×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayerUnknown's Battlegrounds bracht in april 34 miljoen dollar op

Door , 92 reacties

PlayerUnknown's Battlegrounds, een populaire online survival-shooter van modmaker en ontwikkelaar Brendan Green, heeft in april voor de studio Bluehole naar schatting 34 miljoen dollar aan inkomsten gegenereerd.

Volgens onderzoeksbureau SuperData Arcade die de gamemarkt analyseert, staat PlayerUnknown's Battlegrounds daarmee op de zevende plaats van de pc-games die in de maand april het meest hebben opgeleverd. In dit rijtje staat League of Legends bovenaan, gevolgd door Crossfire, New Westward Journey Online II, Dungeon Fighter Online en World of Warcraft. PlayerUnknown's Battlegrounds laat bekende titels als Overwatch en Counter-Strike: Global Offensive achter zich.

PlayerUnknown's Battlegrounds kwam op 23 maart beschikbaar via Steam Early Access, nadat het een aantal weekenden kon worden gespeeld in een gesloten testperiode. De game was binnen drie dagen na de release op Steam goed voor een verkoopopbrengst van 11 miljoen dollar. In de eerste zestien dagen na de introductie op 23 maart werd de game een miljoen keer verkocht. Begin mei waren er twee miljoen exemplaren verkocht. PlayerUnknown's Battlegrounds is al op Steam al geruime tijd de best verkopende titel.

De game valt in het genre van battle royale, waarbij het verkennen en zoeken van schaarse materialen wordt gecombineerd met last man standing-elementen uit multiplayer-shooters. De maker Brendan Green was eerder ook betrokken bij de ontwikkeling van DayZ: Battle Royale, een mod voor Arma 2. Ook was hij betrokken bij H1Z1: King of the Kill. Dit zijn qua concept vergelijkbare survivalgames.

In PlayerUnknown's Battlegrounds worden tot honderd spelers geparachuteerd op een eiland, waar zij zo snel mogelijk wapens en uitrusting moeten vinden en in leven moeten blijven. Gedurende een ronde verkleint het speelveld steeds verder, waardoor de overlevenden zich in een steeds kleiner gebied moeten zien te redden. Het laatste overlevende team of de laatste overgebleven speler wint de ronde.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-05-2017 • 12:00

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
Ik heb een uur of wat een stream gekeken van dit spel, maar ik kon nauwelijks verschil herkennen t.a.v. overige Battle Royale games. Wonderlijk dat het zo veel opbrengt.

Wonderlijker vind ik dat ik de meeste spellen uit de top 7 niet ken. Ik keek naar wat afbeeldingen van New Westward Journey Online II, ik krijg al hoofdpijn van de plaatjes haha!
behalve H1Z1 zijn volgens mij alle 'Battle Royale' games door indie developers gemaakt, waar simpelweg niet vaak foutloze games uit komen. zo is DayZ al 4 jaar in ontwikkeling en zitten er nog steeds verschrikkelijk veel glitches in. de ontwikkelaars van de Battlegrounds hebben laten zien dat ze een goed spel neer kunnen zetten, al bevat het wel een aantal technische problemen en mist het nog wat content, zijn ze nu al een stuk verder dan andere Battle Royale games.

dit is wat mensen eigenlijk ook verwachtten van H1Z1, aangezien dat door een grotere studio wordt ontwikkelt, maar dit viel vies tegen. daar bovenop vielen een paar zakelijke keuzes erg tegen, zoals het splitsen van de Battle Royale en survival gedeeltes.
Ah, dus samengevat is dit het Battle Royale concept maar eindelijk in een 'smooth experience' verpakt. Als andere ontwikkelaars dit niet aan kunnen bieden, dan gaat een ander er met de taart vandoor; en terecht! Dank voor de uitleg!
Als ik het goed herinner zijn de Battle Royale in DayZ én die in H1Z1 beiden door deze developer ontwikkeld. Ze hebben nu simpelweg een (goed werkende) eigen versie uitgebracht.
PlayerUnkown is de gamertag van een van de hoofdpersonen in de ontwikkeling van Battle Royale achtige gamemodes. Zo zou PlayerUnknown ook geholpen hebben bij de mods van Arma en King of the Kill van H1Z1.
DayZ kent geen battle royale. Het is een mod voor Arma, waar DayZ ook een mod voor is en nu zijn standalone versie gaat krijgen. (Ja, de game is al 3 jaar in early access dus; gaat krijgen leek mij correct.)
Het is eigenlijk helemaal niet zo smooth als je het vergelijkt met games zoals Battlefield of CoD, maar voor dit genre is het toch wel een van de beste.
Ik vind het vaak moeilijk om me vinger op te leggen waarom een game nou zo boven de rest uitsteekt.
Ja ik ben het eens met de mensen hieronder: echt smooth is het (nog) niet te noemen:

- Springen over objecten is traag en soms zelfs onmogelijk. Een houten schuttig die kniehoog is kan je soms niet over.
- Looten is laggy en traag, je hoort soms wel het geluid van de 'loot animatie' maar het object verschijnt niet in je inventaris.
- In voertuigen stappen is zeer irritant. Het is moeilijk om de bestuurderszijde te vinden, en het duurt een seconde of 2 voor je effectief erin zit.
- Als je met meer dan 4 spelers in hetzelfde dorp zit begint alles serieus te laggen. Het spel kan niet goed overweg met veel mensen in dezelfde omgeving.

Desondanks staat dit het spelplezier niet in de weg vind ik. Het is erg leuk en spannend. Ik hoop wel dat ze snel deze irritaties wegwerken. Het zal wss zoals met alle Early Access zijn: iedereen is het reeds moe gespeeld voordat alles gefixt wordt.

Als Day Z een indicatie is, is veel geld geen garantie voor goede ontwikkeling... :(
smooth zou ik niet zeggen, de game is juist niet smooth, het is aardig langzaam, maar de rest van het spel is goed uitgewerkt, game. mechanics vallen wel tegen, voeld niet zo soepel als h1z1
Als je de geschiedenis en het PLAYERUNKNOWN verhaal kent dan weet je dat alle battle royale games die de modus aanbieden veelal allemaal tot stand zijn gekomen door PLAYERUNKNOWN. In arma maakte hij de mods, in arma 2 en 3 ook, toen kwam Sony met een smak geld om King of the Kill (Toen nog H1Z1 met zowel battle royale als een survival mode) te ontwikkelen. Dit is toen verkocht aan een venture capital fund of investeringsmaatschappij gone developer. Met het geld dat hij daarmee heeft verdiend is hij Bluehole entertainment gestart en deze game gaan ontwikkelen. Dit is dus Battle royale zoals hij het altijd al heeft willen maken. Ik kan me dus in je eerste zin goed vinden.
PLAYERUNKNOWN heeft Bluehole Entertainment nooit opgericht. Het was de CEO van Bleuhole (die bekend zijn voor de MMO Tera) die Green benaderde voor de ontwikkeling van PUBG.
Ah, my bad. Zou het graag aanpassen maar lukt niet meer.

[Reactie gewijzigd door Dafader op 28 mei 2017 20:07]

De beste 30 euro in lange tijd! Ja, het is early access, maar reviews waren vrijwel allemaal positief dus toch maar de gok gewaagd. Inmiddels bijna 80 uur verder en nog geen moment spijt van gehad. Ja, er zijn wat bugs en de optimalisatie is nog niet wat het moet zijn. Maar de devs zijn vrij actief met updates en plaatsen wekelijks én maandelijks changelogs. Hulde dus voor Playerunknown. Ze pakken het vooralsnog erg goed aan.

Overigens 34 miljoen wel echt een flinke bak met geld :+ Ben benieuwd hoeveel er daarvan pure winst is.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 26 mei 2017 12:06]

Toch blijf ik 30 euro best wel veel vinden voor wat het te bieden heeft. In een (indie) markt dat verzadigd is met zulke survival/battle royale style shooters vind ik 30 euro toch nog pittig veel. Ja het is early access maar ik ken genoeg vrienden die de kat uit de boom kijken wat betreft PUB want 30 euro is niet mis.
Er zijn weinig indie games waar ik ondertussen 50 uur in heb zitten, Er zijn weinig indie games die zoveel content aanbieden denk ik.

Fantastische game trouwens en zeker de 30 euro waard. Leuk om te zien dat een game van zo'n klein team zoveel kan opbrengen en zo'n groot succes is.
G2A vertrouw ik niet echt meer, je kan daar totaal niet achterhalen of een key legit of illegaal is verkregen door de verkoper.
Je koopt een key via een erkende verkoper (G2A) en vervolgens moet je je als consument alsnog een dikke gaan maken over of het wel of niet heling is?

Zou hetzelfde zijn als je bij de BCC een wasmachine koopt en buiten staat de popo al op je te wachten. "Zo meneer, eens even het serienummer in ogenschouw nemen om te bezien of deze niet ergens van de vrachtwagen gevallen is".... Yea right.

Ga boeven vangen stelletje idioten!!!1
derde partij key resellers hebben mij sinds de overstap naar de PC honderden euro's gescheeld aan games. Nooit gezeik gehad, behalve met paypal maar dat was iets heel anders en had niets met de verkoper te maken. Ik heb er vooralsnog alleen maar baat bij. Games waar ik van vind de volle pond waard te zijn koop ik dan ook vaak direct bij de uitgever van de makers en niet via 3e partijen.
Kan best en je zal het niet merken maar die ontwikkelaar zal niks aan jou verdienen.
Want nadat jij je code hebt ingelost vragen ze hun geld terug...Dat is de illegaal gedeelte.
zolang ik zelf maar niets illigaals doe, als je zo gaat denken kan je ook je geld. niet meer op je bank storten, bankiers zijn ook criminelen.
Wie zegt dat ik een heler ben, bewijst het maar zou ik zeggen.
Jij gaat ervanuit dat ALLE keys die ze daar verkopen onrechtmatig verkregen zijn, vind ik wel knap dat jij dat weet.
Leuk spelletje overigens voor 15 euro, 30 euro, nee.
Koop een fiets van een junk voor 10 euro. Bewijs maar eens dat hij gestolen is... Je weet dat jouw argument bij een rechtbank geen stand houdt? http://auto-en-vervoer.in...-boete-strafblad-vog.html
Bewijs nou eerst maar eens dat de key die ik heb gekocht onrechtmatig verkregen is, dan praten we verder.
Tot dan koop ik me games lekker op g2a.
sue me.
https://techraptor.net/co...s-and-why-you-should-care

Ga nu maar gewoon werken en steun de mensen die games voor je maken, ook zij verdienen waarvoor ze werken.
Volgens dit artikel hebben de makers toch aardig geld verdiend niet?
En jou artikel, niet alles geloven wat je leest ventje.
Zoals andere hier al hebben gezegd, er zijn ook heel veel eerlijke verkopers op g2a, daar koop ik mijn games bij :)

Ga nu maar werken jij.
beetje vreemde vergelijking als je het mij vraagt. fysiek product wat mogelijk zelfs geregistreerd staat of graveerwerk heeft met postcode van eigenaar tegenover een digitale key waar bijna zeker nooit van geweten kan worden wat de herkomst is.

Ja g2a blijkt discutabele verkopers te hebben, maar dat zijn voor wat ik altijd begrepen heb maar een paar verkopers. om nu daardoor gelijk het hele g2a principe als illegaal te bestempelen is volgens mij niet helemaal terecht.
uhm je hebt de statements van viezejeffry gelezen?
Ik ben mij er eentje en ik koop wat ik wil
En als ik kwaad word zeg ik bil.
En hij gaat er mee weg komen, alleen het triomfantelijke toontje sprak mij niet zo aan
Ik weet niet of u wel eens een studentenstad visiteert? Gegraveerde postcodes zijn het beletsel niet. Maar het aangaan van de dicussie of een fysiek product stelen anders is dan een digital product (kun je nullen en enen stelen) is hier al eerder gevoerd op dit forum.
Ik heb h1z1 en dayz etc allemaal al gekocht voor de volle mep en keer op keer krijg je bagger.
Ja nu probeer ik er GEEN geld meer in te stoppen totdat een game zich aan mij bewezen heeft het waard te zijn.
Als je een auto of fiets koopt maak je ook een proefrit en als jij bij dezelfde fietsendief al 5 bagger fietsen hebt gehaald dan ga je er ook geen 6 keer heen

Het is te makkelijk te roepen dat we allemaal maar de volle mep moeten betalen zonder dat je tegelijk ook roept dat die devs dan ook een volle game moeten afleveren en zich niet Jaren kunnen verschuilen achter early acces
waar baseer je op dat hij heler is? met die uitspraak ga je dus automatisch zeggen dat elke key die op g2a verkocht word illegaal is, en een ieder die daar dus een key koopt een illegale key gekocht heeft en dus heler is.

kan je toch 100% garanderen dat er ook legale keys verkocht worden, want ik heb er zelf poosje terug nog aantal verkocht, en waar ik 100% zeker legaal aan gekomen ben :P
Ik vergelijk het altijd met de bioscoop. Daar betaal je grofweg 8 euro per uur (inclusief eten en drinken). Battlegrounds kost me tot nu minder een halve euro per uur. Ik denk dat je weinig vermaak gaat vinden dat zó goedkoop is.

En het is maar 1 map (er zijn er nog 2 in de maak) maar door hoe de game is opgebouwd met een altijd veranderende cirkel bijvoorbeeld, blijft het interessant om te spelen. Wanneer je een potje begint weet je nooit wat er gaat gebeuren. Daarnaast is de sfeer in PUBG echt verdomd goed. Zelden zo vaak op het puntje van m'n stoel gezeten. De markt mag dan verzadigd zijn, maar er is volgens mij niks qua Battle Royale games dat in de buurt komt van PUBG.
En H1Z1 heeft het weer afgekeken van de battle royale mod op arma 3, en raad eens wie die mod gemaakt heeft...
Misschien even opzoeken wie player unkown is, voordat je dat soort dingen gaat roepen. Hij heeft er voor gezorgd dat het genre populair werd en het is begonnen als Arma mod.
Het leuke daarvan is dat playerunknown zijn idee aan h1z1 gelicenceerd heeft. (O.i.d. Hoe het exact zit weet ik niet)
Dat je gelijkenissen ziet is dan niet zo verrassend.
Misschien even het hele artikel lezen. Staat er namelijk letterlijk in waarom die games op elkaar lijken...
Sommige AAA games van 60 Euro heb je in minder tijd uitgespeeld dan de gemiddelde speler in PUBG steekt. Dus ik denk niet dat 30 Euro overdreven is.

Ik heb er ondertussen evenveel tijd in zitten dan dat ik in Star Wars Battlefront had gestopt. En die was 60 Euro.

Het is een vrij simpel concept, dat wel, maar het heeft een hoge herspeelbaarheidswaarde. Elke ronde is weer volledig anders. Soms sterf je na 1 minuut, soms houdt je het uit tot het einde. Soms vind je meteen geweldige wapens, soms loop je lange tijd bang rond met een slecht wapen.

De map is ook enorm, waardoor je steeds weer in andere gebieden terecht komt. Er is dus heel wat variatie.
Heb hem ook een paar weken terug gekocht. Maar ik moet zeggen dat ik het een beetje tegen vond vallen. Het speelt zeker het beste weg van alle spellen in het genre (die ik ken). Potjes zijn altijd lekker spannend, en de map is voldoende varierend, maar echter wel nog erg leeg hier en daar. Genoeg variatie aan wapens ook, en voldoende voertuigen. Helaas spawnen deze wel regelmatig op rare plekken.

De hoofd reden dat ik eigenlijk niet meer speel is door de irritatie over de besturing. Die is erg statisch en houterig. Je blijft ook regelmatig hangen, achter bijvoorbeeld deurposten of ramen. Ook het loot systeem voelde wat klungelig.

Je kunt door je inventory te openen dingen slepen tussen je inventory en de grond, maar ook kun je dingen oppakken door op F te drukken. Maar je moet precies op een item richten om het op te kunnen pakken, en dit is lastig wanneer meerdere items op elkaar liggen.

Let op, mijn laatste ervaring is wel al een paar weekjes oud. Heb me wel erg vermaakt met het spel, en vond het zelf de 30 euro wel waard.
Inmiddels zijn veel van de problemen die jij noemt aangepakt en opgelost ;) Het grootste probleem momenteel is nog de optimalisatie maar daar zijn ze ook prima stappen mee aan het zetten. Maar voertuigen spawnen niet meer op vreemde plekken, ik ben persoonlijk nog nooit blijven hangen ergens, het looten is wat soepeler nu en het speelt gewoon een stuk beter dan een paar weken terug.
Sinds de update gisteren ks de FPS bij mij een stuk omhoog gegaan.

Van 30FPS naar smooth 60 meestal op mn G4560+1050Ti.

30 euro zeker waard.
Bij mij loopt die mu ook heel soepel 60 fps op 1080p. K heb een i7 3770 en evga 1070.
Ben ook zeker heel tevreden met deze game. Wordt soms wel gek van de glitches met water en sommige mensen die bijna niet dood te krijgen zijn. (Ookal ligt dat vaak aan mijzelf;)
Probeer gewoon te looten door je inventory te openen en boven de items te lopen, hoef je niet te richten maar kan je ze gewoon in de inventory clicken.
Weet ik, maar dan heb je een gui voor je neus en zie je de omgeving minder goed. Daarnaast mis ik 2 vingers aan mijn linker hand waardoor ik minder knoppen tegelijk in kan drukken. :+
Tis wel een stuk sneller dan friemelen met je muis om de juiste dingen op te rapen :') Maar goed, je hebt wel gelijk dat het soms niet al te handig werkt, alhoewel via mijn manier ik altijd zeer snel dingen heb geloot. En met 2 vingers minder wordt het een stuk lastiger :'(
Waarschijnlijk kijk ik ook te nauw naar wat ik wel of niet wil looten. Daardoor doe ik er langer over dan nodig. Je leert verbazingwekkend snel met zoiets omgaan kan ik je vertellen.
Overigens 34 miljoen wel echt een flinke bak met geld :+ Ben benieuwd hoeveel er daarvan pure winst is.
Pure winst... mja

Hoe het op Steam werkt:

Je betaald 30% van de verkoop prijs aan Steam. Dus voordat de BTW afdracht gedaan wordt.

Vervolgens betaal je dus over de verkoop prijs ook nog de BTW. Dit verschilt per land, maar zit volgens mij gemiddeld wel ergens op de 20%

Battlegrounds is in UE4 gemaakt. En Epic (bedrijf achter unreal engine) pakt 5% over de verkoop prijs.

Dus 55% gaat al van de verkoop prijs af, 45% is voor jezelf. En dan krijg je nog personeelskosten, server hosting kosten (bij Amazon in dit geval), huisvesting en allerlei andere bedrijfskosten.

Kortom: winst... mwa, je houdt echt wel wat over van die 34 miljoen, maar er gaat een hoop vanaf!

[Reactie gewijzigd door beany op 26 mei 2017 12:29]

BTW betaal je toch niet over geld dat jij niet ontvangt?

Ik heb op school geen economie gehad en ik heb geen ervaring hiermee, maar het zit toch zo:

100% - 30%(steam) -5% (epic) = 65%

65%*0.8 (~BTW) = 52%


Maar of je nou 45% of 52% van 34miljoen over houdt, dat is een gigantische berg geld.
Als je 20% BTW weer van de prijs af wilt halen voor afdracht moet je delen door 1.20 niet vermenigvuldigen met 0.8.

Stel je prijs is 100 euro exlusief BTW, dat is dan 100 * 1.20 = 120 euro inclusief BTW. Dus 20 euro BTW. Om van incl btw naar excl btw te gaan doen je 120 / 1.2 = 100.

Doe je 120 * 0.8, dan kom je uit op 96 euro, dus 4 euro teveel (24 euro btw).
Volgens mij heb je helemaal gelijk, in dat geval wordt het dan 65%/1.2 = ~54%
Volgens mij waren er staten in amerika waar je geen btw over gekocht en verkochte producten via internet hoeft te betalen, dan kom je gewoon op 0% btw uit.

[Reactie gewijzigd door bamboe op 27 mei 2017 09:38]

Van die 30% van Steam krijg je dan toch wel je game door Steam gehost mag ik hopen?
Zeer netjes, heb het spel zelf ook. Vooral met vrienden is het echt een leuk iets km te doen. En straks met die performance patch word het alleen maar beter
mee eens, ik heb een vriend waar ik best veel mee speel, maar alleen vind ik er eigenlijk vrij weinig aan. het is natuurlijk geen constante stroom aan high-adrenaline gameplay, dus om tussendoor een gesprekspartner te hebben is wel zo prettig.
Die performance patch waar je het over hebt kwam geloof ik gister uit!

http://steamcommunity.com...etail/1271550628459839077
Hoelang duurt zo'n ronde eigenlijk? Mij lijkt dat je met 100 spelers dat het in het begin heel snel gaat en op het einde heel lang kan duren tot dat eindelijk de laatste dood zijn. En moet je tot die tijd de hele tijd spectaten?
Potje kan 'lang' (niet langer dan 20-30 minuten) duren of kort. Ligt eraan hoe snel je word doogemaakt. Je kan als je dood word gemaakt direct de game uit en het nog een keer proberen :)
Een ronde duurt zo'n 20 tot 30 minuten. In het begin zie je echt de ene na de andere speler dood gaan door alles wat te vinden is, zelfs met je blote vuist word er in begin nog wel eens iemand uit het spel geslagen. Op het einde word het speelveld zo klein dat het meer dekking zoeken is achter elke rots, boom of gebouw. Moest je dood gaan in solo, heb je geen mogelijkheid om te spectaten en kan je gewoon een nieuw spel zoeken. Ga je dood in duo of squad, dan is er de mogelijkheid om je overige spelers uit je groep te spectaten of je kunt uit het spel gaan. De spectater mode is nog wel een beetje buggy, soms zie je je teamgenoten recht op de grond of op hun dekking schieten.

Momenteel heb ik 102 uur in het spel zitten en ben nog niet van plan om het al op te geven.
Het speelveld word steeds kleiner naarmate de match vordert, dus de duur valt wel mee. Als je dood bent kan je gewoon meteen een nieuwe match starten.
Geweldig spel, heb er al vele uren in zitten, vooral met mensen van Tweakers op de Discord :). Dit spel komt het best tot zijn recht in de squad modus.

Het verbaasd mij overigens wel dat de omzet zo laag is, het lijkt eerder op winst. Tenzij ze scherpe regionale prijzen hebben gehanteerd zou je verwachten dat de omzet 2 miljoen stuks * 30 euro, ongeveer uitkomt op 60 miljoen omzet.
Als je bedenkt dat Steam 30% van de omzet pakt, dan is dit verschil al een stukje kleiner. Haal ook nog eens de btw er af en je komt waarschijnlijk al aardig in de buurt.
Hmm, daar had ik niet aan gedacht, dat kan inderdaad het verschil maken. Desalniettemin een mooi bedrag om de volgende kaarten en andere content te maken :).
Ze hebben ook de duurste servers van amazon die er zijn, misschien drukt dat ook wat.
Ook mijn 30euro well spent!
Early acces of niet je blijft het doorspelen. De ontwikkelaars zijn best actief met de development en support. Ik ben benieuwd wanneer die dan ook de release zal zijn.
Dat het niet zoals Rush al tig jaren in early acces blijft
Ze richten op een development tijd van een jaar meende ik ergens te lezen.
1 van de leukere spellen van de laatste tijd, voor mij dan.

Ondanks dat het early access speelt het al erg goed. De game mechanics zijn ook leuk, en met de laatste patch is de gun play ook erg goed te doen. Crashes heb ik bijna nooit (behalve op de test server, maar ja, daar is het een test server voor). Ze patchen veel en snel, en de inhoud van de patches zit altijd vol met fixes en nieuwe content.

Ik gun ze de omzet die ze nu halen, ik hoop dat ze het goed investeren!
Persoonlijk heeft de game dit totaal verdiend! Van de battle royale games vindt ik dit persoonlijk toch de beste.

Zelf wou ik de game nog niet aanschaffen vanwege de early access. Vaak duurt dat maar, en duurt dat maar voordat de games echt daadwerkelijk uitkomen. Jaren geleden had ik al H1Z1 gekocht waarbij je automatisch toegang kreeg tot King of the Kill. Uiteindelijk toch PUB (afkorting Playerunkowns Battlegrounds) gekregen van een kameraad, en na het eerste potje was ik gelijk verkocht. De games vallen onder het motto "battle royale", maar ze zijn totaal anders. Net als Battlefield en Call of Duty beide shooters zijn, maar daar zitten ook veel verschillen in.

PUB ligt mij (en blijkbaar veel meer mensen) veel lekkerder. Voornamelijk de wapens en het schieten gaat geheel anders, waarbij je bij PUB veel variaties hebt in kogels, wapens, attachments en andere accessoires. H1Z1 blijft op dat gebied toch veel eenvoudiger waarbij je vaak een AR/AK oppakt, daarnaast een shotgun, en in de meeste gevallen een granaat of revolver. Daarnaast zit in het schieten een erg groot verschil, waarbij je bij H1Z1 niet echt kan inzoomen (behalve bij sniper), dus als iemand langsrijdt met een auto, dan schiet je gewoon vaak op die auto, en hopen dat 1 van de schoten raakt. Waarbij je met PUB echt gaat inzoomen met een scope en waarbij je echt probeert om iemand in de auto te schieten. Natuurlijk is het ook afhankelijk van hoe je een game speelt.

Persoonlijk ben ik toch meer een fan van iets meer realisme in een game, waarbij H1Z1 dit toch minder heeft dan PUB (bijv. met het autorijden waarbij je in H1Z1 wanneer je 100km per uur rijdt uit de auto kan stappen, waarbij dit in PUB niet mogelijk is).

Gisteren toevallig nog een potje H1Z1 gespeeld met de nieuwe update, en deze game krijgt steeds meer en meer nieuwe features. Toch heb ik gisteren al gelijk besloten dat ik niet meer terugga naar deze game. Er zijn nog teveel dingen die mij frustreren, vooral bij 1 vs 1 gevechten, waarbij ik deze dingen niet ondervindt in PUB (zoals door iemand heen schieten met een shotgun). En het grootste probleem wat H1Z1 heeft is de community. Veel hiervan zijn zo toxic als wat, waardoor je hele sfeer verpest wordt (en kijk maar hoe raar mensen doen tijdens de start van de match qua geluiden, stelletje kinderen :P). Maar goed, dit kan net zo goed overkomen in PUB, maar op dit moment heb ik hier nog weinig van gemerkt.

Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik blij ben dat deze game als behoorlijke gelijke games worden beschouwd. Ik kan echt merken dat Daybreak aardig begint te zweten van de aantal spelers die Battlegrounds gekocht hebben, de ene update na de andere update wordt gereleased. En daar ben ik wel blij om.

PUB is trouwens niet een "ziekte" vrij spel. Er zijn nog genoeg verbeteringen te maken zoals het verbeteren van de performance (toevallig gisteren nog een update voor geweest) en de game kan af en toe nog wel is crashen. Veel veranderingen die ik nog zou willen zien (en waarvan de meesten weten dat deze er zijn) zoals dat je iemand kan zien liggen in hoog gras van een afstand omdat dit gras verdwijnt etc., maar dit zijn voornamelijk gameplay gerelateerde dingen. De basis van de game vindt ik persoonlijk behoorlijk goed, en tot nu toe ben ik 0 hackers tegen gekomen waarbij dit in H1Z1 wel anders is.
"zoals dat je iemand kan zien liggen in hoog gras van een afstand omdat dit gras verdwijnt etc"

De enige reden waarom ik een hekel had aan Rust
Haha precies! :). De herinneringen komen weer terug :P.
ik vind h1z1 veel leuker, het zijn gewoon totaal andere games. pugb kan je tien minuten looten en je hebt nog niemand gezien, h1z1 is wat meer voor mensen die van snelle gameplay houden en veel vuurgevechten, pugb is meer tactisch imo, h1z1 beter game mechanics.
Ahh toxic, my kinda people. Bijna jammer dat geen pvp speel. Doe mij maar een goeie single player als Nier Automata.
klinkt leuk voor een LAN party, maar hoelang duurt zo'n potje? want bij counterstrike heb ik de neiging te rushen en dan loop ik dus meer te wachten tot de volgende ronde dan dat ik aan het spelen ben :p *edit ik zie dat mijn vraag al is beantwoord :)

[Reactie gewijzigd door bazkie_botsauto op 26 mei 2017 13:52]

Naast de antwoorden die er al zijn wil toevoegen dat het vaak ligt waar je dropt en hoe goed je bent in schiet spellen, dit schiet bijv absoluut niet als CoD. Het is realistischer maar zo ver ik heb gelezen ook weer niet zo realistisch als arma)
ah dat scheelt. ik ben slecht in reflexen, maar tactiek gaat me wat beter af tegenwoordig (maw. ik ben oud :P)
Geweldige game, is zo'n beetje de enige game die ik speel sinds het in Early Access zit en heb er zelf nu al 250 uurtjes in zitten :D Heb er ook een map voor gemaakt met waar je auto's/loot/boten kunt vinden en wat extra naampjes. De map is op de subreddit/officiele forum zeer bekend :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*