Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayerUnknown's Battlegrounds is vier miljoen keer verkocht

Het succes van PlayerUnknown's Battlegrounds duurt onverminderd voort. Nog geen maand na de vorige mijlpaal heeft de game de grens van vier miljoen verkochte exemplaren gepasseerd. Daarmee heeft de game een kleine honderd miljoen dollar opgeleverd.

De studio, Bluehole, meldt dat de game op Steam op het hoogtepunt tot nu toe 230.000 gelijktijdige spelers had, waarmee de game op de vierde plaats staat, na Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive en Payday 2. Er worden dagelijks meer dan 100.000 sessies gespeeld. De game trekt niet alleen veel spelers, er wordt ook veel naar gekeken. De piek van het aantal gelijktijdige kijkers op Twitch ligt op 350.000, terwijl ruim 120.000 Twitch-gebruikers dagelijks naar de game kijken. Dat is 15 procent van het totaal aantal Twitch-gebruikers.

Het land waar de meeste spelers vandaan komen is de VS, 24 procent van het totaal. Ook op andere continenten wordt de game gespeeld. Zo komt 6 procent van de spelers uit Duitsland, 6 procent uit Rusland en 4 procent uit het VK. Hoeveel van de spelers uit de Benelux komen, is niet bekend. De game is sinds begin maart in Early Access via Steam verkrijgbaar.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

26-06-2017 • 10:12

167 Linkedin Google+

Reacties (167)

Wijzig sortering
Geweldige game, eigenlijk zo'n beetje de enige game die ik nog speel (af en toe wat Rocket League) en heb er nu al bijna 400 uur in zitten. De spanning die de laatste paar cirkels met zich mee brengen en het feit dat je tactisch met je team moet overleggen en communiceren wat je wilt doen, welke coordinaten enemies zitten, wat voor tactiek je wilt gaan doen deze game maakt het dat elk potje toch weer anders is.

Mocht je een indruk willen over waar je Loot/Voertuigen/Boten kunt vinden? Kun je mijn "ShatterNL's PUBG Map" checken!
Nice! zeer handige informatie :)
Ik zal wel onder een steen hebben geleefd, maar wat ik mis in het artikel is wat voor een soort game het nu precies is. Ja een schietspel, zo op het filmpje afgaand, maar ik kan er in het artikel niks over lezen. Korte samenvatting van twee zinnen was handig geweest haha.

(Ik gok een MMO FPS?)
Het is een "Battle Royale"-type game.

Je begint in een lobby met tussen de 85-100 man (dit kan solo, duo of squad (max 4 spelers), solo zit je tegen andere solo, duo tegen andere duo's en squad tegen andere squads). Daarna zit je allemaal in een vliegtuig dat over de map vliegt (iedere keer is de route anders). Vervolgens bepaal je zelf waar je er uit wilt springen en waar je naartoe wilt skydiven/parachuten. Er zijn dorpen, steden en kleine hutjes en iedere locatie heeft voor/nadelen. Een stad heeft goede loot maar dat weet iedereen dus zullen daar meerdere spelers zijn. Een klein hutje heeft mindere loot maar daar ben je vaak wel alleen. Solo ben je direct dood als je neergeschoten wordt, in squad ben je "down" en kan een teammate je nog reviven binnen een x-periode.
Eenmaal geland heb je géén items (behalve kleding) dus je moet zo snel mogelijk wapens (van pistool tot AR), equipment (scopes, magazines, grips, first aid) en gear (kogelvrij vest, helm, rugzak) vinden.

Dit moeten alle andere spelers ook doen, dus het is een race wie het snelste is. Tel daarbij op dat je binnen een paar kogels dood kan zijn (bijv. een headshot met een sniper is instant kill zonder goede helm) en de spanning is altijd aanwezig.

Los hiervan is er ook nog eens een cirkel die willekeurig op de map geplaatst wordt. Deze cirkel wordt na het aflopen van een timerinterval telkens kleiner (#random, dus niet naar het exacte midden toe telkens) en als je buiten de cirkel zit ga je langzaam dood (in het begin overleef je dit met gemak minuten, tegen het einde ben je na 5 seconden al dood). In het begin gaat de cirkel pas na 5 minuten bewegen, aan het einde heb je bijv. maar 20 seconden en is de cirkel nog maar 1 gebouwtje. Gelukkig zijn er ook voertuigen (motor, auto, boot) in het spel waarmee je grote afstanden kunt overbruggen (maar dat maakt weer lawaai dus is weer een risico).

Tevens komt er om de zoveel tijd een vliegtuig over de map overgevlogen die een supply drop laat vallen. Deze komt langzaam naar beneden dus bijna iedereen kan hem zien. In de supply drop zit hele goede gear, bijv. een zware sniper, 8x scopes, Ghillie suits, een M249 machinegun. Je kunt deze volledig negeren of je er vol op storten, maar beide keuzes hebben mogelijk gevolgen (ben je alleen bij de drop dan ben je blij, maar misschien komt er ineens 10 man op je af).

Je moet dus snel gearen, goed opletten op andere spelers, goed op de cirkel letten en uiteindelijk is het de bedoeling dat je de laatste overgebleven speler bent.


Kom anders eens kijken in het topic: [PC] PLAYERUNKNOWN's Battlegrounds
Of op onze Discord server: https://discord.gg/0ezBMpYOe80zlpeP
Er zitten bijna dagelijks 12 kanalen helemaal vol met Tweakers die in squads spelen. Je kunt de game op Steam kopen en als het niet bevalt binnen 2 uur refunden.

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 26 juni 2017 14:21]

Fors antwoord, klinkt leuk ;)

Zit er een soort experience-systeem in, wat regelmatige spelers beloont? Of is het puur skill-based? (Ik kan helaas niet meer urenlang dagelijks gamen, dus games waarbij 'grinduren' een fors voordeel opleveren, zijn niet meer zo leuk om te spelen voor me)

Als ik het op skills verlies, prima, maar niet omdat ik gewoon bepaalde abilities niet heb b.v. :)
Er zijn geen skills of dergelijke, als dat is waar je naar hint.

Bij elke gespeelde game krijg je BP (Battlepoints).
Win je? Krijg je vrij veel battlepoints (lees 500-1000, afhankelijk van met hoeveel mensen je speelt)
Verlies je, hangt het er van af hoe veel mensen je hebt ge-killed, of hoe lang je het hebt overleefd.

Met deze BP kan je vervolgens kisten openen (De eerste is 700BP, maar verdubbeld in prijs, wordt echter wekelijks ge-reset naar 700), en hier kan je kleding uit krijgen.

Die kleding kan je vaak verkopen op Steam voor enkele centen, maar het is vooral leuk om te dragen (als er iets leuks tussen zit)
Zolang je alleen cosmetische dingen kunt unlocken en geen game changing/breaking meuk, vind ik t best :)
Cosmetische items in dit spel zijn discutabel. Je kunt een camo pakje aantrekken of een knalpaarse jas. Ja je kunt andere kledingstukken tijdens een potje vinden, maar iemand met meer unlocked cosmetics kan een klein voordeel hebben door beter camouflerende kleding vanaf de eerste minuut aan te hebben.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 26 juni 2017 11:19]

Enig idee hoe snel je random camo-meuk kunt unlocken? Als dat een kleine sprint is om dat te unlocken vind ik t ook prima hoor.
Je kan in-game bepaalde items oppakken die je ook alleen dat potje kan gebruiken. Je kan dus bijvoorbeeld een "lange jas" vinden, of bepaalde laarzen. Dit zijn puur cosmetische items, dus alleen voor de looks. Je kan tijdens een game ook bijv. een camo outfit oppakken die snipers in films vaak wel aan hebben. Deze kan je uit speciale kratten krijgen die willekeurig in de map uit een vliegtuig komen vallen. Het kan zijn dat je geluk hebt en zo'n krat ziet vallen, dat je de items uit dit krat kan oppakken. Het krat bevat willekeurige items, maar er kan dus ook een camouflage pak bevatten. Zo'n krat kan tevens bepaalde wapens bevatten die je nergens anders in de map kan oppakken, dus deze zijn best zeldzaam. Het krat kan ook items bevatten die je wel kan krijgen door huizen te doorzoeken, maar deze items zijn vaak zeldzamer (bijv. een extra goede helm).

Verder kan je dus cosmetische items krijgen buiten de matches om. Door matches te spelen ontvang je bepaalde currency (in-game geld). Hoe langer je levend blijft in een match (+ hoe meer kills je krijgt) des te meer in-game geld je krijgt. Vervolgens kan je met dit geld een "crate" kopen waar een random item zit. Dit werkt op zo'n manier dat de eerste crate van de week (dit reset op maandag) 700 coins kost, de 2e crate kost 1400 coins, etc. Elke crate die je koopt kost meer geld, maar deze crates kunnen allemaal dezelfde items bevatten. Elke maandag reset dit weer waarbij je dus de 1e crate van de week weer voor 700 coins kan kopen. In principe zou je alles kunnen opsparen en elke week 1 krat van 700 coins te kopen. Dit kan een t-shirt zijn, of een jas etc. Na het unlocken van deze items zal je die altijd kunnen houden. Je kan deze items equippen, waarbij je deze ook in-game draagt.

Je hebt ook de mogelijkheid om deze items te kopen/verkopen op de steam market (link: http://steamcommunity.com/market/search?appid=578080).

Er zijn nu nog niet extreem veel items, maar wellicht zal dit in de toekomst wel het geval zijn. Ze zijn nu druk bezig met de ontwikkelingen van de game ipv. het uitbrengen van nieuwe skins.

[Reactie gewijzigd door Diigii op 26 juni 2017 11:36]

Het enige wat ik nog mis in de reacties hierop is dat de verschillende kleding welke je kan unlocken via kisten of gewoon voor een paar centen kan kopen via de Steam Store, je van extra capaciteit voorzien. Zo voorziet een jas bijvoorbeeld van 100 extra capaciteit. Dit kan zeker in het begin (als je nog geen rugtas hebt) handig zijn, aangezien je dan net weer even wat meer kan oppakken in de compound waar je je op dat moment bevind. Alle items in de game hebben immers een bepaald gewicht en je bent gebonden aan een inventory capaciteit.
Source: http://indieobscura.com/a...yerunknowns-battlegrounds

Edit: Bovenstaande klopt niet. Hiervoor mijn excuses. Ik dacht dit binnen de game anders ervaren te hebben, echter niet het geval dus. Zie ook: https://nowloading.co/p/a...wns-battlegrounds/4250928

[Reactie gewijzigd door kTdnG op 26 juni 2017 13:54]

Source? Want volgens mij is dit niet waar...
Kijk maar eens gewoon bij de items in de game... staat bij een jas toch echt 100 Capacity....
beetje jammer dat mijn comment ook gelijk een -1 krijgt terwijl ik gewoon de waarheid vertel.
bij deze ook de source: http://indieobscura.com/a...yerunknowns-battlegrounds

kijk maar eens even bij de jassen...

[Reactie gewijzigd door kTdnG op 26 juni 2017 13:07]

Ja leuk, dat is de capacity die hij zou kosten als hij in je backpack zit, maar dat kan dus niet (want deze kunnen enkel op clothing slots geplaatst worden). M.a.w. hij kost nu 100 space op de "Jas" slot, en alle cosmetische slots hebben geen impact op je backpack capacity.

Je kunt níet meer items/ammo meenemen met een jas dan zonder een jas.
Als je me nog niet geloofd, probeer het ingame dan maar gewoon met ammo met jas aan/uit, je zult zien dat je evenveel kunt blijven oppakken.

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 26 juni 2017 13:29]

Je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses voor de verwarring.
Source: https://nowloading.co/p/a...wns-battlegrounds/4250928 met name het stuk "Below is all the clothing in PlayerUnknown's Battlegrounds that has no apparent impact on gameplay:"
Pertinente onzin over die capaciteit. Cosmetische items als jassen, petten, broeken doen niets, noppes, nada, 0, zilch, squat voor capaciteit.

Toevoeging: enkel de utility belt doet iets met capacity.

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 27 juni 2017 00:00]

zie mijn reactie op MrHaas.
Je begint met een setje grijze kleding wat redelijk acceptabel is in een urban omgeving. Je kunt ingame credits verdienen waarmee je lootcrates kunt kopen die je cosmetics geven. Ik heb nu 5 van die crates open gemaakt en heb een camo broek, schoenen, een zonnebril en wat felgekleurde onzin.
Klinkt prima, bedankt voor alle input iedereen :)
Snelste is gewoon kopen op Steam (¤0,10-0,15 per item) :P

Anders is het een paar potjes grinden voor een crate, maar voor hetzelfde geld krijg je dan een zonnebril ipv een mooie camo broek ;)
Oh, dan voorzie ik geen problemen. Hij zit in het winkelmandje :)
Top! Meld je ook aan bij de Discord-server (https://discord.gg/0ezBMpYOe80zlpeP) en je kunt met Tweakers aan de slag ipv random spelers :) Die kunnen je dan wel meenemen en het e.e.a. uitleggen.
Je kunt natuurlijk ook alvast een paar potjes solo proberen om even te wennen, dood gaan hoort bij het leerproces. :)
Ha misschien ga ik daar vanavond ook eens joinen. Ik heb vaak een 3 man team, dus een opvuller kunnen we wel gebruiken. En ja, in een solo queue speel je tegen 99 andere spelers, de kans dat je eerste wordt is erg klein. Hou daar rekening mee als je begint.
Zal er vanavond ook eens kijken.
Of voor de 4e keer een rood shirt ;)
Het is geen pay-to-win game gelukkig :P

Erg leuk spel, een vriend van mij heeft het voor me gekocht, en sindsien heb ik er al zo'n 50 uur in zitten.

Winnen gebeurd niet vaak omdat je daarvoor erg tactisch bezig dient te zijn, maar daardoor heeft het des te meer voldoening.

Het is overigens het leukst om met vrienden te spelen (Duo of squads), omdat je dan niet in één keer dood bent, en er over het algemeen meer loot is dan in Solo.

Er komt binnenkort (als het goed is a.s. donderdag) ook weer een grote update naar het spel, dus ik kan je zeker aanraden het spel aan te schaffen :)
Wat zit er allemaal in de update? Al iets van lijstje met bevestigde dingen of patch notes bekend?
Geen idee of het deze update is maar er zit een update in de pipeline voor een weather system, de mogelijkheid om over muren te klimmen en door ramen te springen.

nieuws: PlayerUnknown's Battlegrounds introduceert klimmen en over objecten s...
Als het goed is o.a. twee nieuwe wapens,
Bullpup (enkel te krijgen via een airdrop): https://twitter.com/Battl...status/874394721224990720
Glock: https://twitter.com/PUBAT...status/876896398997729280

Verder komt er de mogelijkheid om over muren te "vaulten" zoals Cowamundo hieronder aangaf.

Tevens komen er twee nieuwe mappen aan, al weet ik niet of dat in aanstaande update komt, of erna.: http://www.gameinformer.c...erunknowns_battlegrounds/

Ditzelfde geldt voor de weerupdate

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 26 juni 2017 12:26]

@Cowamundo @Awesomehobo Cool, dankje voor de links!
Er zit géén experience systeem in. Het enige qua rewards dat je krijgt zijn punten, en met die punten kun je loot boxes kopen die je puur cosmetische items geven. Maar meer dan een ander kleurtje broek, pet of jas is het niet.

Het is wel zo dat bepaalde kleding zeker helpt met camouflage (bijv geen knalrood shirt dragen maar een bruine/groene), maar in principe begint iedereen de games met dezelfde status en zonder enig voordeel en géén gear.

Grinden heeft dus geen enkel voordeel tov 1 game per dag spelen.

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 26 juni 2017 10:46]

Hmm dan ga ik het zeker eens kopen! Klinkt leuk :)

@Lemming Ook bedankt :)
Het is puur skill en vooral RNG based, je begint met 0 uur exact hetzelfde als iemand die onafgebroken speelt.
Wat is de duur van zo'n volledige ronde?
Als je helemaal tot het einde en de allerlaatste cirkel overleeft maximaal 36 minuten, nooit langer omdat de cirkel altijd kleiner wordt dus na die 36 minuten is iedereen dood. Als je pech hebt met gearen kan het al binnen 5 minuten over zijn, en begin je gewoon een nieuwe game. Gemiddeld zijn de games na ~25-30 minuten wel afgelopen (als je het zo lang overleeft).

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 26 juni 2017 10:56]

Dat wil zeggen, dat als je goed bent je ongeveer 20 minuten gemiddeld hebt.

Anders zit je snel op een gemiddelde van 10-20 minuten, al naar gelang je houdt van schieten of winnen.
Hoe bedoel je dat? Dat een potje gemiddeld 20 minuten duurt als je goed bent? Ik denk dat je als je zelfs heel goed bent, het nog steeds 36 minuten kan duren. Als je iemand niet kan vinden dan is het nog lastig om sneller te winnen. De map wordt pas in de laatste 6 minuten erg klein waarbij je pas mensen goed kan vinden, en zelfs dan is het nog lastig. Want als het potje eindigt in de stad, dan is het helemaal lastig. Je hebt soms ook dat er in een "kleine" cirkel nog 30 mensen over zijn, en soms zijn er nog maar 15 over :P.
Ik heb al een aantal keer gehad dat ik de laatste cirkel bereikt had. En dat mijn team en nog minimaal 1 andere team leefde en zich verstopt had in bijvoorbeeld een huis of een graanveld.

(1 keer gehad dat iemand in de wc verstopt zat, we durfden beide niet aan te vallen, waardoor we nog zeker 5 minuten in de kleinste cirkel geleefd hebben).

Kortom het kan soms iets langer duren.
Het is inderdaad lastig aan te geven hoelang dit nu precies is. En wellicht heeft het er mee te maken van hoe lang dit geleden is. Op een gegeven moment zal de cirkel inderdaad stoppen, maar dit zal niet oneindig zijn (hoe het nu werkt). Na enkele minuten zal de cirkel toch nog kleiner worden, waarbij mensen toch moeten lopen. In het verleden heb ik dit niet gemerkt, maar vorige week vrijdag kwam ik hierachter. Ik en nog een vriend waren over met nog 3 andere spelers. Na enkele minuten wachten leek het dat de cirkel ten einde was. Maar plotseling werd de cirkel toch nog weer kleiner, waarbij we uiteindelijk te andere personen konden neerschieten :).

Maar Angeloonie heeft wel gelijk, een potje zal ongeveer max. 36 minuten duren.
Iets meer dan 20 minuten per game.

edit: tenzij je eerder dood gaat natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door SupremeRick op 26 juni 2017 10:45]

Afhankelijk van hoe goed je bent (lees: hoe snel je doodgaat), duurt een ronde tussen de 1 minuut en 30 minuten. Als je in de top tien komt moet je denken aan 20 minuten, top 5 gaat het richting de 30 minuten.
Hoeveel mappen heeft het spel nu en is het de bedoeling dat er meer komen?
Op dit moment is er welgeteld één map (bossen/groen)
Op de planning staan er volgens mij nu in ieder geval twee. Een sneeuwlandschap en een woestijnlandschap.
Thanks voor deze fantastische uitleg dude. Ik heb al meerdere malen gekeken naar deze game maar (te) weinig over gelezen (lezen=saai:)) maar jouw stukje is superverhelderend. Ik ga eens kijken of er animo voor is binnen mijn keiharde gamerskern(lees: andere vaders) die eveneens geen tijd meer hebben om dagelijks 3 uur in een game te stoppen maar wel af en toe willen knallen. Lijkt me de perfecte game!
Er is geen .50 Cal in het spel. De AWM is een .300 winchester magnum.
Wat maakt dit spel anders of beter dan H1Z1? Klinkt nogal hetzelfde, met een grotere playerbase voor H1Z1?
Ik ken H1Z1 niet, maar iemand anders poste dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=drWkYBOiuKc

Overigens heeft PUBG inmiddels een grote playerbase denk ik, of is in ieder geval populairder. (http://steamcharts.com/top)

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 26 juni 2017 12:47]

Angeloonie, is het raar dat ik je uitleg nu in mijn hoofd lees met een fluisterstem? :+
duidelijkste game uitleg dat ik ooit gelezen heb, thanks.
Korter gezegd is dit dus het zogenaamde Battle Royale concept met Permadeath die ook al in andere games, al dan niet als mod, is toegepast. Voorbeeld zijn H1Z1 en Arma 3 BR.

Het is dus echt geen nieuw concept ofzo. Ik moet wel toegeven dat PUBG de minst buggy is van alle BR games die ik tot nu toe gespeeld heb. Kun je nagaan hoe buggy die andere wel niet zijn. Ondanks de buggyness is de game in zijn huidige vorm toch zeer speelbaar. Al is het alleen al vanwege de spanning en sfeer die er heel goed in zit.
wat als je dood gegaan bent, moet je iedereen zien doodgaan of kickt de game je meteen
In squad kun je je teammates spectaten, in solo kun je blijven liggen maar dat heeft 0,0 zin dus gewoon quit > new game. :)
Kortom kortste eind trekken gamestyle.
Totaal NIET boeiend als je zoals ik van player VS CPU gaming bent.
Rat racen voor je lol ?!
Zo niet boeiend in een wereld die er in het dagelijks leven al bol van staat.
Het is een soort Day-Z zonder zombies. Je wordt met 100 mensen op een eiland gedropt en dan is het de bedoeling dat jij als enige overblijft.
Tegenwoordig ook zombies :p
en er is een tijd en ruimte limiet....
Sorry, ik was er een beetje vanuit gegaan dat inmiddels voldoende bekend is wat voor game PUBG is. Voor uitleg, zie Angeloonie :-)
ja, de afgelopen 2 weken is over dit spelletje al aardig wat geschreven hier op tweakers, daar heeft het niet aan gelegen ;)
Niet naar mijn mening hoor! Er is een boel hype om deze game, en tot nu toe maken ze het waar
nooit te veel ;) zeker gezien dit de eerste keer is dat ik het voorbij zie komen (terwijl ik toch dagelijks uren op de site zit :| )
Nee zeker niet te veel. Er zijn weinig games zo verslavend en adrenaline opwekkend als PUBG. Dat een early access game van een onbekende studio ook al 4 miljoen kopers heeft geeft aan dat er wat aan de hand is. De game krijgt dus de aandacht die het verdiend (en ook nodig heeft om nog groter te worden).
Ja, vind ik wel. Ik snap het wel, het is opeens retepopulair dus er is ook belangstelling voor nieuws hieromtrent. Maar daarbij rijst ook wel het kip-en-eiprobleem.
Voor je review van deze game had ik er nog niet van gehoord en je maakte me er wel enthousiast mee dat ik het bijna had aangeschaft. Dat deed ik destijds ook bij Dayz, maar die game is jaren later nog altijd in alpha. Op zich geen spijt van, want heb er enorm spannende avonturen in beleefd. Wel hebben de ontwikkelaars ondertussen al de schaapjes op het droge, terwijl de game nog altijd verre van af is. Waar is dan nog de incentive om echte topkwaliteit af te leveren? Dat is waar ik hier ook een beetje voor vrees. Net als bij Star Citizen.

Maar goed, dat is een losse discussie over de early-access/kickstarter cultuur. Feit is wel dat nieuwsberichten hierover op tweakers bijdragen aan de populariteit van de game en het grove verdienen van bepaalde early access titels, wat dus niet per sé ten goede hoeft te zijn voor de kwaliteit van dergelijke games.

Het wel en wee van early access, is dat niet een artikel waard?
Het wel en wee van early access is zeker een artikel waard. Ik ga hier geen beloftes doen, maar het is zeker iets om te onthouden. Ik ga ook zeker eens kijken of er iets van te maken valt. Maar nogmaals: geen beloftes, geen garanties :) Er is al zoveel om over te schrijven... ;)
Had ik ook graag gezien, zie het vaak voorbij komen, maar een (laatste) alinea in zo een nieuwspost is toch echt wel goed besteed aan een beknopte uitleg :D
Ik upload af en toe video's naar YouTube vanuit Shadowplay, voornamelijk de mooie momenten als ik met een squad vol Tweakers een pot win. Misschien interessant om eens te bekijken? Krijg je een goede indruk van zowel het spel als het samenspelen met Tweakers via Discord.

https://youtu.be/_JlTqHl1Qt8
Zoals @Angeloonie al uitvoerig uitlegd is het een BattleRoyale game.
Wat ik persoonlijk het mooiste aan deze game vind is dat deze echt dwingt tot samenwerken.

Geen geromantiseerde gameplay als bij meeste AAA FPS shooters. Waarbij in de praktijk 99% van de spelers wat egocentrich rondloopt in een poging zijn eigen stats te padden.

Ik speel sinds kort met een vriend samen DUO (waar je dan in teams van 2 moet overleven). Maar dit is ook ECHT samenwerken. De teamsessies zoals in bovenstaande filmpje komen dus echt voor. De situatie waarin een sniper verstopt in de bosjes over het hoofd wordt gezien (fimpje) komt ook echt voor.

Soms zit je gewoon als 2 mans squad op een heuveltje om toe te kijken hoe 3 ander squads elkaar afmaken, en vervolgens, als die verwachten dat alles veilig is en rustig gevallen items aan het looten zijn, zelf het vuur te openen.

Heerlijke momenten, alleen zitten wij op dit momenent nog voornamelijk aan het ontvangende eind :| Maar we worden beter toch @Nexusonline_NL ?

Het filmpje geeft naar mijn mening een goed beeld bij wat de game inhoud. Je moet er wel tegen kunnen dat je soms wel 10 minuten geen actie ziet. De uitdaging zit er echt in te overleven en niet te fraggen.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 26 juni 2017 12:57]

Het enige wat ik wel met dat spel heb. Je loopt half uur rond en je hebt van alles verzameld.
de cirkel wordt kleiner dus je moet bewegen en dan wordt je afgeschoten. Game over De frustratie is je weet niet van waar of door wie. Dus die kill cam mag best, je komt toch niet weer in leven.

Ik hoop dat de graphics en de besturing beter worden. Kijk het idee is leuk. Ik had graag gezien dat ze dezelfde besturing, en graphics van bijv BF4 hadden gehad. Nu volgt alles nog beetje klungelig aan.
Persoonlijk snap ik de hype rond deze game niet echt. Ik heb het spel wel een aantal keer op Twitch zitten kijken, maar het kon me nou niet echt enthousiast maken... Ik kreeg namelijk het geval dat je vooral aan het rondlopen bent en er gebeurd vrij weinig... Af en toe zie je iemand lopen en dan schiet je even. Ik mis de actie in de game. Heb het spel niet zelf gespeeld, maar dit was mijn korte conclusie na het zien van wat gameplay beelden op Twitch.
Ik heb zelf alleen de pre early access gedaan maar hoe ik het aanvoelde was zo;
Je begint elk potje heel vlot met wapens zoeken en hopen dat je voor iemand anders bent die de spullen pakt. Hier zit al wat spanning in. Niet veel maar wel wat.
Erna wordt het wat rustiger en ga je van plek tot plek.
Zo rond de 15 spelers en lager wordt het steeds spannender omdat het speelveld heel klein wordt en er steeds minder cover is om achter te gaan zitten. Als je nog maar met 5 mensen bent dat is het spanning den top want je willen winnen natuurlijk. Beetje een adrenaline rush.

Wanneer je dan eindelijk wint is het echt een super gevoel. Je bent de enige van die 50+ mensen die nog leeft.

Mja als je telkens al eerder dood gaat dan de top 10 a 20 dan tja is het niet zo heel leuk denk ik haha.

[Reactie gewijzigd door Elidos op 26 juni 2017 10:42]

Het is vooral dat je een game speelt tegen 99 anderen. Dit zijn dus geen 99 AI spelers die je kunt voorspellen, maar echt 99 andere spelers die allemaal het spel anders spelen, die anders reageren, die rushen of juist heel voorzichting zijn, die geluk hebben, die fouten maken, etc. Juist door dat feit kickt de spanning al snel in, want als je eenmaal wordt beschoten is het snel gedaan met je. Geen health regeneration, geen respawn, geen 20 schoten die je kunt overleven. Dood is dood.
Het zit denk ik vooral in het gevoel dat:
- Er 99 andere spelers zijn die jou allemaal dood willen hebben en ze kunnen achter elke boom of deur zitten. Dat maakt paranoide :)
- Urgentie om snel maar tegelijkertijd voorzichtig aan goede spullen te komen.
- De cirkel waarbinnen de actie plaatsvindt, wordt sneller kleiner waardoor bovenstaande zaken versterkt worden.
Het is natuurlijk ook niet een shooter in de geest van Quake of Unreal, het is meer een survival of the fittest waarbij tactiek en voorzichtigheid erg belangrijk zijn. Het is de spanning die er is dat je iemand tegen kunt komen en wat dan de uitkomst van die ontmoeting zal zijn.

Ik weet niet of je de film Battle Royal (of het Amerikaanse equivalent the Hunger Games) wel eens gezien hebt maar dat is eigenlijk waar het op gebaseerd is.
Ik heb het spel dit weekend gekocht en weer geretourneerd. Het is op zich wel leuk maar ik vind het jammer dat het third person is. Hierdoor kun je over en langs muren kijken zonder jezelf bloot te stellen en daar ben ik geen fan van. Als iedereen verplicht first person view had zou het spel wat mij betreft een stuk leuker zijn.
met v en als je 1 keer op rechter muis klikt ga je in first person view, overigens heeft iedereen dat voordeel, jij dus ook.
Klopt en dat is jammer. Ik had liever een spel dat iets realistischer is, dus alleen first person. Je moet dan risico's nemen om de vijand te spotten, nu kun je gewoon met je vliegende camera overal overheen of langs kijken.
Ik snap je gevoel, ik heb er zelf iets minder last van omdat iedereen die mogelijkheid heeft. Het is niet oneerlijk, wel onrealistisch.

Wat ik wel gisteren had is dat mijn camera-anchor niet meer goed op mijn 3rd person was ge-snapped. Dit zorgde ervoor dat ik binnenin een huis mijn camera in een muur kon forceren waardoor ik door sommige muren heen kon kijken. Het nadeel was dat ik tegen elke muur aan liep.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 26 juni 2017 11:33]

ik ben anders erg blij met die 3rd person, anders zou ik het spel niet kunnen spelen door motion-sickness.
Mijn voornaamste frustratie met FPS (als BF). Ik verschuil achter een betonblok. Kan vervolgens niks zien. Mijn tegenstander loopt gewoon staandes naar mij toe en headshot mij omdat hij vanaf een meter of 10 mijn hoofd er al boven uit kan zien.

Nee, dat is pas leuk ... . Dan heb ik het liever zo.
Probeer dan de Hardcore mode in Arma 3 BR. Iedereen verplicht first-person.
je kunt volgens mij gewoon de view op fps zetten
Klopt, lees mijn andere reacties.
Als ze een server met alleen first person maken, dan lijkt me het fijn dat je ook de optie hebt om hold to aim hebt. Dat voelt een stuk natuurlijker in first person.

Het systeem van hold to aim in third person dat je dan in third person blijft en dan inzoomd en 1 keer klikken naar de scope of iron sights brengt. Vind ik wel fijn en natuurlijk aanvoelen.
Er zijn plannen om een hardcore modus te introduceren waar iedereen alleen in first person kan spelen!
Er zijn geruchten dat ze servers willen maken waarbij je alleen firstperson kan spelen, maar dat is nog niet echt concreet
Als dat er inderdaad komt zal ik overwegen om het spel opnieuw aan te schaffen, het idee is namelijk heel leuk. Ik ben alleen totaal geen fan van multiplayer third person shooters omdat het third person element het spel totaal onrealistisch maakt. Het voelt gewoon als vals spelen.
Opzich heb je een punt. Aan de andere kant mis je in een fps veel flexibiliteit ten aanzien van het echte leven. Alleen liggen/kruipen/staan. Terwijl je in het echt net over een randje kunt kijken zonder dat je vol in beeld bent. Dan is 3rd person net zo realistisch en voel ik me een stuk minder gehandicapt.
Het blijft altijd een afweging. Het grootste nadeel van third person voor mij is dat iemand in een gebouw kan zitten en met third person mode door de ramen kan kijken terwijl hij op de bovenste verdieping op de grond ligt. Een squad van vier man kan zo alle kanten op kijken terwijl het vanaf afstand onmogelijk is om hen te zien en dus te bepalen of ze je zien aankomen of niet.

Ik ben daarom zelf erg tegen dit soort "zien zonder gezien te worden" principes, het geeft de speler die in dekking zit veel te veel voordeel tegenover een speler die moet aanvallen.

Je ziet het ook vaak in gevechten in de bossen. Twee spelers tegen over elkaar, beiden achter een boom. Beiden kunnen via third person om de gehele boom heen kijken en dus exact zien wanneer de tegenstander moet bewegen zonder het risico te lopen geraakt te worden. Als een speler dan moet aanvallen vanwege de cirkel is hij enorm in het nadeel, de verdedigende speler ziet namelijk exact wanneer hij aan valt, welke route hij neemt en welk wapen hij vast heeft zonder dat hij zichzelf moet tonen.

Beiden spelers hebben dezelfde voordelen maar het maakt het aanvallen van posities echt een stuk lastiger.
Ik snap je punten. Voor mij is third person juist het leukste aan pubg, tactische element hoe je sommige locaties het meest efficient aanvalt danwel campt. Soort van schaken, het 'outsmarten' van je tegenstanders is in dit spel erg belonend!
Ik heb persoonlijk liever wat minder flexibiliteit dan totaal onrealistische vliegende onzichtbare camera's :)

Third person view promote camp gedrag omdat je lekker vanuit de veiligheid van de steen of het muurtje waar je achter zit volledige situational awareness hebt en je geen reden hebt om dan te bewegen. In de drie potjes die ik gespeeld hebt, heb ik dat ook heel erg gemerkt, vooral in en om gebouwen.
Dat is voor mij ook een flinke tegenvaller inderdaad! Die third-person view haalt voor mij een beetje de spanning er uit. Je kunt teveel zien en het voelt haast als exploiten, dat om de hoeken kijken en dergelijke :+.
Wat snowD zegt; je kunt first person spelen als je wilt. Niet handig tijdens de afdaling (dan kun je minder goed zien waar je concurrenten willen gaan landen), maar zodra je op de grond staat is het prima te doen.
Je kunt inderdaad first person spelen maar dan geef je jezelf een enorm nadeel ten opzichte van de spelers die third person gebruiken.

Het spel zou wat mij betreft veel leuker en realistischer zijn als iedereen first person only moest spelen. Als er een first person only game mode in het spel komt zou ik overwegen om het spel weer te kopen.
Er zijn custom games waar alleen fps view toegestaan wordt. Dat levert hele andere gameplay op. MagnumDopus legt dat heel goed uit in de volgende video:

https://www.youtube.com/watch?v=dMYLj26v-6k&t=616s
Zijn er ook veel actieve spelers in die custom mode? Wat vaak het geval is bij custom modes is dat niemand het speelt omdat iedereen de standaard officiële modes speelt.
het verschilt per custom game. de 8 player squads en fps doen het goed. De 50v50 en zombie modes zijn voornamelijk afhankelijk van streamers.
Nu ik thuis ben heb ik even dat filmpje gekeken, dat filmpje toont precies alle argumenten waarom ik liever first person heb in plaats van third person. Hij noemt ook nog een argument waar ik zelf niet aan gedacht had, suppression. Met first person krijg je een eerlijker, minder campy en dynamischer spel.

Als PUBG first person only servers krijgt lijkt het met een erg leuk spel en ga ik hem zeker opnieuw kopen (moeten ze nog wel even dat aim dingetje fixen wat je in het filmpje ook ziet).
Je kunt ook eens naar de BattleRoyale mod voor Arma 3 kijken. Dat is eigenlijk precies wat jij bedoeld.
Klopt helemaal. Het is nu al wel zo dat mensen die een custom game aan kunnen maken third person uit kunnen zetten. Alleen is dat nu nog niet voor iedereen mogelijk geloof ik. Alleen voor partnered players. (Voornamelijk grotere streamers)

Ik heb een week of 2 geleden een game gecast zien worden bij Ellohime geloof ik en die was 1st person only. Dan krijg je automatisch een stuk minder "gecamp" in die verrekte kleine hokjes.
Hele toffe game en de afgelopen weken ook regelmatig een potje gedaan. Helaas ben ik het persoonlijk snel zat geworden om (vaak) net een leuk aantal loot items gevonden te hebben na ongeveer 15 minuten om vervolgens gedood te worden. Met andere woorden, ik werd het wel snel zat. Een beetje variatie in de map is dan ook welkom .
Dont blame the game, blame the...
Ja die had ik wel verwacht...
Ook een aantal keer eerste keer geworden dus het gaat ook nog wel eens goed.

Wat ik wil zeggen is dat vaak helemaal in het begin veel actie is, daarna vooral loot wordt verzameld en aan het eind weer veel actie is. Als je in de fase 60-30 players door een sniper wordt neergehaald is het best frustrerend. Er gaat gewoon heel veel tijd in een potje zitten waarbij het vaak verspilt voelt omdat je net of 1/2 kills haalt.

Dit alles kan ook aan mij liggen natuurlijk :z

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 26 juni 2017 10:33]

Dit spel is typisch een voorbeeld van een spel waarbij je eigen speelstijl de grootste invloed is op je ervaringen. Als jij agressief speelt kan je een hele ronde lang constant in combat zitten. Als jij op bekende plekken uit het vliegtuig springt kan je al direct in de actie landen. Als je er dan voor kiest om jezelf veel te verplaatsen en actief spelers op te jagen ben je verzekerd van een game vol actie. Je leeft echter wellicht niet lang genoeg om het einde te halen.
Ook het actief najagen van de crates die gedropt worden uit het vliegtuig is een manier om verzekerd te zijn van actie.

Veel spelers pakken het wat voorzichtiger aan, dan kan je inderdaad lang aan het looten zijn tot je actie tegen komt en dan kan je ook het snelste dood zijn. Wel leef je potentieel een stuk langer en haal je de laatste 30 spelers wel zonder echt veel risico te nemen.
Een potje Battlefield duurt toch veel langer? Is dit dan minder onbevredigend als je op een streak zit en je wordt gesnipet? Kwestie van je eroverheen zetten denk ik :)
Begrijpelijk. Dit is gewoon een super vermakelijke game. Easy to learn, hard to master. Potjes zijn altijd ongeveer even lang dus je weet ook precies waar je aan toe bent als je even wil spelen or streamen.

En voor een early acces product zit het al redelijk goed in elkaar en wordt regelmatig ge-update.
Begrijpelijk. Dit is gewoon een super vermakelijke game. Easy to learn, hard to master....
Dit omschrijft exact hoe ik het spel zelf ook ervaar. Met meer geluk dan wijsheid heb ik eindelijk mijn eerste chicken dinner behaald na ongeveer 24 uur speeltijd.
Waar ik me ook in herken is dat ik op Twitch streams bekijk, wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Puur om wat inzicht te krijgen hoe en waar te richten etc.

Inderdaad soms wat laggy maar daar kan ik mee leven zolang het spel zo vermakelijk blijft!
Het geniale van de game vind ik dat ik er ondanks:
-serverlag
-bugs
-logisch, het is nog officieel een early access

Ontzettend veel plezier in heb. Zowel het spelen van als het kijken naar. Ik merk steeds vaker dat ik ipv Netflix s'avonds Twitch aan zet om DrDisrespect, Break, Sacriel, Stodeh, Cayinator, Aculite e.a. te bekijken terwijl ze de game spelen. Solo's, duo's en squads, het is allemaal weer anders, en allemaal leuk.
Dat dus :). Al twijfel ik vaak of het echt serverlag of hardwarelag is zeg maar. Vooral aan het begin van het potje moet je soms 3 a 4 keer klikken om een deur te openen of loot te pakken, wat duidelijk aan de server ligt.
Jammer dat het niet in de Steam Sale is..

*hoezo ongewenst? Het is toch on-topic?

[Reactie gewijzigd door hmr op 26 juni 2017 10:23]

Ik denk dat dat het nog wel even duurt voordat er korting op kort. Ze krijgen nu nog bakken met geld binnen, geen reden om er korting op te gooien.
Precies. Waarom zouden ze?
wanneer de micro transacties gaan lopen zullen ze de prijs van de game omlaag gooien.
Wacht, micro-transacties? Matig...

P.s. geloof je dat echt? Zolang het spel zo goed blijft verkopen gaat de prijs echt niet omlaag, ook niet als mensen veel gebruik maken van micro-transacties.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 26 juni 2017 10:36]

Micro transacties zullen er in gestopt worden inderdaad. Sterker nog, dat zit er al in maar gaat in de toekomst nog verder uitgebreid worden. Via punten die je verdiend met spelen kan je loot crates kopen, daar zitten kledingstukken of accessoires in. Denk aan shirts, broeken, zonnebrillen of gasmaskers. Geen van deze dingen hebben echt invloed op het spel, gasmaskers zijn bijvoorbeeld niet functioneel, enkel cosmetisch.
En de meeste kleding heeft weinig tot geen invloed op het wel of niet opvallen in de omgeving. En de meest voorkomende loot is eigenlijk de camouflage kleding.

Wel kan je alle items verkopen op de Steam Market. In het begin leverde een gasmasker al snel een euro op, later zakte dit naar een cent of dertig tot veertig. Spelers kunnen dus elkaars kleding kopen en kleding aan elkaar verkopen, hier pakt zowel Steam als de ontwikkelaar een klein percentage van.

De meeste kleding gaat voor centen weg, de wat duurdere items voor een euro. En dan heb je nog de preorder items, die gaan voor honderden euro's weg. Ze voegen helemaal niks toe aan het spel aangezien het juist de wat meer opvallende kleding is maar het levert de ontwikkelaar wel een paar euro op elke keer als zo'n kledingstuk verhandeld wordt.

PlayerUnknown heeft zelf wel al meerdere malen aangegeven dat ze realistische kleding willen, geen pay to win situatie willen creëren en mensen niet willen dwingen om extra te betalen omdat ze anders in het nadeel zijn.
Micro transacties zijn bedoeld als extra inkomstenbron op lange termijn en de focus ligt vooralsnog, tot een echte release, op het oplossen van bugs en het verbeteren van gameplay. Niet op het toevoegen van nieuwe cosmetische items.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 26 juni 2017 11:39]

Ze wouden wel veel meer nieuwe Skins etc toevoegen, misschien als alle game mechenics af zijn ze Skins gaan toevoegen en kistjes die je kunt openen ofzo.
Is het ook niet zo dat zodra het spel af is deze voor het volledige bedrag zal worden verkocht? Of zal hij 30¤ blijven?
Devs. hebben al bevestigd dat het spel ook na de early acces gewoon ¤ 30,- blijft.

Edit: Link naar het forum van PUGB: http://forums.playbattlegrounds.com/topic/25335-faq/

[Reactie gewijzigd door BobbLeeSwaggr op 26 juni 2017 11:20]

Denk dat hij niet duurder word dan 40. Het is een leuk spel, maar geen 60 euro waard naar mijn mening.
Vooralsnog is hij geen 60¤ waard nee. Maar ik bedoelde meer dat hij richting het einde van de beta fase eerder duurder zal worden dan dat ze er korting op gaan geven. :)
Logisch dat het niet in de Steam Sale is als het nu al zo ontzettend populair is ;) Als ie het nu in de aanbieding zou gooien, zou het nog veel drukker worden met server-issues als gevolg, met slechtere reviews als gevolg daarvan. Ik denk dat het met de Xmas Sale wel in de aanbieding zal gaan
@Asitis Ik verwacht dat de prijs met bijv. 5 euro omhoog gaat tijdens de full release en de sale dan voor 27.50 is bijv.

Ontopic:

Super leuk om lekker te spelen met vrienden, ga zo door bluehole :)
Als we Steam/PUBG moeten geloven blijft de prijs hetzelfde:
Zal de game anders geprijsd worden tijdens en na vroegtijdige toegang?
“The game will remain to be at the current price even after Early Access.”

Dit is terug te vinden in de Steam store.
Ach je hebt PlayerUnknown's Battlegrounds al voor ¤26,-
Gatver, al die key reseller troep. Nee dankje :) maar het blijft een feit dat die er is voor 26
Hoezo key reseller troep, het is gewoon legaal, en het is geen troep, heb al veel keys daar gekocht en ze doen het allemaal fantastisch.
Voor die 4 euro ga je toch niet knibbelen (lees: geen risico nemen)? Zijn zat spellen geweest op "zulke" sites, noem G2A, dat ze toch ingetrokken werden. En wat is 4 euro als je er uren mee vermaakt.

Edit: Onder; Het verhaal is, je key kán geblokkeerd worden. Niet alleen in Steam maar ook Origin of andere Launchers. Ik heb het over de/die/dat 4 euro, waar ik kan even ergens op kan bezuinigen om het voor 30 euro te kunnen krijgen.
@AmigaWolf https://www.reddit.com/r/...trustworthy_as_they_seem/

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 27 juni 2017 02:05]

Ha ¤4,- het is vaak genoeg veel meer dan dat.

Wat voorbeelden:

TEKKEN 7 kost op Steam ¤50,-
TEKKEN 7 kost via Tweakers ¤43,-
TEKKEN 7 kost op G2A ¤33,-

Prey (2017) kost op Steam ¤40,-
Prey (2017) kost via Tweakers ¤33,-
Prey (2017) kost op Kinguin ¤25,-

Titanfall 2 kost op Origin ¤30,-
Titanfall 2 kost via Tweakers ¤27,50
Titanfall 2 kost op G2A ¤21,50

Mass Effect Andromeda kost op Origin ¤60,-
Mass Effect Andromeda kost via Tweakers ¤32,50
Mass Effect Andromeda kost op G2A ¤25,-

Dat zijn maar 4 spellen, en ben al ¤31,50 goedkoper dan als ik het via Tweakers kocht.


En dat zijn maar een paar voorbeelden, en wat als het maar ¤4,- scheelt, dan is het nog steeds ¤4,- per spel, en ik koop per jaar aardig wat spellen, en zo zijn er nog veel meer mensen.

Als ik er maar 6 koop per jaar, is het nog steeds ¤24,- wat ik niet weggegooid heb, omdat ik niet denk "ach wat is die ¤4,-"

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 juni 2017 02:45]

Spellen als CS:GO zijn ook waanzinnig populair, maar ook in de Steam Sale. Maar het argument van de servers ben ik het mee eens. Zeker omdat het early acces is! :)
CS:GO is al een stukje ouder, had je nou SQUAD erbij gehaald had je een punt gehad.
SQUAD is ook Early Acces maar wel voor 50% in de aanbieding in de Summer Sale.
Is alleen ietsjes minder populair dan PUGB. wat de aanbieding weer zou verklaren.

Daarnaast is CS:GO ook een product van Valve, is dan ook weer wat makkelijker in de aanbieding te gooien.
Squad zegt mij niets, maar thanks voor de toevoeging :)
Ja maar ook super oud. Cs:go wordt niet een miljoen keer verkocht in een maand. Een same is om de verkopen een boost te geven. Iets wat nog niet nodig is voor PUBG
En zo heel duur is de game niet he. (30,- op dit moment) Helemaal als je bedenkt dat er nog genoeg toegevoegd gaat worden.
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Wellicht vinden mensen 30,- euro voor een pre-release juist wel erg veel geld.

Ik vind het ook niet duur, maar twijfelde om het spel te kopen omdat ik nog nooit het genre heb gespeeld.

Wellicht hebben meer mensen dit probleem en zou een (kleine) korting hen over de streep trekken.