×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft wordt uitgever PlayerUnknown's Battlegrounds op Xbox One

Door , 57 reacties

Microsoft heeft in het kader van de Gamescom bekendgemaakt dat het de uitgever wordt van de populaire shooter PlayerUnknown's Battlegrounds, oftewel PUBG. De game ondergaat nog steeds een sterke groei.

In de aankondiging op het Xbox-blog schrijft PUBG-producer CH Kim dat het gaat om 'een uitbreiding van de samenwerking met Microsoft', nadat het bedrijf in juni had laten weten dat de game als exclusive zou uitkomen voor de Xbox One. Een woordvoerder wil tegenover GameSpot niet bevestigen dat het daarbij om een timed exclusive gaat en dat de game uiteindelijk ook uitkomt op andere consoles. Daarvoor zou het nu nog te vroeg zijn.

In het huidige bericht herhaalt PUBG-ontwikkelaar Bluehole dat de launch aan het einde van dit jaar exclusief op de Xbox zal plaatsvinden. De nadere samenwerking tussen het bedrijf en Microsoft zou in ieder geval betekenen dat de ontwikkeling voor de console in een hoger tempo kan plaatsvinden. Daarnaast kan het gebruikmaken van Microsofts kennis en middelen op het gebied van sales en marketing.

De battle royale-game is nog steeds zeer populair. PUBG-bedenker en -maker Brendan Greene zei op de Gamescom dat er inmiddels acht miljoen exemplaren zijn verkocht, aldus Eurogamer. Eind juni stond het aantal verkochte exemplaren nog op vier miljoen. Ook het aantal gelijktijdige spelers heeft een nieuwe recordhoogte bereikt, dat ligt nu op 700.000. Eind juli waren dat nog 481.000 spelers op Steam. Greene denkt dat de populariteit voortkomt uit het simpele concept van land, loot, survive, wat iedereen zou kunnen begrijpen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

21-08-2017 • 12:13

57 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (57)

Wijzig sortering
Ik ben een beetje bang dat de hoge mate van populariteit icm dit soort samenwerkingen van bedrijven die ook een graantje willen meepikken dit spel niet beter gaan maken.

De updates zijn de afgelopen maanden vrij minimaal geweest. Het spel is fantastisch, maar verre van af. Het is nog steeds onmogelijk over een klein hekje geen te komen, het menu loop regelmatig vast, af en toe disconnects of lag... Ik zie liever dat ze die vele miljoenen inzetten op het fixen van dat soort dingen, of het uitbreiden van content in plaats van dat ze een systeem bouwen om kleertjes te kopen of deals met microsoft.
Op de E3 werd er bekend gemaakt dat er een update komt om te klimmen en springen. Ik gok dat hekjes daar ook onder vallen.

nieuws: PlayerUnknown's Battlegrounds introduceert klimmen en over objecten s...
Hier kan je één van hun developers aan het werk zien in de testfase:
https://www.youtube.com/watch?v=Fkde_c0RRl0
Wat updates betreft.

Hoezo is een first-person mode ~4GB update?
Ik gok dat de wapens meer details hebben gekregen gezien je deze bij first person duidelijk in beeld krijgt, ook hebben ze de wapen van grootte moeten veranderen.
Ah okee, maar de update van 1&2 first person, naar 4 persoons first person was ook vrij groot, terwijl je hier gewoon first person aan of uit moet zetten?

Overigens kon je al first person kijken voor de updates, het enige is dat het nu op sommige servers verplicht is?

Raar dat het spel dan bijna dubbel zo groot wordt?
Een update voegt niet alleen dingen toe, maar vervangt ook een hoop. Er wordt ook bij elke update nog aan de map geschaafd, en dat zijn vooral de grote assets die in de game zitten.
Het zou interessant zijn om te kijken naar je install-size, ik vermoed namelijk dat die een stuk minder dan 4gb groter wordt. Ik zie het vaker bij updates, het zijn geen patches meer. Een patch zou bestaande libraries en executables bewerken (wat vaak niet meer dan een paar kb groot hoeft te zijn + nieuwe assets).

Tegenwoordig als zoiets is gewijzigd, dan vervangen ze de hele library.
Vroeger deden ze het op die manier om ruimte te besparen (internet niet zo snel, schijven nog niet zo groot), maar tegenwoordig is het gewoon makkelijk de hele file te vervangen, kan er denk ik ook minder mee mis gaan en minder werk om te maken. Dat is (volgens mij) de reden waarom updates tegenwoordig zo groot zijn.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 augustus 2017 10:57]

Ah goed punt, stel ze passen de map (op verschillende punten) aan, dan moet je de map opnieuw downloaden (en wordt het oude verwijderd/vervangen.
Juist, en 'vroegah' hadden ze dan een patch gemaakt. Een programmaatje die de map opent, de verschillende wijzigingen maakt en dat dan saved. Dat is het verschil tussen een 100mb update en een paar kb patch. Alleen bij het laatste kan er veel meer mis gaan, is meer werk om te bouwen en kan soms langs duren (afhankelijk van de snelheid van de computer)
De deal met Microsoft is gemaakt om de Xbox versie sneller te kunnen uitbrengen en vlotter te laten draaien. Bleuhole heeft immers nog geen ervaring met consoles. Microsoft had een soortgelijke deal voor Minecraft alvorens ze Mojang opkochten.
Deze hype wordt met name veroorzaakt door de streamers en YouTube vloggers. Redelijk goedkope reclame want je hoeft zelf geen moeilijke advertentie materiaal te maken. Dat heeft Bluehole ontzettend goed door. De game is simpel, snel op te starten en ideaal voor casual gaming maar ook voor serieuze clan-based achtige battles. En de bugs, ach ja.. het is en blijft early access.

En die cijfers zijn echt imposant. World of Warcraft blijf natuurlijk nummer 1, qua geld dan.. ook een heel ander budget... maar het begint in rap tempo te winnen van DOTA 2.
Ik ga even offtopic, maar ik zie in uw bericht iets staan wat ik veel (oudere)mensen vaak zie doen.

Deze hype wordt met name veroorzaakt door de streamers en YouTube vloggers.

U zegt hier 'YouTube vloggers'. Veel (oudere)mensen hoor ik vaak '(YouTube)Vlogger' zeggen. Er zit echter een duidelijk verschil tussen een 'YouTuber' en een 'Vlogger'. Mensen die video's op YouTube posten worden gezien als 'YouTuber'. Een 'Vlogger' is een genre binnen YouTube. Een Vlogger is iemand die zelfzelf in het echte leven filmt, en dus video's over zijn/haar leven maakt.

Er zit dus een duidelijk verschil tussen 'YouTuber' en 'Vlogger'.

Zelf zie ik deze fout vaak voorkomen en ik hoop dat het langzamer hand steeds duidelijker wordt, wat het onderscheid tussen de twee is.

Ik hoop dat u(en andere mensen) hier iets van geleerd hebben ;)
Lief dat je 'u' zegt... :)

Volgens jouw definitie bedoelde ik inderdaad de "Youtuber" die overigens ook soms Vloggen, dus ik ben het niet helemaal met jouw definties eens... maar dat geheel terzijde. Pewdiepie en Sovietwomble bijvoorbeeld, die spelen vrij actief PUBG. Ook onze eigen Kwebbelkop. :)
Volgens mij is vlog een afkorting van video-log, dat weer een variatie is op weblog, vaak afgekort tot blog. Een weblog hoeft wat mij betreft niet per se te gaan over het eigen leven van de schrijver. Daarom zou ik zelf ook niet kiezen voor de stricte definitie die U daar kiest.
Wat het artikel beschrijft, verkoopcijfers/omzet.
Ah, maar dan heb je het over een soort van lifetime achievement. Dat getal gaat lang niet zo hard meer omhoog.
Ik zie alleen aannames. Waarom zouden ze alle issues niet fixen en alleen maar micro-transactions doen?
Goede zet van Microsoft om in PUBG te investeren. Maar hun onduidelijkheid rond exclusiviteit is toch weer triestig:

https://pbs.twimg.com/media/DHsijsWW0AAzWoC.jpg
http://i.imgur.com/nq77mZw.png

Net zoals bij Rise of the Tomb Raider adverteren ze de game alsof ie exclusief is voor Xbox, terwijl dat absoluut niet het geval is. Nogal misleidend imo.
De helft van de tijd als het gaat om een PS4 exclusive of Xbox exclusive gaat het om console exclusives. Bij Xbox exclusives bedoelen ze in sommige gevallen niet eens alleen de console, maar het hele MS platform, incl Windows (10).
Inderdaad. Maar zelfs dat klopt niet eens: PUBG is groot geworden op Steam en komt na de early access periode gewoon naar ps4.
Er zijn ook gewoon nog zaken zoals timed exclusives. Het kan best zijn dat dit betekent dat PS4 het eerste (half) jaar moet wachten. Zo zijn er in het verleden ook legio spellen geweest welke PS4 exclusive waren en laterna alsnog als een GOTY editie naar de xbox zijn gekomen.

Maar goed, ik denk dat we met zekerheid kunnen stellen dat het woord 'exclusive' tegenwoordig amper nog waarde heeft, op een paar daadwerkelijke nagelaten.
Meer dan genoeg naar mijn idee. Alle 1st Party titels van Nintendo, Sony, en Microsoft. Plus nog titels als Uncharted, Horizon Zero Dawn, Forza, Gran Turismo, Gears of War, Last of Us 2, The Last Guardian, Bloodborne 2, Nioh....
Bij Xbox exclusives bedoelen ze in sommige gevallen niet eens alleen de console, maar het hele MS platform, incl Windows (10).
Je bedoelt in praktisch alle gevallen ;) Play Anywhere geldt in principe voor elke Microsoft geproduceerde exclusive sinds de introductie van Play Anywhere, wat neerkomt op zo goed als alle komende exclusives.
Hangt er vanaf hoe je het leest. Er staat "exclusively on xbox later this year". Kun je ook lezen als: Dit jaar alleen op de Xbox Console.

Mja, marketing. Daar is bijna elk bedrijf sneaky in.
Hopelijk zal dit geen nadelige effecten hebben voor de PC versie van de game (console parity).
Ik ben denk ik één van de weinige die helemaal niets met PUBG heeft.
Ja het is leuk om wat streams te kijken, maar zelf spelen spreekt me niet zoveel aan.

Maar inderdaad het is gewoon een easy pickup game, die soms spannend kan zijn.
Winnen van een potje geeft heel veel voldoening.


Helaas heel veel potjes gehad, waarbij ik 10 minuten aan het looten ben om vervolgens bij het eerste duel dood te gaan. Soms eerlijk omdat ik gewoon slechter was dan de tegenpartij, maar ook vaak dat mijn kogels totaal geen schade aangericht te lijken hebben.
En laat dat juist nou spannend zijn. Het is niet dom weg rond lopen en schieten maar ook survival. Je bent inderdaad fcked als je weinig gear of geen wapens hebt. Winnen is leuk natuurlijk maar de weg er naar toe vind ik veel leuker en spannender. Ik ben zelf best slecht maar ik heb geen moment dat ik zeg ik stop met dit spel doordat ik slecht ben. Ik speel zelf meer squad dan solo.
Ik zal de game ook nooit afkraken, hoewel ik weet dat deze reactie behoorlijke dislikes gaat krijgen.
Maar dit is mijn mening en voel je niet aangevallen, omdat het niet mijn type game is.

in PUBG worden campers beloond, vroeger hadden we een hekel aan campers in Battlefield, Call of duty of welke shooter dan ook. Als een camper een hoge K/D ratio had, dan was diegene een noob/sukkel/slecht of hoe je diegene ook wilt noemen. Toch waren er veel spelers die zich hier schuldig aan maakte.

Nu heb je een game, waarbij dit erg beloond wordt en het is nu eenmaal een onderdeel van de game.
Dus mag ik het eigenlijk geen campen noemen, maar het is wel hetzelfde spelletje dat je speelt.
Daar moet je eenmaal van houden ;)
Ik voelde me ook niet aangevallen hoor. Maar ik vind het altijd raar dat mensen klagen over functies of gameplay wat juist het spel geweldig maakt of gewoon logisch is. Net wat jij al aangeeft campen word hier beloond. Wat is het verschil tussen een cod of pubg? cod heeft een run&gun gameplay en pubg is survival. Plus je kan bij pubg niet het hele potje blijven campen want uiteindelijk moet je rennen.
Je kan inderdaad ook niet alleen maar stil zitten, het is ook survival.
Dat is niet mijn type game, geef mij maar run&gun met snelle tactieken.
Geef mij maar gewoon LawBreakers, Paladin, Team Fortress 2, Battlefield 1 voor shooters ;)

Ben zeer benieuwd, hoeveel console gamers deze game gaan halen.
of dan heb je eindelijk full gear, en doe je een deur open en zit er iemand al 15 minuten te campen met een shotgun.
Dan moet je de deur ook niet open doen terwijl je er pal voor staat ;)
Gezien de trage development, ga ik er vanuit dat de serverkosten en dataverkeer het grootste gedeelte van hun omzet kost. Hopelijk dat de samenwerking met Microsoft ze ook tot nieuwe inzichten kan leiden hoe je een grotere game kunt handlen en kunt laten doorgroeien. Het is wel een hele toffe game maar nog verre van af.
Nooit van gehoord :D
Cool dat het zo een succes is maar nu al uitbrengen op een andere console zorgt enkel maar voor meer diversiteit waardoor het spel nog minder snel/goed afgeraakt... :/

Snap trouwens niet dat mensen niet gwn geduld hebben tot deze game werkelijk af is. Ja ze hebben nu veel inkomsten om het af te maken maar toch.. Doe aan al dat early acces gedoe niet mee. Eer dat het af is en echt waard is om te spelen ben je het al beu gespeeld.
Dat staat toch al in het bericht? 8 miljoen exemplaren verkocht.
Ik hoop dat het inderdaad een timed-exclusive betreft. Ik heb zelfde zoveel plezier gehad aan een game.
Het is een ontzettend leuke dynamieke multiplayer game!
Natuurlijk is het een timed exclusive. Microsoft is enkel de uitgever van PUBG op de Xbox. Bluehole is vrij om de game zelf te publiceren op de ps4. Reden waarom dit vooralsnog niet gebeurt is dat Sony geen early access programma heeft.
Bluehole is vrij om de game zelf te publiceren op de ps4
Dat hangt maar net af van de deal die er gemaakt is. Je bewering is dus wat voorbarig.
Bluehole zegt het volgende:

"At this time, the Bluehole dev team is focused on bringing PUBG to Xbox One and its continued development on PC. As for future plans on other platforms, there's nothing to announce at this time," the spokesperson said.

Square Enix deed een soortgelijke uitspraak toen het internet op z'n kop stond na de exclusiviteits aankondiging van Rise of the Tomb Raider. Als PUBG levenslang exclusief was voor Xbox, dan had Microsoft dat al lang van de daken geschreeuwd. :)

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 augustus 2017 13:46]

Dat is niet waar ik op reageerde. Je zei dat Bluehole "vrij was om de game te publiceren op de PS4", omdat "Microsoft enkel de uitgever is voor de Xbox versie". Zo simpel ligt het niet, er zou best een deal kunnen zijn waarbij Microsoft permanente exclusiviteit in de voorwaarden heeft staan. Dat dat in dit geval niet waarschijnlijk lijkt doet daar niets aan af ;)
Je wil graag naar een systeem gedreven worden omdat er een titel voor aangekocht is? In wat voor absurde wereld leef je?

Als consument heb je echt 0.0 baat bij een exclusieve titel voor ‘jouw’ platform. Wanneer elke titel voor elk platform verschijnt ontstaat er gewoon een marktwerking waarbij het daadwerkelijk beste platform (wat voor eenieder uniek is) gewoon beter verkoopt wat dan weer resulteert in concurrentie - iets waar we maar wat weinig van zien in console land.
0.0 is wel erg weinig, de mate van optimalisering die behaalt kan worden voor een exclusive haal je niet bij een multiplatformtitel omdat je dan je resources moet splitsen of meer personeel inhuren = duurder.

Ik zeg bewust kan, Naughty Dog is een goed voorbeeld en ook onze eigen Guerilla weet het onderste uit de kan te halen bij de PS4. Er zijn ongetwijfeld exclusives waar het beter kan.

Maar 0,0 baat zou ik niet zeggen.

Timed exclusives zijn wel helemaal de grootste onzin ooit.
Exclusives verkopen consoles en dat zorgt er weer voor dat budgetten van games groter kunnen worden of dat er meer ontwikkeld kan worden. Bovendien moet je meer hardware verkopen om een opvolger te kunnen garanderen. In zekere zin pushen exclusives de fabrikanten om door te gaan met ontwikkelen. Een Xbox One was er alleen gekomen als men genoeg vertrouwen had in het feit dat men er genoeg kan verkopen.

Ja het verdeelt de gaming community (iets wat al decennia gebeurt), maar overall heb je dergelijke concurrentie nodig om de algemene ontwikkeling te stimuleren.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 augustus 2017 13:43]

In een wereld waar ik iOS alleen op een iPhone kan draaien, een Tesla motor/tech in een Tesla auto zit, THX alleen op gecertificeerde apparaten zit etc etc etc etc etc

Waarom is het zo raar dat je een bepaald product uitbrengt en er voor zorgt dat jouw product iets speciaals en unieks krijgt?
Waarom is het zo raar dat je een bepaald product uitbrengt en er voor zorgt dat jouw product iets speciaals en unieks limieten krijgt?
Hoe ideaal zou het wel niet zijn wanneer je als consument iOS ook op een andere tel kon draaien etc.

Ik zie niet in waarom ik een gamer die een PS4 heeft wil benadelen, alleen maar omdat ik zelf een Xbox heb? :S
Maar dat is het dus al niet, want het draait al op een ander platform. Dan ga je dus een select aantal platforms buitensluiten. En waarvoor? Exclusive is het niet.
Console exclusives zijn niet goed voor de consument dus waarom hoop je dat het een exclusive blijft? Zodat de Xbox bezitters lekker een lange neus kunnen maken richting de PS4 bezitters?
Ze financieren hiermee wel het aanpassen van de game aan een console, dat hoeven ze nu niet zelf te doen. Bij een PS4 release hebben ze daar baat bij.
Yup komt ook gewoon weer naar de PS4.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*