebeurt namelijk door warmte af te geven aan de omgeving en daar heb je
1 bewegende lucht en
2 oppervlakte voor nodig, v

ooral nr 2 is schaars in een platte laptop.

als je doet wat jij voorstelt en deels de warmte via de case naarbuiten moet dan wordt de GPU dus nog heter, gezien het temperatuur differentieel niet hoog genoeg is wordt die dus ook heter tot het temperatuur verschil van de behuizing en de buitenwereld hoog genoeg is om 150 watt per seconde af te voeren.

kortom de GPU wordt dan zo'n 120-150 graden en gaat na een paar maanden stuk, plus dat je de laptop echt niet op schoot kan hebben.

ik had een zepto met dit probleem ja het gebeurt echt en het gaat zelfs een paar maanden goed maar hij gaat echt kapot uiteindelijk (en dat was met een 8600m GT een veel minder snelle GPU)

met een 880M wordt de case gewoon te heet om mee te werken en gaat de GPU kapot het kan dus simpelweg gewoon niet in zo'n dunne behuizing.
Misschien wordt ie leverbaar met de 880M. Misschien ook niet. Dat word namelijk niet verteld!
Ik ben wel benieuwd naar de rest van de specs van dat scherm. Is het een TNpaneeltje zoals op veel van die dingen, of zit er dit keer een IPSpaneel in? In dat laatste geval zou het nog wel eens heel interessant kunnen worden, eingelijk een keer een notebook met een goed scherm, als je dat nu wilt hebben kom je bijna automatisch uit op de Apple Macbooks met hun IPSpanelen.

Verder hoop ik dat ze ook weer gewoon matte schermen hebben en niet zo'n nare glimmende coating waardoor je geen klap ziet op je scherm.
Een glimmende coating waarschijnlijk. De maskers (koolstof draden verticaal over horizontaal verlijmd) mogen niet interfereren namelijk. Bij die dot size wordt het een enorm fijnmazig masker wat ik nog niet toegepast heb gezien om dit soort schermen.
Een glimmende coating waarschijnlijk. De maskers (koolstof draden verticaal over horizontaal verlijmd) mogen niet interfereren namelijk. Bij die dot size wordt het een enorm fijnmazig masker wat ik nog niet toegepast heb gezien om dit soort schermen.
Maar goed, waarom geen matte coating dan?
Dat hebben ze bij de laatste gamesystemen wel gedaan, en dat was lang niet slecht (al waren dat nog wel TNpanelen).
De notebook is 19,5mm dik en weegt 1,99 kilo.
Dit is best bijzonder voor een 15.6 inch game monster.
Een 3 jaar jonge X220, nog net van de generatie voor de intels ultraportables, is dikker en zwaarder met slechts 12.5 inch, en dat zonder zware en vooral dikke GPU.
Een 3 jaar jonge X220, nog net van de generatie voor de intels ultraportables, is dikker en zwaarder met slechts 12.5 inch, en dat zonder zware en vooral dikke GPU.
Een X220 weegt 1,8 kg in de zwaarste configuratie en 1,5 kg in de lichste configuratie (bron). Ook moet je rekening houden met dat de MSI een consumentenlaptop is en niet zo stevig en modulair zal zijn als een X220.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 maart 2014 14:02]

Voor een gaming-laptop ziet deze er netjes uit.
Gewicht en de specs zijn ook in orde. Ik, zou wel graag een mogelijkheid willen zien om hem zonder logo met de draak te bestellen.

Zou het niet mooi zij als je bij aanschaf mag kiezen wat je wel of niet zichtbaar op je laptop wil hebben?
Ik wil graag en gaming-laptop zonder dat hij er uit uitziet als een gaming laptop.
De meeste fabrikanten laten het altijd op een of andere spaceship lijken, dat op wil stijgen als je het aan raakt. Compleet met stickers van elke feature en mogelijkheid van het apparaat. Disco licht included.

Dit gaat de goede kans op MSI, hopelijk komen meer fabrikanten met normaal uitziende gaming-laptops
Gigabyte heeft een aantal gaming-grade laptops waarop gaming bling compleet ontbreekt (zijn eerder zelfs wat saai te noemen). De modellen in kwestie zijn de P34G (14") en P35K (15"), beiden met 1080p, i7 4700HQ, nVidia GTX760m resp. GTX765m GPU, iets meer dan 2 centimeter dik en een gewicht van 1.7 resp. 2.2 kg.

Nadeel is dat de quality control van Gigabyte nogal hit and miss is, wat de aanschaf risicovol maakt gezien het feit dat beide laptops - voor zover ik weet - in Nederland niet direct verkrijgbaar zijn (maw. je moet ze online in het buitenland bestellen).

Ik heb zelf een P34G waar ik bijzonder content mee ben, mede omdat op een ietwat slordig ingebouwde touchpad na de kwaliteit en afwerking goed zijn, wat, gezien de ervaringen op fora niet vanzelfsprekend is met deze modellen. In het dagelijks gebruik is het ding echt super: extreem krachtig (dankzij de ingebouwde overclock min of meer gelijk aan de Razer Blade 14"), prima 1080p AHVA paneel, zeer goed gekoeld en na een BIOS-update ook fluisterstil (uiteraard behalve wanneer ik een game draai), en buitengewoon portable gezien het vedergewicht en dunheid van de unit.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 10 maart 2014 17:45]